Подготовка на проектно предложение: Дейността бе насочена към извършване на комплексни подготвителни дейности, свързани с подготовката на настоящото проектно предложение. Тази дейност представлява основополагащ етап от реализацията на проекта и цели да осигури необходимата информация, проучвания и анализи, които ще залегнат в основата на окончателното проектно предложение.
Дейността включва следните под-дейности:
Под-дейност 1.1 „Подготовка на предварително (прединвестиционно) проучване“
То включваше оценка на текущата ситуация (вкл. проучване за нагласите на населението), определяне на необходимото оборудване и инфраструктура за инсталацията за компостиране, както и нужната техника за разделно събиране и транспортиране на биоразградимите отпадъци. Това проучване разгледа ключови аспекти като капацитета на съоръженията, изискванията за съдовете за събиране на отпадъците при източника и възможните варианти за управление на отпадъците.
Под-дейност 1.2 „Подготовка на документация и административни процедури“
Под-дейността включваше подготовката на всички необходими документи и провеждане на процедури за получаване на административни разрешения и съгласувания (РСУО – регион Омуртаг, РИОСВ – Шумен, „ВиК“ ООД – Търговище, „ЕНЕРГО-ПРО Варна“ ЕАД), необходими за окомплектоването на проектното предложение.
Под-дейност 1.3 „Подготовка на консолидирана документация за доказване на климатична устойчивост“
С оглед на актуалните екологични изисквания, беше подготвена консолидирана документация за доказване на климатична устойчивост на проекта. Тази документация гарантира, че проектът е съобразен с целите за намаляване на въглеродния отпечатък и адаптацията към климатичните промени.
Под-дейност 1.4 „Подготовка на други проучвания и анализи“
На базата на изискванията на Указанията за кандидатстване по процедура № BG16FFPR002-2.003 „Мерки за изграждане, разширяване и/или надграждане на общински/регионални системи за разделно събиране и рециклиране на биоразградими отпадъци“ по Приоритет № 2 „Отпадъци“ на Програма „Околна среда“ 2021-2027 г. бяха подготвени допълнителни проучвания и анализи, които осигуриха необходимата обосновка за проекта. Това включваше подготовката на анализите и обосновката към Решението на Общото събрание на РСУО – регион Омуртаг по чл. 26, ал. 1, т. 4 от ЗУО, обосновка относно липсата на пазарно предлагане на услуги, обосновка за поддръжка и управление и други, необходими за окомплектоването на проектното предложение.
Под-дейност 1.5 „Подготовка на анализ на остойностяването“
В рамките на подготвителната дейност беше подготвен анализ на остойностяването на различните дейности и под-дейности на проектното предложение, включително оценка на разходите за закупуване на оборудване, изграждане на инфраструктура, организация и провеждане на мерки за повишаване на осведомеността и поведението.
Етапите на изпълнение на дейността включват:
1. Събиране на данни за настоящото състояние на инфраструктурата и нуждите на общините, членуващи в рамките на РСУО – регион Омуртаг;
2. Подготовка на предварително (прединвестиционно) проучване и оценка на различни варианти за управление на биоразградими отпадъци;
3. Изготвяне на пълна документация за административни съгласувания;
4. Подготовка на документация за климатична устойчивост и други съпътстващи анализи;
5. Остойностяване и анализ на разходите, свързани с проектното предложение. |
68 332.12
|
0.00
|
Изграждане на система за разделно събиране и транспортиране на битови биоразградими отпадъци
: Чрез изпълнението на тази дейност ще бъде създадена система за разделно събиране и транспортиране на битови биоразградими отпадъци в общините, членуващи в рамките на РСУО – регион Омуртаг: Омуртаг, Котел, Върбица и Антоново. Също така, дейността ще спомогне за намаляването на количеството депонирани биоразградими отпадъци, генерирани на територията на общините-партньорки, чрез разделното събиране и оползотворяване на зелените и/или биоразградими битови отпадъци.
Дейността е насочена към подобряването на екологичното състояние на населените места на територията на четирите общини, като включва изграждане на инфраструктура за събиране и транспортиране на биоразградими отпадъци.
Дейността включва следните под-дейности:
Под-дейност 2.1 „Доставяне на 4 броя шредер тип „дробилка“
Закупуване и доставка на оборудване за механично обработване на зелени биоразградими отпадъци, а именно 4 броя шредер тип „дробилка“. Шредерите ще се разпределят по една бройка на всяка от общините: Омуртаг, Котел, Върбица и Антоново. Това оборудване ще се използва за механична обработка на растителните отпадъци – прясна и стара дървесина, кора и дървени клони и храсти и зелени отпадъци, с цел тяхното намаляване и преработка за по-нататъшно компостиране.
По време на Общо събрание на РСУО – регион Омуртаг, проведено на 02.10.2024 г., бе взето решение всяка община да е възложител на обществените поръчки по реда на Закона за обществените поръчки (ЗОП) на дейностите, които касаят съответната община, на база на което бе подписано Споразумение за партньорство (чл. 1, ал. 2, т. 2 – 5).
Под-дейност 2.2 „Доставяне на 468 броя контейнер 1.1 м3“
Закупуване и доставка на 468 броя контейнер с обем 1.1 м3, които ще бъдат разпределени по следния начин: 163 броя за Община Омуртаг, 158 броя за Община Котел, 68 броя за Община Върбица и 79 броя за Община Антоново. Контейнерите ще бъдат разположени на ключови локации във всички населени места на територията на РСУО – регион Омуртаг, предназначени за събиране на зелените и/или биоразградими битови отпадъци от домакинства, заведения за обществено хранене, обществени институции и други генератори на отпадъци, намиращи се на територията на съответните общини.
Дейността ще премине през няколко основни етапа: планиране и подготвителни дейности, включващи създаването на точен график и избора на доставчици; доставка на оборудването; обучение на персонала за работа с шредерите и контейнерите, както и стартиране на самата система за разделно събиране и транспортиране на биоразградими отпадъци.
Въвеждането на системата ще допринесе за намаляване на количеството битови отпадъци, изпращани към Регионално депо за неопасни отпадъци – Омуртаг, и за подобряване на общото качество на управление на отпадъците в общините. |
417 765.29
|
0.00
|
Рециклиране на разделно събрани биоразградими битови отпадъци: Чрез изпълнението на тази дейност ще бъде както изградена инсталация за компостиране на битови биоразградими отпадъци и съпътстващата инфраструктура към нея, така и доставено оборудване, техника и съоръжения за преработката на биоразградимите отпадъци. Също така, дейността ще спомогне за намаляването на количеството депонирани биоразградими отпадъци, генерирани на територията на четирите общини – Омуртаг, Котел, Върбица и Антоново, чрез разделното събиране и оползотворяване на зелените и/или биоразградими битови отпадъци.
Дейността включва следните под-дейности:
Под-дейност 3.1 „Извършване на Инженеринг (проектиране, СМР и авторски надзор) на инсталация за компостиране и съпътстваща инфраструктура“
I. Инсталация за компостиране
Етап № 1 „Изготвяне на инвестиционен проект във фаза „технически проект“ (Продължителност: 4 (четири) месеца).
Проектирането ще обхваща изготвянето на инвестиционен проект във фаза „технически проект“ на инсталацията за компостиране и съпътстващата инфраструктура, включващ няколко основни аспекта: Технологична; Архитектура; Конструктивна; Геодезическа; Паркоустройство и благоустройство; ВиК; Отопление, Вентилация и Климатизация; Енергийна ефективност; Електрическа; Пътна; Пожарна безопасност; План за управление на строителните отпадъци (ПУСО); План за безопасност и здраве (ПБЗ); Сметна документация.
Етап № 2 „Съгласуване на инвестиционния проект във фаза „технически проект“ с компетентните органи“ (Продължителност: 5 (пет) месеца).
Процесът по съгласуване на инвестиционния проект във фаза „технически проект“ с компетентните органи обхваща получаването на съгласувателни становища от съответните компетентни органи относно дали съдържанието на проектната документация отговаря на изискванията на правилата и нормите, за които те отговарят. Етапът на съгласуване ще завърши с издаването на разрешение за строеж от страна на Главния архитект на Община Омуртаг.
Етап № 3 „Изпълнение на СМР и предоставяне на авторски надзор“ (Продължителност: 18 (осемнадесет) месеца).
Строително-монтажни работи (СМР) ще обхващат реалното изграждане на инсталацията за компостиране и съпътстващата инфраструктура, включващи няколко основни аспекта: Навес за подготовка на биоразградимите отпадъци; Навес за биореактор и зона за зреене; Навес за готова продукция; Площадка за компостиране (Част „Строително конструктивна“; Земни работи; Ограда; Част „Електротехническа“; Водопровод; Битова канализация и система за инфилтрат; Водомерна шахта; Бетонов канал 34 м; Охранителен канал 159 м); Обслужваща (административно-битова) зона; Вътрешноплощадков път; Озеленяване.
Съпътстващата инфраструктура ще обхваща:
- Водоснабдяване: Водоснабдяването на обекта се предвижда да бъде решено с изграждане на свързващ водопровод към съществуващ водопровод Ø75, който водоснабдява намиращото се в съседство Регионално депо за неопасни отпадъци – Омуртаг. На входа на отклонението в парцела ще се изгради водомерна шахта с водомерен възел ¾". Водопроводното отклонение, както и захранващия площадков водопровод е предвиден от РЕ тръби Ø32. Общата дължина на трасето ще е около 150 м. Тръбите ще се полагат в изкоп с дълбочина 1.10 м ÷ 1.4 м и широчина 0.9 м.
- Електроснабдяване: То ще се осъществи чрез изграждането на трафопост тип 20/0.4 kV; кабелна линия 20 kV; разединител за открит монтаж 20 kV/400 А и вентилни отводи за защита от пренапрежения; измервателна система на страна СрН; електромерно табло, трифазен, индиректен електромер и необходимата комутационна и предпазна апаратура.
- Вътрешноплощадков път: Той ще е със средна дължина 48 м и ширина 6 м. Основата на пътя ще се изпълнява чрез изкопно-насипни работи – 89.9 м3 изкоп и 0.7 м3 насип и последващо уплътняване. Пътят ще е вътрешен за площадката на инсталацията за компостиране и ще се изгради изцяло на територията на поземлен имот № 53535.260.453. (….) (Повече подробности са предоставени в рамките на Word файл, прикачен в Секция „Прикачени документи“) |
2 061 258.91
|
0.00
|
Оценка на съответствието на техническия проект със съществените изисквания към строежите и упражняване на строителен надзор: Чрез изпълнението на тази дейност ще бъде извършена оценка на съответствието на техническия проект със съществените изисквания към строежите и упражняването на строителен надзор по време на строително-монтажните работи както на инсталацията за компостиране и съпътстващата към нея инфраструктура, така и на трафопост тип 20/0.4 kV, с модул „мерене“, чрез постоянен контрол по време на строителния процес.
Тя е разделена на следните под-дейности:
Под-дейност № 4.1 „Оценка на съответствието на двата технически проекта със съществените изисквания към строежите“
Оценката на съответствието на двата инвестиционни проекта с основните изисквания към строежите ще обхваща проверка за съответствие с:
- Предвижданията на подробния устройствен план;
- Правилата и нормативите за устройство на територията;
- Относимите изискванията по чл. 169, ал. 1 и ал. 3 от Закона за устройство на територията (ЗУТ);
- Взаимната съгласуваност между частите на проекта;
- Пълнотата и структурното съответствие на инженерните изчисления;
- Изискванията за устройство, безопасна експлоатация и технически надзор на съоръжения с повишена опасност, ако в обекта има такива;
- Други специфични изисквания към определени видове строежи съгласно нормативен акт, ако за обекта има такива;
- Изискванията на влезли в сила административни актове, които в зависимост от вида и големината на строежа са необходимо условие за разрешаване на строителството по Закона за опазване на околната среда (ЗООС), Закона за биологичното разнообразие (ЗБР), Закона за културното наследство (ЗКН) или друг специален закон, както и отразяване на мерките и условията от тези актове в проекта;
- Изискванията за предотвратяване на големи аварии с опасни вещества и ограничаване на последствията от тях за човешкото здраве и околната среда по глава седма, раздел I от Закона за опазване на околната среда (ЗООС).
Под-дейност № 4.2 „Упражняване на строителен надзор както на инсталацията за компостиране и съпътстващата към нея инфраструктура, така и на трафопост тип 20/0.4 kV, с модул „мерене“
Изпълнението на под-дейността ще се осъществява по време на строителството, съгласно чл. 166, ал. 1, т. 1 от Закона за устройство на територията (ЗУТ), вкл. всички регламентирани от закона услуги, в следния задължителен обхват, регламентиран в чл. 168, ал. 1 от Закона за устройство на територията (ЗУТ). Най-общо дейностите се отнасят до:
- Упражняване на строителен надзор по време на строителството чрез квалифицирани специалисти, определени за надзор по съответните проектни части;
- Проверка и контрол на доставените и влагани в строежа строителни продукти, с които се осигурява изпълнението на основните изисквания към строежите;
- Изпълняване на функциите на координатор по безопасност и здраве за етапа на строителството, в приложимите случаи;
- Участие при съставяне и проверка на актове и протоколи за приемане на работите, съставяне на окончателен доклад и технически паспорт на строежа. |
39 200.00
|
0.00
|
Мерки за повишаване на осведомеността и поведението за устойчиво управление на отпадъците в региона: Дейността има за цел да ангажира и информира местното население на четирите общини – Омуртаг, Котел, Върбица и Антоново, относно разделното събиране на биоразградими битови отпадъци. Едно от основните предизвикателства при въвеждането на нова система за управление на отпадъците е промяната в нагласите и поведението на хората. За да бъде успешна, инициативата изисква широк обществен отзвук и сътрудничество от страна на населението.
Дейността включва следните под-дейности:
Под-дейност № 5.1 „Проучване за нагласите на населението“
По време на подготовката на проектното предложение беше проведено проучване за нагласите на населението, което спомогна на четирите общини да отчетат нагласите на населението и другите лица, чиито обекти се предвижда да се обслужват от съответната общинска система за разделно събиране на битови отпадъци, в частност общинска система за разделно събиране на биоотпадъци, които ще бъдат обслужвани от бъдещата съвместна инсталация за компостиране.
То разкри комплексна картина на нагласите и разбиранията относно компостирането и управлението на зелени и/или биоразградими битови отпадъци. Докато съществува базово ниво на осведоменост, има значителен потенциал за подобрение чрез целенасочени информационни кампании, подобрения в инфраструктурата и създаване на стимули за участие.
За постигане на значителен напредък в областта на компостирането и разделното събиране на зелени и/или биоразградими битови отпадъци, е необходим интегриран подход, който комбинира образование и инфраструктурни подобрения. Този подход трябва да бъде гъвкав и адаптивен, отчитайки различията между общините и демографските групи, за да се осигури широко и активно участие на цялото общество в инициативите за устойчиво управление на отпадъците.
Под-дейност № 5.2 „Провеждане на кампании за информиране и разясняване“
По време на реализацията на проекта, ще се организират присъствени и дистанционни кампании, които да обхванат всички населени места в четирите общини.
Те ще включват организирането и провеждането на 8 бр. информационни срещи (2 бр. в гр. Омуртаг, 2 бр. в гр. Котел, 2 бр. в гр. Върбица и 2 бр. в гр. Антоново) с жители на всички населени места от съответната община, където се провежда срещата. На тези срещи, експерти в областта на управлението на отпадъците ще разясняват ползите от разделното събиране, процеса на рециклиране и какво представлява биоразградимият отпадък. Тези срещи ще целят да мотивират гражданите активно да участват в новата система.
В края на проекта ще бъде организирано социологическо проучване от екипа за управление на проекта (ЕУП), което да установи промяната на нагласите на населението след приключването на основните дейности от проекта.
Под-дейност № 5.3 „Подготовка, отпечатване и разпространение на материали“
По време на реализацията на проекта, ще се създадат 2 бр. информационни видеоклипа, които ще се разпространяват в социалните мрежи (Фейсбук, Инстаграм, други) и интернет пространството. Също така ще бъдат изготвени по 3 бр. публикации в регионални вестници и интернет страници, които да информират и обучават населението относно значимостта на разделното събиране на биоразградими отпадъци и устойчивото управление на ресурсите.
По време на реализацията на проекта, ще бъдат отпечатани и разпространени 5,000 дипляни, които съдържат подробна информация за правилното разделно събиране и рециклиране на биоразградими битови отпадъци. Тези материали ще бъдат разпространени както по време на информационните срещи, така и чрез местните институции.
Изпълнението на дейността включва:
1. Провеждане на проучване за нагласите на населението;
2. Създаване на видеоматериали, онлайн съдържание и печатни материали;
3. Организиране на присъствени срещи в общинските центрове на четирите общини;
4. Разпространение на материалите и осигуряване на непрекъснато информиране чрез медии и онлайн платформи.
Целта на дейността е не само да се информира, но и да се насърчи промяна в поведението на населението. |
53 000.00
|
0.00
|
Организация и управление на проекта, видимост, прозрачност и комуникация и подготовка на документации за възлагане на обществени поръчки: Дейността е съществена за успешното реализиране на проекта и постигането на заложените цели. Тя обединява ключови аспекти като планиране, контрол, прозрачност и спазване на законовите процедури, свързани с обществените поръчки. Основната цел на тази дейност е да се осигури ефективно управление на проекта, гарантиране на видимост и отчетност пред обществото, както и безпроблемно провеждане на обществени поръчки за изпълнението на строителните и други дейности.
Тя е разделена на следните под-дейности:
Под-дейност № 6.1 „Организация и управление на проекта“
Структурата за организация и управление на проекта включва създаването на екип за управление на проекта (ЕУП), който ще координира и ръководи всички дейности по проекта. Това ще гарантира правилното планиране и разпределение на ресурсите, ефективен мониторинг на изпълнението и своевременно отчитане на постигнатите резултати. Екипът ще е съставен както от експерти на Бенефициента (Координатор, Експерт „Техническа инфраструктура и оборудване“, Административен сътрудник), така и от външна експертна помощ (Ръководител на проекта, Експерт „Финансист“, Експерт „Видимост, прозрачност и комуникация“, Експерт „Мониторинг и контрол“).
Поради липсата на достатъчно време и човешки капацитет на четирите общини, големият обхват на проекта и необходимостта от подкрепа при неговото изпълнение, Бенефициентът ще бъде подкрепен от допълнителна външна експертиза както в процеса на планиране и вземане на решения, така и при изпълнението на проекта. Професионалната квалификация на членовете на екипа и разпределението на отговорностите между експертите гарантират, че е осигурен капацитет за покриване на всички функции във връзка с управлението на проекта.
В рамките на тази дейност ще бъдат изготвени план за управление, който включва график на изпълнение, разпределение на ресурсите, механизъм за контрол на качеството и предприемане на корективни мерки, при необходимост.
Под-дейност № 6.2 „Видимост, прозрачност и комуникация“
Видимостта, прозрачността и комуникацията са важна част от проекта, като имат за цел да гарантират информираността на обществото за напредъка и резултатите от проекта, както и спазването на принципите на прозрачност при използването на публични средства. В тази връзка ще се предприеме следното:
1. Публикуване на интернет страниците на четирите общини, и на страници в социални медии, кратко описание на проекта, пропорционално на равнището на подкрепата, неговите цели и резултати, като откроява финансовата подкрепа от Съюза;
2. Включване по видим начин текст, подчертаващ подкрепата от Европейския съюз (ЕС), в документите и комуникационните материали, свързани с изпълнението на проекта и предназначени за обществеността или за участниците;
3. Поставяне на 2 бр. устойчиви табели, ясно видими за обществеността, на които се откроява емблемата на ЕС в съответствие с техническите характеристики, посочени в Приложение IX от Регламент (ЕС) 2021/1060, веднага щом започне физическото изпълнение на проекта.
Под-дейност № 6.3 „Подготовка на документации за възлагане на обществени поръчки“
Подготовката на документациите за възлагане на обществени поръчки е критична част от процеса на изпълнение на проекта, тъй като без тези процедури няма да може да се осъществи доставката на стоки и услуги или строителните дейности. Подготовката на документацията за обществени поръчки включва разработване на тръжни документи в съответствие със Закона за обществените поръчки (ЗОП), публикуване на обявления за тръжни процедури, провеждане на процедури за възлагане и избор на изпълнители. Този процес ще гарантира максимална прозрачност, конкуренция и равнопоставеност на всички кандидати, като се следи за спазването на законовите норми и минимизиране на риска от обжалвания. |
237 560.07
|
0.00
|