Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 64 333 дървета
English

Програма: Програма "Околна среда" 2021-2027

Район за планиране: Всички

Описание

Община Плевен е с нарушено качество на атмосферния въздух, като са превишени нормите за съдържание на ФПЧ10 в атмосферния въздух. На база на разработената общинска програма за КАВ и факта, че Община Плевен е допустим бенефициент по тази процедура, с настоящото проектно предложение Община Плевен си поставя цел чрез изграждане/ надграждане на мерки за озеленяване в градска среда да се окаже положително въздействие за намаляване наднормените нива на фини прахови частици (ФПЧ10), причинени от вторичното разпрашаване в градовете, с цел подобряване на качеството на атмосферния въздух, а оттам и условията за живот на гражданите. Приоритетните инвестиции в растителни видове с най-висока степен на ефективност по отношение улавянето на ФПЧ10 и пречистването на въздуха по естествен път ще спомогнат за намаляване на наднормените нива на фини прахови частици (ФПЧ10) на територията на гр. Плевен.
Целевите групи са населението на гр. Плевен и неговите гости.
Очакваните резултати са: изграждане/надграждане на зелени мерки в градска среда на площ от 84 971 кв. метра с растителни видове от Списъка на препоръчителни растителни видове с принос за намаляване на вторичното разпрашаване, при отчитане на климатични, географски, почвени и др. за гр. Плевен фактори.
Принос за подобряване качеството на въздуха на територията на гр. Плевен чрез намаляване на емисиите на ФПЧ10 от вторично разпрашаване;
Принос към изпълнение ангажиментите на страната в сектора и постигане на цели, обусловени от Решение на Съда на ЕС по дело C-488/15 от 05.04.2017 г. и неизпълнението на задълженията по Директива 2008/50/ЕО по отношение на пределно допустимите стойности на прахови частици в атмосферния въздух
Основни дейности:
Дейност 1: Подготовка на проектното предложение; 
Дейност 2: Изграждане/надграждане на зелена инфраструктура за намаляване на вторичното разпрашаване в градска среда
Дейност 3: Организация и управление на проекта, видимост, прозрачност и комуникация.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Подготовка на проектното предложение: В периода на подготовка на проектното предложение бяха извършени следните допустими дейности, съгласно Условията за кандидатстване по процедурата: Поддейност 1.1. Проучвания за избор на терени: Беше възложено на външен изпълнител подготовка на документ „Избор на терени/обекти за инвестиции“, включващ обосновка на избора на терени/обекти, в които да се извършат интервенциите с цел намаляване на вторичното разпрашаване чрез мерки за озеленяване в градска среда. Бяха определени местоположението (локацията) и площта на идентифицираните за интервенции терени (обекти), вкл. по отношение на площите. При подбора на терени/обекти се отчетоха изискванията на Условията за кандидатстване по процедурата, както и къде са „горещите точки“ на територията на общината, влиянието на розата на ветровете и др. фактори, описани в пакета „Препоръки за зелени мерки в градска среда за намаляване на вторичното разпрашаване“. Бяха обходени 96 имота, от които бяха идентифицирани като обекти на интервенция по проекта 43 терена, общинска собственост, в които са определени 86 кални петна. Поддейност 1.2. Дейности по изготвяне на проекти за целите на изграждането/надграждането на зелена инфраструктура. Беше възложено на външен изпълнител подготовката на дендрологични проекти за идентифицираните терени, поясняващи предвижданията и целите на проектните предложения, които се отнася до териториите на интервенции с предвидена дървесна, храстова, тревна растителност, както и посадъчни проекти с детайли за укрепване на дървесната растителност и поливане, окрупнени количествено-стойностни сметки (прогнозна стойност) и други приложими дейности по прихващане на растителността (включително за поливни системи), преценка за устойчивостта на външни фактори, включително отчитане на климатичните рискове и безопасност. Поддейност 1.3.Дейности за подготовка на консолидирана документация за доказване на климатична устойчивост. Беше възложено на външен изпълнител разработване на документация за доказване на климатичната устойчивост на проектното предложение в съответствие с „Методически указания за подготовка на консолидирана документация за доказване на климатична устойчивост (вкл. смекчаване изменението на климата и адаптиране към изменението на климата) на проектните предложения по Програма „Околна среда“ 2021-2027 г.“, 115 231.40 0.00
Изграждане/надграждане на зелена инфраструктура за намаляване на вторичното разпрашаване в градска среда: Изпълнение на услуга с предмет: ИЗГРАЖДАНЕ/НАДГРАЖДАНЕ НА ЗЕЛЕНИ МЕРКИ В ГРАДСКАТА СРЕДА НА ГР. ПЛЕВЕН С ЦЕЛ НАМАЛЯВАНЕ НА ВТОРИЧНОТО РАЗПРАШАВАНЕ НА ВЪЗДУХА. На база на изготвените дендрологични проекти за идентифицираните терени, както и посадъчни проекти с детайли за укрепване на дървесната растителност и поливане, са идентифицирани 86 кални петна разположени в 43 имота общинска собственост, с обща площ 84.971 дка. В процеса по подготовка на проектното предложение са идентифицирани поземлени имоти (кални петна), собственост на Община Плевен, с идентификатори, описани в Доклад а за избор на терени, които отговарят на условията за допустимост по процедурата. Въз основа на изготвените доклади и анализа върху съществуващите зелени площи е идентифициран следният текущ баланс на покритие в зелените площи: Зелени площи - 84 971кв.м., от които дървесна растителност 20 682 кв.м., храстова растителност 9 860кв.м. и тревно покритие 54 429кв.м. Налични са КСС за всяко кално петно (прогнозна стойност) и други приложими дейности по прихващане на растителността (включително и поливни дейности), преценена е устойчивостта на външните фактори и рискове. С цел намаляване на ФПЧ е необходимо този баланс да бъде следния: дървесна растителност - 42.4855 (50.00%), храстова растителност 25.4913 (30.00%) и тревно покритие 16.9942 (20.00%). Проектите включват - дендрологични проекти за идентифицираните терени, отговарящи на характеристиката на „кални петна“; посадъчни проекти, детайли за укрепване на дървесната растителност и поливане; количествено-стойностни сметки; Налично е становище на Гл. архитект на Община Плевен, че дейностите от дендрологичния проект, на основание т. 38 от Параграф 5 на Допълнителните разпоредби на ЗУТ, не представляват „строеж“ по смисъла на ЗУТ, и съгласно чл. 151 ал. 1 т. 5 не се изисква инвестиционно проектиране и издаване на разрешение за строеж. Дендрологичните проекти са изготвени на база на: Доклад за избор на терени/обекти за инвестиции, включващ обосновка на избора на терени/обекти, в които да се извършат интервенциите с цел намаляване на вторичното разпрашаване чрез мерки за озеленяване в градска среда; Консолидираната документация за доказване на климатична устойчивост на проектното предложение на Община Плевен, и приложените към Условията за кандидатстване: Доклад по Дейност № 1, Доклад № 2, Доклад № 3 и Доклад №5. Проектното решение е с постигнати следните показатели: - висока дървесна растителност - необходими 50% (42 485.5кв.м.) дървесна растителност, от които съществуваща 20682 кв. м и 21803,5 кв. м ново проектирана; - храсти - необходими 30%(25 491.3 кв.м) - от които 9860 кв.м. са съществуващи храсти и 16313 кв. м. са ново проектирани храсти; - тревни площи - необходими 20% (16 994.2 кв.м). Постигнатото общо покритие на тревните площи е 57 711,61 , които ще бъдат изцяло обновени и възстановени. Стойност в лева с ДДС : 2 725794.30 лева с ДДС, от които: 1 925 540,39 лева с ДДС БФП (описани в бюджета на дейността) и 800 253,90 лева недопустими разходи описани в секция Финансова информация в източници за финансиране на ФК, включващи: Почистване на терен от отпадъци, Премахване на инвазивни чуждоземни храстови и дървесни видове, Извозване до депо на растителни отпадъци Паркинги и пешеходно движение с перфорирани плочи, Фрезоване на съществуващ асфалт (премахване на същестуваща настилка) и извозването му до депо на 15км. Изкоп на земни маси, включително изкопаване, натоварване, транспортиране и разтоварване на депо, Подравняване, уплътняване и направа на легло на асфалтобетонна настилка, Доставка и полагане на настилка от трошен камък (0ммlt; Dlt;63 мм),с уплътняване на пластове от по 20см, вкл. всички допълнителни работи, Следпосадъчни грижи (за 2 години), Доставка и монтаж на торби за напояване 75л., Поливане на храсти и дървета по норма, Торене на треви с НПК, Поливане на тревни площи, описани в КСС приложено към проекта. 1 925 540.39 0.00
Организация и управление на проекта, видимост, прозрачност и комуникация. : Подейност 3.1. След одобрение на проектното предложение и сключване на договор за БФП със Заповед на официалния представител на Бенефициента ще бъде номиниран екип за организация и управление на проекта. Дейността по организация и управление на проекта включва организиране и обезпечаване работата на екипа за управление на проекта (възнаграждения, осигуровки и командировъчни разходи), осигуряване на необходимите консумативи, материали и оборудване за администриране на проекта. Ще бъдат предвидени достатъчно механизми за взаимодействие между членовете на екипа за управление на проекта при изпълнение на задачите и отчитане на работата, с цел осигуряване на вътрешна оценка и контрол, както и за мониторинг на напредъка по проекта и предприемането на корективни мерки, при необходимост. Членовете на екипа ще бъдат вътрешни за организацията служители. Състав на екипа: Ръководител, Координатор, Счетоводител, Еколог - инвеститорски контрол. Община Плевен ще осигури ясна организационна структура за управление на проекта, в която са включени ръководител на проекта и членове с посочени задачи и изисквания за необходимата квалификация и отговорности на всеки отделен член. Членовете на екипа за управление ще извършват функции като подготовка на документите, необходими за извършване на плащания и за верификация на разходите, мониторинг и докладване, изпълнение на мерки за видимост, прозрачност и комуникация, съхранение на документите по проекта, както и функции по координация на дейностите по проекта. Предвидената организационна структура ще гарантира разделение на функциите в екипа. Дейността по организация и управление на проекта следва да обхваща целия период на физическото изпълнение на дейностите по проекта. Стойността на Поддейност 3.2. е 102 659,29 лева. Поддейност 3.2.: Планираните дейности за видимост, прозрачност и комуникация отговарят на условията и изискванията, описани в Дял IV, глава III „Видимост, прозрачност и комуникация" на Регламент (ЕС) 2021/1060. В тази връзка Община Плевен се задължава при изпълнение на дейностите за комуникация, видимост и прозрачност да указва произхода на финансирането чрез поставяне на емблемата на ЕС в съответствие с посочените технически характеристики съгласно чл. 47 и Приложение IX от Регламент (ЕС) 2021/1060. При изпълнение на дейностите за видимост, прозрачност и комуникация съгласно чл. 50 от Регламент (ЕС) 2021/1060 Община Плевен ще изпълни следните мерки: - провеждане на две пресконференции - начална и заключителна, в началото и края на проекта. - публикува на официалния си уебсайт (pleven.bg) и на профилите в социалните мрежи, кратко описание на проекта, пропорционално на равнището на подкрепата, неговите цели и резултати, като откроява финансовата подкрепа от Съюза; - включва по видим начин текст, подчертаващ подкрепата от Съюза, в документите и комуникационните материали, свързани с изпълнението на проекта и предназначени за обществеността или за участниците; - постави 43 бр. постоянни обяснителни табели. Постоянните обяснителни табели ще бъдат поставени публично на местата на операцията, веднага след нейното започване, съгласно Член 50 от Регламент 1060/2021, буква в. Те ще бъдат направени от издръжлив материал, позволяващ дълготрайно показване, ще са със значителни размери върху инфраструктурата/конструкцията или на място наблизо, което е лесно видимо за обществеността и ще съдържат всички задължителни елементи от Приложение IX на Регламент (ЕС) 2021/1060. Стойността на Поддейност 3.2. е 5 500 лв. с ДДС. Стойността на дейност 3 е: 108 159.29 183 669.46 0.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.