Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 57 368 дървета
English

Програма: Програма "Околна среда" 2021-2027

Район за планиране: Всички

Описание

Проектното предложение има за цел да подобри природозащитното състояние на крайбрежни и дюнни типове природни местообитания в две Защитени зони от Директива 92/43: BG0000154 - "Езеро Дуранкулак"  и BG0000621 - "Езеро Шабла – Езерец", попадащи на територията на община Шабла, чрез премахване на негативни влияния и заплахи върху тях. В рамките на подготовката на проектното предложение е извършено теренно проучване, с което са определени целевите местообитания, площите и методите на интервенция. В рамките на проекта ще бъдат изпълнени мерки 54, 55 и 56 от НРПД, чрез интервенция върху следните целеви местообитания:
- 1210 "Едногодишна растителност върху морски крайбрежни наноси"; 
- 2110 "Зараждащи се подвижни дюни";
- 2120 "Подвижни дюни с Ammophila arenaria по крайбрежната ивица (бели дюни)".
Проектното предложение е на ниво две защитени зони и обхваща всички целеви местообитания в тях. При изпълнение на мярка 54 и мярка 55 от НРПД ще бъде спазвана една и съща методология - осигуряване на експертна помощ за планиране на интервенцията, интервенция и премахване на нетипични и нежелани видове, мониторинг и поддържане на местообитанието. При изпълнението на мярка 56 ще бъде реализирана устройствена схема за осигуряване на инфраструктура за обществен достъп - входни елементи, дървени огради, скари за преминаване и информационни табла. Осигурена е и поддръжка на съоръженията. За всички дейности е получено съгласие на собствениците на имоти, върху които ще бъде извършена интервенция, като дейностите са съгласувани при спазване на екологичното законодателство. Предвидени са дейности по организация, управление и видимост на проекта.
В резултат от изпълнението на мерките по процедурата се очаква да се подобри природозащитното състояние на целевите местообитания върху площ от общо 134,12 ха., като бъдат премахнати негативни влияния и заплахи върху тях - налични нетипични дървесни и храстови видове, инвазивни чужди видове, антропогенен натиск, включително от туристи.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Дейности по подготовка на проектното предложение.: Настоящото проектно предложение включва дейности в две защитени зони (ЗЗ) по Директива 92/43 (Директива за местообитанията), част от мрежата Натура 2000 - BG0000154 - Езеро Дуранкулак и BG0000621 - Езеро Шабла – Езерец, попадащи на територията на община Шабла. Дейностите включени в проектното предложение са насочени към подобряване на природозащитното състояние на три типа пясъчни природни местообитания в посочените ЗЗ при изпълнение на Мерки 54, 55 и 56 от Националната рамка за приоритетни действия за НАТУРА 2000 (НРПД). Посочените три мерки са насочени към подобряване на природозащитното състояние на природни местообитания чрез премахване на нетипична растителност (дървесни и храстови видове) и инвазивни видове, както и осигуряване на инфраструктура за обществен достъп. В рамките на проектното предложение ще бъдат изпълнени дейности предвидени по трите мерки върху части от всички целеви типове местообитания включени в двете ЗЗ, съгласно Насоките за кандидатстване по процедурата. Опазването на ценните и уязвими дюнни местообитания изисква тяхното проучване и разбиране на протичащите във времето процеси, за да се формира основата на адекватни дейности по опазване и стратегии за управление. Управлението и опазването на дюнните местообитания поставят сериозно предизвикателство пред много европейски страни (Martínez et al. 2004, Schlacher et al. 2008), именно за това всички дюнни местообитания в Европа са под защита, включени в Приложение I на Директивата за местообитанията. При подготовката на настоящото предложение бяха извършени дейности включващи експертни и технически анализи и проучвания (в голямата си част теренни проучвания), необходими за написване и планиране на проектното предложение. В края на м. януари 2024 год. от МОСВ бе приета Методика за картографиране, определяне на граници и типа пясъчни дюни, която е в основата на извършените проучвания. В резултат на тези проучвания бяха определени частите от целевите местообитания в двете ЗЗ, за които има нужда и ще бъде осъществена интервенция по изпълнение на Мерки 54, 55 и 56 от НРПД. Освен това при подготовката на проекта са предвидени и методите на интервенция, които са съобразени с режимите и забраните в двете защитени зони. В предварителното проучване при подготовката на проекта са генерирани пространствени компоненти, картен материал в цифров вид, както и пространствени данни в цифров вид (ГИС). Картният материал е в мащаб, позволяващ разчитане на детайлите, представени в съответната карта, за пространствените данни, които се представят в цифров вид - геобаза данни с метаданни или ESRI *shp (ESRI shape file), в проекционна координатна система WGS84/UTM зона 35N и/или в официалната за страната система. На второ място в предварителните проучвания е предложен идеен проект за разполагане на съоръженията (архитектурните елементи) за обществен достъп. Проектът е в основата на обявената от община Шабла процедура съгласно ЗОП. 36 000.00 36 000.00
Подобряване на природозащитното състояние на целевите дюнни типове природни местообитания, чрез изпълнението на Мярка 54 от НРПД.: Всички изложени по-долу данни се съдържат подробно в извършеното Теренно проучване за подготовка на проекта (ТППП). Мярка 54 от НРПД предвижда изпълнение на дейности по идентифициране и премахване на нетипични дървесни и храстови видове в територии с разпространение на местообитанията и в непосредствена близост до тях (до 200 м). Защитена зона BG0000621 - "Езеро Шабла – Езерец". - природно местообитание 1210 "Едногодишна растителност върху морски крайбрежни наноси" е представено в с обща площ 2,17 ха. Заема територия от 0,08% от общата площ на зоната ( 2,623,59 ха). По отношение на типичната растителност преобладаващата площ е лишена от растителност, което е характерно за този тип местообитание. На отделни места се наблюдават единични индивиди от типичните растителни видове: морско зеле (Crambe maritima), татарска салата (Lactuca tatarica), приморски ветрогон (Eringium maritimum). Не е установено промишлено и битово замърсяване. В по-голямата си част местообитанието е в отлично състояние със запазена структура. Върху състоянието и площта на местообитанието неблагоприятно въздействие оказва постоянната абразивна дейност на вълнолома, която води до разрушаване на крайбрежната ивица и отмиване на намиращата се до прибоя льосова стена. Наблюдават се пукнатина по цялото протежение на бреговата ивица, което е доказателство за непрекъснат процес на промяна и свличане на земна маса. Не се наблюдава фрагментация на местообитанието, както и наличие на антропогенни структури. Според ТППП, местообитание 1210 е със запазени характеристики и в благоприятно природозащитно състояние. Растителност почти липсва или е представена от единични екземпляри от псамофитни и халофитни видове. Няма необходимост от интервенция. - природно местообитание 2110 "Зараждащи се подвижни дюни", заема площ от 12,28 ха по цялото протежение на морският бряг на зоната и е с ограничено от север и от юг от местообитание 1210 "Едногодишна растителност върху морски крайбрежни наноси". В границите на местообитанието са установени малочислени популации от типичните за местообитанието псамофитни и халофитни видове – морска пача трева (Polygonum maritimum), морско зеле (Crambe maritime), приморски ветрогон ( Eryngium maritimum), които са с проективно покритие под 1%. Липсата на растителност се обяснява с факта на интензивно ползване на цялата площ за рекреация по време на летният период. Местообитанието е с типично проявление и е в благоприятно природозащитно състояние и няма необходимост от интервенция. Защитена зона BG0000154 „Езеро Дуранкулак“: - природното местообитание 1210 заема площ от 1,68 ха в най-северните части на защитената зона „Дуранкулак” в близост до границата с Румъния. Не се наблюдава фрагментация. Установяват се отделни индивиди от растителни видове, типични за местообитанието: какиле /Cakile maritima/, руско вълмо /Salsola ruthenica/, бяла куча лобода /Salsola soda/. Наблюдава се незначително замърсяване с битови отпадъци. Установена е култура от бяла акация на площ 2,1 дка., която е в 200 метровият радиус на местообитание 1210. Присъствието на тази култура е опасност за природозащитното състояние на местообитанието и се препоръчва нейното премахване. - природно местообитание 2110 в обхвата на защитената зона заема площ от 36,02 ха. (по данни от стандартен формуляр). Това се равнява на 0,7% от площта на зоната (5050,79 ха). Зараждащите се подвижни дюни заемат цялото протежение на морският бряг на север от село Крапец до границата с Румъния. Изключение правят само зоната на къмпинг Космос, Пристанище Дуранкулак и почивна база Дуранкулак . Не са установени антропогенно създадени структури. Наблюдават се следи от навлизане на моторни превозни средства в полигона на местообитанието. Растителност почти няма. Установени са единични растения от псамофитни и халофитни видове, като Polygonum maritimum, Crambe maritima, Eryngium maritimum. Нежелани и инвазивни видове растения не са установени и няма необходимост от интервенция. 82.00 0.00
Подобряване на природозащитното състояние на целевите дюнни типове природни местообитания чрез изпълнението на Мярка 55 от НРПД.: В изпълнение на мярка 54 и мярка 55 от НРПД ще бъде спазвана една и съща методология - осигуряване на експертна помощ за провеждане на интервенцията, интервенция и премахване на видове, мониторинг и поддържане на местообитанието. При изпълнението вниманието ще бъде насочено към идентифициране и премахване на нетипични и инвазивните видове, както следва: Защитена зона BG0000621 - "Езеро Шабла – Езерец". - Местообитание 2120 "Подвижни дюни с Ammophila arenaria по крайбрежната ивица (бели дюни)"е представено в ЗЗ с обща площ 41,75 ха. Това се равнява на 1,59% от общата площ на зоната (2623,59ха). По време на теренното проучване (ТППП) бе установен един основен път през дюните, както и антропогенни структури. Налице е фрагментация на местообитанието с приблизителна оценка 30%. Цялата площ на природното местообитание е заета от псамофитна /пясъчна/ растителност. Растителността по крайбрежните пясъци и пясъчните дюни е запазена много добре и се отличава с богато видово разнообразие. Отделните доминантни видове образуват отворени съобщества в които участват значителен брой псамофитни видове. Природното местообитание е с типично проявление и е в "неблагоприятно-незадоволително" природозащитно състояние. Установена е типичната псамофитна растителност. Успоредно с това в рамките на местообитанието са установени значителни по площ обраствания с миризлива върба (Eleagnus angustifolia) -15%. Присъствието и разрастването на инвазивни видове, освен промени в площта и структурата, води и до допълнителна фрагментация в рамките на полигона на местообитанието. Общата оценка на местообитанието по трите критерия е „неблагоприятно-незадоволително”. Причините за това са фрагментация, рекреационно натоварване и навлизане на видове с инвазивни свойства. Предвид общото добро състояние на дюните е важно да се предприемат марки за отстраняване на инвазивните видове: миризлива върба, многоцветна миризлива върба, нежелана растителност: стари тополи, трънка, шипка, къпина. Общата площ за интервенция е 1,91 ха., като предвидената интервенция е съгласувана със собствениците. (Подробно в ТППП!). BG0000154 - "Езеро Дуранкулак". - Местообитание 2120 "Подвижни дюни с Ammophila arenaria по крайбрежната ивица (бели дюни)" в обхвата на защитената зона заема площ от 80,14 ха. Това се равнява на 1,6% от площта на зоната (5050,79 ха). Подвижните дюни са разположени западно от зараждащите се дюни (2110) и опират в екотоновите съобщества към езерото Дуранкулак или в льосовите стени и скатове. Местообитанието е фрагментирано от изградени в миналото къмпинг и почивна станция в южната част на зоната. Достъпът откъм плажа е ограничен от метална ограда с вкопана в земята бетонова основа. Има залесявания в миналото с нетипични за естествената растителност видове. Наблюдава се нетипична и нежелана растителност с растителни видове като: стари и частично изсъхнали дървета от хибридна топола (Populus spр.), джанка (Prunus cerasifera), череша (Prunus avium), ябълка (Malus sp.), трънка (Prunus spinosa). От инвазивните видове са установени миризлива върба (Eleagnus angustifolia) и единични екземпляри от многоцветна миризлива върба (Eleagnus multiflora). Регистрира се и наличие на рудерална растителност къпина (Rubus caesius), шипка (Rosa canina). Установена е суматренска злолетица (Erigeron sumatrensis), която е опасен инвазивен вид с огромна семенна продуктивност. Общата оценка на местообитанието по трите критерия е „неблагоприятно-незадоволително”, като общата площ за интервенция и премахването на нежелани и инвазивни видове в местообитание 2120 в защитената зона е 10.23 ха., които са съгласувани със собствениците. (Подробно в ТППП). 40 459.43 0.00
Подобряване на природозащитното състояние на целевите дюнни типове природни местообитания чрез изпълнението на Мярка 56 от НРПД.: В края на м. януари 2024 год. със Заповед на министъра на МОСВ бе приета Методика за картографиране, определяне на граници и типа пясъчни дюни. В нея е установена тревожната тенденция, че съвременният облик и състояние на дюнните типове природни местообитания са пряко или косвено повлияни от антропогенни процеси - човешка намеса. Prodanov at al. 2023 идентифицират неблагоприятни дейности, които са довели до промяна в структурата на плажно-дюнни местообитания сред които: - масово развитие на туризма (къмпинги, плажни барове и др.) водещо след себе си до антропогенен натиск; - туристически натиск върху дюните - деградация и утъпкване от туристи и превозни средства. Така нареченото "диво" къмпингуване и плажуване взема заплашителни размери. Основните отрицателни въздействия и заплахи за скалните и дюнни местообитания по крайбрежието (1210, 1240, 2110, 2120, 2130, 2180, 2190) са изграждане/развитие на разнообразна инфраструктура, свързана с туристически и спортни дейности. Ограниченията за шофиране на превозни средства, АТВ , кемпери и каравани се приветстват от все повече хора, затормозени от узурпирането на плажовете със защитен природен статут. Забраната за къмпиране и палене на огън на пясъка, обаче, се очаква да срещне сериозна съпротива от любителите на свободното пребиваване сред природата. Техният аргумент е, че е по-добре по дюните да има палатки, отколкото да се застрояват с бетон, както се случва почти навсякъде. Следователно необходимо е да се търси компромис, при който любителите на природата да имат ограничен, но свободен достъп до плажовете, докато желаещите да почиват в близост до защитени природни територии да допринасят за опазването им без строителство и тежка инфраструктура. Тези заплахи продължават да имат висока или средна оценка на въздействие, което показва необходимостта от допълнителни и продължаващи усилия при управлението на местообитанията, поне в някои райони на разпространението им. Прилагането на мярка 56 от НРПД предвижда изпълнение на дейности по: 1. Изграждане и поддържане на съоръжения за обществен достъп (туристическа инфраструктура - дървени пътеки, прегради и др.), изработени от естествени материали; 2. Поставяне на информационни табели, табла за „внимание“ и др. Мярката се прилага в територии, попадащи в изискванията на чл. 6 на ЗУЧК. Количествени параметри на прилагането на мярката: С приоритет, прилагането на мярката да се изпълнява в защитените зони по Директива за местообитанията, посочени в Документа за целите на Натура 2000. Това са защитени зони, в които състоянието на съответния целеви обект следва да бъде подобрено. Прилагането на посочените приоритетни мерки се очаква да даде принос към следните екосистемни услуги и социално-икономически ползи: ✓ Намаляване на ерозията; ✓ Положително влияние върху видовете, обитаващи тези местообитания; ✓ Устойчиво ползване на екосистемата и екосистемните услуги; ✓ Запазване на ландшафта и положително влияние върху възможностите за развитие на планински и морски туризъм. Не на последно място за осигуряването на ефективно въздействие върху туристите е необходимо и поддържането на изградената инфраструктура - почистване, импрегниране, дребни ремонти и др. 497 165.80 0.00
Дейности по организация управление и видимост.: Възстановяването на разходите по организация и управление, (където се включват и разходите за комуникация и публичност) на проекта ще става при прилагане на хипотезата по чл. 55, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕСИФ (финансиране с единна ставка, определено чрез прилагане на процент към една или няколко определени категории разходи). Съгласно Насоките за кандидатстване по процедурата, за предлагания проект процентът на единната ставка за дейността по организация и управление е 10 (десет) процента. Дейността предвижда сформиране на екип за управление на проекта (ЕУП) от служители на бенефициента, както и цялостна организация и управление на дейностите по проекта. Екипът ще бъде сформиран през първия месец от сключване на ДБФП и ще осъществява дейност през целия проектен период – 36 месеца. Членовете на екипа изготвят междинните и окончателният доклад за напредък по проекта, съгласно указаните образци; изготвят исканията за верифициране на разходи и плащания.Членовете на ЕУП ще покриват функциите по подготовка на документите, необходими за извършване на плащания и за верификация на разходите, мониторинг и докладване, изпълнение на мерки за информация, комуникация и видимост, съхранение на документите по проекта, както и функции по координация на дейностите по проекта. Предвидени са механизми за взаимодействие между членовете на екипа за управление на проекта при изпълнение на задачите и отчитане на работата, с цел осигуряване на вътрешна оценка и контрол, мониторинг на напредъка и предприемането на корективни мерки, при необходимост. Не са допуснати смесване и припокриване на функциите и задачите между отделните членове в екипа за управление. ЕУП е отговорен за изпълнението на дейностите в сроковете, заложени във всеки договор с конкретен изпълнител, както и за окончателното изпълнение и отчитане на целия проект пред УО на ПОС съгласно крайния срок, заложен в ДБФП. ЕУП ще се състои от 5 човека: 1. Ръководител на проекта - служител на бенефициента; 2. Координатор „Мониторинг и оценка природозащитни дейности “ - служител на бенефициента с опит в областта на екологията. 3. Координатор "Архитектурни елементи" - служител на бенефициента; 4. Счетоводител на проекта - служител на бенефициента; 5. Технически сътрудник - служител на бенефициента. Четирима членове от ЕУП имат опит в изпълнението на проект по ОПОС свързан с опазването на видове и местообитания. (Приложение - Документ доказващ опита на екипа за управление.) В съответствие с буква а) от чл. 46 „Видимост“ от Регламент (ЕС) 2021/1060, ще се гарантира видимостта на подкрепата при всички дейности по проекта, като се предоставя последователна, ефективна и пропорционална целева информация на различни видове публика, включително на медиите и обществеността. Всички дейности ще са съгласно Единен наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2021-2027 г. В тази връзка, бенефициентът ще указва произхода на финансирането чрез поставяне на емблемата на ЕС в съответствие с посочените технически характеристики съгласно чл. 47 и Приложение IX от Регламент (ЕС) 2021/1060, налични на следния линк: https://ec.europa.eu/regional_policy/en/information/logos_downloadcenter/. При изпълнение на дейностите за видимост, прозрачност и комуникация съгласно чл. 50 от Регламент (ЕС) 2021/1060 бенефициентът: - ще публикува на уебсайта си, и на сайтове в социални медии, кратко описание на проекта, като откроява финансовата подкрепа от Съюза; - ще включва по видим начин текст, подчертаващ подкрепата от Съюза, в документите и комуникационните материали, свързани с изпълнението на проекта и предназначени за обществеността или за участниците; - ще постави на място видимо за обществеността на поне един плакат с минимален размер А3 или еквивалентен електронен дисплей с информация за операцията, подчертаваща подкрепата от ЕС; Дейностите за видимост, прозрачност и комуникация ще обхващат целия период на изпълнение на дейностите по проекта. 57 370.72 2 700.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.