Дейности |
-
Дейност: Дейност 1. Допълнителна професионална подготовка, „пробно стажуване“ и допълнителни занимания за ученици за придобиване на знания, умения и
компетентности в съответствие с изискванията на пазара на труда.
1.1 Пробно стажуване ученици в първи гимназиален етап (VIII, IX, X клас)
1.2 Осигуряване на наставници за практическо обучение в реална работна среда
втори гимназиален етап (XI, XII клас)
: 1.1 Пробно стажуване в партниращо предприятие за ученици в първи гимназиален етап;
Предвижда се предоставяне на подкрепа за организиране и провеждане на „пробно стажуване“ в партниращи предприятия за ученици в първи гимназиален етап (VIII, IX и Х клас), представляващи по своята същност подготвителна фаза за обучението в реална работна среда при работодател, провеждано във втори гимназиален етап. Тук ще участват ученици в първи гимназиален етап (VIII, IX и Х клас), в дуална форма на обучаение.
Пробното стажуване ще доведе до взаимното опознаване между ученика и работодателя, както и активно включване на работодателите в подготвителната фаза на обучението. Учениците ще се запознаят с реалните работни условия и технологични процеси в предприятията, както и ще бъдат оценени техните професионални интереси. Така учениците ще имат възможност да посещават работодатели и да се запознаят отблизо с възможностите за бъдеща професионална реализация.
Едно пробно стажуване се провежда в рамките на от 3 до 5 работни дни с продължителност от минимум 6 часа дневно, при работодател, под ръководството на наставник – експерт, представител на бизнеса с доказан професионален опит, определен от работодателя, и учител по професионална подготовка от училището, при необходимост.
„Пробното стажуване“ ще е извън учебната програма на ученика и да се провежда през ваканциите. Необходимо е да се направи и застраховка на ученика.
В края на всяко пробно стажуване следва да бъде извършена оценка на професионалните интереси на учениците. Всеки ученик, преминал успешно участието си в „пробно стажуване“, следва да получи сертификат/удостоверение. Сертификатът/удостоверението за успешно участие в „пробно стажуване“, в който е посочена неговата продължителност, ще представлява основание за изплащане на надбавка за стипендия за всеки ден, през който ученикът е участвал в пробно стажуване.
Ако е проведено повече от едно пробно стажуване за един и същ ученик, всяко допълнително пробно стажуване следва да се основава на извършена оценка от предходно пробно стажуване, съдържащо препоръка за допълнителни пробни стажувания.
1.2 Осигуряване на наставници за практическо обучение в реална работна среда /втори гимназиален етап (XI -XII клас)
Предвижда се подкрепа за учениците във втори гимназиален етап посредством осигуряване на наставници, които да осигурят качественото обучение в реална работна среда. Съгласно Закона за професионалното образование и обучение практическото обучение при работодател в реална работна среда се провежда в предприятието под ръководството на наставник, определен от работодателя, с който училището има сключен договор за провеждане на обучение чрез работа (дуално обучение).
Всеки наставник следва да осигури необходимата подкрепа и съответно да допринесе за успешното завършване на дуалната система на обучение за учениците, на които е определен за наставник – чрез провеждане на инструктаж за безопасност, организиране на практическото обучение, поставяне на конкретни задачи, проверка на изпълнението им, предоставяне на отговори на конкретни въпроси на обучаемите, намиране на решение на конкретни казуси и др.
По Наредба № 1 от 8 септември 2015 г. за условията и реда за провеждане на обучение чрез работа (дуална система на обучение), един наставник отговаря за не повече от петима обучавани.
Ще се изплащат разходи за възнаграждения на всеки наставник за един допълнителен час пряка работа с обучаващите се при работодател ученици в рамките на всеки работен ден, в който е проведено практическо обучение в реална работна среда при спазване на нормативната уредба за максимален брой обучаеми, за които един наставник отговаря.
,
Договорена стойност: 218 664.00
,
Отчетена стойност: 0.00
-
Дейност: Дейност 1. Допълнителна професионална подготовка, „пробно стажуване“ и допълнителни занимания за ученици за придобиване на знания, умения и
компетентности в съответствие с изискванията на пазара на труда.
1.3 Занимания по професионална подготовка и по АЕ за ученици в първи гимназиален етап в дуална форма на обучение
1.4 Оборудване, материали и консумативи за дуалната система на обучение: 1.3 Допълнителните занимания по професионална подготовка и/или чужд език ще бъдат организирани и проведени под формата на модулни обучения/кратки обучителни курсове, включващи един или повече тематични обучителни модула с практическа насоченост и такива с фокус върху цифрова, зелена икономика, син, растеж, индустрия 5.0 и ИСИС, с оглед да подготвят учениците да посрещнат съвременните предизвикателства в бизнеса, в това число по отношение на дигиталните и зелените умения, ключовите компетентности и преносимите умения.
- Информиране на учениците от десети клас и техните родители/настойници относно възможностите за практическо обучение в реална работна среда (дуално обучение)
При подаването на заявления за кандидатстване в ПГ“ Проф. д-р Асен Златаров“ – Димитровград в паралелки с дуално обучение учениците и техните родители подписват заявление, т.е информирани са за възможностите, които предоставя дуалното обучение.
- Приемане на писмени заявления от учениците (със съгласието на родителя/настойника) за практическо обучение в реална работна среда;
- Подбор и разпределение на учениците;
- Подаване на молба от работодателя до Инспекция по труда за получаване на разрешение за работа на лица, ненавършили 18 години;
- Сключване на договор между фирмата-работодател и ученика;
- Разработване на учебни програми по теория и практика на професията в съответствие с държавните образователни стандарти за придобиване на професионална квалификация
- Изготвяне на график за обучение чрез работа на учениците;
- Определяне на наставници от фирмата-работодател за провеждане на практическо обучение;
- Провеждане на обучение за работа с ученици на наставниците от учители от образователната институция.
- Стипендии за учениците обхванати в дуално обучение
За 10 ученици ще се сформира сборна група за обучение по английски език на по- високо ниво на усвояване на теоретични знания.
За останалите десетокласници се предвижда допълнително обучение по АЕ. 20 ученици
По ПП се ще се направят обучения за учениците в X клас. Три групи по 10 ученици за всяка професия от съответното професионално направление.
Преподавателите ще изготвят график с часове и теми, който ще се завери при Директора на ПГ. Контрола по изпълнението му ще се следи от Директора и координатора в констативни протоколи по веднъж в месеца.
1.4 Осигуряване на оборудване, материали и консумативи за целите на дуалната система на обучение .Закупуването на оборудване, материали и консумативи, вкл. работни и предпазни облекла, лични предпазни средства, за целите на дуалната система на обучение, ще подпомогне процеса на подготвително обучение през първи гимназиален етап, с цел ефективно включване в обучението в реална работна среда през втори гимназиален етап.
Всеки учител по професионална подготовка ще представи заявка при Директора и гл. счетоводител за необходимите за обучението и стажа материали, оборудване и др. Направено е предварително проучване на оферти от различни фирми. Проведени са срещи - разговори за необходимостта от 1.4 за реализиране успешно на дейностите и постигане на заложените цели в проекта.
,
Договорена стойност: 263 429.60
,
Отчетена стойност: 0.00
-
Дейност: Дейност 2. Обучения на учители и наставници за разширяване на обхвата и повишаване качеството на дуалната система на обучение.
2.1 Обучения на учители по ПП и учители-методици (с присъждане на 1 квалификационен кредит или без квалификационни кредити):
2.2 Обучения на наставници:
2.3 Смесени обучения и/или супервизия на учители и наставници в дуална форма на обучение
: 2.1 Организиране и провеждане на обучения на учители по професионална подготовка и учители-методици (с присъждане на 1 квалификационен кредит или без квалификационни кредити):
В рамките на дейността се предвижда провеждането на обучения, включително практическо обучение (стажуване) в партниращо предприятие, за повишаване на квалификацията на учителите по професионална подготовка и учителите-методици, като при изпълнението следва да бъдат разгледани приложими за обхванатите професии новости и/или предизвикателства, свързани с цифрова, зелена икономика, син, растеж, индустрия 5.0 и ИСИС. Практическото обучение (стажуване) в партниращо предприятие следва да бъде проведено чрез активно въвличане на обучаемите, които изпълняват ролята на „практиканти“/„стажанти“, а обучаващият изпълнява ролята на техен „наставник“/“ментор“.
Провеждането на обучения на учители по професионална подготовка може да се извършва по програми, разработени с водеща роля на работодателите, или по програми, предлагани в Регистъра на одобрените програми за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти и ще осигури придобиването на знания и умения сред учителите за нови техники и технологии в съответното професионално направление, по което преподават, с цел подобряване на качеството на обучителния процес на учениците в дуална система на обучение. Учителите в ПОО ще имат възможност да повишат професионалната си квалификация и да придобият съвременни практически знания в съответствие с новостите и динамично развиващите се производствени и цифрови технологии, вкл. да придобият умения за интерактивни техники за преподаване, и/или други умения, свързани с прехода към цифрова и зелена икономика, синия растеж, индустрия 5.0, ИСИС.
Обученията на учители-методици ще осигурят формиране на необходимите знания, умения и компетентностите сред учителите-методици за качествено изпълнение на функциите им съгласно Наредба № 1 от 08 септември 2015 г. за условията и реда за провеждане на обучение чрез работа.
Обученията на учители по професионална подготовка и учители-методици могат да включват модули/теми, които са насочени към развитието на социално-емоционалните умения на учениците, пряко свързани с обучението чрез работа, съгласно рамката на ОИСР за социално-емоционалните умения , вкл. по отношение на изпълнението на задачи - отговорност, точност, постоянство, упоритост (имайки предвид, че основен проблем за работодателите при стартиране обучението чрез работа е слабата дисциплина); взаимодействие с други – комуникативност, увереност, емпатия, оказване на съдействие, устойчивост на стрес и др.
2.2 Организиране и провеждане на обучения на наставници:
Всяко обучение е с продължителност до 32 учебни часа, от които поне 8 учебни часа следва да бъдат проведени в училищата, в които се намират представители на целевите групи с оглед на постигане на максимален ефект от изпълнението на дейността. Обучението следва да се извършва по Програмата за обучение на наставници, одобрена от Министъра на образованието и науката със Заповед № РД 09-997 от 2 април 2019 г. и последващи нейни изменения. Обучения на място в ПГ ще се заложат в споразумението за партньорство между предприятието и участващото в проекта училище. Наставниците от предприятията следва да отговарят на изискванията на Закона за професионално образование и обучение (ЗПОО).
2.3 Организиране и провеждане на смесени обучения и/или супервизия на учители и наставници в дуална форма на обучение:
Ще се провеждат в групи от минимум 6 участника в рамките на 16 учебни часа, отчитайки професионалната натовареност и на двете целеви групи. Могат да се провеждат на място в партниращото/ите предприятие/я или на място в ПГ.
За проведеното обучение на наставниците се осигурява възнаграждение на учителите от образователната организация. Осигурява се възнаграждение за разработването на учебни програми по специалността. ,
Договорена стойност: 53 248.00
,
Отчетена стойност: 0.00
-
Дейност: Дейност 4. Информационни кампании и кариерно ориентиране за повишаване на привлекателността и увеличаване дела на дуалната система на обучение в ПОО
4.1 Провеждане на информационни кампании сред работодатели
4.2 Провеждане на информационни кампании сред родители, ученици и широката общественост
4.3 Кариерно ориентиране на ученици: 4.1 Провеждането на информационни кампании, насочени към представители на работодателите, национално представителни организации на работодателите, браншови и професионални организации, има за цел разширяване на възможностите за дуално ПОО и осигуряване на своевременна подготовка на работодателите за качествено провеждане на дуална форма на обучение. Информационните кампании могат да включват представяне на нормативните изисквания към работодателите за участие в дуалната система на обучение, както и представяне на примери и добри национални и международни практики при провеждането на дуално ПОО, включително за адаптиране и прилагане на иновации при провеждане на обучението в реална работна среда.
4.2 Провеждането на информационни кампании, насочени към родители, ученици и широката общественост, ще повиши привлекателността на дуалната система на обучение и ще подпомогне процеса на мотивиране и насочване за включване в дуално ПОО, вкл. за лица в училищна възраст, отпаднали от училищната система на образованието. Дейността включва организиране и провеждане на информационни кампании с участието на работодатели и/или национално представителните организации на работодателите и на работниците и служителите в България, браншови и професионални организации, за популяризиране на дуалната система на обучение сред родителите, учениците и широката общественост.
Посредством дейността учениците и родителите ще имат възможност да се запознаят с ползите от дуалната система на обучение и възможностите за прием в дуална форма на обучение, както и с практическата приложимост на професията и възможностите за професионално развитие.
Провеждането на информационни събития сред родители и ученици ще допринесe за ранно запознаване с работодателите – партньори, в които може да бъде провеждано обучение в реална работна среда. Във всяка информационна кампания сред родители и ученици следва да вземе участие поне 1 представител на работодатели и/или национално представителните организации на работодателите и на работниците и служителите в България, браншови и/или професионални организации, който да запознае присъстващите с възможностите за обучение чрез работа и професионална реализация в съответното професионално направление/професия. Информационните кампании следва да включват инструменти, пряко допринасящи за популяризиране и развитие на дуалната система на обучение.
4.3 Подкрепата за кариерно ориентиране има за цел увеличаване дела на дуалното обучение чрез насочване и задържане на ученици в дуалната система на обучение. Изпълнението на дейността ще подкрепи индивидуалното кариерно ориентиране на ученици, вкл. с участието на родители, за избор на дуална система на обучение.Кариерното ориентиране следва да се прилага още при привличането на ученици за кандидатстване в професионалните училища и да продължи и в последствие при започване на професионалното обучение, вкл. чрез редовни срещи с бизнеса.
В тази връзка, осигуряването на възможност за кариерно ориентиране на ученици относно възможностите за включване в дуалната система на обучение ще допринесе за развитие на дуалната система на обучение в ПОО чрез преодоляване на основни бариери, породени от недостатъчната мотивация на учениците и родителите, както и липсата на ясна представа ,
Договорена стойност: 16 962.00
,
Отчетена стойност: 0.00
|