Идентификация

Номер от ИСУН BG05SFPR001-1.004-0021-C01
Наименование на проекта МОСТ (Мотивация, Отговорност, Съпричастност, Толерантност)
Бенефициент 176744305 СРЕДНО УЧИЛИЩЕ "НИКОЛА Й. ВАПЦАРОВ"
Източник на финансиране ЕСФ+ ==> Програма "Образование" 2021-2027
Дата на сключване на договора/заповедта 27.02.2025
Дата на стартиране 27.02.2025
Дата на приключване 27.02.2027
Статус на изпълнение на договора/заповедта за БФП В изпълнение (от дата на стартиране)
Местонахождение
  • България, Северна и югоизточна България (BG3), Северозападен (BG31), Видин (BG311), Видин, гр.Видин
  • България, Северна и югоизточна България (BG3), Северозападен (BG31), Видин (BG311), Ружинци, с.Ружинци

Описание

Кратко описание на проекта
Проектът цели устойчиво развитие на интеркултурното образование в мултикултурна образователна среда в образователни институции с различна концентрация на уязвими групи в общините Видин и Ружинци.
Проектът включва редица дейности за създаване на подкрепяща и приобщаваща учебна среда в образователни институции във Видин и Ружинци, чрез въвеждане на разнообразни форми на обучение и насърчаване на интеркултурната комуникация между ученици/деца, чийто майчин език не е български и такива, чийто майчин език е български. Ще бъдат провеждани занимания по интереси организирани в ателиета и клубове за осъществяване на интеркултурно образование целящи повишаване на мотивацията на учениците за активно участие в образователния процес и формиране на ключови компетентности у целевите групи за интеркултурен диалог. Изнесените уроци в музеи, библиотеки и галерии допълнително ще помогнат за стимулиране на интереса на учениците. Провеждането на междуучилищни дейности ще спомогне за подобряване на комуникацията между представителите на всички етноси и преодоляване на негативните стереотипи спрямо ромската общност. 
В проекта е предвидена работа с родителите на децата от всички социални и етнически групи за активното им включване в образователния процес на децата, както и за подобряване на социалната и мултикултурна комуникация между родителите от ромски и тези от неромски произход.
Представителите на всички целеви групи ще вземат активно  участие и в информационните кампании, насочени към недопускане на дискриминация, основана на раса, етнически произход или религиозна принадлежност.
Проектът включва и обучение на педагогически и непедагогически персонал, вкл. медиатори за прилагане на компетентности за демократична култура в рамките на интеркултурно образование в мултикултурна среда е ключово за училищата, в които има повече ученици от уязвими групи (различни етноси и деца със СОП).
Проектът обхваща повече от 250 деца и техните родители.
Дейности
  • Дейност: Дейност 1: Работа с деца и ученици за осъществяване на интеркултурно образование: Заниманията по интереси са едни от най-добрите форми на обучение, които помагат на деца застрашени от отпадане от училище да проявят интерес към ученето. Освен това те са изключително ефективен инструмент за развиване на уменията на учениците и обогатяване на социалните им контакти, което е особено важно за децата от уязвими групи. За да постигнем планираната главна цел за устойчиво развитие на интеркултурното образование в мултикултурна образователна среда в образователни институции с различна концентрация на уязвими групи, в нашето проектно предложение сме планирали разнообразни занимания по интереси, съобразени с възрастта на децата и техните интереси. За учениците от начален етап, във всяко едно от двете училища са планирани по 4 занимания по интереси. Клубове „Знам и мога“ и „Мечо пух“ за най-малките – В тези занимания учениците ще се учат да четат и пишат по един забавен начин претворявайки свои собствени истории в приказки със собственоръчно рисувани илюстрации. Целта е да се провокира интереса към книгите и четенето от най-ранна възраст, което в днешно време е дефицит при децата. Ателие „Дунав арт“ – Развиване на творческото мислене и потенциал чрез интересни арт форми като рисуване на камък и пергамент, работа с глина и дърво, икебана и други. Целта ще бъде да се интерпретират различните културни традиции и обичаи чрез тези разнообразни арт дейности. Клуб „Логоматика“ – По един иновативен начин на учене чрез практика и забавления, учениците ще имат възможност да открият заобикалящия ги свят, като създават различни конструкции. Целта е да научат приложението на науката в практиката, докато изпълняват интересни предизвикателства. В ОУ „Любен Каравелов“, в начален етап, ще бъдат създадени и 2 клуба по Ориентиране, в които учениците не само ще изучават този позабравен, но много полезен спорт, но това ще става по забавен и интересен начин, а в края на всеки срок ще вземат участие и в междуучилищно състезание. За учениците от прогимназиален етап в СУ „Никола Вапцаров“ са планирани 4 клуба, а в ОУ „Любен Каравелов“ са планирани 3 клуба по интереси (без Клуб по Ориентиране). Клуб „Шекспир“ – Театърът е най-ефективното изкуство за стимулиране на детското въображение. Чрез театъра се разкрива разнообразието, развива се емпатия и умения за работа в екип, затова сме планирали този клуб с цел да се помогне сближаването между различните социални групи деца. Клуб „Денсинг Старс“ – Учениците ще разучават танци свързани с обичаи и традиции и характерни за различните етноси, като в училището в Ружинци ще пресъздават български танци, а учениците в ОУ „Любен Каравелов“ - ромски. По този начин ще опознаят и раберат по-добре културата и традициите на другия етнос. Клуб „През обектива“ – Учениците ще се учат да опознават околния свят и себе си с помощта на това занимателно изкуство като прилагат своята креативност. Ще правят снимки на открито, смешни селфита, заснемане на работата на другите ателиета и ще се учат на дигитални умения – компютърен дизайн. За учениците от гимназиален етап в СУ „Никола Вапцаров“, Ружинци, е планирано създаването на 4 клуба по интереси. Клуб „Лудият Айнщайн“ – Учениците ще подобрят своите знания по химия и биология чрез занимателни опити и откривателски мисии (дигитални и на терен), което не само ще обогати знанията им, но ще ги провокира да „видят“, че ученето може да бъда и забавно. Клуб „Откривателят Колумб“ – Учениците ще подобрят своите знания по история и география чрез виртуални откривателски мисии – сами ще търсят, намират и след това споделят информация по предварително задание. Клуб „ДиДжи“ – Учениците ще ще се научат да програмират свои страници, както ще се запознаят и с различни съвремени технологии, вкл. възможностите на изкуствения интелект. Клуб „Лидерът“ – Целта на този клуб е да изгради определени компетенции у най-големите, които да им бъдат полезни в тяхната бъдеща професионална ориентация и реализация, както и да мотивира продължаващото им образование в колеж или университет., Договорена стойност: 223 808.00 , Отчетена стойност: 0.00
  • Дейност: Дейност 2: Обучения на педагогическите специалисти за придобиване, развиване и прилагане на компетентности за демократична култура в рамките на интеркултурно образование в мултикултурна среда: С оглед на това, че педагогическите специалисти в училищата и детската градина не са участвали в конкретни обучения за развиване и прилагане на компетентности за демократична култура в рамките на интеркултурно образование в мултикултурна среда, в рамките на тази дейност по проекта са предвидени: 1. Обучение „Модели на компетенциите за демократична култура и междукултурен диалог“ с присъждане на 1 квалификационен кредит (16 часа), с цел учителите и медиаторите не само да могат да разберат потенциала, който притежава модела на компетенции за демократична култура за образованието, но да могат и да го прилагат на практика. 2. Обучение „Социална и емоционална интелигентност в образователната институция“ без присъждане на квалификационен кредит (8 часа): В днешно време, все повече семейства, особено от уязвимите групи не успяват да осигурят надеждна подкрепа на децата в тази посока и училището остава единственото място, където обществото може да потърси корективи за липсите в тяхната емоционална и социална компетентност. Изграждането на практическа компетентност у педагогическите специалисти ще им помогне в посока развиване у децата на социална и емоционална интелигентност, умения да разпознават чувствата, да разбират от къде идват и да се научат как да се справят с тях, да бъдат толерантни към различията и да могат да се справят с агресията. 3. Обучение „Компетентност за формиране на критическо мислене“ без присъждане на квалификационен кредит (4 часа): Този курс ще даде възможност на учителите да разполагат с богат арсенал от интерактивни методи за преподаване и учене, обединени в общ теоретичен модел и насочени към провокиране на активното учене и критическото мислене на децата. Включва методи за насърчаване на критично мислене, четене, писане и дискусия във всяка учебна дисциплина, както и учебното сътрудничество между преподавателя и ученика в училище. , Договорена стойност: 1 890.00 , Отчетена стойност: 0.00
  • Дейност: Дейност 3: Подкрепа за интензивна работа за изграждане на общност от активни родители: кратки обучения на родители, свързани с образованието на децата им и мотивация за активно участие в дейностите за интеркултурно образование, включително чрез участие на образователни медиатори: Дейността е ориентирана към пълноценно включване на родителите от всички етнически и социални групи с цел по-доброто разбиране на културните различия и идентичност и създаване на единна общност базирана на разбиране и уважение към различните култури и традиции. В допълнение, целта ще бъде и да бъде поставен акцент върху ролята на родителя като ментор в процеса на непрекъснато обучение на детето и да се провокират родителите да се включат по-активно в самият образователен процес в училищата и детската градина. Към двете училища ще бъде създадено „Училище за родители“, в което ще вземат участие, както родители от уязвимите групи, така и тези от неуязвими. Работата с родителите първоначално ще бъде организирана под формата на тренинг, като целта е да бъде поставен акцент върху ролята на родителя като ментор в процеса на непрекъснато обучение на детето и да се провокират родителите да се включат по-активно в самият образователен процес. Освен това се предвижда с това обучение те да получат една по-добра представа как да работят с децата си в този бързо променящ се и динамичен свят, който изисква нови подходи не само от образователната система, но и от самите родители, като част от една неделима верига. След приключване на обученията ще стартира инициатива „Мама е на смяна в Училище“ – в определени дни от седмицата съгласно предварително съставен график, даден родител или родители ще могат да работят с учениците/децата и да им оказват менторска подкрепа. По този начин ще се затвърди връзката дете-родител-учител. Освен това, „Училището за родители“ ще има ключова роля за: - Осигуряване на непрекъснато сътрудничеството с учителите; - Организиране на събития с участието на родителите и децата от всички социални и етнически групи, които имат за цел популяризиране на училището като институция, както и утвърждаването на основните ценности на разбирателство и толерантност, вкл. и за премахване на стереотипите и негативните нагласи; - Обсъждане на общи проблеми и търсене на най-добрите подходи за справяне с проблемите и предизвикателствата, пред които са изправени родителите и децата в мултикултурна среда; - Привличане на повече родителите за включването им в училищния живот не децата чрез организиране на обучения за родители, като лектори ще бъдат самите родители от „Училището за родители“. Целта е да се създаде възможност за дискусии и срещи с останалите родители, за да се повиши и тяхната мотивация за участие в училищния живот; Като цяло целта на „Училището за родители“ е да работи за повишаване на капацитета на родителите в общността., Договорена стойност: 40 960.00 , Отчетена стойност: 0.00
  • Дейност: Дейност 4: Провеждане на информационни кампании, насочени към недопускане на дискриминация, основана на раса, етнически произход или религиозна принадлежност: При всеки един от партньорите по проекта, за всеки образователен етап, ще се проведе по една кампания на срок насочена към проблема за дискриминация, основана на раса, етнически произход, религиозна принадлежност и социален статус. В училището в Ружинци преобладават деца от ромски произход, а в училището във Видин немалък е броя на децата със специални образователни потребности. В обществото, за съжаление, все още битуват стереотипи и недобро отношение към представителите на уязвимите групи. Нередки са случаите на вербална агресия предизвикана от предразсъдъци, расизъм и ксенофобия, както сред учениците, така и сред родителите. С цел да повишим информираността сред учениците и родителите, както и да създадем предпоставки за трайно елиминиране на негативните нагласи и стереотипи, планираме да се проведе информационна кампания „Обединени за общото ни бъдеще“ (1-я срок) и кампания „Не на агресията“ (2-я срок). Кампаниите ще бъдат организирана под формата на забавни ролеви игри., Договорена стойност: 13 888.00 , Отчетена стойност: 0.00

Участващи организации

Партньори
  • Партньор: ДЕТСКА ГРАДИНА "СИНЧЕЦ", Договорена стойност по проекта*: 21 336.00 , Отчетена стойност: 0.00
  • Партньор: ОБЩИНА ВИДИН, Договорена стойност по проекта*: 94 358.00 , Отчетена стойност: 0.00
  • Партньор: ОСНОВНО УЧИЛИЩЕ "ЛЮБЕН КАРАВЕЛОВ", Договорена стойност по проекта*: 46 796.00 , Отчетена стойност: 0.00
Изпълнители Няма
Подизпълнители Няма
Членове на обединение Няма

Забележки:

* Договорената стойност по проекта може да е по-ниска от отчетената поради някоя от следните причини:

  • За физически лица договорената стойност не включва разходите за сметка на работодателя, които са допустим разход и се отчитат по проекта
  • Бенефициентът е отчел разход само с фактура без да е сключен договор с избрания изпълнител
  • Бенефициентът е отчел повторно разходи към УО

** Колоната представя размерът на заявените от бенефициента разходи

Индикатори

Индикатор 1 Малцинства (включително маргинализирани общности като ромите), Мерна единица: лица, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 254.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 2 Брой родители, обхванати и/или подкрепени в дейности по процедурата - По слабо развити региони, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 254.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 3 Деца и ученици, чийто майчин език е български, участници в дейности по операцията - По-слабо развити региони, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 127.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 4 Педагогически специалисти и непедагогически персонал, обучени за работа с деца и ученици от уязвими групи, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 27.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 5 Участници, които при напускане на операцията получават квалификация, Мерна единица: лица, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 25.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 6 Брой деца и ученици от уязвими групи с подобрени образователни резултати 1 година след участие в операцията, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 60.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 7 Брой деца и ученици от предучилищното и училищното образование от уязвими групи, получили подкрепа, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 127.00 , Достигната стойност: 0.00

Финансова информация

Обща стойност на проекта 280 546.00 BGN
БФП 280 546.00 BGN
Собствено финансиране 0.00 BGN
Общо реално изплатени суми 56 109.20 BGN
Процент на съфинансиране от ЕС 82.07 %

Финансови корекции

Няма

Забележки:

1 Посочената стойност представлява максималния размер на наложената финансова корекция. В зависимост от изпълнението на съответния договор реалният размер на удържаната финансова корекция може да е на по-ниска стойност.

2 Финансова корекция с нулева обща стойност означава, че същата е отменена вследствие на съдебно решение.

Тръжни процедури

Няма намерени тръжни процедури

Забележки:

Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN