Идентификация

Номер от ИСУН BG05SFPR001-1.004-0056-C01
Наименование на проекта РАМО ДО РАМО ПО ДИРИТЕ НА ДОСТОЙНИ ПРЕДЦИ
Бенефициент 000867546 ОСНОВНО УЧИЛИЩЕ "Д-Р ПЕТЪР БЕРОН"
Източник на финансиране ЕСФ+ ==> Програма "Образование" 2021-2027
Дата на сключване на договора/заповедта 17.06.2025
Дата на стартиране 17.06.2025
Дата на приключване 17.12.2027
Статус на изпълнение на договора/заповедта за БФП В изпълнение (от дата на стартиране)
Местонахождение
  • България, Северна и югоизточна България (BG3), Североизточен (BG33), Търговище (BG334), Търговище, с.Макариополско
  • България, Северна и югоизточна България (BG3), Североизточен (BG33), Търговище (BG334), Омуртаг, с.Плъстина

Описание

Кратко описание на проекта
Кандидатът ОУ Д-Р П. БЕРОН и партньорите му - ДГ ПЪРВИ ЮНИ, спортните клубове Сдружение ЦПТК и Сдружение МСКВ обединяват своите усилия за осигуряване на толерантна и стимулираща учебна среда, прегръщаща многообразието и насърчаваща жаждата за знания у децата и младежите.

Чрез ефективните методи за интеркултурно възпитание ще насърчим общуването и успешната образователна интеграция на децата и младежите чрез знания, изкуство, творчество и спорт. В благотворна психологическа среда ще научим 55 деца как да растат рамо до рамо, как да съжителстват в разбирателство, как заедно да вървят напред.

Ще покажем, че успехът е възможен и постижим, само ако съумеем да съхраним собствената си идентичност, културна традиция и ценното родово наследство, в дух на толерантност и уважение към другите етноси. 

Фокусът на дейностите по проекта е поставен върху възможността чрез формите на интеркултурно образование  децата да открият, че приликите и общата символика в родовите им традиции, танци, спортни игри и бойни изкуства са повече и по-силни  от различията и предразсъдъците.

Наред с обучителните и извънкласни дейности, ще ползваме играта като интерактивен метод за овладяване на знанията по нетрадиционен начин. Спортът е доказал способността си да преодолява различията и да обединява общностите. Спортните занимания и творчески активности, проявени  под формата на игри ще бъдат решаващ фактор за укрепване на социални връзки, за развитие на успешни личностни модели на поведение и изграждане на толерантна, над етническа общност.

Залог за успеха на проекта са високата експертиза и креативност на нашите преподаватели и експерти (14 бр, включени в проекта), както и успешните нови модели на партньорство с родителите (58 бр.) от всички етнически групи. Наш приоритет е създаването на съюз от активни, знаещи и подкрепящи родители, компетентен и мотивиран училищен екип и местна общност, преодоляла предразсъдъците.
Дейности
  • Дейност: Дейност 1. Работа с деца и ученици за осъществяване на интеркултурно образование: Ще покажем на децата от всички етноси червените нишки, свързващи родовите им традиции, ще ги насърчим да търсят и намират общото в танците, в обичаите, в забавните и спортни игри на своите фамилии. Ще поканим изявени творци и спортисти с различен етнически произход, ще отидем на гости на спортни клубове, ще тренираме заедно, ще организираме обучения и демонстрации на техники и бойни умения. Заедно с децата ще открием в красотата на обичаите и празничните обреди на семействата им посланията за здраве, обич, благополучие и сплотеност - изконни ценности за всяко от тях. 1. Занимания по интереси – ДЖИНС: Проучване, прилики и отлики, символика в културите на етносите: 1.1. Наследството на моите деди Традиционни танци - Български –северняшки прави хора и ръченица;Турски - ЗЕЙБЕК, женски танци АЛАЙ и КЪНА ЙАКМА ОЙУНУ, мъжко хоро ДАМАТ ХАЛАЙЪ;Ромски - традиционно хоро. Празници - Коледа; Банго Васил; Петльовден (Башнувден); Тодоров ден; Гергьовден (Ерделез); Цветница; Великден (Патраги); Рамазан и Курбан Байрам Обреди - Сватба – сватосване; годеж/нишан/; калесване,/бръснене/, пренасяне на чеиз, обличане на булката, купуване на булката, /продаване, прощални песни, /къна геджеси и даул чалдърмак. Обичаи – за изобилие, здраве, прогонване на злите сили - Турски- Саяджълар; Ромски - Бибияки - Гонене на чумата; Български - Кукери. Символи - Сватбени–бродирана кърпа за извеждане на булката; ромско сватбено знаме; червен булчински колан, огнено було, шевиците на ризите и на пояси на борците. 1.2. Физическа активност, спорт: Физическата култура и спортът са универсален език, който преодолява различията и приобщава. Спортните занятия укрепват тялото, но и развиват вяра в младите хора, че успехът е достъпен за всички и по този начин се превръща в активна форма за подкрепа за неуверения, изолирания или физически слаб човек, създава мотивация за пълноценно участие в социалния живот. Детски игри - Български традиционни игри;Турски - 9 камъка, прескок, скачане на въже, дълго магаре; Ромски - теглене на въже, върталка, игри със зар. Бойни изкуства - Български – народна борба, поясна борба Кореш; Турски – джирит, мазни борби; Корейско бойно изкуство ТАЕКУОН-ДО, което чрез обучение за физическа борба учи на дисциплина, уважение, самоусъвършенстване. 2. Тематични срещи и беседи - ЦПТК ще разкаже как бойните изкуства на етносите и корейското бойно изкуство Таекуон-до носят близки послания: подпомагат концентрация, координация, гъвкавост, ловкост;учат на търпеливост, дисциплина, решимост; учат на уважение към себе си и околния свят, дават увереност в собствените сили, създават етичен модел за поведение, толерантност към другия. 3. Изнесени занимания- Посещения на Клуб по свободна и класическа борба и самбо и Боксов клуб Омуртаг; Спортен клуб ММА; Спортен клуб по кик-бокс и бокс ЕНЕРДЖИ; Спортен клуб по карате и киокушинкай ОЯМА-Търговище; Конна база ДЕРВЕНТА - Търговище; Тодоровден – кошии в с. Макриополско; Фолклорен събор „И си носим песента “- с. Г. Новково 4. Междуучилищни дейности - В края на проекта децата ще представят пред своите връстници, учители и близки: ПО ДИРИТЕ НА СЛАВНИ ДЕДИ– демонстрации с участие на спортисти и родители на фрагменти от бойните изкуства на етносите. ПОКАЖИ МИ НА КАКВО ИГРАЕТЕ У ВАС– забавни етно игри заедно с родителите. ИСКАМ ДА СЪМ КАТО ВАС - обучения от ЦПТК за начални умения в бойното изкуство Таекуон-до и възстановка на стари български бойни техники от екип на Прабългарската школа за оцеляване БАГА-ТУР - Ст. Загора. ТАЕКОУН-ДО В МОЯ РОДЕН КРАЙ- демонстрации от ЦПТК на куадратлон: Форма; Спаринг; Специална техника; Силов тест. СВАТБА Е! – възстановка на фрагменти от сватбени обреди на трите етно групи. АРТ АТЕЛИЕ ДЖИНС – изложба на накити, облекло; конкурс за рисунка за етно-символи - кукерски маски, носии, шевици. 5. Образователни екскурзии - Музей Омуртаг; РИМ Търговище; Етно сбирки в с. Садина и с. Светлен, Аул Бага-Тур - Аязмо, Ст.Загора, Паметник – гр. Шумен и Нац. исторически парк., Договорена стойност: 291 736.00 , Отчетена стойност: 0.00
  • Дейност: Дейност 2. Обучения на педагогическите специалисти за придобиване, развиване и прилагане на компетентности за демократична култура в рамките на интеркултурно образование в мултикултурна среда.: Проектът поставя акцент и върху обучението на педагогическите екипи, в съответствие с една от неговите цели: „Създаване на условия за повишаване на знанията и уменията на педагозите от екипа на кандидата и на партньора ДГ ПЪРВИ ЮНИ чрез обучения по теми от Референтната рамка на компетенциите за демократична култура“. Стратегическата рамка за развитие на образованието, обучението и ученето в Република България (2021–2030) определя като своя цел формирането на нови ключови компетентности във вид на знания, умения и нагласи за успех в XXI век. Фокусът на Приоритетна област 3 на документа „Мотивирани и креативни учители“ е поставен върху създаване у педагозите на умения за осигуряването на благоприятна образователна среда, толерантност, уважение към културното многообразие, интеркултурен диалог и недискриминация. Визията за образованието, обучението и ученето в РБългария през 2030 година е педагогическият специалист през 2030г. „да е компетентен, подкрепящ, диалогичен, отворен за иновации, с мисия и с нагласа за постоянно учене и развиване на личностните си и професионални компетентности.“ Целите и мерките за изпълнение на дейностите на Стратегическата рамка са в пълно съответствие с нашите приоритети: •Придобиване на педагогически умения за формиране на ключови компетентности у децата за интеркултурен диалог и демократична култура, разбиране и оценяване на културното многообразие; •Развиване на компетентност у педагозите за работа с талантливи деца, деца със СОП и в мултикултурна среда; •Развиване на умения у педагозите за работа в различни социокултурни среди; •Създаване на умения за разширяване на образователната среда чрез иновации; •Създаване на умения за прилагане на дейности съвместно с родителите, свързани с повишаване на двигателната активност; формиране на знания и умения с фокус към здравословното хранене, спортно обучение; •Развиване на компетентностите на педагогическите специалисти за ефективно взаимодействие с родителите и другите заинтересовани страни; •Създаване на умения за ефективно взаимодействие с други образователни институции, НПО и гражданското общество по въпросите на предучилищното и училищното образование; Високите изисквания и новите предизвикателства пред учителите налагат подмяна на подходите и прилагане на нови форми на личностно развитие и интеркултурно образование, които да повишат привлекателността на училището и да го превърнат в: •Етнически приемаща и толерантна среда •Атрактивна и привлекателна учебна среда, разчупваща модела на класната стая •Среда, която дава на децата знания и умения за справяне в живота и нови социални умения •Среда, в която присъстват разнообразни физически и спортни дейности, включително и непопулярни за България •Среда, съчетаваща дейности за опазване на културното многообразие и развитие на креативните умения на децата •Среда, подкрепяща и съвместно подкрепяна от педагози и родители „Да живеем като равни в културно различни демократични общества“- Референтната рамка е нов модел за подготовка на демократично и междукултурно компетентни граждани, включващ ценности, нагласи, умения и знания, компетентности и критическо разбиране. В Референтна рамка „Компетенции за демократична култура“- 2016, образованието се определя като ключов фактор за постигане на равноправие и на нагласи да живеем заедно с другите в културно различни общества. За педагогическите специалисти на кандидата и на партньора ДГ ПЪРВИ ЮНИ, включени в проекта ще организираме полудневни обучения за надграждане на знанията и иновативни преподавателски умения и знания по 4 теоретични модула и 4 модула практическа част- по 1 за всяка избрана тема от Референтната рамка: Ценности; Нагласи; Умения; Знания и критическо разбиране. , Договорена стойност: 5 400.00 , Отчетена стойност: 0.00
  • Дейност: Дейност 3. Подкрепа за интензивна работа за изграждане на общност от активни родители: кратки обучения на родители, свързани с образованието на децата им и мотивация за активно участие в дейностите за интеркултурно образование, включително чрез участие на образователни медиатори : С изпълнението на дейността ще отговорим на специфичната цел на проекта: Успешно приобщаване, привличане и подкрепа на родителите на деца от различни етнически групи за съвместна работа. Една от основните цели на Стратегическата рамка за развитие на образованието, обучението и ученето в Република България (2021–2030) е „Обединяване на ресурсите на семейството, детската градина и училището за пълноценното развитие на детето“, а нейна приоритетна област 4 е „Сплотени училищни общности и системна работа с родителите“. Целите и мерките за изпълнение на Стратегическата рамка в тази насока са в пълно съответствие с нашите приоритети: •Изграждане на ефективни училищни общности и системно взаимодействие с родителите за подобряване на резултатите от обучението, възпитанието и социализацията; •Прилагане на екипен подход на взаимодействие между всички участници в образователния процес; •Утвърждаване на родителските клубове като ефективни участници в училищния живот и в организационното развитие на училището; •Създаване и развиване на училищни и микроучилищни общности между учители, ученици родители и други заинтересовани страни; Всепризнато е, че участието на семейството в образованието на децата е от решаващо значение за успеха на обучителния процес. Безспорни авторитети за детето в предучилищната и началната училищна подготовка са възрастните, които оказват съдействие и подкрепа и формират модели на бъдещо поведение. Като се има предвид важната роля на семейството в ценностната система на всички включени в проекта етически групи, създаването на работещо партньорство между учителите и родителите на децата е най-благотворната подкрепа за тяхната социализация и пълноценно личностно развитие. Групите на родителите винаги са съществували като неформално обединение и е ценна възможността тези групи да бъдат привлечени като помощници на детето и на педагозите в образователния процес. За изпълнение на дейността планираме привличане на родители на деца и ученици - общо 110 лица - родители, чийто майчин език не е български - 58 лица - родители с майчин език български- 52 лица и с активното участие на образователните медиатори на двете учебни заведения. Формите на взаимодействие между представителите на образователните институции и родителите ще бъдат насочени да отговорят на следните предизвикателства: •Създаване на позитивна оценка у родителите към ролята и значението на образованието; •Повишаване на интереса и мотивацията им за трайно и устойчиво включване на децата в образователния процес; •Стимулиране на изграждането на благоприятна, подкрепяща семейна среда и подобряване на вътрешната й комуникация; •Създаване на предпоставки за отговорно родителство и поддържане на постоянен интерес към развитието на детето, към неговото поведение, затруднения, резултати, желания и мечти; •Повишаване на доверието на родителите към системата на образованието и привличането им като участници в него чрез интерактивни форми в извънкласни дейности; •Привличане на родителите в инициативи, стимулиращи над етническата комуникация, сближаването, толерантността, взаимно уважение на различните общности; •Насърчаване на приемането и разбирането на хора от различни култури, търпимост и уважение към чуждо мнение, вярвания, поведение и интереси; •Преодоляване на негативните обществени нагласи, основани на етнически произход и културна идентичност в родителите и учениците; С особено внимание ще подходим към ролята на родителите върху формиране на нагласите у младите хора към физическа активност, спорт, здравословен начин на живот и отговорно поведение. Родителите имат уникална възможност да „посадят“ и „отгледат“ в децата си любов и ангажираност към спорта и тези , които спортуват имат огромно влияние върху мотивацията на малките. Проучванията показват, че 72% от децата с поне един физически активен родител са ангажирани в организиран спорт или извънкласна физическа активност., Договорена стойност: 49 600.00 , Отчетена стойност: 0.00
  • Дейност: Дейност 4. Провеждане на информационни кампании, насочени към недопускане на дискриминация, основана на раса, етнически произход или религиозна принадлежност.: Дейността съдейства за постигане на специфичната цел на проекта: Осигуряване на широка публичност и обществена подкрепа на мерките за недопускане на дискриминация, изграждане на положителни обществени нагласи към другостта, за толерантност, уважение и зачитане на правата. Ще организираме и проведем мероприятия, в които да привлечем за съвместно участие представители на целевите групи, чийто майчин език не е български, и такива, чийто майчин език е български - деца, ученици, родители, учители, както и всички заинтересовани страни и местната общност. Кампанията има за цел да повиши информираността по въпросите на дискриминацията и да популяризира ползите от многообразието в обществото. Инициативите ще отговорят на съвременните предизвикателства и ще съдействат за: •Повишаване на обществената информираност за политиките и за законовите инструменти за защита на правата; •Създаване на положителни обществени нагласи към предучилищното и училищното образование, недопускане на дискриминация и възпитание в толерантност; •Прилагане на активни подходи за подобряване на процеса на интегриране на повече деца и младежи в образователната система; •Подготовката на обществото, което трябва да стане по-чувствително към дискриминацията и към създаването на условия за равнопоставеност, достъпност и включване на хората в уязвима ситуация; •Повишаване информираността на широката общественост относно значимостта на богатото културно наследство, бит, традиции и етноспецифика на различните етнически общности; •Насърчаването на положителните нагласи и интерес към физическа активност и спорта сред децата. Планираните активности ще бъдат: 1. Популяризиране на националната политика против дискриминация, повишаване на обществената информираност за европейските и националните политики и за законовите инструменти за защита правата на човека – чрез разяснителна кампания под формата на информационни срещи с представители на целевите групи и местната общност, създаване на затворена фейсбук група. 2. Разяснителни кампании за изграждане на положителни обществени нагласи към предучилищното и училищното образование и подобряване процеса на интегриране деца и младежи в образователната система - чрез информационна среща с представители на целевите групи и местната общност по места; интерактивен онлайн образователен модул АЗ ЗНАМ за учители, родители, всички заинтересовани. 3. Подобряване процеса на интегриране в образователната система и намаляване проявите на дискриминация и расизъм в училище - чрез интерактивен онлайн образователен модул ТОЛЕРАНТНОСТ за учители, родители, всички заинтересовани лица; онлайн срещи с успели представители на различните етнически групи. 4. Провеждане на инициативи за подготовката на обществото, което трябва да стане по-чувствително към дискриминацията, утвърждаване на принципите за равнопоставеност, достъпност и включване на хората в уязвима ситуация - чрез Лектория „Заедно за многообразие, толерантност и недискриминиране“. 5. Повишаване информираността за значимостта на културното наследство и етноспецифика на общностите - чрез открити уроци и занимания по интереси – ДЖИНС; представяне на СВАТБА Е; АРТ АТЕЛИЕ ДЖИНС. 6. СПОРТЪТ – НАШИЯТ УНИВЕРСАЛЕН ЕЗИК - Цел на информационните мероприятия ще бъде както стимулиране на физическа активност сред децата и намаляване на времето, прекарано в заседнал начин на живот, така и насърчаване на интерес към нови хобита, свързани със спорт - чрез: - открити демонстрации на бойни техники на Таекуон-до в четирите му дисциплини - Куадратлон; - лектория за родители и учители ЗА МОЯ МЛАД СПОРТИСТ; - създаване на ФЕН ДЕПО спортни принадлежности, аксесоари и екипировка в ОУ П. БЕРОН. В реализацията на модула ще участват активно екипите на партньорите - спортни клубове. , Договорена стойност: 152 000.00 , Отчетена стойност: 0.00

Участващи организации

Партньори
  • Партньор: ДЕТСКА ГРАДИНА "ПЪРВИ ЮНИ", Договорена стойност по проекта*: 112 420.00 , Отчетена стойност: 0.00
  • Партньор: МЛАДЕЖКИ СПОРТЕН КЛУБ ВАРНА Сдружение (СМСКВ), Договорена стойност по проекта*: 51 436.00 , Отчетена стойност: 0.00
  • Партньор: Сдружение "Централен полицейски таекуон-до клуб" Сдружение (ЦПТК), Договорена стойност по проекта*: 186 560.00 , Отчетена стойност: 0.00
Изпълнители Няма
Подизпълнители Няма
Членове на обединение Няма

Забележки:

* Договорената стойност по проекта може да е по-ниска от отчетената поради някоя от следните причини:

  • За физически лица договорената стойност не включва разходите за сметка на работодателя, които са допустим разход и се отчитат по проекта
  • Бенефициентът е отчел разход само с фактура без да е сключен договор с избрания изпълнител
  • Бенефициентът е отчел повторно разходи към УО

** Колоната представя размерът на заявените от бенефициента разходи

Индикатори

Индикатор 1 Малцинства (включително маргинализирани общности като ромите), Мерна единица: лица, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 87.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 2 Брой родители, обхванати и/или подкрепени в дейности по процедурата - По слабо развити региони, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 110.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 3 Деца и ученици, чийто майчин език е български, участници в дейности по операцията - По-слабо развити региони, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 26.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 4 Педагогически специалисти и непедагогически персонал, обучени за работа с деца и ученици от уязвими групи, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 14.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 5 Брой деца и ученици от уязвими групи с подобрени образователни резултати 1 година след участие в операцията, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 29.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 6 Брой деца и ученици от предучилищното и училищното образование от уязвими групи, получили подкрепа, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 29.00 , Достигната стойност: 0.00

Финансова информация

Обща стойност на проекта 498 736.00 BGN
БФП 498 736.00 BGN
Собствено финансиране 0.00 BGN
Общо реално изплатени суми 99 747.20 BGN
Процент на съфинансиране от ЕС 82.07 %

Финансови корекции

Няма

Забележки:

1 Посочената стойност представлява максималния размер на наложената финансова корекция. В зависимост от изпълнението на съответния договор реалният размер на удържаната финансова корекция може да е на по-ниска стойност.

2 Финансова корекция с нулева обща стойност означава, че същата е отменена вследствие на съдебно решение.

Тръжни процедури

Няма намерени тръжни процедури

Забележки:

Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN