Идентификация

Номер от ИСУН BG05SFPR001-3.005-0003-C01
Наименование на проекта Развитие на дуалната система на обучение в професионално образование и обучение в Професионална гимназия по дървообработване и вътрешна архитектура „Йосиф Вондрак“
Бенефициент 000522393 Професионална гимназия по дървообработване и вътрешна архитектура „Йосиф Вондрак“
Източник на финансиране ЕСФ+ ==> Програма "Образование" 2021-2027
Дата на сключване на договора/заповедта 20.08.2025
Дата на стартиране 20.08.2025
Дата на приключване 20.08.2028
Статус на изпълнение на договора/заповедта за БФП В изпълнение (от дата на стартиране)
Местонахождение
  • България, Северна и югоизточна България (BG3), Северен централен (BG32), Русе (BG323), Русе, гр.Русе

Описание

Кратко описание на проекта
С реализирането на проекта ще се повиши качеството, ще се oптимизира и обогати успешно прилаганата на системата за дуално обучение в област Русе. Комбинирайки теоретична подготовка в училище с практическа работа в реална работна среда, тя осигурява квалифицирани специалисти, които от училище влизат директно на пазара на труда. Това е от ключово значение за развитието на регионалната икономика, както и за по-висока заетост.
В България системата на дуалното обучение започва да се прилага от десет години. С практика са установени добри примени, но и са изведени слабости, които следва да бъдат преодоляни. ПГДВА-Русе, в партньорство с РУО-Русе и местния бизнес, базирайки се дългогодишно и успешно партньорство, са планирали дейности, които да надградят тези постижения, повишавайки броя на участващите ученици и увеличавайки на разнообразиието от професии. Проектното предложение ще доведе до по-голям дял и качество на дуалното обучение, развитие на пазара на труда, по-висока заетост на младежите и растеж на местната икономика.
Планираните дейности ще засилят интереса и мотивацията на учениците за учене, ще доведат до повече яснота в професионалната им ориентация и развитие, ще намалят причините за отпадането от училище, както и ще увеличават броя на висококвалифицирани кадри, отговорящи на нуждите на пазар на труда. В дългосрочрн план, ще повиши младежката заетост и ще се намали безработица сред младите. Педагозите по професионална подготовка и наставниците ще се подобрят квалификацията и качеството на преподаване. В по-общ план, реализирането на проекта ще увеличи информираността за спецификите и ползите на дуалното обучение сред родители, работодатели. Ще се стимулира икономическия растеж в региона чрез повишаване на производителността и конкурентоспособността на предприятията.
Успешното изпълнение на проекта ще утвърди област Русе като лидер в областта на дуалното обучение в страната и ще създаде устойчив модел за развитие на квалифицирани кадри.
Дейности
  • Дейност: Дейност 1. Пробно стажуване в партниращо предприятие за ученици в първи гимназиален етап: Дейността е свързана с изпълнението на общата и специфична цел 1 на проекта. Пробното стажуване ще даде възможност за взаимно опознаване между ученика и работодателя, както и за активно включване на работодателите в подготвителната фаза на обучението. С реализирането на дейността ще се подпомогне процеса по запознаване на учениците с реалните работни условия и технологични процеси в предприятията. В рамките на пробното стажуване ще бъдат оценени и професионални интереси на обучаващите се в ПГДВА - Русе. Посредством участието си в Д1, младежите ще имат по-реална представа за работния процес и възможностите за бъдещата си професионална реализация. С реализирането на тази дейност ще се подпомагне процеса на улесняване достъпа до практическо обучение на ученици в дуално ПОО, както и ще се повиши обема на придобитите практически умения към момента на започване на обучението при работодател., Договорена стойност: 145 640.80 , Отчетена стойност: 0.00
  • Дейност: Дейност 2. Допълнителни занимания за ученици за придобиване на знания, умения и компетентности в съответствие с изискванията на пазара на труда: 2.1: Допълнителни занимания по професионална подготовка за ученици в първи гимназиален етап в дуална форма на обучение Допълнителни занимания по професионална подготовка ще се провеждат с цел да се усвоят важни умения и компетентности, необходими за успешна работа в реална работна среда. С изпълнението на Д2.1 се очаква да се засили интересът на участниците към формата на обучение - учене чрез работа, както и да се повиши способността им да прилагат усвоените компетентности на практика. С това ще се намалят причините за евентуално отпадане от училище. Планирано е заниманията да бъдат водени от учител по професионална подготовка, с доказан професионален опит. Часовете ще бъдат организирани и проведени под формата на модулни обучения/кратки обучителни курсове, включващи един или повече тематични обучителни модула с практическа насоченост и такива с фокус върху съвременни иновации, опазващи околната среда, с цел учениците да са по-подготвени спрямо предизвикателства в бизнеса, в това число по отношение на дигиталните и зелените умения, ключовите компетентности и преносимите умения. Предвидено е всеки ученик, успешно завършил допълнителните занимания по професионална подготовка да получи сертификат/удостоверение за преминато обучение. 2.2: Допълнителни занимания по английски език за ученици в първи гимназиален етап в дуална форма на обучение В рамките на Д2.2 ще се провеждат допълнителните занимания по английски език. Те ще бъдат разработени, съгласно нуждите на учениците с цел награждане на професионалната им подготовка, подобряване на тяхното представяне, придобиване на реална представа за действителна работна среда и изискванията на пазара на труда, с идеята да се подобри тяхната конкурентноспособност в бъдеще. Всеки ученик, успешно завършил допълнителните занимания по английски език ще получи сертификат за преминато обучение., Договорена стойност: 28 000.00 , Отчетена стойност: 0.00
  • Дейност: Дейност 3. Осигуряване на оборудване и наставници за целите на дуалната система на обучение: Дейност 3.1: Осигуряване на оборудване, материали и консумативи за целите на дуалната система на обучение В хода на изпълнение на проектното предложение, за целите на дуалната система на обучение, е планирано закупуване на оборудване, както следва: - малка кантираща машина с 4 агрегата – 1 бр.; - комбиниран вертикален шлайф – лента и диск – 1 брой; - аспирация – 2 бр.; - вертикална настолна бормашина – 1 брой; - щрайхмус 640 мм – 1 брой; - камера за лакиране и боядисване – 1 брой; - универсална фреза за дърво – 1 брой - компресор – 1 брой. Закупеното оборудване ще предостави възможност на възпитаниците на учебното заведение да осъществяват своето практическо обучение посредством работа с машини, максимално близки до тези в реална работна среда, както и отговаряйки на критериите за боравене със съвременна техника и технологии, нужни на бизнеса. С това се цели подпомогане процеса на обучение и усвояване на знания и умения в ПГДВА - Русе. Планираните разходи и прилежащо оборудване са необходими за реализиране на целите на дуалната система на обучение и ще допринасят за постигане на целите на проектното предложение. В рамките на изпълнение на поддейността ще бъде извършена демаркация с подкрепата по Програма „Развитие на регионите“ 2021-2027 г., Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони (СПРЗСР), Национална програма „Професионално образование и обучение“, или по други програми и проекти със сходни дейности, с цел спазване на правилата за избягване на двойно финансиране. Дейност 3.2: Осигуряване на наставници за практическо обучение в реална работна среда /втори гимназиален етап/ Кандидатът планира изпълнението на поддейност, касаеща осигуряване на наставници за практическо обучение в реална работна среда, които да оказват подкрепа на учениците във втори гимназиален етап, в рамките на обучение им в реална работна среда, като част от дуалната форма на обучение. Заложено е съответните наставници да бъдат определени от асоциираните партньори, като един наставник ще отговаря за максимум 5 обучавани. Целта да поддейността е, посредтсвом наставничеството да се повиши качеството на осъществяваното практическо обучение в реална работна среда - ще се следва предварително изготвен план за провеждане на практическото обучение, с включени конкретни задачи/задания за изпълнение., Договорена стойност: 44 550.00 , Отчетена стойност: 0.00
  • Дейност: Дейност 4. Обучения на учители и наставници за разширяване на обхвата и повишаване качеството на дуалната система на обучение: В рамките на Д4 се предвижда да бъдат обучени 2 целеви групи - 12 представители на педагогическия персонал и 10 наставници. В рамките на трите проектни години те ще бъдат включени в обучения по различни теми. Дейност 4.1: Организиране и провеждане на обучения на учители по професионална подготовка без присъждане на квалификационен кредит Поддейността предвижда обучения на преподаватели, с които да се повиши тяхната квалификация, респективно и тяхните знания и умения, а от там и качеството на дуалната система на обучение. В проектното предложение се предвижда организирането и провеждането на обучения на учители по професионална подготовка и учители-методици без присъждане на квалификационен кредит, разделени на групи през трите проектни години. Дейност 4.2: Организиране и провеждане на обучения на учители по професионална подготовка с присъждане на 1 квалификационен кредит С цел да се повиши квалификацията на преподаватели, както и осигуряване на възможности за разширяване на обхвата и повишаване качеството на дуалната система на обучение и адаптирането на ПОО към изискванията на пазара на труда, в проектното предложение се предвижда организирането и провеждането на обучения на учители по професионална подготовка и учители-методици с присъждане на 1 квалификационен кредит, разделени на групи през трите проектни години. В рамките на Д4.1 и Д4.2 ще бъдат включени програми, предлагани в Регистъра на одобрените програми за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти, за да се осигури придобиването на знания и умения сред учителите за нови техники и технологии в съответното професионално направление, по което преподават, както и модули/теми, насочени към развитието на социално-емоционалните умения на учениците, пряко свързани с обучението чрез работа. Предвижда се провеждане и на практическа част (стажуване), провеждана при работодател – партниращо предприятие. Всеки учител по професионална подготовка, който успешно е завършил обучение по дейността ще получи сертификат. Дейност 4.3: Организиране и провеждане на обучения на наставници Планирано е провеждане на обучение на наставници. Целта е да се повишат техните методически и педагогически умения, което в последствие да допринесе за гарантирането и ефективността на практическото обучение и по-високо качество на обучението в реална работна среда на учениците от дуална система на обучение. Предвижда се обучението да се провежда на групи, всяко с продължителност от 32 часа, осем часа, от които ще бъдат проведени в ПГДВА - Русе. Обученията за наставници ще се провеждат от институции, имащи право да осъществяват обучения за наставници съгласно чл. 17а , ал. 3 от ЗПОО. Всеки успешно обучен наставник ще получи сертификат за преминато обучение. Дейност 4.4: Организиране и провеждане на смесени обучения и/или супервизия на учители и наставници в дуална форма на обучение Кандидатът планира реализирането на смесени обучения на учители и наставници, с цел да се заздрави връзката и сътрудничеството между учители и наставници, ангажирани в успешното прилагане на дуалното обучение. Смесените обучения ще се провеждат на групи и през трите проектни години в ПГДВА - Русе. Планирано е смесените обучение да се провеждат въз основа на програми, разработени с участието на експерти от партниращите предприятия, с доказан професионален опит. Те ще включват теми, свързани с ролята на учителите и наставниците в дуално обучение, взаимодействието и допълването между дейностите, осъществявани от учителите и наставниците в дуалната система на обучение, методите за организация, обмяната на опит и добри практики, както и изграждането на екипен дух и атмосфера на сътрудничество между учители и наставници при усвояване на новостите и справяне с предизвикателствата. , Договорена стойност: 14 976.00 , Отчетена стойност: 0.00
  • Дейност: Дейност 5. Информационни кампании за повишаване на привлекателността и увеличаване дела на дуалната система на обучение в ПОО.: С изпълнението на Д5 се цели повишаване на привлекателността на дуалната система на обучение сред целевите групи и подобряване на връзката ученик-училище-родител-работодател. С реализирането на Д5 ще се подпомогне процеса на популяризиране на дуалната система на обучение сред широката общественост и по-конкретно ученици в прогимназиален етап на обучение, техните родители и работодатели. РУО - Русе, в качеството си на партньор по проектното предложение ще бъде отговорен за координирането, организирането и провеждането на информационните кампании. Предвидени са информационни кампании, повищаващи усведомеността за ползите на дуалното обучение, насочени към работодатели, от една страна, и към ученици, родители и широката общественост, от друга. Д 5.1: Провеждане на информационни кампании сред работодатели Предвидено е да бъдат проведени информационни кампании сред представители на работодателите, национално представителни организации на работодателите, браншови и професионални организации, с цел разширяване на възможностите за дуално ПОО и осигуряване на своевременна подготовка на работодателите за качествено провеждане на дуална форма на обучение. Информационните кампании ще включват представяне на нормативните изисквания към работодателите за участие в дуалната система на обучение, както и представяне на примери и добри национални и международни практики при провеждането на дуално ПОО, включително за адаптиране и прилагане на иновации при провеждане на обучението в реална работна среда. РУО - Русе, съвместно с професионалните гимназии в областта, прилагат успешно дуалната форма на обучение, достигайки до челни позиции за територията на страната, респективно са обхващани значителен брой ученици. Установена е потребност от разширяване кръга на асоциираните партньори - работодатели, с които училищата да си партнират. Налице е желание у работодателите, но и липса на достатъчно информация как практически те могат да участват, какви отговорности имат. Също така, имат нужда от допълнителни разяснения по нормативната уредба. Работодателите, които за първи път ще бъдат включени в дуално обучение като партниращи организации, в повечето случаи не са подготвени и се чувстват неуверени в своето участие, тъй като (нямат обучени наставници, нямат готовност и имат съмнения дали могат да реорганизират дейността си, така че да провеждат пробно стажуване, обучение в реална работна среда, допълнителна професионална подготовка, както и профилирана подготовка по чужд език), именно поради липсатат на капацитет и информация за това. - Д 5.2: Провеждане на информационни кампании сред родители, ученици и широката общественост В рамките на Д5.2 са планирани информационни кампании, насочени към родители, ученици и широката общественост, за да се повиши привлекателността на дуалната система на обучение и да се подпомогне процеса на мотивиране и насочване за включване в дуално ПОО в Професионалната гимназия по дървообработване и вътрешна архитектура „Йосиф Вондрак“ , включително за лица в училищна възраст, отпаднали от училищната система на образованието. В хода на изпълнение се предвижда да се търси сътрудничество и участие от работодтели и/или национално представителните организации на работодателите и на работниците и служителите в България, браншови и професионални организации, за популяризиране на дуалната система на обучение сред родителите, учениците и широката общественост. Посредством реализирането на поддейността учениците и родителите ще имат възможност да се запознаят с ползите от дуалната система на обучение и възможностите за прием в дуална форма на обучение, както и с практическата приложимост на професиите предлагани в професионалната гимназия., Договорена стойност: 35 706.00 , Отчетена стойност: 0.00
  • Дейност: Дейност 6. Кариерно ориентиране за повишаване на привлекателността и увеличаване дела на дуалната система на обучение в ПОО.: ПГДВА - Русе планира да реализира дейност по кариерно ориентиране на ученици в прогимназиален етап на обучение. Дейността има за цел увеличаване дела на учениците, включени в дуалното обучение, както и да се окаже индивидуално кариерно ориентиране на ученици, съвместно с участието на родители, за избор на дуална система на обучение. Дейността е насочена към ученици в прогимназиален етап на основното образование (ранно кариерно ориентиране) – за насочване към избор на дуалното професионално образование и обучение., Договорена стойност: 44 550.00 , Отчетена стойност: 0.00

Участващи организации

Партньори
  • Партньор: Регионално управление на образованието - гр. Русе, Договорена стойност по проекта*: 49 988.40 , Отчетена стойност: 0.00
Изпълнители Няма
Подизпълнители Няма
Членове на обединение Няма

Забележки:

* Договорената стойност по проекта може да е по-ниска от отчетената поради някоя от следните причини:

  • За физически лица договорената стойност не включва разходите за сметка на работодателя, които са допустим разход и се отчитат по проекта
  • Бенефициентът е отчел разход само с фактура без да е сключен договор с избрания изпълнител
  • Бенефициентът е отчел повторно разходи към УО

** Колоната представя размерът на заявените от бенефициента разходи

Индикатори

Индикатор 1 Малцинства (включително маргинализирани общности като ромите), Мерна единица: лица, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 2.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 2 Ученици и студенти, започнали да търсят работа (към EEC009), Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 10.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 3 Заети, включително самостоятелно заети, Мерна единица: лица, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 12.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 4 Участници, които при напускане на операцията получават квалификация (към EEC005), Мерна единица: лица, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 22.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 5 Брой ученици, участващи в „пробно стажуване“ в партниращо предприятие- По слабо развити региони, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 120.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 6 Участници с прогимназиален етап на основното образование или по-ниско, Мерна единица: лица, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 120.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 7 Брой училища въвели дуална система на обучение, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 1.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 8 Участници, които при напускане на операцията имат работа, Мерна единица: лица, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 2.00 , Достигната стойност: 0.00

Финансова информация

Обща стойност на проекта 313 422.80 BGN
БФП 313 422.80 BGN
Собствено финансиране 0.00 BGN
Общо реално изплатени суми 0.00 BGN
Процент на съфинансиране от ЕС 83.69 %

Финансови корекции

Няма

Забележки:

1 Посочената стойност представлява максималния размер на наложената финансова корекция. В зависимост от изпълнението на съответния договор реалният размер на удържаната финансова корекция може да е на по-ниска стойност.

2 Финансова корекция с нулева обща стойност означава, че същата е отменена вследствие на съдебно решение.

Тръжни процедури

Няма намерени тръжни процедури

Забележки:

Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN