Идентификация

Номер от ИСУН BG05SFPR001-1.006-0010-C01
Наименование на проекта Комплексни програми в община Петрич за десегрегация на училищата, превенция на вторичната сегрегация и против дискриминацията
Бенефициент 000024916 ОБЩИНА ПЕТРИЧ
Източник на финансиране ЕСФ+ ==> Програма "Образование" 2021-2027
Дата на сключване на договора/заповедта 16.06.2025
Дата на стартиране 16.06.2025
Дата на приключване 16.06.2027
Статус на изпълнение на договора/заповедта за БФП В изпълнение (от дата на стартиране)
Местонахождение
  • България, Югозападна и южно-централна България (BG4), Югозападен (BG41), Благоевград (BG413), Петрич, гр.Петрич
  • България, Югозападна и южно-централна България (BG4), Югозападен (BG41), Благоевград (BG413), Петрич, с.Кавракирово

Описание

Кратко описание на проекта
Настоящето проектно предложение е разработено на базата на концепцията на Община Петрич и партньорите-образователни институции от общината, насочена към десегрегация на училищата, превенция на вторичната сегрегация и против дискриминацията. Четирите училища и общината целят с реализация на проекта осигуряване на равен достъп до качествено образование и образователната интеграция на децата и учениците от етническите малцинства с фокус върху работата с родителите. Планирани са взаимосвързани дейности, които водят до изграждане на капацитета на местната власт и обвързването им с образованието на маргинализираните групи и  се
изпълняват на база доказаните териториални нужди на местно ниво. Дейностите са насочени не само към подкрепа за учениците от уязвими групи, но и към увеличаване на социалните им перспективи чрез съвместното им обучение с деца и ученици от
немаргинализирани групи в условията на занимания по интереси, както и към насърчаване на местните общности в политиките за десегрегация. Планира се проекта да е с продължителност от 24 месеца, като пряката работа с целевите групи да е 4 учебни срока - 16 месеца, а в останалото време от изпълнение на дейностите ще се реализират организационни и логистични дейности - подбор на персонал, идентифициране и обхващане на допустимите целеви групи, контрол относно недопускане на двойно финансиране.
Дейности
  • Дейност: Създаване на училищни и местни общности в подкрепа процеса на десегрегация на училищата и намаляване на негативни обществени нагласи в образованието.: В рамките на изпълнение на дейността се планира осъществяване на следните мерки: • информационни кампании/събития за преодоляване на предразсъдъци и негативни обществени нагласи на училищно и общинско ниво, вкл. изграждане на доверие; Предвидено е провеждане на обучителен семинар в два дни на тема „Училищна образователна медиация - специфики и приложения в работата на педагогическите специалисти“. Обучителният семинар ще се проведе на територията на всички образователни институции, партньори по проекта, като се очаква във всеки семинар да участват най-малко по 30 лица. Основните теми, които ще се дискутират на семинара са: Медиацията-способ за доброволно разрешаване на спорове; Интегриране на ролята и значимостта на образователната медиация; Начини за изграждане на ясна, устойчива и логична връзка между възникналия проблем в училището с ученика/ците за неговото преодоляване и социално включване на ученика/ците;Управление на конфликти и др. подобни. Също така ще се провеждат срещи, които ще са насочени към преодоляване на предразсъдъци и негативни обществени нагласи. Срещите ще се организират ежеседмично в различно училище – т.е. във всяко училище ще има по една кампания/събитие месечно. Всяка среща ще има своя, конкретна насоченост към промяна на нагласите, изграждане на по-добра самооценка и уважение към другите, разбиване на етническите стереотипи и предразсъдъци, изграждане на толерантност. Мярката ще се изпълнява от Кандидата, като в нея ще участват ОУ „К. Мавродиев”, ОУ „Св. Св. Кирил и Методий“. •микрорефендуми (за развитие на училището и обсъждане на училищни програми за десегрегация и предотвратяване на вторичната сегрегация в класната стая, както и за сигурност в квартала/района). Целта е създаване на оптимални условия за обучение, възпитание и социализация на всеки ученик съобразно индивидуалните му способности и потребности чрез изграждане на образователно пространство, в което всеки ученик да намери себе си, да почувства и съпреживее ситуация на успех в процеса на своето обучение. Ще се провеждат регулярни срещи за удовлетворяване на очакванията на родителите и учителите за съвременна организация на образователния процес и постигане на по-високо качество и резултати от училищното образование, както и за предотвратяване на вторичната сегрегация в класната стая. Ще се обсъждат въпроси, свързани със сигурността в квартала/района, с разработване и реализиране на програми и мерки за десегрегация, както и формиране у учениците на нагласа за непрекъснато образование, саморазвитие и самореализация. Мярката ще се осъществява от Кандидата, като в нея ще участват всички партньори. •проучване на нагласите на ученици, учители, педагогически специалисти, медиатори, социални работници, родители, местна и училищна администрация, живущите в кварталите/районите на училища с висока и ниска или без концентрация на уязвими групи, НПО и други заинтересовани страни с оглед развитие на образованието в общината в контекста на образователната десегрегация. За проучване на нагласите с оглед развитие на образованието в контекста на образователната десегрегация всяко лице ще получи анкетна карта, която при всяко анкетиране ще е с различно съдържание. Мярката ще се осъществява от Кандидата, като в нея ще участват всички партньори. •участие на родители както от маргинализирани, така и от немаргинализирани групи в организирането и провеждането на училищни събития и празници Целта е те да припознаят образованието като фундамент за развитието на тяхното дете, разясняване ползите от образователната интеграция и приемането на различието, както и стимулиране участието на семейството в процесите на образователната интеграция, а и приобщаване и приемане на родителите към образователния процес. Мярката ще се осъществява от Кандидата – Община Петрич, като в нея ще участват партньорите - ОУ „К.Мавродиев”, ОУ „Св. Св. Кирил и Методий“. , Договорена стойност: 329 590.40 , Отчетена стойност: 0.00
  • Дейност: Обучения на местна и училищна администрация, на образователни медиатори, социални работници и други заинтересовани страни и на педагогически специалисти за работа в мултикултурна среда, за придобиване, развиване и прилагане на компетентности и умения за демократична култура съгласно Референтната рамка на компетенциите за демократична култура, обучения за прилагане на Хартата на ОП на ЕС: Дейността ще бъде изпълнявана от Кандидата – Община Петрич, като в нея ще участват всички партньори - ОУ „Кочо Мавродиев”, гр. Петрич, СУ „Никола Й. Вапцаров“ , гр. Петрич, СУ „Антон Попов“, гр. Петрич, ОУ „Св. Св. Кирил и Методий“ – с. Кавракирово. Превенция и недопускане на дискриминация в образователните институции в посока обучители и обучаеми, чрез подготовка на практически ръководства, информационни кампании, обучителни семинари, вкл. и за представители на местните власти. Провеждане на обучителен семинар в два дни на тема „Училищна образователна медиация - специфики и приложения в работата на педагогическите специалисти“. Обучителният семинар ще се проведе на територията на всички образователни институции . Предвидено е да се изпълни следната мярка:обучения на образователни медиатори/социални работници/педагогически специалисти за менторство на новопостъпили ученици от маргинализирани групи и ежедневното им общуване с ученици от немаргинализирани групи с цел подпомагане адаптацията и социализацията им в училищна среда, като менторство се осъществява в рамките на 1 (един) срок. Предвижда се провеждане на обучения за образователни медиатори/социални работници/педагогически специалисти за менторство на новопостъпили ученици от маргинализирани групи и ежедневното им общуване с ученици от немаргинализирани групи с цел подпомагане адаптацията и социализацията им в училищна среда по следните теми съгласно Референтната рамка на компетенциите за демократична култура, Хартата на основните права на ЕС, менторство: - Формиране на ценности за човешкото достойнство и правата на човека; културното разнообразие и ценене на демокрацията; демокрацията, справедливостта, равенството и върховенството на закона. - Формиране на умения за автономни умения за учене; умения за аналитично и критично мислене; умения за слушане и наблюдение;емпатия;гъвкавост и адаптивност; лингвистични, комуникационни плуролисгвистични умения; умения за сътрудничество;умения за решаване на конфликти. - Формиране на нагласи за откритост към културната другост и вярвания, светогледи и практики; уважение; гражданска нагласа; отговорност; собствена ефективност; зачитане на неопределеността. - Формиране на знание и разбиране за себепознание и критично себеразбиране; знание и критично разбиране на езика и комуникацията; знание и критично разбиране за света, правата на човека, културата, религиите, историята, медиите, икономиката, околната среда, устойчивостта. - Основни права на ЕС съгласно „Хартата на основните права на ЕС“ – достойнство, свободи, равенство, солидарност, гражданство, правосъдие. - Менторството - модел за получаване на нови знания. - Менторствоно като политика за управление на човешките ресурси в образованието. Всички обучения са планирани във времено за изпълнение за 4 учебни срока – 16 месеца., Договорена стойност: 728.00 , Отчетена стойност: 0.00
  • Дейност: Мобилност и обмяна на опит: Дейността ще бъде изпълнявана от Кандидата – Община Петрич, като в нея ще участват всички партньори - ОУ „Кочо Мавродиев”, гр. Петрич, СУ „Никола Й. Вапцаров“ , гр. Петрич, СУ „Антон Попов“, гр. Петрич, ОУ „Св. Св. Кирил и Методий“ – с. Кавракирово, като включва следните мерки: • обмяна на опит на управленско ниво в училище – ще се изпълни чрез посещения на директор от училище с ниска или без концентрация на уязвими групи в училище с висока концентрация на уязвими групи и изготвяне на конкретни препоръки и мерки за подобряване на организацията за предотвратяване на сегрегацията, вкл. вторичната сегрегация, преодоляване на стереотипи и негативни нагласи. Мярката ще се осъществява извън ангажираността на директорите по трудовото им правоотношение с тяхното училище и ще завършва с изготвени конкретни препоръки и мерки за подобряване на организацията за предотвратяване на сегрегацията, вкл. вторичната сегрегация, преодоляване на стереотипи и негативни нагласи в процеса на образователна десегрегация. • обмяна на опит на ниво учебен процес между партниращите училища – ще се реализира чрез посещения на педагогически специалисти от училище с ниска или без концентрация на уязвими групи в училище с висока концентрация на уязвими групи, както и мобилност на учители от училище с ниска или без концентрация на уязвими групи се включват (като гост-преподавател) в провеждането на часове в училище с висока концентрация на уязвими групи и обратно, и изготвяне на конкретни препоръки за подобряване процеса на преподаване за недопускане на дискриминация, основана на раса, етнически произход или религиозна принадлежност. Обмяната на опит на ниво учебен процес между партниращите училища чрез посещения и мобилност на учители (като гост-преподавател) ще се осъществява извън ангажираността им по трудовото правоотношение с тяхното училище и ще завършва с препоръки за подобряване процеса на преподаване за недопускане на дискриминация, които да бъдат отразени в училищен план за десегрегация. • мобилност на образователни медиатори между партниращите училища е чрез посещения например запознаване на учениците и родителите от немаргинализирани групи със специфичните характеристики на маргинализираните групи с оглед намаляване на предразсъдъци и негативни нагласи и др. - ще се реализара чрез посещения за запознаване на учениците и родителите от немаргинализирани групи със специфичните характеристики на маргинализираните групи с оглед намаляване на предразсъдъци и негативни нагласи и др. Мобилността на образователни медиатори ще се извършва в рамките на трудовия договор; • Организиране и провеждане на междуучилищен зелен лагер за опознаване и обмен на ценностни характеристики между различните етнически групи – в продължение на 2 дни с по 15 ученика и 3 учителя от всяко от партниращите училища. , Договорена стойност: 97 760.00 , Отчетена стойност: 0.00
  • Дейност: Училищни дейности в подкрепа на десегрегацията: Дейността ще бъде изпълнявана от Кандидата – Община Петрич, като в нея ще участват всички партньори - ОУ „Кочо Мавродиев”, гр. Петрич, СУ „Никола Й. Вапцаров“ , гр. Петрич, СУ „Антон Попов“, гр. Петрич, ОУ „Св. Св. Кирил и Методий“ – с. Кавракирово, като включва мерки: • междуучилищни дейности между училище с висока концентрация на уязвими групи и училище с ниска или без концентрация на уязвими групи като съвместни състезания, игри, празници, фестивали, обменни визити, др. за преодоляване на негативни стереотипи и дискриминационни нагласи, основани на етническа и културна идентичност, вкл. с участието на психолози; Дейността включва организиране и провеждане на междуучилищен зелен лагер за опознаване и обмен на ценностни характеристики между различните етнически групи – в продължение на 2 дни с по 15 ученика и 3 учителя от всяко от партниращите училища. Мястото и точния период на провеждане ще се уточнят след като стартира проекта, за да може да се уточнят подробности като възраст и специфични характеристики на учениците /напр.културни, здравни, изисквания и очаквания на родителите, съобразяване с учебната програма и други особености/. Тези мероприятия осмислят времето, дават възможност за изява на собствените уникални способности и имат доказан ефект като средство за повишаване удовлетвореността от образованието и ограничават преждевременното напускане на училище. • допълнителни обучения по БЕЛ и др. предмети, подпомагащи езиковото ниво на учениците от маргинализираните групи, чийто майчин език не е български, допълнителни обучения за преодоляване на дефицити по учебното съдържание и/или интегрирано-езикови обучения за предотвратяване отпадането от образование, вкл. с участието на психолози. Дейността включва следните мерки: определяне на необходимостта от допълнително обучение за овладяване на български език и др. предмети, подпомагащи езиковото ниво на учениците от маргинализираните групи, като след това следва провеждане на допълнителни занимания. Реализирането на допълнителни обучения по БЕЛ и др. предмети, подпомагащи езиковото ниво на учениците от маргинализираните групи, чийто майчин език не е български, ще даде възможност за по-добро общуване и създаване на мотивация за учене. По този начин ще се тушират предизвикателствата и трудностите при участие в училищните дейности и овладяване на учебния материял, когато езикът в семейството е различен от българския. Основен акцент в дейността е ранно оценяване на развитието на детето и на риска от обучителни затруднения, както определяне на необходимост от допълнителни модули за децата, които не владеят български език според индивидуалните потребности на всяко дете. Допълнителното обучение ще включва допълнителни консултации по учебни предмети, които се провеждат извън редовните учебни часове. Работата с целевите групи ще бъде индивидуална или групова, в зависимост от определената нужда на учениците от допълнителна работа, която ще бъде отразена в изготвените оценки на индивидуалните потребности на учениците. Планирания брой астрономически часове за МУД за 1 учебен срок е 672 часа за ПС и 672 часа за ЕОД, придружители на групите ученици. , Договорена стойност: 308 624.00 , Отчетена стойност: 0.00

Участващи организации

Партньори
  • Партньор: СРЕДНО УЧИЛИЩЕ "НИКОЛА ЙОНКОВ ВАПЦАРОВ", Договорена стойност по проекта*: 2 000.00 , Отчетена стойност: 0.00
  • Партньор: СРЕДНО УЧИЛИЩЕ "АНТОН ПОПОВ", Договорена стойност по проекта*: 2 000.00 , Отчетена стойност: 0.00
  • Партньор: ПЪРВО ОСНОВНО УЧИЛИЩЕ "КОЧО МАВРОДИЕВ", Договорена стойност по проекта*: 2 000.00 , Отчетена стойност: 0.00
  • Партньор: ОСНОВНО УЧИЛИЩЕ "СВ. СВ. КИРИЛ И МЕТОДИЙ", Договорена стойност по проекта*: 2 000.00 , Отчетена стойност: 0.00
Изпълнители Няма
Подизпълнители Няма
Членове на обединение Няма

Забележки:

* Договорената стойност по проекта може да е по-ниска от отчетената поради някоя от следните причини:

  • За физически лица договорената стойност не включва разходите за сметка на работодателя, които са допустим разход и се отчитат по проекта
  • Бенефициентът е отчел разход само с фактура без да е сключен договор с избрания изпълнител
  • Бенефициентът е отчел повторно разходи към УО

** Колоната представя размерът на заявените от бенефициента разходи

Индикатори

Индикатор 1 Малцинства (включително маргинализирани общности като ромите), Мерна единица: лица, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 200.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 2 Брой деца и ученици от предучилищното и училищното образование от уязвими групи, получили подкрепа, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 300.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 3 Брой деца и ученици от уязвими групи с подобрени образователни резултати 1 година след участие в операцията, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 100.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 4 Участници, които при напускане на операцията получават квалификация, Мерна единица: лица, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 50.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 5 Брой училища обхванати в дейности за десегрегация по програмата, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 4.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 6 Педагогически специалисти и непедагогически персонал, обучени за работа с деца и ученици от уязвими групи, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 50.00 , Достигната стойност: 0.00

Финансова информация

Обща стойност на проекта 736 702.40 BGN
БФП 736 702.40 BGN
Собствено финансиране 0.00 BGN
Общо реално изплатени суми 147 340.48 BGN
Процент на съфинансиране от ЕС 79.93 %

Финансови корекции

Няма

Забележки:

1 Посочената стойност представлява максималния размер на наложената финансова корекция. В зависимост от изпълнението на съответния договор реалният размер на удържаната финансова корекция може да е на по-ниска стойност.

2 Финансова корекция с нулева обща стойност означава, че същата е отменена вследствие на съдебно решение.

Тръжни процедури

Няма намерени тръжни процедури

Забележки:

Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN