Идентификация

Номер от ИСУН BG05SFPR001-1.006-0003-C01
Наименование на проекта Десегрегация, превенция и недопускане на дискриминация в образователни институции в общините Смядово, Върбица, Велики Преслав и Дългопол
Бенефициент 000931657 Община Смядово
Източник на финансиране ЕСФ+ ==> Програма "Образование" 2021-2027
Дата на сключване на договора/заповедта 20.05.2025
Дата на стартиране 20.05.2025
Дата на приключване 20.05.2027
Статус на изпълнение на договора/заповедта за БФП В изпълнение (от дата на стартиране)
Местонахождение
  • България, Северна и югоизточна България (BG3), Североизточен (BG33), Шумен (BG333), Смядово, гр.Смядово
  • България, Северна и югоизточна България (BG3), Североизточен (BG33), Шумен (BG333), Смядово, с.Янково
  • България, Северна и югоизточна България (BG3), Североизточен (BG33), Шумен (BG333), Велики Преслав, с.Златар
  • България, Северна и югоизточна България (BG3), Североизточен (BG33), Шумен (BG333), Върбица, с.Иваново
  • България, Северна и югоизточна България (BG3), Североизточен (BG33), Варна (BG331), Дългопол, с.Цонево

Описание

Кратко описание на проекта
Проектът на Община Смядово цели образователна интеграция на деца и ученици от уязвими групи, вкл. роми, чрез реализиране на дейности за десегрегация и превенция на вторичната сегрегация в четири училища-партньори - ОУ „Христо Ботев“, с. Янково - с ниска концентрация на уязвими групи, ОУ - с.Иваново, ОУ - с. Златар и ОбУ - с. Цонево - с висока концентрация на уязвими групи. 
За намаляване на негативните обществени нагласи в образованието ще бъдат организирани съвместни сбирки, микрорефендуми,  проучвания и информационни кампании.  Ще се проведат родителски форуми и беседи за приобщаване на родителите и повишаване на мотивацията им за образование на децата. Родителите ще участват в училищни празници, състезания и др. Проектът включва обучения на педагогически специалисти, образователни медиатори, представители на местната администрация и Общински съвет - Смядово. Обученията ще подобрят знанията и компетентностите на участниците за работа в мултикултурна среда, уменията им за демократична култура, съгласно Референтната рамка и за прилагане на Хартата на основните права на ЕС в образованието. Ще бъдат назначени 4 образователни медиатори, които ще съдействат за изпълнение на политиката за  десегрегация. Те ще изпълняват и ролята на ментори за 1 учебен срок за ученици от уязвими групи. Проектът предвижда дейности за мобилност и обмяна на опит на управленско ниво и на ниво учебен процес. Училищата - партньори в проекта ще бъдат посетени от Директор на училище с високи образователни резултати от град Шумен, който ще изготви Доклади с препоръки и мерки за десегрегация. Въз основа на докладите ще бъдат изготвени Училищни планове за десегрегация. На ниво учебен процес е  включена мобилност на учители от сегрегираните в несегрегираното училище и обратно, като гост-преподаватели в провеждането на учебни часове и открити уроци. По проекта ще се проведат съвместни междуучилищни дейности и допълнителни уроци по БЕЛ и други предмети за ученици, чийто майчин език не е български.
Дейности
  • Дейност: Дейност 1. Създаване на училищни и местни общности в подкрепа процеса на десегрегация на училищата и намаляване на негативни обществени нагласи в образованието: Целта на дейността е намаляване на негативните обществени нагласи, приобщаване на местните общности и насърчаване участието им в процесите на образователна десегрегация на общинско ниво. Ще бъдат обхванати представители на всички целеви групи - ученици от уязвими групи като роми, с пропуски в усвояване на учебното съдържание, ученици в риск от отпадане, родители, учители, образователни медиатори, местната администрация, вкл. Общинския съвет и заинтересовани страни. В началото на проекта ще бъдат назначени 4 образователни медиатори - по един във всяко от училищата-партньори. Те ще участват в изпълнение на политиката за образователна десегрегация и в дейности по превенция на негативни явления като агресия и насилие, дискриминационни прояви и тормоз. Медиаторите ще изпълняват и ролята на ментори за един учебен срок на новопостъпили ученици от маргинализирани и/или уязвими групи с цел подпомагане адаптацията и социализацията им в образователните институции. По проекта ще бъде назначен и един психолог (ЕОД), който ще обезпечава потребностите от психологическа подкрепа и мотивация за образование на ученици от уязвими групи и техните родители. Дейност 1 включва разнообразни събития, форуми и кампании, които ще се провеждат на следните етапи: 1. Провеждане на съвместни сбирки в началото, средата и в края на проекта за запознаване с проблемите на сегрегацията, обсъждане на мерки за ефективна десегрегация и против дискриминация, отчитане на постигнатите резултати и взаимен консултативен процес на местните и училищни общности. В четирите училища-партньори ще бъдат проведени микрореферендуми за обсъждане на планове/програми за десегрегация и предотвратяване на вторичната сегрегация в класната стая. Провеждане на две информационни кампании за проблемите на образователната сегрегация и за недопускане на дискриминация в училищата. Целта на кампаниите е преодоляване на негативни обществени нагласи, основани на етнически произход и културна идентичност. 2. Проучване на нагласите на участниците в проекта и всички заинтересовани страни с оглед развитие на образованието в контекста на образователната десегрегация. Ще се проведат две проучвания на нагласите в началото и края на проекта, като за целта ще бъдат изготвени и разпространени въпросници. Резултатите от проучванията ще бъдат обобщени в доклади. 3. Съвместни инициативи при работата с родители - провеждане на родителски образователни форуми, дискусии и индивидуални беседи/консултации. В четирите училища ще се проведат дискусии с участието на родители на деца от маргинализирани и немаргинализирани групи за съвместното им опознаване и привличане на вниманието им към проблема със сегрегацията. За повишаване мотивацията за образование на маргинализирани групи ще се организират родителски образователни форуми. Ще се проведат индивидуални беседи/консултации с психолог за изграждане на доверие в училищната общност за родители на ученици със слаби резултати и в риск от отпадане от образователната система. Участие на родители на деца от маргинализирани и немаргинализирани групи в организирането и провеждането на училищни събития и празници - Международен ден на толерантността 16 ноември, Международен ден на правата на човека 10 декември, Световен ден против тормоза в училище – 22 февруари, Патронни празници и други. Дейността обединява изпълнението на четири основни дейности, включени в одобрената комбинирана концепция за ИТИ, както следва: Информиране, мотивиране и подготовка на учениците и учителите за съвместно образователно развитие; Назначаване на образователни медиатори; Дейности за психолого-педагогическо и социално-комуникативно приобщаване на родителите; Превенция и недопускане на дискриминация в училищата; Преодоляване на негативни обществени нагласи, основани на етнически произход и културна идентичност (включително чрез провеждане на информационни кампании, насочени към недопускане на дискриминация, основана на раса, етнически произход или религиозна принадлежност)., Договорена стойност: 219 100.80 , Отчетена стойност: 0.00
  • Дейност: Дейност 2. Обучения на педагогически специалисти, образователни медиатори, местна администрация и други заинтересовани страни за работа в мултикултурна среда, за придобиване, развиване и прилагане на компетентности и умения за демократична култура съгласно Референтната рамка на компетенциите за демократична култура и за прилагане на Хартата на основните права на ЕС.: Целта на дейността е повишаване на квалификацията, придобиване, развиване и прилагане на компетентности, знания и умения за демократична култура, съгласно Референтната рамка на компетенциите за демократична култура и Хартата на основните права на ЕС за педагогически специалисти, образователни медиатори и местната администрация. В рамките на дейността ще бъдат организирани пет обучения, както следва: 1. Обучение за педагогически специалисти с присъждане на 1 квалификационен кредит - присъствена форма с продължителност по 16 академични часа. Тема: „Знания, умения и компетенции на учителите за ефективна работа в мултикултурна среда“. Ще бъдат сформирани 3 групи по 8 педагогически специалисти, назначени в училищата - партньори - по 6 педагогически специалисти от всяко училище. Образователно съдържание на обучението: Основни понятия в мултикултурната среда; Мултикултурното образование; Интеркултурни образователни модели; Изграждане на приобщаваща образователна среда; Преобразуване на учебните практики за работа с уязвими групи; Изработване на модел на работа в мултикултурна класна стая. 2. Обучение на тема „Прилагане на Хартата на основните права на ЕС в образованието“, без кредити - присъствена форма с продължителност 8 академични часа. За провеждане на обучението ще бъдат сформирани 2 групи. Първата група ще бъде от 12 педагогически специалисти - по 3-ма от всяко училище, а втората ще включва 4-мата образователни медиатори и 6 представители на местната администрация, вкл. Общинския съвет. 3. Обучение на тема „Умения за демократична култура и демократични компетентности, съгласно Референтната рамка на компетенциите за демократична култура“, без кредити - присъствена форма с продължителност 8 академични часа. За провеждане на обучението ще бъдат сформирани 2 групи. Първата група ще бъде от 12 педагогически специалисти - по 3-ма от всяко училище, а втората ще включва 4-мата образователни медиатори и 6 представители на местната администрация, вкл. Общинския съвет. 4. Обучение на тема: „Менторство и подкрепа за адаптиране на ученици от уязвими групи в образователната среда“ за педагогически специалисти и образователни медиатори, без кредити - присъствена форма с продължителност 8 академични часа. За провеждане на обучението ще бъдат сформирани 2 групи по 8 участници. Първата група ще бъде от 4-мата образователни медиатори и 4-ма педагогически специалисти - по 1от всяко училище, а втората ще включва 8 педагогически специалисти - по 2-ма от всяко училище. 5. Обучение на тема: „Разработване на мерки за десегрегация и преодоляване на негативни обществени нагласи, основани на етнически произход и културна идентичност“, без кредити - присъствена форма с продължителност 8 академични часа. За провеждане на обучението ще бъде сформирана 1 група от 10 участници - представители на местната администрация в Община Смядово и Общинския съвет. В резултат на обученията участниците ще могат да адресират предизвикателствата в процеса на образователната десегрегация на общината и училищата, участващи в проекта. Дейност 2 в проектното предложение съответства на предвидените в Дейност 1 на одобрената комбинирана концепция за ИТИ: Обучения на педагогически специалисти и непедагогически персонал за работа с деца и ученици от уязвими групи., Договорена стойност: 2 704.00 , Отчетена стойност: 0.00
  • Дейност: Дейност 3. Мобилност и обмяна на опит : Целта на дейността е обмяна на опит и мобилност на образователните услуги за подобряване процеса на преподаване, десегрегация и превенция на дискриминацията в училищата. Дейността ще се реализира на следните етапи: 1. Обмяна на опит на управленско ниво, чрез посещения на училищата-партньори от директор на училище в град Шумен, което не е партньор по проекта, с ниска или без концентрация на уязвими групи и с по-високи образователни резултати от включените в проектното предложение. Дейностите ще се реализират във всички училища-партньори в проекта. Предвиждат се работни срещи между директорите и посещения на учебни часове в училищата-партньори за запознаване с начина на организация на учебния процес, методите на преподаване и идентифициране на проблемите, породени от сегрегацията и мултикултурната среда. Обмяната на опит на управленско ниво - директори на училища ще се осъществява извън ангажираността им по трудовото им правоотношение с тяхното училище и ще завърши с изготвяне на конкретни препоръки и мерки за подобряване на организацията, предотвратяване на сегрегацията, преодоляване на стереотипи и негативни нагласи в процеса на образователна десегрегация. Директорът на училището от град Шумен ще подготви и представи доклади с препоръки и мерки, които да бъдат отразени в училищните планове за десегрегация на всяко от четирите училища - партньори по проекта. 2. Обмяна на опит на ниво учебен процес между партниращите училища, чрез посещения на педагогически специалисти от ОУ-с.Янково с ниска концентрация на уязвими групи в останалите три училища с висока концентрация на уязвими групи в селата Иваново, Златар и Цонево. В рамките на 1 седмица педагогическите специалисти ще се запознаят с колегите си, ще присъстват в учебни часове и ще проучат методите на преподаване и работа с учениците от уязвими групи в трите сегрегирани училища. 3. Мобилност на учители и ученици На този етап ще се реализират дейности за мобилност на учители от училището с ниска концентрация на уязвими групи, които ще се включат като гост-преподаватели в провеждането на часове в училищата с висока концентрация на уязвими групи и обратно в рамките на 1 учебен срок. Учителите от ОУ-с. Янково ще изготвят препоръки за подобряване процеса на преподаване и за недопускане на дискриминация, основана на раса, етнически произход или религиозна принадлежност в останалите три училища. Дейността включва и мобилност на ученици за участието им в открити уроци в ОУ - с. Янково. По 15 ученици от всяко сегрегирано училище ще посетят еднократно открити - уроци в приемното несегрегирано училище. Предметите, по които ще се провеждат откритите уроци и часовете на гост-преподавателите ще бъдат уточнени след идентифициране на потребностите на целевите групи в съответното училище по време на обмяната на опит. 4. Мобилност на образователни медиатори между партниращите училища, чрез посещения за запознаване на учениците и родителите от немаргинализирани групи със специфичните характеристики на учениците от маргинализираните групи за намаляване на предразсъдъци и негативни нагласи. Медиаторите ще работят съвместно по казуси с ученици с проблемно поведение и риск от отпадане от образователната система. Дейността ще се извършва в рамките на трудовите им договори. 5. Разработване и утвърждаване на Училищни планове за десегрегация и мерки за предотвратяване на вторичната сегрегация в класната стая за четирите училища-партньори в проекта, на база разработените доклади с препоръки и мерки за подобряване на образователната среда. Дейността обединява изпълнението на основни дейности 3 и 4 от одобрената комбинирана концепция за ИТИ, както следва: Мобилност на учители и на ученици от сегрегираните в несегрегирано училище, с фокус върху социално слаби и уязвими групи; Междуучилищен обмен и визити, споделяне на образователни ресурси между училищата – партньори в проекта. , Договорена стойност: 19 560.00 , Отчетена стойност: 0.00
  • Дейност: Дейност 4. Училищни дейности в подкрепа на десегрегацията: Целта на дейността е подобряване достъпа до образование и преодоляване риска от преждевременно отпадане от системата на ученици от уязвими групи, чрез използване на иновативни методи и организиране на междуучилищни занимания. Дейността включва съвместни опознавателни културни и спортни дейности, празници и състезания на ученици от различни етноси, допълнителни обучения по БЕЛ и други предмети в подкрепа на образователната десегрегация, както следва: 1. Междуучилищни дейности (МУД) между училищата с висока концентрация на уязвими групи и училището с ниска концентрация на уязвими групи, както следва: - Еднодневна Съвместна образователна екскурзия до град Варна за 80 ученици - по 20 от всяко от училищата-партньори. - Еднодневно Зелено училище за опознаване на природното и културно-историческо наследство в района ПП „Шуменско плато“ - за 80 ученици - по 20 от всяко училище. - Еднодневен Спортен празник с турнири по футбол, волейбол, баскетбол, лека атлетика, дърпане на въже, скачане с чували и други състезания - за 80 ученици - по 20 от всяко училище. Празникът ще се проведе в Многофункционален спортен комплекс "Герлово" в КК „Върбица“. - Еднодневен Музикален фестивал „Пеем и танцуваме заедно“ в град Смядово с участието на творчески състави, групи и изпълнители - общо 80 ученици - по 20 от всяко училище. - Творческа работилница по изобразително и приложно изкуство в гр. Велики Преслав - за 40 ученици - по 10 от всяко училище. - Еднодневно Състезание „Аз и моето семейство” със забавни игри, кулинарни щандове на различни етноси, конкурси и куизове, в които ще участват ученици и родители от маргинализирани и немаргинализирани групи от четирите училища - за 80 ученици и родители - по 20 от всяко училище. Целта е да се мотивират родителите за по-активно участие в живота на училищата, за изграждане на толерантност, положителни нагласи, преодоляване на негативните стереотипи и приемане на различията. Състезанието ще се проведе в община Дългопол. Всички МУД ще се планират, организират и провеждат в рамките на един цял ден извън учебния план. Според броя на учениците за всяка МУД, същите ще се придружават от педагогически специалисти и други възрастни лица, съгласно приложимата нормативна уредба. 2. Допълнителни обучения по БЕЛ, подпомагащи езиковото ниво на учениците от маргинализираните групи, чийто майчин език не е български и допълнителни обучения за преодоляване на дефицити по учебното съдържание по други предмети. При реализирането на дейността ще се ползва инструментариума за определяне на ученици в риск от отпадане от образованието, като се проследява за подобрение на резултатите, мотивацията и постиженията им в училище. В допълнителни обучения за подкрепа ще бъдат включени общо 45 ученици от четирите - училища, съобразно потребностите им. 3. Подготовка и въвеждане на адаптирани учебни материали и помагала за ученици, чийто майчин език е различен от българския език за осъществяване на допълнително подпомагащо езиково обучение по български език и други учебни предмети, заедно с интегрирана езикова подкрепа. 4. Менторство за 1 учебен срок за 10 новопостъпили или в риск от отпадане ученици от маргинализирани групи в четирите училища за подпомагане общуването им с ученици от немаргинализирани групи, адаптацията и социализацията им в училищната среда. Извънкласните форми в Дейност 4, насочени към спорт и изкуство ще помогнат за осмисляне на свободното време на учениците, привличането и задържането им в училище. С допълнителни часове по БЕЛ и други предмети ще се подобрят образователните резултати на учениците. Дейността обединява изпълнението на две от основните дейности, включени в одобрената комбинирана концепция за ИТИ, както следва: Подготовка и въвеждане на адаптирани учебни материали и помагала за ученици, чийто майчин език е различен от българския език и съвместни извънкласни дейности – екскурзии, зелени училища, творчески занимания по изобразително и приложно изкуство, танцово и музикално изкуство, спорт и др., Договорена стойност: 148 272.00 , Отчетена стойност: 0.00

Участващи организации

Партньори
  • Партньор: Основно училище „Христо Ботев“ - село Златар, община Велики Преслав, Договорена стойност по проекта*: 66 476.00 , Отчетена стойност: 0.00
  • Партньор: Основно училище „Христо Ботев“ - село Янково, община Смядово, Договорена стойност по проекта*: 46 476.00 , Отчетена стойност: 0.00
  • Партньор: Обединено училище „Христо Ботев“ – с. Цонево, общ. Дългопол, Договорена стойност по проекта*: 66 476.00 , Отчетена стойност: 0.00
  • Партньор: Основно училище „Васил Левски“ - село Иваново, община Върбица, Договорена стойност по проекта*: 55 976.00 , Отчетена стойност: 0.00
Изпълнители Няма
Подизпълнители Няма
Членове на обединение Няма

Забележки:

* Договорената стойност по проекта може да е по-ниска от отчетената поради някоя от следните причини:

  • За физически лица договорената стойност не включва разходите за сметка на работодателя, които са допустим разход и се отчитат по проекта
  • Бенефициентът е отчел разход само с фактура без да е сключен договор с избрания изпълнител
  • Бенефициентът е отчел повторно разходи към УО

** Колоната представя размерът на заявените от бенефициента разходи

Индикатори

Индикатор 1 Малцинства (включително маргинализирани общности като ромите), Мерна единица: лица, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 700.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 2 Брой училища обхванати в дейности за десегрегация по програмата, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 4.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 3 Педагогически специалисти и непедагогически персонал, обучени за работа с деца и ученици от уязвими групи, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 39.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 4 Участници, които при напускане на операцията получават квалификация, Мерна единица: лица, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 24.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 5 Брой деца и ученици от уязвими групи с подобрени образователни резултати 1 година след участие в операцията, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 45.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 6 Брой деца и ученици от предучилищното и училищното образование от уязвими групи, получили подкрепа, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 45.00 , Достигната стойност: 0.00

Финансова информация

Обща стойност на проекта 389 636.80 BGN
БФП 389 636.80 BGN
Собствено финансиране 0.00 BGN
Общо реално изплатени суми 77 927.36 BGN
Процент на съфинансиране от ЕС 79.93 %

Финансови корекции

Няма

Забележки:

1 Посочената стойност представлява максималния размер на наложената финансова корекция. В зависимост от изпълнението на съответния договор реалният размер на удържаната финансова корекция може да е на по-ниска стойност.

2 Финансова корекция с нулева обща стойност означава, че същата е отменена вследствие на съдебно решение.

Тръжни процедури

Няма намерени тръжни процедури

Забележки:

Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN