Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 59 431 дървета
English

Програма: Програма "Образование" 2021-2027

Район за планиране: Всички

Описание

Проект "Различен цвят в детски свят" ще допринесе за цялостното подобряване на интеркултурната комуникация за учене в петте образователни институции, които са с различна концентрация на уязвими групи. Изпълнението на проектните дейности ще допринесат за насърчаване на ефективни мултикултурни общности и активно взаимодействие с други заинтересовани страни в рамките на образователния процес.

В рамките на проекта се предвижда активно включване и участие на следните целеви групи:
- Деца, чийто майчин език не е български и деца, чийто майчин език е български;
- Родителите на деца, чийто майчин език не е български, и родителите на деца, чийто майчин език е български;
- Педагогически специалисти и непедагогически персонал (образователни медиатори).

По проекта ще бъдат реализирани различни форми за личностно развитие, насочени към подобряването на интеркултурната комуникация в петте образователни институции. Децата ще получат възможност за активно участие в планираните тематични срещи и беседи, междуинституционални дейности, изнесени занимания и образователни екскурзии.

Педагогическите специалисти ще получат възможност за повишаване на квалификацията по теми от Референтната рамка на компетенциите за демократична култура, които да допринесат за активното приобщаване на децата и родителите към образователния процес и изграждането на интеркултурна образователна среда.

Проектната дейност за активна работа с родителите ще бъде осъществена от страна на новоназначените образователните медиатори.

Планираните полудневни информационни кампании ще създадат условия за активна дискусия между родители, чийто майчин език е български, родители, чийто майчин език не е български, представители на местната общност – местни лидери и успешни ролеви модели, засягайки активно темите за недопускането на дискриминация и начините за изграждане на интеркултурна образователна среда.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Осъществяване на форми за личностно развитие с деца от детските градини: Дейността е насочена към създаване на условия за повишаване мотивацията на децата чрез стимулиране развитието на личностни качества, социални и творчески умения в областта на изкуствата, спорта, глобалното, гражданското, здравното и интеркултурното образование. Провеждането на различни форми за личностно развитие (ФЛР) има за цел да подпомогне процеса на усвояване на нови знания за различните културни идентичности и за изграждането на подход за възприемане на различията. Все по-ясно се наблюдава тенденцията ДГ да е среда, в която децата са носители на различни етнически, културни и езикови особености. Съвместното участие на деца, чиито майчин език не е български и такива, чиито майчин език е български във ФЛР ще изгради у тях уважение и приемане на различията. Проектната дейност ще се организира и осъществи от петте детски градини (ДГ) включени в проекта, а именно: ДГ Изворче с.Кабиле (П1), ДГ Кольо Тенев с.Тенево (П2), ДГ Щурче с.Кукорево (П3), ДГ Звездица с.Скалица (П4), ДГ Дечка Сюлемезова с.Веселиново (П5). Спрямо утвърдено от МОН Разпределение на средствата за 2023 г. за работа с деца и ученици от уязвими групи, П1 е с 3 гр. на финансиране, П2 е с 3 гр. на финансиране, П3 е с 0 гр. на финансиране, П4 е с 4 гр. на финансиране, П5 е с 4 гр. на финансиране, което спомага за цялостното осъществяване на интеркултурно образование в рамките дейността. Дейността предвижда осъществяване на ФЛР – занимания по интереси (ЗИ), тематични срещи и беседи (ТСБ), изнесени занимания (ИЗ), междуучилищни дейности (МУД) и образователни екскурзии (ОЕ), като в тях ще се включат индикативно 212 деца, а в някои от формите ще бъдат поканени да участват и родители. Основната цел на планираните ФЛР е насочена към повишаване на мотивацията на децата за редовно посещение на детска градина и желание за продължаване на образованието. 1. ЗИ - децата ще бъдат включени в занимания с различна образователна насоченост, а именно в областта на изкуствата, спорта, гражданското и интеркултурното образование, изграждане на зелени умения и реализиране на занимания за опазване на околната среда и водите, както и разумно използване на природните ресурси; 2. ТСБ - децата ще бъдат включени в ТСБ, които ще се проведат от експерти образователни дейности (ЕОД) от различни професионални съсловия, а именно: полиция, пожарна, експерти по здравно образование и др.; 3. ИЗ - децата ще бъдат включени в ИЗ, които ще се провеждат в музеи, библиотеки, културни институции свързани с театралното, танцовото, и музикалното изкуства и др. ИЗ ще бъдат организирани съвместно между образователните институции, включени в проекта. Библиотеки, читалища, музей и др. са от най-подходящите места за провеждане на ИЗ, за промяна на учебната обстановка и разнообразяване на учебния процес. Този подход ще даде възможност на децата да изявяват усвоени знания и умения и да ги надграждат; 4. МУД - децата ще вземат участие в планираните МУД, които ще бъдат проведени с децата под формата на състезания, конкурси, спортни събития, културни мероприятия – концерти, празници, фестивали и др.; 5. ОЕ - децата ще вземат участие в планираните ОЕ, което ще допринесе за повишаването на мотивацията на децата за активно участие в образователния процес. В ОЕ ще бъдат включени и родители, чийто майчин език е български и родители, чийто майчин език не е български, в ролята на придружители, което ще допринесе за осъществяването на активна комуникация, взаимодействие и провеждане на интеркултурен диалог както между самите деца, така и между техните родители. Планираните ФЛР като част от общата подкрепа в детски градини ще се организират съгласно Наредба за приобщаващото образование и Наредбата за предучилищното образование. В случаите, когато формите за личностно развитие се изпълняват извън образователната институция, ще се спазват разпоредбите на Наредбата за детските и ученическите туристически пътувания с обща цена, инициирани от институциите в системата на предучилищното и училищното образование. 371 596.80 0.00
Обучения на педагогическите специалисти за придобиване, развиване и прилагане на компетентности за демократична култура в рамките на интеркултурно образование в мултикултурна среда: Дейността включва обучения на педагогически специалисти (ПС) и на непедагогически персонал (НП), в това число образователни медиатори (ОМ) за работа в мултикултурна среда. Обученията са насочени към ПС и НП от участващите в проекта образователни институции, които към момента на включване в проекта работят в системата на предучилищното образование и такива назначени по проекта. Обученията за повишаване на квалификацията на ПС и НПС ще засягат само и единствено теми от Референтната рамка на компетенциите за демократична култура, като ще са в пълно съответствие и с обоснованата потребност в представените Анализ-Декларации от директорите на съответните образователни институции. Всяко едно лице - ПС И НП ще бъде включено в максимум 3 обучения за целия период на проекта на различна тематика. Избраните обучителни програми ще разглеждат и същностните характеристики, стратегии и подходи за ефективно управление в условията на мултикултурна среда в предучилищното и училищното образование. Ще се представят модели и технологии за работа със семейства от етнически малцинства, които биха повишили родителската отговорност и мотивация за оказване на подкрепа на обучението, възпитанието и социализацията на техните деца и ученици. Обученията на ПС са с присъждане на 1 квалификационен кредит и ще се извършват от институции съгласно чл. 43 от Раздел IV „Условия и ред за повишаване квалификацията на учителите, директорите и другите педагогически специалисти“ от Наредба № 15 от 2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти. Те ще са с продължителност 16 академични часа, от които не по-малко от 8 академични часа присъствени и ще завършват с издаване на удостоверение съгласно Приложение № 14 към чл. 48, ал. 1, т. 1 на Наредба № 15 от 2019 г. В обученията ще бъдат включени 27 ПС от участващите в проекта партньори. Обученията на непедагогическия персонал (НП) са без присъждане на квалификационни кредити и в тях ще бъде включен непедагогическия персонал (НП) - помощник-възпитателите (ПВ) и образователните медиатори (ОМ), които вече са част от персонала на включените в проекта партньори, както и 3 ОМ, които ще бъдат назначени в рамките на проекта – или общо 30 непедагогически специалисти (НПС). Обученията ще са с продължителност от половин ден (4 академични часа) с физическо присъствие и ще завършват с издаване на удостоверение. В рамките на проектната дейност обученията за присъждане на квалификационни кредити и обученията без присъждане на квалификационни кредити ще бъдат осъществени от обучителна организация с одобрени обучителни програми, които са вписани в Информационния регистър на одобрените програми за повишаване квалификацията на педагогическите специалисти. Към настоящия момент ПС и НПС, които ще бъдат включени в планираните обучения не са участвали в други обучения за работа в мултикултурна среда по ОПНОИР, национални програми и /или други международни програми и проекти, като преди започване на обучението тези обстоятелства ще бъдат декларирани. Същевременно обученията ще бъдат планирани и осъществени по начин, който да гарантира избягването на двойно финансиране и/или дублиране на едни и същи обучения за квалификация на ПС и НПС с други програми и проекти в рамките на изпълнение на настоящия проект. 4 050.00 0.00
Подкрепа за интензивна работа за изграждане на общност от активни родители - срещи с родители, свързани с образованието на децата им и мотивация з а активно участие в дейностите за интеркултурно образование, включително чрез участие на образователни медиатори: Дейността предвижда провеждането на интензивна работа с родители под формата на кратки обучения, като в тях ще бъдат включени родители на деца от уязвими и неуязвими групи за повишаване на мотивацията, желанието и активното им участие в процеса по изграждане на интеркултурна образователна среда. Процесът на родителско взаимодействие ще се осъществява с активната подкрепа и участие на образователните медиатори (ОМ), които ще бъдат назначени от Община Тунджа. Назначените 3 ОМ ще осъществяват дейности с родители на деца от всички ДГ. В рамките на проектната дейност ще бъдат планирани съвместни инициативи между родители на деца, чийто майчин език не е български от уязвими групи и родители на деца, чийто майчин език е български, което ще допринесе за изграждането на активна родителска общност, за постигането на основните стратегически цели на настоящата процедура, и за постигането на целите, които са заложени в основните стратегически документи и стратегии за работа с уязвими групи на общината и детските градини, включени в проекта. Планираните кратки обучения за родители имат за цел да повишат мотивацията на родители, да подпомогнат процеса на по-дълбоко и същинско осъзнаване на техните отговорности по отношение на възпитанието, развитието и отглеждането на техните деца. Създаването на ефективно сътрудничество и активен диалог между назначените ОМ и родителите ще бъдат основен фокус на настоящата проектна дейност. Ефективното сътрудничество, проявата на разбиране и емпатия ще допринесе за осъществяването на по-плавен процес на адаптация на децата в училищата на един по-късен етап от техния живот, което същевременно ще допринесе и за повишаването на тяхната мотивация и положителни нагласи спрямо образователния процес. По проекта се планира да бъзат назначени 3 ОМ с 4-часова дневна заетост. В процеса на планиране и изпълнение, ОМ ще бъдат подкрепени от директора и/или друг/и педагогически специалист/и, които са част от екипа на ДГ. В дейността се планира да бъдат обхванати индикативно 212 родители разпределени в 12 групи. Изграждането на интеркултурна образователна среда ще се разглежда като основен приоритет в изпълнението на настоящата проектна дейност, тъй като назначените ОМ ще се превърнат в "мост" за взаимодействие и комуникация между родителите от уязвими групи и родителите от неуязвими групи, включени в проекта, като същевременно ще допринесат за активното включване и на представители на по-широката местна общност. 75 456.00 0.00
Провеждане на полудневни информационни кампании, насочени към недопускане на дискриминация, основана на раса, етнически произход или религиозна принадлежност : В рамките на проектната дейност ще бъдат организирани полудневни информационни кампании (ПИК) за родители, чийто майчин език е български и родители, чийто майчин език не е български и за активни представители на местната общност – местни лидери, в които ще бъдат представени успешни ролеви модели по отношение на недопускането на дискриминация, основана на раса, етнически произход или религиозна принадлежност. В ПИК ще бъдат включени и назначените образователни медиатори (ОМ) по проекта. Всяка една ПИК ще е с обща продължителност от 4 астрономически часа и ще се провеждат в Център за иновации и детско развитие „Тунджа“ с.Козарево. ПИК ще допринесат за създаването на условия за активна дискусия и осъществяване на практическа дейност с родителите, представителите на местната общност и назначените ОМ, засягайки активно темите за разбиване на негативните стереотипи и начините за изграждане на мултикултурна образователна среда. Изследванията в областта показват, че полагането на усилия за изграждането на ефективен начин на комуникация и взаимодействие с родителите и представителите на местната общност успява да окаже положително влияние върху мотивацията и образователните постижения на децата в бъдеще, което ще е се превърне в основен фокус и на настоящата проектна дейност. С цел постигане на успешно изпълнение на проектната дейност, цялостната координация и изпълнение ще бъде осъществена от екипа на Фондация "Болни от асма" (П6), който ще идентифицира експерти образователни дейности (EОД), като те ще бъдат ангажирани с цялостното планиране и изпълнение на ПИК. Екипът на Фондация "Болни от асма" ще допринесе и за осъществяването на цялостното администриране, изпълнение и успешно отчитане на проектната дейност. Реализирането на ПИК ще допринесат за повишаване на информираността по отношение на теми, засягащи не само образованието на техните деца, а и тяхната лична мотивация и желание за личностно развитие, както и за поставяне на дългосрочни професионални цели, които да допринесат за разбиването на порочния кръг на бедността. ПИК ще бъдат насочени към недопускане на дискриминация, основана на раса, етнически произход или религиозна принадлежност. Организирането на полудневните информационни кампании за родители имат за цел да допринесат за: - Повишаване на знанията по отношение за управление на конфликтни ситуации, управление на емоциите и времето; - Повишаване на знанията по отношение на ползите от здравословното хранене и развитието на децата от уязвими групи в ранна детска възраст; - Обсъждане, затвърждаване и формиране на здравни, екологични и интеркултурни ценности; - Повишаване на знанията за същността на стереотипите, предразсъдъците и дискриминацията; - Изграждане на условия за взаимодействие между родители, чийто майчин език е български с родители, чийто майчин език не е български, което ще допринесе за усвояването на нови езикови умения и ще допринесе за изграждането на мултикултурна образователна среда; - Изграждане на условия за проява на уважение към културата, ценностите и езика на различните етнически групи. ПИК ще допринесат за изграждането на цялостен подход за работа и ефективно дългосрочно взаимодействие, което ще допринесе за изграждане на стимулираща интеркултурна образователна среда и повишаването на информираността сред представителите на целевите групи, засягайки теми от различни социални и житейски области, подкрепящи процеса на социална адаптация и успешна образователна и социална интеграция на родители, чийто майчин език е различен от българския. 28 512.00 0.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.