Дейност 1. Допълнителна професионална подготовка, „пробно стажуване“ и допълнителни занимания за ученици за придобиване на знания, умения и компетентности в съответствие с изискванията на пазара на труда.: Целта на Дейност 1 (Д1) е насочена към осигуряване на допълнителна професионална подготовка, „пробно стажуване“ и допълнителни занимания за ученици от ЗПГ „Климент Тимирязев“ за придобиване на знания, умения и компетентности, в съответствие с изискванията на пазара на труда.
Дейността ще бъде реализирана чрез следните етапи / поддейности в рамките на 3 учебни години 2026/2027; 2027/2028 и 2028/2029:
Поддейност 1. Организиране и провеждане на "пробни стажувания" за 52 ученици в първи гимназиален етап на училището в 11 асоциирани партньори - работодатели от общо 13 наставници.
Пробните стажувания ще се провеждат при следните асоциирани партньори - работодатели за посочения брой ученици:
А) По специалност "Лозаровинарство" за общо 26 броя ученици:
1. „Дамяница“ АД - 5 бр. ученици
2. „Винарна Абдийка“ ЕООД - 3 бр.
3. „Винарска изба Вила Мелник“ ООД - 4 бр.
4. ЕТ "Красимира Костова-Мира" - 14 бр.
Б) По специалност "Производство на кулинарни изделия и напитки" за общо 26 броя ученици:
5. "Вила Синтика" ЕАД - 4 бр. ученици
6. „Свети Никола“ ООД - 5 бр.
7. „Стефани 09“ ЕООД - 3 бр.
8. „Хотел Медите“ ЕООД - 5 бр.
9. „Надка Манолева“ ЕООД - 3 бр.
10. „Мария Голчева“ ЕООД - 3 бр.
11. "Пей Сърце" ООД - 3 бр.
Едно "пробно стажуване" ще се провежда в рамките на 5 работни дни с продължителност от минимум 6 часа дневно, при работодател, под ръководството на наставник – експерт, представител на бизнеса с доказан професионален опит, определен от работодателя, и учител по професионална подготовка от училището.
В края на всяко пробно стажуване ще бъде извършвана оценка на професионалните интереси на учениците. Всеки ученик, преминал успешно участието си в „пробно стажуване“, ще получи сертификат/удостоверение. Сертификатът/удостоверението за успешно участие в „пробно стажуване“, в който е посочена неговата продължителност, ще представлява основание за изплащане на надбавка за стипендия за всеки ден, през който ученикът е участвал в "пробно стажуване".
Поддейност 2. Допълнителни занимания по професионална подготовка за 52-ма ученици в първи гимназиален етап в дуална форма на обучение.
Допълнителните занимания по професионална подготовка ще бъдат организирани и проведени под формата на модулни обучения/кратки обучителни курсове, включващи един или повече тематични обучителни модула с практическа насоченост и такива с фокус върху цифрова, зелена икономика, син, растеж, индустрия 5.0 и ИСИС, с оглед това да подготвят учениците да посрещнат съвременните предизвикателства в бизнеса, в това число по отношение на дигиталните и зелените умения, ключовите компетентности и преносимите умения.
Всяко допълнително занимание по професионална подготовка ще бъде с продължителност 70 учебни часа, провеждано извън утвърдената учебна програма и извън учебните часове от седмичното разписание на училището, вкл. през събота и неделя, както и през ваканциите. Допълнителните занимания ще бъдат провеждани в групи от минимум 5 обучаеми по съответната тема/програма за обучение - 52-мата ученика ще бъдат разпределени в 10 групи. Всеки ученик ще премине през 3 допълнителни занимания за периода на проекта, тематичният обхват на които ще бъде определен при стартиране на поддейността - 10 групи х 3 бр. допълнителни занимания = 30 групи.
Проектът предвижда допълнителните занимания по професионална подготовка да се провеждат в учебната база на гимназията от общо 11 учители от ЗПГ „Климент Тимирязев“ с подходяща квалификация и професионален опит в реална работна среда. |
578 671.60
|
0.00
|
Дейност 2. Обучения на учители и наставници за разширяване на обхвата и повишаване качеството на дуалната система на обучение.: Целта на Дейност 2 (Д2) е насочена към повишаване квалификацията на учителите по професионална подготовка и учителите-методици в ЗПГ, което да осигури възможности за разширяване на обхвата и повишаване качеството на дуалната система на обучение и адаптирането на ПОО към изискванията на пазара на труда.
Изпълнението на Д2 ще премине през следните етапи / поддейности:
Поддейност 1. Организиране и провеждане на обучения на 11 учители по професионална подготовка и учители-методици (без присъждане на кредити).
В рамките на поддейност 1 се предвижда провеждането на обучения, включително на практическо обучение (стажуване) в партниращите предприятия, за повишаване на квалификацията на учителите по професионална подготовка и учителите-методици, като при изпълнението ще бъдат разгледани приложими за обхванатите две професии новости и предизвикателства, свързани с цифрова, зелена икономика, син, растеж, индустрия 5.0 и ИСИС.
Практическото обучение (стажуване) в партниращите предприятия ще бъде провеждано чрез активно въвличане на обучаемите, които изпълняват ролята на „практиканти“/„стажанти“, а обучаващият изпълнява ролята на техен „наставник“/“ментор“.
Обученията на учители по професионална подготовка и учители-методици ще включват модули/теми, които са насочени към развитието на социално-емоционалните умения
на учениците, пряко свързани с обучението чрез работа, съгласно рамката на ОИСР за социално-емоционалните умения, вкл. по отношение на изпълнението на задачи -
отговорност, точност, постоянство, упоритост; взаимодействие с други – комуникативност, увереност, емпатия, оказване на съдействие, устойчивост на стрес и др.
Обученията без квалификационни кредити ще бъдат с продължителност до 24 академични часа (3 дни), от които поне 8 академични часа ще бъдат за практическо
обучение (стажуване) в партниращи предприятия.
Поддейност 2. Организиране и провеждане на обучения на 13 наставници.
С цел осигуряване на по-високо качество на обучението в реална работна среда на учениците от дуална система на обучение е необходимо да бъдат повишени методическите и
педагогически умения на наставниците, с което да се гарантира ефективността на практическото обучение на учениците във втори гимназиален етап.
Обученията на наставниците, участващи в изпълнението на проекта, ще бъдат оповестени публично от ЗПГ и ще бъдат отворени за всички предприятия, подписали
споразумение за партньорство с училище по проекта. Обученията за наставници ще се провеждат от институции, имащи право да осъществяват обучения за наставници съгласно чл. 17а , ал. 3 от ЗПОО.
Всеки наставник ще участва най-малко в едно обучение на година с продължителност от 3 дни през периода на изпълнение на проекта. Обученията ще се провеждат в групи от минимум 5 участника. Един наставник ще участва само в едно обучение на дадена тема през периода на изпълнение на проекта. Всеки успешно обучен наставник ще получи сертификат/удостоверение за преминато обучение.
Обученията ще се извършват по Програмата за обучение на наставници, одобрена от Министъра на образованието и науката със Заповед № РД 09-997 от 2 април 2019 г. и последващи нейни изменения.
Поддейност 3. Организиране и провеждане на 3 бр. смесени обучения за учители и наставници в дуална форма на обучение.
Програмите за 3-те смесени обучения ще бъдат разработени от външен изпълнител с опит в сферата на ДСО, в разработването на методики за ДСО и с опит в обучението на педагогически специалисти.
Методиката на обучението в програмите ще включва разработването на групови задачи по метода "Дизайн мислене"; решаването на казуси, работа в пленер чрез метода "Световно кафене". |
8 944.00
|
0.00
|
Дейност 4. Информационни кампании и кариерно ориентиране за повишаване на привлекателността и увеличаване дела на дуалната система на обучение в ПОО.: Целта на Дейност 4 (Д4) повишаване на привлекателността на дуалната система на обучение сред целевите групи и подобряване на връзката ученик-училище-родител-работодател.
Д4 ще стартра непосредствено след подписване на договора за БФП и ще продължи през целия период на реализиране на проекта - 48 месеца. За подготовка и логистиката на Д4 ще бъде избран външен изпълнител, който ще следва да разработи, като минимум:
- комуникационна стратегия на информационните кампании, включваща приоритетни медийни канали, целеви групи, послания,;
- лого и мото на кампанията;
- информационни материали;
- организиране и логистично осигуряване на събитията от кампаниите и др.
Изпълнението на Д4 включва следните поддейности:
Поддейност 1: Провеждане на информационни кампании сред работодатели.
Информационните кампании, които ще бъдат организирани от ЗПГ „Климент Аркадиевич Тимирязев“, ще имат за цел да представят пред работодателите на местно и регионално ниво:
- нормативните изисквания за включването им в ДСО;
- примери и добри национални и международни практики при провеждане на дуално ПОО;
- различни иновации и възможности за тяхното адаптиране в български условия при провеждане на обучението в реална работна среда и др.
С оглед дългогодишното участие на ЗПГ в проекти в сферата на ДСО и ПОО, финансирани по програма "Еразъм+", в рамките на информационните кампании ще бъдат представени добри европейски практики с висока степен на приложимост от страна на българските работодатели.
Поддейност 2: Провеждане на информационни кампании сред родители, ученици и широката общественост на местно и регионално ниво.
Провеждането на информационните кампании, насочени към родители, ученици и широката общественост, има за цел да повиши привлекателността на дуалната система на обучение и да подпомогне процеса на мотивиране и насочване за включване в дуално ПОО, вкл. за лица в училищна възраст, отпаднали от училищната система на образованието.
В рамките на кампаниите ще бъдат включени работодатели, представители на браншови и професионални организации от секторите на туризма, хотелиерството, винопроизводството и др. за популяризиране на дуалната система на обучение сред родителите, учениците и широката общественост. Посредством тази поддейност учениците и родителите ще имат възможност да се запознаят с ползите от дуалната система на обучение и възможностите за прием в дуална форма на обучение, както и с практическата приложимост на професиите и възможностите за професионално развитие.
Провеждането на информационни събития сред родители и ученици ще допринесe за ранно запознаване с работодателите – партньори, в които може да бъде провеждано обучение в реална работна среда. Във всяка информационна кампания сред родители и ученици ще вземе участие поне един представител на работодатели и/или
национално представителните организации на работодателите и на работниците и служителите в България, браншови и/или професионални организации, който ще запознае
присъстващите с възможностите за обучение чрез работа и професионална реализация в съответното професионално направление/професия.
Информационните кампании ще включват инструменти, пряко допринасящи за популяризиране и развитие на дуалната система на обучение, посочени в поле "Начин на изпълнение".
Поддейност 3: В рамките на тази поддейност е предвидено индивидуално кариерно ориентиране на ученици в първи гимназиален етап, които не се обучават в дуална форма – за насочване към избор на дуална форма на обучение. |
142 560.00
|
0.00
|
Дейност 1 /Продължение/. Допълнителна професионална подготовка, „пробно стажуване“ и допълнителни занимания за ученици за придобиване на знания, умения и компетентности в съответствие с изискванията на пазара на труда.: Поддейности за изпълнение на Д1 /Продължение/.
Поддейност 3. Осигуряване на оборудване, материали и консумативи за целите на дуалната система на обучение. Инсталиране на оборудването.
Проектното предложение предвижда закупуването и инсталирането на следното оборудване:
- Апарат за измерване на алкохол "Ебулиометър";
- Миеща глава за иноксови винарски съдове;
- Стойки за иноксови винарски съдове;
- Конвекторна фурна /професионална/.
Относно апарат за измерване на алкохол "Ебулиометър". Във връзка с наличното към момента лабораторно оборудване, апаратът за измерване на алкохол ни е необходим за по-пълен анализ на виното и коректно етикетиране на произведените вина /алкохолно съдържание на продукта/. Амортизационен срок – 5 години.
Относно миеща глава за иноксови винарски съдове. В момента разполагаме с три иноксови съда за ферментация и два за съхранение, напълно автоматизирани с проследяване на температурата. За по-добрата експлоатация и хигиена на съдовете ни е необходима миеща глава предназначена за тези съдове. Амортизационен срок – 2 години.
Относно стойки за иноксови съдове. При закупуването на посочените съдове не беше известно, че се доставят без стойки. За по-добра експлоатация тези стойки са ни много необходими. Амортизационен срок – 2 години.
Относно професионална конвекторна фурна. Към момента имаме две такива, но за 26 ученика и по-оптимално разпределение на работата по време на практика имаме нужда от още една такава. Амортизационен срок – 5 години.
Оборудването ще бъде използвано от учениците от първи гимназиален етап в дуална форма на обучение. Към момента училището не разполага с такова оборудване.
Закупеното оборудване ще бъде използвано в рамките на пробните стажувания по 2-те специалности на проекта - "Лозаровинарство" и „Производство на кулинарни изделия и напитки“.
Предвидено е закупуване на лични предпазни средства, на работни и предпазни облекла за всички 52 бр. ученици от първи и 17 бр. ученици от втори етап, които ще се обучават в дуална форма на обучение.
Поддейност 4. Осигуряване на наставници за практическо обучение в реална работна среда /втори гимназиален етап/.
Проектното предложение предвижда осигуряването на общо 5 наставници за практическо обучение в реална работна среда за 17 ученици от втори гимназиален етап. Чрез поддейност 4 ще се подпомогне осигуряването на наставници за провеждане на ДСО сред учениците от втори гимназиален етап (ХI-ти и XII-ти клас) в ЗПГ. Всеки наставник ще трябва да осигури необходимата подкрепа и съответно да допринесе за успешното завършване на дуалната система на обучение за учениците, на които е определен
за наставник – чрез провеждане на инструктаж за безопасност, организиране на практическото обучение, поставяне на конкретни задачи, проверка на изпълнението им, предоставяне на отговори на конкретни въпроси на обучаемите, намиране на решение на конкретни казуси и др. |
0.00
|
0.00
|
Дейност 3. Осигуряване на учебно съдържание спрямо динамиката на пазара на труда.: Целта на Дейност 3 (Д3) е осигуряване на учебно съдържание за ЗЕМЕДЕЛСКА ПРОФЕСИОНАЛНА ГИМНАЗИЯ "КЛИМЕНТ АРКАДИЕВИЧ ТИМИРЯЗЕВ", отговарящо на динамиката на пазара на труда с акцент върху изграждането на умения за професиите на 21 век - дигитални, зелени, преносими, ключови компетентности.
В рамките на дейността се предвижда разработване на следното учебно съдържание: Адаптиран сборник с учебни материали за подпомагане на процеса на подготовка на учениците за практическо обучения в реална работна среда. Разработването на Сборника ще бъде възложено на външен изпълнител. Индикативната рамка на темите, които следва да бъдат включени в Сборника, предвижда следното съдържание:
- Основни принципи за ефективно предоставяне на дуално обучение;
- Планиране и осъществяване на успешна работа в реална работна среда - роли на наставника;
- Добри практики в държави с развита ДСО;
- Дизайн на обучителна програма, базирана на работна ситуация;
- Измерване на качеството на дуалното обучение;
- Измерване на резултатите от ДСО за формиране на житейски умения и др.
Сборникът ще бъде предназначен както за учители по професионална подготовка, така и за наставници и работодатели и ще бъде с изцяло практическа насоченост. |
0.00
|
0.00
|