Дейност 1. Допълнителна професионална подготовка, „пробно стажуване“ и допълнителни занимания за ученици за придобиване на знания, умения и компетентности в съответствие с изискванията на пазара на труда.
Поддейност 1.1. Пробно стажуване в партниращо предприятие за ученици в първи гимназиален етап.: Целта на „пробното стажуване“ е да запознае учениците с реалните работни условия в предприятията на асоциираните партньори работодатели и да им предостави възможност за избор на работодател за обучение чрез работа във втори гимназиален етап. Дейността ще се осъществява през целия период на проекта в рамките на учебните години 2025 - 2026, 2026 - 2027, 2027 - 2028 и 2028 - 2029. В изпълнението ѝ могат да участват ученици от първи гимназиален етап (VIII, IX и X клас), които се обучават в дневна форма и в дуална система на обучение и не участват в друго пробно стажуване с подкрепата на програма „Образование“ 2021 – 2027 г., както и в други европейски и международни програми, които се реализират през учебните години в рамките на продължителността на проекта.
По време на пробното стажуване учениците ще имат възможност да посещават предприятия на партньорите работодатели, да се запознаят с реалната работна среда, да наблюдават производствените процеси и да взаимодействат с бъдещи наставници и колеги, които ще им демонстрират как се прилагат теоретичните знания на практика. Това ще улесни тяхната адаптация в професионалната среда, ще повиши мотивацията им за усвояване на нови умения и ще ги подготви за плавно преминаване към обучение в реална работна среда.
В края на всяко пробно стажуване ще бъде извършена оценка на професионалните интереси на учениците. Ако в оценката се съдържа препоръка за допълнително пробно стажуване, ученикът ще има право да участва в повече от едно стажуване.
Всеки ученик, преминал успешно пробно стажуване, получава сертификат, на базата на който ще му бъде изплатена надбавка за стипендия за всеки ден, през който е участвал в стажуването. |
70 600.00
|
0.00
|
Дейност 1. Допълнителна професионална подготовка, „пробно стажуване“ и допълнителни занимания за ученици за придобиване на знания, умения и компетентности в съответствие с изискванията на пазара на труда.
Поддейност 1.2. Допълнителни занимания по професионална подготовка и/или по чужд език /за ученици в първи гимназиален етап в дуална форма на обучение/.: Целта на допълнителните занимания по професионална подготовка и/или чужд език е да осигурят на учениците знания, умения и компетентности, фокусирани върху дигиталните и зелените умения, ключовите компетентности и преносимите умения, които ще ги подготвят за успешно преминаване към обучение в реална работна среда.
1. Дейността ще се осъществява през целия период на проекта в рамките на учебните години 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028 и 2028-2029. В изпълнението ѝ могат да участват ученици от първи гимназиален етап (VIII, IX и X клас), които се обучават в дуална система и не са участвали и не участват в друго пробно стажуване с подкрепата на програма „Образование“ 2021 – 2027 г., както и в други европейски и международни програми, които се реализират през учебните години в рамките на продължителността на проекта.
2. Допълнителните занимания по професионална подготовка са с практическа насоченост и се провеждат по програми, изготвени в сътрудничество с представители на работодателите, които са насочени към придобиването на знания, умения и компетентности, които не са покрити в утвърдените учебни програми.
3. Продължителността на всяко обучение е 70 учебни часа.
4. Учениците ще имат възможност да участват в повече от едно обучение, като това ще бъде в зависимост от индивидуалните им нужди и интереси. Обученията ще се провеждат от представители на партньорите работодатели, а при необходимост – и от учители с подходяща квалификация и професионален опит.
5. Занятията ще се провеждат извън учебното време – в неучебни дни, през събота или по време на ваканциите, за да не се нарушава учебният процес.
6. За осигуряване на качеството на обучението, занятията ще се организират в групи от минимум 5 ученици.
7. В зависимост от нуждите и интересите на учениците, те могат да участват в повече от едно допълнително занимание по професионална подготовка и само в едно по чужд език в рамките на проекта.
8. След завършване на обучението ще бъде извършена оценка на придобитите знания и умения, като оценяването ще се осъществява чрез изпълнение на практически проект. Проектът ще бъде представен по време на Дните на професионалните умения или други информационни събития, организирани в училището.
9. Всеки ученик, успешно завършил допълнителното обучение по професионална подготовка или чужд език, ще получи сертификат за преминато обучение, който ще удостоверява придобитите умения и знания.
|
49 000.00
|
0.00
|
Дейност 1. Допълнителна професионална подготовка, „пробно стажуване“ и допълнителни занимания за ученици за придобиване на знания, умения и компетентности в съответствие с изискванията на пазара на труда.
Поддейност 1.3. Осигуряване на наставници за практическо обучение в реална работна среда /втори гимназиален етап/.: В рамките на дейността ще бъдат осигурени наставници за практическо обучение на учениците от XI и XII клас в реална работна среда, като част от дуалната система на обучение. Наставниците се определят от работодателя съгласно изискванията на Закона за професионалното образование и обучение и Наредба № 1 от 2015 г. за условията и реда за провеждане на обучение чрез работа (дуална система на обучение). Изискванията към наставниците са:
Да притежават професионална квалификация по професията, за която се извършва обучението;
Да имат най-малко две години професионален опит по съответната професия;
Да са преминали обучение за наставници, осигурено от работодателя.
Всеки наставник отговаря за не повече от пет ученици, като им осигурява необходимата подкрепа по време на обучението в реална работна среда.
С цел осигуряване на прозрачност и нормативно съответствие ще бъдат представени сключените договори за партньорство с работодателите, както и необходимите декларации и документи.
|
112 860.00
|
0.00
|
Дейност 1. Допълнителна професионална подготовка, „пробно стажуване“ и допълнителни занимания за ученици за придобиване на знания, умения и компетентности в съответствие с изискванията на пазара на труда.
Поддейност 1.4. Осигуряване на оборудване, материали и консумативи за целите на дуалната система на обучение.: Целта на дейността е да се осигурят условия за качествено практическо обучение в гимназията за учениците от първи гимназиален етап (VIII, IX и X клас), като част от дуалната система на обучение. В рамките ѝ ще бъдат закупени специализиран софтуер и оборудване, необходими за провеждането на учебната практика за учениците от всички специалности.
Реализирането на дейността ще подобри качеството на професионалната подготовка на учениците. Ще доближи условията, при които се провежда учебната практика в гимназията, до тези в реалната работна среда, където се прилага дуалната система на обучение в XI и XII клас. Ще допринесе за развитието на умения у учениците, отговарящи на изискванията на работодателите и пазара на труда.
Използването на софтуер за създаване на тъкани, 2D модели, растерни изображения и векторни графики ще разшири дигиталните умения на учениците. Също така ще допринесе за намаляването на текстилните отпадъци при обучението им, тъй като позволява създаването на десетки и стотици дигитални кройки, десени и модели, от които ще бъдат изработени единици. Ще се намали и количеството на отпадъка при кроенето на детайлите на облеклото, защото софтуерът разполага кройките оптимално върху плата.
Оборудването, което ще се закупи – режещ плотер, ще позволи изработването на създадените със софтуера кройки, което ще надгради практическото обучение и ще повиши уменията и компетентностите на учениците. При необходимост ще се осигури инсталиране на оборудването и обучение за работа с него. Оборудването ще бъде поддържано в съответствие с гаранционните условия, за да се осигури неговото дълготрайно функциониране и след завършване на проекта.
Закупуването на ново оборудване ще осигури съвременни условия за практическа подготовка и ще отговори на нуждите на модерните индустриални стандарти. Обосновката за необходимостта от закупуване на ново оборудване ще включва информация за заявените нужди от страна на работодателите, справка за наличното оборудване и неговия амортизационен срок, както и информация за амортизацията на предвиденото за закупуване оборудване. |
71 682.56
|
0.00
|
Дейност 2. Обучения на учители и наставници за разширяване на обхвата и повишаване
качеството на дуалната система на обучение.
Поддейност 2.1. Обучение на учители по професионална подготовка и учители-методици без придобиване на квалификационен кредит.: Дейността ще осигури придобиването на знания и умения сред учителите за нови техники и технологии в съответното професионално направление, по което преподават, с цел подобряване на качеството на обучителния процес на учениците в дуална система на обучение.
Дейността ще се осъществява през целия период на проекта, обхващащ учебните години 2025/2026, 2026/2027, 2027/2028 и 2028/2029. Право на участие имат всички учители по професионална подготовка и учители-методици, работещи в гимназията.
Във всяка година от изпълнението на проекта ще се провежда по едно обучение за повишаване квалификацията на учителите по професионална подготовка и учителите-методици, включващо задължително практическа част (стажуване) в предприятие на партньор работодател. Всеки учител задължително трябва да премине поне едно обучение.
Дейността ще се изпълнява при спазване на нормативната уредба, уреждаща професионалното израстване и развитие на професионалните умения на педагогическите специалисти. Учителите в ПОО ще имат възможност да повишат професионалната си квалификация и да придобият съвременни практически знания в съответствие с новостите и динамично развиващите се производствени и цифрови технологии, включително умения за интерактивни техники за преподаване и други умения, свързани с прехода към цифрова и зелена икономика. |
2 496.00
|
0.00
|
Дейност 2. Обучения на учители и наставници за разширяване на обхвата и повишаване качеството на дуалната система на обучение.
Поддейност 2.2. Обучения на наставници за придобиване на педагогически и методически умения.: Основната цел на дейността е да осигури обучения на наставниците за придобиване на педагогически и методически умения и компетентности, което ще гарантира ефективността на практическото обучение на учениците от XI и XII клас.
Дейността ще се осъществява през целия период на проекта, който обхваща учебните години 2025/2026, 2026/2027, 2027/2028 и 2028/2029.
В обученията могат да участват наставници от предприятията, които са подписали споразумение за асоциирано партньорство с гимназията. В тези споразумения е предвидена възможността за провеждане на обучения на място в гимназията.
Наставниците трябва да отговарят на изискванията на Закона за професионално образование и обучение (ЗПОО).
Всеки наставник трябва да участва поне в едно тридневно обучение годишно през периода на изпълнение на проекта.
Един наставник може да участва само в едно обучение по дадена тема през този период.
След успешно завършване на обучението, всеки наставник ще получи удостоверение за успешно преминато обучение.
Обученията за наставниците, участващи в изпълнението на проекта, ще бъдат публично оповестени на сайта на гимназията и ще бъдат достъпни за всички предприятия, които са подписали споразумения за асоциирано партньорство с ПГТО „Добри Желязков“ - Сливен. |
3 328.00
|
0.00
|
Дейност 2. Обучения на учители и наставници за разширяване на обхвата и повишаване качеството на дуалната система на обучение.
Поддейност 2.3. Организиране и провеждане на смесени обучения и/или супервизия на учители и наставници в дуална форма на обучение: Дейността се фокусира върху провеждането на смесени обучения и взаимна супервизия между учители по професионална подготовка и наставници, с цел укрепване на връзката и сътрудничеството им в дуалната система на обучение. Основната идея е да се създаде ефективно взаимодействие между тях, като се обменят добри практики и се усъвършенстват методите на преподаване и учене.
Смесените обучения се организират веднъж годишно, с минимум 6 участници, и са с продължителност от 16 учебни часа. Те могат да се провеждат както в училищна среда, така и в партньорските предприятия. Програмите за смесените обучения се разработват с участието на представители на работодателите - експерти с доказан професионален опит. Смесените обучения следва да включват теми, свързани с ролята на учителите и наставниците в дуалното обучение, взаимодействието и допълването между дейностите, осъществявани от учителите и взаимна супервизия между учители и наставници, обмяната на опит и добри практики, както и изграждането на екипен дух и атмосфера на сътрудничество между учители и наставници при усвояване на новостите и справяне с предизвикателствата. Обучението може да включва интерактивни методи като работа по групови задачи с творчески елементи и метода „световно кафене“, който включва дискусията и съвместното намиране на решения за подобряване на дуалното обучение.
Взаимната супервизия се извършва в двойки учител – наставник, като всяка година се провежда в рамките на общо 16 часа. Всеки от двойката учител – наставник провежда по една супервизия в рамките на един ден и продължителност до 8 учебни часа. Това означава супервизия от един ден за наставника в училището, за да наблюдава работата на учителя в учебна среда и супервизия от един ден за учителя, за да наблюдава работата на наставника в реална работна среда. Наставникът наблюдава работата на учителя в рамките на учебния ден с учениците, на които е наставник, а учителят наблюдава работата на наставника при провеждане на практическо обучение в реална работна среда. Наблюдаващият изпълнява ролята на „наставник“/ментор“, който следва чрез наблюдение да оцени работата на наблюдавания и да му отправи препоръки за подобрение. Всяка супервизия завършва с обратна връзка и обсъждане на възможностите за подобрение, като след приключване на супервизията се попълва Карта за проведена взаимна супервизия.
В рамките на проекта може да бъде проведено едно съвместно обучение за учители и наставници и по две супервизии за всяка година на проекта за една и съща двойка учител-наставник. Един учител или един наставник може да участват в повече от една двойка за супервизия. |
9 984.00
|
0.00
|
Дейност 3. Осигуряване на учебно съдържание спрямо динамиката на пазара на труда.: Дейността е насочена към справяне с едно от основните предизвикателства, идентифицирани в Стратегическата визия за развитие на държавното професионално образование и обучение (ДПОО) в България до 2030 година – актуалността на учебното съдържание, което в голяма степен не отразява нуждите на реалната работна среда в предприятията.
Чрез дейността могат да бъдат закупени пособия, материали, учебна литература, речници, справочници и други ресурси, необходими за обезпечаване на професионалното обучение в ПГТО „Добри Желязков“ .
Учебните помагала и материалите, трябва да са с практическа насоченост и да подпомагат процеса на подготовка на учениците за практическо обучение в реална работна среда.
Допустимо е закупуване на учебни помагала и учебни материали, включително такива, разработени по поръчка, както и предоставяне на учебно съдържание чрез превод и/или адаптиране към съществуващите учебни ресурси.
Всички цифрови ресурси трябва да бъдат предоставени на Министерството на образованието и науката (МОН) за използване в дигиталната раница, създадена по проект „Образование за утрешния ден“, финансиран по ОПНОИР 2014-2020 г. |
3 000.00
|
0.00
|
Дейност 4. Информационни кампании и кариерно ориентиране за повишаване на привлекателността и увеличаване дела на дуалната система на обучение в ПОО.: Дейността е насочена към целенасочена информираност за дуалното обучение, повишаване на неговата привлекателност сред учениците, подобряване на връзката между ученик, училище, работодател и родител, както и ранно кариерно ориентиране за избор на професия.
Дейността включва следните събития:
- Информационни срещи с ученици от V до VII клас;
- Дни на професионалното образование и обучение;
- Дни на отворените врати;
- Кариерно и професионално ориентиране, включително чрез срещи с експерти, представители на работодателите и завършили ученици, които работят по специалността си;
Организиране на срещи с ученици от първи гимназиален етап с представители на работодателите, по време на които учениците ще бъдат насърчавани да изберат дуалната система на обучение във втори гимназиален етап;
Разработване и разпространение на информационни материали, включително чрез електронни информационни канали и социални мрежи.
Кампаниите ще бъдат съобразени с графика за план-прием, за да привлекат възможно най-много ученици, които да изберат дуалното обучение. |
8 616.64
|
0.00
|