Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 64 528 дървета
English

Програма: Програма "Образование" 2021-2027

Район за планиране: Всички

Описание

Проектът е по Процедура  „Комплексни програми на общинско ниво за десегрегация на училищата, превенция на вторичната сегрегация и против дискриминацията (чрез прилагане на подхода ИТИ)“ по Приоритет 1 „Приобщаващо образование и образователна интеграция“ на ПО, финансирана от ЕФСУ за  2021-2027 г. Проектът е насочен към насърчаване на местните и училищни общности в политиките за десегрегация и към подкрепа за ученици от уязвими групи, за увеличаване на социалните им перспективи.  В изпълнение дейностите на проекта, като партньори  ще бъдат включени 4 у-ща от гр. Харманли - НУ „Алеко Константинов“ (П1) , ОУ „Иван Вазов“ (П2), НУ „Отец Паисий“ (П3) и ОУ „Иван Вазов“ – с. Славяново, община Харманли (П4).   За постигане на основната цел на ПП - насърчаване процеса на образователна десегрегация и превенция за недопускане на вторична сегрегация ще бъдат изпълнени дейностите: - Създаване на училищни и местни общности в подкрепа на процеса на десегрегация на училищата и намаляване на негативни обществени нагласи в образованието, чрез засилено взаимодействие между заинтересованите страни, създаване на платформи за взаимодействие и доверие и повишено участие на родителите в училищния живот;  - Повишаване на компетенциите на педагогическия и непедагогическия персонал от 4-те у-ща, партньори по проекта;  
- Мобилност и обмяна на опит – Участие на директори, учители и образователни медиатори в посещения на у-ща с различна концентрация на уязвими групи, разработване на препоръки и училищни планове за десегрегация; 
- Пряка подкрепа за учениците и техните родители – Провеждане на съвместни спортни инициативи,  междуучилищни дейности и  културни мероприятия (възстановка на празника Банго Васил), с цел насърчаване общуването между различните етнически групи.  
ПП  съответства на одобрената КИТИ  "Преодоляване на неравенствата в ЮЦР в периферни общини по направление Хасково-Харманли-Свиленград за преход към въглеродно неутрални, климатично устойчиви и социално-приобщаващи градове".
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Създаване на училищни и местни общности в подкрепа на процеса на десегрегация на училищата и намаляване на негативни обществени нагласи в образованието.: Дейността цели да насърчи участието на заинтересованите страни в процеса на образователна десегрегация, както и да намали предразсъдъците и негативните обществени нагласи чрез изграждане на доверие, взаимно разбирателство и сътрудничество между ученици, родители, учители, медиатори, социални работници и други представители на местната общност. Формите и средствата за реализиране на дейността ще бъдат: 1.Взаимен консултативен процес на местните и училищни общности, чрез провеждане на съвместни сбирки за обсъждане на училищни програми за десегрегация, предотвратяване на вторична сегрегация в класните стаи и мерки за повишаване на сигурността в района.По време на съвместните сбирки ще бъдат разгледани и обсъдени следните теми а.Разработване и адаптиране на училищни програми за десегрегация.Обсъждане на текущите програми и тяхното въздействие,Обсъждане на нови подходи за интеграция и участие на учениците от различни групи. б.Предотвратяване на вторичната сегрегация в класните стаи, вкл. методи за равномерно разпределение на учениците в паралелките,Идентифициране на нуждата от допълнителни ресурси и обучения. в.Изграждане на доверие в училищната и местната общност - Ролята на родителите и образователните медиатори в процеса на десегрегация.,Стратегии за комуникация с родители от различни социални групи. г. Образователна сигурност и среда - повишаване на сигурността в и около училищата, създаване на безопасни маршрути до училище за децата от уязвими групи и въвеждане на механизми за ранно предупреждение за конфликтни ситуации. Индикативен брой участници в дейността са: от общинска администрация (К) - 1 ПС, 1 ЕОД и 1 медиатор П1- 2 ПС, 1 ЕОД и 1 медиатор; П2 - 3 ПС, 1 ЕОД и 3 медитори; П3 - 6 ПС, 1 ЕОД и 2 медиатори; П4 - 3 ПС, 1 ЕОД и 1 медиатор. 2. В рамките на дейността ще бъде проведено проучване на нагласите на ученици, учители, педагогически специалисти, медиатори и други заинтересовани страни с оглед развитие на образованието в общината в контекста на образователната десегрегация. Ще бъде проведено проучване на обществените нагласи, за да се получи: от една страна – мнението на родители и ученици за причините, водещи до негативното отношение към малцинствените групи, а от друга страна – мнението на представителите на уязвимите групи за пречките пред тяхната образователна и социално -икономическа реализация. След приключване на анкетното проучване, получените резултати ще се анализират и ще се изготви доклад, отразяващ обществените нагласи, относно успешна социализация и интеграция на представителите на етническите малцинства и с цел подобряване на планирането и реализацията на дейностите. 3. Съвместни инициативи на училищно ниво, чрез ангажиране на родители в организирането и провеждането на училищни празници и инициативи. Този компонент има за цел да насърчи взаимодействието между родители, ученици и педагогическия екип, както и да създаде възможности за изграждане на доверие и взаимно уважение в училищната общност. В рамките на дейността, родители от различни социални и културни групи ще бъдат включени в организирането на "Ден на приятелството" във всяко училище, партньор по проекта. Ученици и родители ще работят заедно за подобряване на училищната среда - засаждане на цветя и дървета, и в създаването на „Стената на приятелството“ – място за рисунки, послания и идеи. Така от една страна ще се насърчи активното участие на родители в училищния живот, а от друга ще се създаде платформа за взаимодействие между родители от различни социални групи с цел изграждане на доверие и толерантност. Индикативен брой участници в дейността са: П1 - 20 деца и 20 родители от малцинствените групи (роми), 20 деца и 20 родителя от немаргинализирани групи, П2 - 20 деца и 20 родители от малцинствените групи (роми), 10 деца и 10 родителя от немаргинализирани групи П3 - 20 деца и 20 родители от малцинствените групи (роми), 10 деца от немаргинализирани групи П4 - 20 деца и 20 родители от малцинствените групи (роми). 302 251.20 0.00
Обучения на местна и училищна администрация, на образователни медиатори и други заинтересовани страни и на педагогически специалисти за работа в мултикултурна среда, за придобиване, развиване и прилагане на компетентности и умения за демократична култура съгласно Референтната рамка на компетенциите за демократична култура, обучения за прилагане на Хартата на основните права на ЕС.: Педагогическите специалисти често изпитват затруднения при създаването на ефективна учебна среда, която да отговаря на нуждите на ученици от различни културни и социални групи. Не всички педагози и медиатори са запознати с инструментите за насърчаване на демократични ценности, толерантност и недискриминация. Липсата на ефективно менторство между педагозите и учениците или между самите специалисти затруднява приобщаването и задържането на ученици в образователната система. Непознаването на принципите за насърчаване на равенството и правата в образованието, залегнали в Хартата на основните права на ЕС може да доведе до засилване на дискриминацията и предразсъдъците, неравенство в достъпа до качествено образование и намаляване на мотивацията и доверието сред учениците. Ето защо в рамките на проекта е залегнала настоящата дейност. Основната цел на дейността е да се повиши капацитетът на педагогически специалисти, непедагогически персонал (образователни медиатори, социални работници), местна и училищна администрация за ефективна работа в мултикултурна среда. Обученията ще насърчат прилагането на компетентности за демократична култура, разработването на мерки за десегрегация и преодоляването на негативни обществени нагласи. 2 288.00 0.00
Мобилност и обмяна на опит: Дейността цели да насърчи обмена на добри практики и опит между училищата и техните ръководни и педагогически екипи, като фокусът е върху намаляване на сегрегацията, преодоляване на стереотипи и негативни нагласи, както и подобряване на организацията и преподавателските методи. Дейността ще се извърши в следните направления: 1. Обмяна на опит на управленско ниво: Директорите на училища с ниска или без концентрация на уязвими групи (НУ „Алеко Константинов“, НУ „Отец Паисий“ и ОУ „Иван Вазов“) ще посетят училищe с висока концентрация на уязвими групи - ОУ "Иван Вазов" - с. Славяново. В рамките на тези посещения ще се споделят добри практики, ще се анализират организационните практики и ще се изготвят конкретни препоръки и мерки за подобряване на управлението и предотвратяване на сегрегацията, както и преодоляване на стереотипи и негативни нагласи. Ще бъде изготвен доклад с препоръки, който ще бъде включен в училищния план за десегрегация. Индикативен брой участници: 4 бр. Директори на П1 - 1 директор *5 месеца* 3 часа , П2 - 1 Директор*5 месеца*2 часа, , П3 - 1 Директор*5 месеца* 3 часа и П4 - 1 Директор*5 месеца*3 часа. 2. Обмяна на опит на ниво учебен процес: Педагогически специалисти от училища с ниска или без концентрация на уязвими групи (НУ „Алеко Константинов“, НУ „Отец Паисий“ и ОУ „Иван Вазов“) ще посетят училище с висока концентрация на уязвими групи - .ОУ "Иван Вазов" - с. Славяново Учителите ще участват като гост-преподаватели в учебни часове, за да приложат иновативни методи и да споделят добри практики. След завършването на тези посещения ще се изготвят конкретни препоръки за подобряване на методиката на преподаване, превенция на дискриминацията, основана на етническа, расова или религиозна принадлежност. Препоръките ще бъдат интегрирани в училищните планове за десегрегация. Индикативен брой участници: П1 - 1 ПС*5 месеца* 3 часа , П2 - 2 ПС *5 месеца*2 часа, , П3 - 1 ПС *5 месеца* 3 часа и П4 - 1 ПС*5 месеца*3 часа. 3. Мобилност на образователни медиатори: Образователни медиатори ще посетят партньорски училища, за да осъществят срещи с ученици и родители от немаргинализирани групи, като целта е намаляване на предразсъдъците и негативните нагласи към маргинализираните групи. Ще бъдат проведени дискусии, презентации за намаляване на предразсъдъци и негативни нагласи. Индикативен брой участници: П1 - 3 ПС*5 месеца*1 час, П2 - 3 ПС*5 месеца*1 час, П3 - 3 ПС*5 месеца*1 час. 20 340.00 0.00
Училищни дейности в подкрепа на десегрегацията: Учениците от целевите групи, включително тези от уязвими и маргинализирани общности, често срещат специфични затруднения в образователния процес, които налагат насочена допълнителна подкрепа. Основните предизвикателства, които стоят са - Ниски нива на владеене на български език: За ученици, чийто майчин език не е български, трудностите при разбирането на учебния материал водят до изоставане в образованието.; - Пропуски в базовите знания по ключови предмети: Много ученици изпитват затруднения по математика, природни науки и други основни дисциплини, което влияе на цялостното им представяне.; - Липса на увереност и мотивация: Ученици от уязвими групи често са изправени пред социални стереотипи, които намаляват тяхната самооценка и желание за учене.; - Изолираност и липса на взаимодействие: Учениците от различни социални и културни среди често нямат възможност за редовно взаимодействие, което засилва риска от социална сегрегация. За справяне с част ог тези предизвикателства в рамките на дейността ще бъдат организирани съвместни инициативи между ученици от 4-те училища за изграждане на положителни нагласи и културна толерантност. В рамките на дейността ще се проведат съвместните спортни и междуучилищни дейности между 4-те образователни институции на територията на община Харманли (НУ „Алеко Константинов“, НУ „Отец Паисий“ , ОУ „Иван Вазов“ - гр. Харманли и ОУ „Иван Вазов“, с. Славяново ), които ще са ключов елемент за Насърчаване на десегрегацията. Ще се създадат условия за взаимодействие между ученици от различни социални, етнически и културни групи., Съвместните инициативи ще допринесат за развиване на позитивни междуличностни отношения и чувство за принадлежност към общността, както и до справяне с негативните обществени нагласи, предразсъдъци и стереотипи. В рамките на дейността ще бъдат организирани: 1. Спортен празник, включващ различни игри и дейности, които насърчават сътрудничеството и отборния дух. Ще бъдат организирани игри по футбол, народна топка и баскетбол. Във формираните отбори ще бъдат включени и родители. Треньори от местните спортни клубове ще запознаят учениците от 4-те училища с други видове спорт, които се тренират в Харманли – хокей на трева, лека атлетика и др. 2. Провеждане на културни мероприятия и обменни визити, с цел насърчаване общуването между различните етнически групи и опазване на културната идентичност. Ще бъде реализира възстановка на празника ,,Банго Васил“, като ще участват представители на 4-те училища. Възстановката ще се състои в НЧ „Дружба -1870 . Ще бъдат поканени да присъстват ученици , родители и учители от 4-те училища , партньори по проекта, както и представители на РУО - гр. Хасково, медии и всички заинтересовани лица. 3. Организиране на зелено училище, в което ще вземат участие ученици от 4 -те училища. Зеленото училище ще се проведе в рамките на два дни (без приспиване), като ще се посетят Местността "Дефилето", която е защитена природна местност и "Изворът на белоногата". По време на зеленото училище ще бъдат проведени тематични беседи на тема, История и традиции - посветени на историята, обичаите и празниците на различните етноси, представени от ученици и учители, както и литературно пресъздаване на традиционни приказки, легенди и драми от различни култури. 73 040.00 0.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.