Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 59 431 дървета
English

Програма: Програма "Образование" 2021-2027

Район за планиране: Всички

Описание

Проекта ще се изпълнява в партньорство от 12 партньора като кандидат по процедурата е Община Долна Митрополия, а партньори са три училища,, три детски градини, четири народни читалища и една неправителствена организация. Проектното предложение предвижда  изпълнението на редица образователни и приобщаващи дейности за осъществяване на интеркултурно образование в мултикултурна среда. С лицата от целевите групи ще бъдат проведени изнесени занимания в музеи, културни институции свързани с театрално, танцово и природно наследство.  Ще бъдат организирани посещения на читалищата в региона. Децата ще бъдат запознати с книги, които отразяват тяхната култура и наследство. В рамките на проекта децата от целевите групи ще се включат в междуучилищни дейности. Ще бъдат организирани с участието на клуб, отбор, група съвместни състезания, игри, празници, ритуали, обменни визити и тематични занимания. В рамките на проекта ще бъдат организирани образователни екскурзии и екосъобразни практики. Предвиждат се кратки обучения на родители на децата включени в проекта за изграждане на общност от активни родители, свързани с образованието на децата им, както и ще бъдат наети образователни медиатори, които да съдействат при изпълнението на дейностите. Ще бъдат провеждани информационни кампании, насочени към недопускане на дискриминация, основана на раса, етнически произход или религиозна принадлежност. Предвижда се да бъдат проведени обучения на педагогическите специалисти и образователни медиатори за работа в мултикултурна среда.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Дейност 1. Работа с деца и ученици за осъществяване на интеркултурно образование: Планираме следните поддейности: Занимания по интереси; тематични срещи и беседи; изнесени занимания в читалища и библиотеки; междуучилищни дейности и образователни екскурзии. Занимания по интереси – клубове „Любознайко“ и „Кой съм аз“ По време на планираните занимания по интереси ще се отдели време на българския език и ще се заложи използването на дидактичните игри, които са подходящо средство за обучение и осъществяване на междупредметни връзки. Успоредно с това се формират учебни навици, учениците се адаптират към учебната работа и към училищния живот. Постигането на успешни резултати мотивира учениците за изпълнението на нови задачи. По този начин се затвърдява наученото, разширява се общата учебна подготовка, формира се мотивация за участие в учебния процес. В клубовете по интереси за различните възрастови групи в проекта ще се заложат упражнения. Например изработването на букви или геометрични фигури от пластилин, картон и др. материали; изработване на сувенири от природни материали; изработване на украшения и друг тип дребни предмети покрай празниците, които празнуваме. За по-големите ученици ще се заложат упражнения за първоначално професионално ориентиране. Основната цел на занятията е задоволяването на потребността на учениците от речева активност, което предизвиква положителни емоции и се превръща в стимул за изграждане на умения за общуване. По време на занятията ще се използват обучителни игри с различна цел: игри за развитие на свързаната реч; игри за обогатяване на речника; игри за формиране на граматически правилна реч и др. Тематични срещи и беседи В рамките на проекта ще организират тематични срещи и беседи, които са много важни за децата, тъй като ще имат възможност да се срещнат с реализирани млади хора от общността, които благодарение на образованието си и мотивацията си се реализират в различни професии. В срещите ще вземат участие представители на професии, които ще разкажат на децата какво представляват задълженията им и какви усилия трябва да положи всеки човек, за да може да работи съответната професия. Много важно за децата от ромската общност, но и за родителите им е да се срещнат с успешни млади хора, които да дават пример и показват колко е важно образованието, как трябва да се избягват ранните бракове. Чрез включването и на деца от ромски произход дейностите ще се допринесе за премахване на бариерите пред образованието, ще се насърчат уменията за четене и писане, любовта към ученето ще се вдъхне чувство на гордост от тяхната културна идентичност. За децата от ромските общности тези взаимодействия могат да насърчат социалната интеграция и да помогнат за преодоляване на бариерите между различните групи. След посещението в читалището/библиотеката учителите ще предприемат последващи дейности- ще насърчат децата да продължат да четат у дома и да обсъдят любимите си книги от посещението. Ще бъде събрана обратна информация от децата за преживяванията им по време на посещението в библиотеката. По време на реализирането на междуучилищните дейности децата ще развият своите артистични заложби и ще научат интересни неща за празнуването на обичаите в региона. Ритуалите, които ще бъдат разучени в рамките на проекта включват пеене, танцуване и размяна на ръчно изработени символи на добра воля. Участвайки в тези дейности, децата ще развиват важни социални умения, креативност и работа в екип. Участието в тези обичаи ще предложи възможност за запознаване с традициите и фолклора. Чрез включването на децата в образователните екскурзии те ще стават по-свързани със своята общност и история. Като цяло участието на деца от ДГ и от училище в екскурзии ще предлага цялостен образователен опит, който ще се основава на изследване на реалния свят и културно потапяне. Музеят от своя страна служи като център за ангажиране на общността, като организира събития, изложби и образователни програми, които събират хората заедно, за да изучат своята обща история и наследство. 449 868.00 0.00
Дейност 2. Обучения на педагогическите специалисти за придобиване, развиване и прилагане на компетентности за демократична култура в рамките на интеркултурно образование в мултикултурна среда: Заложените в проектните дейности обучения са по теми от Референтната рамка на компетенциите за демократична култура. Акцентът ще бъде върху основните теми: запазване на човешкото достойнство и правата на човека, културното разнообразие, ценене на демокрацията, справедливостта, равенството и върховенството на закона, откритост към различната култура и към мненията, светогледа и практиките на другите. От особено значение е развиването на практически умения в областта на междукултурната медиация, не само от квалифицираните медиатори, но и от останалия недагогически персонал, което става чрез редица материали и учене чрез опит, използване на методите на ролевите игри. В обучението на деца от маргинализирани групи, деца от ромски произход всеки ден се сблъскваме с два основни проблема: от една страна проблеми вследствие двуезичната среда в която тези деца живеят, тъй като ромите използват в ежедневието си ромски, а не български език, и от друга страна липсата на осъзнаване от страна на родителите колко важна е грамотността за бъдещето на децата им. При по-малките ученици, които са поставени в среда между два различни езикови свята, различни традиции и култури непръснато има затруднения когато трябва да учат на зададения в училище език. Много трудно е социализирането и успешното обучение на учениците, живеещи в двуезична среда, което от своя страна налага използването на специфични материали, адаптирани за тези нужди, основани на взаимно сътрудничество. Такива отношения стимулират детето да учи без принуда, провокират желанието за самоизява и комуникативност. Преодоляването на езиковата бариера и овладяването на българския книжовен език са първата стъпка към успешната реализация на тези деца. Учениците от ромски произход започват наравно с учениците, чийто майчин език е български. Още от първият учебен ден те трябва да допълват и овладяват българската лексика, граматика, синтаксис, тъй като двата езика се различават и на фонетично ниво. Също така те трябва да се включат в новата обществена среда – училищната и да спазват новите за тях правила, доста по-различни от тези в семейството. На второ място овладяването на българския език е важна предпоставка и за да бъдат усвоени знанията по останалите предмети. Това е цялостен процес на приобщаване, който изисква време и внимание. Що се отнася до образователната среда това е двустранен процес, както трябва да приобщим ромските ученици в общността с българските, така в процеса на социализация се налага да доближим в културен контекст българчетата към ромската общност. Като цяло разделянето на различните етноси не е съвременен проблем, но указва влияние много силно към момента когато не просто грамотност е достатъчна за реализация, а цял набор от знания и умения в перспектива да се развиват цял живот. Ако навиците за учене и приемането на чуждата култура не се възпитат в ранна детска възраст на следващ етап това става доста труден процес. Всички тези констатации имат сериозна почва в проучванията на ЕС, както и на местно ниво, отразени в статистиката на НСИ. По време на обученията ще бъдат представени модели на примерни занятия, на базата на които след приключване на обучението, учителите ще могат да разработят и използват материали в часовете за извънкласни дейности в рамките на проекта. Медиаторите от своя страна ще се запознаят с възможни начини за по- лесно и ефективно достигане до целевата група на проекта. От основно значение е, че към настоящия момент броят на медиатори е крайно недостатъчен. А от своя страна самите учители, трябва да разполагат с техники и методи за работа с двуезичните деца, тъй като това е един от основните мотиви за отпадане на тези деца от училище. Обученията ще допринесат за обогатяване с нови знания и умения, както на преподавателите, така и на медиаторите и непедагогическия персонал. 5 400.00 0.00
Дейност 3. Подкрепа за интензивна работа за изграждане на общност от активни родители: кратки занимания/обучения на родители, свързани с образованието на децата им и мотивация за активно участие в дейностите за интеркултурно образование, включително чрез участие на образователни медиатори.: Наименование на дейността- „Аз, ти, ние- заедно“ Дейността включва работа с родители, предимно от ромската общност за засилване на мотивацията, свързана с образованието на децата им, както и за активно участие в дейности, популяризиращи образованието. Включването на родителите от ромската общност да участват активно в училищни събития ще им помогне да разберат по-добре системата на образованието, но и ще им позволи да се чувстват по-свързани с учебната среда на своите деца. Важно е да се изградят здрави партньорства между ромската общност и училищата. Това може да включва редовни срещи между представители на общността и учители, които да обсъждат начините за подобряване на комуникацията и взаимодействието помежду им. Разпространяването на информация за ползите от интеркултурното образование и начините, по които родителите могат да подкрепят учебния процес на своите деца, ще е от основно значение. Предоставянето на ясна и лесно разбираема информация значително ще повлияе на мотивацията им за активно участие. Провеждането на образователни работилници и семинари ще бъде начинът да се мотивират родителите от ромската общност да се ангажират по-активно в интеркултурното образование. Участието на родителите в образованието на децата (според много проучвания) води до подобряване на академичните резултати . Като ангажират ромските родители в образователни дейности, училищата ще могат да им създадат възможности да се запознаят с учебната програма на децата си, да подкрепят ученето им у дома и да насърчават положителните взаимоотношения между семействата и учителите. Активното участие на ромските родители в между културни образователни дейности ще доведе до повишаване на мотивацията за продължаване на участието. Когато родителите се чувстват въвлечени в образованието на децата си и виждат осезаеми подобрения в академичния им напредък, те по-вероятно ще останат ангажирани с подкрепата за обучението им както у дома, така и в училище. Освен това, когато родителите чувстват, че техният принос се оценява от преподавателите и другите членове на общността, по-вероятно ще развият чувство за собственост върху образователния процес. От съществено значение е да се обърне внимание на мотивите, които насърчават ромските родители да участват активно в между културни образователни инициативи. Проучванията показват, че фактори като отношения на доверие с учителите и училищата, ясна комуникация относно ползите от участието, гъвкави възможности за планиране, които да се съобразяват със семейните ангажименти, и културно съобразени подходи, които зачитат ромските традиции, са ключови фактори за ангажираност. Чрез ефективно адресиране на тези мотиви чрез целенасочени информационни усилия и приобщаващи политики, училищата ще могат да създадат гостоприемна среда, в която ромските семейства да се чувстват насърчени да участват пълноценно в образованието на децата си. 20 800.00 0.00
Дейност 4. Провеждане на информационни кампании, насочени към недопускане на дискриминация, основана на раса, етнически произход или религиозна принадлежност: Наименование на дейността: „Панаир на разнообразието“ Планират се различни дейности, обединени под мотото на единството в многообразието. Планират се срещи с местната общност и информационни кампании „Какви сме в очите на другите“. Информацията ще бъде разпространена пред местната общност чрез различни информационни канали. За да се борим ефективно с дискриминацията на расова, етническа и религиозна основа, ще се организират различни дейности, които ще повишат осведомеността на обществото, ще насърчават толерантността и взаимоприемането, ще подкрепят равенството и зачитането на правата на всеки човек, независимо от техния произход или вяра. Организирането на културни събития- изложби ще спомогне за по-доброто разбирателство и приемане на различията между хората от различни расови, етнически или религиозни групи. Участниците ще създадат произведения на изкуството, които отразяват техните идеи за толерантност и разнообразие. В така планираните дейности ще вземат участие представители на местната общност, деца от училищата и ДГ, участващи в проекта от български и ромски произход. Такива дейности ще укрепят взаимоотношенията в местната общност и ще затвърдят ценността на толерантността. Те ще се научат да ценят културните различия, традициите и обичаите, което ще помогне за намаляване на стереотипите и предразсъдъците. Това взаимодействие ще спомогне за развитието на основни социални умения като съпричастност и общуване. Чрез запознаване с различни гледни точки и опит, участниците ще се научат да уважават хората с различни убеждения, ценности и начин на живот, което ще насърчи културата на уважение и приемане в рамките на общността. Запознаването с предизвикателствата, пред които са изправени хората с различен произход, възпитава съпричастност. Хората ще стават по-чувствителни към преживяванията на другите и по- подготвени да подкрепят различните в трудни моменти. Представителите на местната общност ще се научат да се ориентират в мултикултурна среда с уважение и разбиране - основни умения за успех в едно разнообразно общество. Членовете на малцинствените групи ще се чувстват ценени такива, каквито са, независимо от техния произход. С участието си в дейности, които насърчават толерантността, учeниците, както и представителите на общността ще могат да се чувстват по-включени и приети. Това ще помогне за преодоляване на социалните различия и ще насърчи чувството за принадлежност. Този обмен на знания ще насърчава взаимното уважение и разбиране между различните културни групи. Дейностите, насочени към насърчаване на толерантността предлагат редица ползи, които излизат извън рамките на класната стая и семейната общност като насърчават приобщаването, подобряват образователните резултати, повишават културното разбиране и укрепват сплотеността на общността. 23 760.00 0.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.