Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 64 528 дървета
English

Програма: Програма "Образование" 2021-2027

Район за планиране: Всички

Описание

Проектът на Община Смядово цели образователна интеграция на деца и ученици от уязвими групи, вкл. роми, чрез реализиране на дейности за десегрегация и превенция на вторичната сегрегация в четири училища-партньори - ОУ „Христо Ботев“, с. Янково - с ниска концентрация на уязвими групи, ОУ - с.Иваново, ОУ - с. Златар и ОбУ - с. Цонево - с висока концентрация на уязвими групи. 
За намаляване на негативните обществени нагласи в образованието ще бъдат организирани съвместни сбирки, микрорефендуми,  проучвания и информационни кампании.  Ще се проведат родителски форуми и беседи за приобщаване на родителите и повишаване на мотивацията им за образование на децата. Родителите ще участват в училищни празници, състезания и др. Проектът включва обучения на педагогически специалисти, образователни медиатори, представители на местната администрация и Общински съвет - Смядово. Обученията ще подобрят знанията и компетентностите на участниците за работа в мултикултурна среда, уменията им за демократична култура, съгласно Референтната рамка и за прилагане на Хартата на основните права на ЕС в образованието. Ще бъдат назначени 4 образователни медиатори, които ще съдействат за изпълнение на политиката за  десегрегация. Те ще изпълняват и ролята на ментори за 1 учебен срок за ученици от уязвими групи. Проектът предвижда дейности за мобилност и обмяна на опит на управленско ниво и на ниво учебен процес. Училищата - партньори в проекта ще бъдат посетени от Директор на училище с високи образователни резултати от град Шумен, който ще изготви Доклади с препоръки и мерки за десегрегация. Въз основа на докладите ще бъдат изготвени Училищни планове за десегрегация. На ниво учебен процес е  включена мобилност на учители от сегрегираните в несегрегираното училище и обратно, като гост-преподаватели в провеждането на учебни часове и открити уроци. По проекта ще се проведат съвместни междуучилищни дейности и допълнителни уроци по БЕЛ и други предмети за ученици, чийто майчин език не е български.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Дейност 1. Създаване на училищни и местни общности в подкрепа процеса на десегрегация на училищата и намаляване на негативни обществени нагласи в образованието: Целта на дейността е намаляване на негативните обществени нагласи, приобщаване на местните общности и насърчаване участието им в процесите на образователна десегрегация на общинско ниво. Ще бъдат обхванати представители на всички целеви групи - ученици от уязвими групи като роми, с пропуски в усвояване на учебното съдържание, ученици в риск от отпадане, родители, учители, образователни медиатори, местната администрация, вкл. Общинския съвет и заинтересовани страни. В началото на проекта ще бъдат назначени 4 образователни медиатори - по един във всяко от училищата-партньори. Те ще участват в изпълнение на политиката за образователна десегрегация и в дейности по превенция на негативни явления като агресия и насилие, дискриминационни прояви и тормоз. Медиаторите ще изпълняват и ролята на ментори за един учебен срок на новопостъпили ученици от маргинализирани и/или уязвими групи с цел подпомагане адаптацията и социализацията им в образователните институции. По проекта ще бъде назначен и един психолог (ЕОД), който ще обезпечава потребностите от психологическа подкрепа и мотивация за образование на ученици от уязвими групи и техните родители. Дейност 1 включва разнообразни събития, форуми и кампании, които ще се провеждат на следните етапи: 1. Провеждане на съвместни сбирки в началото, средата и в края на проекта за запознаване с проблемите на сегрегацията, обсъждане на мерки за ефективна десегрегация и против дискриминация, отчитане на постигнатите резултати и взаимен консултативен процес на местните и училищни общности. В четирите училища-партньори ще бъдат проведени микрореферендуми за обсъждане на планове/програми за десегрегация и предотвратяване на вторичната сегрегация в класната стая. Провеждане на две информационни кампании за проблемите на образователната сегрегация и за недопускане на дискриминация в училищата. Целта на кампаниите е преодоляване на негативни обществени нагласи, основани на етнически произход и културна идентичност. 2. Проучване на нагласите на участниците в проекта и всички заинтересовани страни с оглед развитие на образованието в контекста на образователната десегрегация. Ще се проведат две проучвания на нагласите в началото и края на проекта, като за целта ще бъдат изготвени и разпространени въпросници. Резултатите от проучванията ще бъдат обобщени в доклади. 3. Съвместни инициативи при работата с родители - провеждане на родителски образователни форуми, дискусии и индивидуални беседи/консултации. В четирите училища ще се проведат дискусии с участието на родители на деца от маргинализирани и немаргинализирани групи за съвместното им опознаване и привличане на вниманието им към проблема със сегрегацията. За повишаване мотивацията за образование на маргинализирани групи ще се организират родителски образователни форуми. Ще се проведат индивидуални беседи/консултации с психолог за изграждане на доверие в училищната общност за родители на ученици със слаби резултати и в риск от отпадане от образователната система. Участие на родители на деца от маргинализирани и немаргинализирани групи в организирането и провеждането на училищни събития и празници - Международен ден на толерантността 16 ноември, Международен ден на правата на човека 10 декември, Световен ден против тормоза в училище – 22 февруари, Патронни празници и други. Дейността обединява изпълнението на четири основни дейности, включени в одобрената комбинирана концепция за ИТИ, както следва: Информиране, мотивиране и подготовка на учениците и учителите за съвместно образователно развитие; Назначаване на образователни медиатори; Дейности за психолого-педагогическо и социално-комуникативно приобщаване на родителите; Превенция и недопускане на дискриминация в училищата; Преодоляване на негативни обществени нагласи, основани на етнически произход и културна идентичност (включително чрез провеждане на информационни кампании, насочени към недопускане на дискриминация, основана на раса, етнически произход или религиозна принадлежност). 219 100.80 0.00
Дейност 2. Обучения на педагогически специалисти, образователни медиатори, местна администрация и други заинтересовани страни за работа в мултикултурна среда, за придобиване, развиване и прилагане на компетентности и умения за демократична култура съгласно Референтната рамка на компетенциите за демократична култура и за прилагане на Хартата на основните права на ЕС.: Целта на дейността е повишаване на квалификацията, придобиване, развиване и прилагане на компетентности, знания и умения за демократична култура, съгласно Референтната рамка на компетенциите за демократична култура и Хартата на основните права на ЕС за педагогически специалисти, образователни медиатори и местната администрация. В рамките на дейността ще бъдат организирани пет обучения, както следва: 1. Обучение за педагогически специалисти с присъждане на 1 квалификационен кредит - присъствена форма с продължителност по 16 академични часа. Тема: „Знания, умения и компетенции на учителите за ефективна работа в мултикултурна среда“. Ще бъдат сформирани 3 групи по 8 педагогически специалисти, назначени в училищата - партньори - по 6 педагогически специалисти от всяко училище. Образователно съдържание на обучението: Основни понятия в мултикултурната среда; Мултикултурното образование; Интеркултурни образователни модели; Изграждане на приобщаваща образователна среда; Преобразуване на учебните практики за работа с уязвими групи; Изработване на модел на работа в мултикултурна класна стая. 2. Обучение на тема „Прилагане на Хартата на основните права на ЕС в образованието“, без кредити - присъствена форма с продължителност 8 академични часа. За провеждане на обучението ще бъдат сформирани 2 групи. Първата група ще бъде от 12 педагогически специалисти - по 3-ма от всяко училище, а втората ще включва 4-мата образователни медиатори и 6 представители на местната администрация, вкл. Общинския съвет. 3. Обучение на тема „Умения за демократична култура и демократични компетентности, съгласно Референтната рамка на компетенциите за демократична култура“, без кредити - присъствена форма с продължителност 8 академични часа. За провеждане на обучението ще бъдат сформирани 2 групи. Първата група ще бъде от 12 педагогически специалисти - по 3-ма от всяко училище, а втората ще включва 4-мата образователни медиатори и 6 представители на местната администрация, вкл. Общинския съвет. 4. Обучение на тема: „Менторство и подкрепа за адаптиране на ученици от уязвими групи в образователната среда“ за педагогически специалисти и образователни медиатори, без кредити - присъствена форма с продължителност 8 академични часа. За провеждане на обучението ще бъдат сформирани 2 групи по 8 участници. Първата група ще бъде от 4-мата образователни медиатори и 4-ма педагогически специалисти - по 1от всяко училище, а втората ще включва 8 педагогически специалисти - по 2-ма от всяко училище. 5. Обучение на тема: „Разработване на мерки за десегрегация и преодоляване на негативни обществени нагласи, основани на етнически произход и културна идентичност“, без кредити - присъствена форма с продължителност 8 академични часа. За провеждане на обучението ще бъде сформирана 1 група от 10 участници - представители на местната администрация в Община Смядово и Общинския съвет. В резултат на обученията участниците ще могат да адресират предизвикателствата в процеса на образователната десегрегация на общината и училищата, участващи в проекта. Дейност 2 в проектното предложение съответства на предвидените в Дейност 1 на одобрената комбинирана концепция за ИТИ: Обучения на педагогически специалисти и непедагогически персонал за работа с деца и ученици от уязвими групи. 2 704.00 0.00
Дейност 3. Мобилност и обмяна на опит : Целта на дейността е обмяна на опит и мобилност на образователните услуги за подобряване процеса на преподаване, десегрегация и превенция на дискриминацията в училищата. Дейността ще се реализира на следните етапи: 1. Обмяна на опит на управленско ниво, чрез посещения на училищата-партньори от директор на училище в град Шумен, което не е партньор по проекта, с ниска или без концентрация на уязвими групи и с по-високи образователни резултати от включените в проектното предложение. Дейностите ще се реализират във всички училища-партньори в проекта. Предвиждат се работни срещи между директорите и посещения на учебни часове в училищата-партньори за запознаване с начина на организация на учебния процес, методите на преподаване и идентифициране на проблемите, породени от сегрегацията и мултикултурната среда. Обмяната на опит на управленско ниво - директори на училища ще се осъществява извън ангажираността им по трудовото им правоотношение с тяхното училище и ще завърши с изготвяне на конкретни препоръки и мерки за подобряване на организацията, предотвратяване на сегрегацията, преодоляване на стереотипи и негативни нагласи в процеса на образователна десегрегация. Директорът на училището от град Шумен ще подготви и представи доклади с препоръки и мерки, които да бъдат отразени в училищните планове за десегрегация на всяко от четирите училища - партньори по проекта. 2. Обмяна на опит на ниво учебен процес между партниращите училища, чрез посещения на педагогически специалисти от ОУ-с.Янково с ниска концентрация на уязвими групи в останалите три училища с висока концентрация на уязвими групи в селата Иваново, Златар и Цонево. В рамките на 1 седмица педагогическите специалисти ще се запознаят с колегите си, ще присъстват в учебни часове и ще проучат методите на преподаване и работа с учениците от уязвими групи в трите сегрегирани училища. 3. Мобилност на учители и ученици На този етап ще се реализират дейности за мобилност на учители от училището с ниска концентрация на уязвими групи, които ще се включат като гост-преподаватели в провеждането на часове в училищата с висока концентрация на уязвими групи и обратно в рамките на 1 учебен срок. Учителите от ОУ-с. Янково ще изготвят препоръки за подобряване процеса на преподаване и за недопускане на дискриминация, основана на раса, етнически произход или религиозна принадлежност в останалите три училища. Дейността включва и мобилност на ученици за участието им в открити уроци в ОУ - с. Янково. По 15 ученици от всяко сегрегирано училище ще посетят еднократно открити - уроци в приемното несегрегирано училище. Предметите, по които ще се провеждат откритите уроци и часовете на гост-преподавателите ще бъдат уточнени след идентифициране на потребностите на целевите групи в съответното училище по време на обмяната на опит. 4. Мобилност на образователни медиатори между партниращите училища, чрез посещения за запознаване на учениците и родителите от немаргинализирани групи със специфичните характеристики на учениците от маргинализираните групи за намаляване на предразсъдъци и негативни нагласи. Медиаторите ще работят съвместно по казуси с ученици с проблемно поведение и риск от отпадане от образователната система. Дейността ще се извършва в рамките на трудовите им договори. 5. Разработване и утвърждаване на Училищни планове за десегрегация и мерки за предотвратяване на вторичната сегрегация в класната стая за четирите училища-партньори в проекта, на база разработените доклади с препоръки и мерки за подобряване на образователната среда. Дейността обединява изпълнението на основни дейности 3 и 4 от одобрената комбинирана концепция за ИТИ, както следва: Мобилност на учители и на ученици от сегрегираните в несегрегирано училище, с фокус върху социално слаби и уязвими групи; Междуучилищен обмен и визити, споделяне на образователни ресурси между училищата – партньори в проекта. 19 560.00 0.00
Дейност 4. Училищни дейности в подкрепа на десегрегацията: Целта на дейността е подобряване достъпа до образование и преодоляване риска от преждевременно отпадане от системата на ученици от уязвими групи, чрез използване на иновативни методи и организиране на междуучилищни занимания. Дейността включва съвместни опознавателни културни и спортни дейности, празници и състезания на ученици от различни етноси, допълнителни обучения по БЕЛ и други предмети в подкрепа на образователната десегрегация, както следва: 1. Междуучилищни дейности (МУД) между училищата с висока концентрация на уязвими групи и училището с ниска концентрация на уязвими групи, както следва: - Еднодневна Съвместна образователна екскурзия до град Варна за 80 ученици - по 20 от всяко от училищата-партньори. - Еднодневно Зелено училище за опознаване на природното и културно-историческо наследство в района ПП „Шуменско плато“ - за 80 ученици - по 20 от всяко училище. - Еднодневен Спортен празник с турнири по футбол, волейбол, баскетбол, лека атлетика, дърпане на въже, скачане с чували и други състезания - за 80 ученици - по 20 от всяко училище. Празникът ще се проведе в Многофункционален спортен комплекс "Герлово" в КК „Върбица“. - Еднодневен Музикален фестивал „Пеем и танцуваме заедно“ в град Смядово с участието на творчески състави, групи и изпълнители - общо 80 ученици - по 20 от всяко училище. - Творческа работилница по изобразително и приложно изкуство в гр. Велики Преслав - за 40 ученици - по 10 от всяко училище. - Еднодневно Състезание „Аз и моето семейство” със забавни игри, кулинарни щандове на различни етноси, конкурси и куизове, в които ще участват ученици и родители от маргинализирани и немаргинализирани групи от четирите училища - за 80 ученици и родители - по 20 от всяко училище. Целта е да се мотивират родителите за по-активно участие в живота на училищата, за изграждане на толерантност, положителни нагласи, преодоляване на негативните стереотипи и приемане на различията. Състезанието ще се проведе в община Дългопол. Всички МУД ще се планират, организират и провеждат в рамките на един цял ден извън учебния план. Според броя на учениците за всяка МУД, същите ще се придружават от педагогически специалисти и други възрастни лица, съгласно приложимата нормативна уредба. 2. Допълнителни обучения по БЕЛ, подпомагащи езиковото ниво на учениците от маргинализираните групи, чийто майчин език не е български и допълнителни обучения за преодоляване на дефицити по учебното съдържание по други предмети. При реализирането на дейността ще се ползва инструментариума за определяне на ученици в риск от отпадане от образованието, като се проследява за подобрение на резултатите, мотивацията и постиженията им в училище. В допълнителни обучения за подкрепа ще бъдат включени общо 45 ученици от четирите - училища, съобразно потребностите им. 3. Подготовка и въвеждане на адаптирани учебни материали и помагала за ученици, чийто майчин език е различен от българския език за осъществяване на допълнително подпомагащо езиково обучение по български език и други учебни предмети, заедно с интегрирана езикова подкрепа. 4. Менторство за 1 учебен срок за 10 новопостъпили или в риск от отпадане ученици от маргинализирани групи в четирите училища за подпомагане общуването им с ученици от немаргинализирани групи, адаптацията и социализацията им в училищната среда. Извънкласните форми в Дейност 4, насочени към спорт и изкуство ще помогнат за осмисляне на свободното време на учениците, привличането и задържането им в училище. С допълнителни часове по БЕЛ и други предмети ще се подобрят образователните резултати на учениците. Дейността обединява изпълнението на две от основните дейности, включени в одобрената комбинирана концепция за ИТИ, както следва: Подготовка и въвеждане на адаптирани учебни материали и помагала за ученици, чийто майчин език е различен от българския език и съвместни извънкласни дейности – екскурзии, зелени училища, творчески занимания по изобразително и приложно изкуство, танцово и музикално изкуство, спорт и др. 148 272.00 0.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.