Дейност 1. Пробно стажуване в партниращо предприятие за ученици в първи гимназиален етап: Дейността е свързана с изпълнението на общата и специфична цел 1 на проекта.
Пробното стажуване ще даде възможност за:
-взаимно опознаване между ученика и работодателя;
-активно включване на работодателите в подготвителната фаза на обучението;
-подпомогнат процеса по запознаване на учениците с реалните работни условия и технологични процеси в предприятията;
-бъдат оценени техните професионални интереси;
-младежите ще имат по-реална представа за работния процес и възможностите за бъдеща професионална реализация.
С реализирането на тази дейност ще се подпомагне процеса на улесняване достъпа до практическо обучение на ученици в дуално ПОО, както и повишават обема на придобитите практически умения към момента на започване на обучението при работодател. |
80 270.80
|
0.00
|
Дейност 2. Допълнителни занимания за ученици за придобиване на знания, умения и компетентности в съответствие с изискванията на пазара на труда.: 2.1: Допълнителни занимания по професионална подготовка за ученици в първи гимназиален етап в дуална форма на обучение.
Поддейността ще се провежда с цел да се усвоят важни умения и компетентности, необходими за успешна работа в реална работна среда. Очаква се:
-да се засили интересът на участниците към формата на обучение чрез работа;
-да се повиши способността им да прилагат усвоените компетентности на практика;
-да се намалят причините за отпадането от училището.
Учител по професионална подготовка, с доказан професионален опит, ще води допълнителните занимания. Те ще бъдат организирани и проведени под формата на модулни обучения/кратки обучителни курсове, включващи един или повече тематични модула с практическа насоченост и такива с фокус върху съвременни иновации, опазващи околната среда. Целта е учениците да са по-подготвени спрямо предизвикателства на реалността, в това число по отношение на дигиталните и зелените умения, ключовите компетентности и преносимите умения.
Всеки ученик, успешно завършил допълнително обучение по професионална подготовка ще получи сертификат/удостоверени.
2.2: Допълнителни занимания по английски език за ученици в първи гимназиален етап в дуална форма на обучение
Програмата за допълнително обучение по чужд език ще бъде разработена с водещата роля на представители на работодателите. Темите ще бъдат насочени към придобиване на липсващи компетентности, с цел повишаване квалификацията на бъдещите специалисти и подпомагане на реализацията им. Всеки ученик, успешно завършил допълнително обучение по английски език по професията ще получи сертификат.
|
18 000.00
|
0.00
|
Дейност 3. Осигуряване на оборудване и наставници за целите на дуалната система на обучение: Дейност 3.1: Осигуряване на оборудване, материали и консумативи за целите на дуалната система на обучение
Планирано е закупуване на:
-стенд “Електропневматика”;
-стенд “Електрохидравлика”;
-Виртуална железопътна лаборатория.
Прием по специалност „Локомотиви и вагони“ в ПГРКК се осъществява от 3 години.Училището не разполага със специфично технологично оборудване за обучение в това професионално направление.
В хода на подготовката по специалност „Локомотиви и вагони“,професия „Техник по железопътна техника“,учениците трябва да усвоят професионалните компетентности,необходими за поддръжката и ремонта на подвижния железопътен състав.Железопътният състав включва локомотиви и вагони,като връзката между тях се осъществява чрез пневматични съединители.Спирачните системи на влаковете,също се задвижват с електропневматични задвижвания.А съвременните системи все по-често се управляват от електрохидравлични задвижвания.Това изисква придобиване и на някои ключови общотехнически компетентности в сферата на пневматиката и хидравликата.
Стендовете предлагат възможности за:
-пресъздаване на електропневматични и електрохидравлични задвижвания с реални устройства, по безопасен за обучаващите се начин;
-представяне на електропневматично и електрохидравлично задвижване на спирачките на локомотивите и вагоните;
Те са нужни за часовете по влакови спирачки, като част от професионалната подготовка на учениците в тази специалност.
Виртуалната железопътна лаборатория има функционалности в няколко модула,които включват:
-Оценяване как смущенията влияят на системата като цяло;
-Планиране на поддръжката и ремонта на железопътната мрежа;
-Визуализация на операциите (включваща подвижен състав, пътища и пътни сигнализации);
-Изчисляване на интервали за движение;
-Проверка на осъществимостта и стабилността на графиците и идентифициране на противоречия;
-Определяне на изисквания за бъдещ подвижен състав;
-Оценяване и проектиране на сигнални системи;
-Управление на данните за инфраструктурата посредством графичен интерфейс;
-Тестване на влиянието на компонентите и надежността на системите.
По този начин в безопасна училищна среда,учениците ще могат да придобият реална представа за същността на бъдещата си професия.
Амортизационен срок на закупените стендове и оборудване по електропреносната и електроремонтната железопътна техника е 3 години,а на софтуера за виртуална железопътна лаборатория – 4 години.
С оглед спазване на изискванията на чл. 16, параграф 1 от Регламент (ЕС) 2021/1057 към проектното предложение е приложена справка за наличното към момента на кандидатстване оборудване, вкл. симулационни и приложни софтуерни продукти, и неговия амортизационен срок, както и информация за срока на амортизация на предвиденото за закупуване оборудване.
В рамките на изпълнение на поддейността ще бъде извършена демаркация с подкрепата по Програма „Развитие на регионите“ 2021-2027 г.,Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони (СПРЗСР),Национална програма „Професионално образование и обучение“,или по други програми и проекти със сходни дейности,с цел спазване на правилата за избягване на двойно финансиране.
Дейност 3.2: Осигуряване на наставници за практическо обучение в реална работна среда /втори гимназиален етап/
Съгласно и изискванията на ЗПОО, кандидатът планира поддейност по осигуряване на наставници за практическо обучение в реална работна среда, които да оказват подкрепа на учениците във втори гимназиален етап, в рамките на обучение им в реална работна среда, като част от дуалната форма на обучение. Заложено е съответните наставници да бъдат определени от асоциирания партньор, като един наставник ще отговаря за максимум 5 обучавани.
Целта да поддейността е, посредтсвом наставничеството да се повиши качеството на осъществяваното практическо обучение в реална работна среда - да се следва предварително изготвен план за провеждане на практическото обучение, с включени конкретни задачи/задания за изпълнение. |
77 220.00
|
0.00
|
Дейност 4. Обучения на учители и наставници за разширяване на обхвата и повишаване качеството на дуалната система на обучение.: В рамките на Д4 се предвижда да бъдат обучени 2 целеви групи, респективно, са обособени 2 поддейности.
Дейност 4.1: Организиране и провеждане на обучения на учители по професионална подготовка с присъждане на 1 квалификационен кредит
В проектното предложение се предвижда организирането и провеждането на обучения на учители по професионална подготовка и учители-методици. Целта е да се повиши квалификацията на преподавателите, осигуряване на възможности за разширяване на обхвата и повишаване качеството на обучението в дуалната форма, както и адаптирането на професионалното образование към изискванията на пазара на труда. Участниците са разделени на две групи по 5 учители по професионална подготовка. Обучението ще се проведе през 2026/2027 и 2027/2028 година и всяко ще е с продължителност 16 часа.
В рамките на поддейността ще бъдат включени теми, предлагани в Регистъра на одобрените програми за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти. Предвижда се провеждане и на практическа част (стажуване), провеждана при работодател – партниращо предприятие.
Всеки учител по професионална подготовка, който успешно е завършил обучение по дейността ще получи сертификат с присъден 1 квалификационен кредит.
Дейност 4.2: Организиране и провеждане на обучения на наставници
В тази поддейност се предвижда осъществяване на обучение на наставници. Целта е да се повишат техните методически и педагогически умения, с което да се гарантира ефективността на практическото обучение на учениците от втори гимназиален етап.
Предвижда се обучение на общо две групи с минимум 5 наставника с по един лектор през 2026/2027 и 2027/2028 година. Продължителност от 3 дни по 8 часа – 24 часа, осем часа от които ще бъдат проведени в училищата, в които се намират представители на целевите групи с оглед постигане на максимален ефект от изпълнението на дейността.
Обучението ще се проведе в ПГРКК по Програма, одобрена от Министъра на образованието и науката. Съгласно чл. 17а, ал.3, т.2 от ЗПОО обучението за наставници може да се извърши от училища, които осъществяват професионално обучение. Предвидено е всеки наставник да участва в едно обучение на година. Всеки успешно обучен наставник следва да получи сертификат за преминато обучение. |
2 080.00
|
0.00
|
Дейност 5. Информационни кампании за повишаване на привлекателността и увеличаване дела на дуалната система на обучение в ПОО.: Целта на дейността е повишаване на привлекателността на дуалната система на обучение сред целевите групи и подобряване на връзката ученик-училище-родител-работодател. С реализирането на Дейност 5 се цели публичност и широка информационна кампания, както и кариерно ориентиране на учениците, което да подкрепи процеса на избор на професия.
РУО - Русе, в качеството си на партньор по проектното предложение ще бъде отговорен за координирането, организирането и провеждането на информационните кампании.
Предвидени са дейности, повишаващи осведомеността за ползите на дуалното обучение, насочени към работодатели, ученици, родители и широка общественост.
- Д 5.1: Провеждане на информационни кампании сред работодатели;
Планирани са информационни кампании, насочени към представители на работодателите, национално представителни организации на работодателите, браншови и професионални организации. Информационните кампании ще включват представяне на нормативните изисквания към работодателите за участие в дуалната система на обучение, както и представяне на примери за добри национални и международни практики при провеждането на дуално обучение.
Област Русе заема първо място в страната по брой обхваната ученици в дуална форма на обучение. Този факт поражда необходимостта от разширяване кръга на асоциираните партньори-работодатели. Осъществяването на проектното предложение ще подпомогне избора на фирмите за участие в обучение чрез работа. Предвидени са множество дейности, насочени към:
- Информираност относно задълженията на фирмите-работодатели;
- Стимулиране участието на експерти от асоциирания партньор като наставници на учениците;
- Подпомагане обучението на ученици от първи гимназиален етап и повишаване интереса им към обучението чрез работа.
- Д 5.2: Провеждане на информационни кампании сред родители, ученици и широката общественост
Предвидени са информационни кампании, насочени към родители, ученици и широката общественост с цел повишаване привлекателността на дуалната система на обучение и подпомагане процеса на мотивиране и насочване за включване в нея, включително за лица в училищна възраст, отпаднали от образователната система. В рамките на поддейността се предвижда да се търси сътрудничество и участие от работодатели и/или национално представителните организации на работодателите и на работниците и служителите в България, браншови и професионални организации, за популяризиране на дуалната система на обучение сред родителите, учениците и широката общественост.
Посредством реализирането на поддейността учениците и родителите ще имат възможност да се запознаят с ползите от обучението чрез работа и възможностите за прием, както и с бъдещата реализация на завършилите специалностите, предлагани в Професионална гимназия по речно корабостроене и корабоплаване.
|
49 988.40
|
0.00
|
Дейност 6. Кариерно ориентиране за повишаване на привлекателността и увеличаване дела на дуалната система на обучение в ПОО.: За изпълнението на Д6 ще бъде отговорен кандидатът на проектно предложение. Дейността има за цел увеличаване дела на учениците, включени в дуалното обучение, както и да се окаже индивидуално кариерно ориентиране на ученици, включително с участието на родители, за избор на дуална система на обучение.
Дейността е насочена към ученици в прогимназиален етап на основното образование (ранно кариерно ориентиране) – за насочване към избор на дуалното професионално образование и обучение. |
35 244.00
|
0.00
|