Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 59 296 дървета
English

Програма: Развитие на човешките ресурси 2021-2027

Район за планиране: Всички

Описание

Проектът е разработен в отговор на предизвикателства, пред които са изправени доставчиците на социални услуги, както и Агенцията за качеството на социалните услуги (АКСУ), като първият специализиран орган за лицензиране, контрол и мониторинг на предоставянето на социални услуги на национално ниво. Процесът по реформиране на системата на социалните услуги, част от който е предстоящото трансформиране на съществуващите форми на социални услуги, финансирани от държавния бюджет, чрез тяхното декомпозиране в конкретни дейности, е съпроводен от цялостна промяна в нормативната уредба. Това обуславя необходимостта от надграждане капацитета на ангажираните страни с оглед по-лесна адаптация към промяна модела за предоставяне на социални услуги. За целта в проекта са предвидени специализирани/надграждащи обучения, свързани с прилагането на Наредбата за качеството на социалните услуги (НКСУ) и стандартите за качество на социалните услуги. В различни по вид обучения ще бъдат включени служителите на АКСУ и служители на доставчиците на социални услуги. Предвидени са работни срещи за уеднаквяване практиката при извършване на контролната дейност на АКСУ, предвид изнесените работни места на територията на страната. С оглед разширяване ефекта от проведените обучения, ще се изготви и поддържа уеб базирана платформа, осигуряваща възможност за оказване на последваща методическа подкрепа и обмен на материали между участниците. Ще бъдат проведени кръгли маси на областно ниво с участието на представители на институции/организации/администрации, ангажирани с политики в социалната сфера, с цел подобряване механизмите за междуинституционално взаимодействие за постигане на високо качество на соц. услуги. За популяризиране дейността на АКСУ и на добрите практики при предоставяне на социални услуги е предвидена комуникационна кампания, включваща национален форум за качеството и ефективността на услугите, годишни награди за добри практики, сборници с добри практики, прессъобщения и др.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Провеждане на специализирани и надграждащи обучения на доставчиците на социални услуги, в това число и лицензирани частни доставчици, по прилагане на стандартите и критериите за качество на социалните услуги.: Целта на дейността е да бъде повишена ефективността на предоставяните социални услуги чрез осигуряване на възможности за професионално развитие на служителите в услугите. Дейността ще се реализира в изпълнение на заложените дейности и мерки в Плана за действие за периода 2022-2027 г. за изпълнение на Националната стратегия за дългосрочна грижа и ще подпомогне доставчиците на социални услуги при изпълнение на нормативно определените им със ЗСУ и НКСУ ангажименти, свързани с осигуряване на регулярни надграждащи обучения на служителите в социалните услуги. Планирано е провеждане на специализирани и надграждащи обучения на служители на доставчици на социални услуги по отношение спазване на стандартите и критериите за качеството на социалните услуги, определени в НКСУ, предвид въвеждането на изцяло нови модели на социални услуги в България. Към средата на 2024 г. функционират 1859 форми на социални услуги, финансирани от държавния бюджет, предоставяни от общините или възложени от тяхна страна за предоставяне от частни доставчици. Общините и частните доставчици са изправени пред предизвикателството да организират по изцяло нов начин дейностите по предоставяне на социалните услуги след приемането на Националната карта на социалните услуги. Друга голяма част от частните доставчици, които към средата на 2024 г. са общо 508, лицензирани за предоставяне на една или няколко различни социални услуги, също са изправени пред сериозно предизвикателство, предвид факта, че за първи път нормативно е регламентиран задължителния характер на стандартите за качество, въведени с приемането на НКСУ, за всички социални услуги, независимо от източника им на финансиране. Описаните процеси и предстоящите промени в част от подзаконовата нормативна уредба, свързани напр. с таксите за ползване на социални услуги, определят необходимостта от провеждане на регулярни обучения на служителите на доставчиците на социални услуги. Темите на обученията, предвидени в дейността, ще адресират именно гореописаните предизвикателства, разпределени в две направления: - Специализирани обучения, свързани например с новите аспекти при самостоятелното и комплексното предоставяне на социални услуги след приемането на Националната карта на социалните услуги с оглед спазване стандартите за качество, регламентирани в НКСУ, както и осъществяване на ефективен контрол и мониторинг на ниво доставчик и ниво община; - Надграждащи обучения, обхващащи теми като например: интегрирано предоставяне на подкрепа на потребителите; мобилно предоставяне на социални услуги, както и предоставянето им в домашна среда; такси за ползване на новите форми на социални услуги; годишно отчитане на доставчиците след въвеждане на информационната система на АКСУ и/или други съобразно динамиката на нормативната уредба. В обученията ще се включат както представители на дългогодишни доставчици на услуги, така също и служители от новолицензирани/новосъздадени социални услуги, което ще спомогне за надграждане на резултатите, постигнати от обученията по проект „За по-добро качество и ефективност на социалните услуги в България“. Дейността ще бъде реализирана на два етапа, а именно – подготовка и провеждане за всяко от обученията. Подготвителният етап ще включва дейности по обследване на процесите по прилагане на нормативната уредба след приемането на Националната карта и трансформирането на услугите, спрямо което ще бъдат подбрани най-актуалните теми за провеждане на специализираните и надграждащите обучения. Провеждането на обученията в рамките на дейността ще бъде организирано с наетия външен изпълнител по реда на ЗОП, който ще бъде ангажиран с осигуряване на логистиката. 4 229 098.43 0.00
Разработване и внедряване на електронна платформа за онлайн последващо обучение и методическа помощ за доставчиците на социални услуги: С реализирането на тази дейност се цели повишаване ефективността от проведените в изпълнение на Дейност 2 специализирани и надграждащи обучения на служители на доставчици на социални услуги. Дейността включва изготвяне и поддръжка на уеб базирана платформа със следните основни функции: библиотека с обучителни материали, резюмета на предстоящи и отминали обучения, форми за обмен на материали между потребителите, оказване на методическа подкрепа от страна на лекторите на обученията за периода на реализация на проекта. Продуктът е насочен към представителите на доставчиците на социални услуги - участници в етапите на специализираните и надграждащите обучения, проведени от АКСУ, като може да бъде използван за самообучение и от други служители на доставчиците, ангажирани с управление/предоставяне на социални услуги, които не са участвали пряко в Дейност 2. Чрез платформата те ще получават достъп до електронни документи и обучителни материали, методическа подкрепа, свързана с обученията, споделяне на добри практики, както и ще имат възможност да дадат своята обратна връзка за обучението и да набележат проблеми/затруднения, които да бъдат включени като теми в надграждащите модули. Ангажирането на максимален брой лица чрез осигуряване на достъп до обучителните материали за по-широк кръг от служители на доставчиците от своя страна също ще доведе до повишаване ефективността на предоставяните социални услуги като цяло. Дейността ще бъде реализирана на два етапа, а именно – подготовка и внедряване на платформата. Подготвителният етап ще включва дейности по дефиниране на техническите изисквания, разработка, инсталиране и тестове, както и обучение на 2-ма администратори. За изготвянето на платформата ще бъде нает външен изпълнител по реда на ЗОП. Вторият етап ще включва дейностите по внедряване на платформата, оказване на методическа помощ и онлайн последващо обучение на участниците от проведените обучения 230 976.56 0.00
Подкрепа за задълбочаване на междуинституционалното взаимодействие, координация и сътрудничество на областно ниво за осъществяване на ефективен контрол и мониторинг с цел подобряване качеството на социалните услуги: Целта на дейността е да се постигне активно междуинституционалното сътрудничество на областно ниво, което ще даде възможност за осигуряване на ефективен контрол и мониторинг на предоставяните социални услуги и ще доведе до подобряване на тяхното качество и ефективност за потребителите. Изпълнението на тази дейност ще даде възможност и за популяризиране на дейността на АКСУ сред заинтересованите страни на областно ниво, което е една от основните цели на проекта. В изготвения от АКСУ ежегоден анализ на качеството и състоянието и ефективността на социалните услуги, предоставяни през 2023 г., е подчертана наблюдаваната тенденция на стремеж на доставчиците за подобряване качеството на предоставяните от тях социални услуги и проява на гъвкавост при осигуряването на интегриран подход и комплексна подкрепа на лицата, които се нуждаят от предоставянето на такава. С оглед подкрепа на този процес в дейността е предвидено провеждане на 28 кръгли маси (по една за всяка област от страната), в които ще участват, както служители от АКСУ, така също и представители от други институции/организации/администрации, ангажирани с политики в социалната сфера, сред които представители на: областни и общински администрации, териториалните поделения на Агенцията за социално подпомагане (РДСП и ДСП), Регионалните здравни инспекции, териториалните структури на Българската агенция за безопасност на храните, Областните дирекции на МВР, академичната общност, подготвяща кадри за нуждите на социалната система, лечебни заведения и др. На предвидените за провеждане форуми ще бъдат обсъдени ангажиментите на всяка от структурите, през призмата на качественото предоставяне на социалните услуги и формите на контрол и мониторинг, регламентирани в ЗСУ, както и възможностите за пълноценна координация между участващите администрации. Ще се адресират проблемите, които се отразяват негативно на имиджа на системата на социалните услуги, рисковите области и ще се търсят ефективни решения за тяхното преодоляване. Дейността ще бъде реализирана на два етапа, а именно – подготовка и провеждане за всяко от 28-те събития (кръгли маси). Подготвителният етап ще включва дейности по обследване на процесите на областно ниво, с оглед извеждане на подходящи дискусионни теми, свързани с прилагане на нормативната уредба, респективно предизвикателствата пред участващите административни структури. Втория етап ще включва отправяне на покани за участие и организиране на всяко едно от събитията. Провеждането на събитията в рамките на дейността ще бъде чрез осигуряване на логистика от наетия външен изпълнител по реда на ЗОП. 551 376.00 0.00
Провеждане на комуникационна кампания за популяризиране на дейността на АКСУ, както и популяризиране на добрите практики при предоставянето на социални услуги на национално ниво: Целта на дейността е да се повиши осведомеността не само сред заинтересованите страни, но и сред широката общественост по отношение на цялостната дейност на АКСУ, както и да се популяризират утвърдените от Агенцията, добри практики за високо качество и ефективност на социалните услуги, което да спомогне мултиплицирането им на национално ниво. Добрата информираност на обществеността е от водещо значение за улесняване достъпа до социални услуги от една страна и от друга е гаранция за защита правата на потребителите на социални услуги. Комуникационната кампания ще бъде насочена към предоставяне на точна, достъпна, разбираема, навременна и всеобхватна информация за различни практически аспекти от дейността на АКСУ, която освен ангажиментите си, свързани с лицензиране, методическа подкрепа, контрол и мониторинг на социалните слуги, има ангажимент за извършване на подбор на добри практики и утвърждаването им на национално ниво. През 2024 г. е осъществен първият по рода си подбор на добри практики по предварително разработени критерии, при който бяха оценени над 30 практики при предоставянето на социални услуги, описани от различни доставчици. Подобен подбор ще се осъществява ежегодно от АКСУ. За популяризирането на утвърдените добри практики в рамките на дейността е предвидено организиране на събитие за връчване на Годишни награди в предварително подбрани категории. Наградените добри практики ще бъдат включени в сборник (печатно и електронно издание), който ще бъде разпространен сред заинтересованите страни. В контекста на резултатите от дейност 4 и текущите реформи в сектора на социалните услуги, ще бъде проведена национална среща/форум, по време на която ще се очертаят най-съществените аспекти, които предполагат специално внимание, т.к. оказват важна роля за оптимизиране на процесите по предоставяне на социални услуги на национално ниво. Форумът ще предостави възможност и за популяризиране на добрите практики и обмен на идеи, контакти и опит. Ще се създаде свободна територия, на която да се споделят и обсъдят предизвикателства и успехи, и да се открият нови подходи за подобряване ефективността на социалните услуги, като се насърчи сътрудничеството и партньорството между различни организации и професионалисти на национално ниво. Във форума ще бъдат поканени за участие представители на МТСП, МЗ, ДАЗД, АКСУ, АСП, НСОРБ, доставчици на социални услуги и др. организации и институции, имащи отношение към предоставянето на качествени социални услуги. Публичният дебат по темата за повишаване качеството и ефективността на социалните услуги в България, ще спомогне за генериране на идеи за подобряване на нормативната уредба. Дейността ще се осъществява посредством нает за целта експерт „Връзки с обществеността“/външен изпълнител, който ще е добре запознат със спецификите и предизвикателствата пред социалната сфера, в която осъществява дейността си АКСУ. Изпълнителят на дейността, освен с участие в организирането на горепосочените събития и тяхното модериране, ще бъде ангажиран и с: разработване на съдържание на отделните елементи в рамките на комуникационната кампания, както и предложение за целеви аудитории и посланията към всяка от тях; поставяне на комуникационни цели за различните аудитории; създаване на концепция за съдържанието, което ще се създаде, както и по какъв начин, чрез какви информационни канали ще се представи на аудиториите, подбор на каналите за комуникация и реклама и изготвяне на медиен график, съгласно параметрите на заложения бюджет в рамките на дейността; привличане на медийни партньори; създаване на съдържание напр. информационни съобщения/бюлетин за повишаване осведомеността по отношение дейността на АКСУ и по отношение качеството на социалните услуги в страната, както и публикуване/разпространение по възприетите канали за комуникация; проследяване и отчитане на резултатите след приключването на кампанията; събиране на информация и контакти на различни заинтересовани страни и др. 361 380.00 0.00
Дейност 1. Провеждане на общи и специализирани обучения и работни срещи за служители на АКСУ, свързани с функционалните ангажименти на Агенцията по осъществяването на контрол, мониторинг и лицензиране на социалните услуги, съобразно стандартите и критериите за качество и след приемане на Националната карта на социалните услуги - Продължение: Предвидените обучения в рамките на дейността ще бъдат в следните тематични направления: - Основни дейности на Агенцията и нови аспекти при предоставяне на административни услуги в контекста на цялостната дейност и продължаващата реформа в сектора на социалните услуги – планирани са общи и надграждащи обучения на служителите от общата администрация на АКСУ, както и служителите на пряко подчинение на изпълнителния директор; - Законосъобразно функциониране на социалните услуги и в тази връзка ангажиментите на АКСУ за съгласувани/съвместни действия с други институции – планирани са специализирани обучения на служителите с ръководни функции, както и други служители от специализираната администрация; - Актуални теми, свързани с лицензирането, контрола и мониторинга, както и новите аспекти при предоставянето на социалните услуги след приемане на Националната карта на социалните услуги и др. – предвижда се провеждане на общи и специализирани обучения на служителите от специализираната администрация на АКСУ. Дейността ще бъде осъществена и чрез провеждане на регулярни работни срещи. В срещите ще се включат всички служители на АКСУ, като по този начин от една страна ще се осигури регулярен обмен на актуална информация и опит между служителите на Агенцията, а от друга ще даде възможност за подобряване на екипната работа. Дейността ще бъде реализирана на два етапа, а именно – подготовка и провеждане на всяко от обученията и работните срещи. Подготвителният етап ще включва определяне на теми и участници за всяко от обученията, спрямо спецификата им и относимостта към пряката работа на служителите, като се вземе под внимание и реалната възможност за участие, предвид основните работни ангажименти, свързани с контролната дейност. За провеждането на събитията в рамките на дейността ще бъде нает външен изпълнител по реда на ЗОП, който ще бъде ангажиран с осигуряване на логистиката им. 1 231 869.84 0.00
Провеждане на общи и специализирани обучения и работни срещи за служители на АКСУ, свързани с функционалните ангажименти на Агенцията по осъществяването на контрол, мониторинг и лицензиране на социалните услуги, съобразно стандартите и критериите за качество и след приемане на Националната карта на социалните услуги.: С реализирането на тази дейност се цели повишаване ефективността при осъществяването на контрол и мониторинг на предоставяните социални услуги, лицензиране на доставчиците и оказване на методическа подкрепа за спазване на стандартите и критериите за качество на социалните услуги, както и предоставяне на административни услуги с високо качество, чрез осигуряване на възможности за професионално развитие на служителите на АКСУ. Агенцията за качеството на социалните услуги, създадена с приемането на Закона за социалните услуги (ЗСУ), e единствената публична институция, която по силата на действащата нормативна уредба осъществява горепосочените дейности на национално ниво. В разработената, с активното участие на служители от АКСУ, Наредба за качеството на социалните услуги (НКСУ) се съдържат Приложения, определящи стандартите за качество на отделните социални услуги и критериите за тяхното изпълнение, в които са заложени индикатори за съответствие. Използвайки тези инструменти е създадена възможност за установяване на обстоятелства от различно естество, свързани освен с качеството на социалната услуга, изследвано през призмата на постигнатите резултати за потребителите й, така също и с цялостната организация на дейността на услугата. За правилното интерпретиране на информацията и боравенето с инструментариума на НКСУ се изискват постоянство при обогатяване на комплексните познания на всички служители на АКСУ. Наред с горепосоченото ангажиментите на АКСУ се осъществяват в контекста на продължаваща реформа на системата на социалните услуги, при която предстои по-голямата част от 1859-те форми на социални услуги, функциониращи към средата на 2024 г. с финансиране от държавния бюджет, да бъдат организирани по нов начин, съобразно приетата Национална карта на социалните услуги и плановете на общините. Паралелно с това нарастващият брой на частните доставчици (508 към средата на 2024 г., лицензирани за предоставяне на приблизително 1900 различни социални услуги), както и социалните услуги, функциониращи чрез финансиране от общинските бюджети или различни други източници, поставят високи очаквания пред АКСУ, която разполага с неголям брой служители, ситуирани не само в гр. София, където е седалището на администрацията, но и в още 14 изнесени работни места в страната. Всичко описано до тук налага създаване на ефективна организация за споделяне на опит и обмен на полезна информация за уеднаквяване на практиката, с оглед успешно изпълнение както на функциите по закон, така също и произтичащите като допълнителни ангажименти задачи. Като най-подходящи формати за запознаване на всички служители с разнородните дейности и подобряване на работата в екип са възприема провеждането на регулярни работни срещи, както и организирането на регулярни общи и специализирани обучения. Предвидените в дейността обучения ще повишат резултатите, постигнати в рамките на проект „За по-добро качество и ефективност на социалните услуги в България“, като в тях ще бъдат включени всички служители на АКСУ, съобразно функционалната им компетентност. 0.00 0.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.