Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 59 431 дървета
English

Програма: Развитие на човешките ресурси 2021-2027

Район за планиране: Всички

Описание

Косара Стил-Р ООД  развива своята икономическа дейност в сектора на производство на горно облекло. Предприятието се намира в гр. Смолян, а производствената дейност се осъществява на две работни площадки в рамките на града. Настоящият проект има за цел да подобри здравословната и безопасна работна среда в Косара Стил-Р ООД и да предприеме стъпка в посока прилагане на екологосъобразни практики в компанията и насърчаването на еко култура сред служителите й. В рамките на изпълнението на проекта са предвидени следните дейности: 
1.	Разработване и прилагане на „зелени“ модели на организация на труд в Косара Стил-Р ООД, която ще обхване всички заети лица.
2.	Осигуряване на колективни предпазни средства в две направления: защита от неблагоприятен микроклимат на двете работни площадки на предприятието и осигуряване на ергономия при работа.
3.	Обособяване и обзавеждане на 3 къта за отдих в двете работни площадки на компанията.
За постигането на целите Косара Стил-Р ООД ще възложи на външен изпълнител с необходимата квалификация извършване на преглед на дейността на предприятието и разработване на съответните „зелени“ модели на организация на труда. Също така фирмата ще закупи общо 11 бр.  моно и мулти сплит климатици, 38 ергономични стола и 10 бр. ергономични бюра. Внедряването на по-ефективни системи за отопление и охлаждане ще доведе до постигане на оптимални нива, касаещи температурата на въздуха, относителната влажност на въздуха и скоростта на движение на въздуха във всички работни помещения. Ергономичните столове и бюра ще минимизират риска от появата на заболявания на опорно-двигателния апарат на служителите и ще осигурят комфортен работен процес. Трите къта за отдих ще осигурят пространства за пълноценен краткотраен отдих на всички заети лица.
Изпълнението на дейностите ще осигури условия за въвеждане на екологосъобразни практики в предприятието; ще насърчи еко поведението на служителите и ще подобри цялостния микроклимат и комфорт на заетите лица.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Разработване и прилагане на „зелени“ модели на организация на труд съобразно спецификата на конкретните работни места в предприятията. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работни процеси на конкретните работни места. Обучение на лицата от целевата група насочено към внедряване на „зелени“ модели на организация на труд.: Дейността ще включва следните четири етапа, които са задължителни и ще се реализират в посочената логическа последователност: 1. Преглед на моментното състояние на предприятието и организацията на трудовата дейност, свързана с прилагането на „зелени“ практики. 2. Разработване на „зелени“ модели на организацията на труда и работните процеси, съобразно спецификата на предприятието и конкретните работни места. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работните процеси на конкретните работни места. 3. Разработване/приемане на план от мерки за прилагане на „зелени“ модели на организация на работните процеси от ръководните органи на предприятието. 4. Въвеждане/прилагане в предприятието на нови, „зелени“ модели на организация на работните процеси и управлението на човешките ресурси, вкл. обучение на персонала за въвеждането на съответните промени. Конкретните дейности във връзка с реализацията на всеки от 4-те етапа за Косара Стил-Р ООД ще включват следното: ЕТАП 1: - Анализ на работните места в предприятието и присъщите им функции чрез посещение на място и интервюта с всички 38 служители. - Анализ и оценка на организацията на труда и работните процеси, изготвяне на процесограма. - Идентификация на области (процеси и операции) с възможност за оптимизация и внедряване на зелени практики. Такива области биха могли да бъдат ресурсоемки процеси, употреба на оборудване с нисък енергиен клас, неадекватно управление на отпадъците, неидентифицирани възможности за рециклиране и оползотворяване на отпадъците и др. Продължителността на етапа ще бъде около 1 месец (20 работни дни), вземайки предвид броя на служителите, интервюиране средно на 3-4 служители на ден (10 работни дни) и проследяване на всички процеси, свързани с дейността, транскрибиране на интервюта (4 работни дни) и анализ на основните моменти и идентифициране на области с възможност за оптимизация (6 работни дни). ЕТАП 2: - Проучване на добри зелени практики в световен мащаб, приложими за текстилния сектор; - Разработване на индивидуални "зелени" модели за работните процеси, отчитащи спецификата на предприятието чрез създаване на процедури/ наръчник за екологично изпълнение на процесите. Примерни процеси в Косара Стил-Р ООД обект на зелени модели биха били: дизайн и моделиране; кроене; шиене; снабдяване и логистика; гладене и др. - Разработване на „зелени“ карти за организация на работните процеси на 7 вида длъжности. Продължителността на етапа ще бъде около 2 месеца, вкл. проучване 1 седмица, разработване на зелени модели около 4 седмици в зависимост от броя процесите и разработване на зелени карти за 8 вида длъжности – 2 седмици. ЕТАП 3: - Съставяне на подробен план/програма за внедряване на "зелените" модели в Косара Стил-Р ООД, включително времеви рамки и ресурси. - Презентация на плана и мерките пред ръководството, съгласуване и утвърждаване от ръководството. Продължителност на етапа около 2 седмици. ЕТАП 4: - Провеждане на присъствени и онлайн обучения за персонала на Косара Стил-Р ООД за прилагане на новите "зелени" модели и промените в работните процеси. - Стъпково въвеждане на "зелените" модели в работната среда и осъществяване на ефективни механизми за мониторинг на изпълнение на процесите, с цел гарантиране на устойчивост по отношение прилагането на модела в предприятието. Продължителност на етапа около 2 седмици. Обща очаквана продължителност на дейността: 4 месеца, вземайки предвид броя на длъжностите, бр. на работните площадки и потенциалните процеси и времето за възлагане на услугата. 7 600.00 0.00
Осигуряване на колективни предпазни средства, вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд (Част 1): Дейността предвижда осигуряване на колективни предпазни средства в две направления: 1. Защита от неблагоприятен микроклимат Настоящо положение: компанията ползва помещения с дългосрочен договор за наем на два адреса в гр. Смолян: Площадка 1: ул. „Братан Шукеров“ 11. Тук е разположена производствена база на фирмата с площ 500 м2, разпределена както следва: работната зала с площ 380 м2 (1444 м3), офис пространство 14м2 (53,2 м3), складове, коридори, санитарен възел. Заетите служители са 25 , ползва се за шивашки и кроялен участък. В момента работната зала се отоплява и охлажда с 2 климатика 18 и 24 с мощност 5KW и 8 KW, а офисът с 1 климатик 12. Предвид площта и кубатурата на помещенията наличните климатици не могат да осигурят оптимален микроклимат, понеже не разполагат с достатъчно мощност, която ефективно да управлява големия обем на пространството. Площадка 2: ул. „Славееви гори“ 24. На този адрес фирмата ползва етаж 2 и етаж 3, всеки от тях с площ 288,36 м2 или общо 576,72 м2. Помещенията включват 3 работни зали, 1 офис и 2 пространства, които в момента не се ползват, но могат да бъдат пригодени за кътове за отдих. Етаж 2 е с височина 3,5м и обща кубатура 1009,3 м3. Етаж 3 е с височина 2,8 м и обща кубатура 778,57 м3. Заетите служители са 13, ползва се за шивашки участък довършителни дейност (пакетажи, бродерии, залепване на украсителни ленти), както и зала за конструктори, технолози, технически лица, осъществяващи връзка с клиенти и покупка на материали. В момента всички помещения се отопляват на електрически радиатори, което е крайно недостатъчно за постигане на оптимален микроклимат и комфорт. Електрическите радиатори нямат достатъчна мощност, за да загреят ефективно големия обем на пространствата и не са адекватни за площта и височината на помещенията. Допълнително неудобство за работещите е липсата на охлаждане, което създава дискомфорт през летния сезон. Липсата на ефективни системи за охлаждане и отопление могат да имат неблагоприятни последици за здравето на работещите лица като температурни стресове и дискомфорт, които могат предизвикат болки в гърба и врата; развитие на проблеми с респираторната система; опасност от разпространението на вируси и бактерии в работната среда, увеличавайки риска от заболявания от студ и грип и др. Посочените неблагоприятни последствия върху здравето на служителите са идентифицирани и в извършената оценка на риска, в която са направени предписания за закупуване на по-ефективни системи за отопление и охлаждане. Съгласно Протокол за контрол на микроклимат № А734/26.10.2023г. измерените стойности на температурата, относителната влажност на въздуха и скорост на движение на въздуха са извън нормите и в двете производствени бази, като е отправена препоръка за монтиране на климатични инсталации (за всички помещения и в двете сгради) за гарантиране на оптимален микроклимат (и през земен и през летен сезон). Планирани мерки чрез дейността: в изпълнение на утвърдената Програма за минимизиране на риска Косара Стил-Р ООД предвижда внедряване на системи за отопление и охлаждане с по-висока ефективност и съобразени със специфичните изисквания на производствените бази. За Площадка 1 (25 заети лица): 1 бр. моно сплит система 2 бр. мулти сплит системи с по 1 външно и 4 вътрешни тела За Площадка 2 (13 заети лица, етаж 2 с кубатура 778,57 м3, етаж 3 с кубатура 1009,3 м3): Ет.2 (преддверие, 2 работни помещения, стая за почивка): 2 бр. моно сплит системи; 1 бр. мулти сплит система с 1 външно и 4 вътрешни тела; 1 бр. мулти сплит система с 1 външно и 3 вътрешни тела Ет.3 (преддверие, работно помещение, стая за почивка, свързващи участъци между работните помещения, стая на технолог): 1 бр. мулти сплит система с 1 външно и 4 вътрешни тела; 1 бр. мулти сплит система с 1 външно и 3 вътрешни тела; 2 бр. моно сплит системи. 251 681.00 0.00
Осигуряване на социални придобивки за работещите, вкл. ремонт и оборудване на места за отдих, рехабилитация, спорт, хранене и почивка в предприятията и др.: Дейността предвижда обособяване на общо три къта за отдих: Един кът за отдих за заетите лица (общо 25), работещи на Площадка 1 на адрес гр. Смолян, ул. Братан Шукеров 11. Фирмата ползва помещенията при условията на дългосрочен договор за наем. Два малки къта за отдих за заетите лица (общо 13), работещи на Площадка 2 на предприятието на адрес гр. Смолян, кв. Райково, ул. „Славееви гори“ 24. На този адрес компанията ползва етажи 2 и 3 от сградата при условията на дългосрочен договор за наем. Настоящо положение: В момента и на двете площадки не съществуват обособени места за почивка на служителите. В рамките на работния ден всеки работник има право да ползва две кратки почивки от 15 минути и една обедна почивка от 1 час. Липсата на обособено място за ползване на почивка принуждава работещите да излизат извън сградата или да почиват в коридорите. Случва се при неблагоприятни метеорологични условия служителите дори да не ползват полагаемите почивки. Липсата на пълноценен отдих има неблагоприятни последствия върху физическото и емоционално благосъстояние на заетите лица, като това се отразява неблагоприятно и върху тяхната продуктивност. Планирани мерки чрез дейността: За да отговори на този идентифициран проблем, Косара Стил-Р ООД планира да обособи следните помещения в кътове за отдих: Площадка 1: В сградата има подходящо пространство, което е разположено П-образно. Размерите му са: ширина 15 м. х дължина 20 м., от което ще се отдели кът за отдих с размери: широчина 4 м. х дължина 6 м., обособено с преградни стени. За да се обособи пространството в самостоятелно функциониращ кът за отдих, ще бъдат изградени преградни стени с размери ширина 6м х височина 2,5м. в дългата част (общо 15 кв.м.) и ширина 4м х височина 2,5 м. в късата част (общо 10 кв.м) с алуминиева дограма и обков. Предвижда се и следното обзавеждане: 5 бр. мека мебел, 5 бр. холни маси, 1 бр. шкаф, 1 бр. вграден хладилник, 1 бр. вградена микровълнова фурна, 1 бр. телевизор, 1 бр. кафеавтомат. Помещението ще се ползва от всички заети лица, работещи на този адрес (общо 25: 23 шивачки и 2 гладачки). Площадка 2: В сградата, която предприятието ползва, има две подходящи пространства, разположени на етаж 2 и етаж 3 в коридорите между работните звена. Предвид размерите им, всяко от тях би могло да побере не повече от 6-7 лица, за да осигури подходящ комфорт. Ет.2: Размерите му са 4 х 7 метра. За да се обособи пространството с размери 4х4 метра в самостоятелно функциониращ кът за отдих, ще бъде изградена преградна стена с размери ширина 4м х височина 3,5м. (общо 14 кв.м.) с алуминиева дограма и обков. Ет.3: Размерите му са 4 х 7 метра. За да се обособи пространството с размери 4х4 метра в самостоятелно функциониращ кът за отдих, ще бъде изградена преградна стена с размери ширина 4м х височина 2,8 м. (общо 11,2 кв.м.) с алуминиева дограма и обков. Предвижда се осъществяване на СМР на двата етажа, състоящи се в изграждане на преградни стени с врата. Това е необходимо с оглед затваряне на помещенията. В момента и двете помещения представляват част от голям коридор, в единия край на който има стълбище, а в другия край – стъклена фасада. Изграждането на преградни стени по средата на коридорите ще обособи пространството в самостоятелно функционираща единица и ще изолира шума от работните помещения, за да се осигури пълноценен отдих. Предвидено е да се ползва дограма и врата, за да има естествена осветеност в помещението. Преградните стени са съобразени с размерите на съответното пространство. Предвижда се и обзавеждането на всеки от двата къта с по 3 бр. мека мебел, 3 бр. холни маси, 1 бр. шкаф, 1 бр. вграден хладилник, 1 бр. вградена микровълнова фурна, 1 бр. телевизор, 1 бр. кафеавтомат. Двете помещения за отдих ще се ползват от всички заети лица на този адрес: общо 13 служители (3 технолози, 2 организатори на производството, 5 кроячки, 2 шивачки и 1 механик). 95 918.80 0.00
Осигуряване на колективни предпазни средства, вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд (Част 2): Дейност 2 ПРОДЪЛЖЕНИЕ 2. Ергономия при работа: Косара Стил-Р ООД предвижда закупуване на ергономични столове и ергономични бюра Настоящо положение: Към момента служителите на Косара Стил-Р ООД работят на обикновени столове без възможност за регулиране на височина и наклон. При 8-часов работен ден в продължение на години се появяват хронични болки, намаляване на продуктивността и комфорта. Проблемите са особено опасни за заетите в шивашкия сектор, понеже тяхната работа изисква прецизни и дребни движения, които могат да доведат до напрежение и болка в различни части на тялото. Обикновените столове, които не са ергономични, допринасят за неестественото навеждане на работника напред и така напрежението върху цялото тяло се увеличава, като се натоварва лумбалната област. Използването на неудобен стол, който ограничава движението, с времето може да доведе до болки в долната част на гърба, усещане за скованост и общ дискомфорт. Дизайнът на обикновените столове не поддържа правилната стойка и не е подходящ за работа, която изисква продължително време в седяща позиция. Служителите, осъществяващи дейност върху бюра, също работят на обикновени работни бюра, чиито височина и ъгъл не се регулират спрямо позицията и ръста на служителя и им създават дискомфорт по време на работа, както и риск от поява на заболявания на опорно-двигателния апарат. Посочените неблагоприятни последствия върху здравето на служителите са идентифицирани и в извършената оценка на риска, в която са направени предписания за замяна на обикновените столове с ергономични за всички 38 заети лица в компанията. Съгласно Програмата за минимизиране на риска препоръчително е при работна поза „седнал" различните части на тялото да заемат следните положения:  Наклон на главата напред до 15 градуса по отношение на тялото и 10 градуса по отношение на вертикалната ос;  Ъгълът на тяло - бедро 100 - 120 градуса;  Мишницата във вертикалната плоскост преминава лакътната ямка по наклон 45 градуса по отношение на хоризонталната плоскост. В допълнение се препоръчва закупуване на 10 ергономични бюра за следните длъжности: кроячки (5), технолози (3), организатори производство (2). Спецификата на работата на тези длъжности изисква продължителна работа с документи, скици, платове и детайли (кроячките). За тези групи е важно да може да регулират ъгъла на масата спрямо извършваната работа. Това е съществено при кройката на различни материали и форми, тъй като правилният ъгъл подпомага точността и лесното изпълнение на задачите. Сходна е ситуацията при работа с документи и скици. За всички горепосочени групи дългото стоене на бюро, което не е настроено правилно спрямо позицията и ръста, създава риск от болки във врата и гърба. Неправилната позиция на ръцете и китките по време на работа може да доведе до проблеми като синдром на карпалния тунел и други подобни, свързани с натоварването на китките. Планирани мерки чрез дейността: в изпълнение на утвърдената Програма за минимизиране на риска Косара Стил-Р ООД предвижда: Закупуване на ергономични столове за всички лица, които продължително заемат работна поза „седнал" (общо 38 служители). Столовете ще имат възможност за настройване според тежестта на седящия и възможност за фиксиране в изправена позиция. Закупуване на ергономични бюра за 10 бр. служители, чиято дейност изисква регулиране на височината на работния плот (кроячки, технолози, организатори производство). Предвидената подмяна на наличните столове и бюра с ергономични такива е преимуществено насочена към подобряване условията на труд и повишаване на безопасността и здравето на работещите. С внедряването на ергономични столове и бюра Косара Стил-Р ООД ще направи стъпка в подобряването на работната среда за своите служители. Инвестицията ще доведе до положителни промени по отношение на здравето и безопасността на заетите лица. 0.00 0.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.