Идентификация

Номер от ИСУН BG05SFPR001-1.003-0001-C01
Наименование на проекта СИЛЕН СТАРТ
Бенефициент 000695114 Министерство на образованието и науката
Източник на финансиране ЕСФ+ ==> Програма "Образование" 2021-2027
Дата на сключване на договора/заповедта 15.02.2024
Дата на стартиране 15.02.2024
Дата на приключване 15.02.2029
Статус на изпълнение на договора/заповедта за БФП В изпълнение (от дата на стартиране)
Местонахождение
  • България

Описание

Кратко описание на проекта
Висококачественото образование и грижи в ранна детска възраст (ОГРДВ) съдържа огромен потенциал за децата, семействата и обществото като цяло, като полага основата за успеха на бъдещите поколения. 
Проектът ще се изпълнява в рамките на операция от стратегическо значение и предвижда да разгърне потенциала на децата от предучилищното образование чрез подкрепа за личното им развитие с оглед по-успешна социална реализация.  
Дейностите са насочени към:  1) провеждане на обучения за педагогически и непедагогически специалисти, което ще допринесе в значителна степен за подобряване на процесите на взаимодействие с децата, ще подкрепи изграждането на приобщаваща среда и ще повиши ефективността на екипната работа;  2) интензивна работа (вкл. обучения) с родители от уязвимите групи, което ще оказва влияние от една страна на плавната адаптация на детето към новата среда, а от друга страна изгражда положително отношение в общността към ползите от ОГРДВ и от образованието като цяло; 3) предоставяне на допълнителна подкрепа за личностно развитие на деца със СОП, в риск, с хронични заболявания и изявени дарби;  4) предоставяне на обща подкрепа за личностно развитие под формата на обучения, занимания по интереси и др. 
С изпълнението на настоящия проект ще допринесе  за постигане на визията за качество на ОГРДВ, а именно: Висококачественото ОГРДВ в България подпомагат благосъстоянието, социалното, емоционалното, когнитивното, психичното и физическото развитие на всяко дете, основават се  на ефективни партньорства със семействата и са налични и достъпни в еднаква степен за всички деца от раждането им до възрастта на започване на начален етап на образование. Всяко дете в България има право на висококачествено образование и грижа в ранна детска възраст, която включва и подготовка за преминаване в училищно образование.    
Дейностите ще надградят и мерките по прилагане на Европейската гаранция за детето, както и прилагането на изработената Национална рамка за качество на ОГРДВ.
Дейности
  • Дейност: Дейност 1. Повишаване квалификацията на ПС, вкл. нови в системата учители, и на експерти от РУО, за осъществяване на ОДПЛР, вкл. социално-емоционалното учене в ДГ, в т.ч. техни яслени групи, и училища с групи за ЗПО, както и обучения на НС, вкл. образователни медиатори и соц. работници за подпомагане на обучението, в съответствие с утвърдени програми за професионалното и кариерното им развитие. : Повишаване квалификацията на педагогическите специалисти, вкл. нови в системата учители, и експерти от РУО, за осъществяване на обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие (ОДПЛР), вкл. социално-емоционалното учене в детските градини, в т.ч. техни яслени групи и училища с групи за задължително предучилищно образование (ЗПО), както и обучения на непедагогическия персонал, вкл. образователни медиатори и социални работници за подпомагане на обучението, в съответствие с утвърдени програми за професионалното и кариерното им развитие. Дейността включва обучения на педагогически специалисти (ПС)и на непедагогически специалисти (НС), в т. ч. помощник-възпитатели, образователни медиатори (ОМ), социални работници (СР) и др., които предоставят експертно-методическа помощ по дейностите за личностно развитие, вкл. специалистите от екипите за подкрепа за личностно развитие на децата в съответствие с идентифицираните нужди от подобряване на капацитета им за осигуряване на обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие, съобразно индивидуалните потребности на всяко дете. Обученията ще бъдат насочени към повишаване на уменията, компетентностите и квалификацията на персонала в ежедневната пряка работа с децата, като за целта ще бъдат използвани и методите и инструментариумите и др. разработени по процедури BG05M2ОP001-3.005 „Активно приобщаване в системата на предучилищното образование“, BG05M2OP001-3.018 „Подкрепа за приобщаващо образование“. Те ще се провеждат след идентифициране на потребностите от квалификация на ПС и на НС на ниво детска градина/училище, както и в съответствие с годишния квалификационен план по програми за професионалното и кариерното развитие на ПС. Темите за обучение на ПС могат да бъдат насочени към усвояване на умения за работа със следните инструменти: - карта за функционална оценка на индивидуалните потребности на децата и учениците със специални образователни потребности и с хронични заболявания във връзка с прилагането на Международната класификация за функционирането на човека, уврежданията и здравето на деца; - инструмент за идентифициране на маркери на риск при деца и ученици и за определяне на възможности за предоставяне на допълнителна подкрепа за личностно развитие на деца и ученици в риск; - инструмент за откриване на дарбите (в областта на науката, изкуството, спорта) и за определяне на възможности за стимулирането им чрез допълнителна подкрепа за личностно развитие на деца и ученици; - адаптиране на учебното съдържание по образователни направления за деца със специални образователни направления и хронични заболявания в предучилищна възраст - въвеждаща квалификация за новоназначени ПС; - прилагане на методика за провеждане на допълнително обучение по БЕЛ, разработена по проект “Активно приобщаване в системата на предучилищното образование”; - запознаване с Националната рамка за качество на ОГРДВ (в т.ч. и с процеса на самооценка) и нейното прилагане; - наблюдение на процеса на взаимодействие в детската градина и оценка/анализ на резултатите; - осъществяване на ефективно взаимодействие със семейната общност с акцент в периодите на постъпване на детска градина и преди постъпване в училище. При идентифицирана потребност по предложение на детските градини, изпълняващи проектни дейности, може да бъдат проведени и обучения за ПС и за НС и по други теми, които са релевантни на целите на проекта. Провеждането на обученията ще се организира и провежда в съответствие с приложимите нормативни актове, като за: 1) ПС обученията ще са за присъждане на кв. кредити, като обученията за тях ще се извършват само от институции съгласно чл. 43 от Раздел IV „Условия и ред за повишаване квалификацията на учителите, директорите и другите педагогически специалисти“ от Наредба № 15 от 22.07.2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и др. НС за присъждане на кв. кредити. Продължава в Начин на изпълнение., Договорена стойност: 1 882 043.90 , Отчетена стойност: 0.00
  • Дейност: Дейност 2. Интензивна работа с родители на ниво детска градина, в т.ч. техни яслени групи и на ниво училище с групи за задължително предучилищно образование за формиране на положителни нагласи към образованието и за пълноценното им участие в образователния процес.: Дейността цели подобряване уменията на родителите за полагане на грижи за физическото, умственото, нравственото и социалното развитие на детето, за неговото образование и за неговите лични интереси - отговорно родителство. Провеждането на различни форми за интензивна работа с родители на деца от уязвими групи ще допринесе за формирането на положителни нагласи спрямо образователния процес, изграждането на мултикултурна образователна среда и преодоляване на негативните последствия от бедността. Настоящата дейност предвижда планиране и провеждане на различни форми на системна работа в съответствие с идентифицираните потребности, които ще обхванат родители на деца от уязвими групи, както работа с родители от различните общности за формиране на толерантност, приемане на различието и повишаването на социалните компетентности на родителите относно значимостта на образованието за цялостното детско развитие. В рамките на дейността се планира да бъдат осъществявани съвместни дейности и инициативи между родители на деца от уязвими общности и ПС, НС, в т.ч. СО, СР, помощник-учители/ помощник възпитатели и лидерски екипи, които да допринесат за сближаване на общността, както и да насърчат процеса по изграждане на положителни нагласи към образованието в ранна детска възраст. Изпълнението на различни форми за интензивна работа, спрямо специфичните нужди и потребности, ще допринесе за повишаването на доверието към образователните институции. Солидарното партньорство между институции и родителите ще допринесе за осъществяването на по-плавен процес на адаптация на децата при постъпване в детска градина, както и на преход от предучилищно към училищно образование. Равнопоставеността и изграждането на мултикултурна и приобщаваща образователна среда ще бъдат основните стълбове за постигането на високи образователни постижения и изграждане на позитивна и стимулираща образователна среда за всички деца. За допустими участници в дейността ще се считат и настойници/попечители на децата от целевите групи., Договорена стойност: 19 948 627.60 , Отчетена стойност: 0.00
  • Дейност: Дейност 3. Допълнителна подкрепа за личностно развитие на деца със СОП, в риск, с хронични заболявания и с изявени дарби за трайно приобщаване в предучилищното образование.: Дейността е насочена към работата с децата със СОП, в риск, с хронични заболявания и изявени дарби, и цели: - подобряване на образователната среда; - осъществяване на индивидуална и групова работа за психо-социална рехабилитация, рехабилитация на слуха и говора, зрителна рехабилитация, рехабилитация на комуникативните нарушения и при физически увреждания; - подготовка за самостоятелен и независим живот и за личностна реализация на деца със СОП, в риск и с хронични заболявания; - прилагане на методики/модели/форми за диференциран подход на обучение и по-лесна проходимост между образователните етапи; - подкрепа за развитие на интересите и способностите на децата с изявени дарби. Допълнителната подкрепа ще се осъществява чрез: осигуряване на пакети за допълнителна подкрепа в съответствие с потребностите на конкретното дете от ПС на ДГ/училището; наемане на допълнителни ПС (психолози, логопеди, ресурсни учители и др.) в ДГ/училището. Предвижда се назначаването на специалисти за допълнителна подкрепа за личностно развитие, като то ще се осъществи въз основа на анализ на нуждите на съответната детска градина и училище с групи за задължително предучилищно образование. Допълнителната подкрепа ще се предоставя чрез План за подкрепа според индивидуалните потребности и включва: работа с дете по конкретен случай; допълнителни занимания за психо-социална рехабилитация, рехабилитация на слуха и говора, зрителна рехабилитация, рехабилитация на комуникативните нарушения и при физически увреждания за постигане на оптимално ниво на самостоятелност и за придобиване и прилагане на умения; осигуряване на специализирана подкрепяща среда, технически средства, специализирано оборудване, специализирани дидактически материали, методики; допълнително обучение за децата със сензорни увреждания; ресурсно подпомагане чрез осигуряване на специалисти като ресурсен учител, психолог, терапевт, логопед и др., специални учебни програми, а за децата с изявени дарби - и осигуряване на специалисти в областта на изкуствата, спорта и др., Договорена стойност: 43 989 828.41 , Отчетена стойност: 0.00
  • Дейност: Дейност 4. Обща подкрепа за личностно развитие за достъп и трайно приобщаване на деца в предучилищното образование.: Дейността е насочена към превенцията на обучителните затруднения и повишаване на мотивацията за учене с цел намаляване на отпаднали от образование деца и разгръщане на потенциала им за по-успешна социална реализация. Дейността ще предостави: - допълнително обучение по български език на деца, за които българският език не е майчин, вкл. за деца с установени затруднения в резултат на проведен скриниг-тест за повишаване на езиковата култура и познания чрез стимулиране на творческите изяви и повишаване на мотивацията за учене, - участие на деца в занимания по интереси, в т.ч. интеркултурно образование, практически занимания изграждащи зелени умения, като напр. занимания за екологично образование, за формиране на екологична култура, съзнание и поведение и разумно използване на природните ресурси, опазване на природната среда и на екологичното равновесие, спортни занимания и други приложими занимания в съответствие с интересите на децата. Включването на деца в допълнително обучение ще се осъществява чрез диагностичните инструменти, които са част от цялостния пакет на специализираната методика за провеждане на допълнително обучение по БЕЛ. Допълнителното обучение по български език ще е насочено към деца от уязвими групи като: деца, за които българският език не е майчин; деца, които имат обучителни затруднения и които са отсъствали дълго от детска градина, съгласно Наредбата за приобщаващо образование, Наредбата за предучилищното образование и Наредбата за усвояването на българския книжовен език. Допълнителното обучение по български език се провежда по предварително разработен от ръководителя на групата график. В учебно време допълнителното обучение се осъществява в рамките на средно 60 педагогически ситуации за дете, а в неучебно време – като допълнителни форми на педагогическо взаимодействие. В случай че в рамките на педагогическите ситуации в една възрастова група и/или на допълнителните форми на педагогическо взаимодействие през лятото не е постигнат задоволителен напредък, на детето се предлага допълнително обучение и в следващата възрастова група, като се отчита повторно, доколкото стартовото ниво, методиката, областите, в които има пропуски и подкрепящите материали и пособия са различни. Изпълнението на дейността ще включи и апробиране на сътрудничество между ангажирани с ОГРДВ институции, което ще можде да се реализира на ниво община. За реализиране на този процес ще бъдат наети специалисти от социалната, здравната и образователната системи. Начин на изпълнение: Стъпките по сформиране на групите ще се определят от детската градина, като в сформирана група обучението продължава до приключване на един пакет от 10 педагогически ситуации. Разходите за допълнително обучение по български език са планирани съгласно Стандартната таблица, като в бюджета на проекта е заложена индикативна стойност от 22734 деца, на които в рамките на проекта да се предложи допълнително обучение от средно 60 педагогически ситуации (6 пакета). Напредъкът на всяко дете, включено в групата, се проследява и описва от учителя с цел обратна информация към родителя и планиране на следваща работа. Допълнителното обучение по български език за децата от уязвими групи ще се предоставя в съответствие с действащата нормативна уредба. Групите за допълнително обучение ще включват средно пет деца от една детска градина с близки потребности. Продължава в Начин на изпълнение.., Договорена стойност: 25 831 674.00 , Отчетена стойност: 0.00

Участващи организации

Партньори Няма
Изпълнители Няма
Подизпълнители Няма
Членове на обединение Няма

Забележки:

* Договорената стойност по проекта може да е по-ниска от отчетената поради някоя от следните причини:

  • За физически лица договорената стойност не включва разходите за сметка на работодателя, които са допустим разход и се отчитат по проекта
  • Бенефициентът е отчел разход само с фактура без да е сключен договор с избрания изпълнител
  • Бенефициентът е отчел повторно разходи към УО

** Колоната представя размерът на заявените от бенефициента разходи

Индикатори

Индикатор 1 Участници, които при напускане на операцията получават квалификация, Мерна единица: лица, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 2 689.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 2 Брой деца и ученици от уязвими групи с подобрени образователни резултати 1 година след участие в операцията - без СОП, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 24 550.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 3 Педагогически специалисти и непедагогически персонал, обучени за работа с деца и ученици от уязвими групи, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 2 981.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 4 Брой деца и ученици от уязвими групи с подобрени образователни резултати 1 година след участие в операцията - без СОП, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 4 910.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 5 Брой деца и ученици от предучилищното и училищното образование от уязвими групи, получили подкрепа, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 5 456.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 6 Деца на възраст под 18 години, Мерна единица: лица, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 6 214.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 7 Малцинства (включително маргинализирани общности като ромите), Мерна единица: лица, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 3 107.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 8 Брой деца и ученици от уязвими групи с подобрени образователни резултати 1 година след участие в операцията - със СОП, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 3 412.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 9 Деца на възраст под 18 години, Мерна единица: лица, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 31 069.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 10 Брой родители, подкрепени в процеса на приобщаващото образование, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 6 214.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 11 Брой деца и ученици от предучилищното и училищното образование от уязвими групи, получили подкрепа, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 27 278.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 12 Участници, които при напускане на операцията получават квалификация, Мерна единица: лица, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 538.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 13 Педагогически специалисти и непедагогически персонал, обучени за работа с деца и ученици от уязвими групи, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 596.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 14 Брой деца и ученици със специални образователни потребности (СОП), в риск, с хронични заболявания и с изявени дарби, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 758.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 15 Брой деца и ученици от уязвими групи с подобрени образователни резултати 1 година след участие в операцията - със СОП, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 682.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 16 Брой деца и ученици със специални образователни потребности (СОП), в риск, с хронични заболявания и с изявени дарби, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 3 791.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 17 Малцинства (включително маргинализирани общности като ромите), Мерна единица: лица, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 15 534.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 18 Брой родители, подкрепени в процеса на приобщаващото образование, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 31 069.00 , Достигната стойност: 0.00

Финансова информация

Обща стойност на проекта 105 400 000.00 BGN
БФП 105 400 000.00 BGN
Собствено финансиране 0.00 BGN
Общо реално изплатени суми 21 080 000.00 BGN
Процент на съфинансиране от ЕС 82.07 %

Финансови корекции

Няма

Забележки:

1 Посочената стойност представлява максималния размер на наложената финансова корекция. В зависимост от изпълнението на съответния договор реалният размер на удържаната финансова корекция може да е на по-ниска стойност.

2 Финансова корекция с нулева обща стойност означава, че същата е отменена вследствие на съдебно решение.

Тръжни процедури

Няма намерени тръжни процедури

Забележки:

Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN