Допълнителни занимания със застрашени от отпадане от училище ученици от етническите малцинства и подкрепа за продължаване на образованието в гимназиалния етап и за успешно завършване на средно образование : Във връзка с намаляване риска от преждевременно отпадане от образование ще бъдат организирани допълнителни извънкласни занимания с ученици от маргинализирани групи, включително с ромски произход. Извънкласните дейности са форма на организация, при която се осъществява взаимодействие между дейността на учителя и дейността на учениците с цел реализиране на конкретни задачи, свързани с удовлетворяване на творческите търсения и интересите на учениците, извън държавните образователни изисквания за учебно съдържание. Извънкласните дейности се осъществяват по желание на учениците, изцяло на доброволен принцип и със съгласието на родителите. Те могат да бъдат планирани със седмично разпределение (седмична почасова заетост) или на модулен принцип. Най-общо целта на извънкласните дейности е да осмисли свободното време на учениците и да им предложи дейности, съобразени с техните интереси.
Чрез участието на учениците в извънкласните дейности като цяло се повишава мотивацията им за участие в образователно-възпитателния процес, съобразно техните интереси и потребности; учениците развиват нови/допълнителни знания, умения, компетентности; осмисля се свободното им време; осигурява се и се реализира предпочитана от тях личностна изява. Особено място заемат ученици с идентифицирана нужда от специфична подкрепа, както и на ученици с риск от отпадане и/или прояви на агресия и/или насилие. Като резултат от това е ограничаването броят на преждевременно отпадащите от образователната система и броят на учениците с прояви на деструктивно поведение.
Чрез участието на учениците в извънкласните дейности :
- Ще се повишава мотивацията на учениците за участие в образователно-възпитателния процес, съобразно техните интереси и потребности;
- Учениците ще развиват нови/допълнителни знания, умения, компетентности;
- Ще се осмисля се свободното им време;
- Ще се осигурява и ще се реализира предпочитана от тях личностна изява.
Като резултат от това е ограничаването броят на преждевременно отпадащите от образователната система и броят на учениците с прояви на деструктивно поведение. Ще бъдат приобщени родителите, като публика на техните публични изяви и по този начин ще бъде допринесено за развитието на родителския им капацитет.
Дейността ще се изпълнява от училището - партньор по проекта - ОУ „Св. Св. Кирил и Методий“, гр. Ловеч, което е разположено в непосредствена близост до Социалното жилище, реализирано по ОПРР 2014-2020 г., кв. Гозница. Дейността ще обхване не само настанените в СЖ, но и живущите в квартала ученици.
ОУ "Св. Св. Кирил и Методий" изпълнява дейности по проект BG05M2ОP001-2.011-0001 "Подкрепа за успех" и по проект BG05M2OP001-3.005-0004 "Активно приобщаване в системата на предучилищното образование“. Дейностите по тези два проекта, напълно се разграничават от заложените дейности по настоящето проектно предложение. Настоящото ПП не предвижда участието на деца от четвърта възрастова група - 5/6 годишни. Основната цел на ПП и дейност 1 "Допълнителни занимания със застрашени от отпадане от училище ученици от етническите малцинства и подкрепа за продължаване на образованието в гимназиалния етап и за успешно завършване на средно образование" е чрез музика и изобразително изкуство, учениците да бъдат насърчавани за постигане на по-високи резултати, намаляване дела на отпадащите ученици, предоставяне на поле за публични изяви и възможност за усвояване на нови знания, умения и навици, чрез силата на музиката и изобразителното изкуство.
Настоящата дейност не включва обучение по БЕЛ, Математика и Природни науки и ясно се разграничава от изпълняваните дейности по гореописаните проекти.
|
5 610.72
|
5 618.02
|
Кариерно консултиране и професионално ориентиране на учениците от етническите малцинства и търсещи или получили международна закрила: В началния етап на образование, във фокуса на внимание на малките ученици е мечтаната професия, а не реалният професионален избор. Дейностите по кариерно ориентиране имат за цел да създадат най-обща представа за професиите и видовете дейности, запознаването с тях на основата на видими белези и лесно разпознаваеми характеристики. На този етап се изграждат представи и понятия за професиите и света на труда. Малките ученици формират базисни знания, въз основа на които, използвайки фантазия и творчество създават и своите първи проекти за кариерно развитие. Тези проекти се основават на най-общата информация за професиите, чрез наблюдение на труда на хората от семейството, училището, населеното място, в което живеят, и уменията, необходими за тяхното упражняване. На този ранен етап от развитието на учениците се формира и положително отношение към труда, работи се по посока на това ученикът да осъзнае, че всяка професия е нужна на обществото.
Дейностите по кариерно информиране и ориентиране на учениците от IV клас на ОУ „Св. Св. Кирил и Методий“ ще стимулират процеса на опознаване на максимално широк спектър от професии и ще насърчат учениците да изградят позитивни представи за различни възможни начини, по които пълноценно могат да се реализират в бъдеще. Тази дейност ще се осъществява от партньорската организация Сдружение „Знание“. Ще бъде разработена програма „Кариерата като игра“ за занимания с деца и групови занимания с родители (под формата на интерактивна игра).
Интересът на учениците от начален етап на образование към теми от областта на кариерното ориентиране се отличава с това, че се появява рано, изявява се като спонтанна склонност, без предварителни обучения и насоки. Това изисква изпълнението на поставените задачи да се реализира по непринуден начин, поради тяхната вътрешна мотивация и присъщото за възрастта любопитство към заобикалящия свят и по-конкретно - към света на възрастните.
От особено значение през този възрастов период за кариерното ориентиране е не само работата на учителя, кариерния консултант и педагогическия съветник, но по-скоро тясното сътрудничество и взаимодействие със семейството и с родителите. Включването на семейството е безспорно фактор от изключителна важност за успешното реализиране на целите на програмата и постигането на надеждни и трайни резултати.
В резултат на дейността под формата на игри и симулации, учениците ще бъдат запознати с видовете професии и знанията необходими за тяхното практикуване. Ще допринесем за кариерното развитие, ще разширим информираността на участниците, откриване на повече възможности за осъзнат избор и ранно професионално ориентиране. Освен това очакваме участниците да осъзнаят, че изборът на професионална кариера не би трябвало да зависи от пол, етнически произход или местоживеене.
Използвани методи: интерактивни игри, симулации, ролеви игри, работа в малки групи. |
4 968.00
|
4 628.00
|
Работа с родителите от етническите малцинства и/или с родители, търсещи или получили международна закрила, които възпрепятстват децата си от редовно посещаване на детска градина или учебни занятия. Насърчаване участието на родителите в образователния процес без разлика от етническия им произход, разясняване ползите от образователната интеграция и приемането на различието.: Ролята на родителите е от изключителна важност за успешното участие на децата и учениците в образователния процес. Една от основните причини за ранното отпадане от образование при маргинализираните групи е липсата на необходимата подкрепа в семейството. От друга страна, много от случаите, родители от български произход са предубедени децата им да посещават образователни институции, в които се обучават деца от етнически малцинства. Оценявайки тези рискове, Община Ловеч и нейните партньори считат, че работата с родители е ключов фактор за успеха на мерките за образователна интеграция. Дейността ще се изпълнява в две направления, от двама от партньорите по проекта:
ОУ „СВ. СВ. КИРИЛ И МЕТОДИЙ“ - Първа част - Сътрудникът на терен е помощен непедагогически персонал, чиято основна функция е да улесни връзката между училището и родителската общност. Той подпомага приобщаването на родителите към образователния процес и стимулира ефективното сътрудничество с педагогическите специалисти, с което се гарантира намаляване на дела на преждевременно напусналите образователната система деца и ученици. Той ще оказва подкрепа на децата от общността в задължителното обучение в училище и насърчаване да продължат образованието си в средни училища и университети. Ще мотивира активното участие на родителите в проблемите и в училищния живот на децата и ще улесни комуникацията и разбирателството между семействата от общността и училището, ще идентифицира социалните потребности на представителите на общността, насочвайки ги към подходящи институции и социални услуги.
СДРУЖЕНИЕ „ЗНАНИЕ“ - Втората част включва Обучения за родители „Заедно в пъстър свят“ и провеждане на "Родителски ателиета". Обучението „Заедно в пъстър свят“ е инспирирано от програмата на Международната асоциация „Стъпка по стъпка“ и включва два обучителни модула - всеки по 6 дни. В основата са заложени ценностите на антидискриминация, непредубеденост, равнопоставеност и уважение към многообразието в нашите общности, на работното място и в обществото като цяло.
Обучението е в два модула:
- Първи модул - личностна трансформация чрез осъзнаване на стереотипи, предразсъдъци и нагласите, които всеки носи в себе си.
- Втори модул - как да възпитаваме, обучаваме, работим с децата, така че те да растат по-способни, да идентифицират стереотипно мислене и преодоляват предразсъдъците.
В резултат на обучението, родителите ще натрупат знания и умения, които ще приложат в следващата част от дейността. Щще бъде сформирана 1 група от 20 участника, които ще се обучават в 2 модула по 6 дни всеки модул.
„Родителските ателиета“ са насочени към позитивно родителство или как родителите да подкрепят децата си при включването им в училище. В рамките на Родителските ателиета ще се насърчи творчеството и креативността на родители и ученици, като по този начин мотивирано е включването на родителите в учебния процес на децата им. Ателиетата ще бъдат насочени към изработване на книжки и формиране на умения за разказване на истории. Целта е участниците да осъзнаят важността на четенето сред децата и как подбираме книгите, които четем с деца, или тези, които препоръчваме на децата да четат. За съжаление повечето родители от целевата група нямат навик да четат на децата си и не притежават книги вкъщи. Актът на създаване на книга (дори и с родителите, които не могат да четат) е овластяващ и мотивиращ, изборът на тема, изразни средства и най-вече времето прекарано заедно дете-родител ще убеди родителите, че е важно да се четат и разказват истории, тъй като се обогатява речниковия запас от думи, изразяването, логичното мислене, въображението и креативността. В резултат на тази дейност родителите ще повишат ангажираността си към образователния процес.
Ще бъдат реализирани и съвместни работилници за ученици 1 - 7 клас с техните родители и едни път месечно.
3 групи по 10 участника ученици 1 – 7 клас, всяка група по 9 занимания и група родители (30 участника). |
20 181.51
|
17 318.65
|
Преодоляване на негативни обществени нагласи, основани на етнически произход и културна идентичност (включително чрез провеждане на информационни кампании, насочени към недопускане на дискриминация, основана на раса, етнически произход или религиозна принадлежност): Дейността включва организация и провеждане на "Ателиета по толерантност".
Всеки човек е уникален, достоен и ценен колкото всеки друг, и има право да живее според своите ценности, обичаи и установени правила на поведение. Училищното образование може да играе ключова роля в преодоляването на исторически наслоените негативните нагласи към човешките различия.
Стереотипите и нагласите се препредават и подсилват от обществото около нас и често се утвърждават от институциите, включително образователните. За създаването на по-справедливи общества, където разнообразието се оценява, уважава и защитава, трябва да се научим не само да разпознаваме предразсъдъците, но и да променим начина, по който се отнасяме един към друг, тази промяна трябва да се разпространи до всички нива на обществото и колкото се може по-рано.
Дейността обхваща организацията и реализацията на "Ателиета по толерантност" и провеждане на занимания, включващи интерактивни игри, практически казуси за развиване и утвърждаване на отношения на търпимост, толерантност и взаимопомощ в училищна и извънучилищна среда.
Планираната дейност по проекта е свързана с обучението на учениците в дух на толерантност, в умения по-добре да изразяват и разбират различните гледни точки, в способности да преговарят и да създават отношения на доверие, както и да проявяват съпричастност и емпатия към другите. Участниците в ателиетата ще се включат в дейности, чрез които ще станат по-отговорни граждани, които ценят многообразието и уважават различните; ще се научат да живеят в един свят, основан на сътрудничество, висока самооценка, почтеност и интеркултурна комуникация.
Участниците в ателиетата ще се включат в дейности, чрез които ще станат по-отговорни граждани, които ценят многообразието и уважават различията, да осъзнават идентичността си и културата или етноса, от който произхождат. В голяма степен маргинализацията на една група се дължи на интернализирано потисничество и приемане на ролята на губещ, зависимост и неспособност за вземане на решения за живота си.
Планирана е работа с деца от ОУ „Св. Св. Кирил и Методий“ веднъж месечно.
Ще се формират две групи по 24 деца, за които ще бъдат осигурени материали за работа.
След приключване на заниманията /по 9 броя/ ще бъде подготвена изложба с материали на тема "Толерантност", подготвени от участниците в ателиетата. По този начин повече представители на мнозинството ще се запознаят с изразеното мнение на участниците в дейността и ще повишат чувствителността си по темата толерантност и приемане на многообразието. |
6 216.08
|
6 213.44
|
Насърчаване участието на родителите в образователния процес: Дейността обхваща организирането на кампании - за повишаване на здравната култура, беседи, лекции и игри сред подрастващите и техните родители, с цел сформиране на модел за здравословно хранене.
Инициативите, които обхваща дейността, включват работа с ромските семейства на теми, свързани с ползите и необходимостта от здравословно хранене. Запознаване с полезни храни и продукти, представени по интересен, интерактивен начин. Тематичните занимания с деца ще повишат техните знания и умения чрез ролеви игри, интересни презентации, въпросници и демонстрации. Друга част от дейността са workskop с родители и заключително кулинарно шоу с демонстрация, което ще се проведе извън училище с участието на деца и родители. Дейността включва разработване на програма за работа с децата и родителите - 9 занимания с деца, около 24 ученица от 1-4 клас и 20 родители. Дейността ще приключи с Кулинарно шоу за представяне на резултатите от процеса на учене. На шоуто ще бъдат представени здравословни рецепти, приготвени от родителите и децата от ОУ "Св. СВ. Кирил и Методий". В рамките на събитието, децата ще имат възможност, заедно със своите родители, да вземат участие в редица отборни игри на тема здравословно хранене, да представят своите рецепти, научени по време на обученията и ще могат да приложат наученото на практика.
След приключване на дейността, участниците ще притежават трайни познания в областта на здравословното хранене, които ще прилагат и в бъдеще.
Настоящата дейност ще надгради извънкласната форма на работа "Здровословен начин на живот", която се провежда с учениците от 2 клас на територията на училището, чиято форма е в теоритичен формат, а настоящата дейност ще се провежда под формата на практически занимания. Това ще осигури повишаване на нивото на здравните и социални компетентности на всички участници.
|
3 118.71
|
2 486.23
|