Организация, управление и отчитане на проектните дейности: Дейността цели сформирането на екип за реализация и отчитане на проекта, създаване и прилагане на ефективни процедури за управление на дейностите.
Дейността включва:
1.1. Сформиране на екип за организация и управление на проекта в състав: Ръководител проект, координатор, счетоводител и експерт обществени поръчки. Екипът ще отговаря за цялостната организация, координация и отчитане на дейностите.
1.2. Избор и назначаване на преподаватели от детските градини и подготвителните групи в училище за допълнителни занимания по български език; Избор и назначаване на специалисти от детските градини и подготвителните групи в училище за допълнителни занимания за развиване на културната идентичност на децата от етническите малцинства; Наемане на експертен екип от психолози, работещи с деца и родители.
1.3. Подготовка на работни задания или длъжностни характеристики в зависимост от спецификата на трудово-правните отношения.
1.4. Подписване на договори.
1.5. Изготвяне на детайлизиран времеви график за изпълнението на проекта.
1.6. Изготвяне на тримесечен график за разходване на средствата.
1.7. Провеждане на екипни срещи при необходимост /не по-малко от 12/.
1.8. Подготовка и провеждане на процедури за избор на изпълнители.
1.9. Подготовка на необходимия набор от документи за изпълнението и отчитането на проекта. |
35 556.00
|
32 958.06
|
Допълнително обучение по български език на деца, за които българският език не е майчин: Дейност 2 цели подпомагане овладяването на българския език от 5 и 6-годишните деца от ромски и турски произход. Дейността ще се реализира през целия период на проекта, стартирайки от третия месец.
На територията на Община Созопол живеят компактни групи ромско население. Те са съсредоточени в селата Крушевец, Равадиново, Росен, Равна гора и Зидарово. Около 78% от децата, посещаващи детските учебни заведения в тези селища са от ромски произход. Ограничените възможности за комуникация извън общността, ползването на ромски език в ежедневното общуване в семействата, допринасят за слабото владеене на българския език. Това означава неравностоен старт за учебни постижения в сравнение с техните връстници и е предпоставка за ранно отпадане от училище.
Основните форми за реализиране на дейността са допълнителните занимания по български език в рамките на учебната година и летните групи по време на лятната ваканция. Дейността се провежда в 1 ОДЗ, 4 ЦДГ и 1 училище с подготвителна група на територията на Община Созопол. Общия брой групи за изучаване на българския език през учебната година са 7. Броя на летните групи са също 7 в същите учебни заведения. Всички учебни заведения са партньори по настоящия проект.
Заниманията, които се провеждат с децата са с практическа насоченост, с развлекателни и игрови моменти. В допълнителните занимания се включват всички деца от последната група в ЦДГ и подготвителните групи, а не само децата от етническите малцинства. Това ще позволи общуването между деца на същата възраст от мнозинството , което носи много позитивни емоции и бързо развитие на комуникативните умения.
В края на всяка учебна година се провеждат тестове за училищна готовност. Резултатите от тази част на теста, където се замерва владеенето на български език отчитат усвоените знания и умения на децата да ползват граматически правилен български език.
В рамките на проекта се използват и средствата на театралното изкуство за деца - куклен театър, чрез които се цели обогатяване на речника, впечатленията за света и преживяванията на децата. Обичайната среда на живот на децата от ромски произход е бедна на впечатления и стимули за развитие. Театърът е източник на силно емоционално преживяване, обогатяващо езиковата култура и представите за света. За децата от маргинализираните групи е и мотивиращо средство за учене и постижения.
Предвиждат се 5 посещения на куклени театрални постановки. Общия брой деца, които ще посетят постановките е 1490.
Реализацията на дейност 2 съдейства за постигане хоризонталния принцип на Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж" - "Равни възможности и недопускане на дискриминация", чрез преодоляване на една от често срещаните причини за дискриминация - невладеенето на българския език.
Дейността допринася и за реализиране на принципа "Равенство между половете" , тъй като децата се включват в нея без значение дали са момчета или момичета. |
61 826.00
|
60 631.57
|
Осигуряване на психологическа подкрепа за децата в неравностойно положение: Дейността цели осигуряването на специализирана психологическа помощ за децата, които се намират в ситуация на риск - с обучителни затруднения, застрашени от отпадане от образователната система; с интелектуален дефицит, емоционални и поведенчески проблеми; живеещи в семейства с неглижиране, насилие и злоупотреба, в среда, бедна на стимули за развитие на потенциала им, с недостатъчна грижа и присъствие на родителите в живота и възпитанието на детето.
Дейността включва следните форми на подкрепа:
1. Индивидуално психологическо консултиране на деца
2. Индивидуално консултиране на родители за повишаване на родителския капацитет и усвояване на подходи за справяне с проблемно поведение с децата у дома.
3. Групов тренинг с 5-6 г. деца за усвояване на умения за общуване
4. Диагностика на училищна готовност на 6 г. деца
5. Идентифициране на деца, нуждаещи се от ресурсно подпомагане и изготвяне на становища и оценки за явяване пред ЕКПО.
Дейността се възлага на партньора по настоящия проект Сдружение "Равновесие", който има ангажимента да осигури кадровия ресурс и методологията за изпълнението на дейността.
В дейност 3 се реализира хоризонталния принцип на Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж" - "Равни възможности и недопускане на дискриминация", като няма да позволим дискриминация основана на пол, раса, етническа принадлежност, социален произход, език, религия, сексуална ориентация и тип увреждане или дефицит. Ще се осъществява и принципа "Равенство между половете" като същевременно педагозите ще бъдат подкрепяни към разбиране на спецификата на поведението на момчетата и момичетата, продиктувано от половите роли, усвоявани в семейството. |
28 281.00
|
27 421.24
|
Подобряване на образователната среда в 8 детски учебни заведения и 2 подготвителни групи в община Созопол: Образователната среда, в която се обучават децата от детските учебни заведения на територията на община Созопол се нуждае от обновяване и модернизиране. Общината осигурява материалните условия за нормален образователния процес според нормативните изисквания, но те са недостатъчни за целите на планираните по настоящия проект дейности. Осигуряването на техническо оборудване, материали и консумативи за допълнителните занимания по български език и творчески дейности са необходимо условие за ефективното им провеждане. Всички планирани материали са пряко свързани с планираните дейности на клубовете за творчески занимания и спорт, както и на групите за подобряване владеенето на българския език. |
42 460.00
|
35 767.40
|
Дейности, насочени към съхраняване и развитие на културната идентичност на децата от етническите малцинства и техните връстници в мултикултурна среда: Всеки етнос добавя своя уникален колорит към общото национално културно богатство. На територията на община Созопол живеят представители на български, ромски, турски и руски етнос. Около 43 % от децата, посещаващи детските градини и подготвителни групи в общината са с ромска и турска етническа принадлежност. Всяко от 10-те учебни заведения, партньори по настоящия проект е място за общуване на деца от две или три етнически групи.
Планираните дейности за съхраняване и развиване на културната идентичност са възможност за опознаване на различията и възпитаване в дух на толерантност. Те ще подкрепят изявата на уникалността на всяка етническа група, както и сближаването между тях и усещането за национална общност.
Дейността е насочена към изследване, откриване, пресъздаване и представяне на произведения от танцовото, музикално, приложно изкуство, театъра и кулинарията на различните етноси.
Дейността включва:
1. Занимания по музикално и танцово изкуство - 4 клуба в 3 детски градини и 1 подготвителна група
2. Занимания по приложно изкуство - 9 клуба в 7 детски градини и 2 подготвителни групи
3. Занимания по театър - 6 клуба в 5 детски градини и 1 подготвителна група
4. Занимания по кулинария - 2 клуба, в 1 детска градина и 1 подготвителна група
5. Занимания по спорт - 6 клуба, в 4 детски градини и 2 подготвителни групи
В рамките на проекта общо ще бъдат организирани 27 клуба в 10-те учебни заведения, партньори по проекта.
Дейността е в съгласие с принципа "Устойчиво развитие" чрез социалното включване на деца и семейства от маргинализираните групи и развиване на културната идентичност на малцинствените групи. Дейността подкрепя устойчивото развитие в социален аспект – създаване на равностойни стандарти за качество на живот и задоволяване на основните потребности на всички хора, независимо от техния социален и семеен статус и етнически произход. Планирането и изпълнението на дейностите ще бъде съобразено с разумното управление на природните ресурси, енергийната ефективност и опазването на природната среда. Чрез творческите дейности, включени в проекта ще се осигури развиване на индивидуалния потенциал на всяко дете и по този начин ще се подкрепи бъдещото му пълноценно включване в трудовия и социален живот. Това е в съгласие с хоризонталния принцип "Равни възможности и недопускане на дискриминация". Дейността е съобразена с принципа "Равенство между половете", включвайки деца и родители от двата пола. Критериите за включване в дейността са съобразени с нуждите на целевите групи, такива като мотивиране или изява на способностите, независимо от половата принадлежност. |
145 384.00
|
133 803.04
|
Насърчаване участието на родителите във възпитателния процес: Дейността цели приобщаването на родителите от целевата група към образователния процес на децата им. Доброто образование не заема приоритетно място в ценностната система на ромите, което е една от причините за ранното отпадане от училище и ниската степен на образованост в тази общност. Считаме, че е необходимо да се направят специални усилия за привличането на родителите към образователния процес и промяна на нагласите им в посока признаване ценността на образованието за успешната социална реализация на децата. Дейността предвижда участието на родителите в допълнителните занимания по интереси в детските градини и ПДГ - театър, кулинария, приложни дейности, спорт, музика и танци, както и специално организирани дейности, целящи подобряването на родителския капацитет и мотивирането на родителите за редовно посещаване на детската градина и ПДГ от техните деца. Очаквания резултат от дейността е постигане на 100% посещаемост на децата, подлежащи на предучилищно обучение.
Дейността включва следните поддейности:
1. Участие на родителите в клубовете за допълнителни занимания, развиващи културната идентичност на децата от етническите малцинства;
Родителите са на възраст, в която културните традиции на етноса са вече добре усвоени и се прилагат в ежедневния бит. Те са експертите по отношение на уникалните обичаи, изкуства, традиции на отделните общности. Дейността предвижда използването на тази експертност чрез прякото участие на родителите в пресъздаването на автентичните традиции в допълнителните занимания по музика, театър, приложни изкуства, спорт и кулинария и представянето им пред по-широка публика.
2. Училище за родители, което има за цел да повиши родителския капацитет на родителите от целевата група по теми, свързани със здравето, общуването, уменията за решаване на конфликти в семейството и др. Училището за родители ще се провежда по предварително създадена програма. Води се от двамата психолози, експерти на Сдружение "Равновесие", ангажирани и в дейността Психологическа подкрепа за деца в неравностойно положение.
3. Изнесени тридневни обучения за родители, в които ще се включват по 28 родители ежегодно.
Изнесените обучения са форма за интензивно въздействие и общуване между родителите от различни етнически групи и целят повишаването на родителския капацитет, уменията за общуване с децата в семейството, формирането на нагласи и ценности. Очакван допълнителен резултат от обученията е сближаване и подобрена толерантност между представителите на различните етноси.
4. Индивидуално психологическо консултиране на родители от уязвими семейства, възпрепятстващи децата от редовно посещение на подготвителните групи;
Извършва се по заявка от страна на родителите, педагозите или ръководството на учебните заведения. Дейността се осигурява с методическия и кадрови ресурс на Сдружение "Равновесие". Осъществява се от двама психолози- експерти от сдружението.
5. Насърчаване на родителите на децата от 3 до 7 години да участват в общностите събития, подкрепящи образователната интеграция и етническата толерантност.
Дейността е съобразена с принципа "Устойчиво развитие" чрез социалното включване на родителите от маргинализираните групи и повишаване качеството им на живот, вкл. функционирането им като родители. Проектът планира психологическа подкрепа за семействата, дейности за мотивиране на родителите да участват в образователния процес, както и да приемат ценността на образованието за успешната социална реализация на децата им. Осигуряването на равен старт в живота на децата от маргинализираните групи и успешната им социализация е гаранция за недопускането на дискриминативно отношение към тях. Това е в съгласие с хоризонталния принцип "Равни възможности и недопускане на дискриминация". Дейността е съобразена с принципа "Равенство между половете", включвайки родители от двата пола. |
29 089.00
|
24 793.44
|
Утвърждаване на атмосфера на толерантност и междукултурно сближаване между различните етнически групи на територията на община Созопол: Целите на дейността са утвърждаване на атмосфера на толерантност и междукултурно опознаване в учебните заведения и общността; изява на творческите клубове по проекта; популяризиране сред широката общественост на идеята за междукултурно опознаване и толерантност.
Основен проблем на етническите малцинства е изолираността и предразсъдъците от страна на обществото спрямо тях, съществуващата негативната представа за членовете на малцинствата. Рядко се създават възможности за положителна изява на ценностите в културата, историята, изкуството или нравите и бита на етносите. Това е проблем не само на самия етнос, а на обществото като цяло, което отхвърляйки една своя част, я превръща в рисков елемент.
Дейността е отговор на нуждата от позитивна изява на членовете на етническите малцинства, от демонстрация на богатството и многообразието на културите, към които принадлежат.
В рамките на дейността ще бъдат организирани ежегодно следните събития на ниво учебно заведение, местна общност и община:
1. Коледа и Банго Васил - декември-януари.
2. Баба Марта - изработване на мартеници, конкурс, благотворителен базар- март
3. Празник на буквите - май
4. Общински фестивал "Созополис" - май
5. Празник на детето - 1 юни
6. Общински фестивал "Радост на брега" - юни
7. Заключителен Фестивал на етносите - в края на проекта, който ще включи изяви на всички клубове по проекта.
Всяко от тези събития ще даде възможност за изяви на клубовете Музика и Танци, Театър, Приложни изкуства, Спорт, Кулинария. В събитията ще бъдат въвлечени родителите на децата от целевите групи, както при подготовката, така и при сценичната изява. Очакван резултат от дейността е децата и родителите да опознаят културните, исторически, фолклорни традиции на различните етноси, което да създаде нагласи за сближаване и толерантност. Публичността на събитията предполага включеност на общността като цяло и по този начин промяна на съществуващите нагласи и предразсъдъци.
Дейността прилага принципа "Устойчиво развитие" чрез социалното включване на деца и семейства от маргинализираните групи и развиване на културната идентичност на малцинствените групи. Дейността подкрепя устойчивото развитие в социален аспект – създаване на равностойни стандарти за качество на живот и задоволяване на основните потребности на всички хора, независимо от техния социален и семеен статус и етнически произход. Чрез събитията, създаващи атмосфера на толерантност и междукултурно сближаване, включени в проекта ще се осигури изява на индивидуалния потенциал на всяко дете и по този начин ще се подкрепи бъдещото му пълноценно включване в трудовия и социален живот. Това е в съгласие с хоризонталния принцип "Равни възможности и недопускане на дискриминация". Дейността е съобразена с принципа "Равенство между половете", включвайки деца и родители от двата пола. Включването в дейността се определя от талантите и способностите на децата, независимо от половата принадлежност. |
10 140.00
|
10 825.92
|
Разработване и приемане на общински годишни планове за действие в съответствие с областната стратегия за интегриране на ромите и общински план за действие за периода 2015-2017 г. : Планът за действие на община Созопол 2015-2017 г. е разработен като отворен документ, който се актуализира, допълва и изменя и е съобразен със заложените приоритети в приетия от Общински съвет Созопол с Решение 1059 от 28.11.2014 година Общински план за развитие на община Созопол за периода 2014-2020 година. В Приоритет 3: Повишаване качеството на живот, насърчаване на социалното включване, развитие на човешките ресурси и административния капацитет усилията са насочени към повишаване стандарта на живот на населението и развитие на човешкия потенциал, вкл. населението от малцинствен произход. В Приоритет І - Образование, общинския план за действие се фокусира върху няколко цели- обхващане на всички деца, подлежащи на предучилищно и училищно обучение, включване на родителите в образователния процес и квалификация на педагогическия персонал.
В рамките на дейността по проекта се разработва годишен план за действие с приоритети в областта на предучилищното образование и конкретни дейности в подкрепа на овладяването на българския език от децата от ромски и турски произход за осигуряване на равен старт в училище; творчески занимания за съхраняване и развитие на културната идентичност; включване на родителите в образователния процес; подкрепа за сближаване и общностна толерантност между представителите на различните етнически групи. |
0.00
|
0.00
|
Информиране и публичност: Дейността цели популяризиране на целите на проекта и на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж”, както и на финансовия принос на Европейския съюз; популяризиране на постигнатите по проекта резултати и формиране на общностна толерантност към различните етноси.
Предвидените по проекта дейности за публичност и информиране включват:
1. Провеждане на пресконференция за обявяване началото на проекта
2. Подготовка и разпространение на информационна брошура в тираж 1000 копия, предназначена за родителите и за популяризиране целите на проекта и Оперативната програма и финансовия принос на ЕС;
3. Изготвяне на постоянни информационни табели за детските градини и училища, партньори по проекта;
4. Изработване на тениски, моливи, химикалки, гривни с логото на програмата за децата, участващи в проекта и родителите, участници в обученията.
5. Публикации в местна и регионална преса – 6 броя;
6. Периодични публикации на интернет страниците на кандидата и партньорите на информация за напредъка на проекта. |
3 480.00
|
2 820.00
|