Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 57 343 дървета
English

Програма: Възобновяема енергия, енергийна ефективност, енергийна сигурност

Район за планиране: Всички

Описание

Проектното предложение цели подобряване на условията за равен достъп до образование и обучение на децата от етническите малцинства в община Момчилград и тяхната успешна ранна социализация и личностна реализация. В дългосрочен аспект целта е да се внедри един успешен модел за интеграция на деца от маргинализирани и изолирани групи в образователната система от най-ранна възраст.

Предвидените дейности са: Организация и управление на проекта; Работа с родители от етническите малцинства, които възпрепятстват децата си подлежащи на задължителна предучилищна подготовка от редовно посещаване на детска градина; „Малкото училище – голямото начало“; Подобряване на образователната среда; Допълнително обучение по български език за деца, за които българският не е майчин; Създаване на ателиета за съхраняване и развиване на културната идентичност; Мултикултурен обмен; Насърчаване участието на родителите във възпитателния процес; Информиране и публичност.

Проектът е насочен към постигане на следните резултати:
•	Подобрена образователната среда в детските градини чрез въвеждане на обучение по социални умения, създаване на условия за активно спортуване на децата и доставка на образователни продукти, оборудване и пособия отговарящи на съвременните тенденции за обучение
•	Осигурени условия за успешно социално включване и интеграция на деца от етническите малцинства
•	Създадени предпоставки за преодоляване на словесните трудности още в най-ранна възраст
•	Насърчено участието на деца и родители в образователния процес
•	Засилена мотивация на родителите от етническите малцинства да записват децата си в детска градина от най-ранна възраст, както и да не възпрепятстват децата си подлежащи на задължителна предучилищна подготовка от редовно посещаване на детска градина
•	Повишена информираност на целевите групи за ролята на образованието в цялостния процес за успешно развитие на децата

Проектът е с продължителност 24 месеца
Обща стойност: 499 986 лева
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Организация и управление на проекта (дейността ще бъде реализирана чрез: сформиране на екип от 5-ма експерта с необходимата професионална квалификация и опит): След подписването на договор за безвъзмездна финансова помощ, община Момчилград ще сформира екип, който да ръководи правилното и навременно изпълнение на предвидените дейности по проекта. Планирани са следните експерти – 1 Ръководител проект, 1 Технически сътрудник, 1 Администратор на проекта, 1 Счетоводител, 1 Експерт обществени поръчки. За успешното проследяване на предвидените дейности ръководителят на проекта ще изготви списък от индикатори за успех, които ще бъдат прикрепени към всяка дейност. Те ще служат като средство за по-ефективен и ефикасен контрол, както и като средство за ранно предупреждение, т.нар. “early warning”, с цел недоспускане на евентуално забавяне или пропуски при изпълнение на дейностите по договора. Индикаторите за успех ще бъдат съставени в съответствие с принципите на Метода на Логическата матрица (използван за оценка от Европейската комисия). Екипът и партньорите по проекта ще съгласуват списък с индикатори за ефективност на изпълнението, като част от системата за мониторинг и контрол върху своевременното и коректно изпълнение на договора и маркирани желаните резултати от изпълнението на всяка дейност, връзките и зависимостите между тях, времевите и финансови ресурси. Ще се заложат критичните точки, от които зависи поетапното и безпроблемно изпълнение на всяка дейност. Всяка точка ще бъде обвързана и с план за действие при критична ситуация. По този начин ще се гарантира успешното изпълнение на договора дори и при възникване на непредвидени проблеми и ситуации. Ще бъдат разработени и персонални графици и планове на всеки експерт от екипа с описани техните задачи, отговорности, начин на комуникация, съподичненост, времеви графици и др. За оптимизиране на комуникацията между отделните експерти и осигуряване на координация и тясно сътрудничество между екипа по управление и партньорите по проекта, ще бъде разработена и приета вътрешна комуникационна стратегия, в която ще бъдат дефинирани различни комуникационни канали, възможности за осъществяване на качествен и бърз трансфер на информация и минимизиране на рисковете от загуба на такава. Ще бъде разработена и специализирана система за мониторинг и контрол върху своевременното и коректно изпълнение на дейностите, предвидени в договора, на база на предварително дефинираните индикатори за ефективност на изпълнението. Съвкупността от така предложените и описани по-горе характеристики на подхода ще осигурят възможност за: • прецизно планиране на дейности, задачи, ресурси; • ежедневно следене на задачите по критичния път; • актуализация на състоянието на изпълнение на договора веднъж седмично, а края/началото на конкретна задача/дейност – в момента на настъпване; • редовни анотации за състоянието на изпълнението на всяка задача/дейност; • използване на общият резерв от време; • гарантиране на успешното и качествено изпълнение на всяка дейност. 49 997.00 49 318.18
Подкрепа за семейства от уязвими етнически малцинства – подготвителен етап (дейността ще бъде реализирана чрез: организиране и провеждане на работни срещи за определяне на местни действащи лица – медиатори): Обосновка: Маргинализираните общности са затворени общества, в които повечето участници са ниско образовани и квалифицирани. Тяхното ниво на възприятия за ролята на образованието като фактор за личностно развитие и успешна реализация в живота е много ниско, което се пренася и върху децата им – родителите не полагат никакви усилия и грижи да мотивират и стимулират децата да посещават образователните институции. Изключително важно е да се работи с тези родители по отношение на повишаване на тяхната информираност и промяна на нагласата им към образователния процес. Факт е обаче, че ромските общности и ниско образованите родители от малцинствени етноси нямат доверие на хора, които не са от тяхното общество, което затруднява комуникацията с тях и не се постига необходимият ефект на убеждение. Поради тази причина ние предвиждаме сформирането на екип от медиатори – представители на тези уязвими групи, който екип да разботи активно с родителите, които спират децата си от редовно ходене на детска градина или въобще не ги записват в градините. Описание: Партньорите по проекта ще организират и проведат срещи с активни родители от ромски произход, както и с такива в неравностойно положение от търското етническо малцинство, чиито деца вече посещават детска градина. Ще бъдат избрани 7 медиатора, които да работят с ромските семейства, както и с тези от уязвимите социални групи. Медиаторите ще бъдат запознати по-професионално с ролята на детските градини в процеса на цялостното възпитание и образование на децата, с ползите от ранно записване в детските градини, както и с други въпроси, които биха им помогнали в тяхната последваща работа с родителите от целевите групи по проекта. Етапи на реализация: 1. Организиране и провеждане на работни срещи с активни и с прогресивно мислене родители (2-ри месец) 2. Определяне на медиаторите във всяко населено място (3-ти месец) 0.00 0.00
Работа с родителите от уязвими семейства и семейства в неравностойна ситуация от етническите малцинства, които възпрепятстват децата си подлежащи на задължителна предучилищна подготовка от редовно посещаване на детска градина (дейността ще бъде реализирана чрез: Организиране и провеждане на уъркшопи с родителите от уязвимите етнически малцинства и семействата в неравностойно положение): Обосновка: Ромските семейства, както и тези с ниска степен на образование от други малцинствени етноси, които в района на общината (най-вече в селата) са не малко, не винаги разбират значението на изграждането на една добра образователна основа за децата си, и по този начин децата от подготвителните групи доста често отсъстват от детска градина, нито пък получават стимулиране и насърчаване в домовете си за активно присъствие. Така че, когато тези деца отидат в първи клас, те вече са в неравностойно положение в сравнение с останалите. С новите промени в закона, които обвързват изплащането на детските с посещение на 6 годишните в детска градина, проблемът със записването на деца от уязвими семейства в подготвителна група може да се каже, че е решен. Но всъщност това е само частично, защото практиката показва, че ромите и семействата в неравностойна ситуация записват децата си, за да могат да се снабдят с необходимите докуементи за социалното, а след това децата отсъстват с месеци от градината. Тази дейност е планирана именно с цел елиминиране на тези проблеми, както и подобряване на информираността на уязвимите групи по отношение на ролята на образованието за успешното развитие и социализация на децата им. Описание: Ще бъдат организирани четири уъркшопа с родителите, които възпрепятстват децата си подлежащи на задължителна предучилищна подготовка от редовно посещаване на детска градина или децата им не са записани в подготвителните групи на детските градини. С тези родители ще работят специално избраните медиатори определени в рамките на Дейност 2. Ще се работи в посока да се идентифицират проблемите и ограниченията водещи до отсъствието на техните деца от детска градина. В рамките на уъкшопите ще бъдат проведени лекции за ролята на семейството при възпитание и стимулиране на децата към обучение и ще се мотивират родителите за включване в цялостния процес – посещения на открити уроци, в дейността на ателиетата, в мероприятията организирани от детските градини. Основната цел ще бъде образованост по отношение на ползите и предимствата за децата на тези семейства, като бъдещи професионалисти и лидери. За тази цел медиаторите ще работят със семействата през цялата година като им оказват различна подкрепа – ще посещават домовете и ще изградждат доверие както със семействата, така и с децата. Тези домашни посещения ще се фокусират върху наставничество на родителите да ценят образованието. Ще се обяснява, че ромите и бедните не са аутсайдери защото са от друг етнос, а защото нямат образование и осъзнаването на този факт е първата стъпка към разбиране на ролята на образованието и приемането на ученето като най-полезното нещо за техните деца. Така постепенно чрез изграждане на доверие и взаимно уважение ще се променят нагласите на членове на семейството към образованието на децата им. Медиаторите избрани в рамките на изпълнението на предишната дейност ще продължат да работят индивидуално с родителите на децата и след уъркшопите до постигане на 100% успеваемост на записване на всички подлежащи на задължителна предучилищна подготовка деца, както и за тотално елиминиране на предпоставките водещи до нередовно посещаване на детска градина. Медиаторите ще работят и в тясно сътрудничество с детските градини, за да дават обратна връзка, ако някъде се наблюдават проблеми и от какво естество са и заедно ще се търсят средства за решаване на проблемите. Етапи на реализация: 1. Подготовка на документацията на публичната покана за избор на Изпълнител за организиране и провеждане на публични събития съгласно изискванията на ЗОП и публикуване на поканата (1-ви месец); 2. Избор на изпълнител (2-ри месец); 3. Сключване на договори с Изпълнителите (3-ти месец); 4. Планиране и провеждане на уъркшопите (4-ти месец) 5. Продължаваща работа на медиаторите с родителите (от 4-ти до 7-ми месец); 6. Отчитане на изпълнението на дейността (8-ми месец) 9 363.20 9 916.91
„Малкото училище – голямото начало“ - подкрепа за семейства от уязвими етнически малцинства и семейства в неравностойно положение за обучение на децата им в детски градини от 3-годишна възраст (дейността ще бъде реализирана чрез: Организиране и провеждане на семинари и „час по включване“ за родителите и децата от уязвимите групи във всяка детска градина от целевите): Обосновка: Ромската общност, както и социално слабите семейства в общината са неграмотни или имат ниска степен на образование. По този начин, повечето родители не разбират дългосрочните ползи от образованието и не са в състояние да осигурят подкрепата на децата си за включването им в образователната система от най-ранна възраст. Много често, поради финансови затруднения, родителите насърчават децата си даже да не ходят на детска градина. Една от насоките на ЕС в контекста на интеграцията на маргинализираните общности е всички държави и отговорни институции да полагат усилия да се започне интеграция на децата на тези семейства възможно най-рано, още в детската градина, като важна предпоставка за създаването на равни възможности. Изследване на Съюза показва, че ромските деца на възраст 5-6 години значително изостават от тези от неромски произход в познавателните резултати, но тези, които са посещавали детска градина се представят по-добре и продължават своето образование нагоре без да прекъсват. Затова целта е да се интегрират всички деца от най-ранна възраст в детските градини с оглед ранната им социализация, изграждане на навици и усвояване на знания. Описание: Ще бъдат организирани четири семинара с родители на деца, които са навършили 3 години и е препоръчително да се запишат в детските градини. С тези родители ще работят специално квалифицирани психолози и медиаторите определени в рамките на Дейност 2 и 3. На родителите ще бъдат разяснени: ползите от това децата им да бъдат интегрирани в образователна среда още от най-ранна възраст; защо са важни включването на детето на нови места, контактите с други деца и хора, придобиването на навици и режим, овладяването на игри и знания и, че изкуството на общуването, което се гради от най-малък в голяма степен определя целия човешки живот. Родителите ще бъдат поканени да посетят детските градини заедно с децата си и да се запознаят с живота и дейността на съответната градина, с учителите, с условията и обучителните програми, с другите деца. Медиаторите ще работят с тези семейства през цялата година както в посока мотивиране на включването на децата на тези, които все още не са включени, така и в посока оказване на подкрепа, ако някой от родителите спре детето си да ходи на детска градина след определен момент. Те ще помагат и в посока осигуряване на безпроблемното въвеждане на билингвалните деца в детските градини и ще способстват за създаването на атмосфера на взаимно уважение, толерантност и разбирателство между представителите на различни етнически групи. Етапи на реализация: 1. Провеждане на встъпителна среща между екипите на Изпълнителя (за организиране и провеждане на публични събития) и Бенефициента, както и с експерта-психолог за планиране на провеждането на семинарите (5-ти месец); 2. Провеждане на семинарите (от 5-ти месец до 6-ти месец) 3. Продължаваща работа на медиаторите с родителите (от 6-ти до 7-ми месец; от 13-ти до 15-ти месец); 4. Отчитане на изпълнението на провеждането на семинарите (6-ти месец) 5. Отчитане на изпълнението на дейността (16-ти месец) 8 167.20 11 076.91
Подобряване на образователната среда в целевите детски градини (дейността ще бъде реализирана чрез: закупуване на материали, учебни пособия и помагала, учебна и специализирана литература, дидактически материали, спортни пособия, оборудване и обзавеждане за всяка детска градина според целите и нуждите; обучение по социални умения; провеждане на тестове за определяне на потенциала на всяко дете): Обосновка: Изграждане на добра образователна среда е модел, който включва три взаимосвързани елемента – 1. създаване на подходяща физическата среда за обучение и организиране на деня, насочена към нуждите на децата; 2. прилагане на иновативни подходи и стратегии за обучение, с цел провокиране на самостоятелното мислене и развиване на креативността и любознателността у децата; 3. педагози готови не просто да преподават, а да менторстват децата в обучителния процес по увлекателен начин и да им помагат да бъдат пълноценни личности. За тази цел е необходимо стаите в детските градини да осигуряват всички необходими инструменти за учене и забавление на децата по развлекателен и нагледен начин, за да се повиши тяхната мотивация да ходят на градина и да се обучават, да се създадат условия за ефективно протичане на обучителния процес и активно взаимодействие между учители и деца. В момента дидактическите и нагледни материали в детските градини са остарели и не отговарят на съвременните тенденции и изисквания за обучение. Повечето от детските градини имат физкултурни салони, но те са празни и не се използват, защото не са оборудване. А спортните активности са от жизненоважно значение за цялостното развитие на децата и имат положително въздействие върху тяхното физическо, социално и емоционално здраве. Не на последно място, изключително полезно е днешните деца да преминават обучение по социални умения. Целта е личностно развитие от най-ранна възраст и възпитаване на по-социални и уверени, готови да разбират и приемат другите с толерантност деца. Редица изследвания сочат, че при децата със слаби социални умения има риск за потенциални проблеми в развитието в детска градина или училище, а при по-агресивните деца съществува и риск за развиване на по-сериозни проблеми през детството. Описание: В детските градини ще бъдат доставени различни образователни продукти, дидактически материали, специализирана учебна литература и помагала, оборудване, обзавеждане и спортни пособия. Това ще помогне да се създаде една привлекателна среда за по-ефективно обучение на децата и за повишаване на тяхната мотивация за присъствие и участие в образователния процес. Всички деца ще преминат специални тестове за определяне на тяхното емоционално състояние, оценка на потенциала за развитие, заложби, таланти и насоки за ориентиране. По този начин учителите ще могат да ориентират обучението към индивидуалните потребности и заложби на всяко дете и така да отговорят на съвременните и национални стратегии за новите подходи в образованието. Ще бъде проведено обучение по социални умения във всички групи в детските градини. Обучението ще се води чрез ролеви игри и нагледни материали различни в зависимост от възрастта на децата, по иновативна световна методика включваща няколо ключови модула: • Умения за учене - уменията за учене са основополагащи, защото децата, които могат да се саморегулират са по-способни да участват активно в образователния процес • Съпричастие - децата с високи нива на емпатия са склонни да бъдат по-малко агресивни, по-толерантни, по-социални • Управление на емоции - децата разбират и учат по-добре, когато има взаимодействие между емоции, мотивация и знание, затова те се нуждаят от балансиран набор от познавателни, социални и емоционални умения за постигане на положителни резултати • Приятелство и умения за разрешаване на конфликти – децата, които могат да решат конфликти с връстниците е по-малко вероятно да бъдат импулсивни или агресивни и са по-толерантни По този начин децата от предучилищните групи ще бъдат по-подготвени за училище – ще притежават умения за концентрация, внимание, контролиране на поведението си и управление на емоциите, умения за учене и целеполагане. Неща, които са от изключителна важност за днешните деца, които са по-активни, по-трудно задържат вниманието си и нямат изградени навици за учене. Ще бъде направен анализ на резултатите преди и след въвеждането на индивидуалния подход и обучението по социални умения. 188 019.64 207 486.46
Допълнително обучение по български език за деца, за които българският език не е майчин (дейността ще бъде реализирана чрез: провеждане на допълнителни часове по български език от квалифицирани педагози и доставка на консумативи и специализирани нагледни материали за билингвални деца): Обосновка: Ромските деца често не ходят на детска градина поради финансови причини и начин на живот, но и заради лошото им ниво на владеене на български език. Но колкото по-рано едно билингвално дете започне изучаването на книжовен български в страната, толкова са по-големи неговите шансове за успешна социализация и бъдеща реализация в училище. Точно обратното, след като не е започнало от най-ранна възраст да бъде заедно със своите връстници, детето се превръща в аутсайдер и през годините този процес се усложнява. Факт е, че за да бъде човек грамотен трябва да може да чете и да пише на родния си език. Ромските деца и децата от социално слаби семейства дори и да не посещават детска градина тръгват на училище (по-голямата част). Голям проблем обаче е това, че влизат в училище без да знаят български език – проблем както за учителите, така и за самите деца, които много скоро разбират, че не могат да комуникират с останалите, не разбират голяма част от съдържанието и това са първите фактори, които създават демотивация у детето, а от там и нежелание да ходи на училище. Целта на допълнителните часове по български език е да се елиминират тези пречки пред децата, които трудно говорят български, и да се преодолеят словесните трудности още в най-ранна възраст, за да не се чувстват после децата изолирани от останалата част от обществото. Освен това доброто владеене на български ще позволи на децата да придобият основни знания за литературата, познания за страната и културата на родната земя, което укрепва чуството за идентичност у детето и допринася за по-лесната му адаптация към условията на живот в нова среда. Не на последно място отличното владеене на роден език позволява по-лесното учене и усвояване на втори чужд език. Описание: Допълнителните часове по български ще бъдат по 1 час на седмица и ще се провеждат във всички групи в целевите детски градини само за децата, чийто майчин език не е български. Ще бъдат под формата на интерактивни игри, за да може децата по-лесно да усвояват материята. За най-малките ще се използват билингвални нагледни материали, за да могат децата по-лесно и бързо да научават новата лексика. Ще се работи в малки групи, защото е необходим индивидуален подход, а по този начин ще се създаде и увереност у децата, че се справят и постигат необходимите резултати. Обучението ще се води от педагози от детските градини, които ще разработят специални индивидуални планове за всяка група. Ще се следи за напредъка на децата чрез измервателни тестове. Етапи на реализация: 1. Сключване на договори с педагозите, които ще провеждат допълнителните часове по български език (4-ти месец) 2. Сформиране на групите с децата, на които българският език не е майчин (4-ти месец) 3. Провеждане на обучението (от 4-ти до 11-ти месец и от 15-ти до 23-ти месец) 4. Отчитане на дейността (12-ти месец и 24-ти месец) 38 852.80 21 937.19
Създаване на ателиета за съхраняване и развиване на културната идентичност (дейността ще бъде реализирана чрез: създаване на 7 различни ателиета и обучение на децата в тях; доставка на материали и консумативи за работата на ателиетата): Обосновка: Освен че поражда лично удовлетворение и е елемент на забавление (децата обичат да конструрират, моделират, майсторят, да играят, пеят и танцуват), творчеството съставлява основен източник на новаторство, което на свой ред се признава като една от основните движещи сили на устойчивото развитие на личности с богата и дълбока интелигентност и култура. Доказано е, че децата учат по-добре чрез „правене“. Освен това груповите занимания изграждат у децата умения за работа в екип, на изслушване и приемане на другия, на споделяне и хармонизиране. Изборът на ателиета в целевите детски градини се основава на форми, които от една страна ще доведат до обогатяване на знанията и уменията на децата, а от друга – ще разширяват възможностите за общуване, споделяне и себеизразяване. Използван е модел на добра практика – „Учене чрез формите на изкуството“. Доказано е, че запознаването с изкуството като цяло равива у децата критично и аналитично мислене, по-добри умения за излагане на разсъждения и аргументация, по-добри социални умения и толерантност към различията. Чрез работата си в ателиетата, ориентирани към различни изкуства, децата ще развият по-лесно умения, които да подобрят общуването с връстниците им от други общности. Целта на тези ателиета ще бъде да развием в децата един по-различен поглед към света, хората и културите в него, да изследват с радост и интерес, а не с критика различията, и да се стремят да разбират другия с любов. Описание: Във всяка детска градина ще бъдат сформирани ателиета, в които децата ще изследват културата и традициите на трите основни етноса през призмата на различни изкуства. Изборът във всяка детска градина и група ще бъде в зависимост от желанията и интересите на децата: Ателие „Сръчковци“ за най-малките – апликиране, конструиране, моделиране, работа с еко материали, рисуване чрез различни и занимателни техники. Ателие „Цвят и хармония“ за по-големи – работа с глина, с дърво, витражни техники, рисуване с нестандартни методи, като с ръце и шпатула и други. В апликации, колажи и картини децата ще пресъздават обичаите и традициите на общностите. Ателие „Вълшебни приказки“ – театърът е една от малкото форми на изкуство, която създава предпоставки за реализиране на устойчиви форми на комуникация и социализация. В ателието децата ще се учат да драматизират различни приказки, да съставят и изиграват свои. Ателие „Занаяти“ – децата ще изучават различни традиционни и ръчни техники характерни за отделните етноси - боядисване на вълна с растения, сух и мокър филц, тъкане, плетене, предене и др. Ателие „Ритми и звуци“ – децата ще разучават танци и изпълняват песни свързани с обичаи и традиции и характерни за различните етноси. По този начин взаимно ще се опознават и разбират по-добре. Ателие „Цветна градина“ – в часовете по градинарство и еко проекти ще се учим на отношение и любов към природата и нейното опазване. Ателие „Захарно петле“ – часове по готварство, където децата сами ще приготвят ястия. Целта освен да се забавляват ще бъде да създадем у децата правилно усещане и разбиране за храната, да им покажем какво на практика приемат в себе си и колко е важно правилното и здравословно хранене за тяхното здраве и развитие. Ще се приготвят и опитват ястия от националните кухни на различните етноси. Ателиетата ще могат да работят и съвместно. Приложниците ще създават реквизит и декор за представленията на ателие „Вълшебни приказки“. Младите артисти ще преставят постановки на останалите ателиета. Готвачите ще приготвят вкусотии за останалите деца. Занаятчиите ще презентират различните традиции и обичаи пред всички деца и така на практика самите деца ще станат учители. Този модел ще създаде трайни взаимоотношения и ще подобри нивото на комуникация и социализация на децата. Родителите също ще вземат активно участие в процеса на обучение на децата. Етапи на реализация – описани са в начин на изпълнение. 160 191.48 156 266.49
Насърчаване участието на родителите във възпитателния процес (дейността ще бъде реализирана чрез: тренинг на родители (Училище за родители) и провеждане на инициатива „Мама е на смяна в детската градина“): Обосновка: Дейността е ориентирана към пълноценно включване на родителите в процеса на обучение, развитие и успешна социализация и реализация на децата. Работата с родителите първоначално ще бъде организирана под формата на тренинг, който ще се води от квалифицирани психолози. Целта е да бъде поставен акцент върху ролята на родителя като ментор в процеса на непрекъснато обучение на детето и да се провокират родителите да се включат по-активно в самият образователен процес в детските градини. Освен това се предвижда с това обучение те да получат една по-добра представа как да работят с децата си в този бързо променящ се и динамичен свят, който изисква нови подходи не само от образователната система, но и от самите родители, като част от една неделима верига. Не на последно място ангажирането на родителите на ромските деца в образованието и ранното обучение може да помогне за създаването на среда на доверие между ромските семейства и детските градини, които се явяват първото стъпало на образователната система. Описание: Обученията ще се провеждат във всяко населено място за предварително записали се желаещи родители по интересна и иновативна методика разработена от Уницеф. По време на тренингите родителите ще научат как се развива детският мозък след първите часове, месеци и години от раждането на детето, как да откриват заложбите му и как изобщо да общуват с него, как да бъдат родители на 21 век, защо изслушването е важно за децата, кои са четирите стълба на родителството, как детето учи за света около себе си, психологическите потребности на детето, как да обичаме нашите деца и защо и кога да има граници, и много други неща. Целта е да се покаже на родителите, че детето не се нуждае само от това да бъде нахранено, облечено и да му се купят скъпи играчки, а трябва да му се отделят време и внимание. Обученията ще бъдат под формата на ролеви игри, с нагледни материали, филми, клипове и много забавление. След приключване на обученията ще стартира инициатива „МАМА Е НА СМЯНА В ДЕТСКАТА ГРАДИНА“ – в определени дни от седмицата съгласно предварително съставен график, даден родител или родители ще могат да работят с децата и да им оказват менторска подкрепа в детската градина. Менторската програма ще се реализира и през двете години от изпълнението на проекта. По този начин ще се затвърди връзката дете-родител-учител. Съвместната работата на всички заинтересовани страни в образователния процес е гаранция, че децата ще се развиват по-хармонични и балансирани, социално ориентирани и уверени да постигат успехи в живота и да допринасят за социалния прогрес. Етапи на реализация: 1. Сключване на договори с експертите, които ще водят обученията на родителите (7-ми месец) 2. Планиране на провеждането на тренинг „Училище за родители“ – информиране на родителите, записване на желаещите, изготвяне на програмата и материалите (7-ми месец) 3. Провеждане на тренингите (8-ми месец) 4. Реализиране на инициативата „Мама е на смяна в детската градина“ (от 9-ти до 10-ти месец; от 16-ти до 21-ви месец) 9 659.88 9 310.02
Мултикултурен обмен (дейността ще бъде реализирана чрез: организиране и провеждане на 2 фестивала, 1 изложба и 1 биенале): Обосновка: Изключително важно е децата да имат шанс за изява и да могат да демонстрират способностите си, за да бъдат по-мотивирани и уверени, в това което правят. Целта е да дадем поле на изява на децата, за по-голяма увереност и повишаване на самооценката им като покажат своите таланти и направеното по време на работата в ателиетата. Признанието за резултатите от тяхната дейност ще послужи като гаранция и основа за затвърждаване сред родителите на убеждението за ползите от образованието в най-ранна възраст. Освен това ще се демонстрира моделът на мултукултурен обмен на децата от различните етноси. Описание: В края на проекта ще бъдат организирани и проведени „Седмици на изкуствата – от и за децата”. В рамките на тези седмици, децата от различните ателиета ще представят своите постижения и ще намерят платформа за изява. Празниците ще имат конкурсен характер – ще бъдат присъдени награди за всяка катогория детско творчество. Момчилград, Груево и Нановица ще бъдат домакини на празнични прояви от различен характер. - Фестивал „Звуци и ритми” – Ателиета по танци и песни в детските градини ще представят автентичен танцов и песенен фолклор на трите основни етноса в района. При евентуален интерес на участниците в конкурсната програма може да се въведе категория „Модерна интерпретация на традиционен танцов фолклор”. Домакин – гр. Момчилград. - Изложба „Шарен е света” – ще бъде организирана изложба на произведенията на ателиетата по приложно изкуство „Сръчковци“ и „Цвят и хармония“ от всички детските градини, която да показва и разкрива културното многообразие на етносите от региона. Децата от Ателие „Цветна градина“ също ще участват като ще демонстрират аранжировка на цветя. Домакин - с. Нановица. - Фестивал „Традиции и обичаи” – В рамките на този фестивал децата от ателиета по занаяти ще презентират изработени различни предмети от бита и културата на трите етноса. Ще има демонстрации на живо на работа с глина, на тъкане, предене, работа с кожа и бродерия. А децата от кулинарното ателие ще излагат собственоръчно приготвени лакомства. Домакин – гр. Момчилград. - Биенале „Детски хумор и сатира” – Театралните ателиета ще се състезават със спектакъл от категорията „малка сценична форма” като ще пресъздадат преплетени бита, културата и традициите на трите етноса. Домакин – гр. Момчилград. За децата ще бъдат организирани и редица посещения на театрални постановки, галерии и други мероприятия в Кърджали през периода на изпълнение на проекта. Етапи на реализация: 1. Планиране на подготовката на провеждане на събитията – дати, програма, съдържание и други (20-ти месец) 2. Изготвяне на индикативен график и изпращане на екипа по управление (21-ви месец) 3. Уведомяване на Изпълнителя за графика и изискванията към предстоящите събития и провеждане на работна среща между екипите на Изпълнителя и Бенефициента (21-ви месец) 4. Подготовка на четирите мероприятия (от 21-ви до 22-ри месец) 5. Провеждане на четирите мероприятия (23-ти месец) 6. Отчитане на изпълнението на дейността (24-ти месец) 30 870.00 30 422.80
Информиране и публичност (дейността ще бъде реализирана чрез: организиране и провеждане на пресконференции, ТВ репортажи, публикации в местна преса и разпространение на информационни материали сред населението): Обосновка: Дейността по информиране и публичност има за цел да гарантира прозрачността и публичността на проекта. Изключително важно е широката общественост да бъде информирана за финансовото подпомагане, което е отпуснато на община Момчилград от структурните фондове; за ролята както на ЕС, така и на нашата държава при отпускане на помощта; за целите, дейностите и резултатите от изпълнението на проекта; за ползите от неговото реализиране; за ролята на общината и партньорите в процеса на реализиране на проекта и осигуряването на прозрачност на цялостната реализация; за необходимостта местната общественост в лицето на целевите групи да участва съпричастно и с разбиране по време на изпълнението на проекта. Описание: Ще бъдат предприети следните дейности в посока осигуряване на публичност и информираност на дейностите и резултатите по проекта: Информационни табели – Изработка, доставка и монтаж на 8 броя временни информационни табели на видно място на сградите на партньорите по проекта до един месец след сключване на договор с Изпълнител. Изработка, доставка и монтаж на 8 броя постоянни обяснителни табели на видно място на сградите на партньорите по проекта един месец преди приключване на дейностите по проекта. Прес-конференции – Организиране и провеждане на 2 пресконференции всяка за около 50 участника - 1 в началото на стартиране на проекта с цел запознаване на обществеността с целите и задачите по настоящия проект, както и с ролята на ЕС и ОП НОИР за осигуряване на финансовата подкрепа; и 1 заключителна след приключване на дейностите по проекта за представяне на постигнатите резултати и ползите за заинтересованите страни и широката общественост. Публикации - подготовка и публикуване на 4 броя таргетирани публикации в локални медии за осигуряване на информация за същността на проекта и неговото значение за широката общественост в контекста на целите на проекта. ТВ анонси – подготовка и публикуване на 4 ТВ анонса/интервюта свързани с представяне на целите на проекта, резултатите и ефекта от неговото изпълнение и позлите за обществото. В публикациите и изказванията задължително ще бъде подчертана ролята на ЕС и ОП НОИР за осъществяването на проекта, както и стойността на безвъзмездната помощ. Дизайн, печат и разпространение на печатни информационни материали – дизайн, печат и доставка на 2000 информационни брошури съдържащи информация за проекта, неговата реализация, постигнати резултати и ползите за обществеността на община Момчилград. Всички информационни материали, както и публикациите и събитията ще бъдат разработени в съответствие с Единния наръчник за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020, както по отношение на дизайна, така и за съдържанието. Те ще гарантират висока степен на прозрачност при използването на средствата от ЕС и широко разпространение на резултатите от проекта сред обществеността в региона. Етапи на реализация: 1. Изпращане на покани до минимум 3 фирми с опит релевантен на описаните по-горе дейности (2-ри месец) 2. Избор на изпълнител въз основа на ценова оферта (от 2-ри до 3-ти месец) 3. Сключване на договор с избрания изпълнител (3-ти месец) 4. Организиране и провеждане на встъпителни срещи между екипите на Възложителя и Изпълнителя (3-ти месец) 5. Провеждане на начална пресконференция, разпространение на 1000 брошури и монтиране на 8 табели, 1 ТВ анонс и 1 публикация за популяризиране на проекта (от 4-ти до 5-ти месец) 6. 1 ТВ анонс и 1 публикация за представяне на напредъка на проекта (12-ти месец) 7. 1 ТВ анонс и 1 публикация за анонсиране на фестивалите, биеналето и изложбата на децата (22-ри месец) 8. Провеждане на финална пресконференция, разпространение на 1000 брошури, 1 ТВ анонс и 1 публикация за популяризиране на резултатите от проекта и ползите за обществото, монтиране на 8 постоянни табели (24-ти месец) 9. Отчитане на изпълнението на дейността от Изпълнителя (24-ти месец) 4 864.80 5 211.40

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.