Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 57 332 дървета
English

Програма: Възобновяема енергия, енергийна ефективност, енергийна сигурност

Район за планиране: Всички

Описание

Основната цел на проектното предложение „За по-чист въздух в община Кърджали” е чрез намаляване на наднормените нива на фини прахови частици и ФПЧ10 да се подобри качеството на атмосферния въздух в община Кърджали, която е една от общините  с нарушено качество на въздуха по този показател в периода 2017-2021 г.
Специфичните цели на проектното предложение са насочени към намаляване на  емисиите на първични ФПЧ10 от битовото отопление с твърдо гориво  чрез доставка и монтаж на екологосъобразните уреди/системи за отопление. Както и да се насърчи намаляването на потреблението на елект¬рическа енергия от мрежата сред целевата група и да се увеличи делът на използваната възобновяема енергия. Целева група на проекта са гражданите и юридическите лица, притежаващи жилищен обект на територията община Кърджали и използващи топлоуреди на твърдо гориво - дърва и въглища.
Основните дейности по проекта са свързани с извършването на подмяна на отоплителни устройства на твърдо гориво с еколо¬гични алтернативи. За осигуряване на широка информираност сред целевата група ще бъдат организирани и проведени комуникационна кампания и кампания за набиране на заявления. 
В резултат от изпълнението на проекта ще  намалят емисиите на праховите частици от битовото отопление, което от своя страна ще доведе до подобряване на качеството на атмосферния въздух в община Кърджали.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
„Извършване на проучвания и изготвяне на анализи във връзка с подготовката на проектното предложение”: В изпълнение на изискванията за кандидатстване за подготовка на проектното предложение бе възложено извършването на изискуемите проучвания и анализи, а именно: 1. Проучване на нагласите на населението на общината, което обхваща само членове на домакинства, отопляващи се на твърдо гориво (социологическо изследване) Изследването обхвана респонденти, използващи топлоуреди на твърдо гориво (дърва и/или въглища) в имоти в рамките на регулационните граници на населеното място, в рамките на община Кърджали. Резултатите от проведеното проучване са приложими за обосноваване бюджета на проектното предложение, както и за изчисляване целевата стойност на индикатори „Спестени емисии на ФПЧ10 - т/г.", „Общо произведена енергия от възобновяеми източници (от които: електроенергия) - MWh/год." и „Допълнителен капацитет за производство на енергия от възобновяеми източници (от които: електроенергия, топлинна енергия) - MW". 2. Извършване на пазарно проучване за единица продукт за алтернативните екологосъобразни топлоуреди за целите на остойностяването на проекта; 3. Разработване на доклад за приоритизиране на райони/квартали и на приложимите мерки; 4. Разработване на Механизъм, отчитащ приходите от предаването на заменяните отоплителни устройства; 5. Разработване на критерии за приоритизиране на кандидатите (крайните получатели на помощта), в случай че интересът е по-висок от наличния ресурс; 6. Изготвяне на механизъм за подмяна на отоплителните устройства на твърдо гориво с екологични алтернативи; 7. Изготвяне на комуникационен план; 8. Изготвяне на анализ на остойностяването на дейностите по проектното предложение. 96 655.20 0.00
Провеждане на комуникационна кампания на територията на община Кърджали : В рамките на изпълнението на проекта ще се организират и проведат комуникационна кампания сред жителите на община Кърджали за популяризиране възможностите за подмяна на топлоуредите на дърва и/или въглища с екологични алтернативи. Тези кампания ще се изпълнява съгласно разработения Комуникационния план на проекта. Кампанията ще стартира след подписване на АДБФП и ще включва информация за рисковете за здравето причинени от замърсяването на въздуха, възможностите за безвъзмездна подмяна топлоуреди на твърдо гориво с екологични алтернативи, условията за кандидатстване и участие в безвъзмездната подмяна на топлоуреди и произтичащите ангажименти от това за домакинствата. Ще се предоставя информация и за здравните и екологични ползи от подмяната на високоемисионните топлоуреди на твърдо гориво. Част от дейностите, включени в кампанията, са провеждането на брифинги и срещи с представители на целевите групи, изготвяне и разпространение на информационни материали в районите с концентрация на домакинства, използващи за отопление дърва или въглища, отпечатване на плакати и разпространението им; реклама в местни електронни и интернет базирани медии и др. Дейностите от комуникационните кампании ще се засилват в периодите на кампаниите за набиране на заявления за интерес за подмяна на отоплителни уреди на твърдо гориво с екологични алтернативи, като няма да се припокриват с мерките за осигуряване на видимост, прозрачност и комуникация. 203 350.00 0.00
Техническа подкрепа за набиране на заявления от представители на целевата група за подмяна на топлоуреди, оказване на съдействие на потенциалните крайни получатели на помощта : След подписване на АДБФП ще бъде осигурена техническа подкрепа от външни изпълнители за набиране на заявления от представители на целевата група за подмяна на топлоуреди и оказване на съдействие на потенциалните крайни получатели на помощта за попълване и подаване на изискуемите документи. Целта на тази дейност е набиране на максимален брой окомплектовани заявления за подмяна на топлоуреди на твърдо гориво с екологични алтернативи за възможно най-кратък период. Също така ще се гарантира осигуряване на публичност и прозрачност в процеса на набиране на заявления и на класирането на по¬далите заявления. Ще се улесни процеса на уведомяването на класираните кандидати и подписването на договори между Община Кърджали и гражданите, крайни получатели на помощта. Ще бъдат подготвени процедури за набиране на заявления от представители на целевата група за подмяна на топлоуреди. Изпълнителите ще създадат организация за оказване на съдействие на потен¬циалните крайни получатели на помощта за попълване и подаване на изискуемите документи. Те ще провеждат консултации на гражданите и подпомагане на попълване на изискуемите документ като: - организират срещи с етажните собствености, използващи за отопление дърва или въглища, които няма да се припокриват със срещите, проведени в рамките на изпълнение на комуникационния план на проекта; - посещение по домовете на заявилите интерес граждани, с цел консултации, включително за избора на най-подходящ топлоуред и заснемане на топлоуреда на твърдо гориво. За улесняване на достъпа до заитресованите страни ще се използват и различни комуникационни канали като разкриване на телефонна линия и на подвижни гишета за населените места извън град Кърджали, осъществяване на комуникация по електронна поща и социални мрежи. В рамките на техническата подкрепа ще се организира и осъществи процеса на сключване на договорите за подмяна на топлоуред на твърдо гориво със собствениците на жилищни обекти, както и изменението на сключени вече договори при необходимост. Като част от този процес е и извършването на проверка за липсата на двойно финансиране и конфликт на интерес, за наличие на режим за държавна помощ и други необходими проверки на заявените от лицата обстоятелства. При висок интерес от страна на гражданите, който надхвърля договорирания финансов ресурс, ще се извърши класиране на подалите заявления граждани съгласно разработените критерии за приоритизиране на кандидатите. 980 000.00 0.00
Демонтаж и предоставяне за рециклиране на високоемисионни печки и котли, работещи с твърдо гориво: Въз основа на сключените договори за подмяна на топлоуреди на твърдо гориво с крайните получатели на БФП, ще се извършва демонтиране на топлоуредите на твърдо гориво от жилищата им. Прогнозният брой на топлоуредите, които ще се демонтират е 3822 броя, като се отчита и възможността домакинствата да използват повече от един топлоуред, работещ с твърдо гориво. Демонтирането ще се извършва от външен изпълнител съгласно одобрен график. Демонтираните устройства ще бъдат предавани от Община Кърджали за последващо третиране на лица, извършващи дейности с отпадъци от черни и цветни метали (ОЧЦМ) с битов характер. Получените приходи ще се отчитат съгласно разработеният механизъм, отчитащ приходите от предаването на заменяните отоплителни устройства. Получените средства ще се използват за изпълнението на зелени мерки, включени в Актуализираната програма за качество на атмосферния въздух на Община Кърджали по показател фини прахови частици(ФПЧ10) и полициклични ароматни въглеводороди (ПАВ) за периода 2021-2025 г. 139 885.20 0.00
Доставка, монтаж и гаранционна поддръжка на екологосъобразни уреди/системи за отопление: В рамките на 50 месеца, избраните външни изпълнители ще извършат доставка и монтаж на екологосъобразни уреди/системи за отопление. Видът на уредите/системите за отопление за отделните жилища или еднофамилни къщи ще бъде съобразен със заявените предпочитания на крайните получатели, както и с техническите възможности за монтаж. Резултатите от проведените социологическо проучване на нагласите сред 800 домакинства и депозираните предварителни 260 заявления показват, че крайните получатели предпочитат отоплителни уреди на електричество като термопомпите „Въздух-въздух” са най-предпочитаната алтернатива за подмяна /91%/, значително по-малък процент /14%/ са отбелязали термопомпи „въздух-вода”. Отоплението на пелети е предпочитана алтернатива за 7% от крайните получатели. Доставените и монтирани отоплителни уреди на електричество и термопомпи за отопление ще отговарят на изискванията на РЕГЛАМЕНТ (ЕС) 2015/1188 по отношение на изискванията за екопроектиране на локални отоплителни топлоизточници и РЕГЛАМЕНТ (ЕС) 2016/2281 за определяне на изискванията за екопроектиране към продукти, свързани с енергопотреблението, по отношение на изискванията за екопроектиране на въздухоотоплителни продукти, охладителни продукти, високотемпературни технологични охладители на течности и вентилаторни конвектори. Доставените и монтирани отоплителни устройства на пелети ще отговарят на изискванията на РЕГЛАМЕНТ (ЕС) 2015/1185 НА КОМИСИЯТА от 24 април 2015 година за изпълнение на Директива 2009/125/ЕО на Европейския парламент и на Съвета по отношение на изискванията за екопроектиране на локални отоплителни топлоизточници на твърдо гориво. Със сключването на договорите за безвъзмездното получаване и използване на тези уреди/ инсталации крайните получатели ще поемат задълженията да се използват новите отоплителни устройства най-малко до изтичане на период от 3 години от датата на подмяна на старите отоплителни устройства на твърдо гориво. Също така да използват новия тип отопление с грижата на добър стопанин и ще дадат съгласие да бъдат извършвани проверки след подмяната на отоплителното устройство на твърдо гориво до изтичане на период от 3 години от датата на подмяна. Гаранционната поддържка на доставените отоплителни уреди ще се извършва от избраните изпълнители съгласно сключените договори. 19 270 042.47 0.00
Доставка, монтаж, гаранционна поддръжка и застраховка на фотоволтаични системи за собствено потребление: Основната цел на тази дейност е да се насърчи увеличаването на дела на използваната възобновяема енергия от целевата група. Това от своя страна ще доведе до намаляване на емисиите парникови газове. В рамките на тази дейност ще се осигури проектирането и изграждането на фотоволтаични системи за собствено потребление за минимум 30 домакинства, които получават помощи за отопление през отоплителния сезон. Изборът на домакинствата ще се извърши в рамките на 2 месеца след набирането на минимум 1500 заявления за участие при спазване на изискуемите по процедурата условия, а именно:  избраната отоплителна алтернатива е термопомпа „Въздух-въздух";  домакинството притежава самостоятелен жилищен обект (еднофамилна жилищна сграда);  жилищния обект има електромер и партиден номер;  жилището е основно за кандидата краен получател на помощта;  жилището не е свързано към топлопреносна мрежа. След одобрението на национално ниво на официална дефиниция на термина „енергийна бедност/енергийно бедно домакинство", при подбора ще се прилага официалната дефиниция. Ще бъде изготвен списък на домакинствата, отговарящи на условията. В рамките на осем месеца, избраните изпълнители ще разработят индивидуални проекти за изграждане и монтаж на фотоволтаична система върху покривните конструкции за жилищните обекти на избраните домакинства. При проектирането ще се извършат преценки за устойчивостта на външни фактори, включително климатични рискове и безопасността на отделните съоръжения. Разработените проекти ще отговарят на изискванията на приложимите нормативни и поднормативни актове и ще съдържат становища на инженер-конструктор и/или електроинженер с чертежи, схеми, изчисления и указания за изпълнението им. След съгласуването на проектите с компетентните институции, в рамките на 18 месеца избраните изпълнители ще доставят и монтират върху покривни конструкции на еднофамилни жи¬лищни сгради на фотоволтаични системи за собствено потребление. Системите ще бъдат с мощност до 4kW, ще дават възможност за допълване на енергия от мрежата, както и ще разполагат батерии и устройства, непозволяващи връщане на електричество в мрежата. Изградените системи ще бъдат въведени в експлоатация съгласно приложимата нормативна уредба. Всяка изградена фотоволтаични системи ще бъде застрахована за период от 3 години от датата на въвеждане в експлоатация срещу кражби, умишлени действия на трети лица, пожар и други природни бедствия (вкл. буря, градушка, проливен дъжд, наводнение, тежест при естествено натрупване на сняг и лед, падащи дървета, клони и други външни обекти вследствие буря или градушка) и други относими рискове. Собствениците на жилищните обекти, на които ще бъдат изградени фотоволтаичните инсталации и съоръженията за съхранение на енергия ще бъдат задължени да използват и поддържат инвестицията най-малко 5 години от датата на въвеждане в експлоатация. Гаранционната поддържка на изградените инсталации и съоръжения за съхранение на енергия ще се извършва от избраните изпълнители съгласно сключените договори. 1 584 522.10 0.00
Организация, управление и видимост : В рамките на тази дейност е включено изпълнението на две поддейности: Поддейност 1 „Организация и управление на проекта” Община Кърджали като бенефициент ще бъде изцяло отговорна за изпълнението и управлението на проекта. Екипът за управление на проекта включва Ръководител, Координатор, Технически сътрудник, Счетоводител, Правен експерт, Експерт «Топлотехника и отопление», 2-ма Експерти «Мониторинг» и Експерт «Връзки с обществеността». Основните функции са: 1.Ръководител на проекта: Ръководи изпълнението на дейностите и организира цялостната дейност на екипа по проекта; Осъществява контакти с органи и институции, имащи отношение към изпълнението на проекта; Отговаря за наблюдението и контрола върху изпълнението на сключените договори за ОП и спазване на графика за изпълнението на проекта.;Образование-висше, "бакалавър", мин. 2 г. опит в управление/изпълнение на проекти. 2. Координатор на проекта - Подпомага ръководителя на проекта при изпълнение на задълженията му; Координира дейността на екипа и изпълнителя на техническата подкрепа; Подготвя справки, технически отчети, графици за проверки и доклади за напредък.;Образование-висше, "бакалавър", мин. 1 г.опит в управление/изпълнение на проекти. 3.Технически сътрудник -Изготвя и съхранява проектните документи и кореспонденция; Съставя и представя на ръководителя справки за изпълнението на дейностите; Изготвя и поддържа архива на проекта; Образование-висше, "бакалавър", мин. 1 г. административен опит. 4. Счетоводител-Отговаря за финансово-счетоводното управление на проекта; Верифицира платежните документи от изпълнителите и извършва разплащанията; Подготвя искания за средства и финансови отчети, Осъществява счетоводните записвания съгл. норматив.изисквания; Отговаря за съхранение на финансовата документация;Образование – висше икономически науки; "бакалавър"; мин.1 година професионален опит.5. Правен експерт - Консултира и дава становища по юридически въпроси; Изготвя проекти за решения и договори и др.; Организира провеждането на ОП и сключване на договори; Окомплектова документации за проведени процедури за възлагане за последващ контрол от страна на УО на ПОС; Образование–висше юридическо; "бакалавър"; мин. 1 г. професионален опит.; 6. 2-ма Експерти « Мониторинг» - Извършват проверки на място на изпълнителите и крайните получатели, съгласно одобреното разпределение; Изготвят справки и доклади за извършените проверки и ги предоставят на ръководителя на проекта.Образование–висше; бакалавър; мин. 1 г. административен опит; 7. Експерт «Топлотехника и отопление» - Координира с изпълнителите осъществяването на дейности 4, 5 и 6 по проекта; Извършва проверки на място на изпълнението на дейностите. Образование –висше инженерни науки; "бакалавър"; мин. 1г.професионален опит.; 8. Експерт „Връзки с обществеността»-Подготвя, координира и управлява реализирането на мерки за популяризиране и публичност; Следи за изпълнението на изискванията за видимост; Поддържа архив и осигурява доказателствени материали за изпълнените мерки;Образование–висше хуманитарни/социални науки; "бакалавър"; мин. 1 г. професионален опит. Поддейност 2 Дейностите за видимост, прозрачност и комуникация При стартирането на изпълнението на проекта на интернет страницата на Община Кърджали и в социалните мрежи ще бъде публикувано кратко описание на проекта, неговите цели и резултати, като ще се откроява финансовата подкрепа от ЕС. Също така на обществени места на територията на общината ще бъдат поставени 3 информационни табели, на които се откроява емблемата на ЕС. Във всички документи и комуникационни материали по проекта ще се съдържа емблемите на ЕС за периода 2021-2027 г. и финансиращата програма, както и текст, подчертаващ подкрепата от Съюза.На всеки доставен и монтиран нов топлоуред ще бъде поставен информационен стикер. На изградените инсталации ще бъдат поставени информационни табели. При изпълнението на проекта ще се проведат 3 комуникационни прояви. 445 489.10 0.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.