Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 55 235 дървета
English

Програма: Правосъдие

Район за планиране: Всички

Описание

Основната цел на проектното предложение е предотвратяване на образуването на битови хартиени отпадъци, получавани от неадресирана печатна реклама чрез реализация на добра практика „СТОП на рекламата!“ на територията на Столична община (СО). Предотвратяването на „нежелана поща“ от неадресирана печатна реклама способства за предотвратяване на образуването на битови хартиени отпадъци и с това адресира най-високото ниво в йерархията на отпадъците. Демонстрационния проект ползва добрите практики от успешно въведени механизми за ограничаване на нежеланата поща на градовете Тулуза и Брюксел. С него планираме да обхванем в инициативата 25 000 домакинства или средно 55 000 жители на столицата. 
Внедряваната практика е в отговор на идентифицирания сериозан проблем с нарастващото количество хартиен отпадък. Всички домакинства на територията на София получават приблизително 9 200 тона хартия от нежелани рекламни материали на година, която се превръща в отпадък.
Проектът обхваща 3 основни дейности - подготовка, изпълнение на демонстрационен проект и кампании за популяризиране на резултатите от проекта, както и дейности по организация и управление, публичност и визуализация. Ключовата дейност по изпълнение включва създаване на уеб платформа „СТОП на рекламата!“, мерки за привличане на домакинства да използват стикера „Стоп на рекламата!“, разпространяване на стикера, ангажиране на рекламодатели за спазване на стикера, социологически проучвания в началото и края на проекта за измерване на ефекта. Кампанията за разпространяване на резултатите обхваща мерки, насочени към домакинствата и към големите рекламодатели като основни заинтересовани страни.
В резултат от проекта само за периода на изпълнението му ще бъдат спестени около 375 тона битови отпадъци от хартия. Ще бъде поставено началото на национална платформа по темата за „нежеланата поща“ по подобие на stoppub.fr. Ще се повиши общественото самосъзнание за спазване на йерархията за управление на отпадъците.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Подготовка: Целта на Дейност 1 „Подготовка“ е от една страна да се подготви внедряването на демонстрационния проект, като се проучат добри практики в областта на предотвратяване на нежеланата поща от рекламни материали, изпълнени вече успешно на други места, съпоставими с характеристиките на мястото на изпълнение на проекта, реализирани и приключени с постигнати резултати. От друга страна дейността има за цел да подготви успешното изпълнение на основните проектни дейност – 2 и 3, чрез провеждане на експресно пилотно социологическо проучване, което да бъде отправна точка за планирането им. Дейността включва 2 основни компонента: - разработване на Обосновка за демонстрационния проект (съгл. указанията в т. 13.3. Специфични за процедурата изисквания и Приложение № 6 от условията за кандидатстване); - извършване на експресно пилотно социологическо проучване в Столична община с фокус измерване средното количество хартия под формата на „нежелана поща“ , което домакинствата получават, степента на осъзнатост на проблема от гражданите и нагласата им да се откажат от получаване на тези материали като залепят стикер на пощенската си кутия. 7 400.00 7 400.00
Изпълнение на демонстрационен проект „СТОП на рекламата!“: Целта на Дейност 2 „Изпълнение на демонстрационен проект „СТОП на рекламата!“ е практическата реализация на демонстрационния проект по аналогия на добрите практики, реализирани в Брюксел и Тулуза. Дейността включва следните етапи: 2.1. Извършване на начално представително социологическо проучване Целта му e да се установи: - дял на жителите на СО, които са запознати с йерархията на управление на отпадъци; - дял на жителите, които събират и изхвърлят разделно своите отпадъци, в това число и отпадъците от „нежелана поща“; - дял на жителите на СО, които осъзнават екологичните и икономическите проблеми, свързани с получаването на „нежелана поща“; - дял на домакинствата, които биха се отказали от получаване на „нежелана поща“; - дял на жителите, които четат „нежеланата поща“; - дял на жителите, които използват за горене хартията, получена чрез нежелана поща. 2.2. Проектиране и пускане в действие на онлайн платформа „СТОП на рекламата!“ Платформа е основният инструмент за изпълнение и координация на демонстрационния проект „СТОП на рекламата!“. Конкретните модули, които платформата ще включва, са детайлно описани в Приложение 6. Чрез платформата ще се получават данните за разпращане на стикерите „СТОП на рекламата!“, ще се водят и съхраняват данните от измерванията на „нежеланата поща“, правени периодично от „еко посланици“, ще се дават практични съвети към жителите на Столична община в областта на йерархията при управление на битовите отпадъци и др. 2.3. Дизайн и отпечатване на стикерите „СТОП на рекламата!“ Стикерите са основният визуален елемент на механизма „СТОП на рекламата!“. Те ясно показват на всеки разпространител, че домакинството, което е поставило стикера на пощенската си кутия, иска да се откаже от получаване на „нежелана поща“. За да се обхване планирания брой на 25 000 домакинства, които да бъдат включени в инициативата, е планирано отпечатване на 30 000 броя стикери. 2.4.Разпространение на стикерите „СТОП на рекламата!“ Стикерите ще бъдат разпространявани чрез два основни канала: 2.4.1 Разпространение на стикерите чрез онлайн поръчка: желаещите да ползват стикера ще се свръзват през онлайн платформа - в отделен Модул на онлайн платформата, всеки жител на Столична община, ще може да поръча стикер; 2.4.2 Разпространение на стикерите на ръка чрез еко-точки: Екип/и от по двама сътрудници ще се разполага с „еко точка“ - 10-12 различни комуникативни места в София, с оборудвана с два таблета за връзка с онлайн платформата, с брандиран банер, чадър и масичка. 2.5. Популяризиране на разпространението на стикерите „СТОП на рекламата!“ за включване на домакинства в инициативата Чрез популяризиране в социалните медии, радио реклама, радио и телевизионни предавания ще се насочва трафик към информационната платформа и местата на разполагане на „еко точката“. 2.6. Създаване и разширяване на кръг от рекламодатели, които подкрепят и спазват механизма „СТОП на рекламата!“ Чрез поредица от срещи големите рекламодатели ще бъдат убеждавани да спазват ограничението на стикера, като се наблегне на икономическата полза за тях и репутационните позитиви за фирмата чрез приноса към корпоративната социална отговорност. 2.7. Набиране на „еко посланици“ и измерване на количествата и морфологията на „нежеланата поща“ Жители на София, които ще се регистрират на доброволни начала като „еко посланици“, ще извършват периодично измерване на „нежеланата поща“ на пощенската си кутия преди поставяне на стикера и на няколко пъти след поставяне на стикера, което ще отразяват в онлайн платформа на проекта. 2.8. Телефонно проучване сред ползвателите на стикера Сред 500 домакинства, получили стикери „СТОП на рекламата!“, ще бъдат търсени отговори дали са залепили стикера и доколко се спазва ограничението на стикера. 2.9. Извършване на окончателно представително социологическо проучване С проучването ще могат да се сравнят данните от началния период с данните, получени 17 месеца по-късно и да се направят изводи. 183 012.00 181 258.98
Кампании за популяризиране на резултатите от проекта: Дейността има за цел да насърчи целевите групи и заинтересованите страни да продължат да прилагат реализираната добра практика и след края на проекта. Към това дейността е основна стъпка към мултиплициране на проектните резултати и създаване на общество с нулев отпадък. Дейността обхваща кампания, насочена към домакинствата и кампания, насочена към големите рекламодатели. 1. Кампания, насочена към домакинствата на територията на Столична община и страната - в нея се включват: - Тематични предавания в традиционните медии: • Излъчване по 10 материала (репортажа, интервюта, специални кратки рубрики) в минимум 2 национални радио-мрежи; • Излъчване на 2 материала (репортажа, интервюта, специални кратки рубрики) в 2 телевизионни мрежи с национално покритие; • Публикуване на 4 материала (репортажа, интервюта, статии) в 2 национални ежедневника; Във всички тях ще бъдат застъпени следните основни теми: - Какво представлява йерархията на управление на отпадъците? Защо това е важно за всяко домакинство? - Популяризиране на основните резултати от проекта „СТОП на рекламата!“; - Защо да използваме стикера „СТОП на рекламата!“? - Към кого е насочено ограничението на стикера? • Финална пресконференция за обявяване на резултатите от проекта, на която ще бъдат поканени за участие най-активните „еко посланици“ и представители на големите рекламодатели, подкрепящи механизма „СТОП на рекламата“. - Кампания в социалните медии: - публикуване на постове водещи към статии и публикации по темата с „нежеланата поща“ и отразяващи резултатите от проекта „СТОП на рекламата!“; - публикуване на статии, разказващи за опита на други европейски страни по темата; - привличане на популярни лица (тв. водещи, актьори, певци т.н.), които да демонстрират своята подкрепа за инициативата; - организиране на конкурс, свързан със снимките, направени от „еко посланиците“ по време на кампаниите за измерване на „нежеланата поща“ и др. Използването на всички информационни канали, подчертано с национално покритие ще позволи на информацията за проектните резултати, за процеса на управление на отпадъците и ролята на всяко домакинство в него да достигне до максимален брой хора извън първоначално обхванатите в проекта, с намерението проектът да се мултиплицира в цялата страна. Приоритет на кампанията е предотвратяване образуването на битови отпадъци като една от важните стъпки за промяна в поведението с цел формиране на общество с нулеви отпадъци. 2. Кампания насочена към рекламодателите и разпространителите на „нежелана поща“, вкл: • разпращане с писмо с кратък анализ на резултатите от проекта: анализът ще бъде изпратен до 100-те най-големи компании в България. Ще бъде наблегнато на икономическата полза за компаниите от съобразяване на техните количества „нежелана поща“ с дела от домакинства, които не желаят да я получават. Ще се обяснят и позитивите за корпоративната репутация при спазване на ограничението на стикера „СТОП на рекламата!“. • организиране на кръгла маса, засягаща основните резултати и научените уроци от проекта „СТОП на рекламата!“ , европейската практика по проблема с отпадъците от „нежелана поща“, йерархията на управление на отпадъците. Фокус ще бъде и връзката бизнес-домакинства и приноса ѝ за сформиране на общество с нулеви отпадъци. Ще бъде обсъдено и кои големи работодатели вече спазват стикера и какви са ползите за рекламодателите, които се съобразят с правото на гражданите да използват стикера „СТОП на рекламата!“ . • 2 статии в 2 специализирани печатни издания ще бъдат публикувани на горната тематика Кампанията към работодателите има за цел да създаде у тях разбирането, че въпреки, че към момента не заплащат средства за образуването на отпадък в следствие на разпространяваната от тях „нежелана поща“, то те носят отговорност пред обществото. Затова рекламодателите следва да подкрепят механизма „СТОП на рекламата!“ като част от новите подходи за управление на отпадъците. 37 400.00 37 192.20
Организация и управление на проекта: Дейността има за цел да осигури успешното изпълнение на проекта чрез ръководене и контрол на включените дейности с оглед постигането на заложените цели и резултати. Нейна цел е и правилното разходване и отчитане на разходваните средства. Дейността обхваща целия период на изпълнение на проекта. В нея са заложени всички стъпки, които ще осъществим при ръководенето на изпълнението на проекта, включително цялостното организиране на задачите, разпределението на отговорностите между екипа на проекта, обвързано с времевия график и наличните ресурси, управлението на отношенията с Управляващия орган (УО) и изпълнителите. Много важна част от осъществяването на тази дейност е мониторингът на изпълнението с цел постигане на заложените резултати в параметрите на проекта. Екипът, необходим за изпълнението на настоящия проект, ще се състои от: - Ръководител и - Финансов експерт Ръководителят има за цел да ръководи цялостното изпълнение на проекта, включително да извършва планиране, мониторинг на изпълнението на дейностите, контрол над отчетността, финансовото изпълнение и осчетоводяване, да ръководи комуникацията с УО и изпълнителите. Също така той координира изпълнението на проекта, организира и координира избора на изпълнители, осигурява надлежна визуализация, информация и комуникация, поддържа изрядно проектно досие, води текущата отчетна документация, изготвя техническите отчети по проекта. Финансовият експерт участва в провеждането на процедурите за избор на изпълнители и отговаря за коректното финансово изпълнение и отчетност по проекта. Ще ръководи отделна счетоводна аналитичност по проекта, ще следи за коректността на издаваните от изпълнителите разходооправдателни документи, ще изготвя исканията за плащане съвместно с ръководителя, ще изготвя финансовите отчети. Основните етапи, през които ще премине изпълнението на дейността, са следните: 1. Изготвяне на план-график за изпълнение на проекта За успешното изпълнение на проекта ще бъде създаден план-график, който ще включва детайлно разпределение на задачите, обвързано с конкретните срокове. Чрез наличието на график ще се сложи основната рамка за цялостното изпълнение на проекта. Екипът ще получи яснота за своите задачи, поставени в конкретни параметри. 2. Регулярни срещи на екипа за проследяване на напредъка при изпълнение на проекта За проследяване изпълнението на възложените задачи ще се извършват срещи на екипа на проекта. На тях ще се дискутира напредъка в дейностите, възникването на евентуални проблеми и съпътстващите ги рискове, ще се проследява комуникацията с УО, ще се обсъждат промени в план-графика при наличието на необходимост. 3. Осъществяване на избор на изпълнители Екипът на проекта ще осъществи избора на изпълнители по проекта при спазване на разпоредбите на ЗУСЕСИФ и ПМС 160. 4. Мониторинг на изпълнението на договорите с изпълнителите - проследяване на отношенията с избраните подизпълнители до подписването на финални приемно-предавателни протоколи. 5. Текущо отчитане по етапи на изпълнението на проекта. Подготвяне на документацията за финалното отчитане на проекта. Екипът ще поддържа стриктна текуща отчетност по проекта. В рамките на дейността по управление на проекта екипът ще изготвя исканията за плащане, както и финансовите и техническите доклади, необходими при представяне на искане за плащане. През последния месец ще стартира и подготовката на окончателното отчитане на проекта. Ще се подготвят финалните отчети и необходимата съпътстваща документация. 29 293.68 31 567.01
Информация и комуникация: Дейността има за цел осигуряване на публичност и информация в съответствие с изискванията на договора за безвъзмездна помощ и Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г. Чрез изпълнението ѝ широката общественост, заинтересованите страни и представителите на целевите групи ще бъдат информирани за получените средства, осъществените дейности и постигнатите резултати. Дейността ще обхване следните етапи: 1. Изработване на средства за визуализация; 2. Визуализиране на документацията, създадена по проекта. Изработването на основни средства за визуализация ще бъде възложено на подизпълнител. За офиса на бенефициента ще бъде изработен плакат в съответствие с изискванията на Единния наръчник. Предвиждаме също така изработването 1 навиващ се банер, който ще се поставя по време на пресконференциите и кръглата маса. За участниците в пресконференциите, кръглата маса и посетителите на еко точката е предвидено изработване на химикали, визуализирани по проекта. Цялата създадена по проекта документация ще бъде надлежно визуализирана, като ще предоставя информация за полученото финансиране от ОП "Околна среда". 2 600.00 0.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.