Идентификация

Номер от ИСУН BG06RDNP001-19.271-0001-C02
Наименование на проекта ЧЕРНОМОРСКО КУЛИНАРНО СЪСЕДСТВО
Бенефициент 176765096 Сдружение с нестопанска цел АСОЦИАЦИЯ БИОМРЕЖА
Източник на финансиране ЕЗФРСР ==> Програма за развитие на селските райони (за мерки по чл. 9б, т.2 от ЗПЗП)
Дата на сключване на договора/заповедта 28.04.2022
Дата на стартиране 28.04.2022
Дата на приключване 30.06.2023
Статус на изпълнение на договора/заповедта за БФП Сключен
Местонахождение
  • България, Северна и югоизточна България (BG3), Североизточен (BG33), Варна (BG331), Бяла, гр.Бяла

Описание

Кратко описание на проекта
Проектът ЧЕРНОМОРСКО КУЛИНАРНО СЪСЕДСТВО има за цел да развие териториалната идентичност на общините Долни Чифлик и Бяла, както и да промотира тази идентичност чрез валоризиране на местното нематериално културно наследство, неразделна част от което са кулинарните традиции. 
Проектът предвижда изработване на проучване за изключителни местни традиционни кулинарни рецепти, тяхното обработване, описване и съхранение чрез дигитализиране. Той включва също важното сътрудничество с 20 читалища и местната общност на територията на МИГа с цел организиране на конкурс ГОВОРИ С БАБА СИ и АКАДЕМИЯ ЗА МЛАДИ КУЛИНАРИ ШЕФ БАБА, чрез които да свърже поколенията чрез приготвяне на традиционна здравословна храна и изживяване на емоцията от това приготвяне.
Кулминация на проекта ще бъде провеждането на Черноморски уличен фест КУЛИНАРНО СЪСЕДСТВО,  който ще представи най-добрите събрани рецепти, активира производителите на селскостопански продукти за участие в него и промотира териториалната идентичност чрез привличане на голям брой местни и външни посетители. На всички участници, приготвящи храна ще бъдат осигурени продукти. На феста ще бъдат привлечени над 300 посетители.
Ще бъдат изработени информационни и промоционални материали по проекта - кулинарни сувенири, плакати, листовки, банери, филм и т.н. Ще бъде осигурено широко медийно отразяване на проекта, което ще способства за промотиране на териториалната идентичност в национален и регионален мащаб.
Ще бъде регистрирана марка Черноморски уличен фест КУЛИНАРНО СЪСЕДСТВО и ще бъде разработена стратегия за попуяризиране на териториалната идентичност, свързана с марката, както и позициониране на общините от МИГа на пазара за кулинарен туризъм чрез уникалното нематериално културно наследство на територията.
Дейности
  • Дейност: Проучванe, документиране и дигитализиране на традиционни местни рецепти, приготвени от местни продукти: Цел на дейността е подготовка за действията на АСОЦИАЦИЯ БИОМРЕЖА, свързани с промотиране на територията и маркетинг на дестинацията Долни Чифлик и Бяла чрез открояване на елементи на нематериалното й културно наследство, които носят уникални характеристики. Предварителните проучвания на документи и статистическа специализирана информация, които екипът на БИОМРЕЖА извърши при подготовката на проекта показаха, че около 30 процента от преживяванията на всеки един турист, не само в България, но и в световен мащаб са свързани именно с храната и с начина на посрещането. Ето защо първата дейност, с която ще стартира проектът е внимателната подготовка за целенасочени действия по промотиране. За изпълнение на дейността ще бъде организирано проучване и събиране на местни традиционни рецепти, характерни за хранителната култура на територията на двете общини, като част от нематериалното културно наследство. Кулинарната култура е посочена като част от това наследство и в "Проучване и анализ на нематериалното културно наследство на територията на МИГ Долни чифлик и Бяла - разработване на концепция за опазването и популяризирането му чрез проекти по СВОМР". Експертите на АСОЦИАЦИЯ БИОМРЕЖА вече имат опит в провеждане на подобни "полеви изследвания", придобити по време на изпълнение на друг трансграничен проект в периода 2016-2017 година и организиране на работата с външни изпълнители за изпълнение на такива дейности. Ще бъдат обходени всички населени места на територията на МИГ, ще се проведат срещи и разговори с читалища, местни собственици на заведения за хранене и/или селскостопански производители и/или преработватели на селскостопански продукти, за документиране на местни обичаи за приготвяне на храна. Ще бъдат изследвани материали, свързани с начини за приготвяне и консумиране и основни използвани продукти. Ще бъдат заснети и видео разкази за приготвяне на храна, обичаите и традициите при приготвянето й, ще бъде подготвен и снимков материал. По време на това проучване ще се изследват книги от библиотечния фонд на читалищата на територията на МИГ (20 на брой съгласно горепосоченото Проучване и анализ), съдържащи информация за местния бит, култура и в частност кулинария. Изследването ще способства за съхраняване и устойчиво управление на местното кулинарно наследство чрез дигитализация и създаване на електронни бази данни, съдържащи местни традиционни рецепти, продукти и обичаи, свързани с приготвянето на местни ястия. Местните храни са свързани с легенди, истории и приказки. Те са изключително интересни, защото карат туристи и пътешественици да следват забележителностите, обвързани с определен тип храна или да се отклонят от пътя си, за да посетят близки до забележителностите места, където се приготвят вкусни местни специалитети и чиста, полезна, истинска храна. По този начин тези бази данни биха могли да послужат в бъдеще за разработване на туристически кулинарни маршрути обхващащи територията на МИГа. , Договорена стойност: 23 800.00 , Отчетена стойност: 0.00
  • Дейност: Провеждане на информационна кампания, свързана с опазване и валоризация на местното културно наследство чрез активно ангажиране на местното население.: Дейността има две цели - от една страна чрез нея да се ангажира местното население и да се направи то съпричастно към идеята за популяризиране и валоризиране на културното наследство на МИГ територията. От друга страна - да се тества и валидира социална иновация чрез предаване на знания и умения между поколенията, които пряко ще допринесат към изграждането на местната териториална идентичност, базирана на традиционна кулинария, по интерактивен начин. Съгласно цитирано и по-горе проучване и анализ за нематериалното културно наследство на територията на Долни Чифлик и Бяла предаването на ценностите в автентичния им вид от поколение на поколение е от много голямо значение за развитие на територията тъй като ценностите се явяват продължение на националната памет и в най-голяма степен допринасят за съхранение на българския бит и култура и притежава изключително социално значение. Информационната кампания ще има преди всичко приобщаващ и интерактивен характер. Тя ще включва две поддейности, които са взаимно свързани и ще подготвят местното население за кулминацията на проекта - широко мащабен Черноморски уличен фест КУЛИНАРНО СЪСЕДСТВО. Поддейност 1 - в допълнение към проучванията на дейност 1 ще бъде проведен конкурс ГОВОРИ С БАБА СИ. Ще бъде проведена кампания за популяризиране на проекта и рецептите, събрани по време на проучването. Ще бъдат привлечени жени, носителки на традициите, особено в местната кулинария, от всички населени места по възможност. Баби ще готвят с внуците си по събраните рецепти, ще добавят нови, ако е необходимо и интересно и ще изпращат снимки и видеа от процеса на готвене ЗАЕДНО. Целта тук е агажирането на местното население. Планираме да включим минимум 15 "баби" с кулинарни умения в традиционни местни гозби и 15 "внучета". Поддейност 2 - след събирането на рецептите, в поне 10 населени места в общините на територията на МИГ ще бъде проведена Академия за млади кулинари „Шеф баба“. Чрез открити уроци по готвене поне 10 "баби", сподкрепата на читалищата, ще представят 10 различни рецепти от територията. Академията ще се проведе в двете общини община Долни чифлик и в община Бяла. Целта ни е да има обучени поне 20 млади кулинари от 10 кулинари преподаватели, които после с обучителите си да представят уменията си в дейност 3 по време на провеждане на Черноморския уличен фест КУЛИНАРНО СЪСЕДСТВО. БИОМРЕЖА ще направи всичко възможно тези открити уроци да бъдат проведени в читалищата. Читалищата на територията на МИГ Долни чифлик и Бяла са са основни културни институции. Те продължават да изпълняват своята роля и на образователни центрове. Ако това се окаже абсолютно невъзможно - чрез активната работа с читалищата ще си осигурим тяхното съдействие за провеждане на Академията, включително ще целим и съдействие от готвачи в региона, желаещи да включат в менютата на ресторантите си местни традиционни специалитети. Дейността ще има силно изразен социален и иновативен характер, защото ще активизира местното население и ще свърже различни поколения с една идея, с една емоция - от местната храна, от споделеното общуване, от придобитите знания. Социалната иновация обхваща не само общуването между поколенията, но и включването на културни институти (читалища) в нея и местния бизнес (готвачи и туристически предприемачи). Дигиталният елемент ще надгради социалната иновация, като съхрани (дигитализира) начина на проготвянето на рецептите. Впоследствие, преди провеждането на Черноморския уличен фест и след като бъдат документирани и изпробвани рецептите, ще бъде изработена кулинарна карта на територията на МИГа с най-впечатляващите рецепти, събрани по дейност 1 и приготвени по време на дейност 2. Информационната кампания ще бъде подплатена с изработването на печатни и други материали, които ще бъдат използвани впоследствие - както по време на дейност 3, така и по време на всички останали дейности., Договорена стойност: 26 200.00 , Отчетена стойност: 0.00
  • Дейност: Организиране и провеждане на Черноморски уличен фест КУЛИНАРНО СЪСЕДСТВО: След приключване на кулинарните обучения за млади кулинари от Дейност 2 в гр. Бяла ще се проведе Черноморски уличен фест КУЛИНАРНО СЪСЕДСТВО. Това ще бъде фест на открито. Основна цел на тази дейност ще бъде да се популяризират събраните рецепти от проучването, резултатите от конкурса ГОВОРИ С БАБА СИ и АКАДЕМИЯТА ЗА МЛАДИ КУЛИНАРИ ШЕФ БАБА и да се съдейства за промотиране на това безценно нематериално културно наследство сред местната общност, като същевременно се покаже приемствеността между поколенията - младите кулинари от Академията, заедно с преподавателите си да представят усовените традиционни рецепти. За кулинарния уличен фест ще бъде организирана широко мащабна популяризационна кампания, така, че да бъдат привлечени не само участниците от местната общност, но и зрители както от територията на МИГ, така и от съседни населени места. Ще бъдат демонстрирани ястия и рецепти от територията на МИГ. Ще се даде възмобност на всяко читалище от територията, съвместно с местните и младите кулинари от Академията да представи собствено ястие от неговото населено място. Предварително ще бъдат съгласувани ястията, така, че да няма повторения. Специално внимание ще бъде отделено на ястията, приготвени по време на АКАДЕМИЯТА. Резултатите от Дейност 1 ще бъдат демонстрирани по време на уличния фест - ще бъде представена книгата с рецепти, събрани по време на изпълнението на Дейност 1 сред местната общност. Ще бъде изработен филм за документиране на фрагменти както от феста с коментари на експерти и представители на местната общност, така и с представяне на местни традиции и обичаи, събирани по време на проучването. Официално ще бъде представен уебсайтът, както и кулинарната карта. Тя ще бъде разпространена сред участниците. , Договорена стойност: 21 940.00 , Отчетена стойност: 0.00
  • Дейност: Разработване и регистриране на търговска марка и стратегия за позициониране на марката и Черноморския уличен фест КУЛИНАРНО СЪСЕДСТВО в Бяла на пазара за кулинарен туризъм. : Черноморски уличен фест КУЛИНАРНО СЪСЕДСТВО ще бъде регистриран като търговска марка, свързана с територията на МИГ, под която да се провежда ежегодно кулинарният фестивал. Името ЧЕРНОМОРСКИ ще гарантира възможност за разрастване на този фестивал и неговата устойчивост през следващите години. Ще бъде изработена и стратегия, свързана с изграждането и развитието на териториална идентичност, базирана на кулинарните традиции, която да увеличи интереса към територията, да привлече посетители към местните кулинарни и земеделски производители и по този начин подобри условията за бизнес на територията, както и да доведе до подобряване на жизнената среда и качеството на живот. Благодарение на тази стратегия ще стане възможно позиционирането на общините Бяла и Долни Чифлик на пазара за кулинарен туризъм. Тя ще предвижда конкретни мерки за бъдещото провеждане на уличния фест на различни места от територията на двете общини. Фестът ще бъде включен в културния календар на общините и по този начин ще бъде осигурена допълнителна устойчивост на проекта., Договорена стойност: 9 200.00 , Отчетена стойност: 0.00

Участващи организации

Партньори Няма
Изпълнители
  • Изпълнител: КЛЪСТЕР ВАРНА БИЗНЕС КОНСУЛТ Сдружение, Договорена стойност по проекта*: 29 062.00 , Отчетена стойност**: 0.00
  • Изпълнител: БОЯНА КОНСУЛТ ЕООД, Договорена стойност по проекта*: 30 340.00 , Отчетена стойност**: 0.00
  • Изпълнител: АЙЛИН 600 ЕООД, Договорена стойност по проекта*: 23 800.00 , Отчетена стойност**: 0.00
Подизпълнители Няма
Членове на обединение Няма

Забележки:

* Договорената стойност по проекта може да е по-ниска от отчетената поради някоя от следните причини:

  • За физически лица договорената стойност не включва разходите за сметка на работодателя, които са допустим разход и се отчитат по проекта
  • Бенефициентът е отчел разход само с фактура без да е сключен договор с избрания изпълнител
  • Бенефициентът е отчел повторно разходи към УО

** Колоната представя размерът на заявените от бенефициента разходи

Индикатори

Индикатор 1 Брой проекти, получаващи подкрепа за инвестиции в запазване на териториалната идентичност и маркетинг на дестинацията, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 1.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 2 Брой информационни камапании, имащи за цел насърчаване устойчивото управление на природните ресурси и/или инициативи за информиране и включване на местното население в опазване на природни елементи и защитени биологични видове на територията на МИГ, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 2.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 3 Разработени и внедрени в практиката социални иновации, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 1.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 4 Населени места с активизирано местно население за развитието на териториална идентичност, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 10.00 , Достигната стойност: 0.00

Финансова информация

Обща стойност на проекта 83 202.00 BGN
БФП 83 202.00 BGN
Собствено финансиране 0.00 BGN
Общо реално изплатени суми 0.00 BGN
Процент на съфинансиране от ЕС 90.00 %

Финансови корекции

Няма

Забележки:

1 Посочената стойност представлява максималния размер на наложената финансова корекция. В зависимост от изпълнението на съответния договор реалният размер на удържаната финансова корекция може да е на по-ниска стойност.

2 Финансова корекция с нулева обща стойност означава, че същата е отменена вследствие на съдебно решение.

Тръжни процедури

Процедура 1 Предмет на предвидената процедура: Информационна кампания, Прогнозна стойност: 25 100.00
Процедура 2 Предмет на предвидената процедура: Логистични дейности по организация на уличен фест, Прогнозна стойност: 21 940.00
Процедура 3 Предмет на предвидената процедура: Проучване и документиране на традиционни рецепти в населените места на общините Долни чифлик и Бяла , Прогнозна стойност: 23 800.00
Процедура 4 Предмет на предвидената процедура: Разработване на маркетингова стратегия за позициониране на територията на МИГ, организация на пресконференция за информиране на за медиите и местната общност за резултатите от проекта, Прогнозна стойност: 7 900.00
Процедура 5 Предмет на предвидената процедура: Регистрация на търговска марка, вкл. ангажиране на патентен експерт и държавни такси, Прогнозна стойност: 1 300.00

Забележки:

Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN