Идентификация

Номер от ИСУН BG65ISNP001-5.011-0004-C05
Наименование на проекта Въвеждане на специализиран софтуер за анализ на финансово-разузнавателна информация.
Бенефициент 129009710 Държавна агенция "Национална сигурност"
Източник на финансиране ФВС ==> Фонд "Вътрешна сигурност"
Дата на сключване на договора/заповедта 11.10.2017
Дата на стартиране 11.10.2017
Дата на приключване 01.08.2024
Статус на изпълнение на договора/заповедта за БФП Приключен (към датата на приключване)
Местонахождение
  • България

Описание

Кратко описание на проекта
Проектът е насочен към държавни институции, компетентни да получават, съхраняват и анализират информация, постъпваща по реда и условията на ЗМИП и ЗМФТ.Ще бъдат финансирани следните дейности: 1)Проучване на най-добри международни практики в ЕС при изграждане на софтуерни системи за анализ на финансово-разузнавателна информация (ФРИ); 2) Доставка и внедряване на готова специализирана софтуерна система (ССС) за анализ на ФРИ, постъпваща по ЗМИП и ЗМФТ, включително чрез свързване с действащи електронни системи за получаване и обработка на информация, получена по реда на ЗМИП и ЗМФТ и заплащане на годишни такси за инсталиране и поддръжка (на ССС за анализ на ФРИ) 3) Изграждане на функционалност за обмен на ФРИ с правоприлагащи органи, адресати на информация по чл.75, ал.1 от ЗМИП 4) Осигураване на необходимото хардуерно оборудване 5) Информираност и публичност.Проектът ще се реализира на няколко етапа:1. Доставка, внедряване и интегриране на готова ССС за извършване на ФР анализ и заплащане на годишни такси за инсталиране и поддръжка на ССС за анализ на ФРИ;2. Изграждане на функционалност за обмен на ФРИ с правоприлагащи органи, адресати на информация по чл. 75, ал. 1 от ЗМИП;3. Осигуряване на необходимото хардуерно оборудване.Срокът на проекта е 60 месеца и ще се осъществи на територията на РБ и 2 държави членки на ЕС. Проектът е насочен към постигането на заложена в политическия диалог м/у РБ и ЕК цел за повишаване нивото на ефективност и своевременност при извършване на финансово-разузнавателен анализ, който представлява предварителна фаза преди започване на финансовите разследвания. В резултат на изпълнението му ще бъдат повишени ефективността при разкриването на финансови престъпления, изпиране на пари и финансиране на тероризъм и повишен техническият капацитет при борбата с тероризма, тежката и организираната престъпност. Ще бъде изградена и ще започне да функционира система за анализ на ФРИ и ще бъде подобрен обменът на информация с чужди финансово-разузн.звена.
Дейности
  • Дейност: Проучване на най-добри международни практики в ЕС при изграждане на софтуерни системи за анализ на финансово-разузнавателна информация (ФРИ); : Чрез изпълнение на дейността се цели проучване на слабостите и най-добрите практики при избора, изграждането, внедряването и използването на софтуерни системи за анализ на финансово-разузнавателна информация. В рамките на дейността ще бъдат проведени и две посещения на служители на бенефициента в две държави членки на ЕС. При посещенията на служители на ДАНС в партньорските службите на избраните държави членки ще се извърши и преценка по отношение на ефективността на използването на финансово-разузнавателната информация, която се създава и разкрива от съответните финансово-разузнавателни служби. Същото е в основата на оценките, които се извършват от страна на FATF/FSRBs за съответствие с изискванията на международния стандарт в областта на изпирането на пари и финансирането на тероризма. Международните изисквания към финансово-разузнавателната информация са свързани с ефективността на нейното използване и навременността при разкриването й към правоохранителните органи и компетентни прокуратури. Последното зависи и от качеството на изградените софтуерни системи, които служат като подпомагащо средство за анализ и следователно са пряко свързани с повишаване на ефективността на финансово-разузнавателното звено и ускоряване процеса на получаване, съхраняване, проучване, анализиране и разкриване на информацията, получена при условията и реда на ЗМИП и ЗМФТ. С цел обмяна на опит при разработването, внедряването, администрирането и използването на ССС, бенефициентът планира и организирането и провеждането на едно петдневно посещение на територията на РБългария на представител на чуждо ФРЗ от държава, с опит в избора, изграждането, внедряването и въвеждането в експлоатация на софтуерни системи за анализ на финансово-разузнавателна информация. Следва да се посочи, че до момента служители на бенефициента на са участвали в посещения на чужди ФРЗ от държави членки на ЕС, с цел проучване на въведените и използвани софтуерни системи за финансово-разузнавателен анализ. , Договорена стойност: 13 180.00 , Отчетена стойност: 9 984.25
  • Дейност: Доставка и внедряване на готова специализирана софтуерна система (ССС) за анализ на ФРИ, постъпваща по ЗМИП и ЗМФТ, включително чрез свързване с действащи електронни системи за получаване и обработка на информация, получена по реда на ЗМИП и ЗМФТ, и заплащане на годишни такси за инсталиране и поддръжка на специализирана софтуерна система за анализ на ФРИ;: Доставката и внедряването на специализираната софтуерна система (ССС) има за цел подобряване качеството на финансово-разузнавателна информация, създадена от бенефициента. Придобиването на способност за по-бързо и навременно обработване и разкриване на ФРИ, ще повиши ефективността и обема в прилагането на обработваната информация. Същото ще способства за повишаването на ефективността при нейното използване от страна на правоприлагащи органи и Прокуратурата. Последното е заложено като изискване в редица международни актове, в т.ч. Директива (ЕС) 2015/849 на ЕП и на Съвета, Препоръките на FATF от 2012 г., както и последните тенденции, които тази организация въвежда при превенцията и противодействието на изпирането на пари, т.е. използване на т.нар. "fintech" или нови технологии, служещи при проследяване и анализ на съмнителни финансови потоци. През последните няколко години ФРЗ отчита тенденция към увеличаване на броя на докладите за съмнителни операции, получавани по ЗМИП и ЗМФТ (от 1427 броя през 2011 г. до 2987 броя през 2016 г.). Същото налага извършване на финансово-разузнавателен анализ на по-голяма по обем информация и извличане на релевантните данни от повече единици с данни. ССС ще съкрати времето за обработване на информацията, ще позволи по-лесното идентифициране на връзки между отделните случаи и ще покрие изискванията на Директива (ЕС) 2015/849 на ЕП и на Съвета и на FATF, което ще спомогне за реализирането на заложената в политическия диалог между РБългария и ЕК цел за повишаване нивото на ефективност и своевременност при извършване на финансово-разузнавателен анализ, представляващ предварителна фаза преди започване на финансовите разследвания. Чрез въвеждане на готова ССС за анализ на ФРИ, ще се гарантира постигането на посочените цели и ще се сведат до минимум рисковете от разработването на непълно техническо задание или неточно изпълнение на техническото задание. Избраната, доставена, внедрена и въведена в експлоатация ССС, на база на предварително зададени критерии/шаблони, следва да извлича релевантни данни и извежда визуално синтезирани аналитични данни. На база на Ad hoc задание от експерите във ФРЗ, ССС следва да проверява множеството достъпни източници на информация и да извежда съвпадения по голям брой от критерии, като име, адрес, държава, номер на банкова сметка, документ за самоличност и др. ССС следва да има опции за търсене и на база на вкарана в системата външна за същата информация (напр. чрез сканиране на документи) да може да дава съвпадения с вече съществуващи данни от всякакъв вид ("data matching" функция). Подобна функция следва да може да се задава на ad hoc база или на база предварително зададен график. Когато работи на база на график, ССС следва да може да създава случаи от наличната информация. ССС следва да има възможност за широк статистически компонент по предварително зададени критерии и на такива, задавани на ad hoc база. ССС следва да предоставя широки възможности от аналитични средства (сортиране, филтриране и завъртане), позволявщи на служителите на ФРЗ да получават поглед върху данните от различни ъгли, за да могат да открият модели/шаблони, аномалии, ключови променливи и свързаности. Следва да могат да бъдат анализирани тенденции и шаблони по отношение на финансови транзакции на лица, видове дейност, географски райони и други. ССС следва да предоставя възможност за интегриране/синхронизиране с външни електронни системи и източници на информация и използвани от ФРЗ бази данни. ССС следва да позволява извършване на стратегически анализи чрез анализ на най-големи преводи, най-често използвани сметки, най-често срещани лица и дружества, времево разпределение, активност по сметките, комбинация между последните и др. В резултат на проучване беше установено, че на описаните функционалности съответства готов софтуерен продукт, разработен от Службата по наркотиците и престъпността на ООН (UNODC) goAML. (текстът продължава в следващата секция) , Договорена стойност: 496 526.00 , Отчетена стойност: 344 632.43
  • Дейност: Изграждане на функционалност за обмен на ФРИ с правоприлагащи органи, адресати на информация по чл. 75, ал. 1 от ЗМИП;: Специализираната софтуерна система (ССС), която ще бъде внедрена по дейност 1, дава възможност за обмен на информация с правоприлагащи органи, адресати на информация по чл. 75, ал. 1 от ЗМИП. Този обмен следва да се осъществява чрез свързаност, която да гарантира достатъчно ниво на защита на обменяната информация и да бъде съобразена с техническите възможности на съответните правоприлагащи органи. Изграждането на свързаност между информационни системи на различните органи изисква изпълнение на редица дейности, които са извън рамките на проекта и ще бъдат реализирани впоследствие. Включена е функционалност на ССС, която на база на XML шаблони, връзка тип "точка-много точки", работеща офлайн, или по друг начин да създаде възможност за извършване на горепосочения обмен на информация. Дейността цели изграждането на технически капацитет и функционалност по описаните характеристики. Същата трябва да способства за последващо оптимизиране на процесите за обмен между САД ФР и правоприлагащите органи, адресати на информация по чл. 75, ал.1 от ЗМИП. , Договорена стойност: 0.00 , Отчетена стойност: 0.00
  • Дейност: Осигуряване на необходимото хардуерно оборудване. : Чрез изпълнение на Дейност 4 се цели осигуряване на хардуерно оборудване, което е необходимо за въвеждането в експлоатация на специализираната софтуерна система (ССС), за нейното интегриране със съществуващи бази данни и друг софтуер във финансово-разузнавателното звено, както и за свързването на ССС с външни електронни системи и източници на информация и използвани от ФРЗ бази данни. Чрез изпълнение на дейността се цели и осигуряване на хардуерно оборудване за функционирането на ССС и за възможност за обмен на данни и информация с правопролагащите органи, адресати на информация по чл.75, ал.1 от ЗМИП.. Необходимото хардуерно оборудване следва да включва: - 6 броя сървъри за приложения, - 2 броя сървъри за съхранение на данни, - 40 броя компютърни конфигурации (работни станции), - 2 броя защитни стени, - 20 броя принтери, - 5 броя скенери с висока резолюция, - 1 брой копирна машина (ксерокс); - 1 брой плотер за отпечатване; - 5 броя комутатори; - 48 броя лицензи за операционни системи; - 2 броя лицензи за приложен софтуер; - изграждане на структурно кабелна система; - резервиране на електрическо захранване. Посочените бройни единици и цена на придобиване представляват кумулативно изражение на техниката и оборудването, посочени в представените технически спецификации от страна на ООН, като необходими за инсталиране и функциониране на ССС. По отношение на тази дейност не са налице извършени или предвидени за извършване сходни дейности, които да бъдат финансирани по друг начин и да служат за нуждите на ССС. Необходимото хардуерно оборудване трябва да отговаря на техническите изисквания на ССС, поради което бройките и цените са индикативни и могат да бъдат променени в зависимост от версията на goAML, която ще се въведе., Договорена стойност: 955 774.00 , Отчетена стойност: 941 037.71
  • Дейност: Информираност и публичност: Дейността има за цел предприемане на мерки за информиране и популяризиране, насочени към целевите групи и широката общественост, включващи: а) емблемата на Европейския съюз и упоменаване на Европейския съюз; б) упоменаване на ФВС, с който се подпомага проектът; в) изявление, избрано от отговорния орган, в което се подчертава добавената стойност на приноса на Европейския съюз, съгласно чл. 2 от Делегиран регламент (ЕС) № 1048/2014 и Регламент за изпълнение (ЕС) № 1049/2014 на Комисията. Всяка публикация на Бенефициента под каквато и да е форма и в каквото и да е средство за осведомяване, в това число и интернет, следва да се съгласува предварително с Отговорния орган и да съдържа изявление, избрано от отговорния орган. Дейност 5 кореспондира със заложените в част "Допълнителна информация" от настоящия проект, мерки за изпълнение на изискванията за информираност и публичност. Предвижда се изпълнението на дейността да включва следните етапи: 1. Разработване, дизайн, отпечатване и разпространение на рекламни и информационни материали (химикали, тефтери, стикери, плакати и информационна табела), от които ще е видно, че проектът е финансиран в рамките на ФВС. 2. Организиране и провеждане на откриваща конференция, представяща целите и дейностите на проекта; 3. Организиране и провеждане на закриваща конференция, представяща и популяризираща резултатите от проекта; 4. Изготвяне и публикуване на информационни съобщения за целите и реализацията на проекта на електронната страница на ДАНС в Интернет. Доколкото агенцията за пръв път кандидатства с проект на тема "Изработване на специализиран софтуер за анализ на финансово-разузнавателна информация ", предложената от страна на ДАНС дейност по информация и публичност е уникална и не кореспондира с други дейности в рамките на проекти, финансирани от ЕС или национални източници. Посочената дейност ще даде конкретна и целенасочена информация касаеща целите, резултатите, финансирането и целевата група само и единствено за този проект. , Договорена стойност: 935.00 , Отчетена стойност: 577.98

Участващи организации

Партньори Няма
Изпълнители
  • Изпълнител: ЕКСКУИЗИТ БРАНДС ООД, Договорена стойност по проекта*: 216.00 , Отчетена стойност**: 216.00
  • Изпълнител: АТЛАС ТРАВЕЛС ЕООД, Договорена стойност по проекта*: 6 877.71 , Отчетена стойност**: 6 877.71
  • Изпълнител: ЛИРЕКС БГ ООД , Договорена стойност по проекта*: 31 964.40 , Отчетена стойност**: 31 964.40
  • Изпълнител: СЕНТРЪЛ ПАРК ХОТЕЛ СОФИЯ ЕООД, Договорена стойност по проекта*: 0.00 , Отчетена стойност**: 354.24
  • Изпълнител: РЕКЛАМНА АГЕНЦИЯ ДЕЯ ЕООД, Договорена стойност по проекта*: 0.00 , Отчетена стойност**: 577.98
  • Изпълнител: ЕТ АРГО КОНТАР - МИЛКО ДРАГАНОВ, Договорена стойност по проекта*: 0.00 , Отчетена стойност**: 749.27
  • Изпълнител: АйСи ИНТРАКОМ ООД, Договорена стойност по проекта*: 0.00 , Отчетена стойност**: 5 066.64
  • Изпълнител: Служба по наркотици и престъпност на ООН (UNODC), Център за корпоративни приложения - Виена (EAC-VN) , Договорена стойност по проекта*: 496 526.00 , Отчетена стойност**: 344 632.43
  • Изпълнител: СИТИ ЕС БГ ЕООД, Договорена стойност по проекта*: 887 878.80 , Отчетена стойност**: 903 257.40
Подизпълнители Няма
Членове на обединение Няма

Забележки:

* Договорената стойност по проекта може да е по-ниска от отчетената поради някоя от следните причини:

  • За физически лица договорената стойност не включва разходите за сметка на работодателя, които са допустим разход и се отчитат по проекта
  • Бенефициентът е отчел разход само с фактура без да е сключен договор с избрания изпълнител
  • Бенефициентът е отчел повторно разходи към УО

** Колоната представя размерът на заявените от бенефициента разходи

Индикатори

Индикатор 1 Брой автоматизирани процеси за анализ и обмен на финансово-разузнавателна информация за дейност 4, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 619.00 , Целева стойност: 750.00 , Достигната стойност: 140.00
Индикатор 2 Брой закупени технически средства за дейност 4, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 84.00 , Достигната стойност: 85.00
Индикатор 3 Брой служители на правоприлагащи органи, обучени по върпоси в областта на борбата с организраната престъпност, с помощта на фонда за Дейност 1 и 4, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 20.00 , Достигната стойност: 22.00
Индикатор 4 Брой проучвания на най-добри практики при изграждане на софтуерни системи за анализ на финансово-разузнавателна информация за дейност 4, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 3.00 , Достигната стойност: 3.00
Индикатор 5 Разработена и въведена в експлоатация специализирана софтуерна система за анализ…индикатор за дейност 4 съгл. т.2.1 от Насоките за кандидатстване, Мерна единица: Да/Не, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 1.00 , Достигната стойност: 1.00
Индикатор 6 Брой установени случаи на финансови престъпления, изпиране на пари и финансиране на тероризъм за дейност 4, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 677.00 , Целева стойност: 900.00 , Достигната стойност: 250.00
Индикатор 7 Брой проекти в областта на предотвратяването на престъпленията за Дейност 1,2,3, 4 и 5., Мерна единица: Да/Не, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 1.00 , Достигната стойност: 1.00
Индикатор 8 Финансова стойност на проектите в областта на предотвратяването на престъпленията за Дейност 1, 2,3,4 и 5., Мерна единица: Лева, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 1 466 415.00 , Достигната стойност: 1 295 770.53

Финансова информация

Обща стойност на проекта 1 291 961.53 BGN
БФП 1 291 961.53 BGN
Собствено финансиране 0.00 BGN
Общо реално изплатени суми 1 291 961.53 BGN
Процент на съфинансиране от ЕС 75.00 %

Финансови корекции

Няма

Забележки:

1 Посочената стойност представлява максималния размер на наложената финансова корекция. В зависимост от изпълнението на съответния договор реалният размер на удържаната финансова корекция може да е на по-ниска стойност.

2 Финансова корекция с нулева обща стойност означава, че същата е отменена вследствие на съдебно решение.

Тръжни процедури

Процедура 1 Предмет на предвидената процедура: Дизайн, разработване, печатна и предпечатна подготовка, и отпечатване на рекламни и информационни материали, Прогнозна стойност: 935.00
  • Обособена позиция 1: Дизайн, разработване, печатна и предпечатна подготовка, и отпечатване на рекламни и информационни материали
    Изпълнител:
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта:
Процедура 2 Предмет на предвидената процедура: Доставка на хардуер по спецификация по обособени позиции., Прогнозна стойност: 796 478.33
  • Обособена позиция 1: Обособена позиция 1 "Доставка на сървърно, компютърно и мрежово оборудване"
    Изпълнител: СИТИ ЕС БГ ЕООД
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 887 878.80
  • Обособена позиция 2: Обособена позиция 2 "Доставка на периферна техника"
    Изпълнител: ЛИРЕКС БГ ООД
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 31 964.40
  • Обособена позиция 3: Обособена позиция 3 "Доставка на структурно-кабелна система и резервирано електрозахранване"
    Изпълнител:
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта:

Забележки:

Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN