Идентификация

Номер от ИСУН BG05SFOP001-3.005-0001-C01
Наименование на проекта Оценка на ефективността на съдебния контрол върху актове на администрацията. Мерки за преодоляване на нарушеното право на справедлив процес.
Бенефициент 121267370 ВЪРХОВЕН АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД
Източник на финансиране ЕСФ ==> Добро управление
Дата на сключване на договора/заповедта 09.12.2019
Дата на стартиране 01.11.2019
Дата на приключване 30.11.2020
Статус на изпълнение на договора/заповедта за БФП Приключен (към датата на приключване)
Местонахождение
  • България

Описание

Кратко описание на проекта
Проектното предложение предвижда дейности в изпълнение на мерки 5.1.3 и 5.1.4 от Актуализираната пътна карта за изпълнение на Актуализираната стратегия за продължаване на съдебната реформа. Изискването за ясни гаранции за упражняване в пълен обем на правото на достъп до съд и създаването на гаранции за изпълнението на окончателните съдебни актове са съществени предпоставки за ефективност на съдебния контрол, който от своя страна е сред съществените правни фактори за надеждна правна защита на правата и свободите на гражданите при взаимоотношенията им с държавната администрация и за гарантиране на законност в дейността на административния апарат. В тази връзка, проектното предложение предвижда идентифициране на случаите, в които съдът се е самоограничил в обхвата на предвиден по закон съдебен контрол на действията на администрацията, анализирането на причините за това и възможните мерки за преодоляване на такава практика, както и създаване на механизъм за мониторинг и оценка на съдебната практика на административните съдилища по отношение ефективния съдебен контрол и правото на достъп до съд. Проектното предложение предвижда дейности по идентифициране на случаите на неизпълнение на окончателни съдебни актове в последните пет години, предшестващи годината на стартиране на проекта, и анализиране на степента на изпълняемост на съдебните решения от съответните Органи на местното самоуправление и местната администрация, респ. на степента на изпълняемост на потвърдените от съда административни актове с изпълнителна сила, както и причините за неизпълнение, когато такива случаи са налице. С изпълнението на дейностите по проектното предложение и обобщаването на резултатите от практиката по изпълнение на съдебните актове и препоръките към действията на Органи на местното самоуправление и местната администрация  ще се създаде инструмент за местната администрация за оптимизация на работата й при прилагането на закона.
Дейности
  • Дейност: Изготвяне на проучване-анализ на ефективността на съдебния контрол върху актовете на местната администрация и изготвяне на доклад, обобщаващ, причините за неизпълнение на съдебни решения с които са потвърдени или отменени административни актове и начините за тяхното преодоляване според действащото законодателство.: Поради значителният брой констатирани неизпълнения на съдебни актове, с които са потвърдени или отменени административни актове, е необходимо да се проучат причините за това, както и да се набележат законовите способи за предотвратяването на такива случай. С цел изготвяне и определяне обхвата на окончателния Доклад, с разпореждане на председателя ще се сформира работа група за извършване на Проучване-анализ на съдебната практика на Върховния административен съд (ВАС) и административните съдилища, създадена през последните пет години, от 2014 г. до 2018 г., и набелязване на относимите съдебни решения по изпълнение на изискуеми задължения, породени от изпълнителните основания, предвидени в АПК или друг закон (ЗУТ, ЗКИР, ЗАдм, ЗМСМА, ЗОС, ЗООС и др). Ще се изготвят въпросници към административните съдилища за подбор на съдебни решения и към местните администрации, с помощта на които ще се събере информация, необходима за прегледа на съдебната практика, и относно последващите действия на местната власт след постановяване на съдебно решение, с което се отменя изричен акт или мълчалив отказ за издаване на индивидуален административен акт; отхвърля се жалба срещу административен акт, с който се създават задължения или се засягат права, свободи или законни интереси на отделни граждани или организации или се отменя като незаконосъобразен подзаконов нормативен акт или общ административен акт. Ще се проведат две еднодневни кръгли маси организирани от ВАС с представители на общините, на които ще се обсъдят въпросите на изпълнението на съдебните актове от органите на местната администрация и ще се събере допълнителна информация относно начина на изпълнение на съдебните решения и възникналите в практиката проблеми. Въз основа на прегледа на съдебната практика, информацията от събраните въпросници и резултатите от обсъжданията на кръглите маси ще се изготви окончателното проучване-анализ на съдебната практика по актовете на органи на местната администрация, и степента на изпълняемост на потвърдените от съда административни актове и причините за неизпълнение, когато такива случаи са налице. В зависимост от получените резултати и направените изводи, ще се изведат препоръки в доклада, насочени към избягване на незаконосъобразни действия и бездействия с цел повишаване ефекта от изпълнение на съдебните актове. Изготвените обобщени материали представляващи Проучване-анализ и доклад като средство за оптимизация на работата на административните органи при прилагането на закона ще бъдат публично оповестени на интернет страницата на съда., Договорена стойност: 142 720.00 , Отчетена стойност: 146 738.43
  • Дейност: Изготвяне на правила за текущ мониторинг и оценка на съдебната практика на административните съдилища и Върховния административен съд по отношение ефективния съдебен контрол и правото на достъп до съд : С цел повишаване ефективността на съдебния контрол и с цел намаляване на случаите на самоограничване на съда следва да се създаде механизъм за текущ контрол. За прилагане на по-ефективен съдебен контрол, следва да се установи в кои случаи съдебните инстанции отказват право на защита с мотива, че с обжалвания от адресата акт на администрацията не се разписват задължения за него. Въпроса е с особена важност С оглед правото на достъп до съд тъй като крайния резултат ще рефлектира върху процесуалните права на защита на субектите. В тази връзка ще се извърши преглед на съдебната практика, създадена през последните пет години, от 2014 г. до 2018 г. и ще се набележат съдебните актове на Върховния административен съд и на административните съдилища, в които съдът е преценил, че в обхвата на предвиден по закон съдебен контрол на действията на администрацията, не попадат административни актове, вън от случаите, когато закон изрично не предвижда съдебен контрол. Въз основа на този преглед, ще се изготви анализ на делата, по които съдът е отказал да разгледа оспорен административен акт, и ефективното осъществяване на съдебния контрол и упражняването в пълен обем на правото на достъп до съд на засегнатата страна. Резултатите и изводите от анализа, както и мерките за преодоляване на констатирани ограничения на правото на достъп до съд, ще се обсъдят на еднодневна кръгла маса с участието на съдии от Върховния административен съд и административните съдилища, представители на научната общност и съдебни служители. Въз основа на резултатите от анализа и проведените в рамките на кръглата маса дискусии ще се разработи механизъм за осъществяване на текущ мониторинг и оценка на съдебната практика на административните съдилища по отношение ефективния съдебен контрол и правото на достъп до съд, който да бъде инкорпориран в съответни вътрешни правила на Върховния административен съд, утвърдени с разпореждане на председателя на ВАС по съответния ред. Изложеното по-горе ще спомогне за преодоляване на противоречива и неправилна съдебна практика, както и за процесуална икономия в съдебните производства, която пряко рефлектира в правната сфера в страните по делата., Договорена стойност: 118 628.00 , Отчетена стойност: 122 598.08

Участващи организации

Партньори Няма
Изпълнители Няма
Подизпълнители Няма
Членове на обединение Няма

Забележки:

* Договорената стойност по проекта може да е по-ниска от отчетената поради някоя от следните причини:

  • За физически лица договорената стойност не включва разходите за сметка на работодателя, които са допустим разход и се отчитат по проекта
  • Бенефициентът е отчел разход само с фактура без да е сключен договор с избрания изпълнител
  • Бенефициентът е отчел повторно разходи към УО

** Колоната представя размерът на заявените от бенефициента разходи

Индикатори

Индикатор 1 Въведени нови и усъвършенстване на съществуващи инструменти за модернизация на съдебната власт, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 1.00 , Достигната стойност: 1.00
Индикатор 2 Подкрепени анализи, проучвания, изследвания, методики и оценки, свързани с дейността на съдебната система, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 3.00 , Достигната стойност: 3.00

Финансова информация

Обща стойност на проекта 269 336.51 BGN
БФП 269 336.51 BGN
Собствено финансиране 0.00 BGN
Общо реално изплатени суми 269 336.51 BGN
Процент на съфинансиране от ЕС 85.00 %

Финансови корекции

Няма

Забележки:

1 Посочената стойност представлява максималния размер на наложената финансова корекция. В зависимост от изпълнението на съответния договор реалният размер на удържаната финансова корекция може да е на по-ниска стойност.

2 Финансова корекция с нулева обща стойност означава, че същата е отменена вследствие на съдебно решение.

Тръжни процедури

Няма намерени тръжни процедури

Забележки:

Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN