Идентификация

Номер от ИСУН BG16FFPR002-5.005-0001-C01
Наименование на проекта ПОДОБРЯВАНЕ МОНИТОРИНГА НА КАЧЕСТВОТО НА АТМОСФЕРНИЯ ВЪЗДУХ НА НАЦИОНАЛНО НИВО
Бенефициент 831901762 ИЗПЪЛНИТЕЛНА АГЕНЦИЯ ПО ОКОЛНА СРЕДА
Източник на финансиране ЕФРР ==> Програма "Околна среда" 2021-2027
Дата на сключване на договора/заповедта 09.05.2024
Дата на стартиране 09.05.2024
Дата на приключване 09.11.2026
Статус на изпълнение на договора/заповедта за БФП В изпълнение (от дата на стартиране)
Местонахождение
  • България

Описание

Кратко описание на проекта
Дейностите, предвидени за изпълнение в проектното предложение са както следва:
- Доставка на мобилни автоматични станции със специализирана апаратура за изследване на атмосферния въздух;
- Доставка на хардуер (сървърно и комуникационно оборудване), приложен и системен софтуер,  необходими за обновяване и надграждане на Националната система за мониторинг на качеството на атмосферния въздух в реално време (НСМКАВ);
- Организация и управление на проекта, видимост, прозрачност и комуникация и подготовка на документация за възлагане на обществени поръчки.
 Очакваните резултати от изпълнението на дейностите по процедурата са:
- Принос за изпълнение на Решение 2011/850/ЕС за осигуряване на данни за качество на атмосферния въздух за ежегодното докладване (на проверени и валидирани данни) и навременни данни (на всеки час) и по-конкретно:
- Подобряване на мониторинга на КАВ на национално ниво;
- Принос за изпълнение на Решение 2011/850/ЕС за осигуряване на данни за качество на атмосферния въздух за ежегодното докладване и навременни данни;
- Повишаване на обществената осведоменост по отношение на качество на атмосферния въздух;
- Принос към изпълнение ангажиментите на страната в сектора и постигане на цели, произтичащи от европейското и национално законодателство;
- Модернизация и надграждане на Националната система за наблюдение на качеството на атмосферния въздух в реално време в изпълнение на изискванията на Директива 2008/50/ЕО  за предоставяне на данни за качество на атмосферния въздух в реално време чрез  НСМКАВ и Информационната система за докладване на данни за качество на атмосферния въздух;
- Подобряване на мрежовата и информационна сигурност и устойчивост при кибератаки и киберинциденти на информационната и комуникационна инфраструктура на НСМКАВ в реално време;
- Осигуряване на ясна организационна структура за устойчиво управление на проекта;
- Популяризиране на финансовата подкрепа и приноса на  Европейски съюз и Програма Околна среда 2021-2027.
Дейности
  • Дейност: Подготвителни дейности: Във връзка с писмо с изх. № 12-00-539 /25.05.2023 г., получено от ръководителя на УО на ПОС 2021-2027 г., с което информира, че изпълнението на проект „Подобряване мониторинга на качеството на атмосферния въздух на национално ниво“ чрез директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по приоритет 5 “Въздух“ на Програма „Околна среда 2021 – 2027 г.“ , както и с оглед на своевременното стартиране на подготовката и изготвянето на проектното предложение, със Заповед №229/16.08.2023 г. на изпълнителният директор на ИАОС е сформиран екип за подготовка на проектно предложение „Подобряване мониторинга на качеството на атмосферния въздух на национално ниво“. Заповедта е изменена със Заповед No 414/01.12.2023 г. като са актуализирани членовете на ЕППП. На членовете ЕППП са възложени следните задачи: 1. Изпълнение на дейности по подготовка на проектното предложение, свързани с организация, координация, контрол и комуникация, вкл. обмен на документи, необходими за подаване на проектното предложение, проучване и изготвяне на документи, по отношение на подготовката на проекта, подготовка на структурата за организация и управление на изпълнението на проекта, изготвянето на проектното предложение; 2. Изпълнение на дейности по подготовка на проектното предложение, свързани с: анализ за определяне на конкретни задачи по подготовката и подаването на проектното предложение, планирането на управлението и изпълнението на дейностите по проекта; подготовка на проектна дейност „Организация и управление на проекта, видимост, прозрачност и комуникация, определяне на изискванията към членовете на екипа за управление и на техните задължения и отговорности; 3. Анализ, проучване и анализ на остойностяването, необходими за подготовката на проектна дейност „Доставка на хардуер (сървърно и комуникационно оборудване), приложен и системен софтуер, необходими за обновяване и надграждане на Националната система за мониторинг на качеството на атмосферния въздух в реално време (НСМКАВ)“. 4.Подготовка на технически изисквания и документацията за възлагане на обществени поръчки за реализиране на дейностите по проекта и оценка вида на процедурата за възлагане "Оценка и анализ на информационната сигурност", остойностяване за процедурата по ЗОП по дейност "Доставка на хардуер (сървърно и комуникационно оборудване), приложен и системен софтуер, необходими за обновяване и надграждане на Националната система за мониторинг на качеството на атмосферния въздух в реално време (НСМКАВ)" и "Доставка на мобилни автоматични станции (МАС) със специализирана апаратура за изследване на атмосферния въздух". Разходите за подготовка на подготовка на технически изисквания и документацията за възлагане на обществени поръчки ще бъдат възстановени под формата по чл.55, ал.1, т.4 от ЗУСЕФСУ. Тези дейности са обособени като поддейност 4.3 в обхвата на дейност 4 "Организация и управление на проекта, видимост, прозрачност и комуникация и подготовка на документация за възлагане на обществени поръчки". 5. Начисляване и изплащане на възнаграждения, данъци и осигурителни вноски на екипа за подготовка на проектното предложение, вкл. и изготвяне на необходимите справки във връзка с възнагражденията; 6. Определяне на вида на процедурите за обществените поръчки, които ще се изпълняват по проекта, и за изготвяне на анализ и обосновка на сроковете за тяхното провеждане; 7. Оценка и анализ на информационната сигурност и остойностяване за процедурата по ЗОП по дейност "Доставка на хардуер (сървърно и комуникационно оборудване), приложен и системен софтуер, необходими за обновяване и надграждане на НСМКАВ. 8. Предоставяне на услуга от външен изпълнител за анализ и оценка на информационната и комуникационна инфраструктура на Националната система за мониторинг качеството на атмосферния въздух (НСМКАВ) в реално време с цел подобряване на мрежовата и информационна сигурност и устойчивост при кибератаки и киберинциденти., Договорена стойност: 81 422.57 , Отчетена стойност: 0.00
  • Дейност: Доставка на мобилни автоматични станции (МАС) със специализирана апаратура за изследване на атмосферния въздух: В изпълнение на изискванията на Директива 2008/50/ЕО (относно качеството на атмосферния въздух и за по-чист въздух за Европа), въведена в националното законодателство чрез Наредба №12/2010 год. за норми за серен диоксид, азотен диоксид, фини прахови частици, олово, бензен, въглероден оксид и озон в атмосферния въздух ще бъде увеличен броя на мобилните автоматични станции (МАС). Същите ще бъдат използвани за индикативни измервания на качеството на атмосферния въздух в системата на МОСВ. В допълнение, чрез тях ще бъдат провеждани измервания в райони с проблемни нива на атмосферните замърсители и при възникнали аварийни ситуации, свързани със замърсяване на въздуха. МАС за КАВ ще измерват основните замърсители на въздуха (ФПЧ10, серен диоксид, азотни оксиди, въглероден оксид, озон и бензен) и някои специфични замърсители, за които са въведени норми в националното законодателство и които могат да се емитират във въздуха вследствие на производствени дейности съобразно спецификата на операторите, работещи на територията на Република България. С цел подобряване на мониторинга на качеството на атмосферния въздух (КАВ), чрез модернизация и надграждане на Националната система за мониторинг на качеството на атмосферния въздух (НСМКАВ) в реално време е необходимо да бъде извършено следното: 1. Доставка на МАС за контрол на КАВ, с възможност за измерване на основни и специфични замърсители, като и обучение на персонала за работа с оборудването, включваща: - Доставка на МАС за синхронно измерване на ФПЧ10, серен диоксид, азотни оксиди, въглероден оксид, озон, бензен, толуен, ксилен, стирен, нафтален, етилбензен, фенол, циклохексан, формалдехид, ацеталдехид и метеорологични параметри (посока и скорост на вятъра, температура на въздуха, относителна влажност, налягане и слънчева радиация - за РЛ Велико Търново; - Доставка на МАС за синхронно измерване на ФПЧ10, серен диоксид, азотни оксиди (азотен оксид и азотен диоксид), въглероден оксид, озон, сяроводород, метилмеркаптан, диметилсулфид, диметилдисулфид и метеорологични параметри (посока и скорост на вятъра, температура на въздуха, относителна влажност, налягане и слънчева радиация) - за РЛ-Бургас; 2. Доставка на МАС за извършване на измервания на емисии на вредни вещества във въздуха, като и обучение на персонала за работа с оборудването, включваща: - Доставка на МАС за измерване на въглероден оксид, азотен оксид/азотен диоксид/азотни оксиди, серен диоксид, общ органичен въглерод, кислород, диазотен оксид, амоняк и параметри на газови потоци в емисии - за Централна лаборатория, София и РЛ-Плевен и РЛ Бургас; - Доставка на МАС с възможност за определяне на въглероден оксид, азотен оксид/азотен диоксид/азотни оксиди, серен диоксид, общ органичен въглерод, кислород, диазотен оксид, амоняк, сероводород, хлороводород, флуороводород, живак, изокинетична система за пробонабиране на прах, влага, диоксини и параметри на газови потоци в емисии - за РЛ Пловдив 3. Доставка на мобилна лаборатория за калибриране на средствата за измерване за контрол на КАВ и на емисии на вредни вещества в съответствие с предписания на производителя и обучение на персонала за работа с оборудването - за РЛ-Пловдив. Отделните етапи на изпълнение на дейността са следните: - доставени изцяло конфигурирани МАС за контрол качеството на атмосферния въздух, МАС за измерване на емисии на вредни вещества във въздуха и мобилна лаборатория за калибриране на средствата за измерване за контрол на качеството на атмосферния въздух и на емисии; - въведено в експлоатация оборудване; - обучен персонал за работа с оборудването; - осигурено гаранционно (сервизно обслужване) - в рамките на периода на физическо изпълнение на проекта Изпълнението на тази дейност ще допринесе за изпълнение на изискванията на въведената в националното законодателство Директива 2008/50/ЕО за предоставяне на навременни и достоверни данни за КАВ в реално време., Договорена стойност: 8 581 200.00 , Отчетена стойност: 0.00
  • Дейност: Доставка на хардуер (сървърно и комуникационно оборудване), приложен и системен софтуер, необходими за обновяване и надграждане на Националната система за мониторинг на качеството на атмосферния въздух в реално време (НСМКАВ): С цел подобряване на мониторинга на качеството на атмосферния въздух чрез модернизация и надграждане на хардуера и софтуера, обслужващ НСМКАВ и изграждане на система за информационна сигурност в централен диспечерски пункт (ЦДП), регионалните диспечерски пунктове(РДП) и автоматичните измервателни станции (АИС), както и за осъвременяване на НСМКАВ към най-актуалните стандарти в сферата на информационните технологии е необходимо да бъде извършено следното: - Доставка и внедряване в инфраструктурата на ИАОС на хардуер (сървъри, компютри, комуникационно оборудване и други приложими хардуерни устройства), приложен и системен софтуер/софтуерни лицензи, необходими за обновяване и надграждане на Националната система за мониторинг на качеството на атмосферния въздух в реално време (НСМКАВРВ); - Доставка, инсталация и конфигурация на хардуер и/или софтуер с цел покриване на изискванията за мрежова и информационна сигурност на Националната система за мониторинг на качеството на атмосферния въздух в реално време (НСМКАВРВ) Доставката на оборудването и приложния и системен софтуер обхваща всички нива на Националната система за мониторинг на КАВ в реално време. Подмяната на хардуерното оборудване, системен и приложен софтуер, включва цялостно решение по доставка, монтаж, внедряване, конфигуриране и инсталиране на хардуерно оборудване и системен и лицензен приложен софтуер с цел оптимизация на работните процеси, намаляване на административната тежест и повишаване ефективността на Националната система за мониторинг качеството на атмосферния въздух в реално време. Допълнително ще се подобри мрежовата и информационна сигурност и устойчивост при кибератаки и киберинциденти на информационната и комуникационна инфраструктура на Националната система за мониторинг качеството на атмосферния въздух в реално време (НСМКАВРВ) чрез: - Привеждане в действие на най-добрите съвременни практики за информационна сигурност в съответствие с европейски и национални стандарти, директиви и разпоредби за осигуряване и подобряване на сигурността, безотказността, резервираността и надеждността на НСМКАВРВ; - Създаване на необходимите документи и регистри, които да удостоверяват достъпа на служители и външни лица до инфраструктурата на Изпълнителната агенция по околна среда (ИАОС); - Създаване на необходимата организация за наблюдение и поддържане на системата. Допълнителна информация за разпределение по райони, материални и нематериални активи е описано детайлно в приложени документи към отговора. Отделните етапи на изпълнение на дейността са следните: - доставени хардуер и софтуер; - въведено в експлоатация и конфигурирани оборудване и системен и приложен софтуер; - проведени тестове на системите преди пускането им в реална експлоатация; - обучен персонал за работа с оборудването и софтуера. Изпълнението на тази дейност ще допринесе за изпълнение на изискванията на въведената в националното законодателство Директива 2008/50/ЕО за предоставяне на навременни и достоверни данни за КАВ в реално време. Допълнителна информация за обхвата на дейността е приложена в секция "Прикачени документи" файл с наименование "Допълнителна информация_Дейност3_ver.2_2024_03_08.pdf" във файл "Допълнителна информация_Дейност3_ver.2_2024_03_08.zip". Обществената поръчка, съгласно ЗОП е обявена на 08.02.2024 г. информация за поръчката може да бъде намерена на следния линк в ЦАИС :https://app.eop.bg/today/347424., Договорена стойност: 4 797 933.00 , Отчетена стойност: 0.00
  • Дейност: Организация и управление на проекта, видимост, прозрачност и комуникация и подготовка на документация за възлагане на обществени поръчки: Съгласно Указанията за попълване на формуляра за кандидатстване, дейностите са обединени в една обща дейност 4, като са разпределени в 3 поддейности: Поддейност 4.1. Организация и управление на проекта, която включва следните задачи: Организиране/ обезпечаване работата на екипа за управление на проекта (ЕУП), вкл. възнаграждения, осигуровки и командировъчни разходи, както и осигуряване на необходимите консумативи, материали и оборудване за администриране на проекта. ИАОС като бенефициент е пряко отговорна за управлението на проекта и осигуряване качественото изпълнение на заложените дейности. За постигане ефективна координация и оперативност на изпълнението на проектните дейности, ще бъде сформиран експертен екип, който ще ръководи и координира проектните дейности в съответствие с изискванията на ПОС 2021-2027 и на процедурата. За постигане на очакваните резултати от проекта, се предвиждат съответните механизми за взаимодействие между членовете на ЕУП при изпълнение на задачите, както и механизми за отчитане на работата, с цел осигуряване на вътрешна оценка и контрол, за мониторинг на напредъка по проекта, и при необходимост – предприемане на мерки за корекция. Основната цел на дейността е да гарантира, че изпълнението на дейностите по проекта е в съответствие със заложените в проектното предложение срокове и бюджет. Екипът за организация и управление на проекта ще включва ръководител на проекта, координатор, финансист, юрист и технически експерти. Поддейност 4.2. Видимост, прозрачност и комуникация: При спазване на приложимите правила на ЕС за видимост, прозрачност и комуникация, предвидени в Регламент (ЕС) №2021/ 1060 и Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за видимост, прозрачност и комуникация 2021-2027 г., ИАОС предвижда следния пакет от мерки за информация и публичност: - Публикуване на официалната си интернет страница и на официалния си профил в социална медия кратко описание на проекта, неговите цели и резултати, като информацията ще откроява финансовата подкрепа от Съюза; - В документите и комуникационните материали, свързани с изпълнението на проекта и предназначени за обществеността и участниците, включване на текст, указващ финансирането от ЕС и поставяне на емблемата на ЕС и на ПОС 2021-2027 г.; - Изработване на 1 бр. устойчиво табло, което, при започване на физическото изпълнение на проекта, да бъде поставено, на видимо за обществеността място (фасадата/ при входа на сградата на ИАОС), съдържащо наименованието, номера на проекта, бенефициента, информация за финансовата подкрепа от Съюза чрез ПОС 2021-2027 г. и емблемата на ЕС; - Прожектиране на информация за проекта и финансовата подкрепа от Съюза на наличен монтиран електронен дисплей на видно място при входа ИАОС; - Изработване и поставяне на стикери върху закупената и монтирана апаратура/ техника за оборудване на АИС, РДП, ЦДП и мобилни лаборатории в резултат от изпълнението на Дейности 2 и 3; - Брандиране с устойчиви стикери с информация за проекта и финансирането, на всяка една от мобилните станции за измерване на КАВ, емисии и мобилна калибровъчна лаборатория, АИС, РДП и ЦДП доставени при изпълнението на Дейност 2 и Дейност 3; - Организиране и провеждане на две информационни събития – информационна среща, която ще бъде проведена на едно от местата на доставка на мобилните станции доставени в изпълнение на Дейност 2 при пускането им в работен режим и информационна среща, която ще бъде в АИС "Павлово" и ЦДП намиращо се в сградата на ИАОС доставени и пуснати в действие в изпълнение на Дейност 3. Изпълнението на тази поддейност ще допринесе за популяризиране на резултатите от Дейност 2 и Дейност 3 и ще допринесе за популяризиране на получената финансова подкрепа от Европейския съюз и приноса на Програма Околна среда 2021-2027 г. за целите и изпълнението на отделните дейности на проекта. Поддейност 4.3 Подготовка на документация за възлагане на обществени поръчки: изпълнена преди сключване на АДБФП от екипа на ИАОС., Договорена стойност: 269 211.11 , Отчетена стойност: 0.00

Участващи организации

Партньори Няма
Изпълнители Няма
Подизпълнители Няма
Членове на обединение Няма

Забележки:

* Договорената стойност по проекта може да е по-ниска от отчетената поради някоя от следните причини:

  • За физически лица договорената стойност не включва разходите за сметка на работодателя, които са допустим разход и се отчитат по проекта
  • Бенефициентът е отчел разход само с фактура без да е сключен договор с избрания изпълнител
  • Бенефициентът е отчел повторно разходи към УО

** Колоната представя размерът на заявените от бенефициента разходи

Индикатори

Индикатор 1 Доставени мобилни автоматични измервателни станции (по-слабо развити региони), Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 5.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 2 Доставени мобилни автоматични измервателни станции (регион в преход), Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 1.00 , Достигната стойност: 0.00

Финансова информация

Обща стойност на проекта 13 729 766.68 BGN
БФП 13 729 766.68 BGN
Собствено финансиране 0.00 BGN
Общо реално изплатени суми 0.00 BGN
Процент на съфинансиране от ЕС 83.05 %

Финансови корекции

Няма

Забележки:

1 Посочената стойност представлява максималния размер на наложената финансова корекция. В зависимост от изпълнението на съответния договор реалният размер на удържаната финансова корекция може да е на по-ниска стойност.

2 Финансова корекция с нулева обща стойност означава, че същата е отменена вследствие на съдебно решение.

Тръжни процедури

Няма намерени тръжни процедури

Забележки:

Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN