Училище за родители и клубове по интереси: Целта на дейността е да запознае родителите с реалните условия на детското заведениеи най-вече на изискванията, отправяни към техните деца, да се развият потенциалните им възможности за подкрепа и насърчаване за продължаване на образователния процес. Целта е свързана с нуждата от осъзнаването на родителите, като важен психологически фактор, влияещ на децата за промяна на нагласите към учебния процес и обкръжаващата среда. За да бъдат привлечени и задържани в детските заведения децата от етническите малцинства и маргинализираните групи е нужно паралелно да се полагат грижи и за образоването на техните родители, за утвърждаването на образованието като ценност. В тази връзка дейността ще бъде насочена към обучение на родителите. Привличането и задържането на децата от етническите малцинства и маргинализираните групи в детските заведения е възможно чрез комбинация от педагогически мерки, социални мерки и социална работа сред ромските семейства и ромската общност като цяло. Обучението на родители ще бъде осъществено на територията на детските заведения, извън общността, за да може да се постигне желаният ефект.
С цел повишаване на мотивацията на родителите за значението и ролята на предучилищното образование, като предпоставка за успешната реализация на децата им в образованието ще се създадат училища за родители. Там ще се провеждат срещи с цел мотивиране и активизиране на родителите да подготвят децата за навлизане в образователната система. На срещите с родителите на децата в установен висок риск от отпадане, ще се обсъждат опасностите от отпадане и възможностите за намаляване на риска. Целта на тези срещи е по-активното въвличане на родителите в процеса на социално включване на техните деца и повишаване на училищната им готовност. За допълване на мотивацията ще се създадат и клубове по интереси, в които ще участват и родителите и децата. За подсилване ефекта на тази дейност ще бъде закупен „Наръчник на родителя“ специално насочен към децата в предучилищната възраст, където ще бъдат описани основните направления в комуникацията родител-дете, ще има съвети за избягване на попадането на децата в риск, важността на образованието, духовно, умствено, емоционално и физическо развитие на детето. Нзначените лица ще подпомогнат родителите, представители на целевата група за: 1. Справяне с проблемното поведение на децата им по отношение на включване в образователния процес; 2. Повишаване на родителския капацитет за извеждане на образованието на децата им като основен приоритет; 3. Изграждане на сигурни и стабилни взаимоотношения със значими възрастни, с необходимата чувствителност и отзивчивост на нуждите на детето; 4. Изграждане на емоционална връзка на доверие, споделяне, разбиране, приемане, формиране на емоционална интелигентност. Родителят да разбира езика и поведението на детето си; 5. Изграждане на среда, в която детето им ще се чувства обичано като отделна личност; 6. Оказване помощ на детето да се справя с трудности чрез подпомагани и насърчаване обучението и интелектуалното му развитие като го поощрява, стимулира и създава възможности за социална изява. 7. Да стимулират децата си в когнитивното развитие и потенциал чрез контакти, и отзивчивост на опитите за общуване и въпросите на детето, насърчаване и участие в обучението на детето, осигуряване на възможности за образование. На сесии ще се работи по мотивацията на родителите на учениците от етническите малцинства освен да подкрепят децата си редовно да посещават училище, самите те активно да се включват в живота на училището. |
44 668.00
|
36 140.62
|
Съхраняване и развиване на културната идентичност на децата от местната общност.: В дейността се предвижда създаване и утвърждаване на подкрепящи условия за съхранение и развитие на културата, традициите, обичаите и творчеството на ромите като част от общонационалната култура, както и подкрепа на традиционните и съвременните форми на българското, турското и ромското изкуство и култура. Чрез обогатяване и разширяване на песните и танците, които децата вече познават вече изпълняват, ще се създаде и съхрани чувство на национална гордост сред децата от целевата група посредством запознаването им с уникалното национално богатство на българския фолклор. Цели се разширяване на знанията за българския, турския и ромския фолклор и фолклорните традиции; знания за известни музиканти и произведения. Различните традиции на отделните етноси ще даде на децата-роми усещане на обществена значимост на собствените им традиции и изкуства, често пренебрегвани, когато в страната се говори за фолклор. Считаме, че тази дейност ще спомогне за по-дълбокото взаимно приемане и по-активното включване на децата от малцинствените общности. Така ще се стимулира освен етническата толерантност и разбиране на другата култура, така развитието на творческия потенциал и възможността за изява на децата в риск.
Ще бъдат изпълнени следните поддейности:
- Подготовка и организиране на 5 празника от детската градина – Коледа, Ромската Нова година, Международния ден на ромите 8 април, Великден и Гергьовден;
- Подготовка и организиране от училището „Карнавал на различните народи”/представяне на носии от цял свят;
- Обмяна на опит с друга детска градина, чрез организиране на доброволчески инициативи – състезателни и подвижни игри.
С цел социална и образователна адаптация на децата от общината, за които българският език не е майчин, детската градина планира организацията и провеждането на познавателни и развлекателни дейности. Тези дейности включват
- Посещение на куклен театър в гр.Видин;
- Посещение на музей Конака гр.Видин;
- Посещение на крепост „баба Вида”;
Тази дейност има освен мотивираща, така и чисто опознавателна дейност. Чрез тези посещения ще се разшири визията на децата, ще се стимулира желанието им да научат нови неща, да са социално активни.
|
15 400.00
|
14 560.00
|
Работилница за личности: Целта на дейността е пълноценно включване в образователния процес и развиване на творческия потенциал на учениците от етническите малцинствата, чрез съхраняване и развиване на творческият им потенциал и културната им идентичност и формиране на релевантна ценностна система. Към настоящият момент в партньорските училища, много от учебно-техническите средства и помагала са неадекватни на високите цели и задачи, поставени пред българската образователна система. Поради недостатъчен финансов ресурс, партньорите системно не могат да обновяват образователната си среда и да създават интерактивна такава. За да постигнем заложената цел и да повишим качеството на образователния процес чрез създаване на привлекателна образователна среда ще закупим и предоставим учебно-технически средства и материали, подходящи за възрастта на учениците и улесняващи работата на педагогическите специалисти. Дейността е съвкупност от различни по характера си извънкласни форми, обусловени от интересите и изявеното желание от страна на учениците и родителите им:
Ще бъде разделено на модули: Дейността ще се проведе от общностните медиаторите, възпитателите и обучителите към училището.
„Отрий и развий” клуб по рисуване, актьорско майсторство и танци развиващ креативността и потенциала заложен във всяко дете. Да изразиш себе си чрез изкуството дава нов поглед към живота, да откриеш и подбереш подходящ приятелски кръг и среда. Да се изявиш пред публика е усещане, което ще промени възгледите на децата, да се почувстват значими и ценени.
Клуб „Знам и мога” - Занимания по Български език и литература с цел повишаване компетентностите и функционалната грамотност с цел по-добро включване в социалния живот и реализиране, развиване на способностите и уменията на децата като съществени компоненти на здравата самооценка и самочувствие. Да се интегрираш значи да имаш определени качества, умения и компетентности, за да принадлежиш към определена група от хора. Да познаваш своите възможности и начини да ги реализираш.
Клуб „Единни към доброто” – комплекс от спортни и състезателни дейности с цел повишаване на самооценката на децата, социализиране на децата в риск и развитие на умения за позитивно общуване,социалнио включване, толерантност, съпричастност, взаимопомощ, работа в екип, нова приятелска среда.
„Репортери без граница” - изработване на книга „Моят роден край” с набор от снимки на забележителности на община Ново село , информация, репортерски материали за специфични обичаи и традиции на трите етноса на територията- влашки, ромски и новоселски.
Обогатяването на репертоара и заниманията с хореографи и вокални педагози ще създаде условия за развитие на умения и таланти, както и възможност за творческа изява на децата. В детските заведения партньори по проекта ще се сформират групи, в които децата ще разучават приказки, песнички, ще нарисуват сюжети от любимите си приказки, като по този начин ще обогатят речниковия си запас на български език, като заедно с това ще повишат социалните си умения. За целта ще бъдат наети преподаватели, които ще работят с децата. На децата ще бъдат възлагани задачи за подготовка в домашна среда, като така ще бъдат въвлечени и родителите им в процеса. В резултата от работата на групите ще се подготвят представления в детските градини на които ще присъстват родителите на децата. Това ще даде възможност на родителите да получат обективна информация за социализиращата роля на обучението в детската градина и те ще подкрепят развитието на творческите заложби на децата си. В Клуб „Единни към доброто” физическата активност ще бъда използвана като мощен инструмент за интеграция и ще бъде използван в проекта за привличане и задържане на целевата група в детските заведения, както и за да ги събере с деца, извън целевата група по проекта. Tези дейности ще демонстрират широкия обхват и въздействие на проекта, чрез дейности включващи всички деца и стимулиращи възможността да развиват своите творчески умения и да създават неща заедно. |
42 136.00
|
40 896.86
|
Лятна занималня и Детска градина в планината: Това ще са мотивационни и консултативни дейности за децата отпаднали от детската градина и за тези, които не я посещават редовно и са с висок риск от отпадане. Целта на дейността е да се стимулира интереса на идентифицираните деца в риск и техните родители към училището, като се демонстрират методи, които са важни за детското развитие, а в същото време са забавни и мотивиращи активното включване. Целта е да се даде възможност на децата да придобият по-голям набор от адаптивни умения, които имат пряка връзка с училищната им включеност. Самите родители ще се запознаят с методи, които могат да използват и занапред в семейството си, за да продължат да стимулират интереса към ученето на своите деца. |
5 500.00
|
5 500.00
|
Активизиране и овластяване на ромските родители в община Ново село: от детската градина до 12 клас: Една от основните цели, поставени в приоритет „Образование” на Плана за действие на община Ново село в изпълнение на Областната стратегия за интегриране на граждани от ромски произход е „4. Приобщаване и приемане на родителите - роми към образователния процес и засилване на участието им в училищния живот”. Като основна Задача към тази цел е посочена „3.1. Повишаване на ангажимента на родителите, засилването на тяхното сътрудничество с училището и създаването на партньорства между ДГ, училище и родители”, а като основна Дейност – „3.1.1 Приобщаване на родители на деца и ученици от етническите малцинства към дейността на училищното настоятелство, родителски актив”.
Понастоящем ромските родители участват рядко в образователния процес и възприемат детската градина и училището като „чужди” институции. Това се отнася както до калдарашите, така и до т.нар. „български роми / десикане рома” в общината. В резултат, учителите не получават съдействие от родителите, а родителите изпитват недоверие към детската градина и училището. Това са сериозни предпоставки за слаба посещаемост на детската градина: много от ромските деца са формално записани в ДГ или изнесени групи, но рядко ги посещават, като това се отнася дори за задължителните подготвителни групи. Също така води и до непродължване на част от ромските ученици в средна степен на образование.
Чрез дейността си поставяме като основна цел да превърнем родителите в активен участник и партньор на детска градина и училище в образователния процес. От една страна това включва активно съдействие в усилията за редовна посещаемост на ДГ, привличане и задържане на всички деца в класните стаи, повишаване на качеството на образоване и продължаване в и успешно завършване на средна степен. От друга страна, цел на дейността е да „отвори” ДГ и училището към родителската общност, така че родителите да участват реално във вземането на важни управленски решения и да се повиши капацитета на Обществените съвети да изпълнят изискванията на Закона за предучилищното и училищното образование.
Дейността е насочена както към ромските родители, така и към родителите от мнозинството. В дейността ще участват родители от двата етноси, което е важно условие за запазването на етнически смесения характер на двете образователни институции в общината.
Дейността ще бъде координира от Амалипе, който има опит в работата с родители и организирането на родителски клубове в повече от 150 училища и 16 ДГ. Ще бъдат използвани изцяло местни лица, представители на родителските общности в общината.
За изпълнението на дейността на общинско ниво ще бъдат назначени двама образователни медиатори от ромски произход. Те ще бъдат от местните общности, като ще се съобразим с груповото многообразие на ромите в общината и ще назначим медиатори от двете ромски групи в общината: калдарашите и „български роми / десикане рома”. Единият от медиаторите ще обслужва ДГ, а другият - СУ, като ще координират своята дейност с ръководствата на тези институции.
Задължение на експертът/ите обр интеграция чрез ИКО е да помогне работата, свършена от обр медиатори с родителите, да бъде трансформирана в „продукт“, подпомагащ процеса на създаване на ефективно партньорство между училищна и родителска общност. Общата заетост ще е до 1500 часа за целия проект. Обр медиатори ще бъдат ангажирани на пълен работен ден и ще координират изпълнението на дейностите, описани по-долу.
Заетостта им ще бъде до 3000 часа за целия проект
Персонал: обр медиатори (местни лица на пълна заетост) - 31785,60 лева / до 6000 часа за целия проект.
Експерт „Образователна интеграция чрез развитие на местната общност“ - 4896 лв. Заетостта му ще бъде до 1000 часа за целия проект;
Командировки: командировъчни разходи- 690 лв. / 4 броя х 80дни х разстояние 3000 км х 10 л х2.30 лв/л./ и
Организиране на срещи - 1260 лв /10 лица х2 дни х 2000 км х 10 л х 2.30 лв /л х20 лв дневни х 40 лв квартирни/.
Канцеларски материали: копирна хартия - 50 х7 лв;тонер 3 бр х 150. |
39 431.60
|
30 398.69
|
Кампании с родители от мнозинството и малцинството и с местната общественост за подкрепа на образованието: ДГ ”Акад. Стефан Младенов” и СУ „Св. Св. Кирил и Методий” са етнически смесени, т.е. в тях се обучават деца и ученици от българския и ромския етнос. Планът за действие на община Ново село в изпълнение на Областната стратегия за интегриране на българските граждани от ромски произход... ясно сочи, че разпределението на учениците „по паралелки е съобразено с изискванията за десегрегация и Закона за дискриминация. Сегрегирани паралелки в училището няма.” Същото се отнася и до детската градина.
Липсата на сегрегация и толерантните етнически взаимоотношения между родителите от различните етноси са гордост за община Ново село. Въпреки това, латентна тенденция към сегрегация съществува. Част от българските родители имат склонност да записват децата си в други общини, особено в средна степен на образование. Тази тенденция трябва да бъде своевременно стопирана.
Два важни фактора от средата, в която функционират детските градини и училищата са ключови за успеха на образователната интеграция и за постигането на целите, които си поставя проекта: ангажимент към работата на съответната образователна институция, както и обществена подкрепа за съвместното обучение на деца от различни етноси. Понастоящем са налични дефицити и по двата фактора в общината.
Основната цел на дейността е повишаване на толерантността и доверието между родителите от различните етноси, осъзнаването на ползите за всички от образователната интеграция и преодоляването на анти-ромските стереотипи. Постигането на тази цел е най-добрата превенция на латентните процеси на вторична сегрегация. Друга цел е активизирането на обществеността за подкрепа на образованието и дейността на детската градина и училището.
Дейността е насочена както към ромските родители, така и към родителите от мнозинството. В дейността ще участват родители от всички етноси и групи, което е предпоставка за формирането на доверие и толерантност между тях.
Бюджет: Разходи за персонал: Образователна интеграция чрез интеркултурно образование (ИКО)“ - 9984 лв / общо 1500 часа за целия проект;
младежки координатор (местно лице на пълна заетост) - 15892,80 / общо 3000 часа за целия проект.
командировъчни разходи за участието на родители в срещи за обмяна на опит и мотивация - 2060 лв./ (2 срещи х 10 родители х 2 дни)" 20 лица х 2 дни разстояние 2000.00 км х 10.00 разход х 2.30 лв/литър х 20 лв дневни х 40 лв квартирни;
Организиран транспорт за мотивационни кампании - 3200 лв./ 4 броя х 800.00лв.
Организиране на 2 двудневни родителски лектории - 7200 лв /"Организиране на 2 двудневни родителски лектории за по 30 участника (2 лектории х 2 дни х 30 участника = 120 участника), вкл. настаняване, храна, път, лектори"/120 бр. х 60 лв/.;
Логистика и храноден за срещи на родителския клуб и кампании - 2374 лв.;
Участие на 20 ученици х 2 години в обучение за активни младежи - 8800 лв./Участие на 20 ученици х 2 години в обучение за активни младежи /40 броя х220.00лв/ ; общо - 49 510.80 лв.
Ще се ползват наръчниците от Дейност 1.
|
49 510.80
|
21 209.85
|
Допълнително обучение по български език за деца и ученици, за които българският език не е майчин от СУ „ Св.Св. Кирил и Методий“ – с. Ново село: Дейността е насочена за ученици от VІІ и ХІІ клас към СУ „ Св.Св. Кирил и Методий“ - с. Ново село – партньор по проекта.
Целта на дейността е да се подкрепят учениците от етническите малцинства за успешно завършване на основно и средно образование чрез допълнително обучение по български език за учениците, включително и за които българският език не е майчин. Цели се гарантиране на равен достъп до качествено образование и привлекателна образователна среда. Според възрастта учениците ще участват в две групи:
1. „ Грамотко" - включва 2 групи от по 12 ученика от V-VII клас и IX-XII клас .Целта е да затвърди и разшири знанията и уменията по български език. Знанията по български език ще допринасят за по-трайно усвояване на правописа и пунктуацията. Трудностите, които се срещат у учениците, чиито майчин език не е български, са заради ниската езикова компетентност на учениците, което от своя страна затруднява обмена на информация в час. Липсата на достатъчен речников запас и владеене на уместни синтактични конструкции на български език са главната причина учениците да не са в състояние да усвояват учебния материал и да показват слаби резултати при НВО и ДЗИ.
Етапи на изпълнение:
1.Подготовка на документация в съответствие със ЗОП, сключване на договор и доставка за необходимите материали и пособия за изпълнението на дейността – I - V месец.
2. Сключване на договори, подготовка на график и на учебни програми, сформиране на групи - I-III месец;
3. Провеждане на занимания по групи – 144 учебни часа за всяка група, разпределени по график през 36 учебни седмици / V-VІІ клас/ и 31 учебни седмици / IX-ХІІ клас/ ; провеждане на вътрешен мониторинг– II-XX...... месец.
|
9 374.00
|
9 364.40
|