Провеждане на специализирано обучение на тема "Прилагане на ОСП след 2020 г. - изготвяне на Стратегически план на България".: В рамките на Дейност 1 (Д1) проектното предложение планира да обхване общо 25 служители от 6 целеви дирекции в МЗХГ, които ще преминат през специализирано обучение на тема "Прилагане на ОСП след 2020 г. - изготвяне на Стратегически план на България". До края на 2018 г. всяка държава членка трябва да разработи общата рамка на националния си Стратегически план за действие за ОСП за периода 2021-2028 г. (подробна обосновка - в т.11 на Формуляра). Това е национален програмен стратегически документ, който обхваща всички сектори на селскостопанската политика и трябва да включва конкретно разписани мерки за подкрепа на сектора, съобразени с Многогодишната финансова рамка на ЕС за ОСП след 2020 г.
Връзката на темата с функциите на целевите дирекции и служители по Д1 е видна от Устройствения правилник (УП) на МЗХГ, както следва:
- 10 служители на дирекция "Пазарни мерки и организации на производители". Дирекцията подпомага министъра при провеждане на националната политика по прилагане на ОСП на ЕС в областта на пазарните мерки и на организациите на производители; изготвя стратегии, планове за действие, оценки на прилагането и други програмни документи в областта на пазарните мерки и на организациите на производители; разработва и съгласува проекти на нормативни и административни актове, свързани с прилагането на пазарни мерки и свързани с организациите на производители; изготвя и съгласува схемите и мерките за пазарна подкрепа на земеделските производители и предложения за тяхното финансиране и др.
- 2-ма служители на дирекция „Държавни помощи и регулации”. Дирекцията подпомага министъра при определяне и осъществяване на политиката за национално подпомагане в земеделието, рибарството и горското стопанство в съответствие със законодателството на ЕС за държавните помощи и във връзка с правомощията му по Закона за държавните помощи; изготвя стратегии, планове за действие, анализ и оценка на прилагането на държавните помощи и др.
- 2-ма служители на дирекция „Животновъдство”. Дирекцията подпомага министъра при провеждане на държавната политика в областта на животновъдството, въвеждането и прилагането на пазарните механизми и режими на ОСП в животновъдството и определяне на националните приоритети в тази област; участва в хармонизирането на законодателството в областта на животновъдството с цел привеждането му в съответствие с принципите на законодателството на ЕС и др.
- 3-ма служители на дирекция „Анализ и стратегическо планиране”. Дирекцията събира и обобщава информация от всички информационни масиви и бази данни, администрирани в системата на министерството, с цел разработване на анализи, стратегии и планове в областта на земеделието; анализира макроикономическите показатели, състоянието на отрасъла и тенденциите в неговото развитие; идентифицира и разработва стратегически цели, изискващи дългосрочно планиране в земеделието, предвижда тенденциите за развитие, както и интегрирането им в конкретен стратегически документ и др.
- 2-ма лужители на Главна дирекция „Земеделие и регионална политика”. Дирекцията подпомага министъра при провеждането на държавната политика в областта на земеделието, както и прилагането на ОСП на ЕС; подготвя статистическа информация по различни теми, с която подпомага министерството при изпълнение на националната политика в областта на земеделието и ОСП на ЕС.
- 6-ма служители на дирекция „Директни плащания и идентификация на земеделски парцели”. Дирекцията подпомага министъра при провеждане на националната политика по прилагане на ОСП в областта на директните плащания; изготвя стратегии, планове за действие, анализи; изготвя и съгласува схемите и мерките за директно подпомагане на земеделските производители съгласно законодателството на ЕС и др.
Разработването на Стратегическия план за действие за ОСП след 2020 г. е цел с изключително висока приоритетност на национално ниво. |
18 670.00
|
18 562.80
|
Провеждане на специализирано обучение на тема "Прилагане на извънредни пазарни мерки за управление на кризи на пазара в контекста на ОСП".: В рамките на Д2 проектното предложение планира да обхване 25 служители от 5 целеви дирекции в МЗХГ, които ще преминат през специализирано обучение на тема "Прилагане на извънредни пазарни мерки за управление на кризи на пазара в контекста на ОСП". Обучението е с висока степен на важност и актуалност, тъй като изисква повишаване на специализираните компетентности на служители на МЗХГ в сферата на управлението на кризи и използването на набори от инструменти за управление на кризи и рискове на пазара в контекста на ОСП. Темата беше дефинирана като един от основните приоритети на Естонското председателство на Съвета през 2017 г. Чрез обучението ще бъде удовлетворено и реализирането на новите "Приоритети и цели на политиката в аграрния отрасъл, мерки и действия за постигането им през 2018 г.", заложени в "Аграрен доклад, 2017" на МЗХГ, където като приоритена Цел 4 за 2018 г. е формулирана разработването на комплексен подход за превенция и управление на рискове и кризи.
Връзката на темата с функциите на целевите дирекции и служители по Д2 е видна от УП на МЗХГ и се отнася до:
- 9 служители на дирекция "Пазарни мерки и организации на производители". Прилагането на извънредни пазарни мерки за управление на кризи на пазара е директно обвързано с функциите на дирекцията, която: подпомага министъра при провеждане на националната политика по прилагане на ОСП на ЕС в областта на пазарните мерки; изготвя стратегии, планове за действие, оценки на прилагането и други програмни документи в областта на пазарните мерки; разработва и съгласува проекти на нормативни и административни актове, свързани с прилагането на пазарни мерки и др.;
- 5-ма служители на дирекция „Растениевъдство и биологично производство“. Темата е директно обвързана с функциите на дирекцията в качеството й на: надзорно и контролно звено при провеждане на политиката на ЕС и на националната политика в областта на биологичното производство; компетентно звено, което подпомага дейността на министъра при управление на дейността на риска и кризите и др.;
- 5-ма служители на дирекция „Политики по агрохранителната верига“. Дирекцията извършва проверки за установяване на съответствие със законодателството в областта на безопасността на храни и фуражи, здравеопазването на животните и хуманното отношение към тях, здраве на растенията и растителния репродуктивен материал, като в случай на констатирани несъответствия следва да предложи мерки на компетентните органи за овладяване на пазарните рискове и /или възникнали кризи в сектора. Темата е актуална за служителите от дирекцията и по отношение на функциите им, свързани с поддържането на система за бързо предупреждение за храни и фуражи (RASFF) в Р България, която наблюдава пазара и по отношение на рискове и потенциални кризи, и др.;
- 3-ма служители на дирекция „Животновъдство“. Дирекцията подпомага министъра при провеждане на държавната политика в областта на животновъдството, въвеждането и прилагането на пазарните механизми и режими на ОСП в животновъдството, в това число и на пазарни мерки, свързани с управление на кризи на пазара в сектора на животновъдството и др.;
- 3-ма служители на дирекция „Държавни помощи и регулации”. Темата на обучението е в пряка релация с функциите на дирекцията, която подпомага министъра при определяне и осъществяване на политиката за предотвратяване и управление на рисковете и кризите в земеделието. |
18 670.00
|
18 562.80
|
Провеждане на специализирано обучение на тема "Контрол и надзор в системата на биологичното производство".: В рамките на Д3 ще бъдат обучени 23 служители от 3 целеви дирекции в МЗХГ, които ще преминат през специализирано обучение на тема "Контрол и надзор в системата на биологичното производство". На национално ниво правилата за биологично производство се уреждат със Закона за прилагане на Общата организации на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз (ЗПООПЗПЕС) и Наредба № 1 от 7 февруари 2013 г. за прилагане на правилата на биологично производство на растения, животни и аквакултури, растителни, животински продукти, продукти от аквакултури и храни, тяхното етикетиране и контрола върху производството и етикетирането. Темата на обучението е изключително приоритетна и актуална за служителите от 3-те дирекции на министерството, тъй като през лятото на 2018 г. се очаква да бъде публикуван за обсъждане одитния доклад на Европейската сметна палата (ЕСП), която провежда одит на проверките на биологичните храни в ЕС. Одиторите ще излезнат с резултати от проверките на системите в държавите членки за контрол върху производството, преработката, разпространението и вноса на биологични продукти. Одитният доклад ще съдържа оценка на това дали сега потребителите в ЕС могат да имат по-голямо доверие, че продуктите наистина са биологични, отколкото по време на последния одит на ЕСП в този сектор през 2012 г. Документът ще съдържа е предложения за оптимизиране на мерките за контрол и надзор на биологичното производство, които следва да бъдат обсъдени в държавите членки и по които да бъдат изготвени национални становища.
Връзката на темата с функциите на целевите дирекции и служители по Д3 е видна от УП на МЗХГ и се отнася до:
- 9 служители на дирекция „Растениевъдство и биологично производство“. Дирекцията подпомага министъра при осъществяването и изпълнението на държавната политика в областта на растениевъдството, биологичното земеделие; изпълнява функциите на компетентно звено при провеждане на политиката на Европейския съюз и на националната политика в областта на биологичното земеделие, както и на надзора и контрола; участва в разработването и съгласуването на нормативни актове, в работни групи и комитети към ЕК и Съвета в областта на биологичното земеделие; изготвя годишни доклади до Европейската комисия в съответствие с Регламент (ЕО) № 834/2007 на Съвета от 2007 г. относно биологичното производство и етикетирането на биологични продукти; поддържа база данни на лицата, получили разрешение да осъществяват контрол за съответствие на биологичното производство и др.
- 6 служители на дирекция „Политики по агрохранителната верига“. Дирекцията подпомага министъра при разработването, координирането и прилагането на държавната политика в областта на качеството и безопасността на храните и фуражите, здравеопазването на животните и хуманното отношение към тях, страничните животински продукти, здравето на растенията и растителния репродуктивен материал; извършва проверки за установяване на съответствие със законодателството в областта на безопасността на храни и фуражи, здравеопазването на животните и хуманното отношение към тях, страничните животински продукти, здраве на растенията и растителния репродуктивен материал;
- 8 служители на дирекция „Животновъдство“. Дирекцията координира дейността на лабораториите за изследване на животновъдната продукция и биопродукти; координира дейността по спазване на зоохигиенните изисквания при отглеждането на селскостопанските животни, в това число спазването на стандартите за хуманно отношение към животните и методи на производство; участва в разработването на законови и подзаконови нормативни актове, свързани с прилагането на Общата организация на пазара на животински продукти, разработва стратегии, програми и проекти за развитие на животновъдството и др. |
17 594.00
|
17 499.60
|
Провеждане на специализирано обучение на тема "Прилагане на Регламент 2016/679 „Общ регламент за защита на личните данни“ (GDPR) в МЗХГ": В рамките на Д4 ще бъдат обучени 176 служители от 13 целеви дирекции в МЗХГ, които ще преминат през специализирано обучение на тема "Прилагане на Регламент 2016/679 „Общ регламент за защита на личните данни“ (GDPR) в МЗХГ".
Обосновка на нуждите на целевите групи от обучението.
1. В Каталога на ИПА за 2018 г. като нова тема е включена "Въведение в Общия регламент за защита на личните данни (GDPR)". Обучението е еднодневно и, съгласно Каталога, разглежда само основни положения и изменения в новия регламент, базови понятия и принципи, основни роли и отговорности при работата с лични данни, ключови задължения на организациите. Като резултат от обучението, Институтът залага получаването само на "общи знания относно изискванията при работа с лични данни".
Базовото обучение на ИПА стартира в годината на влизането на Регламента в сила (25 май 2018 г.). Интересът на всички администрации към темата е изключително голям, както поради актуалността на темата, така и поради липсата на подобно обучение, предоставяно досега от обучителна организация за публичната администрация. Според статистическо проучване на Комисията за защита личните данни (КЗЛД), на българските администратори на лични данни ще са необходими поне 45 000 служители, които ще трябва да бъдат обучени. Изискванията на ЕС за съхранение на лични данни, въведени с GDPR, са свързани с организационни и технологични мерки, които обхващат изключително голям брой служители, както от общите, така и от специализираните звена в рамките на всяка администрация. В такъв контекст, ИПА притежава ограничен ресурс от лектори и база, с който да поеме нуждите от обучения на служителите от публичната администрация по темата.
2. Предоставяните обучения за прилагане на Регламента на свободния пазар варират между 150 лв., без ДДС, за еднодневно обучение от общ характер до 1200 евро, за 2-дневни подробни обучения (БСК), които обаче са насочени към бизнеса - към големи ИТ компании, мобилни оператори и др. Някои от обучителните организации предлагат и Наръчници за въвеждане на Регламента, чиито цени варират от 299 до 600 лв., но също визират единствено бизнес структури. КЗЛД все още не провежда подобни обучения, а единствено еднодневни разяснителни капании. Лекторите, които водят обученията върху прилагането на Регламента, преобладаващо са адвокати, които в повечето случаи не познават спецификите на публичната администрация като оператор на лични данни.
3. Настоящето проектно предложение планира да отговори на потребностите на целевите служители чрез организирането и провеждането на обучение за прилигане на Общия регламент конкретно в структурата на МЗХГ. Дизайнът на обучителната програма ще надгражда предоставяните в обучението на ИПА базови теми. Представителите от целевите дирекции, определени да участват в проектното обучение, ще преминават предварителен входящ онлайн тест, преди същинското провеждане на обучението, който ще изисква детайлно познаване на базовите понятия, роли и отговорности, дефинирани в GDPR. В обучението ще бъдат включвани единствено онези служители, които са покрили релевантен праг от точки в теста, гарантиращ напреднало ниво на познаване на изискванията на Общия регламент.
Общата продължителност на обучението ще бъде 2-дни, като учебното съдържание ще бъде разделено в 12 Модула (24 учебни часа), от които:
- 8 Модула ще бъдат свързани с прилагането на Регламент 2016/679 в МЗХГ;
- в рамките на 2 Модула всяка от 6-те обучителни групи, на които ще бъдат разделени 176-те участници, ще разработва отделни глави и приложения от Наръчник на МЗХГ за прилагане на Регламента;
- 2 Модула ще бъдат свързани с практическо усъвършенстване и оптимизация на вече въведените процедури в различните дирекции на МЗХГ за приложение на Регламента. С внедряването на Общия регламент на 25 май 2018 г. в МЗХГ, не може да се каже, че процесът е приключил. Първоначално разписаните процедури ще се нуждаят от подобряване, поради слабото познаване на материята и липсата на добри практики. |
88 948.00
|
0.00
|
Дейност 4 (продължение): Провеждане на специализирано обучение на тема "Прилагане на Регламент 2016/679 „Общ регламент за защита на личните данни“ (GDPR) в МЗХГ": 176 служители от 13 целеви дирекции в МЗХГ ще преминат специализирано обучение "Прилагане на Регламент 2016/679 „Общ регламент за защита на личните данни“ (GDPR) в МЗХГ".
Връзката на обучителната темата с функциите на целевите дирекции и техните служители по Д4 е видна в:
1. Устройствения правилник на МЗХГ по отношение на регистрите с лични данни, с които работят отделните дирекции;
2. Заповед РД 09-60/25.01.18 г. на Министъра на земеделието, храните и горите за определяне на служителите от отделните дирекции на администрацията, обработващи лични данни (приложена в Раздел 12 от ФК). В нея поименно са опредлени следния брой служители от целевите дирекции за обучението:
- 11 служители на дирекция „Човешки ресурси”. Дирекцията разработва длъжностното и поименното разписание на длъжностите и работните заплати на служителите в администрацията на министерството и подготвя съответните документи по назначаването, преназначаването и освобождаването на служителите съгласно действащото законодателство, образува, води и съхранява служебните и трудовите досиета на служителите; поддържа кадрова информационна система и картотека с личните и кадровите дела на служителите в министерството и др.
- 2-ма служители на дирекция „Финансово управление”. Дирекцията, съвместно с компетентните административни звена от МЗХГ, изготвя разчетите и поименното разпределение на капиталовите разходи; анализира разходването на средствата за персонал в администрацията и др.;
- 9 служители на дирекция „Информационно и комуникационно обслужване”, която осигурява необходимите условия за изпълнение на препоръките на Комисията за защита на личните данни в съответствие със Закона за защита на личните данни и др.;
- 12 служители на дирекция „Административно обслужване”, която организира и осигурява дейностите по предоставяне на информация и административни услуги на физически и юридически лица и изготвя периодични анализи, справки и отчети за изпълнението им и др.;
- 9 служители на дирекция „Обществени поръчки”, която води регистър за сключените договори по реда на Закона за обществените поръчки и др.;
- 10 служители на дирекция „Сигурност”, която организира спазването на изискванията на ЗЗКИ и др.;
- 6 служители на дирекция „Държавни помощи и регулации”, която администрира системата на лицензиране на вноса на земеделски продукти от трети страни и др.;
- 8 служители на дирекция „Животновъдство”, която изгражда и поддържа различни регистри;
- 7 служители на дирекция „Обща политика в областта на хидромелиорациите и рибарството”, която участва в разработването на схемите за национално подпомагане в областта на рибарството в съответствие с европейското законодателство за държавните помощи и др.;
- 12 служители на дирекция „Растениевъдство и биологично производство”, която поддържа база данни на лицата, получили разрешение да осъществяват контрол за съответствие на биологичното производство и др.;
- 22 служители на Главна дирекция „Земеделие и регионална политика”, която поддържа информационна система за регистъра на земеделските производители на централно ниво и др.;
- 37 служители на дирекция „Поземлени отношения и комасация”, която координира поддържането на регистър на земите от ДПФ и ДГФ и контролира създаването и поддържането на регистър по дейностите, свързани с промяна на предназначението на земеделските земи и др.;
- 31 служители на дирекция „Директни плащания и идентификация на земеделски парцели”, която изпълнява функциите на национален компетентен орган за разработване, приемане и одобряване на промоционални програми съгласно европейското законодателство и др.
За целите на обучението, служителите от посочените дирекции ще бъдат разделени в 6 групи (средно по 31-32 участника в група). |
88 948.00
|
88 707.60
|