Дейност 1: Организиране и планиране на информационна кампания, свързана с Натура 2000 на територията на област Враца и медийно отразяване.: Дейността е насочена към създаването на организационни, планови, партньорски и материални предпоставки за провеждане на качествена и ефективна информационна кампания свързана с Натура 2000 в областта. В рамките на подготовката на проекта бяха изготвени серия от анализи и проучвания, които са приложени към Апликационната форма, които бяха използвани за разработване на проектното предложение. По-долу ще бъдат наричани АНАЛИЗИТЕ. Един от основните изводи от АНАЛИЗИТЕ е, че в четири общини на област Враца - Козлодуй, Мездра, Враца и Роман попадат над 85 % от защитените зони в областта. По тази причина с цел постигане на съизмеримост и оптимизиране на предстоящата кампания, както и достигането и до максимален брой потенциални участници с оптимални средства, тези четири общини са определени като териториален обхват на бъдещата кампания и наричани целевите общини (райони).
При провеждане на една информационна кампания от първостепенно значение е нейното планиране. Планирането следва да включва визия, водещо и съпътстващи послания, последователност на предвидените специални събития и медийни послания, очаквани резултати, индикатори и мониторинг за ефекта на кампанията и др. В рамките на дейността е предвидено разработването на План за провеждане на кампанията, който по-долу ще наричаме Плана.
Основна предпоставка за реализация на информационна кампания е изборът на целеви групи и комуникационни канали, който е индивидуален за всяка конкретна инициатива в рамките на кампанията и е определен в АНАЛИЗИТЕ. Той се определя от характеристиките на целевите групи, които трябва да бъдат достигнати, техните предпочитания, от вида на посланието и от целите на комуникацията. Най-добра е тази комбинация от комуникационни канали, която позволява безпрепятствено достигане до целевите групи и осигурява максимален комуникационен ефект. В този смисъл създаването на медийни партньорства е от първостепенно значение за постигане целите на кампанията. В партньорството следва да бъдат включени представители на регионални и местни кабелни телевизии, радиа и електронни сайтове.
Тази под-дейност е изведена в началото на проекта, тъй като идентифицираните медии, като основни комуникационни канали ще имат първостепенно участие в процесите на натрупване на първоначална информация (осведоменост) – задълбочаване на информирането – мотивация – поддържане на интереса в рамките на кампанията.
Следва да се има предвид, че самите медии са специфична целева група на всяка комуникационна инициатива, насочена към постигане на публичност. Те са комуникационен инструмент, използван за достигане до избрания набор целеви групи. По тази причина в тази дейност е предвидена под-дейност насочена към информиране и демонстриране пред медиите възможностите на Натура 2000 във всяка една от четирите общини. В основата на партньорствата ще бъде избора на форми на взаимодействие между средствата за информация с цел да се постигне максимално “покритие” на аудиторията, като се търсят допирни точки с нея на различни нива по социално-демографски фактори, за да се постигнат дълбочинни ефекти на ясна ориентация в проблема и изграждане на положително лично мнение и отношение.
Не на последно място като важен фактор за ефективна кампания следва да се разглежда материално-техническото обезпечаване на кампании.
В резултат на дългогодишната си дейност ДПП "Врачански Балкан" разполага с добра материално техническа база, която ще бъде важен инструмент при реализацията на кампанията - три посетителски центъра, Младежки еколагер, озвучителна, презентационна и др. техника. За нуждите на предвижданата кампания е нужно неголямо по обем допълнително оборудване, което е предвидено в рамките на Дейност 5. От първостепенно значение за успеха на една кампания е системата за мониторинг на въздействието и такъв инструмент ще бъда включен в Плана.
Основен фактор за ефективна информационна кампания са и предвидените информационни и рекламни материали и по тази причина на тях е посветна отделна дейност. |
16 676.00
|
15 842.64
|
Дейност 2: Изработване и доставка на информационни и рекламни материали за нуждите на кампанията.: Разпространяването на рекламни и информационни материали следва да изпълняват функцията на важен информационен канал в провеждането на всяка информационна кампания. Предвидените за изработване в рамките на проекта информационни и рекламни материали са диференцирани както по отношение на целевите групи, така и по отношение на различните предвидени в кампанията събития. АНАЛИЗИТЕ в голяма степен дават насока за разработването на материалите. Основен акцент е разработването на по-голямо количество печатни информационни материали - брошури, постери и листовки. Съдържанието на текстовата информация на подобни носители може да бъде разделено на две части - Кратък ясен и запомнящ се слоган/мото/лозунг, съдържащ по-скоро емоционален заряд, отколкото информативност на посланието - описателен текст, оформен като текст под карти на или инфо-бокс с по-подробно описание на проблемите свързани с конкретните общини и зони. Предвидени са информационни материали за провеждането на информационните срещи със заинтересованите страни, провеждането на информационната кампания със ученици и провеждане на кампанията със широката общественост. Основен печатен материал ще бъда брошура за защитените зони в област Враца. Брошурата ще бъда формат А4, 32 стр. с добре поднесена информация и оформление. Всички материали ще бъдат брандирани и ще носят посланието и логото на кампанията, както и това на ОПОС и ЕС. |
10 561.20
|
10 561.20
|
Дейност 3: Организиране и провеждане на информационна кампания - информационни срещи със заинтересованите страни по общини.: Следва да се отбележи, че предвижданата информационна кампания ПО СВОЯТА СЪЩНОСТ Е ЕДНА. С оглед спецификите както на целевите групи идентифицирани в АНАЛИЗИТЕ, така и на съответните защитени зони във всяка една от общините тя за прегледност, от методологична гледна точка е разделена на три дейности. Провеждането на кампанията от комуникационна гледна точка следва да има кумулационен ефект. Очакваните резултати от работата с всяка от целевите групи се явяват база, върху която се надгражда следващата под-дейност.
Предвид това комуникационно разделение на целевите групи, за постигането на целите на кампанията е предложена комбинация от осведомителни, информационни и поддържащи кампании, допълнени от мотивационни инициативи. Това, както вече споменахме е стандартен подход във връзките с обществеността, който следва логиката – натрупване на първоначална информация (осведоменост) – задълбочаване на информирането – мотивация – поддържане на интереса. Такъв подход, от една страна, гарантира взаимната обвързаност на комуникационните усилия, а от друга – дава възможност за постигане както на информационните така и на мотивационните цели на кампанията. В този смисъл може да се каже, че реализацията на кампанията ще протече на две нива. От една страна медийна кампания, която ще обхваща всички медийни партньори, в изпълнение на Плана, основно чрез предоставяне на навременна и точна информация преди събитията. В рамките на медийната кампания ще се излъчват, пресконференции и прессъобщения, интервюта с експерти по мрежата Натура 2000, клиповете за защитените зони, мнения на заинтересованите страни и др.
Всичко казано до тук предполага, че провеждането на кампанията ще бъда възложено на изпълнител с един договор, след изготвянето на съответното задание.
Като основна целева група в АНАЛИЗИТЕ са посочени т.н. "заинтересовани страни". Това са представители на местните власти, земеделски стопани и производители, горовладелци, ловци и др. ползватели в рамките на защитените зони за всяка община. Тези заинтересовани страни ще бъдат идентифицирани предварително в рамките на изготвянето на Плана на кампанията. Техните нужди са свързани с информация за защитените зони и възможностите които предлага мрежата Натура 2000 в съответната община, представяне на добри практики и бизнес модели свързани с Натура 2000 и тяхната приложимост по места. Не на последно място тази целева група има нужда от познаване на възможностите за участие в планирането и управлението на мрежата Натура 2000. В рамките на дейността са предвидени информационни срещи с представители на тази целева група във всяка от четирите общини. |
4 704.00
|
4 704.00
|
Дейност 4: Организиране и провеждане на информационна кампания - Натура 2000 за деца и ученици.: Като основна целева група в АНАЛИЗИТЕ са посочени деца и ученици от целевите общини в обхвата на проекта. Практиката при организирането на информационни кампании показва, че работата с деца и ученици е особено резултатна. Освен това при тази целева група всяка една кампания има мотивационен ефект и позволява дълго задържане на вниманието към темата и то не само на децата и учениците но и на техните родители. За да бъде постигнат максимален ефект обаче, тази целева група следва да бъде диференцирана във възрастово отношение. Това предполага от своя страна използването на различни средства и методи на въздействие. За нуждите на нашата кампания целевата група на децата и учениците разделяме на три под-групи:
- деца на възраст до 4-ти клас - с тях ще бъда работено в рамките на Дейност 5 при провеждането на тази част от кампанията, която ще обхваща широката общественост. При работата с тази група основно ще се ползва оборудването доставено по Дейност 5.
- ученици от 5-ти до 7-ми клас - работата с тях ще бъде под формата на игри и специални събития организирани и проведени по места в целевите общини. Предвиждаме събитията да са еднодневни с групи от по 12-15 деца, на които ще бъдат провеждани специално тематично насочени игри свързани с мрежата Натура 2000 и защитата на природата. ДПП "Врачански Балкан" разполага със специално разработен сборник с над 200 игри насочени към Натура 2000 и предназначени за възрасти от 1-ви до 12-ти клас.
- ученици от 8-ми до 12-ти клас - тази целева група изисква по сериозно отношение и информация свързана с мрежата Натура 2000. Това от своя страна предполага информацията да бъде получена в контакт с природата. За целта ще бъде използвана материално-техническата база на ДПП "Врачански Балка" и основно Младежки еколагер с. Очин дол. Освен това ще бъдат използвани и двата Посетителски център на парка - с. Люти брод и гр. Враца.
Следва да отбележим че през последните 5-6 години Посетителски център "Натура" на ДПП "Врачански Балкан" в гр. Враца редовно се посещава от ученици от всички училища в област Враца, и служителите на центъра поддържат добри връзки с училищните ръководства в цялата област. |
10 273.80
|
10 088.90
|
Дейност 5: Организиране и провеждане на информационна кампания - широка общественост.: Според данни от Европейски барометър (2017) в България е с една от най-високите степени на познаване на европейската екологична мрежа Натура 2000. Това вероятно се дължи на младите хора в големите населени места. Все още обаче проблемът с недостатъчната информираност на хората за възможностите за развитие на природосъобразен бизнес, подпомогнат от определени фондове, е актуален. Тъй като хората в малките населени места са една от сериозните заинтересовани групи от създаването и управлението на защитените зони, следва да бъдат положени целенасочени усилия за информиране на тези хора както за очакванията от тях съгласно конкретните режими на зоната, така и за възможностите за финансиране на техни проекти и дейности. Единствено ако се ангажира местното население в грижата и управлението на защитените зони, екологичната мрежа Натура 2000 ще се превърне в полезен и действащ инструмент за опазване на природата чрез разумно и устойчиво използване на ресурсите, които тя ни предоставя. Като обобщение може да се каже, че най-големият проблем е изключването на широката общественост от процеса на изграждане на Натура 2000 мрежата. От това страдат най-вече местни хора: собственици на земеделски земи и гори, животновъди, малки и средни предприемачи, желаещи да развиват бизнес в сферата на устойчивия туризъм, които за пряко заинтересувани от екологичната мрежа, но не го знаят. Нужни са специални събития, срещи и представяния, за да може хората наистина да открият принципите на Натура 2000 „за хората и за природата” сами за себе си. Само по този начин ще е възможно постигането на поставените цели за "споделяне" на визията за Натура 2000 мрежата на всички нива.
Предвидената дейност, като част от провеждането на информационната кампания цели задълбочаване на процеса на информиране, чрез планирането и реализацията на кампании сред широката общественост, които да надграждат общественото осведомяване, предвидено в изпълнението на другите дейности на проекта. Дейността цели, от една страна, да стимулира гражданското участие в инициативи, утвърждаващи екологичната мрежа и от друга – да създаде условия за проява на иновативност в интерпретацията и осмислянето на ролята на НАТУРА 2000 в развитието на местните общности.
Реализацията на тази дейност включва организацията и провеждането на атрактивни, иновативни форми (събития) на местно ниво. В АНАЛИЗИТЕ се препоръчва провеждането на кампания за ангажиране на вниманието на широката общественост да става на вече традиционно организирани специални събития (празници) в целевите общини. Такъв тип кампания ще осигури широка обществена подкрепа и затвърждаване на интереса към НАТУРА 2000.
Вземайки предвид изискването на процедурата да не се провеждат общо информационни кампании за екологичната мрежа, във всяка община кампанията ще бъде насочена към конкретните защитени зони в нея. Основен инструмент при провеждането на кампаниите ще бъдат осигурените от проекта информационни и рекламни материали. В рамките на най-големите и посещавани събития във всяка от целевите общини ще бъде разположена предвидената в тази дейност шатра и всичкото останало оборудване. Освен това предвиждаме създаване на условия за участие на производители на местни продукти и храни свързани с зоните от мрежата. Тези събития следва да са Денят на община Козлодуй - 26-ти май в градския дунавски парк, Национален фолклорен събор "Леденика" - гр. Враца, празникът на гр. Роман - 4-ти септември, майските празници в община Мездра и др. Считаме, че най-правилният начин за планиране и провеждане на тези представяния ще бъда даден с разработването на Плана предвиден в Дейност 1.
Едновременно с това ще бъдат използвани огромните възможности на Интернет за разпространяване на информация при използване на групи от социалните мрежи. Проекта не предвижда изработването на специална страница, но на страниците на бенефициента, медийните партньори и съответните общини ще има актуална и пълна информация за него. |
17 785.00
|
17 651.62
|
Дейност 6: Организация и управление на проекта. Дейности по информация и комуникация.: Възстановяването на разходите по организация и управление, (където се включват и разходите за комуникация и публичност) на проекта ще става при прилагане на хипотезата по чл. 55, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕСИФ (финансиране с единна ставка, определено чрез прилагане на процент към една или няколко определени категории разходи). Съгласно "Методология за определяне на размерите на единна ставка за финансиране на дейности за организация и управление на проекти по ОПОС 2014 - 2020 г. " за предлагания проект процентът на единната ставка за дейността по организация и управление е 14 (четиринадесет) процента.
Дейността предвижда сформиране на екип за управление на проекта (ЕУП), както и цялостна организация и управление на дейностите по проекта. Екипът ще бъде сформиран през първия месец от сключване на ДБФП и ще осъществява дейност през целия проектен период – 18 месеца. Членовете на екипа изготвят междинните и окончателният доклад за напредък по проекта, съгласно указаните образци; изготвят исканията за верифициране на разходи и плащания.Членовете на ЕУП ще покриват функциите по подготовка на документите, необходими за извършване на плащания и за верификация на разходите, мониторинг и докладване, изпълнение на мерки за информация и комуникация, съхранение на документите по проекта, както и функции по координация на дейностите по проекта. Не са допуснати смесване и припокриване на функциите и задачите между отделните членове в екипа за управление. ЕУП е отговорен за изпълнението на дейностите в сроковете, заложени във всеки договор с конкретен изпълнител, както и за окончателното изпълнение и отчитане на целия проект пред УО на ОПОС съгласно крайния срок, заложен в ДБФП. ЕУП ще се състои от 2 човека - служители на бенефициента: 1. Ръководител на проекта; 2. Експерт „Връзки с обществеността“. Предвид ниската стойност на проекта, липсата на процедури по ЗОП и малкия по обем счетоводна работа, счетоводството на проекта ще се осъществява от главния счетоводител на бенефициента в рамките на текущите му задължения.
Заложено е ръководителят на проекта и експерта по PR дейностите да имат изпълнени предходни минимум 1 сходен проект свързан с организиране и провеждане на информационни кампании свързани с биологичното разнообразие.
Ролята на мерките за информация и комуникация е да разяснят целта на проекта, ползата му за обществеността и подкрепата на ЕС и фондовете му за осъществяването на проекта. При реализацията на проекта ще се предвидят дейности за информация и комуникация, които да обхващат целия период на изпълнение и да популяризират приноса на фондовете на ЕС и в частност на ОП "Околна среда 2014 - 2020 г.". Тези дейности ще включват като задължителен минимум приложимите за процедурата мерки и реквизити от Приложение № 2 „Единен наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г.“ (http://www.eufunds.bg/archive/documents/1423147813.pdf) към Националната комуникационна стратегия. Предлаганият проект не надхвърля левовата равностойност на 500 000 евро и не включва дейности по строителство и това е взето предвид при планирането на дейностите по информация и комуникация. |
8 400.00
|
8 244.38
|
Дейност 7: Спомагателни дейности - подготовка на проектното предложение.: В рамките на дейността бяха осъществени поредица от стъпки за цялостна подготовка на проектното предложение.
При подготовката на проектното предложение основната нужда бе от привличането на външна експертна помощ, основно свързана с разработването на анализи и провеждането на проучвания в няколко основни раздела:
• АНАЛИЗ НА СПЕЦИФИКИТЕ НА ОБЛАСТ ВРАЦА И ВЪЗМОЖНОСТИТЕ, КОИТО ПРЕДОСТАВЯ МРЕЖАТА НАТУРА 2000 В НЕЯ;
• АНАЛИЗ НА ЗАИНТЕРЕСОВАНИ СТРАНИ, НАГЛАСИТЕ И КОМУНИКАЦИОННИТЕ ПОТРЕБНОСТИ НА НАСЕЛЕНИЕТО В РЕГИОНА;
• АНАЛИЗ НА ПОДХОДЯЩИ КОМУНИКАЦИОННИ КАНАЛИ;
• АНАЛИЗ НА ДОБРИ ПРАКТИКИ И ОПИТ ОТ ДРУГИ РЕГИОНИ/ДЪРЖАВИ, ПРИЛОЖИМИ ЗА СЪОТВЕТНИЯ РЕГИОН;
• ПРИЛОЖИМИ БИЗНЕС МОДЕЛИ, СЪОБРАЗЕНИ С ПРЕДМЕТА И ЦЕЛИТЕ НА ОПАЗВАНЕ НА ЗАЩИТЕНАТА ЗОНА/ЗАЩИТЕНИТЕ ЗОНИ, ПРИПОКРИВАЩА/ПРИПОКРИВАЩИ СЕ ИЗЦЯЛО ИЛИ ЧАСТИЧНО С ТЕРИТОРИЯТА НА РЕГИОНА.
След извършването на анализите и проучванията са разработени и резултати, изводи и дискусия. Предлаганият проект със целеви групи, целеви територии и дейности е базиран именно на тези анализи и проучвания. Самите АНАЛИЗИ са приложени към проектното предложение.
За осигуряването на подготовката на проектното предложение бе сключен договор с външен изпълнител.
Дейността беше осъществена в периода от средата на м. ноември до втората десетдневка на м. декември 2019 год. |
3 000.00
|
3 000.00
|