Изграждане на облачна среда и внедряване на платформа за образователни услуги и съдържание с надежден комуникационен достъп на потребители експерти, педагогически кадри, ученици и родители: Поддейност 1.1-Проектиране и изграждане на облачна среда за предоставяне и технически възможности за функциониране на внедрена по проекта платформа за образователни услуги и съдържание (ПОУС), както и за внедряване на други платформи и информационни системи за нуждите на образователната система. Тя трябва да осигурява надежден комуникационен достъп на потребителите, надеждни нива на сигурност на достъпа и данните и да служи за единен регламентиран вход в системата. Дейността ще осигури цялото хардуерно оборудване и системен софтуер за поне два технически центъра на МОН, които да предоставят ИТ услуги от тип облачен компютинг като инфраструктура, в които като минимум ще бъдат внедрени облачни услуги, описани към раздел 12. Поддейност 1.2-Проектиране и внедряване на система за управление на идентичността и достъпа на потребителите - експерти, педагогически кадри, деца/ученици и родители. Дейността ще осигури надежден комуникационен достъп чрез внедряване на система за създаване и управление на универсални електронни профили на участниците в образователния процес. Цел е да се осигури автентикация и оторизация на потребители, чрез създадени технологични средства и система, която да управлява специфична за МОН информация за потребителя и оторизация на достъпа до различни приложни ресурси по проекта. Системата ще осигурява електронен достъп на потребителите в образователния процес на национално ниво, с възможности за бъдещо развитие и добавяне на нови потребители, както и единен уникален електронен профил за вход за тях и автоматична свързаност помежду им, като им предоставя достъп до всички ресурси по определени правила. Системата по оторизация на достъпа до всички електронни услуги по проекта ще се синхронизира с НЕИСПУО, за да гарантира едноличното и еднозначно идентифициране на лицата. Централизираното хранилище за универсалния електронен профил на МОН ще съдържа строго специфична информация за приложенията за използване. Системата за управление на потребителите ще осигури достъп и до други приложни системи към МОН чрез създадения универсален електронен профил и съответно да позволи автентикация и оторизация за потребителя. За отдалечена идентификация /външни/, системата изцяло ще бъде интегрирана с определените от държавата текущи и/или бъдещи методи за идентификация и съобразена с нац-ната схема за ел.идентификация и изисквания на Регл. (ЕС) 2016/679 (GDPR), и обвързана с Регл. (ЕС) 910/2014 за гарантиране на самоличността на потребителя. Ще се предостави механизъм за отдалечено идентифициране, защитен вход в услугите на облачната среда, електронно подписване на заявки от потребители от СПУО, и др. Поддейност 1.3-Внедряване на платформа за образователни услуги и съдържание, която да подпомага работата на учителите и да обхваща цялата уч.система (индикативно над 1 млн. потребители), да осигури връзката "учители-ученици-родители" и да комбинира ползите от печатните учебници и дигитални инструменти. Платформата ще интегрира образователен софтуер и инструментариум за разработка, управление и доставяне на ДОС с права за ползване. Софтуерът ще се интегрира със Системата за управление на потребителите по поддейност 1.2, за да предоставя съдържание директно насочено и съобразено със спецификата на потребителите. Тя ще служи като пространство за съхранение на образователен ресурс и като среда за споделяне на същия. За поддейности 1.2 и 1.3 ще бъде осигурен екип (HelpDesk) и ще има Общи условия за ползване на платформата, вкл.GDPR. Поддейност 1.4-Оборудване на иновативен дигитален център на МОН за поддържаща и продължаваща квалификация -предвижда се да се осигури хардуерно оборудване и софтуер за провеждане на обучения по Дейност 3, както и за създаване на дигитално образователно съдържание. Целевата група включва близо 1 млн.потребители (деца, ученици, експерти, ПС и родители) в 2000 образ.институции – училища и детски градини от цялата страна, в т.ч. 60 детски градини. Родителите ще имат достъп до дейността чрез профила на детето си. |
46 991 054.21
|
46 062 118.06
|
Изграждане на модерна защитена образователна среда в училищата и детските градини, базирана на съвременни съоръжения/оборудване за онагледяване/представяне на уч.материал чрез ИКТ (като интерактивни дъски,интерактивни маси за ДГ,таблети,мултимедийни проектори и дисплеи за визуализация на интерактивно съдържание,специализирана съвременна техника и за ученици със сензорни увреждания,аутисти,ДЦП,др.): Изграждането на модерна защитена и скалируема образователна среда в училищата и детските градини е от първостепенно значение за нужната промяна в образователния процес и въвеждането на съвременни дигитални способи за обучение и е един от основните приоритети в Стратегията за ефективно прилагане на информационни и комуникационни технологии в образованието и науката на Република България (2014-2020г.). Дейността включва осигуряването на модерно иновативно оборудване за нуждите на образователния процес в училищата и идентифицираните за подкрепа, съгласно приложената методика, детски градини чрез доставка, монтаж, поддръжка и гаранционно обслужване на доставеното оборудване, минимум за периода на изпълнение на проекта. Ще бъдат осигурени оптимални условия за работа с оборудването, като същото ще бъде инсталирано в кабинети с изградена гарантирана комуникационна свързаност, позволяваща достъп до облачната платформа и пълноценно използване на наличните образователни ресурси, при гарантиране на сигурността на комуникациите и информационния обмен. В момента МОН реализира проект за осигуряване на надеждна безжична свързаност в училищата, което заедно с мероприятията по Дейност I от проектното предложение, ще улесни осигуряването на параметрите за надежден достъп. Осигуреното в рамките на проекта оборудване ще позволи внедряването на иновативни методи за провеждане на учебния процес, като дейността е насочена към закупуване, доставка, инсталация, поддръжка и инструктаж за работа със специализирано иновативно оборудване от типа на интерактивни дъски и дисплеи, интерактивни маси или интерактивни подове за детските градини, таблети, мултимедийни проектори, комплекти за STEM обучение, както и на специфична техника за нуждите на ученици със специални образователни потребности - сензорни увреждания, аутисти, ДЦП и др.
Общата стойност на планираните разходи е 23 180 881.23 лв.
Индикативните стойности са формирана въз основа на получени оферти, изготвени експертни оценки или извършени пазарни проучвания.
Целевата група по дейността включва всички деца/ученици и педагогически специалисти от включените в проекта 2 000 образователни институции – училища и детски градини от цялата страна, в това число 60 предварително идентифицирани детски градини. |
23 180 881.23
|
26 846 883.01
|
Обучения на педагогически специалисти,които вкл. учителите,директорите,както и зам.-директорите,които изпълняват норма преподавателска работа,ръков-лите на направление ИКТ,възпитателите,психолозите,педагог-те съветници,логопедите,рехабилитаторите на слуха и говора,корепетиторите,хореографите и треньорите по вид спорт,съгл.чл. 211 от ЗПУО (учители, директори, ...) по и със средствата на ИКТ като...: Дейността включва подбор на педагог.специалисти (учители за детските градини и за вс.класове от I до XII клас по всички общообразователни уч.предмети,за които е приложимо преподаване по и със средства по ИКТ),ресурсни учители,психолози и педагогическите съветници директорите,както и зам.-директорите,които изпълняват норма преподавателска работа,ръководителите на направление „Информационни и комуникационни технологии“,логопедите,рехабилитаторите на слуха и говора,корепетиторите,хореографите и треньорите по вид спорт за участие в обучението.Обученията на педагог.специалисти са обособени в 4 групи,съответно:
3.2. Обучение на учители,психолози и педагог.съветници за преподаване на знания и умения по дигит.грамотност–ключови дигит.умения–базови и за напреднали,нови технологии,продукти и програми,медийна грамотност,онлайн съдържание и поведение,и др. за повишаване дигит.компетентност на учащите се.Включва дейности по организиране и провеждане на обучения на педагог.специалисти за придобиване на компетентности,които следва да водят до развиване на умения на учениците за работа с дигитални устройства и в дигитална среда,защита на дигитална идентичност и етично поведение;развиване на умения на учениците за работа в онлайн среда,използване на онлайн образователно съдържание (библиотеки, музеи, галерии),използване на нови технологии за създаване на дигитално съдържание (е-портфолио, блог и др.).
3.3. Обучения на учители за програмиране/кодиране, кибер сигурност, защита на интелектуална собственост и др.
Насочена е към педагогически специалисти в прогимназиален и гимназиален етап,които притежават диплома за завършено висше образование по специалности от следните професионални направления „Природни науки, математика и информатика“,„Технически науки“,имащи право да преподават и/или преподаващи по учебни предмети „Информатика“,„Информационни науки“ и „Компютърно моделиране" в III и IV клас.Обученията следва да са насочени към използване на иновативни методи за придобиване и повишаване на знанията за програмиране,кибер сигурност и др.,както и за умения за преподаването им.Новите умения за преподаване следва да водят до развиване на логическо мислене,като например създаване на електронни пъзели и образователни игри;за програмиране на дигитални устройства;кибер сигурност;защита на интелектуалната собственост;програмиране на образователни игри,процеси и мултимедийни истории;създаване на алгоритми и реализация на проекти в среда за визуално програмиране,програмиране на интернет приложения,мултимедийни приложения и др.
3.4. Обучение на учители за работа с дигитални ресурси и внедрената платформа за образователни услуги и съдържание с цел въвеждане на иновативни методи на преподаване чрез съвременни ИКТ.
Включват се дейности по организиране на обучения на педагогически специалисти за придобиване на компетености за работа и използване на различните функционалности на платформата,за работа с дигиталните образователни ресурси,публикувани на платформата за образователни услуги и съдържание,както и прилагане на иновативни подходи в преподаването чрез средствата на платформата.
Целевата група по дейността включва до 26900 педагогически специалисти от образователните институции от цялата страна. |
6 408 190.00
|
5 743 165.00
|
Разработване на дигитално образователно съдържание като електронни учебници и е-помагала по учебни предмети, интерактивни и мултимедийни уроци, образователни приложения и игри, тестове и др. Контрол на съответствието на дигиталното съдържание с утвърдените програми и добрите педагогически
практики: Дейността включва разработване на дигитално образователно съдържание (електронни уроци) от страна на педагогически специалисти, което след установяване на съответствието с утвърдените учебни програми на МОН, ще бъде публикувано за ползване на платформата за образователни услуги и съдържание.
С всеки от авторите ще бъде уредено, че той отстъпва на МОН правото да използва разработеното от него съдържание с помощта на инструментите на платформата и срещу предвиденото в проекта заплащане, за определен срок, съобразно Закона за авторското право и сродните му права/изискванията на релевантната нормативна уредба.
Дейността включва:
1.Разработване на методика за оценяване на съответствието на дигиталното образователно съдържание (електронни уроци) с утвърдените учебни програми по предмети от общообразователна подготовка и с добрите педагогически практики, включително провеждане на еднодневно обучение.
2.Създаване на дигитално образователно съдържание (електронни уроци), насочено към общообразователната подготовка от действащи и правоспособни учители по учебни предмети от общообразователната подготовка.
Дигиталното образователно съдържание (електронният урок), което ще създават учителите, може да бъде:
- за нови знания и контрол на усвоения материал;
- за упражнение и контрол на усвоения материал;
- разработен/адаптиран за ученици със специфични образователни потребности
Дигиталното образователно съдържание (електронният урок) може да бъде създаден от един учител или от екип, в който участват до двама учители, като няма ограничение в броя на създаденото от тях електронно съдържание (уроци). При създаване на ДОС следва да се използват възможностите на инф-ти технологии за оптимална интерактивност, визуализация и достъп до Интернет източници. В процеса на изработване на съдържанието, учителите могат да използват като външни ресурси само тези, които са публикувани в платформата за образователни услуги и съдържание, създадена по Дейност 1, или тези, идентифицирани като стойностни дигитални образователни ресурси – международни и национални, с отворен достъп, вкл. и за ученици със сензорни увреждания, аутисти, ДЦП и др. по дейност 5 (продукти с отворен достъп), които са утвърдени за ползване от страна на МОН.
3.Оценяване на дигиталното образователно съдържание (електронни уроци), въз основа на разработената по дейността методика.
Оценяването на дигитално образователно съдържание (ДОС) или ел.уроци ще се извършва от оценители. Задължителните условия за включването на лицата в "банката с оценители" са: висше образование (минимум бакалавър) и за учителите–професионална квалификация „учител“ и минимум 3 години учителски стаж по предмета, по който ще оценява ДОС (ел.уроци). Предимство при избора ще дават следните критерии: - придобита квалификационна степен и/или научна степен; - наличие на документ за компютърната грамотност; - опит в работата с дигитални ресурси и дигитални образователни платформи; - участие в конференции и семинари за споделяне на добри образователни практики с използване на дигитални технологии.
4.Създаденото дигитално образователно съдържание (електронни уроци) следва да послужи за целите на ежедневния учебен процес в съответната образователна институция и за целите на клубовете по интереси.
Приложение: Обосновка за определяне броя на дигиталното образователно съдържание (електронни уроци) и за броя на оценителите, които ще бъдат обучени за прилагане на разработената методика за оценяване.
Общата стойност на планираните разходи е 458 785,00 лв., от които за:
-разработване на Методика за оценяване, вкл. за провеждане на еднодневно обучение за оценителите - 55785 лв.
-разработване на дигитално образователно съдържание (електронни уроци) - 300 500,00 лв.
-оценяване на съответствието на разработеното дигитално образователно съдържание с утвърдените програми и добрите педагогически практики - 102 500,00 лв.
Целевата група по дейността включва педагогически специалисти от образователните институции от цялата страна. |
458 785.00
|
486 067.60
|
Идентифициране и утвърждаване на стойностни дигитални образователни ресурси – международни и национални, с отворен достъп и внедряването им в платформата за образователни услуги и съдържание (вкл. и за ученици със сензорни увреждания, аутисти, ДЦП и др.)
: Дейността включва проучване и селекция, а при необходимост – и адаптиране на налични онлайн дигитални образователни ресурси с отворен достъп, по-конкретно за работа с деца/ученици със СОП. Идентифицираните дигитални образователни ресурси задължително ще бъдат подложени на контрол от страна на МОН. Преминалите контрола образователни ресурси ще бъдат публикувани на платформата за образователни услуги. Одобрените дигитални образователни ресурси ще допълнят тези в платформата за образователни услуги и съдържание и ще бъдат публикувани за свободно ползване от педагогическите специалисти.
Категории ресурси, които ще бъдат търсени и проучвани:
1. Дигитални образователни видео уроци, тестове, групови задачи и упражнения – отворени дигитални образователни ресурси под формата на видео уроци, тестове, групови задачи и упражнения, които да бъдат структурирани според държавни образователни изисквания.
2. Онлайн дигитални образователни ресурси базирани на 3D модели – онлайн дигитални образователни ресурси базирани на 3D модели и възможността на обучаемите да взаимодействат с тях.
3. Библиотеки с образователни изображения – дигитални образователни ресурси, представляващи дигитални изображения, графики и модели, които да могат да бъдат използвани в създаване на образователно електронно съдържание.
4. Образователни ресурси, базирани на съвременни VR технологии.
5. Интерактивни езикови обучения, базирани на метод за изучаване на чужди езици без превод към майчин език – Образователните ресурси трябва да включват интерактивно дигитално съдържание, което дава възможност на обучаемия да овладява чуждия език чрез интуитивен и асоциативен подход без превод към собствен език (аналогично на начина на усвояване на майчиния език).
6. Други.
Общата стойност на планираните разходи е 808 200,00 лв., от които за:
- идентифициране на дигитални образователни ресурси – международни и национални, с отворен достъп и внедряването им в платформата за образователни услуги и съдържание (вкл. и за ученици със сензорни увреждания, аутисти, ДЦП и др.) - 84 000,00 лв.
- адаптиране на идентифицирани и утвърдени дигитални образователни ресурси – международни и национални, с отворен достъп, вкл. и за ученици със сензорни увреждания, аутисти, ДЦП и др. – 724 200,00 лв.
Целевата група по дейността са деца, ученици, експерти, педагогически специалисти и родители от цялата страна. |
808 200.00
|
82 200.00
|
Повишаване на дигиталната компетентност и умения на учениците под формата на извънкласни дейности (клубове по интереси и допълнителни
занимания по ключови дигитални умения – базови и за напреднали, включително и компютърно моделиране/кодиране)
: За ефективното обучение на учениците важно значение има провеждането на дейности 2 и 3, които ще доведат до повишаване нивото на дигиталните умения на учителите, ще подпомогне професионалното им развитие и ще допринесе за разработването на материали за образователния процес, с цел повишаване дигиталната компетентност на учениците. Дейността включва организиране и провеждане на извънкласни занимания за повишаване на дигиталната компетентност на учениците, в съответствие с Европейската референтна рамка за оценяване на дигиталните компетентности. В тази връзка се създават клубове по интереси и за допълнителни занимания по ключови дигитални умения в училищата. Разработва се програма, по която се осъществява обучението на всяка група. Училището идентифицира интересите и постиженията на учениците в областта на дигиталните компетентности за определяне броя и състава на групите в училището, както и ръководителите на групите. Разработената електронна платформа по проекта „Твоят час“ ще бъде използвана за нуждите на дейността за въвеждане на информацията за организираните клубове и дейности по интереси, броя и състава на учениците в тях. Използването й ще подпомогне дейността на училищата при формирането на групите и ще създаде по-голяма прозрачност и публичност по отношение на работата на училището. За участието на малолетни и непълнолетни ученици в клубовете и дейностите по интереси се прилага декларация от родителя/настойника, с която се заявява желанието на ученика за участие и съгласието на родителя.Тази информация ще бъде прехвърлена в електронната платформа, разработена за нуждите на проекта, където ще се отчита изпълнението на дейностите. Програмата за обучение за всяка група в клубовете за дигитална компетентност се разработва в съответствие със знанията и уменията на учениците така, че да се гарантира формирането или развитието на дигиталните им компетентности. Програмата за обучение изисква прилагането на иновативни методи на преподаване и усвояване на практически умения и стимулиране на развитието на творческия потенциал. Програмата не трябва да дублира съдържателните характеристики на учебните предмети. Извънкласните занимания за повишаване на дигиталната компетентност на учениците ще се провеждат в извън учебното време и/или през ваканциите. За реализиране на дейността ще се разработва и води документация на групата – тематична програма, времеви график на провеждане, дневник на групата, в който се отбелязва присъствието или отсъствието на учениците за всяко проведено занятие. Осигуряват се необходимите за дейността материали и консумативи, вкл. и електронни продукти. Средствата по проекта следва да се използват единствено и само за финансиране на дейностите на клубовете за дигитална компетентност, сформирани за целите на проекта, което се удостоверява с декларация, подадена от директора на училището и публикувана на инф.система на проекта. Създадените в училищата групи за развитието на STEM компетентности ще се финансират само от националната програма, с цел демаркация. Подготовката за стартиране на дейността включва:
1. Изготвяне на формат на заявление, което ще се подава от учениците за изразено информирано съгласие на родителя/настойника за участие в клубовете по интереси по проекта;
2. Разработване на анкетни карти за определяне нивото на компетентности на учениците в областта на дигиталните компетентности и оценява степента на усвоените дигитални компетентности – базови и за напреднали.
3. Информиране на училищата и РУО за стартиране на дейност 6 от началото на първия проектен месец.
4. Разработване формат на тематична програма и график за работа по групи.
5. Разработване формат на сертификати/удостоверения за преминало обучение на участвалите в клубовете по интереси за допълнителни занимания по ключови дигитални умения – базови и за напреднали и в клубовете по интереси за компютърно моделиране/кодиране.
Целият процес по реализиране на дейността ще се администрира от експертите, определени по дейност 6. |
9 403 500.00
|
8 650 540.50
|
Информационни кампании за ползите от дигиталната компетентност, кибер безопасност, медийната грамотност, защита на интелектуалната собственост,
промотиране на EU Code Week и др.: Идентифицираните целеви групи са всички заинтересовани страни в образователния процес: Педаг.специалисти в ДГ и училища, в т.ч. с ръководни функции-директори и зам.-директори; Ресурсни учители и др.педаг.специалисти от специализирани обслужващи звена в системата на образованието, в т.ч. центровете за подкрепа на личностното развитие и за подкрепа на приобщаващото образование; Деца и ученици; Родители и родителски организации; Синдикални организации; Други институции, имащи отношение към образованието. Описанието на дейността вкл. следните цели: идентифициране на обществените нагласи към заложените в проекта дейности и политики, както и на нагласите към създаване и използване на ел.образователни продукти; Идентифициране на европейския опит при въвеждането на интегрирани образователни облачни услуги; изграждане на положителни нагласи в заинтересованите страни към необходимостта от развитие на дигиталните компетентности и медийната грамотност в училище и въвеждането на мерки в системата на образованието за повишаване на дигиталните компетентности на децата и учениците; •популяризиране на възможностите, предоставяни чрез националната платформа за образователни услуги и съдържание и стимулиране на ученици и педагогически специалисти да се възползват в максимална степен от дигиталното образователно съдържание; •разясняване на принципите, същността и механизмите за прилагането и важността на киберсигурността и защитата на интелектуалната собственост и преодоляване на възможни негативни реакции, свързани с тях, от страна на заинтересованите страни. Дейността се състои от три поддейности: 7.1. Дейности за проучване на обществените нагласи с цел да бъдат идентифицирани възможните реакции в заинтересованите страни, опитът на учителите и учениците в създаването и използването на електронни образователни ресурси, както и европейския опит за централизирано въвеждане на платформи с интегрирани образователни ресурси. 7.2. Провеждане на комуникационни мероприятия с цел изграждане на положителни нагласи в заинтересованите страни към необходимостта от развитие на дигиталните компетентности и медийната грамотност в училищата, и въвеждането на мерки в системата на образованието за повишаване на дигиталните умения на децата и учениците. 7.3. Услуги по информация и публичност за постигане на добра информираност в обществото за дейностите и политиките, заложени в проекта. Предвиждат се следните мероприятия: - изработка на комуникационен план за провеждане на инф-нни кампании за популяризиране на ползите от проекта и управление на нагласите на заинтересованите страни; - изработка на стратегия за изпълнение на комун.план и създаване на творческа концепция на информ-те кампании и инф.материали; - изготвяне на публикации и организиране на излъчването им (медийно планиране и купуване) в национални и регионални медии при следната приоритизация по вид медия – електронни медии (телевизия и радио), онлайн медии, социални медии и печатни медии; - изготвяне на пиар публикации в национални и регионални медиите– електронни медии, онлайн медии и печатни медии; -мониторинг на традиционни социални медии в близко до реално време (dashboard) и ежедневен бюлетин на ключовите публикации и разговори в социалните медии; -медиен анализ и анализ на социалните медии – 3-месечни изследвания, проследяващи промените в нагласите и актуалните за заинтересованите страни и обществеността теми, във връзка с изпълнението на проекта. Текущите 3-месечни анализи ще информират за изработената стратегията и план за действие по изпълнението на кампаниите, служейки за база за евентуални техни промени в отговор на променени нагласи и/или очаквания; - заключителен медиен анализ и анализ на социалните медии, позволяващ измерването на реалните резултати от изпълнението на дейностите по информация и публичност; - услуги по управление на комуникационни кризи, вкл. анализ на рисковете за възникване на комуникационни кризи, планиране на превантивни мерки и управление на кризи при възникването им. |
2 500 000.00
|
2 480 207.55
|