Дейност 1. Разработване и въвеждане на съвместна учебна програма с наименование "Data Science": Дейността е част от първата група дейности „Модернизация на учебната документация“ от Условията за кандидатстване и допринася за постигането на първата специфична цел на процедурата и е в пряка връзка с първата и шеста специфична цел на проекта.
В рамките на Дейност 1 ще се създаде съвместна учебна програма (специлност) в ОКС "Бакалавър" с наименование "Data Science". Тя да бъде разработена съвместно от три висши училища, в т.ч. кандидатът (ИУ-Варна), участващ с ПН 4.6 "Информатика и компютърни науки" и проектните партньори ШУ с направление също 4.6 "Информатика и компютърни науки" и ВВМУ с ПН 5.3 "Комуникационна и компютърна техника".
Отговорната организация за изпълнение на дейността е ИУ-Варна, като в изпълнението ще участват проектните партньори.
Създаването на специалност "Data Science" отговаря на съвременните тенденции и постоянно нарастващото търсене на специалисти в областта на работата с данни. Дигиталната трансформация на бизнеса и все по-широкото навлизане на анализите, базирани на данни, изисква наличието на специалисти, които да притежават знания и умения за организация, администриране, интегриране на данни, извършване на интелигентни бизнес анализи и извличане на нови знания от данните.
На пазара на труда в глобален план, а също в частност в България, е налице засилено търсене и недостиг на специалисти именно в тази интердисциплинарна област – Data science. Tя се основава на техники и теории от много области като математика, статистика, компютърни науки с цел разбиране и анализ на действителните явления чрез обработка и изучаване на данните за тях.
Считаме, че чрез новата специалност "Data Science", ИУ-Варна, заедно със своите партньори от ШУ и ВВМУ ще се отговори на потребностите на икономиката и пазара на труда и ще подготви специалисти, които да анализират и прилагат подходящи методи за организация, поддръжка, интеграция, обработка, визуализация, на данни с голям обем и непрекъснато променящи се характеристики.
Учебният план и учебните програми по новата специалност Data Science ще отговарят на изискванията на ЗВО и Наредбата за прилагане на системата за натрупване и трансфер на кредити във висшите училища, европейската и националната квалификационна рамка. Освен това, те се базират на провеждани анализи на пазара на труда, на мнения на докторанти и студенти от включените партньорски вузове.
Обучението в специалност "Data Science" се залага да бъде в редовна форма на български език. Дисциплините, които ще се изучават включват както фундаменталните за направление 4.6. „Информатика и компютърни науки“ дисциплини, така и профилиращи, осигуряващи професионалната подготовка на студентите чрез изучаване на начините за организация и администриране на данни, интегриране на данни, визуализация на данни, статистически и бизнес интелигентни методи за извличане на знания от данни, администриране на Data центрове и др., част от които са характерни и за ПН 5.3 "Комуникационна и компютърна техника". Чрез комбиниране на посочените две направления се предвижда осигуряване на индердисциплинарен подход в обучението и натрупване на значителен обем от знания и професионални умения на бъдещите специалисти.
Предвижда се използване на разнообразни методи и подходи в обучението, сред които са: мултимедийно онлайн представяне на лекционния материал, онлайн упражнения, синхронна и асинхронна работа по казуси, възлагане на екипна работа и др.
В рамките на програмата се предвижда прием на студенти, организиран от Икономически университет - Варна, като през първата година се залага прием на 15 студенти.
Планира се дейността да продължи през целия период на изпълнение на проекта, като съответно през първата проектна година се очаква да бъде разработена цялостната учебна документация, в т.ч. необходимото образователно съдържание, след което да се пристъпи към прием на студенти и тяхното обучение.
Предвид условията за кандидатстване по процедурата и съгласно т. 16 от същите, дейността се изпълнява при режим "не помощ". |
97 421.75
|
37 420.68
|
Дейност 2. Разработване и въвеждане на съвместна учебна програма с наименование "Интегрирани системи за дистанционно наблюдение и контрол": Дейността е част от първата група дейности „Модернизация на учебната документация“ от Условията за кандидатстване и допринася за постигането на първата специфична цел на процедурата и е в пряка връзка с първата и шеста специфична цел на проекта.
В рамките на Дейност 2 ще се създаде нова програма в ОКС "Магистър" с наименование "Интегрирани системи за дистанционно наблюдение и контрол". Програмата ще бъде разработена съвместно от три висши училища, в т.ч. кандидатът (ИУ-Варна), участващ с ПН 4.6 "Информатика и компютърни науки" и проектните партньори ШУ с ПН 5.3 "Комуникационна и компютърна техника" и ВВМУ с ПН 5.3.
В изпълнението на дейността ще участват съответните проектни партньори.
Според националната програма Цифрова трансформация на България за периода 2020 - 2030 г. и анализите, отразени в Иновационната стратегия за интелигентна специализация, нараства търсенето на висококвалифицирани специалисти в областта на ИКТ, както за нуждите на бързоразвиващия се ИКТ сектор, така и за нуждите на икономиката, социалните сектори и държавното управление.
Четвъртата индустриална революция налага нови стандарти и подходи, както в бизнес организациите така и в учебните институции, подготвящи кадри за тези организации. Налице са ускорители на еволюцията на иновативни знания и концепции в комплексни научни области, както и революционни постижения в производствените технологии. Пост-компютърната фаза може да се разглежда и като преход към етапа на повсеместните изчисления - новата парадигма за „информационна инфраструктура на 21-ви век”.
Успоредно с това, темпът на навлизане на информационните технологии в почти всички човешки дейности беше допълнително ускорен не само под въздействието на дейностите свързани с цифровата трансформация, но и под въздействието на мащабните кризи, свързани с бежанските вълни и разпространението на непознати за човечеството животозастрашаващи вируси. Свръхвисоката степен на интегрираност на автономни системи, хиперавтоматизацията на процесите, дистанционният мониторинг и контролът на отдалечени системи са вече част от жизнения цикъл при разработка на нови инженерни решения.
Именно в тази нова среда интегрираните системи за дистанционно наблюдение и контрол намират все по-широко приложение в бързо-развиващите се направления като: теле-медицина; дистанционно управление на безекипажни/безпилотни платформи; контрол на автономни системи от различен тип (домашни роботи, автомобили, и др.)
Тази високотехнологична обкръженост на процеси и свободно време на индивида предполага формирането на ново ниво на когнитивен капацитет и умения за реализация както на дейности в комуникационен и информационен контекст, така и за експертиза при дигитална трансформация на рутинни процеси в индустрията, институциите и обществените организации. Налице е растящо ниво на предусловие, формиращо подбора на инженерен състав, който следва да притежава капацитет за решаване на сложен комплекс от задачи в интегрирани и компютърни системи.
В този смисъл, подготовката на специалисти по тази технически ориентирана програма следва да отговаря на нарастващите тенденции във всички сфери на човешката дейност, опираща се на повсеместния компютинг и свързаност чрез комуникационните и информационните технологии.
В рамките на програмата се предвижда прием на студенти, организиран от ШУ и от ВВМУ, като през първата година се планира прием на общо 20 студенти, съответно по 10 за всяко от двете висши училища.
Планира се дейността да продължи през целия период на изпълнение на проекта, като съответно през първата проектна година се очаква да бъде разработена цялостната учебна документация, в т.ч. необходимото образователно съдържание, след което да се пристъпи към прием на студенти и тяхното обучение.
Приемът ще бъде в редовна форма на обучение с професионална квалификация на завършилите "магистър-инженер".
Предвид условията за кандидатстване по процедурата и съгласно т. 16 от същите, дейността се изпълнява при условията на режим "не помощ". |
43 872.19
|
9 816.28
|
Дейност 3. Разработване и въвеждане на съвместна учебна програма с наименование "Уеб дизайн и сигурност": Дейността е част от първата група дейности „Модернизация на учебната документация“ от Условията за кандидатстване и допринася за постигането на първата специфична цел на процедурата и е в пряка връзка с първата и шеста специфична цел на проекта.
В рамките на Дейност 3 ще се създаде нова учебна програма в ОКС "Магистър" с наименование "Уеб дизайн и сигурност" (УДС). Програмата ще бъде разработена съвместно от три висши училища, в т.ч. кандидатът (ИУ-Варна), участващ с ПН 4.6 и партньорите ШУ, участващ също с направление 4.6 и ВВМУ с направление 5.3.
В изпълнението на дейността ще участват съответните проектни партньори.
Според националната програма Цифрова трансформация на България за периода 2020 - 2030 г. нараства търсенето на висококвалифицирани специалисти в областта на информационните и комуникационните технологии, както за нуждите на бързоразвиващия се ИКТ сектор, така и за нуждите на икономиката, социалните сектори и държавното управление. Налага се разработката на съвременни гъвкави платформи със съдържание в подкрепа на висшето образование чрез прилагане на уеб базирани образователни среди. Успоредно с това е необходимо прилагане на активни мерки за предпазване от известните видове уеб заплахи и подготовка за неизвестните за постигане на кибер устойчивост във всички сфери. Във връзка с това магистърската програма по УДС има за цел да подготвя висококвалифицирани професионалисти с широк спектър от знания, които да притежават ключови компетенции в областта на изграждането на сигурни уеб базирани приложения с различно предназначение.
Студентите ще усвоят систематичен подход към анализа, проектирането, оценяването, внедряването, тестването, поддръжката, повторното проектиране и защитата на уеб приложения. Програмата се фокусира върху работа със съвременните информационни технологии, медии и интернет комуникации, за да се постигне успешна реализация на пазара на труда от обучаемите. Ще се създаде образователна среда за получаване на професионални знания, умения и компетенции в областта на уеб дизайна и сигурността, съответстващи на изискванията на съвременната образователна система, и ще се осигури висок професионализъм и конкурентност на завършилите специалността.
Участващите ВУ разполагат с утвърдени хабилитирани преподаватели в ПН 4.6 и 5.3, с висока публикационна активност в областта на информационната сигурност, криптографията, стеганографията и др. Това ще увеличи възможностите за научното израстване на обучаемите чрез организиране на съвместни изследователски групи.
Планира се учебните дисциплини да покрият ключови елементи на уеб дизайна и сигурността като уеб дизайн и технологии, уеб базирани приложения, сигурност на уеб приложения, анализ на софтуерни изисквания, тестване, внедряване. След завършване на програмата студентът трябва да знае и да може да разработва уеб базирани приложения с приложена ефективна защита срещу всякакви атаки.
В рамките на проекта се предвижда прием на студенти, организиран от ШУ. (за първата година - 10 студенти, пет от които на възраст между 25 и 64г.)
Успешно завършилите магистърската програма ще могат успешно да се реализират като специалисти в компютърни и софтуерни фирми, научни организации, банки, застрахователни дружества, в бизнес организациите, като самостоятелни специалисти (фрийлансъри) или в публичната администрация; програмисти (уеб технологии и дизайн, мултимедия и др.); специалисти обновяване и създаване на съдържание; приложни администратори в държавни институции и частни предприятия; преподаватели във висши училища и колежи.
Планира се дейността да продължи през целия период на изпълнение на проекта, като съответно през първата проектна година се очаква да бъдат разработена цялостната учебна документация, в т.ч. необходимото образователно съдържание, след което да се пристъпи към прием на студенти и тяхното обучение.
Предвид условията за кандидатстване по процедурата и съгласно т. 16 от същите, дейността се изпълнява при условията на режим "не помощ". |
38 874.09
|
11 045.36
|
Дейност 4. Разработване и въвеждане на съвместна учебна програма с наименование "Съвременни системи в земеделието": Дейността е част от първата група дейности „Модернизация на учебната документация“ от Условията за кандидатстване и допринася за постигането на първата специфична цел на процедурата и е в пряка връзка с първата и шеста специфична цел на проекта.
Дейност 4 предвижда създаване на съвместна учебна програма в ОКС "магистър" с наименование "Съвременни системи в земеделието". Тя ще бъде разработена съвместно от три висши училища, в т.ч. кандидатът (ИУ-Варна), участващ с ПН 3.8 и проектни партньори ШУ, участващ с направление 5.13 и ТУ, участващ с направление 5.1.
Необходимостта от създаване на съвместната програма с наименование "Съвременни системи в земеделието" (ССЗ) произтича от недостига на специалисти в областта. Световното производство на храни трябва да се удвои до 2050 г., за да задоволи нуждите на нарастващото население и променящите се хранителни навици. Именно поради тази причина, Европейската комисия е увеличала многократно финансовото подпомагане на земеделските стопани и насърчава устойчиви и екологосъобразни практики, като в същото време инвестира в развитието на селските райони.
С оглед на несигурната и непредвидима икономическа среда, глобалната конкуренция, икономическите и финансовите кризи, изменението на климата и нестабилните цени на горива и торове, ЕС създава и прилага Обща селскостопанска политика (ОСП), за да отговори на тези предизвикателства. Към днешна дата ОСП е реформирана така, че да засили конкурентоспособността на селскостопанския сектор, да се насърчат иновациите и устойчивото земеделие, да се подпомогнат заетостта и растежът в селските райони, както и да се отпусне финансова помощ за продуктивно използване на земята.
Поради представените факти и естествената нужда от развитие на този отрасъл, нарастващото финансиране и глобално отправения поглед в бъдеще в тази област, считаме че разкриване на нова специалност ССЗ, разглеждаща съвременни технологии, техника и системи за обработване на земята, събиране и отглеждане на реколтата, поддържане на селскостопанската техниката и управление на проекти би предизвикала широк интерес и ще отговори на обществените нужди. При очакваното от ЕС развитие на отрасла в бъдеще, считаме че специалността ще бъде много актуална и търсена и ще намери широко приложение при изграждане на бъдещи специалисти в тази област.
Модерното земеделие изисква използването на съвременни технически системи за постигане на устойчива експлоатация на почвените ресурси. Управлението на техническите системи изисква използването на съвременни технологии за ориентация, комуникация, планиране и изпълнение. Ето защо създаването на конкретната магистърска програма по ССЗ цели да предоставя знания за работа със съвременни системи в областта на земеделието е актуално и необходимо за регионите с развито земеделие.
В рамките на програмата се предвижда прием на студенти, организиран едновременно от ТУ и ШУ, като през първата година се залага прием на общо 25 студенти, от които 8 на възраст между 25 и 64 г.
В процеса на обучение се придобиват знания и умения при избора, управлението, поддържането и експлоатацията на съвременни машини и съоръжения. Запознават се с принципите на устойчивата експлоатация на земеделските ресурси. Придобиват се актуални знания в областта на: съвременните материали, използваните силови агрегати, съоръжения и системи за почвообработка, сеитба, торене, предварителна обработка и съхранение на продукцията; комуникация; съвременни технологии за кадастър в земеделието, прецизно земеделие, логистични структури и предприемачество.
Планира се дейността да продължи през целия период на изпълнение на проекта, като съответно през първата проектна година се очаква да бъдат разработена цялостната учебна документация, в т.ч. необходимото образователно съдържание, след което да се пристъпи към прием на студенти и тяхното обучение.
Предвид условията за кандидатстване по процедурата и съгласно т. 16 от същите, дейността се изпълнява при условията на режим "не помощ". |
74 693.80
|
27 775.69
|
Дейност 5. Разработване и въвеждане на програми с дигитално образователно съдържание: Дейността е част от първата група дейности „Модернизация на учебната документация“ от Условията за кандидатстване и допринася за постигането на първата специфична цел на процедурата и е в пряка връзка с втората и третата специфична цел на проекта.
Дигиталната трансформация в бизнеса води до качествени промени на пазара на труда. Динамиката в потребностите от нови умения е безпрецедентна и създава нови предизвикателства пред висшите училища. Европейската комисия извежда като приоритет дигитализацията в образованието. Пандемичната ситуация от 2020 година налага преосмисляне и актуализиране на Плана за действие в областта на цифровото образование (2021 – 2027), в който са заложени два основни приоритета: насърчаване на развитието на високоефективна екосистема за цифрово образование и подобряване на цифровите умения и компетентности, необходими за цифровата трансформация. Всичко това следва да се реализира при извличане на поуки от кризата с COVID-19, по време на която технологиите се използват в мащаб, невиждан досега в образованието и обучението и приспособяване на системите за образование и обучение към цифровата ера. Същевременно авторите на доклада „Дигитална Болоня 2020“ отчитат, че все още не е достигнат пълният потенциал за дигитализация в образованието. Съобразно индекса за готовност за дигитално образование за 2019 година България се намира под средното равнище за ЕС (Център за изследване на европейските политики и Гугъл).
Поради изброените причини и четирите програми от Дейности 1-4 ще бъдат разработени и въведени програми с дигитално образователно съдържание. Това включва:
1) програмата в ОКС "бакалавър" с наименование "Data Science", разработена съвместно от ИУ - Варна, участващ с ПН 4.6 "Информатика и компютърни науки" и проектни партньори ШУ с ПН също ПН 4.6 и ВВМУ с ПН 5.3 "Комуникационна и компютърна техника" (с общ брой дисциплини /курсове/ - 42);
2) програмата "Интегрирани системи за дистанционно наблюдение и контрол" в ОКС „магистър“, разработена съвместно от ИУ-Варна, участващ с ПН 4.6, ШУ с ПН 5.3 "Комуникационна и компютърна техника" и ВВМУ с ПН 5.3 (с общ брой дисциплини /курсове/ - 15);
3) програма в ОКС „магистър“ с наименование "Уеб дизайн и сигурност", разработена съвместно от ИУ-Варна, участващ с ПН 4.6 "Информатика и компютърни науки" и проектни партньори ШУ, участващ също с ПН 4.6 "Информатика и компютърни науки" и ВВМУ с ПН 5.3 "Комуникационна и компютърна техника" (с общ брой дисциплини /курсове/ - 15);
4) програма в ОКС "магистър" с наименование " Съвременни системи в земеделието", разработена съвместно от ИУ-Варна, ШУ и ТУ (с общ брой дисциплини /курсове/ - 22).
Разработването на програмите ще бъде базирано на концепцията „Учебно съдържание 4.0“ (въведено от Мичел и др., 2018). В основата на този модел стои разбирането, че успешното предаване на уменията на новото време, характерни за предложените програми, може да бъде реализирано единствено чрез фундаментални промени в процеса за разработване на учебно съдържание. Това означава, че ще бъде приложен целеви подход за дигитална трансформация, който да обхване учебното съдържание и знанията и уменията, заложени в компетентностния модел на съответната програма. Поставя се акцент върху холистичното разбиране за разработването на програмите като преодоляване на технологичните, дидактичните и съдържателните предизвикателства.
Въвеждането на програмите с дигитално образователно съдържание включва осигуряването на лесен и интуитивен достъп на обучаваните, създаването на подходяща структура на учебното съдържание, интеграция между тематичните компоненти и знанията, уменията и компетенциите, заложени в компетентностния модел, избор на подходящи средства за визуализация на съдържание и интеракция на участниците, както с учебния материал, така и с лекторите и останалите участници в учебния процес.
Предвид условията за кандидатстване по процедурата и съгласно т. 16 от същите, дейността се изпълнява при условията на режим "не помощ". |
5 092.20
|
2 860.78
|
Дейност 6. Разработване на дигитално образователно съдържание: Дейността е част от първата група дейности „Модернизация на учебната документация“ от Условията за кандидатстване и допринася за постигането на първата специфична цел на процедурата и е в пряка връзка с втората и третата специфична цел на проекта.
Дейност 6 включва разработване на дигитално образователно съдържание за представените в Дейности 1-4 нови съвместни образователни програми: програмата "Data Science" в ОКС "бакалавър", програмите "Интегрирани системи за дистанционно наблюдение и контрол", "Уеб дизайн и сигурност" и "Съвременни системи в земеделието" в ОКС „магистър“.
В изпълнението на дейността ще участват всички проектни партньори според ангажимента си по отделните програми и съобразно хорариума на дисциплините.
Изпълнението на дейността е от изключително значение за постигане на заложената висока ефективност по отношение на учебния процес и по-конкретно при неговата дигитализация. Разработването на дигитално образователно съдържание по програмите ще бъде съобразено изцяло с потребностите на студентите, които ще се обучават, както и с особеностите и характеристиките на всяко от професионалните направления, които ще бъдат интегрирани в учебните материали. Залага се разработеното съдържание да бъде 1) функционално, т.е. да представя по най-ефективен начин максимален обем от знания; 2) достъпно, т.е. използването да е улеснено от гледна точка на технически параметри и в същото време лесно за възприемане и 3) адаптивно, т.е. да подлежи на периодично обновяване съобразно най-актуалните научни достижения и промяна в изискванията на пазара на труда.
Създаденото дигитално учебно съдържание ще отговаря на спецификите на всяка една от програмите, като осигурява връзката между учебно съдържание и знания, умения и компетенции, заложени в компетентностния модел на съответната програма.
Към предлаганото дигитално съдържание за отделните дисциплини се планира подготовката на дигитални текстово/графични ресурси (лекции и упражнения, разработени според стандартите за дигитално съдържание), мултимедийни презентации, тестове за самоподготовка, каталози с външни източници, дигитални речници на ключови понятия, дискусионни форуми по основни теми, задания за самостоятелна/екипна работа, елементи за игровизация на учебния процес и насърчаване на състезателност и/или колаборация. В курсовете ще бъде интегрирано проследяване на активността на участниците и техния прогрес в работата с учебното съдържание. Ще бъде създадена ясна връзка между отделните дейности и ресурси в онлайн среда и компетентностния модел на програмата.
Все по-усилено се говори за необходимостта от въвличане на обучаващите се в учебния процес в дигитална среда. Вече не е достатъчно те да бъдат потребители на учебно съдържание, а би следвало да бъдат и неговите създатели. Поради тази причина в отделните дисциплини от предлаганите специалности ще бъдат включени инструменти за активизиране участието на студентите – например, чрез взаимно оценяване на разработки, чрез създаване на образователни турнири по съответната дисциплина, чрез множество дискусии и др.п.
Сериозен акцент се поставя на интерактивността на дигиталното образователно съдържание. Това ще бъде реализирано както чрез създаване на динамично съдържание в различните ресурси, добавяне на обратна връзка при изпълнението на различни задачи, участието в обсъждания и пр., така и чрез активното използване на H5P ресурси (ресурси, базирани на HTML5). Учебното съдържание ще бъде допълнително обогатено с кратки видео клипове, включващи основни акценти от разглежданите в отделните дисциплини тематични единици. По този начин се отчита тенденцията за насочване към микрообучение и засиленото използване на видеосъдържание за самоподготовка.
Предвидено е използването на допълнителни електронни ресурси и дейности, които да отразяват спецификите на конкретната дисциплина.
Предвид условията за кандидатстване по процедурата и съгласно т. 16 от същите, дейността се изпълнява при условията на режим "не помощ". |
96 140.96
|
22 363.31
|
Дейност 7. Внедряване на дигитално образователно съдържание, електронни ресурси и облачни технологии в образователния процес: Дейността е част от първата група дейности „Модернизация на учебната документация“ от Условията за кандидатстване и допринася за постигането на първата специфична цел на процедурата и е в пряка връзка с втората и третата специфична цел на проекта.
Дейност 7 включва внедряване на дигитално образователно съдържание, електронни ресурси и облачни технологии в образователния процес по предложените в дейности 1-4 образователни програми. Това включва програмата в ОКС "бакалавър" с наименование "Data Science"; програмитр в ОКС "магистър" с наименование "Интегрирани системи за дистанционно наблюдение и контрол"; "Уеб дизайн и сигурност" и "Съвременни системи в земеделието".
В изпълнението на дейността ще участват кандидатът и ВУ-партньори, като всяко ВУ ще работи по внедряването на дигитално образователно съдържание по дисциплините, в разработването на които участва при изпълнение на предходните дейности. Като база при процеса по внедряване на дигиталното образователно съдържание ще се използват процедурите и стандартите, разработени при дейност 5.
Ще бъде осигурена подходяща онлайн среда за достъп до дигиталното образователно съдържание по предлаганите програми, средства за комуникация между студентите и преподавателския екип и виртуална среда за провеждане на занятия в реално време, с възможност за моделиране на образователни курсове и среда за онлайн комуникация и сътрудничество, за аудио и видео конференции и групова онлайн работа на студенти за целите на образователния процес.
Всички дисциплини ще бъдат обезпечени с дигитално образователно съдържание, като ще бъдат създадени възможности за студентите да усвоят спецификите по всяка една от тях. Ще се използва специализиран софтуер за предаване на специфичните умения, като основен акцент се поставя върху възможностите за индивидуална и съвместна работа на студентите.
Посредством използването на виртуални учебни зали ще се осигури възможност за добавяне на интерактивност в онлайн комуникацията между студенти и преподаватели, както и за повишаване на качеството на записваните кратки видеа.
За обучението на студентите ще бъде осигурен достъп до различни облачни ресурси, чрез които да се запознаят с актуалните технологични достижения в областта на тяхната професионална квалификация.
Широко приетият принцип „От всяко устройство, от всяко място и по всяко време“ поставя ясни насоки при формирането на технологични подходи при създаването на дигитално образователно съдържание в образователната сфера. Този принцип се явява водещ при избора на ИКТ оборудване, обуславящо постигането на поставените цели. По-конкретно в рамките на следващата Дейност 8, в ИУ-Варна ще бъде изградена частна облачна инфраструктура, която ще даде възможност на студентите, обучавайки се по новите съвместни учебни програми да придобият знания и умения в поне една от следните области: BigData; изкуствен интелект и изграждане и поддръжка на облачна инфраструктура. Във връзка с въвеждането на новата специалност „Съвременни системи в земеделието“ и осигуряване на съвременни методи за обучение на студентите в ТУ–Варна ще бъдат закупувани 15 броя компютри с включена към тях периферия (мишка, клавиатура, монитор), с които ще бъде обзаведена лаборатория. На компютрите ще се инсталират съвременни софтуерни продукти, нужни за провеждане на учебния процес и покриващи дисциплините включени в учебния план на специалността. Това ще осигури учебен процес със съвременни методи и програмни продукти за подготовка на бъдещи специалисти в съответната. В ШУ, за да бъдат разработени съответните уни и мултидисциплинарни статични дигитални активи, аудио и видео дигитално съдържание, дигитални образователни приложения и дигитални образователни ресурси, разширяващи съществуващата дигитална образователна библиотека, ще бъде закупени графични станции, дисплейни устройства и др. ИКТ активи.
Предвид условията за кандидатстване по процедурата и съгласно т. 16 от същите, дейността се изпълнява при условията на режим "не помощ". |
20 368.81
|
3 673.06
|
Дейност 8. Закупуване на ИКТ оборудване: Чрез изпълнението на дейността се цели да се подобри, обнови и модернизира наличната образователна инфраструктура, с което да се осигури създаването на модерни условия за обучение на студентите по създадените нови съвместни учебни програми с изцяло дигитално образователно съдържание, гарантиращи им последващо успешно реализиране на пазара на труда. Организирането на качествена образователна среда, в т.ч. и за електронно базиран учебен процес, ще даде възможност за въвеждане на нови методи на обучение, които ще повишат интереса на студентите и ще увеличи в бъдеще атрактивността на целевите професионални направления. Цялото планирано за придобиване ИКТ оборудване ще бъде използвано само и единствено за образователните цели на новите учебни програми.
Планираната за закупуване по проекта от ИУ-Варна хардуерна конфигурация е базирана на презумпцията, че студентите, които ще се обучават по новите учебни програми ще трябва да придобият знания и умения в поне една от следните области: BigData; изкуствен интелект и изграждане и поддръжка на облачна инфраструктура.
Освен това през последните години с все по-широкото навлизане на мобилни устройства и концепцията IoT значително се увеличава обемът от данни, които се генерират и последствие се съхраняват и анализират. Впоследствие възникват и се използват системи за обработка на големи данни, които имат повишени изисквания към информационната инфраструктура и наличното дисково пространство. Този проблем ще бъде решен чрез поставянето на специфични технически характеристики към планираното за закупуване оборудване. Предложено е изграждане на хардуерната инфраструктура, базирана на използването на споделен хардуер– частен облак, в който чрез средствата на виртуализация да се заделят изчислителни мощности за посочените категории (обучение по BigData, изкуствен интелект, поддръжка на облачна инфраструктура и др). Повечето големи ИКТ доставчици предлагат решения за частен облак базирани върху OpenStack. Основните хардуерни блокове, върху които е изграден частен облак базиран на OpenStack са следните: Изчислителни сървъри (Compute Nodes); Системи за съхранение на данни (Storage Nodes); Мрежова Инфраструктура и сигурност (Infrastructure Nodes) и комутатори (switches). Всички те се планират да бъдат закупени в рамките на проекта.
Предвид на осигуряването на електронно базиран учебен процес по новите учебни програми са предвидени за закупуване и системи за провеждане на видео лекции и упражнения. Системите за предаване на видео сигнал в реално време са създадени с идеята да се предаде даден видео сигнал към множество клиенти посредством интернет свързаност. Сложният характер на процеса по LiveVideoStreaming налага изискване сървърът, който се използва за видеолекции да бъде с най-високи характеристики. Планирани са 2 сървъра за видеообработка, като софтуерът за видео лекции, който ще се ползва, ще бъде с отворен код.
Закупените сървъри и мрежови компоненти ще бъдат разположени в помещение на ИУ-Варна, което има осигурено двойно електрозахранване, двойно подсигурена връзка към интернет, прецизна климатизация, контрол на достъпа и системи за отказоустойчивост.
Създаването и разрботването на дигитално образователно съдържание и определено дигитално обучаващо приложение налага закупуване на специфични ИКТ активи:
1.За всички етапи на проектирането, дизайна, тестването и разработването на визуалната компонента на дигиталното образователно съдържание: Интерактивен LED мултитъч дисплей; Работна графична станция; Писалков екранен графичен таблет; Видео камера
2.За етапа на внедряване на разработените дигитални образователни ресурси и обезпечаване на достъп до тях се предвижда изграждане и внедряване на УЕБ Сървър.
Посочените ИКТ активи ще се използват при създаването на дигиталното съдържание за магистърската програма Уеб дизайн и сигурност, както и за осигуряване на интерактивност на учебния процес, в т.ч. за тестване на създадените от студентите уеб базирани приложения |
515 980.00
|
550 139.82
|
Дейност 9. Обучения на преподаватели: Дейността е част от втората група дейности „Професионално развитие на преподаватели“ от Условията за кандидатстване и допринася за постигането на втората специфична цел на процедурата и е в пряка връзка с петата специфична цел на проекта.
Чрез изпълнението на настоящата дейност се цели да се постигне актуализиране и усвояване на нови знания, умения и компетенции от академичния състав на ИУ-Варна и този на ВУ- партньори и на тази основа да се подобри качеството на подготовката за преподаване и да се повиши научно-изследователския потенциал на преподавателите, ангажирани с обучението на студентите от включените по проекта професионални направления.
В рамките на дейността ще бъдат организирани и провеждани обучения с продължителност от 24 ч., 80 ч. и 160 ч. за придобиване и/или усъвършенстване на чуждоезиковите умения, като например: Специализирани за усвояване на професионална терминология - средно ниво и ниво напреднали; Подобряване на умения за преподаване на чужд език; Подобряване на умения за четене и писане на научни трудове на чужд език; Подобряване на комуникативни умения на чужд език; Подобряване на презентационни умения на чужд език и др. Организираните и провежданите курсове за придобиване/усъвършенстване на дигитални умения, включително използване на ИКТ-базирани иновационни образователни технологии ще са само интензивни, т.е. с продължителност от 24 ч. и мога да са по следните примерни теми: Уеб базирани инструменти за комуникация в реално време; Уеб базирани платформи за управление на процеса на обучение; Интерактивно обучение, базирано на игри; Геймификация на учебния процес; Софтуер за управление на дигитално съдържание и др. Посочените примерни обучения са идентифицирани на база на проведено предварително проучване сред преподавателите на ИУ - Варна и ВУ- партньори. Определянето на конкретните теми и обхвата на специализираните интензивни и продължителни обучения в двете допустими по проекта направления (области) ще се осъществи на база на анкетно проучване, което ще се проведе при стартирането на изпълнението на проекта и напълно ще се съобрази с интересите и потребностите на допустимата по тази дейност целева група.
Предимно, обученията ще се организират и провеждат на ниво висше училище като се използва материално-техническата база на съответното ВУ. При необходимост, когато това е целесъобразно, обученията ще се организират и провеждат на ниво партньорство - общи обучения за преподавателите на партниращите ВУ, като в този случай ще се използва базата на някое от ВУ.
Като обучители ще бъдат привлечени, както хабилитирани и нехабилитирани лица, които са водещи и утвърдени имена в съответната научна област и са част от преподавателския състав на кандидата (ИУ - Варна) и на ВУ- партньори, така и обучители, които се явяват външни за партньорите.
Съблюдавайки изискванията в Условията за кандидатстване, планира се интензивните обучения да се провеждат изцяло присъствено, а продължаващите обучения ще се провеждат присъствено, а когато е приложимо и целесъобразно частично или изцяло ще се прилага дистанционна форма на обучение. Интензивните обучения (с продължителност от 24 часа) могат да се провеждат в 3 пълни дни, т.е. с откъсване от работа или ще се провеждат без откъсване от работа и могат да продължават 2 или 3 учебни часа на ден. Докато продължаващите обучения (общо 80 или 160 часа) ще се провеждат без откъсване от работа и могат да продължават 2, 3 или 4 учебни часа на ден.
В съответствие с Условията за кандидатстване и с оглед спецификата на дейността и осигуряването на възможност за постигане на максимален ефект и лично отношение към обучаваните преподаватели, обученията ще се провеждат предимно в групи около 7 участници.
Обученията на преподаватели ще бъдат удостоверени с документ (удостоверение/сертификат) за успешно приключило обучение по съответната тема.
Предвид условията за кандидатстване по процедурата и съгласно т. 16 от същите, дейността се изпълнява при условията на режим "не помощ". |
99 072.00
|
64 080.00
|
Дейност 10. Краткосрочни специализации на преподаватели в асоциираните партньори: Дейността е част от втората група дейности „Професионално развитие на преподаватели“ от Условията за кандидатстване и допринася за постигането на втората специфична цел на процедурата и е в пряка връзка с петата специфична цел на проекта.
Дейност 10 предвижда осъществяване на краткосрочни специализации на преподаватели от кандидата и проектните партньори в чуждестранните асоциирани партньори по проекта. Основаната цел на краткосрочните специализации е преподаване, но наред с това се проявяват и множество други ефекти, които могат да бъдат обобщени в следните направления: повишаване на квалификацията на българските учени, в т.ч. усъвършенстване на дидактически знания и умения, чуждоезикови умения и овладяване на професионална терминология; обмяна на опит и добри практики, в т.ч. натрупване на познания относно съвременни методи на преподаване и тяхното внедряване в българското висше образование; усъвършенстване на преподаване, базирано на дигитални образователни технологии; задълбочаване и затвърждаване на сътрудничеството с представители на европейски утвърдени научни организации и др.
Залага се и осъществяване на краткосрочни специализации с цел преподаване във всички, включени в проекта професионални направления, в т.ч. ПН 4.6. "Информатика и компютърни науки"; ПН 5.3. "Комуникационна и компютърна техника"; ПН 5.13. "Общо инженерство", ПН 5.1. "Машинно инженерство" и ПН 3.8. "Икономика". При изпълнение на дейността основно ще се следи за съответствие между профила на преподавателя и профила на съответния асоциирания партньор с цел постигане на максимална полезност и ефективност от специализацията. Общият брой на очакваните краткосрочни специализации възлиза на 52, което включва преподаватели от проектните партньори, всички професионални направления, всички видове краткосрочни специализации във всички асоциирани партньори по проекта.
Обхватът на планираните краткосрочни специализации по професионални направления е както следва:
1. Професионално направление 4.6. "Информатика и компютърни науки" - планират се общо краткосрочни специализации на 17 преподаватели, от които 14 за период от две седмици и 3 за период от един месец.
2. Професионално направление 3.8. "Икономика" - планират се общо 15 краткосрочни специализации, от които 6 за период от две седмици; 5 за период от 1 месец и 4 за период от два месеца.
3. Професионално направление 5.1. "Машинно инженерство" - планираните краткосрочни специализации възлизат на 10, от които 5 са с продължителност две седмици и също 5 - с продължителност от един месец.
4. Професионално направление 5.3. "Комуникационна и компютърна техника" - планирани са общо 7 краткосрочни специализации, като всички са с продължителност от две седмици.
5. Професионално направление 5.13. "Общо инженерство" - планираните специализации са общо 3, като всички са с продължителност от две седмици.
Краткосрочните специализации по настоящата дейност се планира да бъдат осъществени в 13 асоциирани партньори от общо 8 държави: Румъния, Латвия, Италия, Чешка Република, Словакия, Хърватска, Португалия и Полша. От всички лица, планирани да осъществят специализации, се очаква 1 да бъде на възраст до 34 години. Разпределението на специализациите по професионални направления, в зависимост от техния приоритет е както следва: 28.8 % са насочени към ПН 3.8. "Икономика", а останалите 71.2 % са насочени към приоритетните професионални направления. В същото време 67.3 % от всички специализации се планира да бъдат за период от 2 седмици, 25 % - за период от 1 месец, а 7.7 % - с продължителност от 2 месеца. Всичко това показва балансирано разпределение на планираните специализации и е предпоставка за обогатяване на опита във всички ПН, ефекта от което ще се отрази в повишаване на ефективността при преподаването в новите съвместни разработени програми.
Предвид условията за кандидатстване по процедурата и съгласно т. 16 от същите, дейността се изпълнява при условията на режим "не помощ". |
305 967.00
|
141 510.00
|
Дейност 11. Споделяне на преподаватели между проектните партньори: Дейността е част от втората група дейности „Професионално развитие на преподаватели“ от Условията за кандидатстване и допринася за постигането на първата и втората специфична цел на процедурата. Дейност 11 е насочена към мултиплициране на резултатите от предходната дейност 10, изразяващи се в споделяне на преподаватели, успешно преминали през краткосрочна специализация (КС) в някои от асоциираните партньори по проекта. Целта е натрупаните по време на КС опит, умения, в т.ч. дигитални да бъдат използвани и в учебния процес в българските висши училища.
Механизмът на споделяне ще се базира на професионалните направления, с които всеки от партньорите, в т.ч. и кандидата участва в проекта, а именно:
ИУ-Варна участва в проекта с ПН 4.6 "Информатика и компютърни науки" и 3.8 "Икономика, като в първото ПН 4.6.заложените КС са общо 10, а във второто 3.8 са общо 15 (общо за всички ПН 25 КС).
ШУ участва с ПН 4.6 "Информатика и компютърни науки", 5.3 "Комуникационна и компютърна техника" и 5.13 "Общо инженерство", като разпределението на планираните КС са в ПН 4.6 общо 7, в ПН 5.3 са общо 3 и в ПН 5.13 са също 3 (общо за всички ПН 13 КС).
ТУ участва в проекта с ПН 5.1 "Машинно инженерство", като планираните КС включват 10 преподаватели.
ВВМУ участва в проекта с ПН 5.3, като планираните КС са общо 4.
Предвид обстоятелството, че общият брой на проведени КС за всички проектни партньор възлиза на 52 лица, то по настоящата дейност се залага споделяне на 32 от тях или 61,5 %.
Преподавателите от ИУ-Варна, които се предвижда да бъдат споделени ще са 14, от които от ПН 4.6 - 5 лица и от ПН 3.8 - 9 преподаватели. Лицата от направление 4.6. се предвижда да преподават 1) на студенти от Висше военноморско училище по новосъздадената програма "Интегрирани системи за дистанционно наблюдение и контрол" и 2) в Шуменски университет, както по новосъздадените в рамките на проекта съвместни програми "Интегрирани системи за дистанционно наблюдение и контрол" и "Уеб дизайн и сигурност", така и по отношение на съществуващи дисциплини в рамките на специалности в съответното ПН. Преподавателите от ПН 3.8 от ИУ-Варна се планира да преподават по новосъздадената съвместна програма "Съвременни системи в земеделието" съответно в ШУ и Технически университет - Варна.
Преподавателите от Шуменски университет, които се предвижда да бъдат споделени са общо 9, от които в направление 4.6 те ще бъдат 5, от направление 5.3. ще бъдат 2 и от направление 5.13 ще бъдат 2. Планира се преподавателите от ПН 4.6 да преподават в ИУ-Варна по новосъздадената съвместна програма "Data Science", както и по други дисциплини в рамките на специалности от съответното ПН. Преподавателите от ШУ от ПН 5.3 се предвижда да преподават в Висше военноморско училище по новосъздадената програма "Интегрирани системи за дистанционно наблюдение и контрол", а така също и по други дисциплини от специалности в рамките на съответното ПН. Преподавателите от направление 5.13 от ШУ се предвижда да преподават в Технически университет - Варна, както по новосъздадената програма "Съвременни системи в земеделието", така и други съществуващи дисциплини в специалности от съответното направление.
Преподавателите от Технически университет - Варна, които се предвижда да бъдат споделени са 6, всички от които от направление 5.1 "Машинно инженерство". Те ще преподават в Шуменски университет по новосъздадената съвместна програма "Съвременни системи в земеделието", както и по други съществуващи дисциплини в специалности от съответното професионално направление.
Преподавателите от ВВМУ, които се предвижда да бъдат споделени са 3. Те ще преподават в ИУ-Варна и в ШУ по новосъздадените съвместни програми "Data Science", "Интегрирани системи за дистанционно наблюдение и контрол", "Уеб дизайн и сигурност", както и по други съществуващи дисциплини в специалности от съответното ПН.
Според условията за кандидатстване по процедурата и съгласно т. 16 от същите, дейността се изпълнява при условията на режим "не помощ". |
8 100.00
|
0.00
|
Дейност 12. Студентски клубове за развитие на предприемачески умения, презентационни умения и дигитална креативност: Дейността е част от третата група дейности „Кариерно ориентиране на студенти и мобилност“ от Условията за кандидатстване и е в пряка връзка с четвъртата специфична цел на проекта.
Дейност 12 е насочена към провеждане на допълнителни обучения на студентите от включените в проекта професионални направления (ПН). Предвижда се дейността да бъде осъществена на ниво висше училище, като всички проектни партньори ще участват в нейното изпълнение. В рамките на дейността ще бъдат проведени допълнителни обучения на студенти с продължителност от 40 часа за развитие на техните предприемачески умения, презентационни умения и дигитална креативност.
За да се постигне максимален ефект и лично отношение към обучаваните студенти, обученията се предвижда да се провеждат в групи от 14 участници. Групите ще се сформират само от студенти на съответното висшето училище, като обученията на студентите ще се провеждат на територията на висшето училище, в което се обучават, като се използва неговата материално-техническа база.
Икономически университет - Варна предвижда провеждането на 2 модулни обучения за студенти, както следва: 1 обучение за 14 студенти от ПН 4.6. "Информатика и компютърни науки" и 1 обучение за 14 студенти от ПН 3.8. "Икономика". Обученията ще бъдат интегрирани и насочени към развитие на предприемаческите умения, презентационните умения и дигиталната креативност, като фокусът ще бъде съобразен с нуждите на включените представители на целевата група.
Технически университет - Варна планира да проведе обучение на студенти от ПН 5.1. "Машинно инженерство" за общо 28 студенти, разпределени в две групи от по 14 студенти. По подобие на обучението на студенти от направление 3.8. в ИУ-Варна, и тук се предвижда темата на обучението да бъде насочена към развитие на предприемачески умения, презентационни умения и дигитална креативност и да включва комплекс от знания и умения в съответните модули "предприемачество - презентации - дигитална креативност", съобразно нуждите на включените студенти.
Висше военноморско училище "Н. Й. Вапцаров" предвижда да проведе 1 обучение на 10 студенти, обучаващи се в ПН 5.3. "Комуникационна и компютърна техника". Обучението също ще бъде с насоченост към развитие на предприемачески и презентационни умения и дигитална креативност, предвид профила на потенциалните обучаеми и конкретните им потребности от знания.
Шуменски университет планира да проведе няколко модулни обучения, както следва: 3 модулни обучения "Развитие на предприемачески умения и презентационни умения за студенти", съответно по едно за всяко от включените от партньора ПН - 4.6. "Информатика и компютърни науки" (група от 14 студенти), 5.3. "Комуникационна и компютърна техника" (група от 14 студенти) и 5.13. "Общо инженерство" (група от 10 студенти). Освен посочените до тук, Шуменски университет планира още 3 модулни обучения на тема "Развитие на презентационни умения и дигитална креативност" отново по едно за всяко студенти от включените ПН със същия брой на лицата в съответните групи (14 за ПН 4.6.; 14 за ПН 5.3. и 10 за ПН 5.13.). Целта на обученията по развитие на презентационни умения и дигитална креативност е да запознае обучаемите с основните методически принципи на прилагането на съвременните информационни технологии, както за текстова и графична обработка, така и за разработване, съхранение и представяне на информация и управление на процесите в учебна и бизнес среда, в т.ч. редактиране и анимиране на графични обекти, текстови обекти и изображения за създаване на презентации и творчески продукт.
Според условията за кандидатстване по процедурата и съгласно т. 16 от същите, дейността се изпълнява при условията на режим "не помощ". |
8 520.00
|
6 840.00
|
Дейност 13. Дейности за развитие на меки умения, за разработване на лични професионални планове за реализация, за придобиване на граждански и обществени компетентности, за търсене на работа, организиране на презентационни събития, състезания, интервюта, дискусии и др. за осъществяване на връзка между студенти и работодатели: Дейността е част от третата група дейности „Кариерно ориентиране на студенти и мобилност“ от Условията за кандидатстване и допринася за постигането на третата цел на процедурата и е в пряка връзка с четвъртата и шестата специфична цел на проекта.
Дейност 13 има за цел развитие на знанията и компетентностите на студентите за реализиране и ориентиране на пазара на труда, избор на работно място, развитие на комплексни умения, умения, за разработване на лични професионални планове за реализация, изготвяне на документи за кандидатстване, както и провеждане на интервю.
В обхвата на дейността се включват организиране на семинари и обучения.
1.Семинари с експерти от бизнеса, включващи темите: "Психология на интервюто или как да отговаряме на въпроси"; "Как да се представя най-добре", Актуални техники за водене на интервю; Техники Self Marketing или как да представим себе си по-добре по време на интервю, техники за водене на преговори след получаване на предложение за заплата; "Канали за търсене на работа"; Симулация на интервю на живо, включително и коучинг сесия с въпроси от участниците; Как да изберем работодател и каква информация ни носят обявите за работа.
Предвижда се провеждането на общо 4 семинара, като 1 от тях ще се организиран в ШУ, а останалите 3 - в ИУ - Варна.
2.Модулни обучения по основни направления за работа с платформата "LinkedIn", в т.ч.: създаване на профил в LinkedIn; търсене на работа в платформата; лична презентация в LinkedIn; съставяне на CV; изграждане на връзки в платформата и др. (6 събития в ИУ-Варна и 2 в ШУ).
3. Семинари с експерти на тема "Трудово право", засягащи най-актуалните HR тенденции и законодателни изменения, вкл. разясняване на основни права и задължения на служителя от водещ адвокат в сферата на трудовото право; разлика и специфика на трудовия и колективния договор; специфики при прекратяване на трудовите отношения; видове трудови отношения; трудови отношения по време на следване; GDPR права и задължения и др. (3 събития в ИУ-Варна и 1 в ШУ).
4. Събития с експерти от бизнеса на тема "Дигитализация на професиите".
В основата на обученията се залага разглеждането на популярни дигитални програми за работа, с които работят най-големите компании в България и по света с цел подготовка за корпоративния свят; бизнес социални мрежи; бизнес комуникации в дигитална среда и информация в различните дигитални комуникационни канали и др. (12 събития в ИУ-Варна и 4 в ШУ).
5. Организиране на семинари за развитие на "меки умения", включващи разясняване на понятия, свързани с корпоративни ценности и пътят към успеха; коучинг с участниците за определяне на индивидуалните меки умения на всеки от тях; техники за развиване на меки умения. Планира се семинарите да бъдат водени от водещи психолози и коучове в сферата на корпоративното консултиране и гости от бизнеса, като 6 събития се залагат в ИУ-Варна и 2 в ШУ.
6. Организиране на серия от ролеви игри, включващи симулация на работен казус; кризисен Self Management /техники за овладяване на работна криза чрез използването на меки умения (9 събития в ИУ-Варна и 3 в ШУ).
7. Организиране на състезания за професионална подготовка на студентите с участие на ментори, които да помагат на отборите и да ги съветват по време на цялото състезание.
8. Създаване на видеоматериали за подпомагане на кариерното ориентиране и развитие на студентите - 18 клипа се предвижда да бъдат създадени под ръководството на ИУ-Варна и 6 клипа под ръководството на Шуменски университет. Продължителността на всеки от клиповете се предвижда да бъде до 1 минута.
Разпределението на броя на събитията между ИУ-Варна и ШУ е съобразено с местоположението на всички проектни партньори, т.е. събитията, провеждани в ИУ-Варна ще бъдат с отворен достъп и до студентите на ТУ и ВВМУ.
Предвижда се планираните събития да бъдат възложени за изпълнение от външен изпълнител, което съгласно точка 16.2 от указанията за кандидатстване по процедурата причислява предвидените разходи към режим "не помощ". |
253 440.00
|
168 486.00
|
Дейност 14. Изходяща мобилност за обучение на студенти и докторанти: Дейността е част от третата група дейности „Кариерно ориентиране на студенти и мобилност“ от Условията за кандидатстване и допринася за постигането на третата цел на процедурата и е в пряка връзка с четвъртата и шестата специфична цел на проекта.
Чрез изпълнението на настоящата дейност ще се подпомогне мобилността на целевите групи в отговор на идентифицираните проблеми за недостатъчно финансиране на мобилности доколкото по програмите на ЕС (Еразъм+) възможностите за периоди на обучение във водещи Европейски университети на студенти и докторанти са сравнително ограничени.
Подкрепата за мобилности за студенти и докторанти ще подобри резултатите от тяхното обучение и подготовка, ще засили привлекателността на висшето образование като цяло, както и ще разшири възможностите за решаване на определени образователни и научни задачи свързани с дипломните или дисертационните трудове като повиши качеството на научните им резултати. В допълнение, осъществяването на мобилност във водещ Европейски университет ще даде възможност за индивидуално научно и личностно развитие на включените в дейността лица от целевата група, ще повиши тяхната професионална квалификация, както и ще обогати техния личностен, социален и академичен профил.
Изходящата мобилност за обучение на студенти и докторанти може да се отнася до всяка тематична област/академична дисциплина от учебната програма на студента/докторанта, като периодът на обучение в чужбина е част от учебната програма за придобиване на съответната образователна степен (ОКС бакалавър, ОКС магистър или ОКС доктор). Изходящата мобилност за обучение на студенти и докторанти по настоящата дейност ще бъде пряко свързана с тяхното обучение и ще се осъществява от чуждестранен асоцииран партньор, който е удостоен с харта за висше образование „Еразъм“.
Успешното приключване на изходящата мобилност на студентите и докторантите ще бъде удостоверено от чуждестранния асоцииран партньор с документ (удостоверение/сертификат), подписан от приемащата страна, посочващ името на участника, целта на дейността, както и началната и крайната дата на мобилността.
Мобилностите ще се реализират от 4-ти до 28-ми месец на проекта. Планират се общо 20 мобилности. Всички планирани изходящи мобилности по тази дейност ще бъдат с продължителност от по 3 месеца, като кредитите, придобити в резултат на проведената мобилност за обучение, ще бъдат признавани от кандидата (ИУ – Варна) или от ВУ-партньори, където се обучава съответния студент или докторант.
Предвид условията за кандидатстване по процедурата и съгласно т. 16 от същите, дейността се изпълнява при условията на режим "не помощ". |
64 705.00
|
25 624.00
|
Дейност 15. Изходяща мобилност за обучение, преподаване и научноизследователска дейност на постдокторанти, специализанти, млади учени, изследователи и учени: Дейността е част от третата група дейности „Кариерно ориентиране на студенти и мобилност“ от Условията за кандидатстване и допринася за постигането на третата цел на процедурата и е в пряка връзка с петата специфична цел на проекта.
В рамките на Дейност 15 се предвижда осъществяване на мобилности на постдокторанти, млади учени, изследователи и учени от кандидата (ИУ - Варна) и ВУ – партньори в чуждестранните висши училища - асоциирани партньори по проекта. Чрез изпълнението на настоящата дейност ще се подпомогне мобилността на целевите групи в отговор на идентифицираните проблеми за недостатъчно финансиране на мобилности доколкото по програмите на ЕС (Еразъм+) възможностите за периоди на обучение, преподаване и научноизследователска дейност във водещи Европейски университети на постдокторанти, млади учени, изследователи и учени са сравнително ограничени, т.е. чрез дейността ще се реализира допълнително финансиране по други програми за мобилности в рамките на ЕС. Подкрепата за изходяща мобилност на постдокторанти, млади учени, изследователи и учени ще даде възможност да се създаде устойчива среда за създаване на нови контакти, подобряване на приложимостта на научните резултати и постигане на дългосрочно развитие на целевите групи. Предоставената възможност за мобилност ще позволи обогатяване на научния профил и повишаване на квалификацията на включените в дейността лицата от целевите групи, ще оптимизира условията на тяхната работа и ще осигури възможност за пълноценно развитие на научния и образователен потенциал във висшите училища, включени в проекта.
Мобилностите могат да бъдат в четири направления (дейности):
1. Обучение и обмяна на опит – дейности, подкрепящи професионалното развитие на представители на целевите групи. Може да е под формата на тренировъчни мероприятия (с изключение на конференции) и обмен на опит чрез наблюдение на работата/периоди на наблюдение/обучение в асоциираните партньори по проекта;
2. Преподаване – ще даде възможност на представители на целевите групи да преподават във висши учебни заведения в чужбина. Преподаването може да се отнася до всяка тематична област/академична дисциплина.
3. Изпълнение на научноизследователски задачи - провеждане на научни изследвания и свързаните с това дейности;
4. Съчетаване на дейности по преподаване, обучение и изпълнение на научноизследователски задачи.
Залага се осъществяване на изходящи мобилности във всички, включени в проекта професионални направления, а именно: ПН 3.8. "Икономика"; ПН 4.6. "Информатика и компютърни науки"; ПН 5.3. "Комуникационна и компютърна техника"; ПН 5.13. "Общо инженерство" и ПН 5.1. "Машинно инженерство".
Успешното приключване на изходящата мобилност на постдокторанти, млади учени, изследователи и учени ще бъде удостоверено от чуждестранния асоцииран партньор с индивидуален сертификат за участие, подписан от приемащата организация, посочващ името на участника, целта на дейността, както и началната и крайната дата на мобилността.
Мобилностите ще се реализират от 4-ти до 28-ми месец на проекта. Планират се общо 13 мобилности. Всички планирани изходящи мобилности по тази дейност ще бъдат с продължителност от по 3 месеца.
Предвид условията за кандидатстване по процедурата и съгласно т. 16 от същите, дейността се изпълнява при условията на режим "не помощ". |
156 052.00
|
35 165.00
|
Дейност 16. Входяща мобилност на чуждестранни преподаватели с цел преподаване: Дейността е част от третата група дейности „Кариерно ориентиране на студенти и мобилност“ от Условията за кандидатстване и допринася за постигането на третата цел на процедурата и е в пряка връзка с шестата специфична цел на проекта.
Дейност 16 предвижда осъществяването на входящи мобилности на преподаватели от асоциираните партньори по проекта към кандидата (ИУ - Варна) и ВУ-партньори (ТУ – Варна и Шуменски университет), т.е. ще даде възможност на представители на целевите групи да преподават в България. Освен споделянето на опит чрез преподаване, при изпълнението на тази дейност ще се:
- подпомагне трансграничното сътрудничество между асоциираните партньори и българските висши училища (кандидата и партньорите);
- укрепи триъгълника на знанието между висшето образование, научните изследвания, иновациите, между чуждестранните преподаватели от асоциираните партньори, които в рамките на проекта са преминали успешно мобилност за преподаване в българско висше училище (кандидат или партньори);
- повиши качеството на образованието и съвместимостта му с европейските системи за висше образование в Европейското пространство;
- укрепят изградените връзки между кандидата (ИУ - Варна), ВУ-партньори и асоциираните партньори;
- засили мултидисциплинарността и интердисциплинарноста в обучението на българските студенти в координиращата институция и партньорите висши училища.
Входящите мобилности са с цел преподаване като преподаването може да се отнася до всяка тематична област / академична дисциплина. Залага се осъществяване на входящи мобилности за преподаване във всички, включени в проекта професионални направления, в т.ч. ПН 3.8. "Икономика“, ПН 4.6. "Информатика и компютърни науки"; ПН 5.3. "Комуникационна и компютърна техника"; ПН 5.13. "Общо инженерство" и ПН 5.1. "Машинно инженерство".
Успешното приключване на входящата мобилност за преподаване ще бъде удостоверена от висшето училище в което е реализирана мобилността, с индивидуален сертификат за участие, подписан от приемащата организация, посочващ името на участника, целта на дейността, както и началната и крайната дата на мобилността.
Мобилностите ще се реализират от 4-ти до 28-ми месец на проекта.
Общият брой на очакваните входящи мобилности възлиза на 39, като планираните входящи преподавателски мобилности по тази дейност ще бъдат с различна продължителност:
- 3 месеца – 21 мобилности, всяка от които включваща не по-малко от 90 часа преподаване;
- 4 месеца – 8 мобилности, всяка от които включваща не по-малко от 120 часа преподаване;
- 5 месеца – 10 мобилност, всяка от които включваща не по-малко от 150 часа преподаване.
Входящата мобилност в рамките на настоящата дейност ще се организира от координатора „Специализации и мобилности“. Реализирането на дейността ще преминава през няколко взаимосвързани етапа:
1. Разработване на детайлни процедури и критерии за подбор на участници.
2. Подбор на преподаватели.
3. Администриране на процеса по подготовката на документите и посрещане на подбраните лица.
4. Осъществяване на входящи мобилности за преподаване.
5. Отчитане на осъществената мобилност.
Предвид условията за кандидатстване по процедурата и съгласно т. 16 от същите, дейността се изпълнява при условията на режим "не помощ". |
519 083.00
|
146 195.00
|