Активизиране и овластяване на родителите за участие в образователния процес и създаване на Център за развитие на общността: Активизиране и овластяване на родителите за участие в образователния процес и създаване на Център за развитие на общността са дейности заложени в общинския План за действие на община Антоново за интегриране на българските граждани от ромски произход и др. граждани в уязвимо социално положение, живеещи в сходна ситуация.Ромските родители участват рядко в образователния процес и възприемат детската градина (ДГ) като „чужда” институция. В резултат, учителите не получават съдействие от родителите, а родителите изпитват недоверие към ДГ-предпоставки за отпадане на деца от образователната система.
ЦЕЛ
Превръщане на родителите в активен участник и партньор на ДГ, привличане и задържане на ромските деца в образователния процес, повишаване кач-вото на образование, създаване на необход. условия за успешно продължаване обучението в нач. училища и последваща успешна реализация.
ЦЕЛИ
„Отваряне” на ДГ към родителската общност за участие във вземането на важни управленски решения и превръщането й в център на местната общност.
Активизиране работата на Обществените съвети в съответствие със ЗПУВ.
формиране на доверие м/ду родители от малцинствата и мнозинството чрез ангажирането им в съвместни д-сти за образование на децата.
Дейността е насочена към ромски родители, родители от други етническите малцинства и родители от мнозинството.
Ще участват родители от всички етноси - предпоставка за:
формиране на доверие и толерантност.
Превенция на сегрегацията и обособяването на „ромски” групи в ДГ.
Изпълнението ще надгради изпълнявани дейности от „Амалипе“. От 2013 г. в СУ „Св. Св. Кирил и Методий“-А-во и НУ „Д-р П. Берон“ с. Изворово, работят по Програма за намаляване отпадането на ромските деца от училище.
ЩЕ БЪДАТ СЪЗДАДЕНИ:
Родителски клубове в ДГ обединяващи български и ромски родители.
Център за развитие на общността-нов тип интегрирана услуга, базирана в общността за повишаване соц. потенциал на местните общности за здравни, информационни и образователни д-сти подпомагащи развитието на местните ромски общности. Услугата е насочени към развитие на механизми за самоорганизация и взаимопомощ.Допринася за развитие на умения в децата, младите хора и жените от местната ромска общност за създаване на защитена среда за изграждане на ресурс за самоорганизиране, взаимопомощ и подкрепа, повишаване на собствените възможности за справяне с насилието.
Основният подход се базира на теренна работа. Проучване на специфичните потребности, разработване на д-сти и механизми за общностна подкрепа, изграждане на местен капацитет за междуинституционално сътрудничество, повишаване способността на институциите, да работят в диалог, в среда на междуинституционално сътрудничество и подкрепа.
ДЕЙНОСТТА ЩЕ СЕ:
Координира от Амалипе с опит в работата с родители и организиране на родителски клубове в 150 училища, създаване и функциониране на Центрове за развитие на общността в 15 общини.
Изпълнява от местни лица, родители.
Ще бъдат назначени:
• Образователни медиатори роми, ползващи се с доверието на родителите;
• Експерт/и "Образов. интеграция - развитие на местната общност"-подпомага и мониторира образователните медиатори. Неговата заетост ще е около 1000 ч. за целия проект (примерен график).
• Еексперт/и "Образователни дейности - интеркултурно образование" - подпомага институции за въвеждане на интеркултурни елементи и постигане ефективна образоват. интегр., ръководи организац. д-стта (около 432 часа за целия проект).
Р-ДИ ЗА КОМ.:
Образов.медиатори за теренна работа – 2 души – 72 дни.
•Назначени в А-во 2 образоват. медиат.за работа на терен в А-во и с. Стеврек, Трескавец, Таймище и Изворово.
•Посещения всеки м. и/или при необход. в 4 села -2 мед. х18 м. х 2 посещ. ср./ месец = 72 посещ./дни
Образоват. експ. за посещения –2 души=72 дни.
• 2 образов. експ.- работят на терен в А-во и 4 села.
• Посещ. в 4 с. х1 посещ. на м. и/или при необх.- 2 експ. х 18 м. х 2 посещ. ср. на м. = 72 посещ./дни. |
84 907.07
|
75 708.47
|
Подобряване на образователната среда и повишаване качеството на обучението, чрез допълнително обучение по български език за децата, за които българският език не е майчин: ЦЕЛ
Децата, чиито майчин език не е българския, да получат необходимите езикови познания и подготовка за успешен старт в училище.
В община Антоново е на лице фактът, че децата от етническите малцинства в детските градини, а впоследствие и в училище не владеят добре български език, което води до незадоволителни резултати в обучението в училище и трудна социализация.
Децата, при които езикът в семейството е различен от българския се затрудняват в процеса на общуване и обучение.
Ниската грамотност на родителите и съществуващите финансови проблеми в семействата, води до незаинтересованост и често отсъствие на децата.
Липсва мотивация за присъствие в детски колектив и участие в учебен процес. Занижени са индивидуалните постижения в обучението им. Един от начините за разрешаване на подобни проблеми е реализиране на дейности, насочени към допълнително обучение на децата за овладяване на български език.
Дейността ще спомогне за засилване мотивацията за активно включване в образователния процес на деца от предучилищна възраст, а по-късно и в началния етап на образование.
Предвиждат се следните под дейности:
За деца на възраст 3 - 4 години, чийто семеен език е различен от българския.
• Обогатяване на речниковия запас от думи с цел улесняване общуването на децата в детския колектив.
• Стимулиране развитието на умението у детето да общува в различни ситуации.
За деца на възраст 5 - 6 години, подлежащи на задължителна подготовка в подготвителна за училище група, една и две години преди постъпване в първи клас, чийто семеен език е различен от българския.
• Обогатяване на речниковия запас от думи с оглед постигане на конструктивно равнище на общуване чрез българския език.
• Съчетаване на речниковата работа с логически задачи, развиване на наблюдателността на децата и способностите им за определени изводи и умозаключения.
• Индивидуална и целенасочена работа върху постижимо от децата, осмисляне на понятията изречение, дума, сричка, звук на базата на възприятието за големина, за вместване на всяка по-малка единица в по-голяма.
Допълнителното обучение по български език ще бъде съчетано със заучаване на песни и музикални игри за по-лесно овладяване на книжовния български език. Ще се използват дидактични игри: познавателни и интелектуални, сюжетно - ролеви игри и игра драматизация.
Дейността ще се реализира в детската градина, партньори по Проекта, като ще бъдат включени 80 деца, разпределени в групи, за които българският език не е майчин.
Ще се работи с деца, които българският език не е майчин в групите в град Антоново и селата Изворово, Стеврек, Таймище за повишаване грамотността и усвояване на българския език от децата - билингви.
|
44 411.81
|
37 241.77
|
Предоставяне на психологическа подкрепа за децата от етническите малцинства, чрез индивидуални и групови мероприятия: Дейността предвижда осигуряване, при необходимост, на психологическа подкрепа чрез индивидуални и групови мероприятия, за децата от етническите малцинства с цел изграждане на доверие, лесно приобщаване и разбирателство между децата.
Родителите и учителите не винаги успяват бързо да адаптират детето към промените. В този период на адаптация и интегриране в помощ на детето ще бъде психолог. Той ще помага да се открият решения за повечето проблеми. Такива могат да са:
трудност в общуването с родители и връстници;
агресивност и хиперактивност;
постъпване за първи път в детска градина;
преместването в друга детска градина, страх, неувереност и др.
Безусловно, детето се нуждае от специфична професионална подкрепа при постъпване в детска градина и проблем с общуването. Психологът ще провежда диагностика на психическото състояние на детето, използвайки специализирани методики. С помощта на безопасни способи той ще се стреми да разбере от какво произлиза състоянието на детето. Психологът ще провежда развиващи индивидуални и групови мероприятия с деца в предучилищна възраст /памет, внимание, творчески способности/, осъществяване на подготовка на детето за постъпване в училище.
В срещите си с психолога, детето ще развие навици за общуване, усеща своята ценност и повишава самооценката си, развива творческите си способности. Тренират се успеваемостта, укрепването на паметта и вниманието.
Психологът ще осъществява предварителна работа “на място”- в групите на Детската градина в общината, за:
намаляване на стреса и по-бърза адаптация към новата и нежелана среда;
индивидуално обучение за преодоляване на проблемите:
• социални умения, езикова бариера (когато е необходимо);
• подкрепа за реално включване в живота на групата и в учебния процес по общата учебна програма след изтичането на периода на адаптация;
• работа с родителите на децата, които имат нужда от психологическа подкрепа;
• работа с останалите деца и всички родители за взаимно разбиране, приемане и взаимна адаптация. |
48 000.00
|
47 856.00
|
Работа с родители без разлика от етническия им произход, чрез включването им тренинг-обучения:
Дейността включва провеждане на тренинг-обучения за родители за психологическо подпомагане, както следва:
Тренинг-обучение на тема „Толерантност” в рамките на 8 учебни часа за 128 родители, разпределени в 8 групи
Тренинг-обучение на тема „Заедно” в рамките на 8 учебни часа за 128 родители, разпределени в 8 групи
Тренинг - обученията ще бъдат фокусирани върху активно включване на родителите във възпитателно – образователния процес в детските градини.
ЦЕЛ
Възпитаване на толерантни качества у родителите чрез собствения им положителен пример, който да се предаде на децата в семейството.
В тренингите се предвижда да се развият уменията на родителите за толерантно общуване, недискриминация и приемащо поведение към различието.
Тренинг-обученията са фундаментът, който ще бъде поставен за приемане на ромското общество и интеграцията му, тъй като ще участват родители без разлика от етническия им произход. Родителите ще изградят принадлежност към групата чрез симулации и игрови методи, ще имат възможност да се утвърждават и самоутвърждават в групата и да придобият нови знания и нови емоции.
Тренинг-обученията ще създадат предпоставка за развитие на креативност в общуването и взаимодействието с малцинствени групи .
ЦЕЛИ НА ТРЕНИНГА
Готовност на родителите да приобщават децата за училище и създаване на условия за социална интеграция;
Подготвеност на родителя за приобщаване на детето към различните хора и оценяването им в различните общности;
Проявяване на интерес, уважение, отзивчивост и толерантност към другите хора;
Насърчаване към все повече взаимни дейности и добри взаимоотношения един към друг;
Привличане на родителите, като партньори чрез създаване на условия за подобряване на взаимодействието със семейството. |
82 944.00
|
82 776.00
|
Насърчаване активното участие на родителите в образователния процес, чрез мероприятия в неформална среда:
ЦЕЛ
Активиране и мотивиране на родителите за участие в образователния процес и подпомагане на педагогическия персонал.
Факт е, че родители от малцинствата не са активни, не участват и не подпомагат педагогическия персонал и вследствие на това децата трудно се интегрират в образователния процес. Основната цел на настоящата дейност е да засили участието на родители от ромски произход, чрез включване в дейности, които да се възприемат леко без съпротиви и в същото време да повиши интереса им свързан с развитието на техните деца. Такива дейност се явяват информалното образование, а именно включването на родители и деца в излети. За да се постигнат целите по настоящата дейност тя ще се реализира с помощта на социални психолози, които в процеса на мероприятията ще въздействат, взаимодействат, сугестират и провокират активното участие на родителите и въвличане на децата в образователния процес.
Работата с родители и деца ще бъде организирана в неформална среда , чрез провеждане на мероприятие „Излет на тема : “Желани посоки“.
Целта на мероприятието е подпомогне на всяко подрастващо дете да открие и изрази уникалната си индивидуалност, да уважава себеизразяването на другите и да твори заедно с тях. Посредством творческите техники и игри децата ще опознават своите чувства, емоции, вълнения и през тях ще се свържат със своята креативност. Основният фокус е върху свободното изразяване и радостта от това да изразиш себе си.
Методи, използвани в психологическото подпомагане:
• Симулации;
• Ролеви игри;
• Работилници.
В излетите ще има игри. Играта е творческа дейност в своята същност, а от друга страна, е най-сериозното занимание за децата. Тя е изразяването и сбъдването на техните желания. Играта отваря също и пространство за иницииране на емоционални взаимоотношения и така подпомага социалните контакти при децата. Творческият процес помага на децата да отработят неусетно преживявания, емоции и чувства от реалния живот, а творбата е посредникът между вътрешния свят на детето и външната реалност. Участието в този процес дава на децата увереност в себе си и себеуважение, развива техните социални умения и желание да споделят с другите своята уникална същност.
|
32 000.00
|
31 896.00
|
Създаване на клубове по интереси за насърчаване общуването, съвместните изяви и развиване на културната идентичност:
Изборът на клубове се основава на форми, които от една страна ще доведат до насърчаване общуването и съвместните изяви между деца от различните етноси, а от друга страна ще спомогнат за съхраняване и развиване на културната идентичност на децата от етническите малцинства и техните връстници в интеграционна мултикултурна среда.
Чрез работа в клубове по интереси, ориентирани към различни изкуства, децата ще развият по-лесно умения, които да подобрят общуването с връстниците им от други общности.
В групите на детската градина в град Антоново и селата Стеврек, Таймище, Изворово ще бъдат сформирани клубове, в които децата ще придобият знания в различни сфери на живота, социални умения и ценности:
Клуб "Театрално студио": Запознаване с мъдростта от приказките на балканските народи, изграждане на умения да пресъздават приказки чрез театър, мотивация за общуване на български език, социализация на различни етнически групи, изява и поощряване на децата.
Клуб "Занаяти": Чрез дейностите в клуба децата ще натрупват знания за старинни занаяти, ще придобиват технологични умения и опит при ръчна изработка на модели от различни материали с различни инструменти, ще използват разнообразни операции и техники за постигане на поставената задача, проявяване на инициативност и творчество.
Клуб "Обичам те, роден край": Усвояване на знания за родния край и неговите забележителности, възпитаване чувство на любов и привързаност към роден край и Родина.
Клуб "Знам и мога": Предоставя възможност за творческа изява на децата със задълбочени знания и практически умения в областта на математиката, социалния и природния свят; успешно адаптиране на децата в детската градина; подготовка на деца билингви за училище; изградени умения, навици и култура на общуване.
Клуб "Уча и играя": Стимулиране на толерантност, взаимопомощ, сътрудничество и отговорност, чрез спорт.
Клуб "Песни най-чудесни": Създаване на хор от деца с певчески заложби, развиване на певческата култура на децата.
Общият брой на участниците в клубовете ще бъде 100-130 деца.
Клубовете ще дадат възможност на деца от различни етноси да се чувстват равнопоставени на база на техните таланти и заложби. Децата ще бъдат активни участници в целия процес, споделяйки отговорностите за успеха на създадения общ продукт.
Групите в Детската градина на територията на община Антоново не разполагат с необходимото оборудване за изпълнение на дейностите в клубовете и създаване на творческа среда. Във връзка с това за дейността е необходимо закупуване на оборудване и обзавеждане.
Организиране и провеждане на 4 посещения на куклен театър. |
46 427.88
|
45 753.79
|