Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 57 161 дървета
English

Програма: Програма за развитие на селските райони (за мерки по чл. 9б, т.2 от ЗПЗП)

Район за планиране: Всички

Описание

Туристическото райониране в страната цели запълване на празнината в управлението и маркетинга на дестинациите между местното и националното ниво; обединение на ресурсите и съгласуване на действията между заинтересованите страни за развитие на по-конкурентоспособен на световния пазар туристически продукт; достигане до потенциалните пазари; представяне и налагане на националния и на външните пазари на специфични за всеки район продукти и услуги и привличане на нови пазарни сегменти.
МСП в сектор туризъм се нуждаят от подкрепа за засилване на капацитета им за излизане и налагане в рамките на регионалните, националния и международния пазари.
Целевите групи по проекта са МСП в областта на туризма, асоциации и обединения на бизнеса, които са свързани с осъществяването на дейности и предоставянето на услуги за подкрепа на бизнеса и подобряване на бизнес-средата в сферата на туризма.
Общата цел на проектното предложение е повишаване конкурентоспособността на малките и средни предприятия за устойчиво развитие на туризма посредством институционална подкрепа на ОУТР и на МСП в отделните туристически райони. 
Очаквани резултати:
-Изградени и функциониращи 9 ОУТР;
-Изградени, оборудвани и функциониращи 9 офиса за 9-те ОУТР;
-Разработени стратегически документи за развитие на туристическите райони – 22 (1бр. Методика за организация на работата на всички ОУТР, 1бр. програма за развитие на капацитета на ОУТР, 9 бр.маркетингови изследвания и проучвания на туристическия поток; 9 маркетингови стратегии по едно за всяка ОУТР; един комуникационен план и един бр. критерии за подбор сред МСП и техните обединения за участие в международни туристически борси и изложения.)
-Участие на МСП в международни борси, туристически събития и изложения, B2B срещи, форуми и др.
- разработването и доставката на до 180 000 рекламни брошури/дипляни  
- доставка на до 18 000 брандирани USB-стика
 - изработване на 27 рекламни видео клипа
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Подготовка на Документации и възлагане на дейности по Закона за обществените поръчки : Бенефициентът МТ, чрез екипа по проекта, ще изготви тръжна документация за провеждане на обществена поръчка по ЗОП с предмет „Консултантска услуга за разработване на технически спецификации“. Дейностите за които е планирано да бъдат изпълнени от Външен изпълнител, ще се възложат при спазване на Закона за обществените поръчки и Правилника за прилагане на ЗОП. Избраният Изпълнител ще изготви 10 броя технически спецификации за следните процедури: - Процедура 1: „Разработване на Методика за организация на работата на ОУТР и разработване и изпълнение на Програма за развитие на капацитета на ОУТР“. Предметът на тази процедура е разработване на Методика за организация на работата на ОУТР и разработване и изпълнение на Програма за развитие на капацитета на ОУТР. По-конкретно поддейностите са, както следва: • Изготвяне на оперативен наръчник (наръчник за дейността) на ОУТР; • Извършване на анализ на нуждите от обучение за членовете и служителите на ОУТР; • Провеждане на обучения за оперативния персонал, органите на управление, представители/служители на членовете на ОУТР. - Процедура 2: „Подготовка и провеждане на разяснителна кампания за ОУТР“. Предметът на тази процедура е подготовка и провеждане на разяснителна кампания за неучредените ОУТР и провеждане на срещи (семинари). - Процедура 3: „Избор на външни експерти по подготовка за изграждане и функциониране на ОУТР“. Предметът на тази процедура е избор/наемане на 9 външни експерта, по 1 за всяко ОУТР, което е учредено или е в процес на учредяване. -Процедура 4: „Доставка на офис-обзавеждане за 9 бр. ОУТР“. Предметът на тази процедура е доставка на офис-обзавеждане за 9 бр. ОУТР. - Процедура 5: „Доставка на компютърна и офис-техника за офисите на 9 ОУТР“. Предметът на тази процедура е доставка на компютърна и офис-техника за офисите на 9 ОУТР; - Процедура 6: „Разработване и прилагане на стратегически документи за развитието на туристическите райони“. Предметът на тази процедура включва и: • Извършване на маркетингови изследвания и проучвания на туристическия поток в отделните райони и извършване на анализи и прогнози за туристическото развитие; • Разработване на маркетингови стратегии за деветте туристически района и един комуникационен план с приложения за всеки туристически регион; • Подбор на специализирани борси, изложения, туристически събития, B2B срещи, форуми и др. за участие на МСП в туризма и туристически сдружения; • Разработване на критерии за подбор сред МСП и техните обединения за участие в международни туристически борси, туристически събития и изложения, B2B срещи, форуми и др., включително и регламент за участие. - Процедура 7: „Изработване на рекламни видеоклипове за 9-те туристически райони“. Предметът на тази процедура е изработване на 27 рекламни видеоклипа (по 3 за всяко едно от деветте ОУТР); - Процедура 8: „Изработване, брандиране и доставяне на рекламни и информационни материали“. Предметът на тази процедура е изработката и доставката на рекламни материали (брошури/дипляни и флаш-памет) за всеки един от туристическите райони. - Процедура 9: „Организиране на участието на МСП в национални и международни борси, туристически събития и изложения, B2B срещи, форуми и др.“ Предметът на тази процедура е организиране участието (логистично обезпечаване) на МСП в национални и международни борси, туристически събития и изложения, B2B срещи, форуми и др.; - Процедура 10: „Извършване на одит на проекта“. Предметът на тази процедура е извършване на одит на проекта. След провеждане на процедура по избор на изпълнител и подписване на договор с предмет „Консултантска услуга за разработване на технически спецификации“, ще стартира същинското изпълнение на дейността, като се очаква то да продължи 12 месеца. Работата на изпълнителя по обществената поръчка за разработване на технически спецификации ще бъде одобрявана и приемане от екипа по проекта. 70 000.00 13 440.00
Подготовка за изграждане и функциониране на ОУТР: Един от основните механизми за подкрепа на МСП в областта на туризма е посредством подкрепа за създаването и функционирането на предвидените в ЗТ ОУТР. МТ ще подпомогне учредяването и функционирането на ОУТР чрез изпълнение на следните подддейности: 2.1 Разработване на Методика за организация на работата на всички ОУТР, което включва изготвяне на оперативен наръчник (наръчник за дейността) на ОУТР. Наръчникът трябва да даде подробни насоки, изисквания и процедури за организационното структуриране и за осъществяване на дейностите на ОУТР, предвидени от ЗТ, както и на други подпомагащи и обслужващи дейности (счетоводство, информационна система и др.); примерни длъжностни характеристики и изисквания към персонала на ОУТР; процедури и критерии за подбор на персонала. 2.2 Подготовка и провеждане на разяснителна кампания С цел подпомагане на процеса на учредяване на ОУТР, MT ще проведе разяснителна кампания за разпространение на информация за създаване на районите и организациите за тяхното управление. Тя трябва да се фокусира върху формиране на разбиране за значението и ролята на туристическите райони /ТР/ и на позитивни нагласи за участие в организациите за управление на ТР от страна на общинските и областни администрации, сдруженията на бизнеса и на потребителите, както както и други заинтересовани страни, съгл. Чл.17 (3) от ЗТ. Разяснителната кампания ще се проведе от експерти от МТ и деветте външни експерта, които ще провеждат срещи в избрани градове от ТР, в които не е създадено ОУТР и/или ОУТР е в процес на формиране. Целта на разяснителната кампания е се мотивират местните и рег. власти, турист. сдружения и асоциации на бизнеса, да осъзнаят ползата от учредяването на ОУТР да обединят усилията си за промотиране на потенциала на тр. 2.3.Разработване и изпълнение на програма за развитие на капацитета на ОУТР Развитието на капацитета на ОУТР е предпоставка за успех на дейността им и за постигане на резултатите, които се очаква да доведе туристическото райониране като създаването на конкурентноспособни регионални туристически продукти; осъществяване на рег. маркетинг и координация и управление на туризма на рег. ниво. Основният акцент при изпълнението на тази поддейност се поставя върху развитието на човешките ресурси, както и с ограничения опит в управление на дестинациите на рег. ниво в България. Развитието на капацитета е важно за всички равнища, но е от критично значение за рег.и местно равнище. В рамките на тази дейност ще бъде извършен анализ на нуждите от обучение за членовете и служителите на ОУТР. Анализът ще бъде насочен към три целеви групи, които имат различни роли, опит и експертиза – ръководен и оперативен персонал на ОУТР; членове на органите за управление на ОУТР и представители/служители на членовете на ОУТР. На базата на извършения анализ за развитие на капацитета на всяко едно ОУТР ще се проведат обучения за оперативния персонал, органите на управление, представители/служители на членовете на ОУТР. 2.4. Подпомагане функционирането на ОУТР чрез наемане на външни експерти МТ ще наеме външни експерти, които ще го подпомагат на място за функциониране на ОУТР. Тези експерти ще се наемат като външна експертиза в рамките на проекта и ще осъществяват връзка между МТ и рег. ниво, на което ще се изпълняват дейностите. Те ще следят и отговарят за изпълнението на дейностите, свързани с процеса на функциониране на ОУТР, подпомагане на външните изпълнители, които ще изпълняват конкретните дейности, насочени към първоначалното развитие на капацитета на ОУТР. Ще бъдат наети голям брой външни експерти за популяризиране на МСП и ОУТР, с определена квалификация, които да изпълняват организиране на виртуални онлайн презентации и турове, например: презентиране на забележителности /исторически, културни, природни и др./, пред аудитория със свободен достъп. В презентациите и туровете ще се представят местни продукти на МСП, местни места за настаняване, хранене и развлечение, както и интересни факти, свързани с тях. 3 524 700.00 3 262 311.28
Разкриване на офиси на ОУТР в 9 туристически района и закупуване на оборудване за тях: Осигуряването на офис и неговото оборудване са важна предпоставка за стартиране на работата на една организация за управление на туристически район. Предвижда се разкриване на офиси в 9 те туристически района със следните седалища, определени в Концепция за туристическо райониране на България: град Русе за Район Дунав; град Велико Търново за Район Стара планина; град Казанлък за Район Долина на розите; град Пловдив за Район Тракия; град Смолян за Район Родопи; град Благоевград за Район Рила — Пирин; град София за Район София; град Варна за Район Варна (Северно Черноморие) и град Бургас за Район Бургас (Южно Черноморие). Поради факта, че ОУТР са новосфорвмирани и досега не са имали опeративен персонал и офис, по проекта се предвижда разкриване на офиси в 9-те туристически района гирепосочените градове, определени в Концепция за туристическо райониране на България. Подкрепата на МТ чрез проекта, се изразява в закупуване на обзавеждане и оборудване на две работни места във всяко едно ОУТР (компютърна и офис техника). Oбзавеждане за 1 офис на ОУТР - включва работно бюро, офис стол, посетителски столове, стелаж/офис шкаф, шкаф за техника и контейнер. Това ще подпомогне функционирането на офиса и ще осигури нормална работна среда. Помещенията и заплащането на наем за офисите на ОУТР ще се осигури от самите ОУТР. Изпълнението на настоящата дейност включва закупуване на компютърна и офис техника и офис обзавеждане за 2 работни места за всяко едно ОУТР. Изпълнението на дейността има за цел се осигури първоначалното функциониране на офиса на всяко ОУТР. Едното работно място ще се използва от външния експерт, който ще бъде нает в рамките на проекта, и едно оборудвано работно място ще се използва от един служител на ОУТР. След приключването на проекта, закупените по проекта ДМА и ДНА ще останат собственост на МТ, но ще продължат да се ползват от служителите на ОУТР. 121 779.89 92 945.76
Разработване и прилагане на стратегически документи за развитието на туристическите райони : Подпомагането на туристическите райони цели осигуряването на достатъчно подробна, надеждна и актуална информация за туристическото развитие на дестинацията, пазарите, конкурентите предимства на всеки туристически район. Създаването и управлението на атрактивна и висококонкурентна туристическа дестинация изисква добре планирана институционална среда, която подкрепя и позволява развитие. От тази гледна точка качеството на изготвените стратегически документи за развитието да туристическите райони са ключови фактори за подобряване на конкурентоспособността на дестинацията. В тази връзка се предвиждат следните поддейности: 4.1. Извършване на маркетингови изследвания и проучвания на туристическия поток в отделните райони и извършване на анализи и прогнози за туристическото развитие За ефективно планиране на дейностите и мерките за развитие на туризма във всеки туристически район е необходимо да се извършват регулярни маркетингови проучвания. Осъществяването на „маркетингови изследвания и проучвания на туристическия поток в туристическия район и на анализи и прогнози за туристическото развитие“ е заложено като една от основните дейности на ОУТР в Закона за туризма (чл. 18 ал. 1 т. 3). Резултата от тази поддейност ще послужи за последващото разработване на стратегическите документи и планове. При изпълнението на тази дейност се предвижда да се проведат 9 маркетингови изследвания и проучвания на туристическия поток – по едно за всеки туристически район. 4.2. Разработване на маркетингови стратегии за деветте туристически района и един комуникационен план с приложения за всеки туристически регион Разработването на маркетинговата стратегия за всеки един от 9-те туристически района ще включва всички аспекти на маркетинга от подхода към маркетинговите проучвания и туристическата статистика, до създаването, оперирането и рекламата на регионалния туристически продукт. Предвижда се също и разработване на един комуникационен план с 9 приложения – по едно за всеки туристически район за провеждане на рекламни кампании. Комуникационният план ще е в съответствие с планираните инструменти в маркетинговата стратегия и съобразно мерките свързани с продуктовото планиране, определени в общата стратегия за развитие на туризма в района. 4.3 Разработване на критерии за подбор на специализирани борси, изложения, туристически събития, B2B срещи, форуми и др. за участие на представители, МСП в туризма и туристически сдружения Подбора на борсите и изложенията, за които ще бъде организирано, МСП и техните обединения, ще се извърши въз основа на направените изследвания и проучвания в рамките на настоящата дейност. При извършването на подбор на борсите и изложенията ще се разработят и критерии за подбор сред МСП и техните обединения за участие в международни туристически борси, туристически събития и изложения, B2B срещи, форуми и др. Предвижда се да бъде разработен регламент за участие, в който ще бъдат дефинирани критериите за подбор на МСП и туристически сдружения, чрез които да се гарантира равнопоставеност на участниците, публичност и прозрачност при избора, както и осигуряване на участници от 9-те туристически района. Критериите за извършване на подбор за участие в национални и международни туристически събития и изложения, В2В срещи, форуми и др. ще се съгласуват с Управляващия орган на ОПИК, преди окончателното им приемане/утвърждаване. Въз основа на определените критерии ще се извърши подбора сред МСП и техните обединения за участие в международни туристически борси и изложения. 515 000.00 460 800.00
Организиране участието на МСП в национални и международни борси, туристически събития и изложения, B2B срещи, форуми и др.: Малките и средни предприятия в областта на туризма срещат сериозни финансови бариери за участие в национални и международни борси, туристически събития и изложения, B2B срещи, форуми и др. Поради размерите на капитала и мащабите на дейността имат ограничено пазарно присъствие. За постигане интернационализация на предлаганите от тях продукти и услуги се предвижда подпомагане участието на МСП в областта на туризма, асоциации и обединения на бизнеса, които са свързани с осъществяването на дейности и предоставяне на услуги за подкрепа на бизнеса и подобряване на безнес-средата в сферата на туризма, в национални и международни събития и изложения в рамките на съответния туристически район. По този начин ще се осигури по-голяма разпознаваемост на районите на вътрешния и международния пазар като ще се насърчи бизнес партньорството в областта на туризма и свързаните с него отрасли. При организиране на участието на МСП и техни обединения в национални и международни туристически събития и изложения, B2B срещи, форуми и др. ще се вземат предвид резултатите от изпълнението на дейност 4. Задължително условие за участието на МСП в национални и международни туристически събития и изложения е бъдат регистрирани в Националния туристически регистър, доколкото същите не попадат в забранителните режими на Регламент (ЕС) 1407/2013 на Комисията от 18 декември 2013 година относно прилагането на членове 107 и 108 от Договора за функционирането на Европейския съюз към помощта de minimis. Изпълнението на дейността включва следните поддейности: 5.1 Разработване, издаване и разпространение на рекламни материали и рекламни видео клипове за всеки един от деветте туристически района. С цел промотирането на туристическите райони и в подкрепа на МСП ще бъдат издадени рекламни материали (брошури/дипляни) и рекламни видеокилипове. Рекламните материали ще включват издаване на до 20 000 рекламни брошури/дипляни за всеки един туристически район на български език и на 3 чужди езика – английски и два други, които ще бъде определен след извършването на проучванията и определянето на пазарния фокус за всеки от туристическите райони. Ще бъдат изработени кратки рекламни видеоклипове по 3 за всеки туристически район във версии от 30 секунди и 1 минута. Единият от видеоклиповете ще бъде общ за туристичекия район, а другите два ще бъдат продуктови в зависимост от продуктовата специализация на района. Ще бъдат закупени рекламни флашки (8 ГБ) по 2 000 бр. за всеки един от туристическите райони. Те ще бъдат брандирани съгласно изискванията за визуализация и публичност на ОПИк. Тези видеоклипове първоначално ще бъдат разпространени на сайта на bulgariatravel.org и на официалния сайт на МТ, както и по време на изложенията и борсите на които участва МТ. Разпространението на рекламните видеоклипове в национални и международни медии, вкл. и интернет медии, се планира да се финансира по отделен проект, който ще се подаде в рамките на втория краен срок за кандидатстване по настоящата процедура. Една от дейностите от новия проект ще бъде насочета към реклама в национални и международни телевизии, интернет и уеб маркетинг на туристическите райони. 5.2. Участия в национални и международни борси, туристически събития и изложения, B2B срещи, форуми и др. Участието в борси и изложения на избраните МСП и техни обединения ще се определи на базата на изпълнението на дейност 4. Планира се в изпълнение на поддейността 100 броя МСП в областта на туризма да вземат участие в национални и международни борси, туристически събития и изложения, B2B срещи, форуми и др Участието на МСП в тези събития ще се осъществява в онлайн формат или при отпадане на ограниченията, наложени във връзка с пандемията от COVID 19, с присъствие. 451 600.00 144 000.00
Организация и управление на проекта: Изпълнението на дейността е основа за успешното осъществяване на дейностите, както и за доброто управление и планиране на необходимите ресурси, предоставени от ОПИК. Дейността ще създаде условия за успешна и навременна реализация на дейностите, което от своя страна ще доведе до постигане на заложените цели и резултати. Предвижда се да бъде създаден екип от МТ, който да администрира дейностите за организация и управление с цел установяването на система за добро управление и гарантиране на успешната му реализация и постигане на заложените цели. Тази дейност включва следните разходи: -Разходи за възнаграждения на екипа на проекта, който включва 6 служителя на Бенефициента - ръководител на проекта, координатор проектни дейности, експерт туризъм, експерт реклама, визуализация и публичност, юрист-обществени поръчки и счетоводител. В сумите за възнагражденията на екипа ще се включат и социални и здравни осигурителни вноски за сметка на осигурителя, съгласно националното законодателство. т. 9 „Екип“ от Формуляра за кандидатстване е дадено подробно описание на разделението на отговорностите и функциите между отделните членове на екипа за управление на проекта. - Разходи за командировки на екипа, вкл. пътни, дневни и квартирни разходи и разходи за медицинска застраховки застраховка за времето на командировката в страната и/или в чужбина. Тези разходи за командировка са свързани с организацията и управлението на проекта и ще бъдат съгласно Наредбата за командировките в страната и с Наредбата за служебни командировки и специализации в чужбина. - Разходи за одит на проекта. Одитът на проекта е задължителен. Дейността има за цел контрол на изразходването на средствата по проекта и гарантиране правилното им изразходване. В рамките на проекта ще се извърши цялостен одит на проведените дейности по проекта и целесъобразността на направените разходи. Ще бъде изготвен одитен доклад. Изпълнението на дейността ще се възложи на външен изпълнител, съгласно разпоредбите на ЗОП. -Разходи за информация и комуникация на проекта. Дейността е насочена към повишаване информираността на всички заинтересовани страни, както и за осигуряване на мултипликационен ефект на проекта. Тя ще бъде съобразена с Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014 – 2020 г. Изпълнението на дейността ще се възложи на външен изпълнител, съгласно разпоредбите на ЗОП. 411 361.19 289 419.90

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.