Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 55 170 дървета
English

Програма: Програма за развитие на селските райони (за мерки по чл. 9б, т.2 от ЗПЗП)

Район за планиране: Всички

Описание

Автомобилният транспорт е ключов елемент от националната транспортна система на Република България, чрез който се пренася по-голямата част от товарния и пътническия трафик. Неговото интегриране в европейските транспортни системи има важно значение за цялостното икономическо развитие на Република България. Освен изключителното значение на връзките на автомобилния транспорт с останалата част на ЕС, който е основният търговски партньор на България, вътрешният автомобилен транспорт има особено голямо значение поради географските и икономическите характеристики на страната.
През ранните години на прехода България осъществи реформи в институциите на пътно-транспортния сектор, но през последното десетилетие е налице загриженост, че тези промени не са довели до осезаеми подобрения в политиката на управление, нито в ефикасността и ефективността на предоставянето на услуги. Въпреки, че през 2023 г. е отбелязано значително подобрение в изграждането и модернизацията на пътната инфраструктура, финансирани със средства от ЕС и държавния бюджет, все още са необходими редица действия за подобряване на идентифицирането, подготовката и изпълнението на пътните инфраструктурни проекти в България. За да се гарантира направената огромна инвестиция до сега, от решаващо значение за устойчивостта на системата е подходящата политика за управление на пътната инфраструктура и стратегия за развитието й.
Резултатите от настоящия проект ще гарантират също по-добро управление на пътния сектор и по-голяма ефективност, ефикасност и устойчивост при усвояването на средствата за изграждане, модернизиране и поддържане на пътната инфраструктура и укрепване на институционалния капацитет.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Дейност 1: Kонсултантски принос към подготовката на Стратегия за развитие на пътната инфраструктура в Република България 2024-2030 г.: Дейността включва: 1.1. Извършване на преглед на Стратегията за развитие на пътната инфраструктура в Република България 2016-2022 г. и анализиране на постиженията, предизвикателствата и научените уроци по време на нейното изпълнение за да послужи на АПИ в подготовката на Стратегията за развитие на пътната инфраструктура в Република България 2024-2030 г. 1.2. Извършване на финансов анализ на финансирането на пътния сектор, включително препоръки за подобрение и за вземане на решения, основани на данни, които отчитат съображения за климата и са в съответствие с пакета “Fit for 55” на Европейския съюз. 1.3. Предоставяне на консултантски принос въз основа на добри международни практики и предоставяне на информация на АПИ за подготовката на Техническо задание за Екологична оценка на Средносрочната оперативна програма 2024-2030 г. 1.4. Извършване на преглед на изпълнението на Средносрочната оперативна програма 2016-2022 г., анализиране на постигнатите резултати, предизвикателствата по време изпълнението и предоставяне на препоръки и мерки за подобряване на изпълнението на програмата. 1.5. Предоставяне на технически принос относно варианти и добри практики и предоставяне на информация на АПИ във връзка с подготовката на новата Средносрочна оперативна програма 2024-2030 г. за прилагане на Пътната стратегия, включително: преглед на отговорностите и процесите на АПИ за управление на пътищата, класификация на функционална мрежа, инвентаризация; и препоръки на добри практики за рутинна и периодична поддръжка. 1.6. Оценяване на процеса на многогодишно планиране на АПИ и предоставяне на консултантски услуги на АПИ във връзка с подобряването му, ако е необходимо. 1.7. Извършване на анализ „разходи – ползи“ на Средносрочната оперативна програма 2024-2030 г., включително идентифициране на потенциални източници на финансиране (включително държавен бюджет, финансиране от ЕС и частен капитал). 1.8. Предоставяне на препоръки въз основа на добри международни практики за подобряване на административния капацитет и процедурите на АПИ за планиране и бюджетиране в рамките на съответната многогодишна рамка. Експерти на Световна банка ще извършат дейности свързани с подпомагане на АПИ във връзка с разработване на Стратегия за развитие на пътната инфраструктура в България 2024-2030 г. и Средносрочна оперативна програма 2024-2030 г. за изпълнение на Пътната стратегия 2024-2030 1 783 000.00 0.00
Дейност 2: Консултантски принос и предоставяне на информация на АПИ относно изпълнение на пътната стратегия и подобряване на институционалната ефективност: 2.1 Предоставяне на консултантски принос и предоставяне на информация на АПИ относно: актуализиране на визията за изпълнение целите на стратегията; идентифициране на критични фактори за успех и предложени действия за постигане на целите и приоритетите; и разработване на предложена пътна карта за изпълнение. 2.2 Въз основа на прегледа на организационната структура на АПИ, предоставяне на препоръки относно разработването на потенциални мерки за подобряване на ефективността и ефикасността на дейностите на АПИ. 2.3 Подпомагане на проучването на служителите в АПИ за оценка на удовлетвореността на служителите чрез: предоставяне на консултантски принос относно проекта на въпросник, изготвен от АПИ; извършване на преглед и оценка на резултатите от проучването, извършено от АПИ; и изготвяне на предложен план за техническо и управленско обучение за АПИ. 2.4 Подпомагане на АПИ в прилагането на политика за прозрачност и публичност на информация чрез: споделяне на подходи за добри практики за повишаване на прозрачността на годишната работна програма и докладите за изпълнението; и предоставяне на препоръки относно разработването от страна на АПИ на стратегия за връзки с обществеността и комуникационен план. 2.5 Предоставяне на консултантски принос относно изпълнението от страна на АПИ на действията, формулирани в Стратегическия бизнес план по отношение на подходите на добрите практики по избрани съответни аспекти, като увеличаване на активи, процеси, краткосрочни и средносрочни цели и управленски практики. 2.6 Предоставяне на консултантски принос при разработването от страна на АПИ на техническото задание и въпросник за провеждане на проучване на удовлетвореността на потребителите на пътя; и анализиране на данните и обратната връзка от проучването, проведено от АПИ относно практиките за експлоатация и поддръжка на пътищата. 2.7 Предоставяне на консултантски принос, въз основа на добри международни практики, относно включването от АПИ на аспекти на устойчивост на климата в разработването на норми и технически спецификации. 2.8 Предоставяне на препоръки на АПИ за устойчивост на услугите за данни за управление на пътни активи и ГИС, тяхното интегриране с ежедневното управление и разпространение в АПИ; и изграждане на капацитета на АПИ за използване на съответния софтуер за пътния сектор (напр. HDM-4 и RONET) и ГИС системи за картографиране. 2.9 Предоставяне на консултантски принос при финализирането на стратегията от АПИ въз основа на констатациите от екологична оценка на Средносрочната оперативна програма 2024-2030 г. 2 373 000.00 0.00
Дейност 3: Консултантски принос за подобряване на стратегиите за генериране на приходи за националната пътна мрежа: Дейността включва: 3.1 Извършване на преглед на внедряването и функционирането на съществуващата система за електронно таксуване в България и идентифициране на потенциални пропуски и възможни подобрения за потребителите на пътя във връзка с електронното таксуване, включително преглед на: успехи и предизвикателства; действителни приходи от пътни такси спрямо прогнозите; функциониране на съществуваща система за електронно таксуване; и опит с работата и интерфейсите на Европейската услуга за електронно събиране на пътни такси; 3.2 Предоставяне на препоръки за подобряване на системата за таксуване и извършване на подходящ анализ във връзка с избрани/конкретни въпроси от заинтересованите страни, въз основа на прегледа и резултатите от проучването, проведено от АПИ по дейности от 2.6 до 2.9. 3.3 Предоставяне на препоръки за потенциални варианти за разглеждане от АПИ при проектирането на следващата фаза от системата за електронно таксуване, включително оценка на плюсовете и минусите на вариантите. 3.4 Предоставяне на консултантски услуги по въпроси от АПИ, свързани с графика и последователността на подобренията на ефективността на системата за електронно таксуване. 3.5 Предоставяне на оценка на разходите и приходите във връзка с функционирането на системата за електронно таксуване през периода 2024-2030 г. 3.6 Провеждане на два (2) семинара със съответния персонал на АПИ и/или други заинтересовани страни за обсъждане и представяне на ключови констатации от извършените консултантски услуги. 2 922 000.00 0.00
Дейност 4: Екологична оценка на Средносрочната оперативна програма за изпълнение на Стратегия за развитие на пътната инфраструктура 2024-2030 г.: Съгласно Наредбата за условията и реда за извършване на екологична оценка на планове и програми, приета с ПМС № 139 от 24.06.2004 г., е необходимо изготвянето на Екологична оценка на Средносрочната оперативна програма за изпълнение на Стратегия за развитие на пътната инфраструктура 2024-2030 г. Същата следва да се извършва в последователността, посочена в Наредбата, а именно: 1. Уведомяване на компетентния орган за определяне на приложимата процедура по ЕО; 2. Преценяване на необходимостта за ЕО; 3. Определяне на обхвата и съдържанието на ЕО; 4. Изготвяне на доклад за ЕО; 5. Провеждане на консултации с обществеността, заинтересувани органи и трети лица, които има вероятност да бъдат засегнати от плана или програмата; 6. Отразяване на резултатите от консултациите по доклада за ЕО; 7. Издаване на становище по ЕО. Горепосочените действия, се съвместяват с етапите, през които преминава процедурата за изготвяне и одобряване на Програмата. Екологичната оценка се извършва едновременно с изготвянето на плана или програмата и становището по нея, съответно решение, с което се преценява да не се извършва ЕО, се издава преди одобряването на плана или програмата. 240 000.00 0.00
Дейност 5: Извършване на проучване на удовлетвореността на ползвателите на пътища: Проучването на удовлетвореността на ползвателите на пътища има за цел да предостави на Възложителя информация относно обществените възприятия за състоянието на пътната мрежа и услугите предоставяни на ползвателите на пътища, за резултатите от действията на правителството, свързани с управлението на пътищата и движението по тях и с операциите по поддръжка на пътищата, както и за качеството на проектите за пътно строителство. Целта на проучването е събиране на мнения и данни за възприятията и удовлетвореността на ползвателите на пътища относно текущото състояние, политики и практики за експлоатация и поддръжка на пътната мрежа. Планира се избраният Изпълнител да изпълни основно следните задачи: Задача 1: Дизайн на проучването и провеждане на пилотно проучване (разработване на методология и план за администриране на проучването; разработване на подходящи показатели за измерване на специфични атрибути, свързани с нагласите и цялостната удовлетвореност на ползвателите; провеждане на пилотно проучване и изготвяне на доклад от това проучване, с оглед проверка на ефективността на анкетната форма, използваната методология и за да се прецизират оперативните аспекти; Изпълнителят следва да работи заедно с Възложителя и екипа на Световна банка (оказващ консултантска помощ/подкрепа на АПИ) както при разработването на конкретни въпроси, които ще бъдат задавани, така и по отношение на политиката засягаща подбора на теми и приоритизирането им; оказване помощ на АПИ за повишаване на осведомеността относно проучването чрез изготвяне на обобщени материали, които да бъдат публикувани в интернет пространството); Задача 2: Провеждане на проучването и управление на данните (Изпълнителят ще осъществи усъвършенстваното проучване по начин, който позволява данните да бъдат сведени до достатъчно голяма и представителна извадка за всеки планов район; Изпълнителят получава, съпоставя, сортира, изчиства статистическата информация и групира получените данни по региони и групи респонденти, и ги качва в компютърната база данни, която позволява тяхното търсене.); Задача 3: Планиране, отчет и представяне на констатациите (сформиране на Фокусна група в София за разработване на план за Пилотно проучване; изготвяне на встъпителен доклад, съдържащ детайлно описание на плана и график за изпълнение на всяка отделна задача, включително и на пилотното проучване, както и анкетната форма, която да бъде тествана пилотно; кратък отчетен доклад за резултатите от пилотния тест; Заключителен доклад с текст, графики и диаграми, които илюстрират и подкрепят текста; ); Задача 4: Взаимовръзка с други налични източници на данни (Изпълнителят трябва да определи, препоръча и демонстрира как (наличните) данни за пътищата могат да бъдат свързани с данни от изследването на удовлетвореността на ползвателите на пътища. Тези данни могат да включват количествени данни за пътните условия: равност, коловози, повреди по настилката, дупки и др., събирани периодично от АПИ или НТУ или ИПМ). 224 000.00 0.00
Дейност 6: Обезпечаване на разходи за участие в 2 бр. семинари в страната на съответния персонал на АПИ и/или други заинтересовани страни (дневни, квартирни и пътни).: В рамките на семинарите ще бъдат представени и обсъждани ключови констатации от извършените консултантски услуги във връзка с изработената Стратегията за развитие на пътната инфраструктура в Република България 2024-2030 г. и Средносрочната оперативна програма 2024-2030 г. за изпълннеие на Стратегията, стратегическия бизнес план, мерките за подобряване ефиктивността на работата на АПИ, подобряване функционирането на системата за електронно таксуване и др. За пояснение, организирането и провеждането на семинарите ще бъде изпълнявано от екипа на Световна банка, като средствата за обезпечаване на разходи за участие в 2 бр. семинари в страната на съответния персонал на АПИ и/или други заинтересовани страни (дневни, квартирни и пътни) ще се осигурят от бюджета за дейност 6. Двата семинара ще имат обучителен характер във връзка със запознаване на участниците с ключови констатации от извършените консултантски услуги, включително дискусии и обсъждане. 99 200.00 0.00
Дейност 7: Управление на проекта: Екипът за управление на проекта ще се състои от 4 (четирима) служители на АПИ, както следва: - Ръководител на проект; - Координатор на проект; - Юрист на проект; - Финнасов експерт. 330 671.00 0.00
Дейност 8: Информация и комуникация: Планира се проектът да се финансира със средства от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет чрез Оперативна програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 г. Дейностите за прозрачност, комуникация и видимост са от основно значение, за да се популяризира дейността на Съюза на място, и ще почиват на вярна, точна и актуална информация. Дейностите по видимост, прозрачност и комуникация ще отговарят на условията и изискванията, определени в Глава ІІІ „Видимост, прозрачност и комуникация“ и Приложение IX от Регламент (ЕС) 2021/1060 на Европейския парламент и на Съвета, чл. 36 от Регламент (ЕС) 2021/1058 на Европейския парламент и на Съвета и в публикуваните материали за видимост, прозрачност и комуникация. В рамките на проекта ще се изпълнят дейности за видимост, прозрачност и комуникация. Бенефициентът е подготвил план за изпълнение на комуникационните дейности (комуникационен план) по образец, който е приложен към настоящото проектно предложение. Комуникационният план е представен на Отдел „Информация, публичност и техническа помощ“ в УО на ПТС 2021-2027 г. на 26.02.24 г., като същият е съгласуван на 26.02.24 г. 0.00 0.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.