Организация и управление на проекта, информация и комуникация: Основната цел на дейността е осигуряване на административно и организационно подпомагане на останалите дейности по проекта, наред с предоставена координация и комуникация в ГДПБЗН-МВР, както и с други институции.
В рамките на дейността ще се сформира екип за управление и изпълнение на проекта, който ще координира осъществяването на всички заложени дейности и ще отговаря за неговото коректно и навременно отчитане. Екипът ще е съставен от служители на ГДПБЗН-МВР, като ще бъде подпомаган от външни юрисконсулти и експерти с опит и професионална квалификация при структуриране и изграждане на информационни системи. Eкипът регулярно ще провежда заседания за оценка напредъка на проекта, оценка на изпълнението, контрол на управлението на проекта и други задачи, свързани с управлението и изпълнението на отделните дейности.
Управлението на проекта ще се осъществява според правилата и процедурите на ОПОС 2014-2020, както и съгласно вътрешните правила на ГДПБЗН. То обхваща целия период на изпълнение на проекта и включва цялостното финансово и техническо управление на изпълнението му, мониторинг върху текущото изпълнение на дейностите, администриране на проекта (документиране и архивиране), координация между изпълнители и структури на бенефициента, както и други държавни институции. Дейността обхваща изготвянето на необходимите, съгласно изискванията на ОПОС 2014-2020 г., технически и финансови отчети, както и всяка друга документация, свързана с доброто управление на проекта. Периодът на изпълнение на дейността съвпада със срока на проекта, като последните 2 месеца са предназначени за окончателното отчитане.
За целите на управлението ГДПБЗН-МВР ще прилага специфични механизми за контрол на изпълнението на обществените поръчки. В хода на дейността ще бъдат изготвени документациите за възлагане и провеждане на обществените поръчки и ще бъде осъществяван мониторинг на изпълнението им. Членове от екипа за управление и изпълнение на проекта ще участват в работата на комисиите за приемане на доставките/услугите и ще осъществяват контрол на отделните обществени поръчки.
За нуждите на екипа е предвидена доставка на обзавеждане, оборудване за административни цели (преносими компютри, мобилни телефони и мултифункционални устройства) и обезпечаване командироване на служителите.
Предвижда се осъществяване на поддейност по информираност и публичност, като се спазят разпоредбите на "Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020“, която ще отговаря на изискванията на Насоките за информация и комуникация на проекти, финансирани по ОПОС 2014-2020.
ГДПБЗН-МВР е предвидила действия, насочени към осигуряване на навременна, точна и вярна информация за проекта, както и за финансиращата програма. По време на периода на изпълнение, ГДПБЗН-МВР стриктно ще спази рамката за информираност и публичност на Програмата. Също, при изпълнението на проекта, ще бъде обърнато особено внимание на ролята на Комисията, относно предаване на ключовото послание на програмата за финансиране, чрез всички предвидени рекламни материали.
Дейността включва организиране на начална и заключителна пресконференция за представяне целите и резултати от проекта, представяне на проекта на интернет сайт и текущо информиране за процеса на изпълнението му чрез:
- създаване на аудиовизуални продукти - 4 филма, излъчени в телевизионни медии, публикуване на информационни материали в различни медии (5 бр. публикации);
- дизайн и печат на плакати за проекта (200 броя);
- дизайн, изработка и доставка на билборди (2 броя);
- дизайн, изработка и доставка на постоянна обяснителна табела;
- дизайн и изработване на банери (5 броя);
- дизайн и изработване на материали за популяризиране на проекта - флашки, чадъри, куфари и други промоционални материали;
- дизайн и изработка на информационни стикери. |
393 076.00
|
380 078.47
|
Изготвяне на предложение на Национален план за управление на риска от бедствия, базиран на оценка на риска, който отчита вероятните въздействия на промените в климата и стратегията за адаптиране към промените в него: Бедствията имат значителен ефект върху социалното и икономическо състояние на обществото, поради това намаляването на причинените от тях щети и загуби е жизненоважен компонент на усилията за осигуряване на безопасност и просперитет във всеки един район в България.
Адекватното управление на риска от бедствия изисква реализирането на мултисекторни мерки, които осигуряват постигане на устойчивост при различни, включително каскадни и взаимодействащи си опасности. Съобразяването с различните видове рискове и извършването на оценка на тяхното въздействие, като се отчита и въздействието на промените в климата, са фундаментални, понеже способността на дадено общество да не допуска възникването на нови и да намалява съществуващите рискове, се определя изцяло от това до каква степен същото познава опасностите и измеренията на излагане и уязвимост.
В тази връзка, дейността включва описание на основните рискове, оценени в съответствие с разпоредбите на член 6, буква а) от Решение № 1313/2013/ ЕС относно Механизъм за гражданска защита на Съюза, с отразяване на текущия и развиващ се рисков профил. Оценката на свързаните с климата рискове ще се основава на прогнози и сценарии за изменението на климата. В допълнение, ще бъде извършено и описание на мерките за превенция, готовност и реагиране при бедствия за адресиране на основни рискове, като мерките ще бъдат степенувани по важност, в зависимост от рисковете и икономическото им въздействие, пропуските по отношение на капацитета*, ефективността и ефикасността, като се вземат под внимание възможните алтернативи. Разработеното предложение на план за управление на риска от бедствия ще съдържа и информация относно финансовите средства и механизми, които са необходими за покриване на разходите, свързани с превенцията, готовността и реагирането.
*Както са определени в оценката на възможностите за управление на риска по член 6, буква в) от Решение 1313/2013
Предвижда се дейността да бъде реализирана от Международната банка за възстановяване и развитие (МБВР), след сключване на Споразумение за предоставяне на консултантски услуги между МБВР и МВР. Споразумението ще се сключи на базата на подписания през 2015 г. Меморандум за разбирателство между правителството на Република България и МБВР за партньорство и подкрепа при усвояване на европейските структурни и инвестиционни фондове за периода 2014 - 2020 година. Подготовката за изпълнение на дейността е стартирала, като към настоящият момент е изготвен проект на Споразумение, за което е в ход процедура по междуведомствено съгласуване по реда на българското законодателство. Срокът за изпълнение на дейностите предвидени в Споразумението е 24 месеца след датата на влизане в сила на същото. Консултантските услуги на Банката ще бъдат предоставяни според структурата на ставките на Банката за консултантски услуги, определени въз основа на стандартните политики на Банката, като за предоставянето им МВР ще плати на Банката 3 769 155 лв.
Планираната дата за стартиране на Споразумение за предоставяне на консултантски услуги е в рамките на втория месец от подписването на АДБФП.
Реализирането на дейността ще допринесе за постигане на цели № 2, 3, 5 и 6 на проекта. Резултатите от изпълнението на дейността ще подпомогнат управлението на риска от бедствия, включително и разработването на подпомагащи този процес документи. Изпълнението на дейността ще допринесе за повишаване броя на жителите, които се ползват от мерки за защита при наводнения - индикатор на проектното предложение. |
3 769 155.00
|
3 769 155.00
|
Изграждане на среда в ГДПБЗН-МВР и териториалните ѝ звена за виртуално провеждане на срещи без физическо присъствие на всички участници на едно място във връзка с дейността по обучение на оперативни служители на ГДПБЗН-МВР за работа с новоизградената Национална информационна система (платформа): Изграждане на среда в ГДПБЗН-МВР и териториалните ѝ звена за виртуално провеждане на срещи без физическо присъствие на всички участници на едно място е пряко свързано с дейността по изграждане на Национална информационна система (платформа).
Изпълнението на дейност 3 ще допринесе за постигане на цели № 2 и 6.
По своята същност Националната информационна платформа представлява съвкупност от информационни и технологични компоненти, която ще събира данни от съществуващите локални системи и ще ги предоставя на Национален оперативен център към ГДПБЗН и други ведомства, ангажирани при управлението на риска от бедствия. С помощта на платформата, оперативните служители от държавните институции ще имат възможност за бърза оценка и анализ на ситуацията при предстоящо наводнение, свлачище или друго бедствие от природен характер. Основната цел на дейността е и изграждане на капацитет на ангажираните служители от ГДПБЗН, както и на други отговорни органи за работа с националната информационна платформа при риск от бедствия от природен характер. Като се вземе предвид въвеждането на информационната платформа е необходимо да се организира обучение на целевата група, която ще оперира с информационната платформа. За оптималното използване на платформата са предвидени обучения на оперативния състав на ГДПБЗН-МВР. Обучаемите трябва да разполагат с необходимите знания и умения, за да могат да отразяват коректно възникналата ситуация и да са реален участник в процеса на овладяване и предотвратяване на последствията от възникнали наводнения, свлачища и други природни бедствия. В рамките на настоящата дейност ще бъдат обучени 300 служители за работа с изградената Национална информационна платформа, като се проведат 5 (пет) броя петдневни обучения за 300 служители в обособените зали за онлайн обучения в рамките на проекта. Във всяко мероприятие ще вземат участие 4 групи по 15 човека всяка. За всяка група са предвидени по двама лектори. Приложим индикатор за изпълнение - Осигурена национална информационна система (платформа) за анализиране и оценка на рисковете от бедствия.
В рамките на дейността е предвидено и осигуряване на материали, необходими за подпомагане на участниците в срещите. |
995 432.51
|
986 929.43
|
Проучване и идентифициране на съществуващи локални информационни системи и изграждане на Национална информационна система (платформа) за анализиране и оценка на рисковете от бедствия причинени от наводнения и свлачища.: В България съществуват различни локални информационни системи за мониторинг и предупреждение, създадени с цел предприемане на своевременни действия при опасност от предстоящо или настъпило бедствие (причинено от наводнения и/или свлачища). Тези системи са разработени на локален принцип, като действат на територия само за определен район и определен тип опасност. Поради това следва да бъде извършено подробно проучване и анализ на възможностите за интегриране на изградените вече локални системи в една обща Платформа.
Изграждането на Платформа за анализиране и оценка на рисковете от бедствия, причинени от наводнения и свлачища, ще осигури предоставяне на своевременна и коректна информация към отговорните звена и органи на изпълнителната власт, които с оглед на нормативно определените си функции трябва да имат готовност за предприемане на действия при опасност или при вече настъпило бедствие причинено от наводнения или свлачища.
Дейността включва проектиране и внедряване на софтуер за Платформа за анализиране и оценка на рисковете от бедствия причинени от наводнения и свлачища. Ще бъде осигурен и необходимия хардуер за нейното функциониране, както и ще бъде осигурено обучение на 30 обучители - експерти от ГДПБЗН-МВР. На следващ етап (в Дейност 3) те ще предадат придобитите знания като обучители на още 300 служители от ГДПБЗН-МВР.
Дейността по проучване и идентифициране на съществуващи локални информационни системи и изграждане на Платформа за анализиране и оценка на рисковете от бедствия, причинени от наводнения и свлачища, ще включва следните основни етапи:
1. Анализ на съществуващата инфраструктура от изградени вече локални информационни системи за наводнения и свлачища. Необходимо е да се анализира състоянието на всяка една съществуваща система, нейната пригодност, използваните за реализацията и технологии, и интегрируемостта им.
2. Анализиране на типовете бедствия и тяхното разпознаване. Идентифициране на факторите (данните постъпващи от локалните системи), които следва да се наблюдават и които имат отношение към рискове от природен характер. Необходимо е да се дефинират основните взаимоотношения между факторите, които водят до риск. Тези взаимоотношения следва да дадат основата за превенция и ранно идентифициране на рисковете.
3. Анализиране на възможностите за интегриране с Националната система за управление на водите в реално време (НСУВРВ), и в частност с пилотния проект за р. Искър и Европейската система за оповестяване на населението.
4. Разработване на технически проект, включващ всички детайли на Платформата. В техническия проект следва подробно да бъде описано: интегрирането със съществуващите локални системи; съвместимостта с Националната система за управление на водите в реално време (НСУВРВ); съвместимостта с пилотния проект за р. Искър; възможността за последваща интеграция с Европейска система за оповестяване на населението.
5. Изграждане на специализирана хардуерна среда за Платформата.
6. Разработване на софтуерния продукт в съответствие с техническата спецификация и техническия проект.
7. Изпитания нa Платформата и приемане.
8. Обучение.
9. Разработване на комуникационна стратегия за подготовка и обучение на населението.
Дейността е свързана с цели № 1 и 4 на проекта. Ще се обхване цялата територия на Република България и ще се повиши капацитета и степента на информираност на оперативните екипи относно потенциалния риск от наводнения и свлачища, което от своя страна ще повиши защитата на населението (приложими индикатори за резултат и индикатори за изпълнение - Осигурена национална информационна система (платформа) за целите на анализиране и оценка на рисковете от бедствия, Население в риск от свлачища, Райони със значителен потенциален риск от наводнения, Брой жители, които се ползват от мерки за защита от наводнения).
(Пълното описание на Дейност 4 се намира в Раздел "Прикачени документи", файл "Дейност 4_описание_31.01.2023.docx")
|
4 361 793.23
|
4 118 347.26
|
Организиране на обучения и практически упражнения за работа на оперативните служители с новоизграденатa Национална информационна система (платформа): По своята същност Националната информационна платформа представлява съвкупност от информационни и технологични компоненти, която ще събира данни от съществуващите локални системи и ще ги предоставя на Национален оперативен център към ГДПБЗН и други ведомства, ангажирани при управлението на риска от бедствия. С помощта на платформата, оперативните служители от държавните институции ще имат възможност за бърза оценка и анализ на ситуацията при предстоящо наводнение, свлачище или друго бедствие от природен характер. Основната цел на дейността е изграждане на капацитет на ангажираните служители от ГДПБЗН, както и на други отговорни органи за работа с националната информационна платформа при риск от бедствия от природен характер.
Като се вземе предвид въвеждането на информационната платформа е необходимо да се организира обучение на целевата група, която ще оперира с информационната платформа. За оптималното използване на платформата са предвидени обучения на оперативния състав на ГДПБЗН-МВР. Обучаемите трябва да разполагат с необходимите знания и умения, за да могат да отразяват коректно възникналата ситуация и да са реален участник в процеса на овладяване и предотвратяване на последствията от възникнали наводнения, свлачища и други природни бедствия.
В рамките на настоящата дейност ще бъдат обучени 300 служители за работа с изградената Национална информационна платформа, като се проведат 5 (пет) броя десетдневни обучения за 300 служители в съществуващите регионални обучителни центрове, изградени по проект „Центрове за повишаване на готовността на населението за реакция при наводнения“. Във всяко мероприятие ще вземат участие 4 групи по 15 човека всяка. За всяка група са предвидени по двама лектори.
Дейността е свързана с цели № 1 и 2 на проекта . Приложим индикатор за изпълнение - Осигурена национална информационна система (платформа) за анализиране и оценка на рисковете от бедствия.
|
876 000.00
|
0.00
|
Tехническо обезпечаване на дейността на оперативните екипи към националния и регионалните оперативни центрове: За целите на адекватната реакция е необходимо техническо обезпечаване за подобряване защитата и мобилността на оперативните екипи към националния и регионалните оперативни центрове и комуникационната им свързаност в труднодостъпни и важни от оперативна гледна точка зони при наводнения и свлачища. Основна задача на служителите от оперативните екипи е в максимално кратък срок след получаване на сигнал за бедствие да пристигнат на мястото на критичната ситуация, да осигурят максимално ясна и точна информация относно типа на бедствието, възможностите за незабавна реакция, необходимостта за незабавно информиране на висшестоящи и други отговорни органи. За навременното изпълнението на тези задачи е необходимо осигуряване на мобилни комуникационни технически системи с висока проходимост. Първореагиращите екипи осигуряват конкретна оперативна информация, което е от първостепенно значение и за последващите действия за овладяване последиците от настъпилото бедствие. Мобилните комуникационни технически системи са необходими за всеки от 28-те регионални оперативни центрове, както и за Националния оперативен център, с оглед необходимостта от пълната им логическа и техническа съвместимост, както и с оглед покритие на рисковите райони на територията на цялата страна. За осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд е необходимо обезпечаване на служителите от мобилните оперативни екипи със специализирани лични предпазни средства (защитно облекло, каска, ръкавици, обувки, колан с аксесоари и качулка).
Предвидено е да бъдат доставени допълнителни 32 броя мобилни комуникационни технически системи – тип 1, разпределени в Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ (4 броя) и 28-те регионални дирекции „Пожарна безопасност и защита на населението“.
Дейността е свързана с цел № 2 на проекта . Приложим индикатор за изпълнение - Брой жители, които се ползват от мерки за защита от наводнения.
|
10 034 813.85
|
9 918 226.70
|
Организиране и провеждане на обучения за обучители и обучения за представители от министерства, ведомства и организации за развиване на капацитета : В рамките на проектното предложение е предвидена дейност за организиране и провеждане на обучения за обучители и обучения за представители от министерства, ведомства и организации за развиване на капацитета. Предвижда се дейността да стартира след изпълнението на дейност №2 от проектното предложение, поради пряката им обвързаност с тях. Целта на дейността е да се подобри разбирането на органите на изпълнителната власт (представители от министерства, ведомства, организации и местни власти) за управлението на риска от бедствия, както и да подобри способността за вземане на навременни и адекватни управленски решения, свързани с реагиране и ограничаване на последиците от бедствия.
Дейността е свързана с цел № 6 на проекта. Ще се повиши капацитета и степента на информираност на органите на изпълнителната власт относно потенциалния риск от наводнения и свлачища, което от своя страна ще повиши защитата на населението (приложим индикатор за изпълнение - Брой жители, които се ползват от мерки за защита от наводнения).
Обучението ще се извърши на два етапа, като в рамките на първия следва 9 експерта от Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ да обучат общо 74 обучители от Столична и Регионалните дирекции „Пожарна безопасност и защита на населението“. За целта ще се организират общо 3 обучения извън София, всяко от които ще е с продължителност 3 дни.
Изградената мрежа от обучители от Столична и Регионалните дирекции „Пожарна безопасност и защита на населението“ на свой ред ще обучи общо 740 представители на органите на изпълнителната власт (представители от министерства, ведомства, организации и местни власти). За целта ще бъдат организирани общо 37 тридневни обучения извън София, всяко от които ще включва по 20 представители от съответните институции.
В рамките на дейността е предвидено осигуряване на мобилни телефони за обучителите от ГДПБЗН и обучителите от СД и РДПБЗН (общо 83 бр.).
|
443 645.40
|
443 645.40
|