Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 57 343 дървета
English

Програма: Фонд "Убежище, миграция и интеграция"

Район за планиране: Всички

Описание

Проект "Повишаване квалификацията на педагогическите специалисти и обучение на образователни медиатори в 15 училища и детски градини" е с продължителност 24 месеца. 
Общата цел на проекта е създаване на позитивната образователна среда за постигане на успешна образователна интеграция на децата и учениците, чиито майчин език не е български, в 15 училища и детски градини в общините Асеновград, Стамболийски, Садово и Пазарджик.
Специфичните цели на проекта са:
1. Да се разработят и актуализират стратегии, планове, програми, анализи, препоръки, компетентностни профили и др. на 15 училища и детски градини за работа в мултикултурна среда, според идентифицираните им нужди.
2. Да се повиши квалификацията на 262-ма педагогически специалисти и 11 медиатори, чрез различни форми на обучение, за  работа в мултикултурна среда с оглед равноправно участие на всички ученици в българската образователна система, повишаване на мотивацията за учене, включително за изучаване на майчиния език, и подкрепа на културната идентичност на децата и учениците.
3. Да се създаде подходящ социално-психологически климат в 11 училища и 4 детски градини, където се  обучават 2766 деца и ученици, от които 2337 от етнически общности. 
Проектното предложение допринася за постигането на Инвестиционен приоритет: № 9ii „Социално-икономическа интеграция на маргинализирани общности като ромите“ и Специфична цел 1 към него: "Повишаване броя на успешно интегрираните чрез образователната система деца и ученици от маргинализирани общности, включително роми". 
Проектът ще подобри предоставянето на качествено приобщаващо  образование, особено за ромите и други групи в неравностойно положение, в съответствие със Стратегията за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства (2015-2020), Националната стратегия на Република България за интегриране на ромите (2012-2020) и на Плана за действие за нейното изпълнение.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Дейност І. Разработване и актуализация на програми за работа в мултиетническа среда на образователните институции - партньори: Целта на Дейност І е да се разработят и актуализират програми, планове, анализи, препоръки, компетентностни профили и др. на 15 училища и детски градини за работа в мултикултурна среда, според идентифицираните им нужди. Дейността е с продължителност 3 месеца и ще се изпълнява съвместно от водещата организация и партньорите - училища и детски градини. Мултидисциплинарни екипи, включващи юрист, социолог и образователни експерти ще извършат идентифициране на нуждите на училищата и детските градини – партньори по проекта, от подобряване на работата в мултикултурна среда, вкл. оценка на работата на педагогическите специалисти с родителите и с децата, оценка на работата на заинтересованите страни, в т.ч. на представителите на маргинализирани общности, на училищното настоятелство и др. Ще се изготви анализ на нуждите от обучение и план за провеждане на обучения за работа в мултикултурна среда на педагогическите специалисти и директорите в партниращите образователни институции – детски градини и/или училища. В партньорите, където има образователни медиатори ще се анализира и тяхната дейност до момента и приноса им към работата в мултикултурна среда. Въз основа на изготвените анализи, компетентностни профили и друга обобщена информация за всеки от 15-те партньора - училища или детски градини ще бъде изготвена Програма и План за изпълнение към нея. В партньорите, които имат такава програма или стратегия, тя ще бъде оценена и актуализирана. Всички програми и плановете към тях ще отговарят на Стратегията за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства (2015 – 2020) и ще се се ръководят от международните документи в областта на правата на децата и правата на лицата, принадлежащи към етническите малцинства, както и от ключови национални нормативни актове, стратегически документи и национални програми, свързани с образователната интеграция: Всеобщата декларация за правата на човека, Международна конвенция за премахване на всички форми на расова дискриминация, Международна конвенция за борба срещу дискриминацията в областта на образованието, Международна конвенция за правата на детето, Декларация на ООН за правата на лица, принадлежащи към национални или етнически, религиозни и езикови малцинства, Световна програма на ЮНЕСКО „Образование за всички”, Закон за защита от дискриминация, Национална стратегия на Република България за интегриране на ромите 2012-2020 г., Рамкова програма за интегриране на ромите в българското общество 2010-2020 г., Стратегия за намаляване дела на преждевременно напусналите образователната система 2013-2020 г., Наредба за приобщаващото образование на МОН от 27.10.2017г. и др. Програмите и Плановете ще са насочени към: обхващане и задържане на всички ученици от ромски произход в образователната система; осигуряване на качествено образование в мултикултурна среда; гарантиране на равен достъп до качествено образование на децата и учениците от етническите малцинства; интегриране и адаптиране на децата от ромски произход в етнически смесени приемни учебни заведения; създаване на подкрепяща и привлекателна среда в интегриращите училища; превръщане на културното многообразие в източник и фактор за взаимно опознаване и духовно развитие на подрастващите и за създаване на атмосфера на взаимоуважение, толерантност и разбирателство и формиране на подходящ социално-психологически климат. 22 008.00 24 588.96
Дейност II. А. Краткосрочни обучения, които завършват с присъждане на квалификационни кредити: Дейността е с продължителност 21 месеца, като в нея е включен и периода за провеждане на процедура за избор на изпълнител от 4 месеца. Основната цел на дейността е повишаване на квалификацията на 262-ма педагогически специалисти и директори от партньорите, чрез краткосрочни обучения, които завършват с присъждане на квалификационни кредити. Обученията ще се извършат от изпълнител, избран по реда на ПМС 160, който има одобрена/и програма/и за квалификация на педагогически специалисти и те ще са вписани в Информационния регистър на одобрените програми за повишаване квалификацията на педагогическите специалисти (ИРОПК) по реда на чл. 229 от ЗПУО и Раздел IV и Раздел IX от Наредба №15/22.07.2019 г. на министъра на образованието и науката. Всички обучителни програми по дейност II.А ще са по теми за образование/ работа в мултикултурна среда. Ще бъдат извършени обучения с придобиване на 1 квалификационен кредит по следните теми: Интеркултурното образование като средство за превенция на отпадането от училище; Педагогически и общностни практики за преодоляване на ранните бракове в ромска общност; Педагогическо взаимодействие в мултикултурна среда "Всеки ученик ще бъде отличник"; Работа с родители в мултикултурна среда: активизиране на родителите. Обучения с придобиване на 2 квалификационни кредита ще се извършат по темите: Управление на мултикултурното училище и превръщане на училището в център на общността; Фолклор на етносите – Ромски фолклор (разширена програма); Взаимодействие с образователния медиатор. Обученията с три квалификационни кредита ще са на теми: - Управление на мултикултурното училище и въвеждане на иновации за повишаване на качеството в мултикултурна среда; - Нормативна уредба и финансиране на дейности за образователна интеграция в мултикултурна среда с присъждане на 3 квалификационни кредита. С оглед гарантиране на ефективността на планираните обучения на учители, директори и други педагогически специалисти за работа в мултикултурна образователна среда, обученията ще бъдат провеждани в групи по съответната тема/ програма за обучение в зависимост от продължителността на обучението, до 10 обучаеми. Програмите за обученията с кредити ще имат присъствена и неприсъствена форма на обучение, което дава увереност, че дейност II.А. ще бъде реализирана и в условия на ограничения свързани с COVID-19. От включените в дейността 262-ма директори и педагогически персонал, участие в обучение с придобиване на 1 кредит ще вземат 100 човека, участие в обучение с придобиване на 2 квалификационни кредита ще вземат - 150 човека, обучение с 2 квалификационни кредита /изнесено/ ще преминат 100 човека, обучение с 3 кредита -200 човека и обучение с 3 кредита /изнесено/ - 100 човека. Някои от включените специалисти ще преминат повече от 1 обучение, но на различни теми. За всяко проведено обучение за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти и директорите, обучаващата институция ще издаде удостоверение/сертификат/свидетелство за преминатото обучение. 136 000.00 141 060.00
Дейност II. Б. Краткосрочни обучения, които не завършват с присъждане на квалификационни кредити: Основната цел на дейността е повишаване на квалификацията на 262-ма педагогически специалисти и директори и 11 образователни медиатори от партньорите, чрез провеждане на краткосрочни обучения, които не завършват с присъждане на квалификационни кредити. Темите на обученията са: 1. Привличане и мотивиране на партньори при работа в мултикултурна етническа среда - основна теоретична информация, допринасяща за взаимоотношенията между двете институции – семейство и училище и активно взаимодействие и проява на толерантност по отношение на различията в разбирането за приоритетите в развитието на детето. Активното взаимодействие да се основава на добра комуникация между педагог и дете и между педагог и родител, в чиято основа ще залягат доверието в предприетите действия от страна на възрастните, относно здравето и развитието на детето, оказване на съдействие от страна на родители и учители при разрешаване на проблем или при организиране на събития, важни за ученическия колектив; своевременно информиране за възникнали проблеми и полагане на съвместни усилия за разрешаването им. 2. Осъществяване на контакт със семействата и създаване на връзки с тях- основна теоретична информация относно спецификата на взаимодействията „родители - деца - училище”, принципи, методи, подходи и форми за взаимодействие, организацията на образователния процес, ориентирана към включване на родителите на деца от различни етнически групи и прякото им участие. 3. Разработване на първоначална оценка на всяко семейство или семейна единица- в обучителния курс са отразени част от педагогическите теории за гъвкава интервенция, която може да се адаптира към различни контексти, при които работата със семействата ще се извършва в рамките на образователни програми или проекти. Основните задачи на процеса на интервенция, като например:•Оценка на състоянието на общността, която е обект/предмет на интервенцията. • Разпространяване на интервенцията и идентифициране и привличане на семействата. • Оценка и “диагностикаˮ на всяко семейство. •Подготвяне на целите и разработване на дейностите в интервенцията. • Оценка на постиженията на всяко семейство при адаптиране на интервенцията на текущ принцип. 4. Разработване на план за работа със семейството /ПРС/, последващи действия и оценка на планираната интервенция – обучението е поредица от дейности за определяне на целите и задачите за работа със семейството, запознаване с техните проблеми и потребности. Потребностите на семейството се отразяват в съответните цели, тоест как учителите да помогнат на семейството да определи какво се надява да постигне по отношение на проблемите или потребностите, които са били идентифицирани и изрично посочени. Планът се основава на потенциала и възможностите на семейството. 5. Училищна медиация. Посредничество и партниране между семейство и детска градина/училище - програмата е изцяло с практическа насоченост и подготвя участниците за подкрепа на учебната среда в случай на неразбирателства и конфликти между ученици, учители, родители - да погледнат от различна перспектива и да получат спокойна яснота за себе си и за взаимоотношенията си, като насърчи разрешаване на споровете по конструктивен начин. Тази програма цели осъзнаване на правилата на работа, за тяхната лична удовлетвореност, че сами намират решение на проблемите. 6. Партньорство в отношенията учител-родител-ученик - програмата е изцяло с практическа насоченост и подготвя участниците за предизвикателствата, свързани с привличането и задържането на деца и ученици от етническите малцинства. (Продължава в поле "Начин на изпълнение") 82 700.00 103 943.60
Дейност III. Подкрепа на педагогическите специалисти за участие в процедури за придобиване на професионално-квалификационни степени за работа в мултикултурна среда: Дейността е с продлжителност 21 месеца. Процедурите за придобиване на професионално-квалификационна степен за работа в мултикултурна среда ще се изпълнят от партньор - Бургаски свободен университет. ВУЗ-ът притежава необходимата акредитация, която е приложена към настояящото проектно предложение. Висшето училище провежда обучение за придобиване на професионална квалификация "учител" и има програмни акредитации за провеждане на обучение за придобиване на образователно-квалификационна степен "магистър" по специалност от професионално направление съгласно Класификатора на областите на висше образование и професионалните направления и за придобиване на образователна и научна степен "доктор" по докторска програма, съответстваща на учебен предмет от училищната подготовка. Планирани са следните процедури за придобиване на ПКС: ПКС ІІІ - 12 учители, ПКС ІV - 11 учители и ПКС V - 5 учители. Всеки от педагогическите специалисти ще участва само в една процедура за придобиване на професионално-квалификационна степен за работа в мултикултурна среда. Участие в дейността ще вземат педагогически специалисти от училищата партньори, както следва: ОУ "Н. Вапцаров" - гр. Асеновград - ПКС ІІІ - 10 учители; ДГ „Радост” - ПКС III - 2-ма учители; ОУ „Г. С. Раковски”, с. Болярци - ПКС ІV - 3-ма учители и ПКС V - 2-ма учители; ОУ „Ст. Захариев”- гр. Пазарджик - ПКС ІV - 2-ма учители; ОУ „Климент Охридски”, с. Златовръх - ПКС ІV - 3-ма учители; СУ „Отец Паисий”- гр. Куклен, общ. Куклен - ПКС ІV - 3-ма учители и ПКС V - 3-ма учители. 1 842.00 0.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.