Мониторинг на съдебните дела при упражняване на правата на субекти на данни : Мониторингът ще се съсредоточи върху решения на Висшия административен съд (ВАС) свързани с Глава седма "УПРАЖНЯВАНЕ НА ПРАВАТА НА СУБЕКТИТЕ НА ДАННИ. СРЕДСТВА ЗА ПРАВНА ЗАЩИТА" към Закона за защита на лични данни.
Целта на мониторинга ще бъде да изведени заключения от актуална практика на ВАС свързана с упражняване правата на субектите на данни. Съгласно закона, субект на данни е физическо лице, което може да бъде идентифицирано, пряко или непряко, по-специално чрез идентификатор като име, идентификационен номер, данни за местонахождение, онлайн идентификатор или по един или повече признаци, специфични за физическата, физиологичната, генетичната, психическата, умствената, икономическата, културната или социална идентичност на това физическо лице. Страни по тези административни дела са от една страна са субектите на данни и друга администраторите на лични данни (АЛД). Глава седма на ЗЗЛД последно е била изменяна през февруари 2019 г., като от тогава във ВАС има натрупана практика от около 170 административни дела приключени в една или друга полза. Преглед на такива административни спорове ще открои случаи, в които АЛД допускат грешки или субектите на данни предявяват правата си неоснователно. Община Перник в качеството и на АЛД, както и нейните служители, са пряко заинтересовани от подобна информация, която може да бъде от полза при последващи ангажименти в обработката на лични данни от една страна, а от друга да информира своите граждани относно техните прави и съществуващи заплахи свързани с обработката на лични данни. В тази връзка, от заключенията ще бъдат изведени препоръки към Община Перник, с цел правилното прилагане и надопускане нарушения по закона, избягване на съдебни спорове, както и избягване на административни санкции. Препоръките ще бъдат отправени чрез официална писмена кореспонденция чрез деловодната система на Общината. Осъществяването на проектната дейност предвижда оказване на въздействие на местно ниво, в случая на територията на Община Перник.
Физическите лица следва да имат контрол върху собствените си лични данни. В голяма част от ЗЗЛД има препратки към Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 г. относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни и за отмяна на Директива 95/46/ЕО (Общ регламент относно защитата на данните или по известен като GDPR). Подобен случай е този с правата на субектите на данни които са уредени в Глава 3 на Регламента. При нарушаване на правата им по Регламент (ЕС) 2016/679 и по този закон субектът на данни може да обжалва действия и актове на администратора по реда на Административнопроцесуалния кодекс, като може да иска обезщетение за претърпените от него вреди вследствие на неправомерно обработване на лични данни от страна на администратора. Последна инстанция на този процес е ВАС и в тази връзка дейността предвижда преглед на административни дела точно такива дела. Резултатите от подобен мониторинг ще бъдат пряко свързани с ангажиментите на АЛД с техните права и задължения. В тази връзка, от резултатите ще бъдат изведени препоръки за подобряване на защитите на лични данни в Община Перник, в качеството и на АЛД. Раздел III на Глава осма ясно задълженията и отговорности на АЛД свързани със събирането обработването и съхранението на лични данни.
Изпълнението на дейността ще подпомогне постигането на открито и отговорно управление от страна на местната власт. |
4 752.00
|
4 752.00
|
Разработване на механизъм за измерване на нивото на защита на физическите лица във връзка с обработването на лични данни, като средство за граждански мониторинг: Дейността се фокусира върху създаването на механизъм, чрез който представителите на гражданското общество да могат да осъществяват мониторинг върху дейността на АЛД и техните ангажименти по ЗЗЛД, като средство за подобряване на гражданското участие. Докато първата дейност разкрива проблемите за субектите на данни, които са и представители на гражданското общество, свързани с правата на субекти на данни и ангажиментите на АЛД, настоящата дейност дава инструмента, чрез който да се наблюдава дали е налице задоволително ниво на защита на лични данни. В рамките на дейността ще бъде разработена Механизъм, включващ показатели за измерване на нивото на защита на физическите лица във връзка с обработването на лични данни, както и процедура за тяхното прилагане. Механизмът ще е приложим за измерване на нивото на защита на физическите лица във връзка с обработването на лични данни, предоставяни от различни АЛД. Механизмът ще включва индикатори за оценка разпределени в три групи, както следва:
• Правна рамка – регулации и правила, в подкрепа на защита на лични данни;
• Техническа рамка, в това число иновативни решения;
• Ангажираност на заинтересованите страни – степен на гражданското участие.
За разработването на механизма, ще бъдат използвани резултатите от предходната дейност на проекта, за да бъдат изведени най-подходящите индикатори. С оглед на повишаване на ефективността на разработените индикатори, те ще отговарят на концепцията SMART (Specific/специфичен; Measurable/ измерим; Achievable/ постижим; Realistic/ реалистичен; Timely/ навременен,). Механизмът за мониторинг и измерване на нивото на защита на физическите лица във връзка с обработването на лични данни, като средство за граждански мониторинг, ще представлява алтернативен механизъм (инструмент) на контрол, извън формалната регулация по Закона за защита на лични данни, като осигурява откритост и прозрачност на действията на администраторите на лични данни, в това число и по-добра отчетност. Бенефициентът по проекта - Сдружение „Мактуб” има опит в прилагането на подобна методика, включваща показатели за мониторинг върху политики осъществявани от Община Перник, в качеството и на местен орган на самоуправление. Ето защо Сдружение „Мактуб” ще бъде организацията, отговорна за изпълнението на Дейност 2 от настоящия проект.
Механизмът ще бъде публичен и представителите на целевите групи ще бъдат запознати с него (чрез информационна кампания в рамките на дейност 5 и чрез уведомяването им чрез имейли за възможността за достъп до механизма). Това стимулира прилагането му и ще улесни гражданското общество при прилагането на инструменти, чрез които да осигури качествена информация за целите на участието му процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство. Дейността ще бъде адресирана към следните целеви групи, които ще бъдат запознати с нейните резултати и ще могат да ги използват:
• Административни структури на изпълнителната власт – администрациите по чл. 38, ал. 1 от Закона за администрацията (ЗА) и общини.
• Неправителствени организации, както и техните служители;
• Социално-икономически партньори, както и техните служители;
• Представители на бизнеса;
• Представители на обществеността.
Целта на дейността е, да се създаде ефективен механизъм, чрез който гражданското общество да измерва нивото на защита на лични данни и по този начин да стимулира и изисква от администрацията по качествено, прилагане на закона и висока защита на личните данни. Тази цел допринася за постигането на специфична цел на проекта за партньорско управление с гражданите, като също така спомага и за преодоляване на едни от основните пречки пред гражданското участие. По своята същност дейността представлява разработване на механизми и инструментариум за граждански мониторинг и попада в обхвата на допустими дейности от буква а).
|
16 850.00
|
16 800.00
|
Осъществяване на граждански мониторинг на нивото на защита на физическите лица във връзка с обработването на лични данни: В рамките на дейността, разработеният механизъм за мониторинг при изпълнението на дейност 2 ще бъде тестван пилотно в Община Перник.
Община Перник е една от средно големите общини в България с население от над 80 хиляди граждани и като такава има интерес в правилното и функциониране, като администратор на лични данни. Също така е и пряко заинтересована обработката на личните данни на нейните граждани да се осъществява в съответствие с нормативните изисквания и по утвърдени добри практики.
Общината, в качеството и на АЛД, ще служи за приложено поле на разработените показатели от механизмът. По този начин, ще се получат резултати, които ще очертаят примерна картина в посока ниво на защита на лични данни на ниво местна власт. На тази база ще бъдат формулирани и съответните препоръки, свързани с процеса на формиране, осъществяване и мониторинг на политики (минимум две препоръки за подобряване нивото на защита на лични данни). Препоръките ще бъдат отправени чрез официална писмена кореспонденция чрез деловодната система на Общината. Осъществяването на проектната дейност предвижда оказване на въздействие на местно ниво, в случая на територията на Община Перник.
Конкретната цел на дейността е: Осъществяване на мониторинг на нивото на защита на физическите лица във връзка с обработването на лични данни, като средство за граждански мониторинг чрез пилотно тестване на разработения механизъм в Община Перник и формулиране на препоръки. В тази връзка целта на дейността допринася за постигане и на двете специфични цели на проекта, както и за постигането на една от целите на процедурата за открито и отговорно управление.
Целевата група, конкретно по отношение на изпълнението на Дейност 3 са служителите на партньора, както и самата административна структура на местната власт. Осъщественият мониторинг ще открои съществуващи пропуски и ще предостави допълнителна експертиза за адмнистративната структура и нейните служители при изпълнението на задълженията им в администрирането на лични данни. Косвено дейността ще има принос и по отношение на останалите обхванати от проекта целеви групи, тъй като чрез прилагането на механизма за мониторинг, ще се допринесе за преодоляване на предизвикателствата пред защитата на лични данни, създавани от администрацията и по този начин ще се улесни и стимулира гражданското участие. По своята същност дейността представлява осъществяване на граждански мониторинг и контрол върху действията на администрацията. Изпълнението на дейността допринася за постигането на специфична цел на проекта за партньорско управление с гражданите, като също така спомага и за преодоляване на едни от основните пречки пред гражданското участие. В тази връзка, дейността попада в обхвата на допустими дейности от буква а).
|
12 900.00
|
12 880.00
|
Прилагане на ЗЗЛД чрез съвместни действия между Община Перник и Сдружение „Мактуб“: Дейността ще се реализира от 2-ри до 10-ти проектни месеци. Дейността цели да повиши информираността сред гражданите в Община Перник относно заплахите свързани с неправилното обработване на лични данни, основни понятия и правата на гражданите регламентирани в нормативната база. Предвижда се целта да бъде постигната чрез осъществяването на информационна кампания чрез канали за комуникация на Община Перник с нейните граждани, включващи профили в социалните мрежи (Facebook - над 15 000 последователя, Instagram - над 2 000 последователя, YouTube, LinkedIn), както и информационни сайтове ZaPernik.com (80 хил. посещения всеки месец), perniknews.com, mirogled.com (40 хил. посещения месечно), dnesiutre.bg, bta.bg (200 хил. посещения месечно). Кампанията ще представлява серия от публикации, в които гражданите ще бъдат запознати със заплахи и свързани с неправилното обработване на лични данни, основни техни правата и задължения, което ще повиши тяхната осведоменост и съответно намали риска от неправилно трениране. Информацията в публикациите, която ще бъде предоставяна на граждани ще бъде събирана от ЗЗЛД, Регламент (ЕС) 2016/679, Месечните бюлетини на Комисията за защита на лични данни (Комисията), последните Годишни отчети на Комисията, Разяснителни материали от проведени подобни информационни кампании, практика на Комисията от работата и с различни администратори.
Докато ЗЗЛД и Регламент (ЕС) 2016/679 са основните нормативни документи уреждащи дейността по събиране, обработваме и защита на лични данни, то бюлетините на Комисията представят информация за различни събития и инициативи, като добри практики и разяснителни действия в прилагането на Регламент (ЕС) 2016/679, детайли по работа на Комисията с различни АЛД, контролна дейност на Комисията, както и нейния решения и становища, в качеството и на първа инстанция по решаване на спорове по ЗЗЛД. Целият този поток от данни и информация може бъде от голяма полза както за администратори, така и за граждани, които всекидневно предоставят личните си данни за обработка и събиране, но имат ниско ниво експертиза по темата с техните права. Осъществяването на тази кампания ще промени това. Кампанията ще предостави информация на гражданите, която или е трудно достъпна или не представлява техен интерес, но ще помогне при познаване на всекидневни заплахи и опасности при обработката на личните данни. Дейността ще бъде извършена в основната си част от служилите на партньора по проекта - Община Перник. Двама нейни служители ще получават допълнително възнаграждение за период от 8 календарни месеца. Основните задължения на служителите ще са свързани с подготовка на публикациите, чрез обследване на горепосочените нормативни актове и допълнителни информационни източници издавани от Комисията. Дейността предвижда публикуването на минимум 3 публикации седмично в съществуващите профили на Общината в социалните мрежи, както и в тези на бенефициента Сдружение "Мактуб". Бенефициента ще допринесе за изпълнението на дейността, като съгласува изготвените публикации, предостави експертиза от събраната информация и know how при изпълнението на дейности 1, 2 и 3.
Дейността ще цели да популяризира идентифицираните като приоритетни теми, определени по време на реализираните проектни дейности. Реализацията на дейността ще насърчи съвместни действия и сближаване на позициите между администрацията и граждански организации, ще се създадат добри практики за по-ефективна политика в сектора, чрез засилването на гражданското участие във изпълнението на политики в сферата на предоставянето на административни услуги.Осъществяването на проектната дейност предвижда оказване на въздействие на местно ниво, в случая на територията на Община Перник. Дейността допринася за постигането на специфична цел на проекта за партньорско управление с гражданите, като също така спомага и за преодоляване на едни от основните пречки пред гражданското участие.
|
19 988.10
|
0.00
|
Информационни кампания с цел повишаване на гражданското участие в процесите на изпълнение и мониторинг на политики и законодателство: Кампанията ще бъде насочена към активиране на гражданското общество за ефективна, действена и прозрачна администрация, подобряване на комуникацията между структурите на гражданското общество и администрацията, подобряване на средата за гражданско участие в управлението и ще се фокусирана върху възможностите и инструментариума за гражданско участие в процесите на изпълнение и мониторинг на политики и законодателство. Целта на дейността е да се повиши информираността на заинтересованите страни и да се насърчи гражданското участие в процесите на изпълнение и мониторинг на политики и законодателство.
Изпълнението на дейността ще повиши обществената осведоменост и активира по-голям брой участници в процесите на управление и мониторинг на политики и законодателство за постигане на партньорско управление на местната власт с гражданите и бизнеса и следствие на това открито и отговорно управление. Чрез изпълнението на дейността ще се постигне масово включване на представители на целевите групи - основно общественост и акцентиране върху факта, че широката общественост е необходим партньор на публичната власт. Резултатите от изпълнението на проекта ще предостави на обществеността и заинтересованите стани идеи, добри практики и иновативни решения, свързани с подобряването на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики на местно ниво.
Кампанията също така ще популяризира резултатите от изпълнението на останалите проектни дейности, за да могат те да бъдат ползвани в работата на заинтересованите страни при бъдещи обследвания свързани с администрирането на лични данни. В рамките на дейността ще се разпространят 3 документа, които ще насърчат гражданското участие и повишаване на обществената осведоменост относно възможностите за участие в процесите на изпълнение и мониторинг на политики и законодателство. Първият документ ще бъде "Доклад от мониторинг на съдебните дела при упражняване на правата на субекти на данни" изготвен при изпълнението на дейност 1, от където ще бъдат изведени препоръки за подобряване на защитите на лични данни при тяхното обработване, което е от особено значение за работата на администраторите на лични данни. Във вторият документ ще бъде механизмът, изготвен в рамките на дейност 2, който ще бъде озаглавен „Механизъм за измерване на нивото на защита на физическите лица във връзка с обработването на лични данни“. Механизмът ще предостави инструмент за осъществяване на мониторинг на администратори на лични данни. А третото издание ще бъде доклад от изготвеният анализ в дейност 3 "Доклад за нивото на защита на физическите лица във връзка с обработването на лични данни в Об. Перник", където и за пръв път ще бъде тестван механизмът.
Също така, в рамките на кампанията ще се отдели време на и на успешно изпълнени проект по процедура BG05SFOP001-2.009 „Повишаване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство“ с цел запознаване на добра практика в осъществяването на граждански мониторинг на политики и законодателство.
Предвид изострената и силна чувствителността на обществото към проблемите, в системата на сигурността на лични данни, интересът към обсъжданите теми ще бъде много голям. Ще се демонстрират предимствата и ползите от формирането на политики, чрез активното включване на гражданите. На сайтa на партньора ще се публикуват основните резултати от всяка една проектна дейност, с цел широко популяризиране на инициативите и възможност за мултиплициране на подходите за гражданско участие във формирането на политики, в дейността и на други организации. Широката информационна кампания, ще доведе до популяризиране и насърчаване на гражданското участие в формирането и изпълнението на политики в сигурността на личните данни, което от своя страна ще е предпоставка за по-ефективно удовлетворяване на обществените нужди и по-добро функциониране на сектора, основано на партньорско и открито управление с гражданите и бизнеса.
|
5 449.00
|
3 861.00
|