Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 55 089 дървета
English

Програма: Фонд "Убежище, миграция и интеграция"

Район за планиране: Всички

Описание

Част от основните задачи на полицията, регламентирани от Закона за МВР са: защита на националната сигурност и опазване на обществения ред, защита при бедствия и аварии, защита от тероризъм и др. Тук се включват всички актове на гневни изблици, суицидно поведение, евентуално вземане на заложници и др. Основен метод при възникване и разрешаване на кризи, използван от служителите, е воденето на преговори. В политическия и социално-икономически съвременен контекст е налице необходимост от усвояване на специализирани знания и умения за водене на преговори и справяне в ситуации на криза, както и тяхното непрекъснато надграждане и актуализиране. В последно време се промeня и вида на терористичната заплаха, начина на мислене и действие на терориста, а оттук начините на въздействие и водене на преговори. Развива се и психологичната наука в различни нейни аспекти, в това число и по отношение на разбирането на стреса и на повишаването на психическата устойчивост.  Ето защо е необходимо да се проведат нови обучения по тази проблематика и да се запознаят служителите на МВР с новите актуални процеси и тенденции. 
Целта на проектното предложение е да допринесе за развиването на компетентна и професионална администрация и осигуряване на професионално и експертно управление, насочено към защита сигурността на обществото и гарантиране  правата и свободите на гражданите чрез повишаване на знанията и уменията на служителите на МВР.
Тази цел ще бъде реализирана в следните дейности:
-	Дейност 1 – Провеждане на специализирани обучения на служители на МВР за справяне с кризи и терористични заплахи. При изпълнението на дейността ще бъдат проведени специализирани обучения от институции с международен опит, сертифицирани във водене на преговори. 
-	Дейност 2 – Изработване на обучителни методологии за провеждане на последващи обучения.  
-       Дейност 3 – Обучения на над 2500 служители от системата на МВР по три обучителни модула.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
„Провеждане на специализирани обучения на служителите на МВР за справяне с кризи и терористични заплахи“ : Дейността е с обучителен компонент. Фокусът е върху провеждане на специализирани обучения от институции с обучители с международен опит, сертифицирани във водене на преговори, антитерористични действия и справяне в ситуации на кризи. Дейността е в изпълнение на 4-те специфични цели, описани в проекта, а именно: развиване и повишаване на компетентността на служителите на МВР за водене на преговори при кризи и за справяне в кризисни ситуации; изграждане на умения за екипно взаимодействие при кризи между различните структури на МВР; повишаване на психичната устойчивост (резилианс) на служителите, работещи регулярно в ситуация на криза; усъвършенстване на компетенциите на служителите на ИП-МВР за организиране и провеждане на обучения за нуждите и потребностите на системата на МВР. Дейността включва провеждане на обучения по 4 модула, като участниците ще бъдат разпределени в групи. Поради високия интензитет и практическа насоченост на обученията, както и с цел постигане на максимална ефективност и включване на всеки от участниците в процеса на обучение, оптималният брой обучаеми е 15 човека на група. Ще бъде изготвен график за провеждане на 11 обучения. 1. Провеждане на Модул 1 – 6-дневни специализирани обучения (4 бр.) на тема „Техники и стратегии за справяне с кризисни ситуации“ за 60 служители от ИП-МВР, ГДЖСОБТ, ДМ, ГДГП, ГДНП, ГДПБЗН, СДВР, ОДМВР и ДНС -112. Те ще бъдат разпределени в 4 групи по 15 човека. Съдържанието на обучението ще включва следните теми: инструменти за профилиране на опасни лица, техники за справяне с напрежението, техники за преговори в различни модалности, преговорен процес и тактики, работа в случай на суицид и самоубийствени терористични атаки. 2. Провеждане на Модул 2 – 5-дневни специализирани обучения (4 бр.) на тема „ Оперативни умения за извличане на информация и стратегии за влияние“ за 60 служители от ИП-МВР, ГДЖСОБТ, ДМ, ГДГП, ГДНП, ГДПБЗН, СДВР, ОДМВР и ДНС – 112. Те ще бъдат разпределени в 4 групи по 15 човека. Съдържанието на обучението ще включва следните теми: умения за разпит и събиране на информация, манипулативни стратегии за промяна на поведението и събиране на данни и анализ на информация с отворен достъп. В обученията по модул 1 и 2 ще бъдат включени приоритетно служители на ръководни позиции, както и такива на изпълнителски от гореспоменатите структури на МВР. Съгласно разпоредбите на МВР при възникване на кризисни ситуации и терористични заплахи се формира оперативен щаб, в който се включват ръководните кадри от съответните структури. Усвояването на единен подход на действие е гаранция за подобряване на екипното взаимодействие между отделните структури и повишаване на ефективността на реакция и мирното разрешаване на кризисната ситуация. Това ще подпомогне ръководителите в даването на по-адекватни и точни насоки към своите служители при работа на терен. 3. Провеждане на Модул 3 – 3-дневни специализирани обучения (2бр.) за 30 служители на ИП-МВР на тема „Психологично профилиране на терориста“. Те ще бъдат разпределени в 2 групи по 15 човека. Съдържанието на обучението ще включва следните теми: инструменти за диагностика и манипулация на поведението, стрес и човешко поведение, типология на терориста и др. 4. Провеждане на Модул 4 – 10-дневен специализиран модул за инструктори (професионални обучители) за водене на преговори при кризисни ситуации и заложнически кризи за 15 служители на ИП-МВР – експерт психолози, включени в 1 обучителна група. Съдържанието на обучението ще включва следните теми: комуникативни стратегии при воденето на преговори, стратегии и тактики за водене на преговори в контекста на правоохранителните органи, емоционално нестабилни и други типове личности в заложнически кризи и интервенция при работа със суициданти и самоубийствени атентатори, управление на поведението. Обучителните модули включват теоретични и практически занятия. Продължение във файл "Допълнително информация към раздел 7 - коригирано" в раздел 12 1 012 200.00 0.00
„Изработване на обучителни методологии“: Описание: Ще бъдат разработени 3 обучителни методологии от 3 екипа експерт-методолози от ИП-МВР като при част от тях ще бъдат изпозлвани придобитите знания и умения от обучителните модули по дейност 1 и полученото в тях ноу-хау. Методологията е начин да се осмислят знанията,придобити по Дейност 1, да се преструктурират и адаптират за целите на МВР в по-широк контекст, както и да се систематизират и обобщят досегашни знания, експериза и опит на експертите от ИП-МВР. В методологията се включват възможно по-голям обем от източници и максимално всеобхватна информация по разглеждания проблем. Методологията служи за основа за разработването на обучителни модули, в които се селектира включената в методологиите информация и се създава структурата на обученията - дизайн, избор на методи и подготовка на инструменти за провеждане на обученията.Обученията са тренингови и това предполага проява на по-голяма гъвкавост от страна на обучителите съобразно състава и динамиката в групите, а възможност за това дава методологията. - Методология 1:„Психологични аспекти на кризата“ – начини за овладяване и справяне с граждани в криза или създаващи заплаха за себе си и другите - водене на преговори, използване на техники за промяна на поведението и овладяване на ситуации на криза, управление на кризата, целенасочено наблюдение и оценка на поведението, етапи на кризата и психологично профилиране, защитни механизми, особености на човешкото поведение и др. Въз основа на разработената методология ще бъде създаден обучителен модул за служители, който включва: изготвяне на дизайн, избор на методи и подготовка на инструменти за провеждане на обученията, ръководство (40 броя за всеки обучител), програма и съдържание на обучение за обучители и програма и съдържание на обученията за служители, както и разработване на обучителни материали /хендаути, презентации и приложения/ за провеждане на обученията. - Методология 2:„Резилианс – да се съхраним, работейки с кризата“ – справяне в ситуации на криза, управление на стреса, техники за справяне с напрежението, запознаване с факторите на резилианс. Предотвратяване на бърнаут проблеми и напускане на системата, повишаване на вътрешната устойчивост на стресогенни събития, етапи на преодоляване на кризата, техники за справяне с кризата, етапи на бърнаут и признаци за ранно разпознаване, особености на човешкото поведение и др. Обучението на последващ етап ще повиши квалификацията на кадрите, ще развие допълнителни умения за справяне в критични ситуации, което от своя страна ще доведе до редуциране процесите на напускане на системата и предотвратяване на бърнаут. Въз основа на разработената методология ще бъде създаден обучителен модул за служители, който включва: изготвяне на дизайн, избор на методи и подготовка на инструменти за провеждане на обученията – ръководство (60 броя за всеки обучител), програма и съдържание на обучения за обучители и програма и съдържание на обученията на служители, както и разработване на обучителни материали /хендаути, презентации и приложения/ за провеждане на обученията. - Методология 3:„Кризисни преговори“ – изработване на методология за специализиран обучителен модул за специалисти психолози от ИП-МВР за водене на преговори, включително и при заложнически кризи. Обучението ще засегне фундаментални принципи на преговорите, комуникативни умения при кризи, техники за кризисни преговори, основни стратегии и тактики при преговори в ситуация на кризи, реакция при предварително кризисно планиране, поведенческа оценка, наблюдение и др. Разработената методология ще предлага експертно мнение относно управление на кризата и преговорите като процес. Продължение във файл "Допълнително информация към раздел 7 - коригирано" в раздел 12 141 137.40 0.00
„Обучения на служители от системата на МВР“ : Както беше споменато и при описанието на дейност 2, необходимостта от тези обучения е мултиплициране на опита, достигане до по-голям брой служители, унифициране на подходите за действие, намаляване на напрежението, респективно – повишаване ефективността при работа в кризисни ситуации, повишаване на увереността при действие, взимане на по-адекватни решения, повишаване на резилианса (вътрешната психическа устойчивост) и намаляване на професионалното прегаряне и напускането на системата. Кризата е неочаквано събитие с висок интензитет, предизвикващо емоционално объркване у хората. Обичайните подходи за справяне с проблемите са неефективни, настъпилата дезориентация и паника довеждат до поведение, с което може да се увеличи опасността. Именно служителите на МВР са хората, които са на първа линия при подобни събития и влизат в контакт с тези лица. Повишаването на тяхната компетентност за овладяване и ефективно справяне с кризата е необходимост както за лицата в криза, така и за самите служители, тъй като доброто разпознаване на специфичните потребности на лицата е предпоставка за оказване на адекватна помощ от страна на служителите на реда, което от своя страна ще повиши възможностите за последващо благоприятно разрешаване на ситуацията. В допълнение, тази дейност ще допринесе за интеграция на ресурсите за реакция на МВР за справяне с настоящите и нововъзникващи заплахи с цел подпомагането на стратегическа политика чрез използването на усъвършенствани тактики, техники и процедури. В рамките на тази дейност ще бъдат проведени обучения в 3 обучителни модула за служители на МВР по 3-те разработени методологии от дейност 2. Ще бъдат обучени 78 психолози от ИП-МВР за обучители (28 по модул 1 и 50 по модул 2) в тридневни изнесени обучения за обучители от методолозите, участвали в разработването на модулите. Планирано е 1 бр. обучение за обучители за 50 човека, тъй като броя на методолозите позволява разпределянето в няколко обучителни групи, които ще се провеждат едновременно в различни зали. Целта на тези обучения за обучители е да бъдат обучени екипи от психолози, които да провеждат обученията за служители по съответните модули. Това е необходим етап в изпълнението на дейността, тъй като гарантира унифициран подход при провеждането на последващите обучения за служители на МВР. Обучителите, от своя страна, ще обучат 2500 служители от други структури на МВР в 125, 3-дневни изнесени обучения. Ще бъдат проведени и 4 броя 3-дневни изнесени обучения за 60 служители на ИП-МВР по обучителен модул 3. Обученията ще се провеждат с откъсване от работа и работните места, в до 10 локации в страната, като включването на участници в конкретна група ще бъде на принципа "до 150 км. от обучителния център“. В институционален план реализирането на модул 3 ще повиши експертния капацитет на служителите на ИП, ще подпомогне унифициране на подхода при водене на преговори и ще позволи формирането на по-голям брой екипи за реагиране при кризисни ситуации. Към изпълнението на дейността се предвижда провеждането на 25 супервизии по Модул 1 и Модул 2. Интерактивният характер на обученията и големият брой обучаеми предполага обсъждане на процеса на протичане. Именно супервизиите са такъв регулиращ механизъм. В допълнение чрез тяхното провеждане ще се унифицират професионалните стандарти на всички обучители и ще се повиши техният експертен капацитет в упражняването на професията. Супервизиите на обучителите ще се провеждат от екип от 2-ма методолози. Всяка супервизия е с продължителност до 6 часа. Предвид това че част от обучителите са позиционирани в териториалните структури (лаборатории) на ИП-МВР в страната, се предвижда 12 от планираните супервизии да се проведат извън София, което налага командироване на екипа супервайзъри до съответната лаборатория. За всяка супервизия ще бъде изготвен протокол. Продължение във файл "Допълнително информация към раздел 7 - коригирано" в раздел 12 1 435 447.44 0.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.