Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 55 411 дървета
English

Програма: Програма за морско дело и рибарство

Район за планиране: Всички

Описание

Настоящото проектно предложение планира закупуване на 14 нови енергоспестяващи машини за производство на прежди, конци и хавлии, представени и описани като мерки за енергийна ефективност в енергийния одит към проекта, както следва: Мярка 1 - Апарат за багрене на гранки - 8 бр.; Мярка 2 - Апарат за багрене на бобини - 3 бр.; Мярка 3 - Апарат за индантреново багрене - 2 бр. и Мярка 4 - Машина за плетене на шнурове - 1 бр.  Едновременно с това за по-ефективно управление на енергийните ресурси се планира въвеждане и сертифициране на система за управление на енергията от серията ISO 50001 и внедряване на система за мониторинг на енергопотреблението (Мярка 5 от Енергийния одит). Изпълнението на Мярка 5 от Енергийния одит ще бъде финансирано изцяло със собствени средства на "България - Текс" АД. 
Доставката, монтажа и пускането в експлоатация на новото технологично оборудване по проекта ще доведе до енергийни спестявания в размер на 47,79%, фактор на енергийни спестявания 48,23% и разширяване капацитета на производство с 50%, съгласно Приложение Б - Енергиен одит. Това прави инвестицията рентабилна с норма на възвращаемост (IRR) 20,06% и срок на откупуване 4,16 години, съгласно Приложение Б1 по настоящата процедура за кандидатстване. В допълнение успешното реализиране на настоящия проект ще допринесе за опазване на околната среда и смекчаване на последиците от изменението на климата, в следствие на спестени 569,36 tСО2/год. 
Ползите и ефекта за всяка една от предвидените енергоспестяващи мерки са подробно описани в Приложение Б - Енергиен одит.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Извършване на енергиен одит по проекта (дейността е осъществена от лицензиран за тази цел консултант): Инвестициите за повишаване на енергийната ефективност и капацитета на производство на предприятието по настоящия проект се предхождат и планират, посредством обследване за енергийна ефективност (енергиен одит). Енергийният одит дава отговор на въпроса в каква степен ще се понижат разходите за енергия (електрическа и топлинна) и емисиите СО2 на предприятието при внедряване и пускане в експлоатация на новото технологично оборудване по проекта, в съответствие на заложените по настоящата процедура за кандидатстване цели. В допълнение от доклада за енергиен одит се вижда и дали инвестицията е целесъобразна и рентабилна. Обследването за енергийна ефективност се извърши от лице, вписано в публичния регистър по чл. 60, ал. 1 от Закона за енергийната ефективност. Изборът на изпълнител стана на база 3 оферти по критерий най-ниска цена. Процедурата по избор стартира в началото на месец юли и приключи на 22.07.2016 г. с подписване на договор за обследване за енергийна ефективност на промишлена система с избраната фирма - "Хороз" ЕООД. В рамките на 10 работни дни и не по-късно от 10.08.2016 г. дейностите по договора бяха изпълнени и приключени с предаване на доклад за енергиен одит към АУЕР. В резултат АУЕР издаде становище за съответствие №BG16RFOP-640/21.09.2016 г. 19 000.00 19 000.00
Придобиване на ново технологично оборудване - апарат за багрене на гранки (Мярка 1) - 8 бр.: В рамките на тази дейност ще бъдат закупени 8 броя нови енергоспестяващи апарати за багрене на гранки за производство на прежди, конци и хавлии, представени и описани в Мярка 1 от енергийния одит към проекта. Съществуващата към момента машина за багрене на гранки, марка "Mezzera" (1981 година на производство) подготвя материала, извършва самото багрене и финиш - заздравява цвета и омекотява преждата. Тя работи с омекотена вода и индиректна пара. Цикълът на работа протича в няколко процеса, като при всеки от тях има подмяна на работния разтвор с нов и различно покачване на температурата с различен градиент. Предимствата на новата машина за багрене на гранки, посочена като Мярка 1 в енергийния одит по проекта, спрямо съществуващата е, че изисква много по-малко количество работен флуид и може да багри много повече материал за 1 цикъл. Това позволява увеличаване на производството с минимални енергийни разходи за електрическа и топлинна енергия за единица продукция от 455,28 лв./тон на 71,11 лв./тон (-40.64%). Освен това, поради спецификата на зареждане на новите машини, те могат да правят по-малък брой цикли дневно, а при евентуално повишаване на производството са в състояние да покрият новите нужди на предприятието. Разходите за експлоатация и поддръжка на новото технологично оборудване, за разлика от съществуващото са минимални, в размер на 28 480 лв/год, основно за прогнозен технологичен брак и други консумативи. Инвестицията в нови енергоспестяващи апарати за багрене на гранки не може да се счита за обикновенна подмяна, тъй като с пускането им в експлоатация ще се увеличи капацитета на производство, качеството и намали себестойността на за единица продукт. Страта техника ще се използва при върхови натоварвания и профилактика на технологичния процес. Предвид гореизложеното изпълнението на Мярка 1 ще доведе до 40,56% фактор на енергийни спестявания (ESR) и повишаване капацитета на производство с 50,19%. Това прави инвестицията рентабилна със срок на откупуване 4,70 години, съгласно таблица 3.1.6 от Приложение Б по настоящата процедура за кандидатстване. В допълнение прилагането на Мярка 1 ще допринесе за опазване на околната среда, в следствие на спестени 336,10 tСО2/год, което прави 41,94%. Изпълнението на тази дейност ще премине през 2 етапа: Етап 1: Подготовка и провеждане на процедура за избор на изпълнител, което включва: 1) подготовка и съгласуване с УО на ОПИК документация за провеждане на процедура за избор на изпълнител с публична покана, съгласно ПМС 160/2016 г. и ЗУСЕСИФ; 2) провеждане на процедурата за избор; 3) съгласуване и сключване на договор с избрания изпълнител. Етап 1 ще отнеме 4 месеца (от 1-ви до 4-ти месец ); Етап 2: Доставка, монтаж и пускане в експлоатация на новото технологично оборудване, което включва: провеждане на 72 -часови проби, инструктаж и обучение на персонала за работа с новите машини, застраховане и извършване на спомагателни административни дейности (предаване-приемане, гаранционни карти, техн.паспорти, оформяне на счетоводни и други документи). Етап 2 ще отнеме 12 месеца (от 4-ти до 16-ти месец). 1 256 000.00 1 256 000.00
Придобиване на ново технологично оборудване - апарат за багрене на бобини (Мярка 2) - 3 бр.: В рамките на тази дейност ще бъдат закупени 3 броя нови енергоспестяващи апарати за багрене на бобини за производство на прежди, конци и хавлии, представени и описани в Мярка 2 от енергийния одит към проекта. Съществуващата към момента машина за багрене на бобини, марка "Krantz" (1984 година на производство) подготвя материала, извършва самото багрене и финиш - заздравява цвета и омекотява преждата. Тя работи с омекотена вода и индиректна пара. Цикълът на работа протича в няколко процеса, като при всеки от тях има подмяна на работния разтвор с нов и различно покачване на температурата с различен градиент. Предимствата на новата машина за багрене на бобини, посочена като Мярка 2 в енергийния одит по проекта, спрямо съществуващата е, че изисква много по-малко количество работен флуид и може да багри много повече материал за 1 цикъл. Това позволява увеличаване на производството с минимални енергийни разходи за електрическа и топлинна енергия за единица продукция от 873,5 лв./тон на 123,46 лв./тон (-47.91%). Разходите за експлоатация и поддръжка на новото технологично оборудване, за разлика от съществуващото са минимални, в размер на 16 800 лв/год, основно за прогнозен технологичен брак и други консумативи. Инвестицията в нови енергоспестяващи апарати за багрене на бобини не може да се счита за обикновенна подмяна, тъй като с пускането им в експлоатация ще се увеличи капацитета на производство, качеството и намали себестойността на за единица продукт. Страта техника ще се използва при върхови натоварвания и профилактика на технологичния процес. Предвид гореизложеното изпълнението на Мярка 2 ще доведе до 48,07% фактор на енергийни спестявания (ESR) и повишаване капацитета на производство с 49,56%. Това прави инвестицията рентабилна със срок на откупуване 3,14 години, съгласно таблица 3.2.6 от Приложение Б по настоящата процедура за кандидатстване. В допълнение прилагането на Мярка 2 ще допринесе за опазване на околната среда, в следствие на спестени 79,56 tСО2/год, което прави 44,60%. Изпълнението на тази дейност ще премине през 2 етапа: Етап 1: Подготовка и провеждане на процедура за избор на изпълнител, което включва: 1) подготовка и съгласуване с УО на ОПИК документация за провеждане на процедура за избор на изпълнител с публична покана, съгласно ПМС 160/2016 г. и ЗУСЕСИФ; 2) провеждане на процедурата за избор; 3) съгласуване и сключване на договор с избрания изпълнител. Етап 1 ще отнеме 4 месеца (от 1-ви до 4-ти месец ); Етап 2: Доставка, монтаж и пускане в експлоатация на новото технологично оборудване, което включва: провеждане на 72 -часови проби, инструктаж и обучение на персонала за работа с новите машини, застраховане и извършване на спомагателни административни дейности (предаване-приемане, гаранционни карти, техн.паспорти, оформяне на счетоводни и други документи). Етап 2 ще отнеме 12 месеца (от 4-ти до 16-ти месец). 420 000.00 420 000.00
Придобиване на ново технологично оборудване - апарат за индантреново багрене (Мярка 3) - 2 бр.: В рамките на тази дейност ще бъдат закупени 2 броя нови енергоспестяващи апарати за индантреново багрене за производство на прежди, конци и хавлии, представени и описани в Мярка 3 от енергийния одит към проекта. Съществуващата към момента машина за индантреново багрене, марка "WILD" (1995 година на производство) e от затворен тип, като материала е изцяло потопен във вода. Машината подготвя материала, извършва самото багрене и финиш - заздравява цвета и омекотява преждата. Тя работи с омекотена вода и индиректна пара. Цикълът на работа протича в няколко процеса, като при всеки от тях има подмяна на работния разтвор с нов и различно покачване на температурата с различен градиент. Предимствата на новата машина за индантреново багрене, посочена като Мярка 3 в енергийния одит по проекта, спрямо съществуващата е, че изисква много по-малко количество работен флуид и може да багри много повече материал за 1 цикъл. Това позволява увеличаване на производството с минимални енергийни разходи за електрическа и топлинна енергия за единица продукция от 832,4 лв./тон на 53,05 лв./тон (-44.50%). Разходите за експлоатация и поддръжка на новото технологично оборудване, за разлика от съществуващото са минимални, в размер на 6 360 лв/год, основно за прогнозен технологичен брак и други консумативи. Инвестицията в нови енергоспестяващи апарати за индантреново багрене не може да се счита за обикновенна подмяна, тъй като с пускането им в експлоатация ще се увеличи капацитета на производство, качеството и намали себестойността на за единица продукт. Страта техника ще се използва при върхови натоварвания и профилактика на технологичния процес. Предвид гореизложеното изпълнението на Мярка 3 ще доведе до 44,50% фактор на енергийни спестявания (ESR) и повишаване капацитета на производство с 50,00%. Това прави инвестицията рентабилна със срок на откупуване 3,07 години, съгласно таблица 3.3.6 от Приложение Б по настоящата процедура за кандидатстване. В допълнение прилагането на Мярка 3 ще допринесе за опазване на околната среда, в следствие на спестени 102,58 tСО2/год, което прави 44,99%. Изпълнението на тази дейност ще премине през 2 етапа: Етап 1: Подготовка и провеждане на процедура за избор на изпълнител, което включва: 1) подготовка и съгласуване с УО на ОПИК документация за провеждане на процедура за избор на изпълнител с публична покана, съгласно ПМС 160/2016 г. и ЗУСЕСИФ; 2) провеждане на процедурата за избор; 3) съгласуване и сключване на договор с избрания изпълнител. Етап 1 ще отнеме 4 месеца (от 1-ви до 4-ти месец ); Етап 2: Доставка, монтаж и пускане в експлоатация на новото технологично оборудване, което включва: провеждане на 72 -часови проби, инструктаж и обучение на персонала за работа с новите машини, застраховане и извършване на спомагателни административни дейности (предаване-приемане, гаранционни карти, техн.паспорти, оформяне на счетоводни и други документи). Етап 2 ще отнеме 12 месеца (от 4-ти до 16-ти месец). 400 000.00 400 000.00
Придобиване на ново технологично оборудване - машина за плетене на шнурове (Мярка 4) - 1 бр.: В рамките на тази дейност ще бъде закупена нова енергоспестяваща машина за плетене на шнурове от технологичен брак (отпадни суровини) представена и описана в Мярка 4 от енергийния одит към проекта. Съществуващата към момента машина (1984 година на производство) използва технологичен брак от производствени процеси с производителност 0,95 кг/час и мощност на двигателя 250 W. Предимствата на новата машина за плетене на шнурове, посочена като Мярка 4 в енергийния одит по проекта, спрямо съществуващата са: 1) над един път увеличаване на производителността от 0,95 кг./час на 2 кг./час; 2) това позволява увеличаване на производството с минимални енергийни разходи за електрическа и топлинна енергия за единица продукция от 1061,50 лв./тон на 14,76 лв./тон. (-31.89% - табл.3.4.1 и 3.4.2 от енергийния одит). Разходите за експлоатация и поддръжка на новото технологично оборудване, за разлика от съществуващото са минимални, в размер на 85 лв/год, основно за консумативи. Инвестицията в нова енергоспестяваща машина за плетене на шнурове от технологичен брак не може да се счита за обикновенна подмяна, тъй като с пускането й в експлоатация ще се увеличи капацитета на производство, качеството и намали себестойността на за единица продукт. Страта техника ще се използва при върхови натоварвания и профилактика на технологичния процес. Предвид гореизложеното изпълнението на Мярка 4 ще доведе до 31,43% фактор на енергийни спестявания (ESR) и повишаване капацитета на производство с 51,04%. Това прави инвестицията рентабилна със срок на откупуване 4,89 години, съгласно таблица 3.4.4 от Приложение Б по настоящата процедура за кандидатстване. В допълнение прилагането на Мярка 4 ще допринесе за опазване на околната среда, в следствие на спестени 0,39 tСО2/год, което прави 31,43%. Изпълнението на тази дейност ще премине през 2 етапа: Етап 1: Подготовка и провеждане на процедура за избор на изпълнител, което включва: 1) подготовка и съгласуване с УО на ОПИК документация за провеждане на процедура за избор на изпълнител с публична покана, съгласно ПМС 160/2016 г. и ЗУСЕСИФ; 2) провеждане на процедурата за избор; 3) съгласуване и сключване на договор с избрания изпълнител. Етап 1 ще отнеме 4 месеца (от 1-ви до 4-ти месец ); Етап 2: Доставка, монтаж и пускане в експлоатация на новото технологично оборудване, което включва: провеждане на 72 -часови проби, инструктаж и обучение на персонала за работа с новите машини, застраховане и извършване на спомагателни административни дейности (предаване-приемане, гаранционни карти, техн.паспорти, оформяне на счетоводни и други документи). Етап 2 ще отнеме 12 месеца (от 4-ти до 16-ти месец). 30 000.00 30 000.00
Консултантски услуги за въвеждане на ISO 50001 (като част от дейността ще бъдат извършени следните услуги: въвeждане и сертифициране на ISO 50001): В рамките на тази дейност ще се разработи, въведе и сертифицира международен стандарт за управление на енергията ISO 50001 . Внедряване на ISO 50001 в "България-Текс" АД има за цел да помогне на предприятието да определи системите и процесите, необходими за подобряване на енергийните характеристики, вкл. енергийната ефективност, използването и потреблението на енергията. ISO 50001 посочва специфичните изисквания, приложими към използването и потреблението на енергия, включително измерване, документиране и докладване, планиране и закупуване на оборудване, човешки ресурси и др.. Той се прилага към всички променливи, които оказват влияние върху енергийните характеристики, и могат бъдат наблюдавани и повлияни от фирмата. ISO 50001 се основава на рамката за непрекъснато подобряване Планиране-Изпълнение-Проверка-Действие (Plan-Do-Check-Act - PDCA) и включва управлението на енергията в ежедневната дейност на предприятието, като: 1) подобрява енергийния баланс, увеличава ефективността и осигурява конкурентно предимство чрез по-ниския разход на енергия; 2) повишава ангажимента на служителите в "България-Текс" АД за по-ефективно използване на енергията; 3) създава положителен образ на компанията и насърчава енергийната ефективност в цялата верига за доставки. Осъществяването на тази дейност ще стане на два етапа: Етап 1: Разработка на документация и провеждане на вътрешен одит за въвеждане на система за управление на енергията, според изискванията на стандарта ISO 50001, включващ: 1) анализ на съществуващото състояние; 2) преглед на документи за разработка и въвеждане на ISO 50001 3) изготвяне на наръчник, минимален набор от процедури във връзка с управлението, оценката и мониторинга на процесите в предприятието и документи за водене на записи, за проследяване на процеси; 4) подготовка на процедури, инструкции, методики и други документи за водене на записи; 5) изготвяне на документи за последващо внедряване на стандарта, касаещи специфично изискуемите процеси в "България-Текс" АД; 6) изработка на специализирана документация, анализ на документи, изискуеми, съгласно ISO 50001, както и нормативно изискуеми такива, описания и схеми на дейности, планове и други документи; 7) провеждане на вътрешен одит - обучение и осигуряване на компетентност по основни елементи на въвеждане на ISO 50001 и преглед от страна на висшето ръководство. Етап 2: Провеждане на процедура за сертификация на въведената вече система за управление на енергията - ISO 50001, включваща: 1) преглед на документацията за управление; 2) разработване на план за одит; 3) извършване на одит в "България-Текс" АД - изготвяне на първоначален протокол от проведения одит и свързаната с него документация; 4) оценка на резултатите от одита от експерт-оценител; 5) издаване на сертификат за въведени стандарти от лицензиран за тази цел сертифициращ орган. За подготовката и провеждането на процедурата по избор са предвидени 2 месеца, в рамките на които ще се съгласува и подпише договор с подизпълнител. Разработката и въвеждането на ISO 50001 ще стане за времето от 6 месеца, съгласно получена оферта, а провеждането на процедура за сертификация - 2 месеца. Това е причината срока за изпълнение на дейността да е 10 месеца, което включва: 1. Избор на подизпълнител - 2 месеца (от 1 до 2 месец от проекта); 2. Разработване и въвеждане на ISO 50001 - 6 месеца (от 2 до 8 месец от проекта). Разработката и въвеждането ще стане от консултантска фирма с доказан опит в дейността 3. Провеждане на процедура по сертификация - 2 месеца (от 8 до 10 месец от проекта). Сертификацията на ISO 50001 ще стане от фирма притежаваща за тази цел акредитация и лиценз. Отговорен за тази дейност ще бъде ръководителя на проекта, посочен в т.9 - екип на проекта. 5 800.00 5 800.00
Публичност и визуализация (дейността ще бъде осъществена чрез изработка на информационна табела - 1 бр. и отпечатване на стикери за новото оборудване по проекта - 14 бр.): Визуализацията на проекта става чрез: 1) информационна табела – в края на проекта, пред входа на предприятието ще бъде поставена информационна табела, описваща наименованието на проекта, източниците на финансиране, логото на ЕС и финансиращия орган; 2) поставяне на стикери върху всеки актив – ще бъдат поставени 14 броя стикери на всяко едно от закупеното по проекта оборудване с наименованието на проекта, логото на ЕС и финансиращия орган; Подготовката, печатът и изработката на описаните по-горе методи за публичност и визуализация ще бъдат съобразени с общите правила за публичност, съгласно Насоките за кандидатстване по настоящата схема за подпомагане. 242.00 184.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.