Обучения за придобиване на професионална квалификация : Целта на дейността е оказване на подкрепа на целевите групи за социално включване в общността, повишаване на трудоспособността, подпомагане достъпа до заетост. В дейността ще се включат общо 30 лица от целевите групи. Община Петрич анализира нуждите и потребностите на лицата от целевата група, като ги съпостави с възможностите за устройване на работа. Лицата ще бъдат подбрани предварително като ще се направи оценка и анализ на възможностите им, интересите и други допълнителни потребности. След обучението самата община ще бъде работодател на обучените лица, защото обучението е в съответствие с нуждите и като Работодател. Обучението ще бъде в две направления, като 5 лица ще се обучат по професията „Строител” и 25 лица по професията „Озеленител”. Обученията ще са подготвени въз основа на утвърден от НАПОО за професионално образование по рамкова програма. Степен на професионална квалификация за професията „Строител” – втора, степен на професионална квалификация за професията „Озеленител” - втора. Планираното обучение ще се осъществи в съответствие с изискванията на Закона за професионалното образование и обучение. След приключването на обучението всяко лице по професията „Строител” ще притежава следните компетентности да:
-познава и прилага нормативните документи при изпълнение на трудовите си задължения;
-познава основните строителни материали, знае и прилага правилата за транспорта и съхранението им;
-познава елементите на сградите, видовете конструкции и етапите при изграждането им;
-познава правилата за работа с универсални и специфични строителни инструменти, експлоатира правилно машини, съоръжения и инструменти, познава тяхното устройство и принцип на работа;
-познава и спазва технологичната последователност за изпълнение на различните видове строителни работи;
-познава и спазва нормативните документи, регламентиращи дейностите в строителството;
-измерва и изчислява ръчно, с калкулатор и компютър (чрез специализиран софтуер) размери, площи и обеми.
След приключването на обучението всяко лице по професията „Озеленител” ще притежава следните компетентности да:
- Подготвя почвата за засаждане
- Засажда и поддържа дървесна, храстова и цветна растителност
- Извършва размножаване на цветята
- Провежда растително защитни мероприятия на парковата растителност
- Полага грижи за растения в декоративни разсадници
|
18 000.00
|
18 000.00
|
Включване в заетост : Лицата от целевата група ще бъдат наети от общината, в качеството и на работодател за период до 12 месеца. Тъй като дейността ще се реализира през 2022г.-2023г. е трудно да се предвиди минималната работна заплата за страната, затова в случай, че средствата, които са планирани в б.п.1.1. и б.п.1.2. – не достигнат, заетостта ще бъде за период по-малък от 12 месеца. Планира се да се назначат общо 30 лица, като лицата ще бъдат обучени предварително за да придобият съответната професионална квалификация. 5 лица ще бъдат наети по професията „Строител”, а останалите 25 лица ще бъдат наети по професията „Озеленител”. Целта на дейността е предоставяне на реална възможност за 30-те лица от целевата група да приложат в реална работна среда придобитите знания и умения, вследствие от проведените обучения по проекта. Чрез създаване на възможности за заетост се постига осигуряване на благоприятна работна среда, подпомагаща формиране и затвърждаване на трудовите навици при професията „Строител” и „Озеленител”. Чрез заетостта за период до 12 месеца се създават предпоставки за устойчива заетост, чрез изграждане на активно поведение на пазара на труда и формиране на трудови навици и професионални умения. Целта на дейността е създаване на възможности за заетост и професионална интеграция за уязвими лица други представители на рискови групи, като важна предпоставка за намаляване на бедността и риска от социално изключване. Осигуряването на заетост на уязвимите социални групи, живеещи на територията на общината, ще доведе и до устойчивост на мерките в сферата на социалната политика, които общината и партньора прилагат. Реализацията на интервенцията ще окаже положително въздействие както за подобряване на качеството на живот на хората, които започват работа, така и за намаляване на тежестта върху системата на социалното подпомагане. За да се гарантира, че ще се идентифицират и обхванат всички подходящи лица - представители на целевата група, ще се наемат две лица на длъжността „Трудов медиатор”. Трудовите медиатори ще имат следните задължения: да издирват, информират, консултират, провокират активно поведение на пазара на труда и насочват към работодателя представителите на целевите групи. Те ще осъществяват връзката между лицето и работодателя, като през цялото времетраене на заетостта по проекта, ще следят за приспособяването на лицата в трудова среда, ще изработват индивидуални трудови програми, ще изготвят доклади за трудовата адаптация на лицата, вкл. и на тези, които са преминали професионално обучение. Планираните средства за изпълнение на дейността са: трудови медиатори - две лица Х 750.00 лв. за период до 12 месеца = 18 000,00 лв., посочени в б.п.1.1. Субсидирана заетост на целевите групи за период до 12 месеца- 30 лица Х 757.29 лв. за период от 12 месеца= 272 624.40 лв., посочени в б.п.1.2. В б.п. 8.1. са предвидени 1 000.60 лева за СТМ. |
291 625.00
|
302 143.64
|
Подобряване достъпа до образователни услуги за ранно детско развитие: Дейността има за цел изграждане на капацитет за подобряване и разширяване на услугите в сферата на ранното детско развитие, с акцент върху маргинализирани общности. Политиките за ранно детско развитие включват цялата необходима подкрепа за децата и семействата, за да се гарантира правото на живот, закрила и пълноценно развитие на всяко дете. Ранното детство е решаващо за здравословното състояние, образованието, социалното включване, цялостния успех и щастие в живота на човека. Формирането на уменията за живот е динамичен процес. Колкото по-рано детето свикне с формиране на умения и знания в живота си, толкова по-вероятно е да се превърне в успешен възрастен. Колкото повече обществото закъснява да инвестира в децата, за да им даде равни възможности за развитие, толкова по-трудно и скъпо ще бъде да компенсира пропуснатите ползи и да поправи щетите за икономиката на по-късен етап.
Основните акценти в услугите ще бъде прилагане на мерки, които включват възможности за учене и развитие; реализиране на програми, които са адаптирани спрямо културните особености на децата; подпомагане на физическото развитие на децата – груба и фина моторика, здравословни и хигиенни навици и др., физическа активност и др.); създаване на условия за подобряване на взаимодействието с околните, изграждане на толерантност и умения за приемане на различията; обучение за осъществяване на ежедневни образователни дейности, взаимодействие и опознаване на средата.
Методите на работа включват идентификация на децата, обособяването им по групи или в индивидуална форма на въздействие. Планира се използването на различни типове ресурси, които да са достъпни и разпознаваеми от децата, като това дава възможност те да се включат в различни образователни игри и едновременно с това развива социалните им умения.
Бенефициентът ще следи за недопускане на двойно финансиране спрямо сходни дейности, реализирани на територията на общината като ще се изискват писма от съответните институции, за потвърждаване или отхвърляне на това обстоятелство. В осъществяване на дейностите ще участват педагози, социален работник, медиатори, социален педагог и други специалисти. Дейността ще се възложи на външен изпълнител като се очаква той да осигури достатъчно специалисти, които да разработят и прилагат образователни програми за осъществяване на образователни услуги за детско ранно развитие. Програмите за развитие в детска възраст са много важен инструмент за ранна намеса в живота и развитието на децата, за да компенсира неравенствата в рамките на семейната среда. Тези програми спомагат за подобряване нагласите към посещаването на училище, когато детето навърши съответните години, за намаляване на криминалното поведение, повишаване на производителността на работното място и намаляване на неблагоприятните последици за здравето при децата, когато пораснат.
Външният изпълнител следва да е доставчик на социални услуги, вкл. и за деца. Трябва да осигури следните специалисти:социален работник, педагог, здравен специалист-2 лица, медиатор-2 лица, психолог, социален педагог. Образователните програми, които ще се прилагат са: здравно възпитание; нравствено и естетическо възпитание; креативни знания; развитие на комуникативните умения и знания за живота;
развитие на мисленето; развиване на социални умения; физическа култура и др. в зависимост от идентифицираните нужди на целевите групи. Средствата от 269 375лв. са формирани на база на периода, за който ще се изпълнява дейността, необходимият ресурс от специалисти, разходи, свързани с провеждане на мобилна работа, супервизия, материали и консумативи за дейността и други разходи, свързани с пряката работа с целевите групи, които следва да осигури външния изпълнител. За справка годишната издръжка на социалната услуга ЦСРИ /която е сходна на настоящата дейност/ за 100 ползвателя е 402 400.00 лв. съгл.Решение на МС 790 от 30.10.2020г.
|
269 375.00
|
269 295.00
|
Подобряване достъпа до и предоставяне на качествени социални и здравни услуги, в т.ч. интегрирани междусекторни услуги, съгласно специфичните потребности на целевата група : Целта на дейността е подобряване на качеството на живот и възможностите за социално включване на хората с увреждания и възрастните хора, чрез осигуряване на социални и здравни услуги в домашна среда, като това да доведе до създаване на условия за пълноценното им включване в обществения живот, в зависимост от техните възможности, желания и избор. Необходимостта от интегриране на здравните и социални услуги е продиктувана от следните проблеми:нарастване на хроничната заболеваемост и уврежданията; необходимост от „баланс на грижите”; наличие на определени социални услуги, но те са разпокъсани, осъществяват се на проектен принцип и когато приключи финансирането, се прекратява и услугата. Нерядкост са и проблемите с достъпа до услугите, приемствеността и координацията на дейността.
Основните проблеми на лицата с увреждания и възрастните хора, които са в частична или пълна невъзможност да се самообслужват вкъщи, са причинени от здравословни проблеми и произтичащите от това ограничения. Основни трудности на хората в риск, които ще обхване дейността са:зависимост от чужда помощ и подкрепа при осъществяване на дейности от ежедневието; липса на самочувствие и увереност в собствените способности; недостатъчни социални контакти и изолация в жилището; невъзможност сами да посрещнат предизвикателствата на заболяванията, възрастта и средата;
Общината е изправена пред сериозни предизвикателства, свързани със застаряване на населението, което води до повишаване на потребността от услуги за дългосрочна грижа и съответно до нарастване на обществените разходи за тези услуги. Необходимо е въвеждане на мултидисциплинарен подход, индивидуализиране на услугите, прилагане на комплексна оценка на потребностите на лицата. В хода на реализираните проекти и програми от община Петрич ясно се открои необходимостта от извършване на здравни услуги в домашна среда за потребителите. Често пъти лични асистенти и домашни помощници са принудени да извършват манипулации, които изискват медицински познания и неправилното им провеждане може да застраши здравето на потребителя. С цел удовлетворяване на специфичните потребности ще се ангажират лица на длъжността „здравен консултант”, който ще следи за здравните нужди на потребителите на социалните и здравни услуги.
Дейността ще се възложи на външен изпълнител, като разходът за нейното изпълнение в размер на 420 000.00 лв. е определен на база на периода за изпълнение, необходими материали и консумативи /напр.ЛПС, работно облекло, СТМ, обучение, супервизия за работещите и др./ Изпълнителят следва да наеме по трудов договор 20 ,,Сътрудник Социални дейности” и 4 ,,Здравни консултанти”, за да се покрие капацитета от 100 потребители. Услугите ще се предоставят ежедневно, по предварителен график, като те ще си предоставят в общността и по домовете на потребителите. За справка годишната издръжка на социалната услуга Асистентска подкрепа /която е сходна на настоящата дейност/ за 100 ползвателя е 398 500 лв. съгл.Решение на МС 790 от 30.10.2020г. |
420 000.00
|
418 788.61
|
Общностни дейности за промяна на практики, имащи негативно влияние върху социалното включване на уязвимите групи : Дейността ще се осъществи от НПО-партньор Народно читалище „Антон Попов – 1952”, с. Скрът, като целите са възпитаването в дух на толерантност, преодоляване на негативни обществени нагласи, основани на етнически произход, позитивно отношение спрямо децата от малцинствените групи и уязвимите групи. Предвижда се реализиране на редица общностни дейности, които да променят негативните практики спрямо социалното включване на уязвимите групи. От една страна ще се реализират конкретни мерки с представители на целевите групи, а от друга страна ще се създадат условия за осъществяване на мерки, включващи публични срещи на лица от различни прослойки. Само по този начин уязвимите групи ще бъдат спечелени за стратегически съюзници на политиката на образователна и трудова интеграция. Също така дейността цели да включи педагогически и социални специалисти, родителите, представителите на местната общност, гражданския сектор, медиите и обществеността в съвместни публични форуми, които да помогнат за преодоляване на негативните обществени нагласи към различните етноси. Необходима е достатъчна информация по проблемите за работа и общуване в мултикултурна среда сред широката общественост. Изключително важна предпоставка за успешното интегриране в образователната система спрямо маргинализираните групи е промяната на нагласите в обществото спрямо тях. Все още те са доминирани от погрешни представи, безразличие и негативизъм. Много важно при този подход е лицата да се представят като носители на позитивни роли, като равнопоставени граждани в едно демократично общество. Дейностите, които НПО-партньорът ще осъществи с децата от целевите групи от село Скрът включват сформиране на клуб „Млад природолюбител”, като целта е участниците да се запознаят с богатството и разнообразието на природата в родния край - билки, защитени животни, защитени растения, природни забележителности. Дейността ще се осъществява съвместно между деца от различни етноси като към дейността на НПО-партньорът Народно читалище „Антон Попов – 1952” се включат лица на длъжността „Ръководител дейност” и „Координатор дейност”/ще се даде възможност и на лица от съществуващия персонал да работят/. Техните задължения във връзка с изпълнение на дейността са следните: подпомагат екипа при осъществяване на общностните дейности; идентифицират и мотивират представителите на целевите групи за активно участие.
Ще бъдат закупени оборудване и обзавеждане, пряко свързани с осъществяване на дейността - преносим компютър/1500лв./, мултимедия /2400 лв./, пано за прожектор/590 лв./, маси /4Х250/, столове/20Х80лв./, щори/300лв./, секция/450лв./, камера и фотоапарат/960лв./, като те са посочени в б.п.4.1.-8 800.00 -лв., за застраховка са предвидени 300.00 лв. в б.п.8.2. Разходите за двете лица, пряко ангажирани с конкретната дейност – ръководител и координатор са посочени в раздел б.п.1.1. 12 100.00 -лв. Оборудването и обзавеждането ще се използват във връзка с ежеседмичните мероприятия в клуб „Млад природолюбител”. Партньорът - Народно читалище "Антон Попов-1952" ще разходва 12 100 лв. |
30 200.00
|
26 641.04
|
Инициативи за преодоляване на негативните стереотипи и популяризиране на културната идентичност на етнически общности : Реализирането на дейността дава възможност за преодоляване на погрешни социални и етнически стереотипи. Ще се осъществяват дейности, които насърчават обществото да приеме, че децата трябва да израстват в етнически многообразна среда и да имат модели за подражание от различни етноси. ТМерките са:
-Провеждане на инициативи за преодоляване на негативните стереотипи; публични събития, срещи и дискусии с представители на маргинализираните общности, местната общност, заинтересованите страни и медиите;
-Промоция на етническата култура и на културното разнообразие;
- Изграждане на капацитет за интеркултурна комуникация на служители и специалисти, работещи с лица от различен етнос; към Читалище „Христо Ботев – 1952” ще се включат две лица като „Ръководител дейност” и „Координатор дейност”/ще се даде възможност на лица от съществуващия персонал да участват/. Техните задължения във връзка с изпълнение на дейността са следните: подпомагат екипа при осъществяване на дейностите за развитие на местните общности и преодоляване на негативните стереотипи; идентифицират и мотивират представителите на целевите групи за активно участие.
В допълнение Читалище „Христо Ботев – 1952” ще реализира дейности с деца и родители от различен етнически произход от село Кавракирово. Целта е да се изгради устойчива нагласа у децата в предучилищна и училищна възраст за участие в културни дейности, стимулиращи социалната интеграция. Възпитаване на положително отношение и интерес към книгите и изкуството, интерактивни обучения в грамотност, превенция за преодоляване на маргинализацията в ранна детска възраст на деца от различен етнически произход и техните родители. Дейността ще се осъществява на място в читалище „Христо Ботев – 1952”- НПО партньор по проекта, като ще се реализира в помещенията на читалището, които са напълно подходящи за подобен тип дейности. Като резултатите от дейността ще се популяризират по време на провежданите инициативи. Основните теми на провежданите инициативи ще са следните: преодоляване на негативните стереотипи, интеркултурна комуникация, развитие на общността чрез овластяване и застъпничество, както и други теми, идентифицирани в хода на работата с целевите групи, насочени към промоция на етническата култура на ромите, осведомяване и повишаване на осъзнатостта на общността за преодоляване на негативните стереотипи. Целта е да илюстрират ключовата роля на образованието, културата и социалното включване за изграждането на една по-висока култура на толерантност и приобщаване. Партньорите включват прилагане на мерки, които акцентират върху формирането на толерантност, насърчаване на самоуважението и уважението към другите, независимо от етническа принадлежност.
Дейността, свързана с четенето ще е организирана като „Читателски клуб“ – форма на читателски клубове, в които участват между 5 -7 деца в предучилищна възраст и родители. В читателските клубове чрез различни интерактивни занимания ще се осигури възможност на децата в предучилищна възраст, които все още не четат самостоятелно, да се докоснат и общуват с повече книги, подходящи за възрастта им, да се включат в дейности, свързани с отношение към книгата и четенето. Формирането на интерес и мотивацията за четене започват още от времето, когато детето няма умения да чете чрез дейности, които са част от културата на четене. Дейността ще допринесе за повишаване на родителския капацитет, не само по отношение на образователните и културни потребности и възможности на децата, но и за тяхната социализация в ранна възраст и стимулиране на когнитивно и емоционално им развитие в ранна възраст с активния принос на родителите. В читателските клубове ще се провеждат специални ателиета за изработване на информационни литературни табла по различни теми, свързани с книгата. Тези продукти на читателски клубове ще бъдат представени в рамките на инициативи с участието на местната общност: „Дни на четенето/книгата“, „24 май“ и други масови прояви с фокус върху книгата, четенето, грамотността. |
29 800.00
|
25 020.31
|
Организиране на публични събития, срещи и дискусии с представители на уязвимите групи, местната общност, заинтересованите страни и медиите: Предвижда се да се проведат серия от мероприятия, в които участват представители на различни социални прослойки, но живеещи в една и съща общност. Целта е да илюстрира ключовата роля на социализацията за изграждането на една по-висока култура на толерантност и приобщаване.
Мероприятията ще се провеждат в различни населени места от общината с цел да бъдат обхванати всички заинтересовани лица, живеещи на територията на местната общност. Ще се осъществяват дейности, които насърчават обществото да приеме, че децата трябва да израстват в етнически многообразна среда и да имат модели за подражание от различни етноси. Информационните кампании ще акцентират върху формирането на толерантност, насърчаване на самоуважението и уважението към другите, независимо от етническа принадлежност. В рамките на дейността ще се реализират следните основни мерки:
- Провеждане на срещи за преодоляване на негативните стереотипи – включва организиране на четири публични събития в рамките на изпълнение на проекта. Целта е да се срещнат различни социални прослойки, всеки участник да сподели това, което мисли по отношение на толерантността и приобщаването. В края на всяка среща ще се търси обратна връзка от участниците, както и оценка на събитието.
- Изграждане на капацитет за интеркултурна комуникация на служители и специалисти, обслужващи и ромско население. В рамките на дейността ще се проведат четири срещи по тема "Интеграция и етническа толерантност", като всяка среща ще има различна подтема с цел формиране на продуктивен диалог в случай, че едно лице присъства на повече от една среща. На срещите ще присъстват общински служители, представители на Дирекция „Социално подпомагане”, Дирекция „Бюро по труда”, общинска служба „Земеделие и гори”, служители на други институции, където се работещи с лица с различен етнически произход. |
30 000.00
|
28 000.01
|