Изработване на инструментариум за ранно идентифициране на ученици в риск от преждевременно напускане на образователната система и за диференциран подход при определяне на потребностите им от предоставяне на индивидуална подкрепа: Дейността цели да се създададе и внедри в работата на педагогическите специалисти инструментариум (методика, включваща различни инструменти за оценка на системните пропуски и затрудненията при усвояване на учебното съдържание от учениците), въз основа на който ще може: 1. да се идентифицират учениците в риск от преждевременно напускане на образователната система; 2. да се определят конкретните потребности от предоставяне на индивидуална подкрепа на всеки ученик в риск от преждевременно напускане на образователната система; 3. да се организират допълнителни обучения като част от общата подкрепа за личностно развитие за преодоляване на системните пропуски и/или за превенция на затрудненията на учениците. Прилагането на инструментариума следва да позволи ранно идентифициране на групи ученици с различни пропуски и затруднения при усвояване на учебното съдържание и прилагане на диференциран подход при определяне на потребностите им от индивидуална подкрепа, както и да подпомогне учителите при планиране на теми, методи и подходи и при подбора на конкретните образователни материали, с които да работят с учениците в риск от преждевременно напускане на образователната система. Инструментариумът ще се прилага за всички ученици от I до X клас, съответно: • по БЕЛ и по математика – за началния етап; • приоритетно по БЕЛ, по математика и по природни науки – за прогимназиалния етап; • по други учебни предмети, в т.ч. и от професионалната подготовка, по които учениците имат натрупани пропуски, които довеждат до ниски образователни резултати и до невъзможност да завършат успешно клас, етап или степен от прогимназиалния, от първия и от втория гимназиален етап, което води до демотивация и отпадане от училище; • по български език като чужд – за ученици, за които българският език не е майчин, с цел подкрепа на приобщаването им. При разработването на инструментариума ще бъдат взети предвид и вече налични инструменти за идентифициране на ученици в риск от преждевременно напускане на образователната система, като инструментът, разработен от CEDEFOP (http://www.cedefop.europa.eu/en/toolkits/vet-toolkit-tackling-early-leaving/identify/identification-of-learners-at-risk-of-early-leaving), както и други приложими за дейност 1 по проекта инструменти. Авторите на инструментариума ще разработят насоки за учителите за неговото прилагане. Прилагането му ще се гарантира и чрез провеждане на обучения на учителите – по дейност 2. Авторите ще бъдат лектори в обучения на обучители по дейност 2. Резултатите на учениците ще се обработват и анализират на училищно равнище по зададени в инструментариума показатели за оценка. До разработването и провеждането на обучението за прилагането на инструментариума потребностите от допълнително обучение ще се определят от учителя по съответния учебен предмет и от координатора по чл. 7 от Наредбата за приобщаващото образование и ще се регистрират в индивидуална карта на ученика. Рамката на индивидуалната карта ще се разработи от екипа на проекта за целите на допълнителното обучение, ползвайки индивидуалната образователна карта съгласно училищния механизъм за идентифициране на индивидуалните интереси и обучителните затруднения на учениците по проект BG05M2OP001-2.004-0004 "ТВОЯТ ЧАС – фаза І“. Индивидуалната карта ще има за цел да идентифицира потребностите на ученика от подпомагане по определен учебен предмет; да отрази анализа на причините, свързани с обучителните затруднения; да систематизира дейностите, свързани с динамиката на индивидуалния напредък на ученика; да отчете приноса на взаимодействието и сътрудничеството между учителя и ученика за повишаване на образователните постижения и да отчете приноса на това сътрудничество за намаляване на рисковете за отпадане от училище. Резултатите от прилагането на инструментариума (след неговото разработване), попълнената индивидуална карта, както и използваните индивидуални учебни материали, свързани с конкретните дейности и теми, ще се съхраняват в портфолиото на ученика. |
444 000.00
|
444 000.00
|
Организиране и провеждане на обучения на педагогическите специалисти за прилагане на инструментариума за ранно идентифициране на ученици в риск от преждевременно напускане на образователната система и за диференциран подход при определяне на потребностите им от предоставяне на индивидуална подкрепа: Обученията на педагогическите специалисти са насочени към повишаване на професионалната им компетентност за идентифициране на ученици в риск от преждевременно напускане на образователната система и за прилагане на диференциран подход при определяне на потребностите на учениците от допълнително обучение като част от общата подкрепа за личностното им развитие.
В рамките на обученията педогогическите специалисти ще се запознаят със спецификата на инструментариума за идентифициране на пропуските и затрудненията при усвояването на учебното съдържание за различни групи ученици в различни етапи на образование и за овладяване на техники за работа с учениците за преодоляване на пропуските и затрудненията им в обучението. Целта е повишаване на мотивацията на учениците за обучение и задържането им в образователната система.
Обученията ще са отворени за всички желаещи педагогически специалисти, които ще прилагат инструментариума в училищата, включени в проекта. Включването на педагогическите специалисти в обученията е чрез прилагане на принципите за доброволно участие и за подбор на ниво „училище“. |
1 911 000.00
|
378 812.00
|
Осъществяване на обща подкрепа за личностно развитие на учениците в съотв. с чл.17 и 27 от Наредбата за ПО ч/з допълнително обучение по учебни предмети за превенция на обучителни затруднения и/или за преодоляване на системни пропуски при усвояването на учебното съдържание,както и към допълнителни дейности,които са пряко насочени към преодоляване на обучителни затруднения по определените предмети: Дейността обхваща доп. обуч. по уч. предмети за превенция на обучит. затруднения и/или преодоляване на системни пропуски при усвояването на учебното съдържание в съответствие с индивид. потребности на всеки ученик чрез осъществяване на обща подкрепа за личностно развитие съгласно чл. 17, 27 и 30 от Наредбата за приобщаващо образование, приета с ПМС 232 от 2017 г., (изм. и доп., ДВ, бр.105 от 2018 г.) Тя е насочена към: идентиф. ученици в риск от преждевременно напускане на образ. с-ма, които се обучават в училища с висока концентрация на такива ученици; ученици, които по време на преустановените присъств. учебни часове в училище вследствие на въведените противоепидем. мерки в страната не са участвали в обуч. от разстояние в ел. среда чрез използване на средствата на ИКТ или частично са се обуч.с учебни материали на хартиен носител. Предвижда се: доп. обуч. по БЕЛ и по математика–за ученици от началния етап на осн. образование; приоритетно по БЕЛ, по математика и по природни науки–за ученици от прогимназ. и от I гимназ. етап; по други учебни предмети, в т.ч. и от профес. подготовка, по които учениците имат натрупани пропуски, които са причина за ниски образ.резулт. и за невъзможност да завършат успешно клас, етап или степен, което води до демотивация и отпадане от у-ще; по бълг. ез. като чужд-за ученици, за които бълг. език не е майчин, с цел подкрепа на приобщ. им и за намаляване на риска от преждевр. напускане на образ. с-ма. За учениц. от началния етап, които не са участвали в обуч. от разст. в ел. среда, дейността предвижда обучение за изучаване на учебното съдържание по БЕЛ и по математика, както и по околен свят, човекът и обществото и човекът и природата, предвидено за II уч. срок на учебн. 2019-2020 г. За идентиф. на потребн. от доп. обучение на учениц. се прилага инструментариумът, разработен по дейност 1 на проекта. До разраб. и провеждането на обуч. за прилаг. на инструментариума по дейност 1 потребностите от доп. обуч. ще се определят от учителя по съответния учебен предмет и от координатора по чл. 7 от Наредбата за приобщ. образ. (НПрОбр) и ще се регистрират в индив. карта на ученика. Индивид. карта ще се изготви от ЕОУП за целите на дейностите за доп. обуч. Резулт. от прилагането на инструментариума, както и попълнената индивидуална карта, ще се съхраняват в портфолиото на ученика. Доп. обуч. по учебни предмети ще бъде насочено към превенция на обуч. затруднения и/или към преодоляване на системн. пропуски при усвояв. на учебн. съдърж. от учениците с цел повиш. на мотивацията им за учене и за предотвр. на преждевр. напускане на образ. с-ма. При извършв. му педагог. специалисти ще прилагат диференциран подход към всеки ученик за определяне на потребностите му от допълнително обучение. В рамките на организ. доп. обуч. ще се осъществява и диференцирана работа с ученици, насочена към преодоляване на специф. затрудн. в обуч. В съответствие с НПрОбр дейността следва да се извършва извън часовете по учебен план и в неучебно време, вкл. и по време на ваканциите. Доп. обуч. по учебни предмети ще се осъщ.от педагог. спец. в зависимост от установ. потребности на учениците. Учениците ще се определят в съотв. с предвидените инструменти по проекта за идентифициране на ученици в риск от преждевременно напускане на образователната система и ще се групират по сходни потребности от допълнително обучение по съответния учебен предмет или учебни предмети. Проследяването на постигнатия индив. напредък на учениците в резултат на доп. обуч. ще се извършва на год. база въз основа на използв. инструменти по проекта. Конкр. резулт. на учениците, провели доп. обуч. с продълж. от 10 уч. ч., ще се установява текущо чрез инф. с-ма за управл. и отчит. на проекта в зависимост от междинните очакв. резултати, определени в прогр. на групата. За осъществ. на допълн. обуч. се предвижда закуп. на матер., консумативи и разходи за външни услуги, пряко свързани с дейността на групата, в т.ч. за обуч. в неучебно време, вкл. и по време на ваканциите. |
82 141 572.00
|
82 140 672.00
|
Допълнителни обучения във втори гимназиален етап за преодоляване на пропуски при усвояването на учебното съдържание и/или за актуализация на компетентностите с цел успешно полагане на държавния зрелостен изпит по български език и литература, както и държавни зрелостни изпити по други предмети от общообразователната подготовка: Дейността е насочена към ученици от класовете от втория гимназиален етап на образование за провеждане на допълнителни обучения за преодоляване на пропуски при усвояването на учебното съдържание и/или за актуализация на компетентностите с цел успешно полагане на държавния зрелостен изпит (ДЗИ) по български език и литература, както и на държавните зрелостни изпити по други предмети от общообразователната подготовка, както и към всички ученици от класовете от втория гимназиален етап, които по време на преустановените присъствени учебни часове в училище вследствие на въведените противоепидемични мерки в страната не са участвали в обучение от разстояние в електронна среда чрез използване на средствата на информационните и комуникационните технологии или частично са се обучавали с учебни материали на хартиен носител. В допълнителните обучения по дейност 4 може да се включат всички ученици, които не са положили успешно държавните зрелостни изпити през месец юни 2020 г.
Изпълнението на дейността следва да спомогне за намаляване на броя на преждевременно напусналите образователната система и/или увеличаване на броя на успешно завършилите средно образование. С цел по-голяма ефективност от изпълнението на дейността ще се прилага диференциран подход към всеки ученик в зависимост от конкретните му потребности.
За осъществяване на допълнителните обучения се предвижда закупуване на материали, консумативи, както и разходи за външни услуги, пряко свързани с дейността на групата, групата, в т.ч. за обученията през ваканциите и др. |
5 937 600.00
|
5 937 600.00
|
Осъществяване на обща подкрепа чрез осигуряване на занимания по интереси за стимулиране на творческите изяви и за повишаване на мотивацията за учене – за учениците от училищата с по-ниска концентрация на ученици в риск от ранно отпадане (минимум 2% от общия брой на учениците в съответното училище), в т.ч. и тези, участващи в дейност 3.: Дейността е насочена към ученици в риск от ранно отпадане, които се обучават в училища с по-ниска концентрация на ученици в риск от ранно отпадане. Целта на дейността е да повиши мотивацията за учене на учениците в риск от отпадане посредством организиране на съвместни занимания по интереси и стимулиране на творческите им изяви чрез включване в изпълнението на дейността и на ученици, извън целевата група. Заниманията по интереси се организират приоритетно в тематичните направления: „Дигитална креативност“, „Природни науки“, „Математика“, „Технологии“, „Изкуства и култура“, „Гражданско образование“, „Екологично образование и здравословен начин на живот“, „Спорт“, както и в други тематични направления съобразно желанията и интересите на учениците и възможностите на училището.
Разработеното от ръководителите на групи съдържание на заниманията по интереси няма да дублира съдържанието на учебните предмети и ще се съобразява с възрастта, възможностите и интересите на учениците, към които е насочено.
Изпълнението на дейността има допълващ характер към мерките по операцията и няма да надвишава 15% от общия бюджет. |
5 616 000.00
|
4 947 885.00
|
Осъществяване на обща подкрепа чрез кариерно ориентиране с цел подготовка за преход към следваща степен,за мотивация за продължаване на образованието,за участие на пазара на труда,кариерно ориентиране за учениците от прогимназиалния етап на образование (от 5-ти до 7-ми клас) посредством центровете за подкрепа за личностно развитие,включително и по обучителната система STEM,когато е приложимо и др.: Tази дейност има за цел да мотивира и насочва към системата на професионалното образование учениците в риск от отпадане, което от своя страна да допринесе за намаляване броя на преждевременно напусналите образователната система. Изпълнението на дейността ще създаде информационни и диагностични ресурси за осигуряване на устойчивост в работата по кариерно ориентиране с учениците от V-VII клас, които са в риск от преждевременно напускане на образователната система.
Дейността ще надгради постигнатите резултати по проект BG05M2OP001-2.001-0001-C07 „Система за кариерно ориентиране в училищното образование“, финансиран по ОН ПОИР 2014 – 2020 г.
1. За изпълнение на дейността ще бъде разработен инструментариум за кариерно ориентиране на ученици от V до VII клас в риск от преждевременно напускане на образователната система. Поради различията в социално-психологическото развитие, както и в специфичните потребности от кариерно ориентиране на учениците от посочените класове, инструментариумът ще включва следните два теста:
- тест за ранно кариерно ориентиране на ученици от V-VI клас, които са в риск от преждевременно напускане на образователната система. Тестът ще включва картинен въпросник, чрез който ще се изследват интересите на учениците към професии, включени в Списъка на професиите за професионално образование и обучение (СППОО);
- тест за кариерно ориентиране на ученици от VII клас, които са в риск от преждевременно напускане на образователната система. Тестът ще включва ситуационен въпросник, чрез който ще се изследват интересите на учениците към професии, включени в СППОО. Тестовете ще бъдат интегрирани на достъпно място, определено от бенефициента, за ползване от всички заинтересовани лица.
2. Кариерното ориентиране на учениците ще се извършва от центровете за подкрепа за личностно развитие (ЦПЛР) по чл. 49, ал. 1 от Закона за предучилищното и училищното образование, изпълняващи дейности за кариерно ориентиране и консултиране, които съгласно § 18 от ПЗР на Закона за предучилищното и училищното образование са универсални правоприемници на обслужващите звена - извънучилищни педагогически учреждения по смисъла на Закона за народната просвета, поради което се подвеждат под хипотезата на § 6 от ДР на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове. Училищата, участващи в изпълнението на проекта, заявяват пред центъра, обслужващ съответната област, конкретните потребности от кариерно ориентиране на учениците.
3. За подпомагане дейността на учителите, педагогическите съветници и кариерните консултанти ще бъдат разработени и разпространени Насоки за работа по кариерно ориентиране с ученици от V до VII клас, които са в риск от преждевременно напускане на образователната система, чрез включените в тях информационни и методически ресурси за организирането и провеждането на кариерното ориентиране. Така ще се създадат предпоставки за устойчивост в работата по кариерно ориентиране с тази целева група ученици.
4. Дейностите за кариерно ориентиране на минимум 47 340 ученици от V до VII клас от училищата, включени в проекта, ще се извършва от кариерните консултанти на центровете за подкрепа за личностно развитие на два етапа:
- групови дейности за запознаване или информиране за професии с първа, втора и трета степен на професионална квалификация от СППОО;
- определяне на професионалните интереси на учениците (дейността се провежда индивидуално). |
1 886 900.00
|
443 364.72
|
Дейности за работа с родителите чрез включване на образователни медиатори, социални работници, ромски авторитети и лидери, представители на неправителствени организации и др. заинтересовани лица в образователния процес и насърчаване на сътрудничеството с педагогическите специалисти за намаляване на риска от преждевременно напускане на образователната система от учениците: Дейността е насочена към намаляване на риска от преждевременно напускане на образователната система от учениците, чрез включването на родителите на учениците в риск от отпадане от образователната система. Основна роля в изпълнението на дейността имат образователни медиатори, социални работници, ромски авторитети и лидери, представители на НПО и други заинтересовани лица, които да подпомогнат приобщаването на родителите към образователния процес и да спомогнат за по-ефективното сътрудничество с педагогическите специалисти. Дейността ще се реализира чрез: - разработване на информационни материали и др., насочени към родителите на ученици в риск от отпадане от образ.система; - провеждане на кампании, лектории, срещи и други събития от училищата съвместно с представители на общините, РУО и други заинтересовани страни за насърчаване на сътрудничеството между тях с цел намаляване на риска от отпадане; - подбор и назначаване на образователни медиатори и/или социални работници и др. – 1 специалист на училище; - организиране и провеждане на 1-дневни семинари с директорите, образ. медиатори и социални работници за работа с родителската общност. Реализиране на дейности за педагогическа, психологическа и социална подкрепа за родители на деца от уязвими групи и за формиране у тях на мотивация за активно приобщаване на децата им в системата на уч. образование, в т.ч. чрез дейността на образователни медиатори, на социални работници, лидери или представители от съответната общност, вкл. ромски, вкл. чрез осигуряване на материали, пособия, помагала и др. Акцент на дейността е осигуряване на психологическа и социална подкрепа на родителите на деца от уязвимите групи за преодоляване и приемане на различието, формиране на умения у родителите за преосмисляне на ценностната система, здравословен начин на живот в семействата им и активното им социално приобщаване. Основна роля в изпълнението на дейността имат образ.медиатори, социалните работници, психолозите, логопедите, лидери или представители от съответната общност, вкл. ромски. Ролята на лидери/представители на съответната общност и образ.медиатори е да осигурят достъп до маргинализираните общности, с което да се гарантира повишаване обхвата на децата от уязвимите групи и посещаемостта им в училище, работа с представителите на малцинствените общности, с фокус върху тези, които възпрепятстват децата си от посещение на училище или изцяло не осъзнават/неглижират ползите от включване в системата на образование; включване на родителите в дейността на училищното настоятелство; организиране на родителски лектории; повишаване на капацитета на родителската общност и др., с които да се осигури родителската ангажираност чрез участие на семейството в живота на ученика в училището като реална предпоставка за изграждане на поведенчески модели на етническа толерантност и способност за социална интеграция. Предвижда се предоставянето на рекламно-информационни материали: 1.Информационни дипляни – 240900 бр. на стойност 14090,00 лв. с ДДС. Броят на дипляните е: - 124000 бр. инф.дипляни за целевата група – ученици по проекта; - 116900 бр. – за всяко едно от 1670 училища в по две информационни кампании със средно по 35 участници за училище за една кампания. Определяне на разхода: 124000 бр. + (1670 училища * 2 кампании * 35 участници) = 240900 бр. дипляни. 2.Рекламни химикалки с логото на ЕСФ и на проекта – 208,80 лв. с ДДС. Предвижда се закупуването на химикалки за 720 медиатори и социални работници. Определяне на разхода: 720 бр.х0,29 лв.=208,80 лв. с ДДС. 3.Тефтери/Бележници–1706,40 лв. с ДДС. Предвижда се закупуването им за 720 образ.медиатори и социални работници. Определяне на разхода: 720 бр.х2,37 лв.=1706,40 лв. с ДДС. 4. Информационни табели – 79024,40 лв. с ДДС за всяко училище по една информ. табела. Определяне на разхода: 1670 бр. училищах47,32 лв. на табела=79024,40 лв. с ДДС. 5. Дребни сувенири–62000,00 лв. с ДДС за всеки ученик. Определяне на разхода: 124000 бр. ученици х 0,50 лв.=62000,00 лв. |
12 456 123.60
|
10 646 270.68
|
Участие в междуучилищни дейности по т. 3, 4 и 5. Отделното училище ще може да инициира изготвянето на междуучилищна програма, да се включва в такава предложена от друго(и) училище(а) или да се присъедини към дейности, чиито реализация е вече стартирала: Междуучилищните дейности ще се провеждат съвместно от две или повече училища. Дейността следва да се изпълнява от училищата с по-ниска концентрация на ученици от уязвими групи съвместно с училищата, определени по чл. 52б, ал. 4 от Наредбата за финансирането на институциите в системата на предучилищното и училищното образование., приета с ПМС № 219 от 2017 г., обн., ДВ, бр. 81 от .2017 г. (изм. и доп., бр. 31 от 2018 г.,бр. 105 от 2018 г.). |
701 900.00
|
0.00
|
Дейност 3а. Осъществяване на обща подкрепа за личностно развитие на учениците от маргинализираните общности като например роми, за преодоляване на натрупани обучителни затруднения и системни пропуски поради кризата от COVID-19 за намаляване риска от преждевременно напускане и отпадане от образование.: Дейност 3a. е насочена към осъществяване на обща подкрепа за личностно развитие на учениците от маргинализираните общности като например роми, за преодоляване на натрупани обучителни затруднения и системни пропуски поради кризата от COVID-19 за намаляване риска от преждевременно напускане и отпадане от образование. |
12 983 524.00
|
21 928 028.00
|
Дейност 4а. Допълнителни обучения във втори гимназиален етап на ученици от маргинализирани общности за преодоляване на пропуски поради кризата от COVID-19 с цел успешно полагане на ДЗИ по български език и литература за придобиване на гимназиално образование.: Дейност 4а. е насочена към предоставяне на допълнителни обучения във втори гимназиален етап на ученици от маргинализирани общности за преодоляване на пропуски поради кризата от COVID-19 с цел успешно полагане на ДЗИ по български език и литература за придобиване на гимназиално образование. |
418 050.00
|
658 200.00
|
Дейност 7а. Целенасочена работа с родители на ученици от маргинализирани групи, като например ромите, за намаляване на риска от преждевременно напускане на образователната система на учениците в риск от отпадане чрез включване на образователни медиатори/социални работници.: Дейност 7а. е насочена към целенасочена работа с родители на ученици от маргинализирани групи, като например ромите, за намаляване на риска от преждевременно напускане на образователната система на учениците в риск от отпадане чрез включване на образователни медиатори/социални работници. Акцентът на Дейност 7а е работа с представителите на маргинализирани общности, с фокус върху тези, които възпрепятстват децата си от посещение на училище или изцяло не осъзнават/неглижират ползите от образование, както и за включване на родителите на ученици от маргинализирани групи в живота на училищната общност. Дейността е насочена към училищата с висока концентрация на ученици от уязвими групи и към училищата с по-ниска концентрация на ученици в риск от ранно отпадане. |
6 587 581.78
|
6 784 293.35
|