Допълнително обучение по български език за децата, за които българският език не е майчин: Целта на дейността е децата, чиито майчин език не е българският, да получат необходимите езикови познания и подготовка за успешен старт в училище и наваксване в изоставането от училище.
В община Кубрат е на лице фактът, че децата от етническите малцинства в детските градини и в училище не владеят добре български език, което води до незадоволителни резултати в обучението в училище и трудна социализация. Децата, при които езикът в семейството е различен от българския се затрудняват в процеса на общуване и обучение. Ниската грамотност на родителите и съществуващите финансови проблеми в семействата, води до незаинтересованост и често отсъствие на децата. Липсва мотивация за присъствие в детски колектив и участие в учебен процес. Занижени са индивидуалните постижения в обучението им. Един от начините за разрешаване на подобни проблеми е реализиране на дейности, насочени към допълнително обучение на децата за овладяване на български език. Дейността ще спомогне за засилване на мотивацията за активно включване в образователния процес на деца от предучилищна възраст, а по-късно и в началния етап на образование.
Предвиждат се следните поддейности:
За деца, които посещават детска градина чийто семеен език е различен от българския.
- Обогатяване на речниковия запас от думи с цел улесняване общуването на децата в детския колектив.
- Стимулиране развитието на умението у детето да общува в различни ситуации.
За деца, които посещават училище, чийто семеен език е различен от българския.
- Обогатяване на речниковия запас от думи с оглед постигане на конструктивно равнище на общуване чрез българския език.
- Съчетаване на речниковата работа с логически задачи, развивана на наблюдателността на децата и способностите им за определени изводи и умозаключения.
- Индивидуална и целенасочена работа върху постижимо от децата, осмисляне на понятията изречение, дума, сричка, звук на базата на възприятието за големина, за вместване на всяка по-малка единица в по-голяма.
Допълнителното обучение по български език ще бъде съчетано със заучаване на песни и музикални игри за по-лесно овладяване на книжовния български език. Ще се използват дидактични игри: познавателни и интелектуални, сюжетно - ролеви игри и игра драматизация.
Провеждане на допълнителна корекционна работа по индивидуални програми за преодоляване на дефицитите им по Български език и литература и подготвянето им за успешно приключване на учебната година.
Въвеждане и прилагане на иновативни способи за представяне на учебния материал, провокиране интереса към образованието и възможностите, които те предлагат. Използване на интеракцията като основен похват в работата с учениците, осъществяване на обратна връзка и структуриране на учебния материал с цел задоволяване потребностите на децата, оптимизиране процеса на възприятие и повишаване на тяхните компетенции.
Дейността ще се реализира в ДГ "Първи юни" с.Юпер-база с.Сеслав, ОУ "Н.Й.Вапцаров" с.Севар и ОУ "Св.Св. Кирил и Методий " с.Сеслав партньори по проекта като ще бъдат включени 100 деца, за които българският език не е майчин.
|
49 284.58
|
32 236.09
|
Предоставяне на психологическа подкрепа за децата и от етническите малцинства, чрез индивидуални и групови мероприятия: Дейността предвижда осигуряване, при необходимост, на психологическа подкрепа чрез индивидуални и групови мероприятия, за децата от етническите малцинства с цел изграждане на доверие, лесно приобщаване и разбирателство между децата.
Родителите и учителите не винаги успяват бързо да адаптират детето към промените. В този периода на адаптация и интегриране в помощ на детето ще бъде психолог. Той ще помага да се открият решения за повечето проблеми. Такива могат да са: трудност в общуването с родители и връстници; агресивност и хиперактивност; постъпване за първи път в детска градина; преместването в друга детска градина, страх, неувереност и др.
Безусловно, детето се нуждае от специфична професионална подкрепа при постъпване в детска градина и проблем с общуването. Психологът ще провежда диагностика на психическото състояние на детето, използвайки специализирани методики. С помощта на безопасни способи той ще се стреми да разбере от какво произлиза състоянието на детето. Психологът ще провежда развиващи индивидуални и групови мероприятия с деца в предучилищна възраст /памет, внимание, творчески способности/, осъществяване на подготовка на детето за постъпване в училище.
В срещите си с психолога, детето ще развие навици за общуване, усеща своята ценност и повишава самооценката си, развива творческите си способности. Тренират се успеваемостта, укрепването на паметта и вниманието.
Психологът ще осъществява предварителна работа “на място”- в детски градини в общината, за намаляване на стреса и по-бърза адаптация към новата и нежелана среда; индивидуално обучение за преодоляване на проблемите: социални умения, езикова бариера (когато е необходимо); подкрепа за реално включване в живота на групата и в учебния процес по общата учебна програма след изтичането на периода на адаптация; работа с родителите на децата, които има нужда от психологическа подкрепа; работа с останалите деца и всички родители за взаимно разбиране, приемане и взаимна адаптация.
|
48 000.00
|
47 759.99
|
Работа с родители без разлика от етническия им произход, чрез включването им тренинг-обучения: Описание
Дейността включва провеждане на тренинг-обучения за родители за психологическо подпомагане, както следва
1. Тренинг-обучение на тема „Толерантност” в рамките на 8 уч. часа за 160 родители, разпределени в 8 групи
2. Тренинг-обучение на тема „Заедно” в рамките на 8 уч. часа за 160 родители, разпределени в 8 групи
Тренинг - обученията ще бъдат фокусирани върху активно включване на родителите във възпитателно – образователния процес . Целта на обучениетята е възпитаване на толерантни качества у родителите чрез собствения им положителен пример, който да се предаде на децата в семейството. В тренингите се предвижда да се развият уменията на родителите за толерантно общуване, недискриминация и приемащо поведение към различието. Тренинг-обученията са фундаментът, който ще бъде поставен за приемане на ромското общество и интеграцията им, тъй като ще участват родители без разлика от етническия им произход. Родителите ще изградят принадлежност към групата чрез симулации и игрови методи, ще имат възможност да се утвърждават и самоутвърдават в групата и да придобият нови знания и нови емоции. Тренинг-обученията ще създадат предпоставка за развитие на креативност в общуването и взаимодействието с малцинствени групи .
Специфични цели на тренинга:
- Готовност на родителите да приобщават децата за училище и създаване на условия за социална интеграция;
- Подготвеност на родителя за приобщаване на детето към различните хора и оценяването им в различните общности;
- Проявяване на интерес, уважение, отзивчивост и толерантност към другите хора;
- Насърчаване към все повече взаимни дейности и добри взаимоотношения един към друг;
- Привличане на родителите, като партньори чрез създаване на условия за подобряване на взаимодействието със семейството.
|
92 160.00
|
91 920.00
|
Насърчаване активното участие на родителите в образователния процес;: Дейността има за цел да активира и мотивира участието на родителите в образователния процес и подпомагане на педагогическия персонал. Факт е, че родители от малцинствата не са активни, не участват и не подпомагат педагогическия персонал и вследствие на това децата трудно се интегрират в образователния процес. Основната цел на настоящата дейност е да засили участието на родители от ромски произход, чрез включване в дейности, които да се възприемат леко без съпротиви и в същото време да повиши интереса им свързан с развитието на техните деца. Такива дейност се явяват информалното образование, а именно включването на родители и деца в излети. За да се постигнат целите по настоящата дейност тя ще се реализира с помощта на социални психолози, които в процеса на мероприятията ще въздействат, взаимодействат, сугестират и провокират активното участие на родителите и въвличане на децата в образователния процес.
Работата с родители и деца ще бъде организирана в неформална среда , чрез провеждане на мероприятие „Излет на тема :“Желани посоки“.
Целта на мероприятието е подпомогне на всяко дете да открие и изрази уникалната си индивидуалност, да уважава себеизразяването на другите и да твори заедно с тях. Посредством творческите техники и игри децата ще опознават своите чувства, емоции, вълнения и през тях да се свържат със своята креативност. Основният фокус е върху свободното изразяване и радостта от това да изразиш себе си.
Методи, използвани в психологическото подпомагане:
1. Симулации;
2. Ролеви игри;
3. Работилници.
В излетите ще има игри. Играта е творческа дейност в своята същност, а от друга страна, е най-сериозното занимание за децата. Тя е изразяването и сбъдването на техните желания. Играта отваря също и пространство за иницииране на емоционални взаимоотношения и така подпомага социалните контакти при децата. Творческият процес помага на децата да отработят неусетно преживявания, емоции и чувства от реалния живот, а творбата е посредникът между вътрешния свят на детето и външната реалност. Участието в този процес дава на децата увереност в себе си и себеуважение, развива техните социални умения и желание да споделят с другите своята уникална същност.
|
40 000.00
|
39 840.00
|
Преодоляване на негативни обществени нагласи, основани на етнически произход и културна идентичност: Във връзка с реализиране на дейността за преодоляване на негативни обществени нагласи, основани на етнически произход и културна идентичност е предвидено организирането на кръгли маси, с участието на родители и деца за дискутиране на теми, свързани със ползите от образователната интеграция на децата.
За да се постигне успех при осъществяването на подкрепата в предучилищното възпитание и подготовката на децата в неравностойно положение, трябва да бъде осигурена подкрепата както на родителите, така и на обществото. След направения анализ са открити дефицити: повечето родители не осъзнават ползите от образователната интеграция на всички деца без оглед на етническия произход, а така също се забелязват и антиромски стереотипи и предразсъдъци след родителите от мнозинството. Основната цел на настоящата дейност е повишаване на доверието между родителите от различните етноси, осъзнаването на ползите за всички от образователната интеграция и преодоляването на анти-ромските стереотипи. Друга цел е активизирането на обществеността за подкрепа на образованието и дейността на детските градини като първата институция осъществяваща мултикултурното възпитание. Дейността е насочена както към родителите от етническите малцинства, така и към родителите от мнозинството. В дейността ще участват родители от всички етноси, което е предпоставка за формирането на доверие и толерантност между тях.
|
40 700.00
|
40 398.38
|
Създаване на клубове по интереси за насърчаване общуването, съвместните изяви и развиване на културната идентичност: Изборът на клубове се основава на форми, които от една страна ще доведат до насърчаване общуването и съвместните изяви между деца от различните етноси, а от друга страна ще спомогнат за съхраняване и развиване на културната идентичност на децата от етническите малцинства и техните връстници в интеграционна мултикултурна среда.
Чрез работа в клубове по интереси, ориентирани към различни изкуства, децата ще развият по-лесно умения, които да подобрят общуването с връстниците им от други общности.
В детската градина и в училищата ще бъдат сформирани клубове, в които децата ще придобият знания в различни сфери на живота, социални умения и ценности:
1. Клуб "Театрално студио": запознаване с мъдростта от приказките на балканските народи, изграждане на умения да пресъздават приказки чрез театър, мотивация за общуване на български език, социализация на различни етнически групи, изява и поощряване на децата.
2. Клуб "Занаяти": чрез дейностите в клуба децата ще натрупват знания за старинни занаяти, ще придобиват технологични умения и опит при ръчна изработка на модели от различни материали с различни инструменти, ще използват разнообразни операции и техники за постигане на поставената задача, проявяване на инициативност и творчество.
3. Клуб "Обичам те, роден край": усвояване на знания за родния край и неговите забележителности, възпитаване чувство на любов и привързаност към роден край и Родина.
4.Клуб „ Фолклор и традиции на етносите ”
5. Клуб "Уча и играя": стимулиране на толерантност, взаимопомощ, сътрудничество и отговорност, чрез спорт.
6. Клуб по фотография "Селфи"
Различни клубове по интереси ще бъдат сформирани, в зависимост от интересите на децата в следните учебни заведения:
1. ДГ "Първи юни" с.Юпер-база с.Сеслав - общият брой на деца с ромски произход и деца от мнозинството клубовете ще бъде 25-30 деца. Ще бъдат създадени 4 клуба, като за всеки клуб е предвиден ръководител на клуба по 72 часа в рамките на 18 месеца;
2. ОУ "Н.Й.Вапцаров" с.Севар ; - общият брой на деца с ромски произход и деца от мнозинството клубовете ще бъде 50-70 деца. Ще бъдат създадени 9 клуба, като за всеки клуб е предвиден ръководител на клуба по 108 часа в рамките на 18 месеца;
3. ОУ "Св.Св. Кирил и Методий " с.Сеслав - общият брой на деца с ромски произход и деца от мнозинството клубовете ще бъдее 20-40 деца. Ще бъдат създадени 6 клуба, като за всеки клуб е предвиден ръководител на клуба по 108 уч. часа в рамките на 18 месеца.
Клубовете ще дадат възможност на деца от различни етноси да се чувстват равноспоставени на базата на техните таланти и заложби. Децата ще бъдат активни участници в целия процес, споделяйки отговорностите за успеха за създадения общ продукт.
Детските градини на територията на община Ракитово не разполагат с необходимото оборудване за изпълнение на дейностите в клубовете и създаване на творческа среда. Във връзка с това за дейността е необходимо закупуване на оборудване и обзавеждане. |
76 617.76
|
88 944.56
|