Идентификация

Номер от ИСУН BG65ISNP001-5.013-0003-C07
Наименование на проекта Укрепване капацитета на Полицията за противодействие на нелегалния трафик на отпадъци
Бенефициент 129010641 Главна дирекция "Национална полиция" - Министерство на вътрешните работи
Източник на финансиране ФВС ==> Фонд "Вътрешна сигурност"
Дата на сключване на договора/заповедта 16.04.2019
Дата на стартиране 16.04.2019
Дата на приключване 06.11.2023
Статус на изпълнение на договора/заповедта за БФП Приключен (към датата на приключване)
Местонахождение
  • България
  • Територията на ЕС

Описание

Кратко описание на проекта
Съвременните тенденции на динамично развитие на икономиката и технологиите се отразяват и в сферата на престъпността. В тази връзка опазването на околната среда придобива все по-голямо значение.
Настоящият проект е съобразен с българските национални приоритети в тази насока, както и адресира заложените на европейско ниво дейности по оперативния план за действие за 2019 г. в рамките на цикъла на политики "EMPACT" - приоритет "Престъпления срещу околната среда", по-конкретно нелегалния трафик на отпадъци. Р България, посредством ГДНП - МВР потвърди ангажимента си за участие в оперативни дейности, които имат отношение към противодействието на нелегалния трафик на отпадъци.
Целева група на проекта са служители от ГДНП, СДВР и сектори  „Противодействие на икономическата престъпност” –при ОДМВР на МВР в страната, разследващи полицаи, следователи, прокурори, съдии, служители на МОСВ.
Предвидени са дейности, пряко адресиращи нуждите, а именно закупуване на компючътно оборудване за осигуряване на информационна свързаност, касаеща достъп до интернет базирани информационни регистри за отпадъци от черни и цветни метали, разкомплектоване на излезли от употреба МПС, дейности с опасни отпадъци и др. С оглед необходимостта от обмен на опит и ноу-хау на европейско ниво, проектът предвижда и учебно посещение в подходяща структура на държава-член на ЕС със солидна експертиза в областта на трафика на отпадъци и свързаните с това документни измами (примерно Италианската служба на карабиниерите). На национално ниво се предвижда провеждане на обучения с участие на български и чуждестранни лектори (отново по възможност от Италианската служба на карабиниерите) за идентификация на различни типове измами, запознаване с технически средства (проследяващи устройства, дистанционно управляваеми летателни апарата и др. средства за наблюдение) за разследване и начините за  използването им в хода на разследване, създаване на алгоритъм за разследване на този вид престъпления.
Дейности
  • Дейност: Управление на проекта : Дейността включва: Осигуряване на мерки и конкретни задачи, фокусирани към доброто управление, изпълнение, контрол и отчетност по проекта; Сформиране на екип, който осъществява цялостното изпълнение на проекта; Създаване на условия и организация за изпълнението на дейностите; Изготвяне на междинни, годишен и окончателни доклади; Осъществяване на контактите с външни за ГДНП-МВР организации във връзка с изпълнение на дейностите; Осъществяване на кореспонденция с Отговорния орган (ДМП-МВР); Непрекъснат контрол с цел постигане на резултатите от дейностите и спазване на приложимото национално законодателство при изпълнението на проекта; Изготвяне на доклади от проведените дейности, междинните и окончателните финансови отчети. Дейността ще стартира с детайлно разпределение на задачите и функциите на всеки член от екипа на проекта и отговорността на всеки по конкретните дейности, за целта на което ще бъде проведена среща на екипа в работен порядък. Дейността по Управление на проекта включва и участие в месечни срещи за отчитане напредъка по проекта, организирани от Отговорния орган (Ото) по програмата (в случай че има такива), както и организиране на месечни работни срещи на екипа по проекта. По тази дейност се предвиждат разходи за персонал - за работата на екипа за организация и управление на проекта, съгласно разработения бюджет. Така представената дейност не се припокрива с дейности по вече сключени договори за изпълнението на проекти, финансирани от ЕС или други национални източници. Дейности по организация и управление на проекти се включват към всеки един от проектите, по които ГДНП е бенефициент на финансови средства, с оглед обезпечаването на успешното изпълнение на проекта, като относно организацията на работа, за всеки конкретен проект се извършва преценка по целесъобразност в зависимост от спецификата на проекта. В тази връзка и основните служители, включени в екипите на проектите се подбират в зависимост от предмета на проекта и своите компетенции и професионални задължения., Договорена стойност: 19 590.49 , Отчетена стойност: 19 697.97
  • Дейност: Закупуване на оборудване, целящо осигуряване на информационна свързаност и достъп до база данни/регистри (31 компютърни конфигурации, 31 мултифункционални устройства, 15 лаптопа): Достъп до база данни, включващи следното: - Лицензирани оператори и площадки за извършване на дейности с отпадъци от черни и цветни метали, разкомплектоване на излезли от употреба МПС; - Лицензирани оператори и площадки за извършване на дейности с опасни отпадъци; - Регистър за издадени нотификации на фирми за превоз на опасни отпадъци. - Доставка на техническо оборудване за осигуряване на информационно обслужване на звената, ангажирани в противодействие на еко престъпления. Осигуряването на онлайн достъп до горепосочените регистри дава възможност за бърза и надлежна проверка на извършваните дейности, свързани с отпадъци. Това ще доведе до повишаване на разкриваемостта и до превенция на деяния, свързани с незаконен трафик на отпадъци, т.е. в противоречие със Закона за управление на отпадъците. Темата е изключително актуална предвид, въведените ограничения от КНР (Китай) за внос на определени отпадъци, което е предпоставка за повишени количества отпадъци, които ще се насочат за оползотворяване към България, като крайна дестинация. Това крие риск от извършване на незаконни дейности с отпадъци в България, тъй като цената за оползотворяването им е значително по-ниска от тази в страните от Западна Европа. Броя на оборудването е съобразен с броя служители на регионален принцип - по 1 за всяко ОД на МВР - 28 служителя, както и 3 експерти от ГДНП, с област на дейност - противодействие и разкриване на еко-престъпления. Конкретният брой на лаптопите и тяхното разпределение се определя след извършен анализ на интензитета на еко-престъпленията на регионален принцип. С цел гарантиране ползването на необходимата техника единствено за целите на проекта, след преценка на текущите нужди от оборудване на служителите, ангажирани с противодействието на нелегалния трафик на отпадъци в страната, бе изготвено следното разпределение - 15 лаптопа: 2 бр. - ГДНП; по 1 бр. за СДВР, ОД на МВР София, Варна, Бургас, Благоевград, Видин, Перник, Кюстендил, Хасково, Кърджали, Русе, Добрич, Силистра. Това са дирекции, в близост до погранични райони, където нелегалният трафик на отпадъци е с по-висок интензитет и вероятността за извършване на този вид престъпления е по-голяма., Договорена стойност: 76 430.40 , Отчетена стойност: 76 430.40
  • Дейност: Обмен на добри практики, придобиване и усъвършенстване на знания - Учебно посещение (на 6 експерти от ГДНП за 7 дни) по възможност в Италианската служба на Карабиниерите за обмен и разпространение на ноу-хау, опит и добри практики в областта на трафика на отпадъци, документни измами: В рамките на дейността се предвиждат 1 петдневно посещение в държава-членка на ЕС (по възможност Италия предвид опита на италианските карабиниери) на 6 служители от ГДНП - МВР. Ще бъде преценена необходимостта от ключване на външни за МВР експерти (в рамките на 6-членната делегация), с оглед последващия им принос при разработване на информационните брошури. Съгласно европейското законодателство рестъпленията в областта на околната среда обхващат всяка престъпна дейност, която нарушава законодателството в сферата на околната среда и причинява значителни вреди или рискове за околната среда и човешкото здраве. В тази връзка се предвижда запознаване с опита на сродни европейски служби, проучване на техните учебни програми и използваните обучителни материали и наръчници. Така представената дейност не се припокрива с дейности по вече сключени договори за изпълнението на проекти, финансирани от ЕС или други национални източници. , Договорена стойност: 16 605.00 , Отчетена стойност: 14 600.27
  • Дейност: Обучения - Обучения – 2 обучения в онлайн формат – за 70 обучаеми. Лектори – 2 италиански карабиниери (или експерти от друга държава на ЕС) с оперативен опит и по 1 експерт от ВКП, ВКС, МОСВ, РИОСВ, НСлС, Отдел "Методическо ръководство на дейността по разследване" (МРДР) – ГДНП или ОДМВР.: Предвижда се провеждане на 2 онлайн обучения (за служителите в Западна и Източна България) с участие на чуждестранни лектори от Италианската служба на карабиниерите или друга подобна служба от държава-член на ЕС, за идентификация на различни типове измами, запознаване с технически средства (проследяващи устройства, дистанционно управляеми летателни апарата и др. средства за наблюдение) за разследване и начините за използването им в хода на разследване, създаване на алгоритъм за разследване на този вид престъпления. Двете дейности по обучение на служители на национално ниво целят укрепване на административния и оперативен капацитет на ГДНП и ОД на МВР, като национално компетентни органи в сферата на противодействието на еко-престъпленията. Ще бъдат обучени 70 служители - в рамките на двата курса от по 35 обучаеми. Във връзка с обявената с Решение № 325 на Министерския съвет от 14 май 2020 г. извънредна епидемична обстановка, породена от COVID-19, както и последвалите решения за удължаване и съответни заповеди на министъра на здравеопазването, се предвижда обученията да бъдат проведени онлайн. По този начин ще се намали риска за здравето на участниците в обученията (лектори и обучаеми), а също така ще бъде преодолян риска от потенциално забавяне в изпълнението на дейността, при влошаване на епидемичната обстановка. За тази цел е предвидено закупуване на 31 видеокамери с микрофони. По този начин закупените в рамките на Дейност 2 - 31 компютърни конфигурации ще бъдат допълнително дооборудвани. Камерите с микрофони ще бъдат предоставени на служителите, ангажирани в противодействие и разкриване на еко-престъпленията, като броят на оборудването е съобразен с броя служители на регионален принцип - по 1 камера за всяко ОДМВР - 27 бр., 1 бр. за СДВР, както и 3 бр. за ГДНП. В рамките на Дейността се предвижда след провеждане на двете онлайн обучения, да бъде проведено заключително събитие/обучение - в присъствен формат, в гр. София, за 3 дни. За участие в него да бъдат поканени - двамата италиански лектори и шестте национални експерти (от ВКП, ВКС, МОСВ, РИОСВ, НСлС, Отдел "Методическо ръководство на дейността по разследване" (МРДР) – ГДНП/ОДМВР). От страна на обучаемите ще бъдат включени 5/10 водещи експерти по линия на екопретъпленията, участвали в онлайн сесиите. Цел на заключителното обучение ще бъде обобщаване на резултатите от проведените онлайн обучения и изготвяне на препоръки за съдържанието на наръчника/брошурата., Договорена стойност: 26 390.00 , Отчетена стойност: 10 674.23
  • Дейност: Изготвяне на наръчник/информационни материали/брошура с указания и правила във връзка противодействието на еко-престъпленията и в частност нелегалния трафик отпадъци.: Дейността ще се проведе в началото на 2022 г., след като се извърши анализ на резултатите от извършените обучения на национално ниво. В рамките на дейността се предвижда разработването на информационни материали/брошура, който ще бъде използван в ежедневната дейност на служителите на ГДНП и ОД на МВР в страната, пряко ангажирани с противодействие на екопрестъпленията. Предвиденото помагало под формата на брошура/наръчник ще съдържа алгоритъм за разследване на престъпления против околната среда и в частност нелегалния трафик на отпадъци. Цели се изготвянето на практичен и лесен за ежедневно ползване документ/брошура, който да улеснява служителите при изпълнение на специфичните си дейности., Договорена стойност: 1 000.00 , Отчетена стойност: 900.00
  • Дейност: Дейности по информираност и публичност: Целта на дейността е информирането на целевата група и широката общественост за реализирането на проекта и за финансовата подкрепа от страна на ЕС. Дейността кореспондира със заложените в част "Допълнителна информация" от настоящия проект, мерки за изпълнение на изискванията за информираност и публичност. Дейността включва: - доставката на рекламни материали (200 бр. комплекти, включващи еко термо чаша за многократна употреба, еко торба , защитна еко маска за лице) за осигуряване на публичност на безвъзмездната финансова помощ в рамките на Фонд "Вътрешна сигурност" 2014-2020; - логото на фонд "Вътрешна сигурност" ще бъде поставено върху всички документи и публикации; - на интернет страницата на ГДНП ще бъде публикувана информация относно реализирането на проекта. , Договорена стойност: 5 338.32 , Отчетена стойност: 4 380.00
  • Дейност: Закупуване на материали и консумативи, с цел минимализиране риска за здравето на служителите, ангажирани в сферата на противодействие на еко-престъпленията: Средства, в размер на 47 232,00 лв. с ДДС, ще бъдат използвани за закупуване на лични предпазни средства, материали и консумативи, с цел минимализиране риска за здравето на служителите, ангажирани в сферата на противодействие на еко-престъпленията, както и за експертите-криминалисти, при осъществяване на огледи на местопроизшествия за разследване на еко престъпления. В процеса на работа по престъпления срещу околната среда, служителите са изложени на потенциален риск от замърсяване с газове, химикали и токсични вещества. Предвидените по дейността консумативи целят предпазване от прякото въздействие на такива вредни газове и вещества върху кожата, зрението и дихателните пътища на експертите. За 30 служители, съответно – 2 от ГДНП, 1 от СДВР и по 1 служител от 27 ОДМВР в страната, е предвидено закупуването на по 3 комплекта консумативи - съгласно приложена таблица, като всеки комплект съдържа следното: - защитен гащеризон – 1 бр.; - маска – цяла – 1 бр.; - филтър за маска – 1 бр.; - ръкавици за еднократна употреба – 1 бр.; - калцуни – 1 бр.; - ботуши – 1 бр.; - каска – 1 бр.; - чували за осигуряване безопасното изхвърляне на използваните костюми, ръкавици и др. – 1 комплект. С цел осигуряване необходимите стандарти за безопасност на служителите, ангажирани в противодействието на еко-престъпленията, по-конкретно по отношение безопасно придвижване - предвид изискванията и естеството на работа, в индивидуалните персонални комплекти са включени два вида ботуши. Първият вид ботуши е със стандартни характеристики, като се предвижда употребата им при лоши метрологични условия. Вторият вид ботуши, съобразен с оборудването използвано в рамките на МВР – ГДПБЗН и експерти криминалисти, предвижда по-висока степен на защита при извършване на огледи на терени, съответно с по-висока степен на препятствия при проходимост, респективно при условия застрашаващи в по-голяма степен личната безопасност на служителите, включително при потенциална опасност от газови или химически замърсявания. Със същото разпределение е предвидена доставката на 30 бр. електронни рулетки, като тяхната употреба ще намали риска от пряк контакт с вредни за здравето газове и/или вещества. Предвидените консумативи ще бъдат използвани в периода на изпълнение на проекта, като след тяхното изчерпване разходите за закупуване на допълнителни такива ще бъдат поети от бюджета на ГДНП, СДВР и ОДМВР, с цел гарантиране на постигнатия стандарт на безопасност в дългосрочен план. Заложените бройки за материали и консумативи са индикативни., Договорена стойност: 47 232.00 , Отчетена стойност: 21 747.96

Участващи организации

Партньори Няма
Изпълнители
  • Изпълнител: Мариан, Договорена стойност по проекта*: 300.00 , Отчетена стойност**: 0.00
  • Изпълнител: Ина, Договорена стойност по проекта*: 300.00 , Отчетена стойност**: 0.00
  • Изпълнител: Диана, Договорена стойност по проекта*: 300.00 , Отчетена стойност**: 0.00
  • Изпълнител: Паладиум ЕООД, Договорена стойност по проекта*: 21 762.96 , Отчетена стойност**: 0.00
  • Изпълнител: ПЛЕСИО КОМПЮТЪРС ЕАД, Договорена стойност по проекта*: 1 302.00 , Отчетена стойност**: 0.00
  • Изпълнител: "ЮНАЙТЕД ТРАВЪЛ ЕЙДЖЪНСИ" ЕООД, Договорена стойност по проекта*: 4 576.62 , Отчетена стойност**: 0.00
  • Изпълнител: "ПРАЙМ ТЕХНОЛОДЖИС" ЕООД, Договорена стойност по проекта*: 76 430.40 , Отчетена стойност**: 0.00
  • Изпълнител: Гергана, Договорена стойност по проекта*: 300.00 , Отчетена стойност**: 0.00
  • Изпълнител: Ирена, Договорена стойност по проекта*: 300.00 , Отчетена стойност**: 0.00
  • Изпълнител: Емануеле Тамори, Договорена стойност по проекта*: 2 933.75 , Отчетена стойност**: 0.00
  • Изпълнител: Масимилиано Корсано, Договорена стойност по проекта*: 2 933.75 , Отчетена стойност**: 0.00
  • Изпълнител: Ди Ем Ай Дивелопмънт ЕООД, Договорена стойност по проекта*: 5 280.00 , Отчетена стойност**: 0.00
  • Изпълнител: "МД-ЕИС" ЕООД, Договорена стойност по проекта*: 34 700.00 , Отчетена стойност**: 0.00
Подизпълнители Няма
Членове на обединение Няма

Забележки:

* Договорената стойност по проекта може да е по-ниска от отчетената поради някоя от следните причини:

  • За физически лица договорената стойност не включва разходите за сметка на работодателя, които са допустим разход и се отчитат по проекта
  • Бенефициентът е отчел разход само с фактура без да е сключен договор с избрания изпълнител
  • Бенефициентът е отчел повторно разходи към УО

** Колоната представя размерът на заявените от бенефициента разходи

Индикатори

Индикатор 1 Брой доставено техническо оборудване и софтуер за осигуряване на информационно обслужване на звена, ангажирани с борбата срещу организираната и тежката международна престъпност в областта „Престъпления спрямо околната среда.“., Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 77.00 , Достигната стойност: 77.00
Индикатор 2 Брой на оперативните проекти в рамките на Европейската мултидисциплинарна платформа за борба с криминални заплахи (EMPACT) и съвместните екипи за разследване (JIT), подкрепяни от фонда, включително участващите държави членки и органи, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 3.00 , Достигната стойност: 3.00
Индикатор 3 Брой служители, взели участие в обучения, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 70.00 , Достигната стойност: 80.00
Индикатор 4 Брой разработени и разпространени наръчници, съдържащи алгоритъм за разследване на престъпления против околната среда, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 1.00 , Достигната стойност: 1.00
Индикатор 5 Брой проведени срещи за обмен на добри практики и опит със страни от ЕС в областта „Престъпления спрямо околната среда, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 1.00 , Достигната стойност: 1.00
Индикатор 6 Брой проведени обучения, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 2.00 , Достигната стойност: 2.00
Индикатор 7 Брой извършени справки в информационната система, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 120.00 , Достигната стойност: 3 668.00

Финансова информация

Обща стойност на проекта 149 611.65 BGN
БФП 149 611.65 BGN
Собствено финансиране 0.00 BGN
Общо реално изплатени суми 123 201.30 BGN
Процент на съфинансиране от ЕС 75.00 %

Финансови корекции

Няма

Забележки:

1 Посочената стойност представлява максималния размер на наложената финансова корекция. В зависимост от изпълнението на съответния договор реалният размер на удържаната финансова корекция може да е на по-ниска стойност.

2 Финансова корекция с нулева обща стойност означава, че същата е отменена вследствие на съдебно решение.

Тръжни процедури

Процедура 1 Предмет на предвидената процедура: Доставка на компютърно оборудване (31 компютърни конфигурации, 31 мултифункционални устройства и 15 мобилни/преносими компютъра (лаптопи), Прогнозна стойност: 76 430.40
  • Обособена позиция 1: Доставка на компютърно оборудване (включващо 31 компютърни конфигурации, 31 мултифункционални устройства и 15 мобилни (преносими) компютъра (лаптопи)
    Изпълнител: "ПРАЙМ ТЕХНОЛОДЖИС" ЕООД
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 76 430.40
Процедура 2 Предмет на предвидената процедура: Закупуване на материали и консумативи, с цел минимализиране риска за здравето на служителите, ангажирани в сферата на противодействие на еко-престъпленията, Прогнозна стойност: 47 232.00
  • Обособена позиция 1: Закупуване на материали и консумативи, с цел минимализиране риска за здравето на служителите, ангажирани в сферата на противодействие на еко-престъпленията
    Изпълнител: Паладиум ЕООД
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 21 762.96
Процедура 3 Предмет на предвидената процедура: Закупуване на уеб-камери с микрофон, Прогнозна стойност: 1 550.00
Процедура 4 Предмет на предвидената процедура: Он-лайн платформа, Прогнозна стойност: 2 400.00
Процедура 5 Предмет на предвидената процедура: Осигуряване на комплекти за публичност, Прогнозна стойност: 5 338.32
Процедура 6 Предмет на предвидената процедура: Осигуряване на самолетни билети за превоз по въздух на пътници и багажи, Прогнозна стойност: 4 576.62
  • Обособена позиция 1: Осигуряване на самолетни билети за превоз по въздух на пътници и багаж
    Изпълнител: "ЮНАЙТЕД ТРАВЪЛ ЕЙДЖЪНСИ" ЕООД
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 4 576.62
Процедура 7 Предмет на предвидената процедура: Осигуряване на устен превод, Прогнозна стойност: 3 000.00
Процедура 8 Предмет на предвидената процедура: Предпечат и печат на информационни материали/брошура/наръчник, Прогнозна стойност: 1 000.00
  • Обособена позиция 1: Предпечат и печат на информационни материали/брошура/наръчник
    Изпълнител: Ди Ем Ай Дивелопмънт ЕООД
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 900.00
Процедура 9 Предмет на предвидената процедура: Сключване на договори с 3 чуждестранни лектори, Прогнозна стойност: 14 040.00
Процедура 10 Предмет на предвидената процедура: Сключване на договори с 6 български лектори, Прогнозна стойност: 5 400.00

Забележки:

Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN