Допълнително обучение за деца, с майчин език, различен от българския - клубове за допълнителни занимания : В групите на детската градина ще бъдат организирани клубове за допълнителни занимания, в които децата ще получат възможност за уточняване на представи и знания от различни образователни направления. Чрез различни познавателни, подвижни игри, игри- драматизации, упражнения и творчески дейности, ще работят в екип, ще решават речеви и математически задачи, ще разширяват опита си за взаимодействие с околната среда, за успешно ориентиране в материалното и социалното обкръжение и за формиране на здравословен начин на живот, на безопасно поведение и екологична култура. Усвояването на книжовен български език ще се осъществява чрез използване на подходящи образователни технологии /в по-малките възрастови групи – на практико-действена основа, в по-големите – на база образователни, театрализирани, компютърни и др. игри/.
Чрез занимания в клубове /с по-малко на брой деца/, всяко дете ще има шанс да получи необходимата конкретна, диференцирана помощ от педагога, да затвърди и изпробва знания, получени в регламентираните ситуации и да усъвършенства уменията си за речево общуване. Боравенето с разнообразни игрови, образователни и природни материали, претворяването на сюжети от близката действителност, участието в игри – драматизация и в продуктивно-творчески дейности, ще направи лесно и интересно обогатяването на речника и ще повиши речевата активност на децата като цяло.
С цел осигуряване на редовна посещаемост на децата с майчин език, различен от българския, преодоляване на обучителните им затруднения и подобряване на образователните им резултати, предвиждаме организиране на общо 9 клуба /с по 10 деца/ за допълнителни занимания в трите сгради на детската градина. Обхващането на децата в по-малобройни групи ще улесни индивидуалната работа с тях по усвояването на български език и покриването на държавните образователни стандарти за съответната възраст.
|
76 500.00
|
80 672.34
|
Допълнителни занимания със застрашени от отпадане от училище ученици от етническите малцинства: Досегашният опит показва, че наказателните мерки за задържане на учениците в училище често не дават желания резултат. Необходимо е да се приложат действия, които от една страна ще направят учениците от ромски произход - по заинтересувани към учебния процес и училищния живот, от друга стана ще ги дисциплинират и социализират. В тази връзка се планира създаването на извънкласни форми - клубове, които ще ангажират свободното време на учениците и ще създадат среда, в която децата от различните етнически общности ще комуникират неформално.
Тематичните програми на клубовете ще съдържат изучаването на различни видове спорт, театър, култура и др. Клубовете ще бъдат обезпечени с необходимите спортни екипировки и пособия, учебни помагала, канцеларски материали и др.
Съвместните дейности ще спомогнат за взаимното опознаване на децата и ще подобрят общуването и комуникацията между тях. Това ще благоприятства намаляването на разрастващата се изолация сред децата и семействата от различните етноси, ще допринесе за преодоляване на съществуващите предразсъдъци и в крайна сметка ще спомогне за промяна на негативните обществени нагласи както към различните етноси, така и срещу процесите на интеграция. Наблюденията показват, че основната причина за съществуването на тези негативни нагласи от страна на мнозинството и взаимното недоверие между представителите на различните етноси е недостатъчното взаимно опознаване и неразбирането на другия. Това води до капсуловане на различните етнически общности, а то от своя страна задълбочава недоверието и предразсъдъците. Чрез съвместното участие на децата в различни дейности се очаква те да започнат по-добре да се опознават, да се подобри общуването им и постепенно да се повлияе върху взаимното им възприемане. По продължителния непосредствен контакт между тях в рамките на предвидените дейности ще допринесе за разбиране на факта, че те не са по-малоценни и това, че има някакви разлики в техните общности не ги прави опасни един за друг. Включването на деца от етническите малцинства в атрактивните спортни занимания и мероприятия ще повиши тяхното самочувствие, ще ги накара да повярват в своите умения, ще им помогне да осъзнаят, че образованието е това, което може да им осигури бъдеще и възможности за развитие. Така те ще заобичат повече своето училище. |
58 996.00
|
57 685.16
|
Работа с родителите от етническите малцинства: Работата с родителите на деца от етническите малцинства за осигуряване редовното им присъствие на училище и детска градина се състои в следните основни компонента:
Подкрепа на социално уязвими семейства от етническите малцинства да разрешат проблеми, които им пречат за изпълнение на ангажиментите по осигуряване на редовно включване на децата им в образователния процес; Насърчаване на родителите да бъдат активна страна в образователния процес; Подкрепа и медиация за по- интензивна и ефективна комуникация между родителите и педагогическия персонал в училищата и детските градини.
За да се постигне най-висока ефективност и успех от провеждането на дейността тя е насочена към причините, които поддържат ниската мотивация и недостатъчното участие на родителите в образователния процес: недостатъчна информация за работата в училище; липса на доверие и комуникация между родители и учители; непознаване от страна на учителите на специфични културни особености на етносите; затруднения на голяма част от семействата от етническите малцинства при достъпа и общуването с представители на различни институции; проблеми от социален характер, които ангажират голяма част от времето и средствата на семействата. Опитът, който Асоциация Интегро има, показва, че добър подход за разрешаването на тези проблеми е работата на „медиатори”, които да опосредстват контактите между родители и учители и представители на институции и да оказват непрекъсната помощ на семействата за справяне с проблемите им. За тази цел в рамките на проекта се предвижда да се назначат на трудови договори двама души от малцинствените групи, които познават най-добре проблемите на общността, говорят същия език и в същото време умеят да комуникират успешно с институциите и местната власт. Образователните медиатори ще работят за мотивацията и активността на семействата в образователния процес; ще опосредстват комуникацията с ръководствата на училищата и учителите; ще ги консултират по-добре да разбират проблемите на семействата от етническите малцинства; ще подпомагат семействата за идентифициране на проблемите им; ще ги подкрепят при комуникацията с различни институции за разрешаване на тези проблеми; ще имат посредническа роля при взаимодействието на различните институции, които имат отговорности за опазването на правата на децата. Медиаторите ще организират индивидуални и общи срещи с родители, на които ще ги информират за дейности в училищата, ще обсъждат проблеми и съвместно ще търсят начини за разрешаването им. При нужда ще организират и срещи с представители на институции по определени казуси, по прилагане на механизма за междуинституционално взаимодействие за работа по случаи на застрашени от отпадане деца с Дирекция „Социално подпомагане”, Отдел „Закрила на детето”, община, Регионално управление на образованието и др. |
42 000.00
|
35 430.56
|
Подкрепа на ученици от етническите малцинства за успешно завършване на средно образование: Ромите в Община Твърдица са с изключително нисък образователен статус. Единици са ромите с висше образование. Ромите със средно образование са под 2%, около 80% са с основно и по ниско образование, а неграмотните са около 20%.
Според информация от училищата процентът на учениците от ромски произход е малко повече от 70%.
По данни на НСИ на територията на община Твърдица, само през учебната 2015 – 2016г., учениците напусналите общообразователните училища са 61, а през учебната 2013-2014г, са 57. Това показва тенденция за запазване на броя на отпадащите, които ежегодно са между 55-60 ученика.
Освен отпадането на ученици, на територията на общината има и 5 % ученици /1’ви – 4’ти клас/които не са обхванати от образователната система. Причините за това са невъзможност от страна родителите да изпращат децата си на училище поради голяма бедност или поради честата трудова миграция вътре в страната.
Съществен проблем представлява малкият брой на ученици от ромски произход, които успяват да завършат средно образование. През учебната 2015-16г. в СУ „Неофит Рилски“ град Твърдица завършват успешно 12 клас 26 ученика, едва 5 от тях са от ромски произход. Причината за ниският брой на ученици от ромски произход завършващи средно образование са, от една стана по – малкият брой продължаващи след основно образование, от друга страна е масовото напускане на момчетата след 9-ти и 10-ти клас за да работят в дърводобивния сектор. Налага се да напускат и да работят за да помагат на родителите си със семейния бюджет.
Често срещана причина за напускане е и липсата на мотивация за учене, негативно отношение към училището, трудности в общуването с учители и съученици, прояви на стереотипни и предразсъдъчни нагласи към учениците-роми, и не на последно място по важност и липсата на средства за закупуване на необходимите учебници и полагала.
Досегашният опит на Асоциация Интегро в дейности за стимулиране завършването на средно образование показва, че много добър резултат дава съчетаването на комплексни мерки, които преодоляват факторите - недостатъчно финансови средства, стимулиране на общуването между учениците и оказването на индивидуална подкрепа - менторство от страна на учители.
В тази връзка планираме да създадем фонд от учебници и учебни помагала към библиотеката на СУ "Неофит Рилски", който ще бъде за ползване от страна на социално слаби ученици от ромски произход. Като допълнение на тази мярка ще наемем двама учители от педагогическия състав на училището, които да менторират застрашени от отпадане ученици от ромски произход с редния курс.
Методиката на менторите включва:
• Насърчава учениците да посещават редовно допълнителните уроци / консултации по темите, на които ще имат зрелостни изпити.
• Провежда на индивидуални и групови неофициални срещи, разговори, дебати и други организирани дейности с учениците, включително разговори с други учители
• Помощ при подготовка на домашните работи, особено по предметите, по които учениците ще имат зрелостни изпити или имат затруднения
• Проследява за подобряване на успеха на учениците
• Води индивидуалното досие на всеки ученик, за да определи пропуските по различните предмети и да проследява напредъка на учениците
• Насърчава/помогне на ученика да избере университет и да кандидатства.
Дейността ще се допълни от клуб по гражданска журналистика/дебати. Който ще се ръководи от учител и ще стимулира общуването и работата в екип между ученици от средния курс - представители на различни етноси. Учениците включени в клуба ще работят по разработки свързани с актуални теми засягащи обществения живот в общината и страната като цяло. Материалите от клуба ще бъдат разпространявани чрез стенвестник в училището.
Цялостната дейност ще бъде консултирана от експерт по "Образователна интеграция", който ще провежда ежемесечни срещи с менторите и ръководителя на клуба за да дава методически указания. |
37 340.00
|
36 675.11
|