Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 55 194 дървета
English

Програма: Храни

Район за планиране: Всички

Описание

Проектът предвижда изграждане на напълно самостоятелна демонстрационна система за разделно събиране, подготовка за повторна употреба и рециклиране на отпадъци от текстил. Концепцията за системата е създадена въз основа на подобна успешна практика, реализирана в гр. Антверпен, включваща разполагането на контейнери за разделно събиране на отпадъци от текстил в търговски центрове и подготовката им за повторна употреба и рециклиране в рамките на Белгия. С цел постигане на резултатите, отчетени в гр. Антверпен, предложеният демонстрационен проект предвижда използването на най-добрите налични технологии както в областта на електронното проследяване и отчитане на отпадъците от текстил, така и в областта на автоматизацията при подготовката им за повторна употреба и рециклиране. 
Предвидените дейности включват: 
- поставяне на контейнери за разделно събиране на ненужен/употребяван текстил на територията на търговски парк Джъмбо Плаза (в район Кремиковци, Столична община);
- интегриране на софтуерно решение за обслужване на поставените контейнери за текстил, вкл. с цел установяване на събрано количество;
- закупуване, доставка и монтаж на машини и оборудване за осигуряване на сортирането на събрания материал и подготовката му за повторна употреба (като дрехи „втора ръка“) или за рециклиране, в зависимост от качеството на събрания текстилен отпадък – в сортировъчен център в гр. Варна;
- изпълнение на комуникационна кампания за популяризиране целите и резултатите на демонстрационния проект, включително информиране на гражданите за ползите за околната среда и човешкото здраве от разделното събиране на текстилни отпадъци, възможностите за подготовката им за повторна употреба или рециклиране. Комуникационните дейности по проекта имат за цел и да повишат осведомеността и общественото самосъзнание за спазване на йерархията за управление на битовите отпадъци, както и да осигурят по-голяма ангажираност на гражданите в дейностите по разделно събиране на текстилни отпадъци.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Подготовка: Дейността включва разработване на Обосновка за демонстрационен проект, включващо проучване на добри практики по прилагане на сходни подходи за реализиране на демонстрационния проект; анализиране на дейностите, резултатите и вложените ресурси на проучената добра практика; извършване на съпоставителен анализ по отношение на параметрите на прилаганата добра практика и настоящия демонстрационен проект; извършване на количествени и качествени анализи за очакваните резултати по проекта и други дейности, необходими за изготвянето на Обосновка за демонстрационния проект, съгласно Приложение 6 към Насоките за кандидатстване, част „условия за кандидатстване“. 15 000.00 15 000.00
Изпълнение на демонстрационен проект: Дейността предвижда реализиране на добра практика по отношение на организиране на система за управление на отпадъци от текстил, включваща разделно събиране, сортиране и подготовка за повторна употреба и рециклиране (с фокус върху удължаване жизнения цикъл на текстила) чрез изпълнение на следното: 1. Организиране на Хъб за разделно събиране на употребяван текстил чрез разполагане на 8 броя контейнери за текстил, всеки с вместимост 200 кг. на територията на търговски парк „Джъмбо Плаза“. Хъбът за разделно събиране цели да осигури съсредоточаване на възможностите за разделно събиране на отпадъци от текстил на територията на активно посещаван търговски парк в район Кремиковци, Столична община. „Джъмбо Плаза“ е един от най-успешно развиващите се търговски паркове, на територията на който са разположени над 10 обекта на големи търговски вериги, вкл. ресторант за бързо хранене и обекти за предоставяне на различни видове услуги. Голяма част от магазините дистрибутират текстилни продукти, по-специално дрехи и стоки за бита. Тъй като паркът е разположен на ключово място (на изхода от гр. София, на подхода към автомагистрала Хемус) се регистрира голяма посещаемост: над 200 000 клиента на година и преминаващи над 20 милиона автомобила годишно. Такова ключово място ще осигури удобството и по-голямата достъпност на гражданите до обособените контейнери за събиране на текстилни отпадъци, както и съсредоточаване на мерките по разделно събиране с цел осигуряване на ефективни действия за предотвратяване депонирането на текстилни отпадъци, като част от смесените битови отпадъци. Обслужването на разположените контейнери ще бъде отговорност на Текс Тийм, с цел осигуряване на навременното им изпразване. 2. Създаване на система за електронно автоматизирано управление на разделно събрания текстил, включваща сортиране и подготовка за повторна употреба и рециклиране. Едната част от Системата предвижда закупуване и интегриране на софтуер GreenBox. GreenBox е софтуерно решение, което позволява проследяването на генерираните количества текстил в поставените контейнери, включително осигуряване на информация за събрано и балирано количество, водене и следене на локациите на контейнерите, подпомагане на логистични решения и внедряване на ефективни маршрути на техниката за събиране на текстила, време на изпълнение на графици и рентабилност на всяка локация. Друга част от Системата е осигуряване на машини и оборудване за сортиране на събрания материал от поставените 8 бр. контейнера, както и осигуряване на подготовката му за повторна употреба и рециклиране. Тези дейности ще бъдат реализирани в сортировъчните складове на Текст Тийм ЕАД, разположени в гр. Варна. За осигуряване на качествено, оптимизирано и автоматизирано последващо сортиране на събрания текстил е предвидено да бъдат закупени 1 бр. телескопична подаваща лента и 1 бр. поточна линия, които да бъдат разположени в сортировъчния център в гр. Варна. Оборудването ще осигурява дейностите по сортиране на събрания текстил по различни критерии (като качество на материала; сезонност на облеклата, годни за повторна употреба и др.), както и отделяне на текстила, годен за повторна употреба и текстила, който може да бъде подготвен за рециклиране. След сортирането на годните за повторна употреба продукти, същите е необходимо да бъдат подложени на последваща обработка – пране и сушене. За тази цел е планирано закупуването на 1 бр. пералня и 1 бр. сушилня за последваща обработка на годния за употреба текстилен отпадък, с цел подготовката му за повторна употреба като дрехи „втора ръка“. С този подход може да бъде осигурено реализиране на годните висококачествени продукти като дрехи „втора ръка“ на територията на страната, а негодните за повторна употреба продукти да бъдат пренасочени за рециклиране. Подробно описание на демонстрационния проект и обосновка относно избора на планираните мерки е разписано в „Обосновка за демонстрационен проект“, приложение към настоящото проектно предложение. 336 598.36 326 155.75
Кампании за популяризиране на резултатите от проекта: Дейността обхваща комуникационни мерки по популяризиране на проекта и резултатите от него. Дейността включва извършване на информационна кампания на територията на търговски парк „Джъмбо Плаза“ чрез поставяне на информационен пункт тип „шатра“, на който ще се осъществява информирането на клиентите на парка за възможностите и ползите от разделното събиране на текстилни отпадъци чрез поставените 8 броя контейнери. Част от комуникационните дейности на територията на търговския парк ще бъдат адаптирани и за деца и подрастващи и могат да бъдат реализирани и пред търговски обект за дистрибутиране на детски стоки и играчки. Предвидено е да се изработят информационни брошури, информационен клип/филм, както и провеждане на 3 бр. официални информационни събития. За достигане на целевите групи, определени като заинтересовани и подходящи да приложат демонстрационния проект и на други места ще се организира форум/кръгла маса за разискване на темите за разделно събиране на текстилния отпадък на всички потенциални заинтересовани страни (по-специално целевите групи). Информационната кампания включва и ангажиране на популярни личности/инфлуенсъри, които да промотират чрез различни канали (социални мрежи, медии и др.) темите за повторна употреба, висококачествено рециклиране, както и да насърчават поведение за поправка/“ремонт“ на дрехите, с цел недопускане превръщането им в отпадък. Планирано е провеждане на он-лайн ревю на подбрани „спасени“ дрехи и демонстриране на възможността за повторната им употреба. Комуникиране на дейностите по проекта и постигнатите резултати ще се извършва и чрез медийни изяви на ръководството на Текс Тийм. Набиращата популярност информационна кампания „Дрехите не са боклук“ също може да послужи като платформа, за да се комуникират резултатите по проекта. Информационната кампания включва следните основни елементи: - Изготвяне на цялостна стратегия по комуникирането на проекта –избор на най-подходящите комуникационни канали, чрез които да се достигне до населението на трите целеви столични райони, както и комуникиране на проекта до по-широк кръг заинтересовани лица. Тези лица включват и бъдещи партньори, чрез които потенциално може да се разшири обхвата на проекта, като се разположат контейнери за разделно събиране на текстил на територията на управлявани от тях търговски площи. Цели се достигането и на други оператори, извършващи дейности с отпадъци от текстил, които биха могли да приложат демонстрационния подход при сходни обстоятелства. - Организиране на информационен пункт (чрез поставяне на "шатра"), на територията на Джъмбо Плаза за извършване на регулярни дейности по информиране на посетителите на търговския парк. - Провеждане на едно официално информационно събитие при стартиране на проекта, както и още две събития за запознаване на заинтересованите лица с резултатите от прилагането на демонстрационния проект. - Изработване на промоционален клип/филм - 1 бр. Планирана е изработка на рекламен клип, който да опише процеса на събиране и сортиране, както и позитивния ефект, който повторната употреба на текстила има върху природните ресурси и до какви ползи води това. Клипът ще се излъчва в интернет пространството, както и по телевизия Мания. - Изработване на информационни брошури – В хода на провежданата информационна кампания е предвидено раздаването на рекламни брошури, в които да се разяснява ефектите от разделното събиране и повторната употреба, с цел насърчаване на това поведение сред населението на столицата. - Медийни излъчвания/публикации - 20 бр., вкл. комуникация на изработения промоционален клип в онлайн социални мрежи и ТВ Мания, вкл. ангажиране на популярни личности и провеждане на он-лайн ревю Конкретните медии и схема на излъчване ще се определят от рекламната/PR агенция при изработване на цялостната стратегия. 35 400.00 35 400.00
Организация и управление и информация и комуникация (по формата по чл. 55, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕСИФ): „Текс Тийм“ ЕАД е пряко отговорна за управлението на проекта и осигуряване качественото изпълнение на заложените дейности, цели и резултати. Управлението на проекта ще се осъществява при спазване на всички правила и указания от УО на ОПОС. Доброто управление на проекта включва идентифициране и управление на рискови ситуации, контрол, управление на финансовите ресурси, счетоводно отчитане, осигуряване на прозрачност чрез разпространение на информация за проектните цели и етапите на изпълнение до всички заинтересовани страни. Дейността включва сформиране на екип за управление и ясно разпределение на задачите между служителите на „Текс Тийм“ ЕАД, включително цялостното физическо и финансово управление на проекта, мониторинг върху текущото изпълнение на дейностите, администриране на проекта (документиране и архивиране), изготвянето на необходимите технически и финансови отчети и друга документация, свързана с доброто управление на проекта, координация между външните изпълнители и бенефициента, както и осъществяване на комуникация с УО на ОПОС. Екипът за управление на проекта включва позициите Ръководител, Финансист и лице по мониторинг, Лице по информация и комуникация. Отговорностите на всеки член от екипа са описани в раздел 9. ЕКИП на настоящия формуляр. Мерките по информация и комуникация включват разпространение на информация и осигуряване на публичност на проекта сред обществеността, съобразно задължителните изисквания за изпълнение на мерките за информация и комуникация от Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г. към Националната комуникационна стратегия. Дейностите за информация и комуникация ще разясняват целта на проекта, ползата му за обществеността и подкрепата на ЕС и фондовете за осъществяването му. Дейността включва следните мерки: 1) поставяне на 1 бр. плакат с информация за проекта в административната сграда на Текс Тийм; 2) провеждане на 2 бр. пресконференции, в началото и в края на проекта. Пресконференциите целят да информират за приноса на ЕС за осъществяването на проекта, неговите цели и постигнати резултати; 3) публикуване на 2 прессъобщения в началото и в края на проекта, с информация за проекта, неговите цели и резултати. На интернет страницата на Текст Тийм ще бъде публикувана и актуализирана информация за хода на изпълнение на проекта. В рамките на два дни от датата на издаване на АДБФП на интернет страницата на Текс Тийм ще бъде публикува информация за одобрения за финансиране проект. Осъществяването на мерките по информация и комуникация ще допринесе за: повишаване на обществената осведоменост за съ-финансирането на проекта по ОПОС; информиране на обществеността за ролята, която играе ЕС и държавите-членки при отпускането на помощта и резултатите от нея; осигуряване на достъпна, актуална информация за целите, хода на проекта и възможностите, които следват от изпълнението му; гарантиране на прозрачност и публичност на управлението и изпълнението. При осъществяването на мерките ще се спазват всички задължителни изисквания за визуализацията на мерките по информация и комуникация, съгласно Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г. и изискванията на ОПОС 2014-2020 г. Дейността ще бъде изпълнявана за целия период на проекта, като последните 4 месеца са предназначени за подготвяне на окончателното докладване по проекта, съгласно изискванията на УО на ОПОС 2014-2020 г. 45 149.81 43 910.16

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.