Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 55 107 дървета
English

Програма: Храни

Район за планиране: Всички

Описание

Целта на проектното предложение е да подобри развитието на децата в ранна възраст на територията на община Нова Загора, благосъстоянието им и на техните семейства. Като част от проекта ще бъдат предоставяни услуги за ранна детска интервенция, насочени към деца в ранна възраст с увреждания и затруднения в развитието, или риск от развиване на такива. Услугите за семейно-ориентирана ранна детска интервенция ще се предоставят от обучен екип от 3 специалисти в Центъра за обществена подкрепа /ЦОП/. Те ще извършват консултации на семейства и ще работят мобилно в естествената домашна среда на детето, както и ще взаимодействат със здравните специалисти, детските ясли, детските градини и другите социални услуги в общината в посока подобряване на ранното идентифициране на децата със затруднения, насочването им към услугата, и приобщаването им в услугите за образование и грижа. Това ще даде възможност да бъдат подобрени функционалните умения и развитие на децата, както и да се подобри качеството им на живот и да се осигури тяхното социално включване и на техните семейства. 
Проектът също така ще се фокусира върху подобряване на информираността и здравната култура сред родителите на деца в ранна възраст от ромската общност в общината, особено по отношение на здравната профилактика и превенция, достъпа до здравни грижи и услуги, и важността на ранното детско развитие и ранното идентифициране и адресиране на затрудненията. За целта ще бъде ангажиран здравен медиатор към ЦОП, който ще работи основно с фокус върху селата в общината. Той ще взаимодейства с екипа за ранна интервенция и други услуги на територията на общината и ще провежда дейности за информиране, консултиране, посредничество и насочване сред ромските общности в селата.
През проекта ще бъдат въведени механизми за насочване, сътрудничество и взаимодействие между различните услуги и структури на територията на общината, които ще доведат до интегриран подход към посрещане на нуждите на уязвимите деца и групи.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Предоставяне на услуги за ранно детско развитие и семейно-ориентирана ранна детска интервенция : С Решение на Общински съвет - Нова Загора, считано от 01.01.2023 г. Община Нова Загора - доставчик на социални услуги, разкрива второстепенен разпоредител с бюджет Отдел "Здравеопазване и социални услуги". Една от дейностите на отдела е предоставянето на комплексни социални услуги в Центъра за обществена подкрепа /ЦОП/. Той е разкрит през 2016 г. като социална услуга в общността, с фокус върху предоставяне на услуги за предотвратяване на раздялата на деца от техните семейства, превенция на насилието и отпадане от училище, обучение в умения за самостоятелен живот и социална интеграция на деца, консултиране и подкрепа на семейства в риск, оценяване, обучение и подкрепа на осиновители, превенция на антисоциалното поведение и консултиране и подкрепа на деца в конфликт със закона. От 2021 г. до днес УНИЦЕФ България подкрепя предоставянето на допълнителна услуга към Центъра за ранна детска интервенция, насочена към деца с увреждания и затруднения в развитието и техните семейства. Чрез проекта „Пилотно реализиране на системен подход към ранната детска интервенция в Община Нова Загора“, в ЦОП са ангажирани 3 бр. специалисти, които работят с деца и семейства през семейно-ориентиран подход. На специалистите са предоставени първоначално и надграждащи обучения и редовна методическа подкрепа и супервизия. За последните 2 години ЦОП се утвърди като висококачествена и търсена услуга за подкрепа на ранното детско развитие, като най-висок интерес от страна на общността се наблюдава към услугите за ранна детска интервенция. Освен към укрепване капацитета на услугата, проектът е фокусиран и върху ранното идентифициране на затруднения в развитието, разширяване на възможностите за приобщаване на децата с увреждания и затруднения в развитието в детските ясли и детските градини в общината и комуникационни дейности за промяна на нагласите и повишаване на разбирането за важността от ранната интервенция сред родители и специалисти. В следствие на този натрупан опит и утвърждаването на ЦОП като ключова услуга през последните години, чрез настоящия проект Община Нова Загора ще продължи предоставянето на услуги, насочени към ранното детско развитие и ранната детска интервенция. Дейността по Специфична Цел 3 се състои от предоставяне на услуги за ранна детска интервенция, насочени към деца на възраст 0-7 г. (с приоритет към децата във възрастта 0-3 г.) и техните семейства. Основните цели на дейността са: 1) подобряване развитието на децата, които ползват услугата, и тяхното благосъстояние; 2) разширяване на знанията, уменията и компетенциите на родителите и другите лица, полагащи грижи за деца, за подпомагане на детското развитие в естествената му среда; 3) осигуряване на пълноценно участие на децата и семействата във всички сфери на живот, типични за децата в ранна възраст и техните семейства; 4) превенция на социалното изключване и подобряване качеството на живот на децата и семействата. Етапите на реализиране на дейността са: 1) наемане на персонал за предоставяне на семейно-ориентирана ранна детска интервенция в състав 3 щатни бройки (специалист в социална услуга); 2) извършване на консултации на семейства на деца с увреждания и затруднения в развитието, с цел установяване на необходимостта от услуга за ранна детска интервенция и разясняване на нейната същност; 3) предоставяне на услуги за семейно-ориентирана ранна детска интервенция в естествената среда на детето; 4) извършване на редовен мониторинг на качеството на услугите и на постигнатите резултати в работата по случаи. По данни на УНИЦЕФ България, ЦОП – Нова Загора е много успешен пример за предоставянето на качествени услуги за ранна детска интервенция. Това е предпоставка настоящият обучен и опитен екип да бъде запазен в максимално близък до настоящия си състав. За целта Дейност 1 по настоящото проектно предложение предвижда обезпечаване на труда на специалистите, които ще предоставят услуги за ранно детско развитие и семейно-ориентирана ранна детска интервенция. 182 430.00 29 733.40
Мерки за превенция, профилактика и информираност в ромска общност: Екипът на Център за обществена подкрепа – гр. Нова Загора разполага с богат опит в предоставянето на услуги в ромската общност в гр. Нова Загора. Към момента дейностите са основно в сферата на социалната работа, вкл. информиране и консултиране, подкрепа при посредничество с държавни институции и др. Създадени са успешни партньорства с Отдел „Закрила на детето“, други социални услуги, неправителствени организации, работещи с уязвими групи, работодатели и други. Екипът на центъра си сътрудничи с всички общински структури и социални услуги, които работят с деца и семейства от уязвими и рискови групи. Освен в ЦОП, към Община Нова Загора извършва дейност здравен медиатор, който работи на терен в ромския квартал в гр. Нова Загора. Той е ангажиран с работа по здравна профилактика и превенция, и подкрепа за детското развитие, като си сътрудничи успешно с екипа за ранна детска интервенция към ЦОП. Към момента липсва възможност здравният медиатор към Общината да обхване уязвими деца и семейства извън гр. Нова Загора, а в общината има села с преобладаващо и компактно ромско население, което в голямата си част живее в условия на бедност и социално изключване. Във връзка с необходимостта това население да бъде обхванато от дейности по превенция, профилактика и информираност, през настоящия проект ще реализираме тяхното предоставяне в селата в общината, като се фокусираме върху семействата с деца в ранна възраст (0-7 г.), тъй като поради отглеждането им в неподходяща среда или при намален родителски капацитет, те са застрашени от изоставане в развитието си. Семействата от уязвими групи в община Нова Загора се нуждаят от подкрепа за надграждане на здравната култура и информираност, вкл. по въпросите на ранното детско развитие и здравната профилактика, както и по отношение на достъпа до здравни грижи. Ще бъде ангажиран допълнителен здравен медиатор към екипа на ЦОП, който ще работи в посока осигуряване на консултации и повишаване на информираността на семействата. Медиаторът ще работят в тясно сътрудничество със специалистите, предоставящи услуги за ранна интервенция по линия на СЦ3, и ще насочва деца от уязвими общности, за които са идентифицирани наличие или рискове от затруднения в развитието, към услугите. Основните цели на дейността са: 1) подкрепа за здравето и ранното детско развитие на децата в ранна възраст и подобряване качеството им на живот на техните семейства в селата в община Нова Загора; 2) превенция на заболяванията и здравна профилактика на децата и повишаване на здравната култура, информираността и родителския капацитет на родителите; 3) провеждане на информационни събития на различни теми свързани с правилното обгрижване и отглеждане на децата в ранна възраст, с цел повишаване на родителските компетенции на родители от уязвими групи; 4) ранно идентифициране на деца с рискове или със затруднения в развитието от уязвими групи и насочване към услуги за ранна интервенция, предоставяни по линия на СЦ3. 60 810.00 9 605.06
Планирани дейности по СЦ3: Като част от настоящата дейност са включени всички действия за обезпечаване на качеството и нуждите на услугите за ранна детска интервенция по Дейност 1. Включени са следните 6 под-дейности: 1) въвеждане на механизъм за сътрудничество между ЦОП и услугите за образование и грижа в ранна детска възраст в общината; 2) функциониране към Община Нова Загора на Координиращо звено за осигуряване на подкрепа за реализиране на системен подход към ранната детска интервенция; 3) провеждане на въвеждащо и надграждащи обучения, редовна супервизия и осигуряване на методическа подкрепа на екипа на ЦОП; 4) обезпечаване на транспортни разходи за осъществяване на редовни домашни посещения; 5) отпечатване на информационни брошури и постери за промотиране на услугата; 6) обезпечаване на дейността на екипа по "Ранна детска интервенция". Относно под-дейност 1: една от целите на ранната интервенция е да подпомага прехода на детето към приобщаваща среда в детска ясла и детска градина или друга услуга, или училище, в случай на необходимост. Това включва сътрудничество с тези услуги и съвместна работа по планиране на прехода на детето и неговата адаптация. Специалистите от услугата за ранна интервенция предоставят насоки и подкрепа на персонала на детското заведение, както и на екипа за допълнителна подкрепа за осигуряване на ефективен плавен преход и приобщаваща среда. За целта ще бъде въведен в практиката механизъм за сътрудничество между ЦОП и услугите за ОГРДВ (детски ясли, детски градини и др.) в общината. Относно под-дейност 2: към момента има създадена добра практика в община Нова Загора под формата на Координационно звено, в което участват представители на Община Нова Загора, РДСП, РЗИ, РУО, РЦПППО и други структури на регионално и местно ниво. То има за цел да осигури институционална подкрепа за реализирането на системния подход към ранната детска интервенция на територията на общината. По отношение на под-дейност 3: от основно значение е в услугата да има създадени условия за професионално развитие и квалификация на работещите. Специалистите от ЦОП вече са минали въвеждащо обучение по ранна детска интервенция. В случай, че в екипа бъдат назначени нови лица, то това ще наложи провеждане на такова обучение. Необходими са и редовни надграждащи и продължаващи обучения за развиване на професионалните им компетенции в различни сфери. Също така, на специалистите ще бъде осигурена методическа подкрепа и супервизия на работното място, в съответствие с техните идентифицирани нужди. Планирани са групови и индивидуални форми на супервизия, предоставени от външен/ни специалист/и с доказан опит съобразно нормативните изисквания. Под-дейност 4 е насочена към обезпечаване на транспортните разходи на специалистите, които извършват редовни домашни посещения. Услугите за ранна детска интервенция се предоставят основно мобилно, в естествената среда на детето. По отношение на под-дейност 5: услугата ще реализира различни форми за информиране, съобразени с целевите групи, вкл. срещи, информационни кампании, събития, публикации и др. За целта е необходимо осигуряването на информационни материали (брошури и постери), които да информират за услугата, нейните цели, контакти и критерии за достъп. Информацията в тях следва да е представена в достъпен и разбираем за всички семейства формат и език. Под-дейност 6 е насочена към обезпечаване на разходите за материали и консумативи и режийните разходи за подръжка на помещението, в което се предоставят услугите. Някой от дейностите на екипа "Ранна детска интервенция", както и на здравния медиатор (по СЦ2) се осъществяват не само в домашната среда на децата, а и в сградата на ЦОП. Поради това е необходимо поддържането и обезпечаването на достъпна и релевантна за целта среда. Част от средствата по ПП са заложени с цел да подсигурят режийните разходи, както и канцеларските материали и консумативи. Те няма да бъдат използвани за привличане на целевата група в проекта, а за обезпечаване работата на служителите. 65 296.00 11 893.36
Планирани дейности по СЦ2: Като част от настоящата дейност са включени всички действия за обезпечаване на качеството и нуждите на услугите, насочени към уязвими групи, предоставяни от здравния медиатор, който ще бъде ангажиран по СЦ2. Включени са следните 5 конкретни под-дейности: 1) провеждане на въвеждащо и надграждащи обучения за здравния медиатор, който ще предоставя услуги към ромската общност, провеждане на редовна супервизия и осигуряване на методическа подкрепа; 2) обезпечаване на транспортни разходи за осъществяване на работа на терен в общности с компактно население от уязвимите групи в села на територията на община Нова Загора; 3) обезпечаване на разходи за провеждане на информационните събития, насочени към ромската общност; 4) обезпечаване на материали и консумативи за предоставяне на услугата; 5) въвеждане на механизъм за сътрудничество между услугите за ранна детска интервенция и услугите на здравния медиатор, насочени към ромската общност. Относно под-дейност 1: ще бъде проведено въвеждащо обучение на здравния медиатор, което е от стандартен тип. То ще включва допълнителна тематика, свързана с ранното детско развитие и идентифициране на затруднения в развитието. Освен това е предвидено да се осигури надграждащо обучение по теми, които възникват като важни за хората от общността, според необходимостта. Медиаторът ще бъде включван в надграждащите обучения на специалистите от екип „Ранна детска интервенция“ с цел развитие на компетентности в тази област. Предвидено е осигуряването на редовна супервизия и методическа подкрепа. Възможно е част от супервизиите да бъдат споделени с екипа по ранна детска интервенция, за да се осигури добра спойка между него и екипа, както и с медиатора, работещ в общността в града. Предвидено е и провеждане на обмяна на опит със сходни услуги в други общини, в които има изградени добри практики за работа в селски общности с компактно ромско население. Основната част от услугите ще бъдат предоставяни на терен, в селата на територията на общината, поради което в под-дейност 2 е предвидено обезпечаването на транспортните разходи на здравния медиатор. Под-дейност 3 е насочена към обезпечаване на информационните събития, които ще бъдат провеждани от медиатора, с подкрепа от страна на екип „Ранна детска интервенция“ и здравния медиатор към Общината, който работи в града. Ще бъдат покрити разходите за събитията и отпечатването на информационни материали, насочени към родители от уязвими групи. Под-дейност 4 цели обезпечаване на материалите и консумативите, необходими за извършване на дейността. Те ще осигуряват техническата обезпеченост на работата на медиатора и няма да служат за целите на привличане на целевата група към проекта. Като част от под-дейност 5 ще бъде разработен и въведен в практиката механизъм за взаимодействие и сътрудничество между услугите по СЦ2 и СЦ3. Това ще включва насочването от една услуга към друга и взаимодействие между специалистите, осигуряващи услуги. По този начин ще се осигури комплексна подкрепа и интегриран подход в работата по случаи с деца и семейства от уязвими общности. 32 000.00 3 842.02
Идентифициране на деца с увреждания и затруднения в развитието и промотиране на услугата в общността“ (продължение на Дейност 1): Научните данни показват, че затрудненията в развитието е необходимо да бъдат установени възможно най-рано, още в първите три години от живота, за да се осигури ранна интервенция, с което да се подпомогне детето да развие своя пълен потенциал. В България има създадена правна рамка и институционални условия за установяване на увреждания и затруднения в развитието в ранна детска възраст. Съществува система за първично здравеопазване от общопрактикуващи лекари и извънболнични педиатри, които осигуряват профилактични грижи и системно проследяване на развитието за всички деца. Съгласно приложимите законови разпоредби профилактичните грижи включват редовно наблюдение на цялостното детско развитие (т.нар. оценка на развитието на детето) и растежа, както и оценка на слуха и зрението. Докато диагностика, лечение и рехабилитация за специфични състояния и увреждания са достъпни от здравната система, въпреки горепосочените предпоставки, все още установяването на затрудненията не се случва достатъчно своевременно. Има много случаи, в които установяването им се случва едва когато детето постъпи в детска градина, а в маргинализираните общности дори по-късно. Проследяването на детското развитие се осъществява най-вече по медицински показатели, с основен акцент върху физическия растеж, и не се извършва систематично при случаите когато достъпът до здравни грижи е затруднен. По данни от проведено по поръчка на УНИЦЕФ проучване, почти 70 % от родителите посочват, че личният лекар или педиатърът на детето претегля и измерва ръста на детето при всяко посещение, но само 12 % от тях посочват, че лекарят на детето им някога е попълвал анкета или друг въпросник относно ученето, развитието или поведението на детето им. Освен това 11 % от родителите, които са споделили притеснения за развитието на детето с личния лекар, са били посъветвани да изчакат, за да видят дали детето ще преодолее затрудненията. Резултатите от изследването също така сочат, че възрастта, на която за пръв път се появяват съмнения за затруднения в развитието или увреждания, за много деца е голяма. При близо 1/3 от децата, затруднението в развитието или увреждането са установени или диагностицирани след 36-месечна възраст, т.е. след оптималната възраст за ранна интервенция. По тази причина, настоящата дейност (която е допълваща и подкрепяща Дейност 1) цели засилването на дейностите за навременно идентифициране на децата с увреждания и затруднения в развитието и насочването им към услугата за ранна детска интервенция. Като част от проекта, подкрепян от УНИЦЕФ, в община Нова Загора са въведени механизми за насочване на деца към услуги за ранна детска интервенция, както и бяха проведени серия от обучения, уебинари и срещи за здравни специалисти, специалисти от детски ясли и детски градини, родители и други, за надграждане на уменията им да идентифицират затрудненията в развитието и разбирането им за необходимостта от услуги за ранна интервенция, ако затруднения или увреждания са налице. В резултат на това, специалистите от различните системи в общината все по-често насочват деца към ЦОП. Независимо от това, проследяването на детското развитие все още не се случва по системен начин и разработените механизми за насочване все още не са напълно въведени в практиката. Настоящата дейност има следните цели: 1) продължаване на изградените сътрудничества и добри практики между структурите на здравната, образователната и социалната системи за ранно идентифициране на деца с увреждания и затруднения в развитието; 2) утвърждаване и въвеждане в практиката на механизми за насочване на идентифицираните деца към услугите за ранна детска интервенция в ЦОП; 3) повишаване на броя деца, обхванати със задължителен скрининг, в рамките на първите 3 години от живота; 4) повишаване на разбирането сред родителите за смисъла от ранното идентифициране на затрудненията в развитието и за услугите за ранна детска интервенция. 0.00 0.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.