Допълнително обучение по български език за децата и учениците, за които българският език не е майчин: Един от основните проблеми за успешната образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства е липсата на достатъчно добри познания по български език. Това възпрепятства пълноценното включване на деца и ученици, за които българския език не е майчин, както в предучилищното, така и в началния етап от училищното образование. В резултат те често постигат образователни резултати, които са по-ниски от реалните им възможности, както и изостават, понякога трайно от своите връстници. Целта на тази дейност е справянето с този проблем, който изисква целенасочени усилия от възможно най-ранен етап на включването на детето в образователната система.
За постигането на тези цел ще бъдат провеждани допълнителни занимания по български език с всички деца от детските градини и ученици от начален етап (I-ви - IV-ти клас) от включените по проекта училища, за които българския език не е майчин. Заниманията ще се провеждат от учители, които имат опит и желание да работят с деца и ученици от етническите малцинства и познават трудностите, с които децата-билингви се сблъскват в образователния процес.
Децата от различните етноси възприемат българския език през призмата на майчиния си език. Това поражда грешките им в българската реч. Много често децата билингви постъпват в училище със съвсем ограничен лексикален запас от български език и това създава редица трудности при обучението им. Компетентностите за възрастовите и физиологичните особености, както и за спецификата на културата, към която принадлежат билингвите, също са задължителни. Само тогава може да се оценят слабостите и проблемите на учениците, за да се ръководи правилно образователно-възпитателният процес. Осигуряването на по-ефективна система на обучение налага да се търсят подходящи стратегии и техники, да се прилагат адекватни принципи, методи и подходи за повишаване на мотивацията. Тези усилия имат за цел преодоляване на затрудненията при усвояването на нови знания и умения, адаптиране на учебното съдържание към опита, интересите и потребностите на учениците, създаване на по-добра организация на тяхната учебна дейност и подготовка.
Допълнителните занимания по български език ще бъдат организирани индивидуално от всяка детска градина/училище в съответствие с броя на децата/учениците и техните потребности. Във включените училища, в които е въведена целодневна организация на учебния ден за допълнителните занимания по български език ще се провеждат извън времето за самоподготовка на учениците. За децата в детските градини от I-ва и II-ра групи ще се използват интерактивни и игрови подходи при обучението в контекста на методика за ранно обучение за деца, за които българския език не е майчин. За децата от III-та и IV-та група заниманията ще са фокусирани преимуществено към подготовката им за училище.
Планът за организацията и провеждането на допълнителните занимания в училищата ще следва утвърдените от МОН учебни програми по Български език и литература за съответния клас от общото образование. Фокусът на работата ще бъде върху подкрепа за учениците за справяне с трудностите, които срещат и наваксване на изоставането. На база индивидуалните резултати и потребности на учениците в отделните училища ще има възможност да се формират отделни групи от един випуск. В IV-ти клас ще се поставя и допълнителен акцент на подготвката за явяването на децата на Националното външно оценяване.
За целите на дейността ще бъдат закупени и предоставени на децата и учениците от уязвимите групи учебни помагала. Всяко училище/детска градина ще има възможност за избор на помагалата съобразно методиката на обучение и нуждите на децата/учениците. |
44 352.00
|
41 745.82
|
Допълнителни занимания със застрашени от отпадане от училище ученици от етническите малцинства и подкрепа за продължаване на образованието в гимназиалния етап и за успешно завършване на средно образование: С цел намаляване риска от преждевременно отпадане от образование и подкрепа за деца и ученици, реинтегрирани в образователната система ще се организират и провеждат допълнителни занимания с ученици от уязвимите групи в четири училища - партньори по проекта. Допълнителните занимания ще се насочени към по-доброто усвояване на учебния материал и стимулиране на интереса на децата към ученето. По този начин ще се повишат резултатите на учениците и ще се улесни преминаването им в по-горен клас и степен на образование.
В ОУ "Юрий Гагарин" и СУ "Св.св. Кирил и Методий" ще бъде обърнато специално внимание върху подготовката на учениците по математика в начaлен и прогимназиален етап и по БЕЛ в прогимназиелан етап, тъй като голяма част от учениците от рисковите групи срещат затруднения при усвояването на материала. Липсата на добри познания в тази област води на свой ред до слабо представяне на учениците в точните науки и невъзможност за усвояване на STEM умения, от една страна, а от друга - липсата на познания по български език, която е пряко свързана с тяхната грамотност, които са изключително важни за тяхната бъдеща реализация . Поради това в рамките на дейността ще бъдат организирани допълнителни занимания по математика и по БЕЛза над 500 ученици от начален и прогимназиален етап. Учениците ще бъдат разделени на групи спрямо нивото на усвояване на материала и трудностите, които срещат. За всяка група преподавателите ще изготвят индивидуална програма в зависимост от потребностите. В начален и прогимназиален етап допълнителните занимания по математика, ще се провеждат в часовете за занимания по интереси в рамките на целодневната организация на учебния ден. По същия начин ще се провеждат и допълнителнителните часове по БЕЛ в прогимназиален етап. В гимназиален етап заниманията ще бъдат в извънучебно време по план утвърден от директора на съответното училище.
В допълнение за учениците от VII-ми клас ще бъде организирана и допълнителна подготовка за явяване на националното външно оценяване с цел повишаване на резултатите на изпитите и по-лесно преминаване в гимназиален етап. Предвижда се в тази част от дейността да бъдат обхванати най-малко 59 ученика.
В ОУ "Св.св. Кирил и Методий" ще се заложи на допълнителните занимания по интереси организирани за всяка в две групи (по една за начален и прогимназиален етап), както следва:
- Спортувам и се забавлявам - включване на няколко спорта (тенис на маса, футбол, баскетбол, волейбол);
- Виртуални образователни пътешествия;
- Рисуване и моделиране;
- Професии на бъдещето (дизайнер на образователни идеи; лидер в технологиите; роботът мой помощник);
- Театър за музиканти и танцьори.
За изпълнение на тези дейности в ОУ "Св.св. Кирил и Методий" ще бъде закупено необходимото оборудване в рамките на дейност 4, както и необходимите материали и консумативи. Ще бъдат обхванати 113 ученици.
За учениците от XI-ти и XII-ти клас ще бъдат провеждани и допълнителни занимания - подготовка за явяване на държавни зрелостни изпити. Предвижда се в тази част от дейността да бъдат обхванати най-малко 100 ученика. С тях ще се провеждат занимания по български език и литература, както и занимания по втори предмет съобразно избора на учениците. В ПГТТ "Христо Ботев" подготовката по втори предмет ще бъде по изучаваната професия. Разпределението на часовете за подготовка за ДЗИ ще се осъществява индивидуално от средното училище и професионалната гимназия - партньори по проекта без да се нарушават приетите учебни програми.
Допълнителните занимания ще бъдат провеждани от учители - експерти с най-малко 3 години опит в съответната сфера и опит в работата с деца и ученици от етническите малцинства.
|
98 625.20
|
48 813.15
|
Осигуряване на психологическа подкрепа за децата и учениците от етническите малцинства: Дейностите на психолозите са ключови за създаването, реализирането и развиването на училищни политики за подкрепа и ангажиране с деца и ученици, както за превенцията, така и за интервенции при затруднения в обучението, психично-здравни проблеми, отношения с връстници и трудно поведение, включително интервенции при ситуации, които изискват отговор на цялата общност със сътрудничеството на родителите и на институциите и службите в общността, както и принос в изграждането на позитивен психологически климат и отношения в детската градина/училището. Децата и учениците от етническите малцинствени групи често срещат специфични проблеми, както в детската градина/училището, така и в семейната среда, особено когато в семейството съществуват рискови фактори. Осъзнаването на факта, че етническите и културни различия не са пречка, а допълнително предимство, на възприемането на образованието като ценност, на собствените сили и възможности е важна предпоставка за успеха на тези деца и ученици, както в образователен, така и в житейски план. В този контекст дейността има за цел да осигури подходяща индивидуална и/или групова подкрепа за децата и учениците от етническите малцинства за тяхното успешно интегриране в образователната система, превенция и справяне с рисковите фактори, пред които са изправени. За тази цел в ЦДГ "Веселушко", ОУ "Юрий Гагарин", ОУ "Св.св. Кирил и Методий", СУ "Св.св. Кирил и Методий" и ПГТТ "Христо Ботев" ще бъдат осигурени психолози, които са компетентни за работа с деца и ученици от такава среда. Тези психолози ще работят съвместно с и в подкрепа на наетите в съответните образователни институции психолози и педагогически съветници. Предвижда се да се работи както групово с децата, така и по отделни случаи.
В началото на дейността ще бъде извършен анализ на различните рискови фактори, които засягат децата и учениците. Ще бъдат идентифицирани тези от тях, които имат най-съществена нужда от психологическо подпомагане и с тях ще се работи по индивидуална програма. Особено внимание ще бъде обърнато на учениците в тийнейджърска възраст, при които рисковете от преждевременно отпадане от образование са най-големи. Ще се работи за превенция на ранните бракове, различните зависимости, проблеми с поведението.
В две от детските градини, които са партньори по проекта - ОДЗ "Радост" и ДГ "Дъга" подкрепа на децата от целевите групи ще осигуряват наети образователни медиатори. В двете градини ще бъде нает по един медиатор до края на проекта. Медиаторите ще осигуряват децата редовно да посещават градина, като ще поддържат комуникация с родителите, което е ключова предпоставка за успешната интеграция на децата в образователната система.
С изпълнението на дейността се цели също така у учениците да бъде изградено трайно доверие към училищния психолог и образователния медиатор, като личност от която те могат да получат внимание, съвет и подкрепа в момент на нужда. Ефективната психологическа подкрепа ще спомогне за това децата и учениците да приемат детската градина/училището, като собствена среда, в която имат своето място. |
40 450.68
|
19 603.01
|
Подобряване на образователната среда в четири училища и три детски градини: Мерките за подобряване на образователната среда са важни, тъй като спомагат училищата и детските градини да стават все по- привлекателно място за децата и учениците, позволяват използването на много по-широк кръг образователни ресурси чрез ефективно въвеждане на съвремнни информационни и комуникационни технологии. Концепцията на Община Смолян и нейните партньори - училища и детски градини е, че постигането на целите за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства би било най-ефективно чрез повече и по-задълбочена работа с тях и техните родители. Чрез тази дейност ще бъдат осигурени и предпоставки за по-доброто изпълнение на останалите дейности по проекта.
За ОДЗ "Радост" ще бъдат осигурени: 2 бр. лаптопи; 1 бр. мултимедийна дъска; 2 бр. смарт телевизори; 6 бр. модулни шкафове за съхранение на дидактични матерали; 8 бр. Дидактичен детски кът за игра "Магазин"; 8 бр. Дидактичен детски кът за игра "Кухня"; 20 бр. детски метални скамейки с кожа; 25 бр. детски легла с матраци; 6 бр. кожени детски диванчета без подлакътници.
За ЦДГ "Веселушко" ще бъдат осигурени: 1 бр. лаптоп; 1 бр. мултимедийна дъска; 1 бр. мултифункционално устройство; 1 бр. смарт телевизор; 3 бр. модулни шкафове за съхранение на дидактични матерали; 3 бр. Дидактичен детски кът за игра "Магазин"; 3 бр. Дидактичен детски кът за игра "Кухня".
За ДГ "Дъга" ще бъдат осигурени: 1 бр. мултифункционално устройство; 1 бр. интерактивен дисплей 65"; 1 бр. кожено детско диванче без подлакътници; 12 бр. пластмасови детски столчета; 3 бр. шестоъгълни модулни маси; 2 бр. програмируема играчка-пчела.
За ОУ "Юрий Гагарин" ще бъдат осигурени: 6 бр. лаптопи; 2 бр. мултимедийни дъски; 1 бр. видеопроектор; 1 бр. прожекционен екран; 1 бр. мултифункционално устройство.
За ОУ "Св.св. Кирил и Методий" - с. Смилян ще бъдат осигурени: 10 бр. лаптопи; 1 бр. мултифункционално устройство; 20 бр. 3D-писалки за пространствено рисуване и моделиране; 5 бр. комплекти за роботика; 1 комплект барабани; 1 бр. акустична китара; 1 бр. електронен ситезатор.
За СУ "Св.св. Кирил и Методий" ще бъдат осигурени: 20 бр. лаптопи; 6 бр. мултимедийни дъски; 4 бр. видеопроектори; 4 бр. прожекционни екрани; 1 бр. мултифункционално устройство.
За ПГТТ "Христо Ботев" ще бъдат осигурени: 11 бр. лаптопи; 2 бр. мултимедийна дъска; 1 бр. мултифункционално устройство; 4 бр. цифрови амперклещи; 5 бр. Дигитален мултицет; 5 бр. Цифров мултиметър; 12 Комплекта отвертки и битове - 39 бр. в комплект; 5 Комплекта от 6 изолирани отвертки и фазомер; 3 Комплекта изолирани отвертки 1000V; 6 Комплекта отвертка с различни 45бр. накрайници;18 Комплекта звездогаечни ключове - 12 бр. в комплект;18 Комплекта лули 6-22мм - 8 бр. в комплект;2 бр. Тресчотка циклоп 8000A; 1 Комплект инструменти 216 части.
Ще бъдат закупени и следните спортни пособия:
За ОДЗ "Радост": 3 Футболни комплекта - две врати с мрежи и топка; 3 Комплекта за игра на волейбол.
За ОУ "Св.св. Кирил и Методий": 1 бр. Гимнастически скрин; 10 бр. Волейболна топка; 20 бр. Кожена футболна топка; 10 бр. Баскетболна топка; 1 бр. Тенис маса за игра на открито PPT 500; 2 бр. Баскетболен кош за фиксиране на стена; 10 бр. Гимнастически дюшек 200х100х10 см; 10 комплекта Хилки и топчета за тенис на маса.
Закупеното по проекта оборудване ще се използва и от деца и ученици, които не са от целевата група по проекта с оглед осигуряване на интегрирано обучение на децата и учениците от етническите малцинствени групи.
Закупеното обзавеждане и оборудване ще бъде използвано при обучението на децата и учениците от етническите малцинства със следните цели:
- запознаване на децата в ранна възраст със съвременните ИКТ и техните възможности;
- развитие на интереса в децата и учениците към тях, както в образованието, така и за бъдеща професионална реализация;
- използване в образователния процес до много по-голям кръг образователни ресурси, включително мултимедийни и интерактивни, което ще го направи много по-занимателен и интересен за децата. |
116 812.10
|
115 615.17
|
Насърчаване участието на родителите в образователния процес и работа с родителите от етническите малцинства за превенция на отпадането от училище: Ролята на родителите за успешното участие на децата и учениците в образователния процес е изключително важна. Сред маргинализираните групи често има родители, които не осигуряват необходимата подкрепа на своите деца и дори самите те ги спират от посещение на училище. Това е една от основните причини за ранното отпадане от образование и бедността, предава през поколения. От друга страна са чести и случаите, в които родители от български произход имат резерви децата им да посещават образователни институции, в които се обучават интегрирано деца от етническите малцинства. Общината и нейните партньори оценяват тези рискови фактори и считат, че работата с родителите е ключва предпоставка за успеха на мерките за образователна интеграция.
Настоящата дейност има за цел да подкрепи процесите на образователна интеграция, да намали броя на преждевременно отпадналите от образование и да предотврати сегрегация в училищата и детските градини в Община Смолян чрез активна работа с родителите.
Дейността ще се изпълнява в две основни направления:
Първото направление е създаване на "Училище за родители" за родители от маргинализираните общности и други рискови групи. Тази част от дейността ще се изпълнява от училищата и детските градини. Дейността е насочена към изграждане на компетентности за пълноценна грижа и подкрепа на децата им за пълноценно участие в учебния процес. Цели се промяна на нагласите у такива родители, възприемането на образованието като ценност, разбиране на нуждите на децата, които посещават детска градина или училище, изграждане на хигиенни навици, грижа за здравословното състояние и справяне с поведенческите проблеми при подрастващите. В дейността ще бъдат обхванати 159 родители от уязвимите групи, включително всички родители на деца и ученици, които са настанени в социалните жилища, ремонтирани с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Региони в растеж". Обучението ще се провежда от мултидисциплинарен екип от психолог и експерт, образователни дейности. Предвижда се в "Училище за родители" да бъдат включени различни подходи, включително лекционна част, дискусии с участниците, различни ролеви и други. Тази част от дейността следва като логика установени модели за обучения за отговорно родителство, но с фокус към специфичните проблеми, с които се сблъскват родителите на деца в детски градини и училища.
Ще се осигури подкрепа на родителите за работа със съвременните ИКТ и образователен софтуеър, както и ще бъде осигурена възможност за индивидуални консултации с психолог и/или педагогически специалисти в случай на необходимост.
Дейността ще се провежда в помещения, осигурени от училищата и детските градини.
Второто направление е ориентирано към широко разясняване на ползите от образователната интеграция и приемането на различията от деца, ученици и родители. Тази част от дейността ще се изпълнява от съответното училище или детска градина, като са планирани по три такива обществени дискусии в рамките на проекта (по една на учебен срок). В рамките на тези дискусии ще бъдат канени лица с обществен авторитет, които са ангажирани с проблемите на образователната интеграция, експерти в различни области, роми, постигнали успехи в различни сфери. Ще се насърчава диалога и изграждането на контакти между родителите от различни етноси и ангажирането им, като част от голямата училищна общност. |
25 120.40
|
4 857.44
|
Кариерно ориентиране на учениците в четири училища в Община Смолян: Целта на тази дейност е да развие интереса на учениците към различните сфери на човешката дейност и пътищата за професионална реализация, както и да помогне на всеки от тях при избора на бъдещо образование и/или възможности за започване на работа. Осигуряването на плавен и бърз преход от образование към заетост ключова предпоставка както за ограничаването на младежката безработица, така и за намаляването на дела на младите хора, които не са нито в заетост, нито в образование (NEETs). Екипите на училищата са с убеждението, че запознаването на учениците от ранна възраст с различните професии, ролята и важността на труда, както и своевременното кариерно ориентиране съобразено с техните желания, нагласи и възможности ще им даде по-добри шансове за професионална реализация и бъдещо развитие.
В тази връзка с реализацията на тази дейност ще бъдат постигнати следни цели за учениците в отделните етапи от училищното образование:
1. Учениците в начален етап ще бъдат запознати със света на професиите. У тях ще бъде формирано разбиране на мястото на работата в човешкия живот, на необходимостта от труда и на ползата от различните професии. Ще бъдат проведени пет събития "Ден на професията" (5 събития в СУ), насочени към най-малките ученици с изложби, викторини и представяне на често срещани професии.
2. За учениците от прогимназиален етап акцентът на работата ще бъде върху търсене на съответствието между индивидуалните интереси и изискванията за успешна реализация в съответната професия. Ще се обяснява важността на правилния избор на гимназиално образование за последващото обучение във висше училище и/или намиране на подходящата работа. Ще бъдат проведени четири събития "Панорама на труда" (4 събития в СУ) за всички ученици от прогимназиален етап. В рамките на тези събития от една страна ще бъдат направено задълбочено представяне на професиите, които представляват най-голям интерес за учениците. За целта преди организацията на мероприятията ще бъдат проведени анкети сред тях. Ще се организират и състезания за училищни проекти с награди, които ще бъдат връчвани в рамките на събитията.
3. За учениците в гимназиален етап девет събития "Ден на професията" и "Панорама на труда" – в Професионалната гимназия.
Работата с учениците от гимназиален етап ще бъде по-интензивна и насочена към правилното професионално самоопределяне, планиране на индивидуални цели и стъпките за тяхното постигане и подходящия избор на висше образование и/или работа след завършване на гимназия. Ще се организират консултации за правилното кариерно планиране, трудовите и социалните им права, рисковете при търсене и започване на работа.
За учениците от втори гимназиален етап ще бъдат организирани и шест срещи с работодатели (по три в две училища), на които ще се запознаят с възможностите, условията и изискванията за започване на работа, потенциални свободни работни места. Работодателите ще представят предложения за стажове и свободни работни места, както и реални предложения за започване на работа след приключване на средното образование с възможностите за професионално развитие и социални придобивки на работното място. За всички ученици от гимназиален етап ще бъде осигурена възможност за индивидуални срещи с кариерни консултанти и разработване на планове за кариерно развитие.
|
42 525.00
|
36 448.91
|