Разработване на анализи и препоръки за повишаване квалификацията на педагозите за работа в мултикултурна среда :
Целта на тази дейност е да се извърши задълбочен анализ на съществуващото положение в трите училища-партньори относно квалификацията на педагогическите специалисти, приетите и изпълнени до момента планове и програми за повишаване на квалификацията им, опита им в работата в мултикултурна среда, както и въведените до настоящия момент практики в тази посока. Резултатите от първата дейност ще бъдат използвани не само за планиране на обучителните дейностите в рамките на проекта, но ще послужат и за изготвяне на програмата за работа в мултикултурната среда в следващите учебни години.
Дейността условно може да бъде разделена на следните взаимообвързани поддейности, които ще се изпълняват поетапно.
Първи етап: Документно проучване. На този етап ще бъде извършено проучване и анализ на действащите и изпълнени от всяко едно училище-партньор, стратегии, планове и програми за повишаване на квалификацията на педагогическия персонал. Акцент в проучването ще бъде изследването на опита и практиките, които всяко от училищата е въвело за работа в мултикултурна среда. Планирано е също така да се извърши преглед и анализ на кадровите досиета на педагогическите специалисти, с цел изследване на компетентностите им и на индивидуалните им професионални профили. В резултат на това проучване ще се установи политиката и предприетите действия от училището за повишаване на квалификацията на педагогическия персонал за работа в мултикултурна среда, както и ще се извърши индивидуална оценка на компетентностите им. Първият етап ще завърши с анализ на резултатите, като съответно се изведат силните и слабите страни и се направи оценка на съществуващото положение, които ще са основополагащи при разработването на обучителните програми.
Вторият етап включва разработване, провеждане и обобщаване на получените резултати от анкетно проучване сред педагогическите специалисти от трите училища. Целта на анкетното проучване е да се установят проблемите и дефицитите, които са налице у педагогическия персонал, както и да се проучи тяхното мнение и желание относно темите и сферата на обученията, които ще бъдат организирани в рамките на дейност 2,3 и 4. Отчитайки мнението на педагогическите специалисти ще гарантираме, че обученията ще бъдат съобразени изцяло с техните нуждите и така ще се постигне възможно най-голям ефект. Проучването ще бъде извършено чрез стандартизирани въпросници.
В рамките на втория етап ще бъде извършено проучване и анализ на резултата от работата на образователните медиатори, като към момента на подготовка на проектното предложение установихме, че във всяко едно от училищата-партньори има назначен по един медиатор. Изследвайки и ефективността от тяхната дейност ще ни даде възможност да планираме и тяхното участие в обученията, както и при необходимост да се изготвят препоръки за подобряване на работата им и актуализиране на задълженията им.
Трети етап: Третият етап от дейности е Разработване на Програма за работа в мултикултурна среда, в която акцента ще е повишаването на квалификацията на педагогическия персонал и образователните медиатори, като за всяко училище ще бъде изработена отделна такава, тъй като и трите училища-партньори са с различна специфика. Необходимостта от изготвяне на нови, актуални програми е установена още на етап подготовка на проектното предложение, като установихме че в трите училища към настоящия момент са приети документи с различно съдържание, свързани с професионалната квалификация на педагогическите кадри, но липсва насоченост за работа в мултикултурна среда, в каквато се налага да работят. Програмите ще бъдат предложени за приемане и за работа през следващите учебни години, както и за изпълнение на обучителните дейности по проекта.
В изпълнението на тази дейност ще се включат специалисти от водещата организация "Сдружение "Равновесие". Дейността ще се изпълни с активното участие и съдействие на представители и на четирите организации-партньори (трите училища и Тракийския университет).
|
31 015.60
|
33 844.40
|
Организиране и провеждане на обучения с присъждане на квалификационни кредити за работа в мултикултурна среда:
Целта на Дейност 2 "Организиране и провеждане на обучения с присъждане на квалификационни кредити за работа в мултикултурна среда" е повишаване на професионалната квалификация на педагогическите специалисти от трите училища-партньори чрез участие в ежегодно в обучение за придобиване на три квалификационни кредита. Дейността е планирана така, че изпълнението й да съответства напълно на Закона за предучилищното и училищно образование и Наредба № 15/ 22.07.2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти. Тази дейност е от ключово значение за педагогическите специалисти, които ще бъдат включени в обучението и е в основата на проектното предложение. Още на етап подготовка на проектното предложение, при проведеното предварително проучване, педагогическите специалисти от трите училища-партньори са заявили желание за участие в такова обучение, а това съответства и на нормативните изисквания и е съобразено с изискванията на предстоящите атестации на педагогическите специалисти 2020/2021 учебна година.
Основна мотивация на педагогическите специалисти за включване в планираните обучения е и факта, че за преобладаващия процент на деца и ученици в училищата -партньори, майчиният език е различен от българския език. Ето защо е изключително належащо и нормативно изискуемо педагогическите специалисти да повишат квалификацията си, като участват в обучения с присъждане на квалификационни кредити за работа в мултикултурна среда.
В обученията с присъждане на квалификационни кредити за работа в мултикултурна среда ще участват всички учители, директори, помощник директори, педагогически съветници и психолози, работещи в трите училища: 52 души в ОУ "Христо Ботев", 36 души от ОУ "Васил Левски" и 12 души от "Св. Св. Кирил и Методий" - общо 100 педагози. Обучителните занятия ще бъдат структурирани в 11 обучителни групи.
На етап подготовка на проектно предложение се проведоха обсъждания с директори и учители каква продължителност на обученията би била най-подходяща. В резултат се взе решение обученията да бъдат тридневни изнесени с нощувка, завършващи с присъждане на 3 квалификационни кредита. Причината за избор на изнесени обучения е откъсването от обичайната работна среда, което ще осигури и по-голяма ефективност на резултатите от обучението. Ежегодно всеки участник ще бъде включен в едно обучение с присъждане на квалификационни кредити за работа в мултикултурна среда, а за целия период на реализация на проектните дейности - 3 обучения за всеки педагог.
|
140 700.00
|
140 231.00
|
Организиране и провеждане на обучения без присъждане на квалификационни кредити за работа в мултикултурна среда:
Целта на Дейност 3 "Организиране и провеждане е на обучения без присъждане на квалификационни кредити за работа в мултикултурна среда" е повишаване на квалификацията за работа в мултикултурна среда, но разширена в посока личностно развитие на педагозите. Ще се стремим към повишаване на сензитета на училите към специфика на личността и поведението на ромските деца, произтичащо от тяхната етнокултура. Целта е педагогическите специалисти да усвоят нови, по-ефективни методи за работа с учениците, като например (арт терапия, форум театър), превенция на Бърнаут синдрома, повишаване на мотивацията за работа в мултикултурна среда, подкрепа на културната идентичност на децата.
Сдружение "Равновесие" повече от 20 години провежда обучения на педагози. Понякога тези обучения са били в рамките на съвместно изпълнявани проекти, в други случаи са били възлагани от ръководствата на училищата и са третирали различни училищни проблеми като агресията, насърчаване на творческото мислене на учениците, решаване на казуси с използване на артистични техники и др. Част от занятията са били насочени към работа в мултикултурна среда. Конкретните теми на обученията ще бъдат изведени в резултат на извършения анализ на квалификацията на педагогическите специалисти, както и след обобщението на анкетното проучване сред педагогическите специалисти. Темите на обучение ще се изберат, така че в максимална степен да са съобразени с нуждите на обучаемите.
Участие в обучения без присъждане на квалификационни кредити за работа в мултикултурна среда в последните години са заявили всички учители, директори, помощник директори, педагогически съветници и психолози, работещи в трите училища: 52 души в ОУ "Христо Ботев", 36 души от ОУ "Васил Левски" и 12 души от "Св. Св. Кирил и Методий" - общо 100 педагози. В групата на обучаемите ще бъдат включени и тримата 3 образователни медиатора - по 1 във всяко от трите училища. Поради тази причина обучителната група ще бъде 103 души. Занятията ще бъдат структурирани в 11 учебни групи в състав от 8 до 10 души.
Докато Дейност 2 ще включва лицензирани програми, регистрирани в МОН, програмите по Дейност 3 ще бъдат специално подготвени за конкретните обучения, в рамките на този проект. Темите ще бъдат продукт на проучванията и изводите от Дейност 1. Обученията ще бъдат изпълнявани от специалисти от Сдружение "Равновесие", които притежават значителен опит в обучения в ромска общност на първо място, както и познават добре потребностите на обучаваните училищни екипи, тъй като имат съвместно реализирани проекти. |
103 713.00
|
97 953.00
|
Организиране и провеждане на обучения за придобиване на професионално-квалификационна степен за работа в мултикултурна среда:
Целта на дейност 4 съответства на основната цел на проект "Обучени, мотивирани, сензитивни" / Повишаване на професионалния капацитет на педагози от община Бургас за работа в мултикултурна среда/, но също така има дългосрочно въздействие в професионалното развитие на педагогическите специалисти. Придобиването на по-висока квалификация за работа в мултикултурна среда, подкрепена с легитимен документ, издаден от престижно учебно заведение ще допринесе за повишаване на самооценката на педагозите, а това ще доведе и до по-качествена и ефективна работа в класната стая. Ще бъдат изготвени анализи на резултати от приложените диагностични процедури, с оглед да бъдат апробирани и описани като приложение на нови педагогически практики. Би било престижно не само за отделния колега, но и за училището да бъдат направени публикации на най-полезния и интересен професионален опит. Не без значение ще бъде получаването на по-висока заплата в резултат на придобития ПКС, което е допълнителна мотивация за запазване на педагогическия персонал. Важна цел е намаляване на текучеството в трите учебни заведения в резултат на реалната възможност да получат по-висока квалификационна степен в обозримо бъдеще.
Дейност 4 "Организиране и провеждане на обучения за придобиване на професионално-квалификационна степен за работа в мултикултурна среда" ще се изпълни съобразно изведените препоръки и идентифицираните потребности, изведени в анализите, които ще бъдат извършени в рамките на Дейност 1. Дейността е планирана така, че да отговаря изцяло на изискванията на Раздел V "Придобиване на професионално-квалификационни степени от учители, директори и други педагогически специалисти" на Наредба № 15 от 22.07.2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти. На етап подготовка на проектното предложение е извършен предварителен анализ на професионалната квалификация на педагогическия персонал на трите училища-партньори, като установихме, че към настоящия момент ПКС притежават учителите както следва:
* В ОУ "Хр. Ботев" от 52 души педагогически състав I ПКС е придобил 1 учител, II ПКС - 4, III - 1, V - 10 души. На етап подготовка на проекта, интерес към включване в обучителна дейност за получаване на ПКС са заявили и 50 учители, които желаят да повишат своята професионална квалификиця в посока подобряване работата в мултикултурна среда.
* ОУ "В. Левски" от 36 педагози, 23 души притежават ПКС като I ПКС е придобил 1 учител, II ПКС - 2, IV - 8, V - 12 педагози.
8 души желаят да повишат професионалната си квалификация като планират да участват в обучение всяка от трите проектни години.
* В ОУ "Св. Св. Кирил и Методий" от 12 работещи в момента учители само 2 притежават ПКС.
10 души желаят да повишат професионалната си квалификация като планират да участват в обучение всяка от трите проектни години. |
19 556.00
|
16 767.00
|